eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
منزلت سلمان
🔹 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت». اگر ذات اقدس الهی اهل بیت (علیهم السلام) را به عنوان مطهَّر معرفی کرد و درباره اینها نازل شد، چون سلمان، «مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏» است، گرچه به قله طهارت نرسیده و نمی ‌رسد و هیچ کسی دستش به مقام قُربی این ذوات قدسی نمی ‌رسد؛ اما در دامنه این قله به سر می ‌برد. 🔹 او در زمان حکومتش که از طرف امیرمؤمنان (سلام الله علیه) سِمَتی داشت، مثل خود حضرت امیر از دسترنج خود استفاده می ‌کرد. کم بودند کارگزارانی که مثل خود حضرت امیر عمل بکنند؛ یکی از کسانی که مثل خود حضرت امیر _ البته در مراحل نازل _ عمل می ‌کرد، همین بود که از دسترنج خود بهره می ‌برد و با اینکه کارمند رسمی حکومت اسلامی بود، دست او به دراز نمی ‌شد، با اینکه حقوق مسلّم او بود. 🔹 اگر وجود مبارک رسول گرامی فرمود: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏»، وجود مبارک امیرمؤمنان (سلام الله علیهما) فرمود چند نفر هستند که در آن نژاد و قبیله و آن حدود و سامان، حرف اول را می‌ زنند؛ من در بین عرب‌ ها زیر تربیت رسول گرامی، اولین نفر هستم، در بین فارس، اولین نفر است، در بین روم، اولین نفر است، در بین حبش، اولین نفر است و پنجمین نفر را هم حضرت ذکر کرد؛ فرمود: «اَلسُّبَّاقُ خَمْسَةٌ فَأَنَا سَابِقُ اَلْعَرَبِ وَ سَلْمَانُ سَابِقُ فَارِسَ وَ صُهَيْبٌ سَابِقُ اَلرُّومِ وَ بِلاَلٌ سَابِقُ اَلْحَبَشِ وَ خَبَّابٌ سَابِقُ اَلنَّبْط». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/08/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اولین راه حفظ آبرو تطهیر باطن است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به نظام، به جامعه، به مردم، قصد خیانت دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿
أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾
؛ آنها که در درونشان یک بیماری هست خیال می ‌کنند همیشه می ‌توانند کتمان کنند ما آن را اظهار نمی ‌کنیم! نه، ما اظهار می ‌کنیم. 🔹 بنابراین ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم. آبروی ما، اوّلین راه آن تطهیر باطن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می ‌دهد؛ یا گفتار ما، یا رفتار ما، یا نوشتار ما؛ انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال سهو و نسیان، آن حادثه خودش را نشان می ‌دهد. در صفحات وجه او هم این چنین است؛ علامت ‌های صورت هم نشان می ‌دهد... . مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/465749 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 ... امام صادق (ع) فرمود: كسی كه اندوهی از مؤمنی بزداید خدا اندوهش را بزداید و هر كه عیب مؤمنی را بپوشاند خدا عیبش را بپوشاند و مادامی كه در حال كمك كردن به دیگران است خدا به او كمك می ‌كند. [1] [1]. مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْه كُرْبَتَهُ وَ مَنْ سَتَرَ عَلَی مُؤْمِنٍ سَتَرَ اللَّهُ عَلَیٰ عَوْرَتِهِ وَ لا یزَال الله فِى عَوْنِهِ مَا دَامَ فِى عَوْنِ أَخِیه (عوالی اللئالی، ج1، ص374). 📚 مفاتیح الحیات ص 504 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
دولت حضور

🔸 ما اگر از غیبت به حضور بیاییم و اگر از جهل به علم بیاییم، مبدأ خود را می‌ شناسیم ... . ◀️ اگر مشكلی هست در غیبت ماست نه در غیبت ولی ما!! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 دولت حضور

🔸 مستحضرید كه ائمه (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارك ولی عصر خصوصاً، اینها هستند، این اصل مطلب. و ذات اقدس الهی كه «مستخلف ‌عنه» است ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ مُحیطٌ﴾ است و «مَعَ كلّ شَیءٍ» است با همه ما هست ﴿أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾ است، اصل دوم. ◀️ پس اگر مشكلی هست در غیبت ماست نه در غیبت ولی ما! 🔸 ما اگر از غیبت به حضور بیاییم و اگر از جهل به علم بیاییم، مبدأ خود را می‌ شناسیم و او را می ‌پرستیم، خلیفه مبدأ خود را می‌ شناسیم، ولایت او را می ‌پذیریم و در هستیم. 👈 وگرنه آن حضور فیزیكی برای بسیاری از افرادی كه در صدر اسلام بودند و نمازهای پنج‌ گانه را پشت سر وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می ‌خواندند، در مسجدالنبی هم اقامه می ‌كردند كه بعد از مسجدالحرام بهترین مسجدهای روی زمین است وجود داشت، ولی با این وجود طَرْفی نبستند. ◀️ پس ما اگر بسیاری از مسائل برای ما حل است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/CDwYQ 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: در پی رحلت همسر مکرمه آیت الله العظمی شبیری زنجانی، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی پیام تسلیتی صادر نمودند. ◀️ متن کامل پیام معظم له بدین شرح است: انا لله و انا الیه راجعون ارتحال كریمه بیت مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی آقاى شبیری زنجانی را به معظم له و فرزندان محقق و دانشمند ایشان تسلیت، علوّ درجه آن مكرمه و صبر جمیل بازماندگان از خدای سبحان مسئلت می شود. هشتم صفر 1446 23 مرداد 1403 📚 پیام تسلیت تاریخ: 1403/05/23 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اقسام تقیّه
🔹 كفار، عمّار و پدرش یاسر و مادرش سمیه را مجبور به كفر كردند، آنها نپذیرفتند و شربت شهادت نوشیدند و عمّار (رضوان الله علیه) تقیه كرد؛ این آیه نازل شد كه ﴿مَن كَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ﴾، چون قلبش است، محذوری ندارد. البته آن كسی كه واقعاً مرتد شد ﴿لكِن مَّن شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَیهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ﴾. 🔹 تقیه گاهی در حدوث است، گاهی در بقا. باشد همین جریان عمار یاسر است كه مورد نزول این آیه است؛ آن است كه اصلاً كسی بر اساس تقیه، اسلامش را اظهار نكند؛ نه اینكه اول ایمان بیاورد و اظهار كفرش بر اساس تقیه باشد، بلكه كتمان اسلامش بر اساس تقیه است؛ نظیر آنچه برخی ها درباره ابوطالب (رضوان الله علیه) و مانند ایشان مطرح كردند كه اینها مؤمن واقعی بودند و تقیتاً اظهار نمی ‌كردند. 🔹 از نظر تقیه، فرقی بین كتمان اسلام و اظهار كفر نیست. آن كسی كه ﴿قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ﴾ ولی نمی ‌تواند اظهار كند، او است و نیز كسی كه ایمان آورد و او را تهدید به مرگ كردند و او تقیتاً اظهار كفر كرد، چون قلبش ﴿مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ﴾ است، او است، پس تقیه هم در حدوث فرض دارد و هم در بقا. 📚 سوره مبارکه نحل جلسه 114 تاریخ: 1386/08/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از ADMIN ESRA
🚩
طریق هدایت

▫️ درباره ، ذات اقدس الهی، معارف فراوانی را ذکر کرده است. مثلا فرموده: انسان، فطرتاً موحّد است، ولی طبیعت او به هنگام حوادث تلخ، جزع دارد و در حوادث شیرین از خیر جلوگیری می کند، مگر که آنان می توانند این خوی سرکش طبیعت را تعدیل کنند و از هلوع، جزوع و منوع بودن به درآیند و
 مشمول رحمت های خاص الهی
باشند؛ ﴿إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ٭ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ٭ وَ إِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا ٭ إِلَّا الْمُصَلِّينَ﴾. ▫️ نیز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز و مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون جگر که جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت (علیه السلام) است. 📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی - صفحه 229. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 وساطت پیامبر (ص) امام صادق(ع) فرمود: روزی رسول اكرم(ص) با علی(ع) برای خرید پیراهن به بازار رفتند. در راه كنیزی را دیدند كه می ‌گریست. علت را پرسیدند. كنیز گفت: ای رسول خدا! سرپرست من چهار درهم برای خرید به من داده بود كه گم شد و از این ‌رو جرئت بازگشت به خانه را ندارم. آن حضرت چهار درهم به او داد و فرمود به خانه بازگرد. ... هنگام بازگشت باز همان كنیز را مشاهده كردند. پیامبر(ص) فرمود: چرا به خانه خود نرفتی؟ گفت: چون دیر كردم می ‌ترسم اهل خانه مرا بزنند. فرمود: پیشاپیشِ من حركت كن و راه خانه‌ ات را به من نشان بده. پیامبر(ص) آمد تا بر در خانه ایستاد و فرمود: سلام بر شما ای اهل خانه! این كنیز دیر كرده است او را نیازارید. آنان عرض كردند: او به بركت آمدن شما آزاد است. [1] [1]. (كتاب الخصال، ص491). 📚 مفاتیح الحیات ص 504 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ندای جاوید

▫️ اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می ‌کنند همین را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جهان، گرفتاراین جنگ ‌ها نمی ‌شود. فرمود حتی اگر کافر هستید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ندای جاوید

▫️ سالار شهیدان همانند قرآن کریم در سه منطقه پیام دارد: 1️⃣ منطقه اوّل، و مسلمان ‌هاست که جامعه اسلامی، بهره‌ های فراوانی از نهضت حسین بن علی (سلام الله علیهما) برد و می ‌برد؛ 2️⃣ قلمرو دوم، است، اعم از مسلمان ‌ها، مسیحی ‌ها، کلیمی ‌ها، زرتشتی ‌ها و سایر فِرق که خدا را و وحی و نبوت را قبول دارند؛ 3️⃣ منطقه سوم، و جهان انسانیت است، اعم از ملحد و موحّد، مشرک و موحّد، مسیحی و کلیمی و مسلمان و مانند آن. ▫️ بخش سوم، با جامعه انسانی کار دارد؛ زیر بار ستم نرفتن و آزاد زندگی کردن، است، لذا حضرت در قتلگاه، پیام منطقه سوم را بیان کرد. اگر در ظهر عاشورا نماز خواند، عده‌ ای هم به او اقتدا کردند که این مخصوص حوزه اسلامی است و اگر با سرش راهبِ دیرنشین را هدایت کرده است، با آن بدن قطعه قطعه شده ‌اش در قتلگاه، این پیام را به جهان انسانیت داد ولو به مشرکان ولو به کمونیست ها که «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ»؛ این حسین بن علی است که شما این منطقه سوم یعنی منطقه انسانیت را حفظ کنید! ▫️ اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می ‌کنند همین را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جهان، گرفتار این جنگ ‌ها نمی ‌شود. فرمود حتی اگر کافر هستید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید. ↙️ لینک یوتیوب: https://youtu.be/MdryEkTswwQ ↙️ لینک آپارات: https://www.aparat.com/v/e9aoY 📚 پيام موضوعی تاریخ: 1395/07/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تبلیغ متناسب
🔹 اگر یك وقت كسی خواست بانویی كه با عاطفه زندگی می ‌كند را به دین دعوت كند، راهش نشان دادن است یا راهش نشان دادن سیف و سنان و امثال ذلك؟ 🔹 هر كسی را بالأخره با راه مناسب او باید به دین دعوت كرد. دعوت به دین، با دعوت فرق می ‌كند. گرچه وجود مبارك سلیمان در آنجا فرمود: ﴿فَلَنَأْتِینَّهُم بِجُنُودٍ لاَ قِبَلَ لَهُم بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُم مِنْهَا أَذِلَّةً﴾؛ اما این با یمن بود؛ ولی به خود این زن كه رسید، با صرح ممرّد او را هدایت كرده است. 👈 آن همه پرنده‌ ها آن همه حیوانات همه صف كشیده بودند، می‌ توانست با آن قدرت نمایی او را به دین دعوت كند؛ اما با صرح ممرّد دعوت كردن، نشانه است. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 14 تاریخ: 1391/03/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩
زیارت هر روزه 

▫️ ائمه (علیهم السلام) فرمودند بروید کنید و اگر زیارت حضوری میسر نشد را بخوانید. مبادا روزی بر ما بگذرد که به یاد حضرت نباشیم! 👈 صبح که از منزل در آمدید و وارد صحن حیاط شدید، رو به قبله بایستید و سه بار بگویید: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» این دستورالعمل ماست. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 واسطه ‌گری برای ازدواج امیرمؤمنان (ع) می ‌فرماید: آن است كه میان دو نفر در ازدواج میانجیگری كنی تا خدا آن دو را گرد هم آورد. [1] [1]. أَفْضَلُ الشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَینَ اثْنَینِ فِى نِكَاحٍ حَتَّی یجْمَعَ اللَّهُ بَینَهُمَا (الكافى، ج5، ص331). 📚 مفاتیح الحیات ص 504 و 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
خونِ حيات بخش

▫️ وجود مبارک نوح گفت خدايا! من ساليان متمادی شب ها و روزها مردم را دعوت کردم، لکن در عرض می کنيم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَة»؛ تنها سخنان شب و روز نبود، را در اين راه داد تا جامعه را زنده کند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خونِ حیات بخش

▫️ وجود مبارک نوح گفت خدایا! من سالیان متمادی شب ها و روزها مردم را دعوت کردم: ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَ نَهَاراً ٭ فَلَمْ یزِدْهُمْ دُعَائِی إِلاّ فِرَاراً﴾؛ من رنج شبانه روز کشیدم تا اینها را هدایت کنم ولی اینها نپذیرفتند؛ لکن در حضرت عرض می کنیم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة»؛ تنها سخنان شب و روز نبود، بلکه و بود؛ خون را در این راه داد تا جامعه را زنده کند. ▫️ اگر ذات اقدس الهی برنامه رسمی انبیا را دو چیز قرار داد: 1️⃣ یکی کتاب و حکمت 2️⃣ و دیگری وجود مبارک سالار شهیدان همین برنامه را با احیا کرده است. بیان زیارت وجود مبارک سالار شهیدان در این است که او با خون دادن دو کار کرد: یکی اینکه مردم را کرد و یکی اینکه مردم را کرد؛ اهل جزم و استدلال و برهان کرد که خوب می فهمند و اهل عزم و اراده و تصمیم کرد که خوب تصمیم می گیرند. 👈 جزم بدون عزم، می سازد و عزم بدون جزم، می سازد. ▫️ «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ» که بشوند عالم، «وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» که بشوند عاقل؛ عقل همان است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَن وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان». ▫️ بنابراین یک وقت است کسی به خدای سبحان عرض می کند: ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَ نَهَاراً﴾؛ من شبانه روز دعوت کردم و یک وقت است که یک شبه، ره صد ساله می رود! یک وقت است که قصیده ای می گوید غزلی می گوید که کار صد رساله را می کند؛ گاهی یک شبه، ره صد ساله می رود؛ گاهی یک روزه، کار نُه قرن و نیم نوح را انجام می دهد. ◀️ ، وارث آدم است، وارث نوح است، وارث ابراهیم است، وارث موسی است، وارث عیسی است، وارث پیغمبر است، وارث علی بن ابی طالب است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/jmsykqb ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/AtaxVb8QiP4 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فراز آزادی
🔹 یك وقت است انسان از زندان دشمن آزاد می ‌شود، یك وقت از زندان هوا و هوس آزاد می ‌شود. انسان اگر گرفتار هوا و هوس بود، در زندان درون محبوس است. گفت: غلام همت آنم كه زیر چرخ کبود ٭٭٭ ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است که این برای یک گروه است و «ز هر چه رنگ تعین پذیرد آزاد است» برای گروه برتر است. 👈 چنین کسی می‌شود و این از بهترین نعمت های الهی است كه انسان، در بند هوس نباشد، هوس را به بند بكشد نه اینکه در بند هوس باشد. 🔹 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «إِذُا أَرَادَ اللهُ بِعَبدٍ خَیرَاً جَعَلَ غِنَاهُ فی نَفسِهِ وِ تُقَاهُ فی قَلبِهِ»؛ خدا اگر خواست به كسی خیر دهد، نیازی را در درون جان او جاسازی می ‌كند. 🔹 بدترین نقص این است كه انسان گرفتار آز و طمع باشد؛ ذلّت همین است كه انسان هر چه را ببیند بخواهد. «لَا تَكُنْ عَبْدَ غَیرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ‏ اللَّهُ‏ حُرّاً» که بیان نورانی حضرت امیر است، ما را به آن می ‌رساند كه انسان در رهن و گرفتاری و بند چیزی نباشد. این اولین فضیلت است و دوم اینکه «وَ تُقَاهُ فی قَلبِهِ»؛ را در درون جان او جاسازی می ‌كند. اگر این طور شد، یا «امّاره بالسوء» به سراغ او نمی ‌آید یا تبدیل می‌ شود به «امّاره بالحُسن». 📚 درس اخلاق در جمع آزادگان تاریخ: 1393/07/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آزادگان 🔹 این كشور را آزاد كرد. اگر امام (رضوان الله علیه) فرمود: خون بر شمشیر پیروز است از همین راه هاست، ما این سرمایه را رایگان از دست ندهیم، هم جلال و شكوه عزاداری را حفظ كنیم، هم آن حریت و استقلال و عظمت سیاسی حسین ‌بن‌ علی را حفظ كنیم. 👈 شما مسئولیت بیشتری دارید، چون از نزدیك آزادگی را حسّ كرده ‌اید كه چگونه ، پیام كربلا را به دیگران رساندند، شما بیشتر حسّ كردید. اگر زندان كوفه بود، شماها هم رفتید، اگر جای دیگر زندانی كردند شما هم طعم تلخ این زندانی را چشیدید؛ «آه صاحب درد را باشد اثر». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/07/24 🔹 درباره بهترین تعبیری كه شده است این است كه رنج رفت و مانده است؛ هم برای خود آنها مانده است، هم برای كشور ما مانده است. 📚 دیدار موردی تاریخ: 1385/03/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 پاداش وساطت در ازدواج بهره‌مندی از لطف خدا در قیامت: امام صادق (ع) فرمود: هر كس زمینه ازدواج مجردی را فراهم كند، از كسانی است كه خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف ‌آمیز] می ‌كند. [1] [1]. مَنْ زَوَّجَ أَعْزَبَ كَانَ مِمَّنْ ینْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ (الكافى، ج5، ص331). 📚 مفاتیح الحیات ص 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 درک حضور

▫️ یکی از برجسته ترین ، زیارت «اربعین» است. ... و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 درک حضور

▫️ یکی از برجسته ترین ، زیارت «اربعین» است. در جریان هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است. پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. ▫️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. 👈 اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra