eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
رسالت جهانی

🔸 ایام را که به مناسبت میلاد وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است ارج می‌ نهیم! وجود مبارک پیغمبر _ طبق حدیثی که صدرالدین قونوی نقل کرده است _ با جامعه بشری که حرف می ‌زد، با نیم رخ به کسی نگاه نمی ‌کرد، وقتی با کسی حرف می‌ زد، با تمام‌ رخ حرف می ‌زد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رسالت جهانی

🔸 ایام را که به مناسبت میلاد وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است ارج می‌ نهیم! وجود مبارک پیغمبر _ طبق حدیثی که صدرالدین قونوی نقل کرده است _ با جامعه بشری که حرف می ‌زد، با نیم رخ به کسی نگاه نمی ‌کرد، وقتی با کسی حرف می‌ زد، با تمام‌ رخ حرف می ‌زد. 🔸 بیگانه‌ ها گفتند: ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ﴾؛ یعنی جبرئیلی نبود، وحی ‌ای نبود، این هم پیغمبر نیست و ـ معاذالله ـ یک آدم عادی است؛ اما خدا فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾؛ یعنی این کتاب برای هفت میلیارد بشر است. ما دو وظیفه داریم: ما موظفیم و ، چون در چند مورد خدا در قرآن فرمود: ﴿ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾؛ ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾؛ ﴿ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفَی بِاللّهِ شَهِیداً﴾. 🔸 ما موظفیم جهانی حرف بزنیم و جهانی فکر بکنیم، چون در چند جای قرآن فرمود این کتاب، است. ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾ به ما مسئولیت می ‌دهد که مکتب ‌های جهانی را بررسی کنیم و در برابر این میزان الهی ارزیابی کنیم و این کتاب را قیم بر همه مکتب ‌های جهانی بدانیم تا خود را انجام دهیم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/Cofcj ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/VGPcVenb5YI 📚 دیدار جمعی از اساتید علوم دینی دانشگاه‌های ترکیه با حضرت استاد تاریخ: 1398/08/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
طاغیان صهیونیست
🔹 تقریباً 586 سال قبل از میلاد مسیح، بنی اسرائیل گرفتار بُخت ‌نصر و اینها شدند یعنی بُخت ‌نصر آمده در همین سرزمین بنی ‌اسرائیل، اینها را به هلاكت رسانده است. بار دوم تحت سلطه امپراطوری روم، اینها گرفتار شدند. 🔹 بار اول كه نجات پیدا كردند، برای اینكه امپراطوری ایران بر بُخت ‌نصر مسلّط شد و این بنی ‌اسرائیل در سایه پیروزی ایرانی ها نجات پیدا كردند نه اینكه خود اینها جنگیدند و آ‌ن بُخت ‌نصرها را از پا درآوردند. بار دوم امپراطوری روم بر اینها مسلّط شد؛ ﴿وَلِیدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیراً﴾ راجع به همین كاری است كه امپراطوری روم به سرِ اینها درآورد. 🔹 اینجا كه ذات اقدس الهی فرمود بار دوم این ‌‌چنین است، پشت سرش فرمود این طور است که ﴿اِن عُدتُّمْ عُدْنَا﴾؛ شما اگر برگردید به فساد، ما هم عده ‌ای را بر شما مسلّط می‌ كنیم؛ اما حالا این گروهی كه ما مسلّط می ‌كنیم نظیر همان گروه اول و دوم ‌اند كه ﴿لِیدْخُلُوا الْمَسْجِدَ﴾ باشد، این ‌‌چنین كه وعده نداد. فرمود ما دمار شما را در می ‌آوریم، تبتیرتان می ‌كنیم، به هلاكت گرفتارتان می ‌كنیم. 👈 اصل كلی این است كه ﴿إِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا﴾؛ فرمود شما برگردید لطف ما هم بر می‌ گردد. بنابراین هم جا برای امیدواری هست و هم اینكه دعا را ما نباید فراموش كنیم. 🔹 جریان و امثال اینها این طور نیست كه حالا انسان سالی یك بار در آخرین جمعه ماه مبارك رمضان در تظاهرات روز قدس شركت بكند و خودش را قانع بكند؛ در نماز شب ها، در سحرها، در نمازهای دیگر، در حَرم ها، در هر وقتی انسان حال پیدا كرد، نسبت به این عزیزان باید بكند! دعا سهم مؤثری دارد. 📚 سوره مبارکه اسراء جلسه 10 تاریخ: 1386 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هفته وحدت 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: در خصوص ، یک بیان مشابه و نزدیک به هم از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت امیر(علیه السلام) به ما رسیده است؛ حضرت رسول فرمود: «إِیاكُمْ وَ الْبِغْضَةَ ... فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ» و حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه، فرمود: «لَا تَبَاغَضُوا فَإِنَّهَا الْحَالِقَة». 🔹 فرمودند اختلاف، دشمنی و دو دستگی، اینها حالقه است و دین را حلق می ‌کند، سری که تیغ شده به این زودی‌ ها مو در نمی ‌آورد؛ فرمود کینه، دین را تیغ می ‌کند، و پس از آن دینی روییده نمی ‌شود. 👈 فرمود با یکدیگر دشمن نباشید، برای دنیا به جان هم نیافتید، مبادا خدای نکرده مسائلی که در حوزه سیاسی و اجتماعی پیش می ‌آید را به حوزه دین بکشانیم و خدای ناکرده به نظام ما آسیب برسد! ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/292205 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل روز چهارشنبه 28 شهریورماه با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد. در این مراسم آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین و استاد سطوح عالی حوزه های علمیه قم سخنرانی خواهد نمود. ▫️زمان: چهارشنبه 28 شهریور 1403 ساعت 8:30 الی 11 صبح ▫️مکان: آمل، خیابان شهید بهشتی، اندیشه 19، پایین بازار (چهار راه قیصر)، مدرسه علمیه حجتیه 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 پیامدهای ترك این دو فریضه
زوال بركات: 
رسول خدا (ص) فرمود: مردم تا هنگامی كه امر به معروف و نهی از منكر می ‌كنند و همدیگر را در احسان، نیكوكاری و تقوا یاری می ‌كنند پیوسته در خیر و خوبی ‌اند، پس هرگاه چنین نباشند، خیر و بركت از آن‌ها برداشته می ‌شود. [1] [1]. لا یزَالُ النَّاسُ بِخَیرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی‏، فَإِذَا لَمْ یفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَكَات (تهذیب الاحكام، ج6، ص181). 📚 مفاتیح الحیات ص 514 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
کمال معارف
🔸 وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) از انبیای اولواالعزم و مورد تأسّی ماست. مهم ‌ترین كاری كه آن حضرت كرده است این است که یك بخش به همراه آورد و یك بخش ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کمال معارف 

🔸 در آستانه میلاد مبارك حضرت ختمی نبوّت و وجود مبارك امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) هستیم؛ این را به همه علاقه‌مندان به قرآن و عترت تهنیت عرض می‌ كنیم! وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) از انبیای اولواالعزم است و این پیامبری كه از انبیای اولواالعزم است مورد تأسّی ماست كه در سوره «احزاب» خدای سبحان ما را وادار كرده كه به آن حضرت تأسّی كنیم: ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾. 🔸 مهم ‌ترین كاری كه آن حضرت كرده است این است که یك بخش به همراه آورد و یك بخش . آن بخش علمی كه فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق»، این تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی معنای آن این نیست كه من آمدم فقط اخلاق جامعه را تكمیل كنم؛ وقتی تمثیل شد؛ یعنی اخلاق، علوم، معارف، سیاست، اجتماع و مانند آن! «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ العُلوم، بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ الحُقوق، بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ المنهج»؛ من آمدم تا راه باسواد شدن را به شما یاد بدهم. 🔸 تنها خُلق به معنای آدم معتدل بودن در برابر علم نیست؛ اگر جامعه ‌ای پیشرفت نكند، آن قطعاً متوسّط خواهد بود. منظور از این اخلاق به عنوان مثال ذكر شده است؛ تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی یكی از كارهای من تتمیم مكارم اخلاق است. 👈 آن حضرت آمده است كه تمام نیازهای بشری را چه در بخش علم، چه در بخش اخلاق، چه در بخش حقوق و چه در بخش شهود بیان كند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wex03jn ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/FJAR2ArmJ-c 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عذاب اختلاف
🔹 اختلاف دو قسم است: یک اختلاف در اثر مال است، در اثر عقیده‌ های شخصی است و مانند اینها که اینها با نشست و با کنگره و با این همایش‌ ها و با نصیحت ‌ها و با کتاب نوشتن‌ ها حلّ می ‌شود؛ برای اینکه این اختلاف، اختلاف نظر است و وقتی جمع‌بندی شد، بالاخره راه‌ حلّی پیدا می ‌شود. 🔹 اما یک اختلاف مثل غده بدخیم سرطان است که خدا می فرماید من اینها را به جان هم انداختم! آن را با چه می ‌خواهیم حلّ کنیم؟ آن با کنگره و نشست و و اینها حلّ می ‌شود؟! آن فقط با ناله و اشک حلّ می‌ شود، آنکه با هفته وحدت حلّ نمی‌ شود. 🔹 اگر ـ خدای ناکرده ـ اختلاف، عذابی بود که خدا در بین ما انداخت، این فقط با ناله و توبه حلّ می‌ شود. درباره یهودی ‌ها و مسیحی‌ ها در سوره مبارکه «مائده» فرمود من اینها را به جان هم انداختم. ـ درباره مسیحی ‌ها دارد که ﴿فَأَغْرَینَا بَینَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ﴾، ـ درباره یهودی ‌ها که بدخیم ‌اند فرمود: ﴿وَ أَلْقَینا بَینَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلی‏ یوْمِ الْقِیامَةِ﴾، ـ ما را هم تهدید کرد که گاهی زلزله گاهی شهاب ‌سنگ گاهی هم : ﴿أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعاً﴾. اینکه با هفته وحدت حلّ نمی ‌شود. 🔹 آن اختلاف علمی، آن اختلاف نظر، آن اختلاف ممشا، آن اختلافات فکری، با گفتگو و قدر مشترک گرفتن حلّ می ‌شود؛ اما ـ خدای ناکرده ـ اگر بی راهه رفتیم و عالماً عامداً در برابر و ایستادیم، این خطر است؛ فرمود من اینها را به جان هم می ‌اندازم! 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 10 تاریخ: 1397/09/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سفارش به اُخوّت ایمانی 🔸 خدای سبحان می فرماید: ﴿اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ فَاَصلِحوا بَینَ اَخَوَیکُم واتَّقوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون﴾. این آیه، مؤمنان را به اخوّت و دعوت کرده است و از هرگونه تفرقه بازمی دارد تا بر اساس ﴿اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم﴾ به خوبی و مهربانی در زیر سایه اسلام، زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سفارش به اُخوّت ایمانی 🔸 خدای سبحان می فرماید: ﴿اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ فَاَصلِحوا بَینَ اَخَوَیکُم واتَّقوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون﴾؛ در حقیقت، مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید؛ امید که مورد رحمت قرار گیرید! ◀️ این آیه، مؤمنان را به اخوّت و برادری دعوت کرده است و از هرگونه تفرقه بازمی دارد تا بر اساس ﴿اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم﴾ به خوبی و مهربانی در زیر سایه اسلام، زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. 🔸 بنابراین باید کسی را که در دایره حوزه اسلامی به داعیه مؤمن بودن خود، به جان مردم می افتد و اختلاف ایجاد می کند، از این کار بازداشت و آن اختلاف را حلّ کرد، چنان که قرآن می فرماید که اگر دو گروه از مؤمنان، بر اثر برداشت های گوناگون یا تشخیص باطل، با هم به مبارزه برخاستند. 1️⃣ نخست باید از راه موعظه و نصیحت بین آنان را اصلاح کنید 2️⃣ و اگر اصلاح نشدند و گروهی بر گروه دیگر ستم روا داشتند، باید طایفه و گروه باغی و ستمگر را با مبارزه بر سر جایشان بنشانید تا به قانونِ الهی تَن دهند. 🔸 اگر آنان تابع قانون خدا شدند، و عادل باشید نه صرف صلح طلب، چون صلح و سازش در اینجا محمود و ممدوح نیست؛ یعنی حقّ ستمدیده را از ستمگر بگیرید و به او بدهید؛ نه آنکه ستمدیده را وادار کنید که از حقّش بگذرد، زیرا این کار، گرچه صلح و مصلحت ظاهری ایجاد می کند، از عدل و عدالت واقعی فاصله دارد: ﴿واِن طائِفَتانِ مِنَ المُؤمِنینَ اقتَتَلوا فَاَصلِحوا بَینَهُما فَاِن بَغَت اِحدهُما عَلَی الاُخری فَقتِلوا الَّتی تَبغی حَتّی تَفیءَ اِلی اَمرِاللهِ فَاِن فاءَت فَاَصلِحوا بَینَهُما بِالعَدلِ واَقسِطوا اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُقسِطین﴾. 👈 امیر مؤمنان(علیه السلام) به اخوت ایمانی تصریح کرده و می فرماید: «إنَّما أنتُم إخوانٌ عَلى دينِ اللّه ِ ما فَرَّقَ بَينَكُم إلاّ خُبثُ السَّرائِرِ وسوءُ الضَّمائِرِ»؛ شما بر اساس دین خدا با هم برادرید؛ چیزی جز زشتی درون و بدی باطن، شما را از هم پراکنده نکرده است. 📚 روابط بین الملل در اسلام ص 79 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نهمین نمایشگاه تخصصی كتب حوزوی و معارف اسلامی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: نهمین نمایشگاه تخصصی و ، از سوی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان (مدیریت پژوهش)، در ۹۵ غرفه و ۲۰ هزار عنوان کتاب در محل مجتمع حوزوی آیت‌الله العظمی شاهرودی (ره)، برگزار می ‌شود. 🟢 مکان: خیابان امام رضا (علیه السلام) ۱۹،(چهار‌راه دانش، کوچه آیت‌الله مصباح یزدی ۴)، سالن اصلی نمایشگاه _ غرفه اول _نشر بین المللی اسراء 🟢 زمان: ۲۶ شهریور تا پایان روز ۲ مهر ماه، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 پیامدهای ترك این دو فریضه
سلطه نااهلان و نداشتن دادرس: 
رسول خدا در بخش دیگر این حدیث فرمود: اگر مردم امر به معروف و نهی از منكر را ترك كنند بعضی از آن‌ها (: نااهلان ستمگر) بر بعضی دیگر سلطه می ‌یابند و یاوری در زمین و در آسمان ندارند. [1] [1]. قَال... فَإِذَا لَمْ یفْعَلُوا ذَلِكَ ... وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ وَ لَمْ یكُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِى الأَرْضِ وَ لا فِى السَّمَاء (تهذیب الاحكام، ج6، ص181). 📚 مفاتیح الحیات ص 514 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  آموزگاران هدایت

🔸 شما علمای بزرگوار اهل
سنت 
مثل علمای بزرگوار
شیعه
، ممکن است مرکّب شما علما، تعلیم شما علما، کتاب شما علما، یا بالاتر را داشته باشد، چون شما هستید که شهید را می ‌پرورانید، این شهدا شاگردان مکتب شما هستند و پای سخنان شما نشسته‌ اند و یاد گرفتند. 🔸 باید بگوییم خدایا این نعمت را که تو در و و قرار دادی نصیب ما هم بفرما؛ این دعای ماست. این وعده را ذات اقدس الهی داد که عده ‌ای با مرکّب خودشان جامعه را هدایت می ‌کنند. خدای سبحان در قرآن به مرکّب علما قَسم خورد فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛ ﴿ن﴾ یعنی مرکّب، ﴿قَلَم﴾ هم که مشخص است. این شهدا را چه کسی تربیت کرد؟ همین شما آقایان تربیت کردید، شاگردان شما بودند، پای منبر شما بودند، پای سخنان شما بودند. 🔸 خداوند به مرکّب علما قَسم خورد، به قلم علما قَسم خورد، به کتاب علما قَسم خورد؛ سه چیز است فرمود: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛ ، و علما مورد سوگند است. خدا سیدنا الاستاد مرحوم را غریق رحمت کند! می‌فرمود قَسَم خدا به دلیل است؛ در محاکم، قسم در مقابل بینه است و بینه در مقابل قسم است؛ اما قسم ‌های خدا به بینه است نه در قبال بینه قسم خدا به خود دلیل است لذا وقتی ذات اقدس الهی به مرکّب علما، به قلم علما، به کتاب علما، به مقاله علما، به نوشته ‌های علما قسم می ‌خورد، اینها هستند، خب چرا ما نباشیم؟! امیدواریم همیشه کنار هم باشید همیشه با هم باشید؛ خدای سبحان توفیقش با و است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ». یوتیوب: https://youtu.be/TOpABL9CHWY آپارات: https://aparat.com/v/guPN4 📚 دیدار جمعی از علمای اهل سنت استان گلستان و گیلان با حضرت استاد تاریخ: 1398/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ادب متعهد
🔹 را صریحاً قرآن كریم فرمود که «عهدالله» است؛ وقتی ابراهیم خلیل عرض كرد: ﴿وَ مِنْ ذُرِّیتی‏﴾، خدا فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی﴾، این ﴿عَهْدِی﴾ فاعل ﴿لا ینالُ﴾ است؛ فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظالمینَ﴾؛ ــ این است. ــ اگر «عهدالله» است، پس است ــ و اگر «امرالله» است، آیه که نفرمود «و أمر الله شوری بینهم»، این ﴿أَمْرُهُمْ شُوری‏ بَینَهُمْ﴾ است. 🔹 خدا غریق رحمت كند را! گفت: كار وصی چو نبی امر الهی بود ٭٭٭ شور در آن خلق را سر به سقر كوبدا ▫️ بعد از نوشتن الغدیر توسط مرحوم امینی، شهریار شعر خوبی درباره مرحوم امینی و الغدیر گفته، این شعر خیلی لطیف است! «مولف الغدیر فاتح فتح الفتوح»؛ به حق گفت! مؤلف الغدیر فاتح فتح الفتوح ٭٭٭ رایت این فتح را به عرش بر كوبدا 📌جا دارد كه پرچم ولایت را روی عرش نصب كنیم! لا قلم الا امین لا رقم الاّ غدیر ٭٭٭ تاج ‌ور است آن ‌كه این سكّه به زر كوبدا منطقش از هل أتی بازویش از لافتی 📌روحش شاد باشد! كار وصی چون نبی امر الهی بود ٭٭٭ شور در آن خلق را سر به سقر كوبدا 👈 اگر ما صدها نفر مثل و ، در تازی و فارسی می ‌داشتیم، وضع علم كلام به این صورت در نمی ‌آمد. 📚 سخنرانی در سومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین تاریخ: 1393/10/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دعوت به اتحاد امت اسلامی

🔸 بر ما و همه مسلمانان در شرق و غرب عالم است که متّحد شویم . خدای سبحان در مدح آیه ای و در ذم آیه ای دارد؛ در مدح اتّحاد می فرماید : ﴿واعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا و لا تَفَرَّقوا﴾... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دعوت به اتحاد امت اسلامی

🔸 بر ما و همه مسلمانان در شرق و غرب عالم است که متّحد شویم . خدای سبحان در مدح آیه ای و در ذم آیه ای دارد؛ در مدح اتّحاد می فرماید : ﴿واعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا و لا تَفَرَّقوا﴾ . این ریسمان افتاده بر زمین نیست . گرفتن ریسمان افتاده سودی ندارد . گرفتن مفید ، گرفتن ریسمانی است که یک سوی آن در دست امّت اسلامی و سوی دیگر به دست خدا باشد . چنین حبل و ریسمانی است . وقتی ریسمان به دست خدا باشد و مسلمانان بدان چنگ زنند می بینند که همه نیروها از خداست : ﴿اَنَّ القُوَّةَ للهِ جَمیعًا﴾ و همه عزّت ها از آن اوست : ﴿اِنَّ العِزَّةَ للهِ جَمیعا﴾ . 🔸 در مذمّت اختلاف نیز می فرماید : ﴿و لا تَنـٰزَعوا فَتَفشَلوا وتَذهَبَ ریحُکُم﴾ . ریح در این آیه عبارت است از عزّت و شوکت . خدای سبحان می فرماید : وقتی اختلاف کردید عزّت ، قوّت و شوکتتان می رود؛ آن گاه امثال سلمان رشدی ( لعنت خدا و فرشتگان و مردم بر او ) پیدا می شوند و افرادی نیز پیدا می شوند که او را کمک و تایید می کنند و به استناد آزادی بیان و قلم او را آزاد می دانند . باید دانست که امر مقدّسی است؛ ولی یله و رها بودن امر ناپسندی است : ﴿اَیَحسَبُ الاِنسـٰنُ اَن یُترَکَ سُدی﴾ . سلمان رشدی پنداشت که سُدی و رهاست... . 🔸 از علمای بزرگ اسلام است . شما او را می شناسید و به مقام او اعتقاد دارید . ایشان می گوید که حسن و حسین ( علیهماالسلام ) از اولاد پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله ) هستند ، زیرا در سوره « انعام » حضرت عیسی ( علیه السلام ) از ذرّیه ابراهیم و نوح شمرده شده است . ، یعنی کسانی که از طریق اهل بیت ( علیهم السلام ) به پیامبر اکرم ارتباط دارند . ایشان مانند دیگر برادران اسلامی هستند و همه یک دست قدرتی بر ضد بیگانگان اند. 🔸 شیعه و دیگر برادران مسلمان همه بر قرآن منزّه از تحریف اتفاق دارند . همه به پیامبری عقیده دارند که خدا درباره او می فرماید : ﴿وما یَنطِقُ عَنِ الهَوی * اِن هُوَ اِلاّ وحیٌ یوحی﴾ . همه معتقدند که ایشان نه چیزی به وحی می افزاید و نه از آن کم می گذارد . مفاد این دو آیه و آیه ﴿وما هُوَ عَلَی الغَیبِ بِضَنین﴾ این است که هر چه خدا به او آموخت بی کم و کاست و افزایش به مردم رسانید و هرچه گفت . شیعه عقیده دارد هر چه پیامبر خبر می دهد فقط وحی است . سایر برادران اسلامی هم از طریق اهل بیت ( علیهم السلام ) و از راه های دیگر چنین عقیده ای دارند ، پس راه ها گوناگون و هدف یکی است ، از این رو خدای سبحان می فرماید : همه به چنگ بزنید . 👈 بر ما مسلمانان است که متّحد شویم . همان اختلافات جزئی که بین مذهب شافعی ، حنبلی ، مالکی و حنفی است ، میان آن ها و مذهب جعفری نیز وجود دارد . اختلاف در فروع است نه در خطوط کلی. 📚 آفاق اندیشه ص103 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 پیامدهای ترك این دو فریضه
عدم قبولی دعا
: امام كاظم (ع) فرمود: یا امر به معروف و نهی از منكر می ‌كنید یا خدای متعالی بدانتان را بر شما مسلط می ‌كند؛ آن‌گاه صالحانتان دعا می ‌كنند و مستجاب نمی ‌شود. [1] به همین مضمون از امام باقر (ع) نیز نقل شده است. [2] [1]. لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَیسْتَعْمِلَنَّ اللهُ عَلَیكُمْ شِرَارَكُمْ فَتدْعُوا خِیارُكُمْ فَلا یسْتَجَابُ لَهُم (عوالی اللئالی، ج3، ص190). [2]. الكافى، ج2، ص374. 📚 مفاتیح الحیات ص 514 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
نور طهور

🔸 من دارم برای چه كسی درس می‌ خوانم؟ برای چه دارم درس می‌ خوانم؟ چیزی می خوانم كه به همراه می ‌برم یا نمی ‌برم؟ این طیب و طاهر مرا رها می ‌كند یا نمی ‌كند؟ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نور طهور

🔸 من دارم برای چه كسی درس می‌ خوانم؟ برای چه دارم درس می‌ خوانم؟ چیزی می خوانم كه به همراه می ‌برم یا نمی ‌برم؟ این طیب و طاهر مرا رها می ‌كند یا نمی ‌كند؟ چون نور است. 🔸 این قدر این ، شفاف ‌اند روشن ‌اند مقتدرند كه وقتی دیدند ما با آنها نیستیم، ما را رها می ‌كنند و می‌ روند؛ ما آنها را رها نكردیم، آنها كه دیدند ما لایق نیستیم، بلند می شوند و می روند! آنها اگر كسی را لایق ببینند، می ‌آیند و بیگانه را بیرون می ‌كنند. 🔸 یك عده بر این ‌اند كه منظر دل نیست جای صحبت اغیار ٭٭٭ دیو چو بیرون رود فرشته درآید یك عده می ‌گویند نه، تو لیاقت پیدا كن، اینکه آلوده هستی، اگر فرشته بیاید اینها را بیرون می ‌كند! می‌ گوید تو اگر جایی برای فرشته بودی و با خدایت رابطه داشتی كه او یك فرشته را بفرستد، آن فرشته، خودش گردگیری می ‌كند، او نه اینكه شما باید منتظر باشید که دیو بیرون برود تا فرشته در بیاید! اگر آن فرشته آمد دیوها را هم بیرون می‌ كند. 🔸 ، «حیّ لا یموت» است، وقتی ببیند آدم لایق نیست آدم را رها می ‌كند؛ اما اگر ببیند آدم، لایق است، حافظِ آدم است. خیلی از موارد است كه همین علم حافظ آدم است؛ همین درس و بحث! 🔸 گاهی می ‌گوییم كه «الحمد لله» خطر از ما گذشت، خوب شد ما آن را داده بودیم! نه، از آن صدقه این قدر كار بر نمی ‌آید كه از این درس و بحث بر می ‌آید؛ یا می گوییم خوب شد كه فلان كس كرده، بله آن دعا كردن، كار خیری است اما از آن این قدر بر نمی ‌آید كه از این بر می ‌آید! این «حیّ لا یموت» است. اگر واقعاً علم باشد، در خیلی از مواردِ خطر، انسان را حفظ می ‌كند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ikdc3 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/IVkqLuJJvQw 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 38 تاریخ: 1388/10/26 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra