eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تفسیر تسنیم جلد 60 » 📗آیه 35 تا 64 سوره مبارکه نور 📗آیه 1 تا 40 سوره مبارکه فرقان ♦️ منتشر شد. 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/k03320 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: خدای بی‌ شریك با صدقه از بیماری و درد جلوگیری می ‌كند؛[1] همچنین می ‌فرماید: با دست‌ های چرب و آلوده نخوابید و اگر كسی چنین كرد و دچار اختلال شیطانی شد كسی را جز خود ملامت و سرزنش نكند؛[2] نیز می‌ فرماید: كم‌ خوری ریشه همه درمان ‌هاست.[3] [1] . إِنَّ اللَّهَ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَیدْفَعُ بِالصَّدَقَةِ الدَّاءَ (الكافى، ج4، ص5). [2] . لا یبِیتَنَّ أَحَدُكُمْ وَ یدُهُ غَمِرَةٌ، فَإِنْ فَعَلَ فَأَصَابَهُ لَمَمُ الشَّیطَانِ فَلا یلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ (الفقیه، ج4، ص6). [3] . الْحِمْیةُ رَأْسُ كُلِّ دَوَاء (طب النبی، ص19). 📚 مفاتیح الحیات ص 105 و 106 🆔 @a_javadiamoli_esra
33.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 آرزوی شهادت ▪️ «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض كرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز است و بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آن‌گاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» داد. وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه كنی برای گریه كن! «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای كربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بكن و بگو: «یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ»؛ ای كاش در راه دین جهاد كنم و در راه دین شهید بشویم. این «یا لَیتَنِی» است، است و است، پس این پیام، زنده است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معماران جامعه ▪️ در هم امنیت تأمین است، هم اقتصاد و فرهنگ بیمه است، هم استقلال و آزادی حاصل است، چون منظور از این عدالت تنها احكام فقهی و فرعی و فردی نیست. خدای سبحان برای بر‌قراری نظم جامعه همگان را به دعوت كرده است و رسول گرامی اسلام (علیه وعلی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود من مأمور به اجرای عدل هستم، اگر خدا امر كرد من مأمور اجرایم: ﴿وَأُمِرْتُ لأَعْدِلَ بَینَكُمُ﴾[1]. با این عدل مردم امنیت را احساس می‌ كنند، هیچ كسی به دیگری ستم نمی ‌كند؛ نه بیراهه می ‌رود نه راه دیگری را می ‌بندد؛ نه خلاف می كند نه خلافی را امضا می‌ كند؛ نه زیر بارستم می‌ رود نه ستمگری را امضا می ‌كند. هم كشورشان تأمین است، هم جامعه ‌شان تأمین است، هم مسائل فردی‌ شان حاصل است. ▪️ هر مشكلی چه در دولتمردان چه در شهروندان عمومی و عادی داشته باشیم، می‌بینیم محصول است. اگر كسی از حدّ خود گذشت مزاحم دیگری است و این مزاحمت با امنیت هماهنگ نیست. نهضت سالار شهیدان برای این است كه ما هم را بشناسیم [و] در استیفای آن كوتاهی نكنیم، هم را به رسمیت بشناسیم [و] در تأدیه آن كوتاهی نكنیم. اگر جامعه ‌ای عادل باشد یقیناً عاقل هم می ‌باشد، عدالت اجتماعی با هماهنگ است. ▪️ وقتی از وجود مبارك امیر مؤمنان علی بن ابی‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) سؤال كردند چیست، فرمود عدل آن است كه هر كسی هر حقّی را در جای خود قرار بدهد، هر چیزی را در جای خود بنهد. عدل یك مهندسی و است؛ هر كسی در جای خود قرار بگیرد، هر مسئولی در پُست و سمت خود واقع بشود، هر حرفی در جای خود گفته بشود، هر كاری در جای خود انجام بگیرد این یك معماری خوبی است، یك مهندسی خوبی است. چرا ما از خانه مستحكمِ بنیانِ مرصوصی احساس امنیت می ‌كنیم؟ چون پایه ‌های آن، دیوارهای آن، در و پیكر آن و سقف آن مهندسی‌شده است. هر حرفی جایی دارد و هر جایی حرف مناسبی دارد، برای آن است كه اگر حرف نابجا بود رنج ‌آور است و اگر در جایی آن حرف مناسب گفته نشد احساس كمبود می ‌شود. فرمود هر چیزی را شما در جای خود قرار بدهید این معنای عدل است. عاقل كسی است كه هر كاری را در جای خود انجام می‌دهد، هر حرفی را در جای خود می‌زند، هر نوشته‌ ای را در جای خود می ‌نگارد، گفتار او، رفتار او، نوشتار او، قیام و قعود او بجاست. ▪️ جامعه از لذت می‌برد، جامعه را افراد عاقل می‌ سازند، اینها هستند، اینها مهندسان جامعه ‌اند. اگر دولت است اعضایش را افراد عاقل عادل می‌ سازنند، اگر شهروندان‌ اند این‌ چنین است، اگر یك است این‌ چنین است. نهضت یعنی مردم را عاقل‌كردن یعنی عادل‌كردن، مردم را عادل‌كردن یعنی عاقل‌كردن. [1]. سوره شوری، آیه 15. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 تصویری #پیام_موضوعی ▫️ پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ #مجازی
🏴 اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود آن جامعه است/ کسانی می توانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنان مهمی در گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم با محوریت «مسئولیت اجتماعی» ۱۴۰۰ که به همّت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همکاری معاونت تبلیغ حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مجازی با حضور بیش از ۸۵ هزار نفر از طلاب و مبلغان دینی در سایت بلاغ و عبرات برگزار شد، بیان داشتند: اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود آن جامعه است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد خونش را داد تا جهل را سفاهت را بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را عاقل و عالم کند. ▫️ ایشان اظهار داشتند: مردمی که فکر می کنند، مردمی که فکر می کنند مردمی که فکر می کنند این مردم ستون دین اند و جامعه اسلامی را اینها تأمین می کنند در برابر دشمنان اینها می ایستند. این تعبیر ستون دین که درباره نماز گفته شد درباره نمازگزاران راستین هم صادق است اگر نماز ستون دین است آنها که نماز را اقامه می کنند آنها هم ستون دین اند این بیان نورانی حضرت در آن نامه 53 نهج البلاغه می درخشد که فرمود: «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة». آن مردمی که سقفی فکر می کردند درباره آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ» اما مردمی که فکر می کنند می اندیشند و نماز را که است اقامه می کنند، خودشان ستون دین اند. ▫️ معظم له در بیان وظیفه مبلغان بیان داشتند: وظیفه مبلّغان و ما اهل بیان و بنان این است که هم خود در این راه صاحب قلم و صاحب نفس و صاحب فکر و اندیشه و انگیزه باشیم هم جامعه را با بنان و بیانمان زنده نگه بداریم جامعه را ستون دین بکنیم. این اغراق نیست این گزاف نیست. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: کسانی می توانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند. متن کامل سخنرانی معظم له https://b2n.ir/z07011 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اپلیکیشن رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی منتشر شد. لينک دانلود: b2n.ir/e16448 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: كم‌خوری مانع بسیاری از بیماری‌های جسمی است؛[1] همچنین می ‌فرماید: خود را از سرمای آغازین [فصل پاییز] محافظت كنید؛ ولی سرمای پایانی [یعنی آغاز فصل بهار] را دریابید، چرا كه با تن‌ ها همان كند كه با درختان كند؛ سرمای آغازین برگ‌ سوز و سرمای پایانی برگ‌ ساز است.[2] [1] . قِلَّةُ الأَكْلِ یمْنَعُ كَثِیراً مِنَ أَعْلالِ الْجِسْمِ (غرر الحكم، ص320). [2] . تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِى أَوَّلِهِ وَ تَلَقَّوْهُ فِى آخِرِهِ، فَإِنَّهُ یفْعَلُ فِى الأَبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِى الأَشْجَارِ؛ أَوَّلُهُ یحْرِقُ وَ آخِرُهُ یورِقُ (نهج البلاغة، حكمت 128). 📚 مفاتیح الحیات ص 106 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 تبیین حق ▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)». ▫️ جریان سیدالشُهداء، جریان و عدل علیه ظلم بود، اوّلاً. ▫️ حسینیه‌ ها، عباسیه‌ ها، اباالفضلیه‌ ها و هر مکانی که به نام این خاندان مقدس و منزه بنیانگذاری می ‌شود، مسئولیت اساسی‌ آن و آثار پُر برکت عدل، و آثار مشئوم ظلم است و کسانی که در عباسیه‌ ها، اباالفضلیه ‌ها، حسینیه ‌ها تلاش و کوشش می ‌کنند، باید نموداری از و نموداری از باشند. 📚 پیام به عباسیه سيد حسن ولی نیاک تاریخ: 1397/06/16 کانال رسمی اسرا در شبکه های اجتماعی: https://t.me/a_javadiamoli_esra https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra https://splus.ir/a_javadiamoli_esra https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عقل و عدل ▪️ ﴿فَمِنَ النَّاسِ مَن یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا وَ مَا لَهُ فِی الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ ٭ وَ مِنْهُمْ مَن یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّار﴾؛[1] فرمود اینها با اینكه در مِنا هستند و در سرزمین استجابت دعا هستند، اما نمی ‌دانند از خدای سبحان چه چیزی بخواهند. بعضی منطقشان این است كه خدا به ما دنیا بده، دیگر به فكر حلال و حرام نیستند، به فكر عدل و ظلم نیستند، به فكر عقل و جهل نیستند: ﴿فَمِنَ النَّاسِ مَن یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا﴾ دیگر نمی ‌گویند ؛ امّا ﴿وَ مِنْهُمْ مَن یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّار﴾، بركات دنیا، بركات آخرت و بهشت جاودان (اینها را) از خدا می‌ خواهند. حسنه دنیا با حاصل می‌شود، حسنه دنیا با حاصل می ‌شود. این كارها به سید شهداست. اشك بسیار چیز خوبی است، اما فایده اشك ده درصد است، آن نود درصد را فهم، استدلال، سخنرانی های عالمانه و آیات قرآنی و روایات، ارزیابی و و تاریخ اسلامی و صدها مسائل علمی دیگر تشكیل می ‌دهد. اگر شما می ‌بینید جامعه ‌ای به مستقل است، محصول آن است. گفتند خواب آدم عالم بهتر از عبادت آدم غیر عالم است، آن را با یك فریب می ‌شود از جا به در برد و این را هرگز نمی‌ شود تكان داد: «لا تُحَرِّكُهُ الْعَواصِفُ».[2] ▪️ اینكه گفتند تا می ‌توانید در هر روز علم، در هر زمان علم، در هر زمین علم برای همین جهت است. تمام كارهای‌ مان باید «قربة إلى الله» باشد. بهترین راه برای نزدیك شدن معنوی به خدا همان است. فرمود اگر كسی یك جا بنشیند و چیزی یاد نگیرد به همان اندازه از خدا دور شده است. خدا یعنی محض، خدا یعنی محض، خدا یعنی محض، خدا یعنی محض. انسان وقتی از دور شد از علم و حكمت دور شد از آن كمالات دور شد، قهراً سقوط می ‌كند، هبوط می ‌كند: ﴿فَتَخْطَفُهُ الطَّیرُ أَوْ تَهْوِی بِهِ الرِّیحُ فِی مَكَانٍ سَحِیقٍ﴾[3]، بنا بر این شما در هر محلّی هستید، در هر شهر و كوی و برزنی هستید، با حسینیه ‌های‌تان با سخنرانانتان تماس داشته باشید تا بزنند، حرف های عالمانه را گوش بدهید. آنها را و‌ادار نكنید كه برای شما خواب و قصه نقل بكنند! خواب، خوابِ خوابیده را سنگین ‌تر می ‌كند و هرگز كسی را بیدار نمی ‌كند، این درك است كه انسان اگر مریض است او را درمان می ‌كند، اگر در حال احتضار هم باشد به او حیات می ‌دهد، اگر جاهل است او را عالم می ‌كند، اگر خوابیده است او را بیدار می ‌كند؛ این است كه وقتی امام صادق (سلام الله علیه) سخن می ‌گوید فرمود: می‌خواهید شهر بروید اوّل سؤال بكن در آن شهر یك هست یا نه؟ می‌ خواهید روستا بروید اوّل سؤال بكن در آن روستا یك عالم هست یا نه؟[4] الآن شما در این می ‌بینید در این می ‌بینید در می‌ بینید چقدر متشابهات را پراكنده می ‌كنند، چقدر شبهه ‌افكنی می ‌كنند، یا آنها را اگر ندارید گوش ندهید، یا اگر گوش دادید ضبط كنید با علمای‌تان در میان بگذارید كه چنین شبهه‌ای هست چنین اشكالی هست پاسخش چیست؟ اینها شما را روشن می ‌كنند شما هم چهارتا جوان را روشن می‌ كنید. مطمئن باشید آن كه از جریان نظامی ناامید شد، از جریان تحریم اقتصادی ناامید شد، از شورای امنیت بردن ناامید شد، از این راه ایجاد شبهات می‌ خواهد نسل جوان را خالی كند. ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطٰاعُوهُ﴾[5] اینها همیشه بنایشان بر است. شما این شبهات را از هر جا شنیده‌ اید با علمای ‌تان در میان بگذارید. [1]. سوره بقره، آیات: 200 و201 . [2]. ر . ك: الکافی(ط ـ الاسلامیه) ج1، ص455. [3]. سوره حج، آیهٴ 31. [4]. تحف العقول، ص319 و 320. [4]. سوره زخرف، آیه 54. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) مي‌ فرمايد: كوتاه كردن ناخن‌ ها و سبيل در هر جمعه سبب ايمني از جذام است؛[1] نيز مي ‌فرمايد: شير گاو دوا و چربي آن شفا و گوشتش بيماري [زا] است[2] و مي‌ فرمايد: شام نخوردن پيري آورد و سزاوار است كه شخص سالخورده با شكم پر بخوابد.[3] در حديث ديگر مي‌ فرمايد: در حمام آب سرد ننوشيد، چرا كه معده را فاسد مي ‌كند.[4] [1] . تَقْلِيمُ الأَظْفَارِ وَ أَخْذُ الشَّارِبِ مِنْ جُمُعَةٍ إِلَي جُمُعَةٍ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ (كتاب الخصال، ص39). [2] . أَلْبَانُ الْبَقَرِ دَوَاءٌ وَ سُمُونُهَا شِفَاءٌ وَ لُحُومُهَا دَاءٌ (الكافى، ج6، ص311). [3] . تَرْكُ الْعَشَاءِ مَهْرَمَةٌ وَ يَنْبَغِى لِلرَّجُلِ إِذَا أَسَنَّ أَلاَّ يَبِيتَ إِلاَّ وَ جَوْفُهُ مُمْتَلِئٌ مِنَ الطَّعَامِ (الكافى، ج6، ص288). [4] . وَ إِيَّاكَ وَ شُرْبَ الْمَاءِ الْبَارِدِ... فِي الْحَمَّامِ، فَإِنَّهُ يُفْسِدُ الْمَعِدَةَ... (الفقيه، ج1، ص113). 📚 مفاتیح الحیات ص 106 و 107 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 گریه بر سالار شهیدان ▪️ در عبادت و غیر عبادت یك اثر دارد، گریه برای سالار شهیدان یك اثر دارد؛ این گریه ما را به نزدیك می‌كند، به نزدیك می‌كند، به علاقه به آنها نزدیك می ‌كند، وقتی به آنها علاقه‌ مند شدیم سخنان آنها را می ‌شنویم، می ‌پذیریم و عمل می ‌كنیم. این است كه ما را وادار كردند كه اگر اهل نماز شب هستید در نمازهایی خود گریه كنید. انسانِ اهل گریه «رقیق ‌القلب» است، «قسی ‌القب» نیست. ▪️ اینكه گفتند در مجالس بن_علی شركت كنید، برای اینكه بهترین راه زندگی‌ جامعه همین است. آنها كه با این معارف رابطه‌ ای ندارند، همیشه در زحمت‌ هستند. این گریه هم آدم را می ‌كند، هم علاقه ‌مند به می ‌كند، وقتی مشتاق به آنها شدیم حرف های آنها را می ‌شنویم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/5Lf61 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/10 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 حسینی بودن ▪️ اين نکته را عزيزان بدانيد کساني مي توانند باشند که حسيني بيانديشند، حسيني فکر کنند و حسيني عمل کنند. فرمود من که وارد کربلا مي شوم و نهضت جهاني به پا مي کنم و هدف والاي من اين است که ﴿اسْتَجِيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ﴾[1] را عملي کنم. من افرادي را به همراه مي برم که اينها نه نقد علمي داشته باشند و نه نقد عملي. ▫️ چون خود را مي داند و هست، مظهر تام ذات اقدس الهي مي داند و هست، حرفي که خدا مي زند در اداره جهان، کاري که خدا مي کند در تدبير نظام سپهري، آن را حسين بن علي درباره و کربلائيان گفت. ذات اقدس الهي در اين بخش از قرآن فرمود من معاضدي که بيراهه رفته باشد يا راه کسي را بسته باشد ندارم ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً﴾.[2] [1] . سوره انفال، آیه24. [2] . سوره کهف، آیه51. 📚 پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ تاریخ: 1400/05/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا