💠 علم الادیان
🔹 امروز هم که 25 ذیقعده است «#دحو_الارض است از پُر برکت ترین روزهای ایام سال است و شاید بعضی از شما حوزویان و دانشگاهیان هم صائم باشید که این روزه برای همه شما ـ ان شاء الله ـ پُر برکت باشد!
🔹 آنچه در جمع شما عزیزانی که به رشته های متنوع علوم اشتغال دارید و قابل طرح است این است که گرچه علوم را گاهی به صورت تجریدی و تجربی از یک سو و تجربی و ریاضی و انسانی و مانند آن از سوی دیگر و به «علم الابدان و علم الادیان» تقسیم کردند از سوی سوم; ولی جامع همه آنها #هدفمند بودن علم و عالم است که همه ما را میتواند در کنار هم جمع بکند یعنی حوزه و دانشگاه را آن هدفمند بودن می تواند جمع بکند.
🔹 حدیث معروفی از وجود مبارک پیامبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان»[1] علم دو قسم است: بعضی از علوم مربوط به بدن انسانهاست; نظیر طبّ و سایر علوم وابسته به آن، برخی از علوم مربوط به دین است نه بدن، نظیر فقه و تفسیر و کلام و امثال اینها، اما بزرگان اهل معرفت همین حدیث را به سبک دیگر معنا میکنند، آنها علم را با موضوع ارزیابی نمی کنند، علم را با هدف ارزیابی می کنند، آنها می گویند اینکه حضرت فرمود: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» منظور علم بدن طب نیست و منظور علم دین تفسیر و فقه نیست. آن کسی که فقه و تفسیر می خواند و می نویسد برای اینکه به دنیا برسد او #علم_الابدان دارد، آن طبیبی که می کوشد مشکل جامعه را حل کند او #علم_الأدیان دارد، این نگاه کجا، آن نگاه کجا! همین حدیث است، همین جمله است، کسی درس فقه می خواند برای #فقه_فروشی, تفسیر میخواند برای #تفسیر_فروشی, این «علم الابدان» دارد. یک وقت است نه، درس علم طب خوانده که مشکلات جبهه را حل کند، مجروحان جبهه را درمان کند او «علم الادیان» دارد، پس همین حدیث، همین جمله وقتی به دست یک انسان #سطحی_نگر بدهید می گوید این علم به لحاظ موضوع تقسیم می شود موضوع یا بدن یا دین است وقتی به دست یک اهل حقیقت دادید می بینید این علم این حدیث را برابر #هدف باید تقسیم کرد نه برابر موضوع، اگر هدف #نشر_معارف_الهی باشد، #خدمت_به_جامعه باشد، علم دین است. اگر هدف تأمین معیشت خود باشد و کیف و جیب خودش باشد علم بدن است، پس «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» اگر منظور علم ادیان #هدفمند بودن است این میتواند همه ما را جمع بکند؛ یعنی موضوع و محمول معیار نیست, #هدفمند_بودن است; ممکن است کسی ادبیات بخواند و غرض آن این باشد که قرآن را بهتر بفهمد و بهتر معنا کند, یک وقت است طب می خواند یا داروسازی می خواند که به جامعه انسانی و اسلامی خدمت بکند, یک وقت است فقه و اصول می خواند که به جامعه اسلامی و الهی خدمت بکند, همه اینها دارای #علم_الادیان هستند و این می تواند حوزه و دانشگاه را با هم جمع بکند.
[1]. كنز الفوائد، (کراجکی), ج2، ص107؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج1، ص220.
#روز_دحو_الارض
#علم_نافع
#خدمت_به_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/09/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره45
#اهمیت_کار_و_تلاش
🔸 اسلام با تأکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای متعالی، سعی و تلاش را توصیه کرده و در قرآن می فرماید:﴿و اَن لَیسَ لِلاِنسـٰنِ اِلاّ ما سَعىٰ﴾؛[1] انسان جز محصول کوشش خویش مالك چیزی نیست.
[1] . سورهٴ نجم، آیهٴ 39.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 91
🆔 @a_javadiamoli_esra
ميراث حجة الوداع.mp3
1.86M
💠 روز بیست و ششم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 میراث حجة الوداع
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 میراث حجة الوداع
🔹 یكی از بهترین مظاهر اقامه حج، توجه به #حجة_الوداع وجود مبارك رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است. حجة الوداع مظاهر نورانی داشت كه مهمترین بخش آن را جریان غدیر تأمین می كند كه دیگر «وَ کَفی بِذلِکَ فَخْراً» كه ولایت علی بن ابی طالب و اهل بیت او (سلام الله علیهم اجمعین) را آنجا بیان كردند. اما خود حضرت در #حجة_الوداع وقتی وارد منا شدند، چون مستحب است امیر الحاج در چند جا سخنرانی كند نه مسئله بگوید! خود وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در حجة الوداع در منا خطبه خواند این جمله را گفت، منظورم همین نكته است؛ وقتی #انقلاب_اسلامی شد و نظام اسلامی شد ما باید همین كار را انجام بدهیم!
🔹 وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود كه: «أَلَا كُلُّ شَیءٍ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِیةِ تَحْتَ قَدَمَی مَوْضُوعٌ»؛ فرمود آن رسوم كهنه آن آداب آن عادات جاهلی كه برای جاهلیت بود همه اینها زیر پای من است همه اینها باطل شده است که هم شیعه ها[1] و هم سنی ها[2] نقل كردند. بعد فرمود آن خونریزی های جاهلیت كه غارتگری منشأ غارتگری بود آنها هم بی حساب است، بعد فرمود: «وَ رِبَا الْجَاهِلِیةِ مَوْضُوعٌ» در جاهلیت ربا بود طلب های ربایی بود تأخیر بود خسارت در تأخیر بود امثال ذلك بود همه اینها الآن زیر پای من است. «وَ أَوَّلُ رِبًا أَضَعُهُ رِبَانَا رِبَا عَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ»؛ فرمود ما اول از خانواده خودمان شروع بكنیم همه مطالبات ربوی زیر پای من است؛ یعنی اگر كسی مالی از دیگری قرض گرفت اصل مال را داد ولی سودش مانده آن سودها همه زیر پای من است، دیگر نه آن وام دهنده حق درخواست سود دارد نه وام گیرنده موظف است به پرداخت سود. بعد فرمود اول ربایی كه مربوط به خانواده ما و قریش و بنی هاشم است من زیر پا میگذارم ربای عموی رباخوار من عباس است عباس بن عبد المطلب وضع مالی اش خوب بوده او هم در جاهلیت ربا می خورده، فرمود ما اول از خانواده خودمان شروع بكنیم «وَ أَوَّلُ رِبًا أَضَعُهُ رِبَانَا رِبَا عَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ؛ فَإِنَّهُ مَوْضُوعٌ كُلُّهُ» این هم زیر پای من است تمام طلب هایش را باید خط بكشید، این خاصیت یك نظام اسلامی است الآن همه بانك های ما باید این چنین باشد تمام قرض های ما باید این چنین باشد ما باور نكردیم ﴿یمْحَقُ اللّهُ الرِّبا وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾،[3] باور نكردیم! ما خیال می كنیم پولی را كه می دهیم اگر سود نگیریم بهره نمی بریم، فرمود این چنین نیست! خدا ربا را به محاق می كشاند ممكن است چند روزی رشد بكند. فرمود وضع #ربا این طور است وضع #بانك_های_ربوی این طور است اینها یك چند روزی رشد می كنند ترقی می كنند بعد به #محاق می افتند ﴿یمْحَقُ اللّهُ الرِّبا﴾ بعد ﴿وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾؛ فرمود صدقه را خدا بالا می آورد ﴿یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾ این را بالا می آورد آن ربا را به محاق می كشاند. اگر نظام، #نظام_اسلامی است ما باید طرزی زندگی كنیم چه #ملت چه #دولت باور كنیم كه ربا بالأخره به محاق می افتد، این #عقود_اسلامی را جدی بگیریم؛ یعنی مضاربه و مساقات را اینها را كه مراكز رسمی نظام امضا كردهاند اینها را ما جدی بگیریم نه به صورت فاكتور! نه به صورت كاغذ بازی! اگر واقعاً عقود اسلامی باشد طرفین به حرام نمیافتند و آنها هم #قرض_الحسنه می دهند ﴿وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾. اگر نظام، #نظام_اسلامی است چه اینكه هست باید همان حرف پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را كه فرمود حالا كه مكه فتح شد و حجاز زیر پوشش اسلام درآمد «أَلَا كُلُّ شَیءٍ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِیةِ تَحْتَ قَدَمَی مَوْضُوعٌ»؛ اینها هم زیر پای من است.
[1]. المجازات النبویه، ص137. بحارالانوار، ج21، ص405.
[2]. صحیح مسلم، ج2، ص889.
[3]. سوره بقره، آیه276.
#حرکت_پیامبر_ص_از_مدینه_برای_حجة_الوداع
#انقلاب_و_نظام_اسلامی
#عقود_اسلامی
#قرض_الحسنه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 178
تاریخ: 1389/12/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 #قرض_الحسنه
🔸 #رباخوار را چرا قرآن #دیوانه می داند؟ اینها سالیان متمادی درس خواندند، کیفیت سود، کیفیت درآمد، کیفیت وام دادن، کیفیت وام گرفتن، سالها درس خواندند و لیسانس و فوق لیسانس، دکترا تا شده متخصص فنّ بانکداری ربوی! چرا قرآن اینها را دیوانه می داند؟ یک وقت است می گویند اینها جاهل است، نه! عالم هستند. در سوره مبارکه «بقره» چرا اینها را دیوانه می داند؟ ﴿الَّذِینَ یأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ یقُومُونَ إِلاَّ كَمَا یقُومُ الَّذِی یتَخَبَّطُهُ الشَّیطَانُ مِنَ الْمَسِّ﴾، این مخبّطانه دارد زندگی می کند. حرف خدا و پیغمبر و همه را گذاشته زمین، دنبال سود است. این شنیده، مکرّر هم شنیده که دین میگوید ربا #حرام است. چرا عمل نمی کند؟ چون عاقل نیست، نه چون عالم نیست. این خبطش و این جنونش در قیامت ظهور می کند. نه اینکه کسی را خدا در قیامت دیوانه کند. جنون دنیایی در قیامت #ظهور میکند. ﴿لاَ یقُومُونَ إِلاَّ كَمَا یقُومُ الَّذِی یتَخَبَّطُهُ الشَّیطَانُ﴾، «مخبّط»؛ یعنی دیوانه. ﴿ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَیعُ مِثْلُ الرِّبا﴾،[1] ﴿قالُوا﴾؛ یعنی «اعتقدوا»، وگرنه می داند که همه می گویند ربا با بیع فرق می کند.
🔸 آنهایی که باور دارند #قرض_الحسنه را و #تولید را و #اشتغال را و رعایت جامعه را و کار برای جوانهای بیکار را، خدا می فرماید که اینها درست است که کار خیر می کنند؛ اما اینها باید بدانند کار خیر برای دیگری نمی کنند، کار برای خودشان می کنند.
[1]. سوره بقره، آیه275.
🌐 صندوق #قرض_الحسنه اسراء:
http://sq.esra.ir
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قلم جلسه 4
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره46
# اهمیت_کار_و_تلاش
🔸 در بسیاری از روایات از كار و تلاش برای روزی حلال به #عبادت برتر تعبیر شده است؛[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته[2] و امام رضا (علیه السلام) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته[3] و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است.[4]
[1] . الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلالِ (الکافی، ج5، ص78).
[2] . مَا غُدْوَةُ أَحَدِكُمْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ مِنْ غُدْوَتِهِ یطْلُبُ لِوُلْدِهِ وَ عِیالِهِ مَا یصْلِحُهُمْ (دعائم الإسلام، ج2، ص15).
[3] . الَّذِى یطْلُبُ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا یكُفُّ بِهِ عِیالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِى سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (الكافى، ج5، ص88).
[4] . قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فِى لَیلَةِ الْمِعْرَاجِ: یا أَحْمَدُ! إِنَّ الْعِبَادَةَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا طَلَبُ الْحَلال، فَاِن أُطِیبَ مَطعَمُکَ وَ مَشرَبُکَ فَأَنتَ فِى حِفظِى وَ کَنَفِى (ارشاد القلوب، ص206).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 91
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الله اکبر
🔹 این گونه از روایت های نورانی است که خود ائمه اینها [شاگردان] را چطوری می پروراندند! مرحوم کلینی «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یحْیی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی» این روایت را نقل می کند. جمیع بن عمیر می گوید که امام صادق (سلام الله علیه) فرمود که «أَی شَیءٍ اللَّهُ أَكْبَرُ»، حالا حضرت از شاگردش سؤال می کند که «الله اکبر» یعنی چه؟ «فَقُلْتُ: اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَیءٍ»؛ خدا از هر چیزی بزرگ تر است. «فَقَالَ(علیه السلام): وَ كَانَ ثَمَّ شَیءٌ فَیكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ»؛[1] چیزی در عالم هست که خدا از آن بزرگ تر باشد؟! این «اکبر» أفعل #تعیینی است نه تفضیلی. کسی سؤال نکرده از حضرت، #شاگردان_خصوصی را این جور می پروراند.
▫️ ما یک ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾[2] تعیینی داریم که جا برای دیگری نیست، یک تفضیلی داریم که می گوییم: «زیدٌ أولی من عمرو». این «اکبر»، أفعل تعیینی است بعد از اینکه حضرت آیه سوره مبارکه «احزاب» را خواند: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[3]»[4] این «أَوْلَی» «أولا»ی تعیینی است تفضیلی که نیست. به شهادت ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾ این «أولا»ی تعیینی است تفضیلی که نیست. این طور نیست که مستحب باشد به طبقه اول بدهیم به دوم ندهیم! یعنی به طبقه اول بدهید إلا و لابد، به طبقه دوم اصلاً نمی رسد. اگر ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ﴾ تعیینی است و نه تفضیلی، ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[5] تعیینی است و نه تفضیلی، «الله اکبر» #تعیینی است و نه تفضیلی. چیزی در عالَم نیست!
▫️ در جلسههای دیگر مردم می آمدند سؤالات فقهی میکردند حضرت یک جواب خاصی می داد؛ اما اینجا خود حضرت سؤال می کنند که «اللَّهُ أَكْبَرُ» یعنی چه؟ عرض کرد که «أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَیءٍ»، فرمود: «وَ كَانَ ثَمَّ شَیءٌ فَیكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ»؟ عرض کرد که پس «اللَّهُ أَكْبَرُ» یعنی چه؟ فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ»؛ وقتی نامتناهی باشد شما چگونه می توانی او را وصف کنی؟! این حدیث اول.[6]
🔹 حدیث دوم که مرحوم کلینی «عَنْ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ» ذکر کرد این است که از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) است که «قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ اللَّهُ أَكْبَرُ»؛ کسی در محضر حضرت عرض کرد «اللَّهُ أَكْبَرُ»، آن وقت خود حضرت فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَی شَیءٍ»؟ اینکه در جلسات عمومی و درس های عمومی و اینها که نبود. حضرت فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَی شَیءٍ»؟ «فَقَالَ مِنْ كُلِّ شَیءٍ! فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: حَدَّدْتَهُ»؛ اگر این اکبر از آن است پس شیئی هست و مرزها مشخص است، این می شود محدود و محدود هم یعنی ناقص. #هیچ_محدودی_واجب_نیست، چون هر واجبی باید کمالش را خودش داشته باشد، هیچ شیئی خودش را حد نمی زند. اگر محدود است، دیگری برای او مرز معین کرده است. مگر می شود که شیئی بگوید من دیگر کمالی نمی خواهم؟! اگر شیئی محدود شد إلا و لابد دیگری برای او مرزی معین کرده است و گرنه چگونه می شود که شیئی بگوید من بیشتر از این کمال نمی خواهم، این نیست.
🔹 فرمود اگر شیئی باشد پس مرز خدا این است و مرز آن این است، این هم محدود است و آن هم محدود است، «حَدَّدْتَهُ». این همان بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است در خطبه اول که اگر این کار را بکنی: «وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّه».[7] این شخص که عرض کرد «مِنْ كُلِّ شَیءٍ» حضرت فرمود: «حَدَّدْتَهُ، فَقَالَ الرَّجُلُ»؛ پس من چه بگویم؟ «الله اکبر» یعنی چه؟ فرمود این #تعیینی است تفضیلی نیست «قَالَ قُلِ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ».[8]
▫️ حضرت این طوری شاگردان خصوصی را می پروراند. شاگران عمومی ایشان که از این موارد سؤالات نمی کردند. فرمود اگر خدا «اکبرُ من کل شیئاً، هناک شیء و الله فهو محدودٌ»! عرض کرد چه بگویم؟ فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَفَ».
[1]. وسائل الشیعة، ج7، ص191؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص118.
[2]. سوره انفال، آیه75.
[3]. سوره احزاب، آیه6.
[4]. دعائم الاسلام، ج1، ص19.
[5]. سوره احزاب، آیه6.
[6]. وسائل الشیعة، ج7، ص191؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص118.
[7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه1 و 152.
[8]. وسائل الشیعة، ج7، ص192؛ الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص117.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علت گرفتاری در رذایل اخلاقی
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در بیان یکی از دلایل ابتلای انسان به رذایل اخلاقی ابراز داشتند: خیلیها که گرفتار رذایل اخلاقی اند برای این است که #بنیان_مرصوص و محکمی ندارند لذا با خرافات و شانس زندگی می کنند با بخت و اتفاق زندگی می کنند و کسی که موحّد نباشد ناچار به خرافات نظیر شانس و امثال شانس تن در می دهد.
لینک آدرس در سایت اسراء:
yun.ir/c66shc
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره47
# اهمیت_کار_و_تلاش
🔸 روایاتی نیز كم همتی را مانع پیشرفت و تنبلی را مایه حقارت و سربار دیگران بودن را ناشایست می شمارند، چنان که در روایاتی دیگر از تلاش توانفرسا و كار مداوم شبانهروزی كه باعث نادیده گرفتن حق اعضای بدن شود باز میدارد و آن را حرام می داند[1] [هرچند مال به دست آمده از آن حرام نیست].
[1] . مَنْ بَاتَ سَاهِراً فِى كَسْبٍ وَ لَمْ یعْطِ الْعَینَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَكَسْبُهُ ذَلِكَ حَرَامٌ (الكافى، ج5، ص127).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 92
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توکل
🔸 اگر ضعف احساس می کنید چه اینکه احساس می کنید، باید #وکیل بگیرید. وکیل هم باید #عالم باشد هم #حاضر باشد هم #خیرخواه باشد هم #قدور باشد، همه اسمای حُسنای «جوشن کبیر» را ذات اقدس الهی دارد: ﴿وَ عَلَیهِ فَلْیتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾،[1] ما جدّاً وکیل می گیریم و #توکل می کنیم.
🔸 در بخشهای وسیعی از قرآن کریم تعبیر مفید حصر است، دارد: ﴿وَ عَلَیهِ فَلْیتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾؛ یعنی فقط به خدا #توکل کنید، کارهای دیگر را قانونی انجام بدهید؛ ولی آنچه در دل دارید توکل به ذات اقدس الهی باشد. اگر کسی ترسید همیشه محروم می شود، می ترسم امتحان بدهم، می ترسم وارد تولید بشوم، می ترسم، نه! وقتی کار را بر اساس #اصول انجام می دهید، #فکر کردید، #مشورت کردید، #ابزار را فراهم کردید، هراسی نداشته باشید.
[1] . سوره یوسف، آیه67.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حکومت حق
🔹 سوره مبارکه «فتح» که در مدینه نازل شد، در فضایی بود که مشرکین بر علیه اسلام و مسلمانها تلاش و کوشش فراوانی کردند و مانع حضور مسلمان ها در مراسم حج و عمره شدند، راه مسلمین را از ورود به سرزمین وحی صدّ کردند، آنها را منصرف کردند و جلوی آنها را گرفتند. در چنین فضایی ذات اقدس الهی به رسول خود (صلی الله علیه و آله و سلم) در عالَم رؤیا بشارت داد که شما وارد مکه می شوید، خطری شما را تهدید نمی کند، در #کمال_امنیت هستید، برخیها سَرها را حَلق می کنند و می تراشند، برخی ها موی سر را کوتاه می کنند، پیروزمندانه وارد مکه می شوید و بر می گردید و همچنین یک #فتح_قریبی هم نصیب شما خواهد شد. اینها را ذات اقدس الهی در عالَم رؤیا به وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اعلام کرد و آن حضرت هم رؤیای خود را برای مؤمنین گفت. وجود مبارک آن حضرت با عدّه ای از مؤمنین به قصد عمره مفرده از مدینه حرکت کردند و آمدند تا «حُدیبیه» که بخشی از این سرزمین «حُدیبیه» جزء أرض مکه است و محدوده حَرم است که کفّار جلوی اینها را گرفتند که در آیه قبل؛ یعنی آیه 25، وضع کفار روشن شد که ﴿هُمُ الَّذِینَ كَفَرُوا وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ الْهَدْی مَعْكُوفاً أَن یبْلُغَ مَحِلَّهُ﴾؛ هم جلوی شما را گرفتند و هم جلوی قربانیهای شما را گرفتند و تهدید الهی هم این بود که ﴿لَوْلاَ رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِسَاءٌ مُؤْمِنَاتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَؤُوهُمْ﴾ و ما اجازه ورود می دادیم، شما کشتاری در مکه به راه می انداختید!
🔹 فرمود اینها #مستحق این کار بودند، اَهلیت این کار را داشتند، ذات اقدس الهی نیز اینها را آزمود و دید که هم شایسته الزام ﴿كَلِمَةَ التَّقْوَی﴾ هستند و هم شایسته #انزال_سکینه «فی قلوبهم» هستند؛ لذا در کمال آرامش با اینکه راه های فراوانی را طی کردند، از مدینه تا مکه با شتر و گوسفند قربانی، آنها گفتند ما اجازه نمی دهیم شما باید برگردید و اینها هم در کمال طمأنینه و با سکوت برگشتند و دیگر جنگی نکردند؛ این خیلی سخت است، تحمّل می خواهد! اینها از راه دور آمدند و از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدند که فرمود خدا به من وعده داد که ما در کمال امنیت وارد مکه می شویم، بعضیها سَرها را حلق می کنند و می تراشند، بعضی ها موی سر را کوتاه می کنند، هیچ آسیبی به ما نمی رسد.
🔹 اینها ماندند که این رؤیا به چه صورت #محقق می شود؟! آن گاه آیه بعد نازل شد که رؤیا حق است و در موطِن خود هم اجرا خواهد شد، زیرا نگفتیم امسال که سال ششم است واقع می شود! گفتیم خدا این توفیق را به شما می دهد و یک #فتح_قریبی در امسال است، برای اینکه آینده در «عمرة القضاء» همین حرف ها را انجام می دهید، وارد مکه می شوید، عمره انجام می دهید در حالی که امنیت هست، ﴿مُحَلِّقِینَ﴾ هم هست، ﴿مُقَصِّرِینَ﴾ هم هست، همه این نعمت ها فراوان است.
🔹 لذا فرمود این بخش به پایان می رسد و #امنیت را ما در سال بعد تأمین می کنیم، ﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً﴾. در چند جای قرآن، ذات اقدس الهی وعده #پیروزی_اسلام داده است. به هر حال جهان به حق آفریده شد و باید به #حکومت_حق ختم بشود و روزی می رسد که بشر عاقل می شود و چون عاقل شد، #استحقاق_حکومت_الهی را خواهد داشت. این چه معجزه ای است که وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) میکند که در زمان ظهور آن حضرت دستِ بی دستی پروردگار بر سرِ مؤمنان و بشریتِ آن روز کشیده می شود به برکت حضرت که «فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ»؛[1] عقل مردم بالا می رود، وقتی عقل مردم بالا رفت نه استکبار و صهیونیسم را تحمّل می کنند و نه اَذناب و اَقمارشان، را تحمّل می کنند. وقتی عاقل شدند جز حق و جز پیغمبر و جز اهل بیت، اَحدی را نمی پذیرند. آن روز است که ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً﴾.
[1] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص 25.
#سالروز_صلح_حدیبیه
#شرایط_وقوع_رویای_پیامبر
#استحقاق_حکومت_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 8
تاریخ: 1395/03/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره48
# اهمیت_کار_و_تلاش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: اگر مرد بر دوش خود هیزم كشد و نیازش را با آن تأمین كند و بیش از نیاز خود را صدقه دهد بهتر از این است كه از دیگری درخواست كند، زیرا دستِ دهنده بهتر از دستِ گیرنده است.[1]
[1] . لَئِنْ یحْتَطِبَ الرَّجُلُ عَلَی ظَهْرِهِ فَیبِیعَهُ وَ یسْتَغْنِىَ بِهِ وَ یتَصَدَّقَ بِفَضْلِهِ خَیرٌ مِنْ أَنْ یسْأَلَ رَجُلاً آتَاهُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ... إِنَّ الْیدَ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج2، ص229).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 92
🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین قرنطینه.mp3
2.3M
💠 روز بیست و نهم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 بهترین قرنطینه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بهترین قرنطینه
🔹 فرمود: ﴿إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِیراً﴾ اعمال و مناسك و مراسم عبادی هر كدام مشخص است كه آدم شبانه و روز چه مقدار در سال نماز بخواند یا چه مقدار روزه بگیرد یا مناسك حج و عمره و اینها مشخص است، امّا ذكر خدا مشخص نیست که فرمود: ﴿اذکُرُوا اللهَ ذِکرًا کَثیرًا﴾.[1] منظور از #ذكر، نام خدا نیست یاد خداست! در غیر معصوم دائم الذكر بودن بسیار سخت است. گاهی ممكن است انسان غفلت بكند، ولی #ذكر_كثیر داشته باشد اهل نجات است. پس منظور نام خدا نیست، منظور یاد خداست.
🔹 این ذكر خدا كه میگویند هر كاری می كنید به یاد خدا باشید تا آن كار #ابتر نباشد یك #قرنطینه است؛ انسان هر غذایی را میخواهد بخورد هر جا لباسی را میخواهد و هر حرفی را میخواهد بزند هر كاری كه میخواهد بكند باید طوری باشد كه خجالت نكشد كه بگوید خدایا به نام تو! این كار یا واجب یا مستحب، چون آدم حرام یا مكروه را كه نمی تواند بگوید خدایا به نام تو!
🔹 بنابراین اینكه می گویند هر كاری كه می كنید بگویید #به_نام_خدا یعنی انسان باید بتواند و خجالت نكشد كه بگوید خدا به نام تو این #بهترین_قرنطینه است و بهترین مراقبت است! كاری كه آدم نمی تواند بگوید خدایا به نام تو خب نكند! اگر به ما گفتند «كُلُّ أَمْرٍ ذِی بَالٍ لَا یذْكَرُ بِسْمِ اللَّهِ فِیهِ فَهُوَ أَبْتَرُ» هر کاری با #ذکر_خدا شروع نشود ابتر و بی نتیجه است[2] این راهش است، نه معنایش این است كه انسان هر كاری كه می خواهد بكند، بگوید «بسم الله الرحمن الرحیم» آن كار چه حلال باشد چه غیر حلال و چه مشكوك، كار مشكوك را چطوری می شود گفت خدایا به نام تو؟! پس اینكه فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾[3] و در اینجا فرمود: ﴿وَذْكُرُوا اللَّهَ كَثِیراً﴾ ناظر به همان است، البته اگر كسی #بسم_الله بگوید ثواب دارد، حالا اگر نگفته آن ثواب را نمی برد ولی به دستور عمل كرده است؛ یعنی بررسی كرده مطالعه كرده است؛ این كاری كه می خواهد وارد بشود، این غذایی كه می خواهد بخورد، این پولی كه می خواهد بگیرد یا این جای یکه می خواهد برود می تواند بگوید خدایا به نام تو یا نه اگر شك دارد خب نمی رود، این راهش است!
[1] - سوره احزاب، آیه41.
[2] - تفسیرالامام العسكری، ص25؛ وسائل الشیعة، ج7، ص: 170
[3] - سوره احزاب، آیه41.
#ذکر_کثیر
#یاد_خدا
#ابتر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 27
تاریخ: 1391/02/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره49
# اهمیت_کار_و_تلاش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: كسی كه بر اثر خستگی از كار و تلاش به خواب رود آمرزیده شود[1] و می فرماید: كسی كه برای كسب روزی خود و خانواده اش مسافرت کند روز قیامت در سایه عرش خداست.[2]
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: اگر جویای رستگاری هستید جدیت و تلاش را پیشه خود سازید.[3]
[1] . ... مَنْ بَاتَ كَالاًّ مِنْ طَلَبِ الْحَلالِ بَاتَ مَغْفُوراً لَهُ (الامالی، صدوق، ص289).
[2] . تَحْتَ ظِلِّ الْعَرْشِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ رَجُلٌ خَرَجَ ضَارِباً فِى الأَرْضِ یطْلُبُ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ یكُفُّ بِهِ نَفْسَهُ وَ یعُودُ به عَلَی عِیالِهِ (دعائم الاسلام، ج2، ص15).
[3] . إِنْ كُنْتُمْ لِلنَّجَاةِ طَالِبِینَ... الْزَمُوا الاجْتِهَادَ وَ الْجِدَّ (غرر الحكم، ص266).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 92
🆔 @a_javadiamoli_esra
روز یکشنبه مصادف با شهادت #امام_جواد_علیه_السلام
🏴 مراسم سوگواری شهادت #امام_جواد_علیه_السلام در دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می شود
▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سالروز شهادت امام جواد علیه السلام، مراسم سوگواری و ذکر مصیبت آن حضرت، از سوی دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) برگزار می گردد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امام جواد علیه السلام
▪️ این رسانههای گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه شان این است که #صادقانه سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف اند که راست بگویند، هم مردم موظف اند #آگاهانه بپذیرند. اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، این طبق بیان نورانی #امام_جواد_سلام_الله_علیه دارد او را عبادت می کند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق»؛ چقدر این کلمه وجود مبارک امام جواد بلند است!... .
👇👇👇👇👇
💠 امام جواد علیه السلام
▪️ این رسانههای گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه شان این است که #صادقانه سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف اند که راست بگویند، هم مردم موظف اند #آگاهانه بپذیرند. اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، این طبق بیان نورانی #امام_جواد_سلام_الله_علیه دارد او را عبادت می کند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق»؛ چقدر این کلمه وجود مبارک امام جواد بلند است! «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛[1] فرمود هر کسی به رسانه ها دارد گوش می دهد یا روزنامه ها و مجلّات را خوانده و دارد قبول می کند، او باید همین حرف را داشته باشد؛ ولو این آیه درباره حجیت خبر واحد دلیل نباشد که غالباً گفتند دلیل نیست، ولی تأییدِ حرف عقلاست.
▪️ عقلا می گویند ما کذب مُخبری نباید داشته باشیم، کذب خبری هم نباید داشته باشیم. این فنّ رجال و درایه را همه عقلا هم دارند؛ منتها در اسلام با سَبک خاص آن است. این بیان نورانی #امام_جواد (سلام الله علیه) هم از یک نظر در حقیقت امضاست که فرمود مواظب باشید حرف رسانه ها را که گوش می دهید، حرف روزنامه ها را که گوش می دهید، حرف سخنران ها را که دارید گوش می دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ حرف او را که شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می کند. اگر او از خدا و پیغمبر می گوید و راست می گوید، «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می گوید و خلاف حق می گوید، «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ».
[1]. تحف العقول، ص456.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 7
تاریخ: 1395/07/27
🆔 @a_javadiamoli_esra