eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
رکن استوار اسلام

🔹 حج بدون و آهنگ کعبه بدون و حضور در عرفات بدون «معرفت امام» و قربانی بدون «فداکاری در راه امامت» و رمی جمره بدون «طرد شیطان استکبار درونی و بیرونی» و سعی بین صفا و مروه بدون «کوشش در شناخت و اطاعت امام»، بی ‌حاصل بوده و سودی نخواهد داشت. زیرا اگرچه یکی از مبانی اسلام «حج» است: «بُنیَ الإسلامُ عَلی خَمسٍ، عَلی الصلاةِ و الزّکوةِ و الصّومِ و الحجّ و الولایة»، لیکن هیچ یک از نماز و روزه و زکات و حج، همانند ولایت، رکن استوار اسلام نیستند. 📚 سرچشمه اندیشه: جلد 2 صفحه 278 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 12. دعوت به خیر و نیكی دعوت درونی امیرمؤمنان (ع) می ‌فرماید: آگاه باشید هركس از درون خویش واعظ هشدار دهنده‌ ای نداشته باشد از جانب خدای سبحان نگهدارنده‌ ای ندارد. [1] [1]. أَلا وَ إِنَّهُ مَنْ لَمْ یكُنْ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، لَمْ یكُنْ لَهُ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ (بحار الانوار، ج34، ص335؛ شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج4، ص110). 📚 مفاتیح الحیات ص 486. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
اهل بشارت
🔸 خداوند هم به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اهل بشارت
🔸 خداوند هم به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم، کدامش حق است کدامش حق نیست (دو)؛ ـ هم به ما داد که بعد از ارزیابی، وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم (سه)؛ ـ بعد به ما داد (چهار)؛ ـ بعد و تبلیغ به ما داد (پنج) که در همه این مقاطع پنج‌‌گانه ما پیروز شویم. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) فرمود خدای سبحان به اهل عقل و فهم در کتاب خود داد و این ‌‌چنین فرمود: ﴿یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب گوش می ‌دهند و میزان هم دارند تا ارزیابی کنند که چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد انتخاب هم می ‌کنند. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) به هشام ‌بن‌ حکم که از برجسته ‌ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می ‌شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ یعنی اینها کسانی‌ هستند که مجاری ادراکیشان خیلی قوی است، می ‌توانند را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند و حق و باطل آن مکتب ‌ها مشخص شد، دارند و انتخاب می ‌کنند. 👈 ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ﴾ کدام عباد؟ ﴿الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ﴾ در بخش معرفت، ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ در بخش عمل؛ یعنی عالمِ بفهمِ عادل! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/lnh0q6f ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/7PPxu4Oh8ug 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مسیر طیّب
🔹 یک وقت است که مبدأ طاهر است منتها طاهر است ولی از مسیر ناپاک عبور می‌ کند؛ این اثر ندارد. وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود فضای دهن را پاک کنید نه دندان را! 🔹 اگر کسی را رعایت کند و دندان را مسواک کند «قربة الی الله»، این ثواب دارد؛ اما مسئله «طهروا اسنانکم» غیر از «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ» است. این روایت این است که «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ»، چرا؟ برای اینکه شما بر فرض آدم خوبی باشید و قلب شما جای پاک است ولی از این قلب که بیرون آمد به فضای دهن، این باید طیب و طاهر باشد، چرا؟ «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏». 🔹 باید از این دهن بگذرد، اگر ـ خدای ناکرده ـ این دهن، غذای بد خورده باشد یا حرف بد زده باشد، اگر این زبان بد کاری کرده یا این دهن کار بدی کرده، این آیه آلوده می ‌شود؛ فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ». 🔹 اینکه حرف بعضی ‌ها اثر ندارد برای چیست؟ شما بهترین آب چشمه را از یک لوله آلوده بخواهید عبور دهید اثر ندارد. فرمود دهن را پاک کنید «فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏»؛ با خدا می‌ خواهید حرف بزنید باید این طیب و طاهر باشد، مردم را بخواهید نصیحت کنید . قلبتان طاهر است، بله قلب شما طاهر است ـ مسلمان هستید! ـ مؤمن هستید و شیعه هستید! ولی این نصیحتی که می ‌کنید این حدیثی که می‌ خوانید این آیه ‌ای که می ‌خوانید، از این دهن می ‌گذرد. 🔹 فرمود این زبان را این فضای کام را این ؛ از دهن پاک، حرف خوب در می‌ آید، ـ وگرنه بهترین آیه بهترین روایت وقتی از دهن ناپاک در می ‌آید اثرش کم است. حضرت فرمود «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏». 📚 سوره مبارکه عبس جلسه 2 تاریخ: 1398/09/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
گوشه‌ای از اسرار حج / سودمندی حج و هدف بودن یاد خدا در آن 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: به مناسبت فرارسیدن موسم حج ابراهیمی، مقاله ای با عنوان «گوشه ‌ای از اسرار حج» از مجموعه مقالات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می ‌گذرانیم. معظم له در این مقاله به تبیین تاریخچه سرزمین وحی و احادیث و روایاتی در باب اعجاز كعبه می ‌پردازند. 👈 آیه ﴿لِّیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ﴾ گذشته از شمول سود صوری و منفعت معنوی امّت اسلامی، یاد حق را هدف دانسته و مهم ‌تر آنكه به جای نام قربانی، یاد خدا را ذكر فرمود تا روشن شود كه هدف از ، همانا خداست... . 🔻 در این مقاله می خوانیم: ـ سودمندی حج و هدف بودن یاد خدا در آن ـ محاذی بود کعبه با بیت معمور ـ مطرح بودن حج در دو هزار سال پیش از حضرت آدم ـ صیانت آیات الهی کعبه ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1557991 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه آغاز شد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: به دنبال اعزام نخستین کاروان زائران ایرانی از مدینه منوره به مکه مکرمه، فعالیت‌های بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت رسمی در این شهر مقدس آغاز شد. 🏢 آدرس دفتر بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی؛ مکه مکرمه، العزیزیه، بعد از هتل مکه کنکورد، انتهای شارع الامام، آخرین ساختمان سمت راست، هتل عمارت الکبیر، طبقه دوم، دفتر بعثه معظم له. ↙️ اخبار مرتبط با بعثه معظم له و مطالب مرتبط با معارف حج را می توانید از صفحه ویژه نامه حج دنبال نمایید. https://news.esra.ir/v_haj 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 12. دعوت به خیر و نیكی شیوه دعوت به خیر امام عسكری (ع) فرمود: هركس برادر خود را پنهانی موعظه (دعوت به خیر) كند او را زینت داده است و هركس برادر خود را آشكارا و در حضور مردم موعظه (دعوت به خیر) كند او را تحقیر و ضایع كرده است. [1] [1]. مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِیةً فَقَدْ شَانَهُ (تحف العقول، ص489). 📚 مفاتیح الحیات ص 486. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
جلوه قُرب

🔸 اگر کمالی برای اَبرار باشد، آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هم هست؛ اما عکس این نیست یعنی ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد ولی برای اَبرار نباشد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جلوه قُرب

🔸 اگر کمالی برای اَبرار باشد، آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هم هست؛ اما عکس این نیست یعنی ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد ولی برای اَبرار نباشد. 🔸 سوره «انسان» که بخش وسیعی از آن بر اهل بیت (علیهم السلام) تطبیق شده است، به این معنا نیست که جمیع کمالات آنها در همین حدّ منحصر است، بلکه یعنی این کمالات را دارند. در این سوره، زمینه اینکه از مقام اَبرار بالاترند و به مقام مُقَرَّبین رسیده اند هم وجود دارد. 🔸 در آیه هشتم این سوره فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾؛ عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به طعام برمی گردانند که این معنا در حدّ اَبرار است؛ یعنی اینها در عین حال که خودشان گرسنه اند و به طعام علاقه مندند، این طعام را به دیگران عطا می کنند؛ اما عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به «الله» برمی گردانند، این دیگر است نه مقام اَبرار! فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾. 🔸 اینکه فرمودند ما «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» عبادت نمی کنیم، بلکه «حُبّاً» عبادت می کنیم؛ یعنی سیره ما در اطعام یتیم و مسکین و اسیر هم «حبّاً لله» است نه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/mdpy31x ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/G1RWCar4F0I 📚 سوره مبارکه محمد (ص) جلسه 7 تاریخ: 1395/02/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نفی اغیار
🔹 این كلمه «الاّ» در «لا إله الاّ الله» به معنای «غیر» است؛ یعنی «لا إله» غیر از این الله‌ كه ـ دل ‌پذیر است و ـ برهان ‌پذیر است و ـ حق است و ـ ثابت است. 🔹 این «لا إله الاّ الله» دو جمله نیست یكی موجبه یكی سالبه، این در حقیقت یك جمله سالبه است؛ غیر از آن الله كه مقبول است و دل ‌پذیر است و ثابت است و قطعی است، غیر از او نه! نه اینكه صحنه نفس, لوح دل، خالی باشد و شك داشته باشد كه آیا خدا هست یا نه، تا ما با «لا إله الاّ الله» بخواهیم بر اساس دو قضیه، دو مطلب را ثابت كنیم یعنی یكی اینکه اصل وجود خدا را ثابت كنیم بعد ثانیاً شرك را نفی كنیم بگوییم او شریك ندارد! این طور نیست؛ اصل وجود خدا ثابت است و قطعی است و دل ‌پذیر است. 🔹 این «لا إله الاّ الله» می ‌آید بگوید كه غیر از این یكی كه هست دیگران نه؛ «لا إله» غیر از همین یكی كه بین‌الرشد است. چون «لا إله الاّ الله» به این معناست یعنی در حقیقت یك جمله است یك قضیه است و «إلاّ» به معنی غیر است، به دو قضیه مستثنی و مستثنی منه تحلیل نمی‌ شود. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 20 تاریخ: 1391/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
32.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ویژه برنامه ماه ذی الحجه 1445 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه ذی الحجه، با عنوان «نشان حج» از شبکه تلویزنی اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir پخش می گردد. 🔹 جلسه: 1 👈 وادی مشعر الحرام، منا، عرفات و این گونه از وادی ها با توجه به آداب و اسرار و رموزی که برای یکایک اینها هست و اعمال و مناسک ویژه ای که برای اینها وجود دارد برای ساخت است. ـ انسان در این سفر الهی می رود تا توحید را بهتر بیابد و به آغوش بکشد حقیقت توحیدی را و موحدانه زیست کند و با محوریت برنامه های الهی زندگی آینده خود را بسازد. ـ حج یک حقیقت الهی توحیدی است به اضافه منافع و فواید فراوانی که برای حج ذکر شده است مقصد نهایی در حج، و توحید است و رها شدن از هر نوع شرک جلی و خفی و اینکه انسان الهی زیست کند با اخلاق و آداب الهی سفر توحیدی خود را آغاز و به انجام برساند... . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ljr1e46 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/Ifomz2bdQMA 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
مراسم عزاداری شهادت امام باقر (ع) در بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه برگزار می گردد ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
طبق سنوات گذشته مجلس عزاداری و ذکر مصیبت به مناسبت شهادت حضرت در محل بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه برگزار می گردد. ↙️ این مراسم روز پنجشنبه 24 خرداد ماه 1403 (7 ذی الحجه به وقت عربستان) ساعت 10 صبح در محل بعثه معظم له واقع در مکه مکرمه عزیزیه پشت مسجد فقیه شارع المطوِّف نبش شارع الامام طبقه دوم برگزار خواهد شد. حضور علماء و زائرین موجب تعظیم شعائر الهی است. 📞 تلفن بعثه در مکه مکرمه : ۰۵۶۸۵۲۵۶۵۷ 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
33.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ویژه برنامه ماه ذی الحجه 1445 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه ذی الحجه، با عنوان «نشان حج» از شبکه تلویزنی اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir پخش می گردد. 🔹 جلسه: 2 👈 از امام صادق(عليه السلام) اين روايت آمده که حضرت می فرمايد خدای عالم اجتماع انسان ها را از شرق و غرب عالم قرار داده است در سفر حج تا نسبت به يکديگر شناخت پيدا بکنند و در فضای حج براي همگان اتفاق بيافتد، از يک سو. از سويی ديگر هم نسبت به آثار پيغمبر، سنت و سيره رسول گرامی اسلام و آنچه که از احاديث نورانی از رسول مکرّم اسلام آمده است مردم بشوند و به عنوان معيارهای حيات و برای خود قرار بدهند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/tes3we6 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/t2C0Jy73O_Y 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
انتشار جلد هفتاد و چهارم تفسیر شریف تسنیم 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جلد هفتاد و چهارم از تفسیر گران‎ سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. این جلد از تفسیر تسنیم، شامل تفسیر آیات سوره‌های ق، ذاریات، طور و نجم می باشد. 🔻
 برخی از مهم‌ ترین مطالب این جلد عبارتند از:
ـ افسانه مجعول، موهوم و موهون غرانیق ـ لذّت و نشاط عقلانی بهشتیان ـ مهر خدا به امت اسلامی ـ تفاوت تجلّی خدا بر سدرة المنتهیٰ با تجلّی بر کوه طور ـ مشروط بودن شفاعت ملائکه و جسمانی و روحانی بودن معراج پیامبر اکرم(ص) ـ وحی شَفَهی خدا به پیامبر اکرم(ص) ـ قرآن ره آورد وحی؛ نه دستاورد علم و عقل پیامبر اکرم(ص) ـ تأثیر اعتقاد به معاد در اخلاق 👈 علاقه‌ مندان به تهیه آثار آیت‌ الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-150 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فراخوان نشریه دو فصلنامه علوم قرآن و تفسیر «معارج»، وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی «اسرا» 🔷 دو فصلنامه علوم قرآن و تفسیر «معارج» با هدف ارتقاء و توسعه معارف و با تأکید بر آراء و اندیشه‌های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) و برای ارتقا و کسب رتبه علمی - پژوهشی، پذیرای مقالات ارزشمند اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در موضوعات مرتبط می باشد. 🔷 امتیاز علمی_پژوهشی به زودی و پس از ارتقاء رتبه نشریه، به تمامی مقالات پذیرش شده قبلی (از شماره شش به بعد) تعلق خواهد گرفت. ↙️ جهت ارسال و مشاهده مقالات و موضوعات مرتبط، به سایت ذیل مراجعه نمایید: https://maarij.isramags.ir/ 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 12. دعوت به خیر و نیكی موعظه و رفع عذاب رسول خدا (ص) فرمود: خدای متعالی در روز قیامت عذاب را از سه گروه بر می ‌دارد: كسی كه به قضای او راضی باشد، آن كه خیرخواه مسلمانان باشد و كسی كه مردم را به خیر و صلاح راه نماید. [1] [1]. ثَلاثَةٌ رَفَعَ اللَّهُ عَنْهُمُ الْعَذَابَ یوْمَ الْقِیامَةِ: الرَّاضِى بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ النَّاصِحُ لِلْمُسْلِمِینَ وَ الدَّالُّ عَلَی الْخَیرِ (ارشاد القلوب، ص196؛ مستدرك الوسائل، ج12، ص431). 📚 مفاتیح الحیات ص 487. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حرمت زائران

🔸 در طلیعه سوره مباركه «مائده» گذشت كه شما را سبك نشمرید... . هیچ فرقی بین حاجی با موقِف نیست, هیچ فرقی بین حاجی و زمزم نیست, هیچ فرقی بین حاجی و صفا نیست، البته اگر حاجی باشد! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حرمت زائران

🔸 در طلیعه سوره مباركه «مائده» گذشت كه شما را سبك نشمرید؛ آیه دوم سوره مباركه «مائده» این بود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْی وَلاَ الْقَلاَئِدَ وَلاَ آمِّینَ الْبَیتَ الْحَرَامَ یبْتَغُونَ﴾؛ خدا فرمود اینها كه آمینِ بیت ‌الحرام ‌اند یعنی قصد بیت ‌الحرام دارند, قصد طواف دارند, قصد زیارت دارند, قصد حجّ و عمره دارند، اینها جزء شعائر الهی ‌اند؛ نه تنها مشعر و مِنا جزء شعائر خداست, نه تنها زمزم و صفا جزء شعائر خداست, بلکه حاجی جزء شعائر خداست, معتمر جزء شعائر خداست! 🔸 فرمود اینها مهمان الهی ‌اند هستند، اینها را سبك نشمارید اینها را اهانت نكنید اینها را تحقیر نكنید، اینها جزء شعائر الهی ‌اند. هیچ فرقی بین حاجی با موقِف نیست, هیچ فرقی بین حاجی و زمزم نیست, هیچ فرقی بین حاجی و صفا نیست، البته اگر حاجی باشد! 🔸 فرمود: ﴿وَلاَ آمِّینَ الْبَیتَ الحَرامَ﴾ _ «أمَّ» یعنی «قَصَد»؛ ﴿آمِّینَ﴾ یعنی «قاصدین» _ فرمود اینها جزء شعائر الهی ‌اند اینها را سبك نشمارید. 🔸حرُمات الهی تنها اشیای خارجی نیستند، انسان هایی كه از قداست برخوردارند و جزء ضیوف ‌الرحمان ‌اند، اینها هم جزء شعائر الهی ‌اند؛ این قدرِ انسان است! در روایات هم آمده است كه كمتر از حرمت كعبه نیست؛ خب اگر كسی آبروی مؤمنی را ببرد مثل آن است كه كعبه را اهانت كرده باشد. ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/fcfhs54 ↙️ یوتیوب: https://aparat.com/v/fcfhs54 📚 سوره مبارکه حج جلسه 18 تاریخ: 1389/12/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رأی خائنانه

🔹 ﴿لا تَخُونُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾؛ چون منشأ خیانت ها یا است یا و بالأخره به مال و اولاد برمی‌ گردد، می ‌فرماید: ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ﴾ كه درباره همین ابی ‌لبابه می‌ گویند چون اموال و اولادش نزد یهودی های بنی ‌قریظه بود، برای حفظ این اموال و اولاد خیانت كرد. 🔹 هم جزء خیانت به پیغمبر است؛ اگر انسان در مشورت كردن ها رأی باطل ارائه كند، خیانت در امانت كرده است. كسی به جای رأی مثبت رأی منفی بدهد، به جای رأی منفی رأی مثبت بدهد، به جای موافق مخالف رأی بدهد یا به جای مخالف موافق رأی بدهد یا به جای مخالف یا موافق، ممتنع رأی بدهد، همه اینها خیانت در امانت است. 🔹 ابی ‌لبابه هم همین كار را كرده است یعنی در جریان مشورت خیانت كرده است، چون یهودی های بنی ‌قریظه با او مشورت كردند كه آیا ما حكمیت سعد را بپذیریم یا نپذیریم، او اشاره كرد به حلقش یعنی شما را سر می ‌برند. خب اینها جزء خیانت های به خدا و پیغمبر است. 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 35 تاریخ: 1379 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra