💠 والی حکمت
🔹 صدرالمتألّهین نظیر دیگر حكما نبود؛ مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی ذوق عرفانی داشت، در عصر میرداماد مُدرس رسمی حوزه اصفهان بود، مرحوم شیخ بهایی هم همین طور، اینها ذوق عرفانی داشتند؛ اما ذوق در حد چشیدن است و نه نوشیدن!
🔹 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او #امام_حكما شد. خواستم ببینم كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد، گفتم نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریب ممثَّل این است: همان كاری كه #امام_راحل (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین هم همان کار را کرد؛ او ولی حكمت است نه حكیم، او #امام_حكمت است نه حكیم.
🔹 همه حكمای بزرگی که در این چهار قرن آمدند كه كم هم نبودند، افرادی مثل مرحوم ملاعلی نوری و فرزندش، بعد ملاعبدالله زنوزی و فرزندش، بعد مرحوم آقا علی حكیم كه بسیاری از اساتید ما به یك واسطه یا دو واسطه در محضر او درس خواندند و بزرگان دیگر، همه اینها شدند امت چنین امامی! اینها خیلی تلاش كردند كه چیز تازه ای ارائه كنند، نشد، بعد به امامت او تن در دادند.
چنین نبود كه تنها سید مشایخ ما حكیم جلوه (قدس سره) در برابر حرکت جوهری ایستاده باشد، بلکه از همان اوایل مرحوم ملا رجبعلی تبریزی در برابر حرکت جوهری ایستاد، شاگرد بلافصل مرحوم صدرالمتألّهین یعنی مرحوم ملاعبدالرزاق لاهیجی در برابر حركت جوهری ایستاد، معاصرانش در برابر حركت جوهری ایستادند، مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی در رد حركت جوهری رساله ای نوشت، میرداماد حرکت جوهری را نپذیرفت، دیگران نپذیرفتند؛ اساتید او رد كردند، شاگردان او رد كردند، معاصران او رد كردند ولی او #امامت خود را تثبیت كرد و این نیست مگر برای اینكه خود متحول شد. چنین حكیمی را می گویند #حكیم_متعالی؛ او #ولی_حكمت است، #والی_حكمت است كه این معارف از جان او می جوشد.
#روز_بزرگداشت_ملا_صدرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش حكمت متعالیه و صدر المتألهین
تاریخ: 1378/03/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 327
#فصل_دوازدهم
# تفریحات_سالم_و_ورزش
تفریحات سالم و ورزش از عوامل تأمین كننده سلامتی آدمی اند كه در روایات اهل بیت (علیهم السلام) اهمیت ویژه ای به آنها داده شده و برای آنها مصادیقی را ذكر كرده اند. یكی از آثار بهره مندی از تفریحات سالم و حلال، تقویت و یاری انسان در انجام دیگر امور دینی و زندگی است.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: خردمند اوقات روزانه اش را به چهار بخش قسمت می كند:... بخشی از آن را برای بهره جویی از حلال قرار می دهد و این بخش قسمت های دیگر را تقویت می كند و مایه آرامش و آسایش قلب می شود.[1]
[1] . عَلَی الْعَاقِلِ مَا لَمْ یكُنْ مَغْلُوباً عَلَی عَقْلِهِ أَنْ یكُونَ لَهُ سَاعَاتٌ... سَاعَةٌ یخْلُو فِیهَا بِحَظِّ نَفْسِهِ مِنَ الْحَلالِ وَ إِنَّ هَذِهِ السَّاعَةَ عَوْنٌ لِتِلْكَ السَّاعَاتِ وَ اسْتِجْمَامٌ لِلْقُلُوبِ وَ تَفْرِیغٌ لَهَا (معانی الاخبار، ص334).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 223
🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی به روز بزرگداشت ملاصدرا؛ لزوم شناخت راه تحول فکری صدر المتألهین
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، بزرگداشت #حکیم_ملا_صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همایش ملی ملاصدرا در استان فارس صادر فرمودند.
آپارات:
https://aparat.com/v/zqyCp
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی به روز بزرگداشت ملاصدرا؛ لزوم شناخت راه تحول فکری صدر المتألهین
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام به همایش ملاصدرا که امروز عصر (اول خرداد 1401) در استان فارس برگزار شد، اظهار داشتند: #فلسفه_اسلامی تنها فلسفه مسلمانها نیست، بلکه بهره وافری که مسلمین از رهنمودهای قرآن و عترت بهره بردهاند این فلسفه را شکوفا کردند. مرحوم صدر المتألهین که این ایام بنام این #بزرگ_حکیم_الهی است اقرار کرده است که من ابتدا میگفتم ماهیت اصیل است نه وجود و از این فکر حمایت و دفاع می کردم تا اینکه خدا مرا هدایت کرد. این #هدایت_الهی یک هدایت ویژه است، زیرا هر کسی به هر نعمتی بار می یابد به عنایت الهی است. این هدایت الهی در سایه تأمل مرحوم صدر المتألهین در #قرآن_و_عترت است.
ایشان بیان داشتند: مرحوم صدر المتألهین میگوید من از اصالة الماهیة به اصالة الوجود منتقل نشدم مگر به #هدایت_الهی.
لزوم شناخت راه تحول فکری صدر المتألهین
🔸 معظم له در بخش دیگری از پیام خود اظهار داشتند: کسانی که در خدمت فلسفه و الهیات فلسفه هستید، باید راه #تحول_فکری صدر المتألهین و همچنین راه #تکامل_فلسفه را بدانند که چیست، باید بدانند که هم فیلسوف هدایت شد هم فلسفه کامل شد به #برکت_قرآن_و_عترت.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: علم تفسیر حتماً باید در حوزه علمیه سراسر کشور مخصوصاً در استان فارس تدریس شود، بحث شود، پایان نامه نویسی شود، شرح شود، تا این علوم بیش از پیش #احیا بشود. من انتظار دارم استان فارس که جای این حرف ها بود مبادا کسی خیال بکند در خلال این جمعیت چند نفری بودند که نسبت به فلسفه بی مهری کردند رنجیده بشوند. اینطور نبود در خود عرب، در حجاز، در خود خانواده پیغمبر همه شان که یکسان نبودند. در زمین جاهلیت که همه شان یکسان نبودند؛ ولی بالاخره #نور_نبوت در آن فضای تاریک تابید، #نور_ولایت و امامت در آن فضای تاریک تابید خدای سبحان فضل خود را به هر کس بخواهد عطا می کند.
▫️ از شما متوقع است که #تفسیر در درجه اول، #نهج_البلاغه در درجه دوم، علوم رایج حوزوی فقه و اصول و اخلاق و حقوق و اینها که امری ضروری است برای همه ما اینها باید هماهنگ باشند تا این حوزه ها به بارگاه امن حضرت ختمی امامت حجت ابن الحجج الواقعه #ولی_عصر(ارواحناه فداه) تقدیم بکنیم.
لینک خبر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/u12642
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ازلی نامتناهی
🔸 از ازل تا ابد، از ابد تا ازل همه یک امرند؛ این یک واحد از خدایی که ازلی و ابدی را زیر پوشش خود دارد، این خدایی که #واحد_غیر_متناهی ازلی و ابدی است «سَبَقَ الْأَوْقَاتَ كَوْنُهُ وَ الْعَدَمَ وُجُودُه»... .
👇👇👇👇
💠 ازلی نامتناهی
🔸 وقتی که قرآن و همچنین ذات مقدس حضرت علی (صلوات الله و سلامه علیه) «الله» را معرفی می کند، می گوید خدا #نامتناهی است. پس خدا واحد است یک، واحد هم «لا یصدر منه الا الواحد» دو، اما مشکل فلسفه این بود که از همان ابتدا وحدت را درست تبیین نکرد که #وحدت_نامتناهی_است؛ این وحدت نامتناهی، ازل و ابد را بیافریند واحدی است که «لا یصدر منه الا الواحد»:
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ٭٭٭ یک فروغِ رخِ ساقی ست که در جام افتاد
🔸 از ازل تا ابد، از ابد تا ازل همه یک امرند؛ این یک واحد از خدایی که ازلی و ابدی را زیر پوشش خود دارد، این خدایی که #واحد_غیر_متناهی ازلی و ابدی است «سَبَقَ الْأَوْقَاتَ كَوْنُهُ وَ الْعَدَمَ وُجُودُه»، اصلاً در حرم اَمن واجب به هیچ وجه عدم راه ندارد؛ نه سابق نه «مع» به بعد. این ازلی بودن با اصرار آن خطبه ها که او نامتناهی است، یک موجود #ازلی_نامتناهی واحد است، از این واحد «لا یصدر الا الواحد» ﴿وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ﴾ با یک «صیحه» ﴿إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ ٭ لَمَجْمُوعُونَ إِلَىٰ مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ﴾. آن روز دیگر رقم نیست، شما ابررایانه هم بیاورید فرو می افتد، حدی ندارد!
اعمال همه، اقوال همه، آرای همه و اعتقادات همه با خود همه یکجا با ﴿وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ﴾ پیدا می شود؛ این معنا #قاعده_الواحد و #فلسفه را زنده کرد.
📚 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی ملاصدرا ـ استان فارس
تاریخ: 1401/03/01
پیام کامل در آپارات:
https://aparat.com/v/zqyCp
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تعالیِ الهی
🔹 در آیه 122 سوره مباركه «انعام» فرمود: ﴿أَوَمَن كَانَ مَیتاً فَأَحْیینَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ كَمَن مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا﴾.
برخی ها #حیات_گیاهی دارند كه فقط تغذیه می كنند بالنده اند و جامه خوب می پوشند و غالباً به فكر عواطف و پدر و مادر و قبیله و مسائل خانوادگی و اینها نیستند، اینها نامی بالفعل اند و حیوان بالقوّه. مقداری كه رشد كردند مسائل عاطفی و همسرداری و فرزندداری و اینها پیدا شد یعنی همین كاری كه حیوان ها هم دارند، چنین فردی حیوان بالفعل است و انسان بالقوّه. اگر در همین حد ماند كه در حد حیوان می ماند و می میرد و اگر از این حد بالاتر آمد، #انسان_بالفعل است و مَلك بالقوّه و اگر از این مرحله هم بار دیگر مقرّب شد و پرّان شد و بالاتر رفت، مَلك بالفعل است و دیگر آنجا قوّه ای در كار نیست.
🔹 فرمود عدّه ای مُرده اند ما به اینها حیات می دهیم، عدّه ای بعد از حیات در ظلمت اند ما به اینها نور می دهیم اینها روشن می شوند که ﴿جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ﴾، مؤمن می شوند؛ این كارِ خداست! این هدایتی كه در قلب نورانیتی پیدا بشود گرایشی پیدا بشود، #حیات_نورانی، حیات قلبی پیدا بشود، این در اختیار ذات اقدس الهی است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قصص جلسه 24
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 328
#فصل_دوازدهم
# تفریحات_سالم_و_ورزش
🔸 اهمیت تفریحات سالم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: به سرگرمی و بازی بپردازید، زیرا دوست ندارم سختگیری و خشونت در دینتان مشاهده شود.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) در تفسیر آیه ﴿لا تَنسَ نَصیبَكَ مِنَ الدُّنیا﴾[2] می فرماید: سلامتی، توانایی، فراغت، جوانی، نشاط، بی نیازی و ثروت خود را فراموش نكن و با بهره گیری [سالم] از آنها در پی آخرت باش.[3]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: در حکمت داود آمده كه برای مسلمان خردمند سزاوار است که جز میان سه کار نگردد: ترمیم زندگی، توشه یابی برای آخرت و لذتی در غیر حرام.[4]
[1] . اُلهُوا وَ الْعَبُوا، فَإنّى أَكرَهُ أن یری فِى دینِكُم غِلظَةٌ (الجامع الصغیر، ج1، ص239).
[2] . سورهٴ قصص، آیهٴ 77.
[3] . قَالَ فى قُولِهِ تعالی: ﴿لا تَنْسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیا﴾ أَىْ لا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ وَ غِنَاكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهِ الآخِرَةَ (الدعوات، ص122).
[4] . إِنَّ فِى حِكْمَةِ آلِ دَاوُدَ: ینْبَغِى لِلْمُسْلِمِ الْعَاقِلِ أَنْ لا یرَی ظَاعِناً إِلاَّ فِى ثَلاثٍ: مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ تَزَوُّدٍ لِمَعَادٍ أَوْ لَذَّةٍ فِى غَیرِ ذَاتِ مُحَرَّمٍ (الكافى، ج5، ص87).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 224
🆔 @a_javadiamoli_esra
#خرمشهر
🔹 #امام_رضوان_الله_علیه در فتح #خرمشهر و مانند آن فرمودند من بر دست #بسیجی که دست خدا بالای آنهاست بوسه می زنم؛ یعنی نه دست بسیجی را! آن «ید» بی یدی «ید الله»ی را بوسه می زنم، آن دستی را که دست خدا بالای اوست بوسه می زنم! بسیاری از سخنان امام را وقتی بررسی می کنید میبینید که #ترجمه_حدیث_یا_آیه است.
📚 سخنرانی در مسجد اعظم ـ شهر مقدس قم
تاریخ: 1377/09/18
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اختلاف شوم
🔹 خدا غریق رحمت كند امام را! یكی از آقایان كه در دفتر امام بود، به من می گفت من در دفتر آقا كار می كردم، هوا گرم بود، عمامه سرم نبود، از جبهه خبر رسید كه #خرمشهر سقوط كرد، من سراسیمه شدم، دیگر فرصت نكردم عمامه سرم بگذارم، همان طور بی عمامه دویدم كه به عرض آقا برسانم، آمدم در اتاق امام، دیدم ایشان در حال اقامه است برای نماز، گفتم آقا خرمشهر سقوط كرد، اشاره كرد و گفت #الله_اكبر، با بی اعتنایی نماز را شروع كرد!
🔹 چند سال طول كشید اختلافی در یكی از كلان شهرها پیش آمد، آن را هم به من اطلاع دادند رفتم به عرض آقا برسانم كه در فلان شهر اختلاف شده، من به عرض ایشان رساندم كه آنجا اختلاف پیش آمده، گفتند آه! همین امام! خرمشهر سقوط كرد گفت برو؛ #خدا_آزاد_می_كند، چون ما در راه او داریم قدم می گذاریم برای او داریم قدم می گذاریم؛ اما این به دست خود ماست! گفت من وقتی گفتم در فلان شهر اختلاف پیدا شد، امام گفت آه؛ همین امام! اگر ـ خدای ناكرده ـ مخصوصاً بین علما یا مسئولین #اختلاف پیدا شود، این #عذاب_الهی است. یك بخش کار به عهده رهبر است، بخش دیگر مربوط به #فهم و #دین مردم است. در هر كاری باندبازی, موادّ مخدر است؛ شرق و غربگرایی، موادّ مخدر است!
#سالروز_آزادسازی_خرمشهر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی با حضرت استاد
تاریخ: 1394/12/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
دستی که رشوه می گیرد در قیامت شهادت می دهد
آیت الله العظمی جوادی آملی: وقتی که در قیامت شخص متّهم را سؤال می کنند، این تا می رود انکار بکند، آن دستی که زیرمیزی داد یا رومیزی گرفت، این دست شهادت می دهد... .
👇👇👇👇
مباحث علوم قرآن (28 اردیبهشت)
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در درس مباحث علوم قرآن خود (28 اردیبهشت) اظهار داشتند: #قرآن_شناسی یعنی اینکه بدانیم قرآن چه زمان نازل شده بر چه کسی نازل شده؟ کدام سوره مکی و کدام سوره مدنی است؟ مفاهیمی از قبیل ناسخ و منسوخ چه معنایی دارند؟ اختلاف قرائت چیست و مسائلی از این قبیل؛ بخشی از علوم قرآن، آن علومی است که خود قرآن ادعا می کند که این علم مقدور بشر نیست که بشر خودش بتواند با تلاش و کوشش بفهمد و این را به عهده تفسیر قرار می دهد. ما خودمان نمی توانیم یاد بگیریم ولی به کمک اساتید یاد می گیریم یا اگر #اساتید ما نمی دانستند به کمک #رهبران_الهی و انبیاء یاد می گیریم. آنجا را هم می فرماید: ﴿وَ عَلَّمَکَ مَا لَمْ تَکُن تَعْلَمُ﴾ نه تنها مردم نمی دانند نه تنها اساتید و مدرّسان آنها نمی دانند، پیغمبر هم نمی داند! اگر وحی نباشد و به پیغمبر اعلام نکند او هم نمی داند.
ایشان با توصیف روز قیامت خاطرنشان کردند: کسی که پنجاه سال شصت سال هفتاد سال زندگی کرده است تمام اعمال و عقایدش زیر حساب است و در روز قیامت در محکمه الهی قرار می گیرد. این محکمه نه قاضی اش نمونه دارد نه متّهمش ، نه شاهدش و نه کیفرش هیچ نمونه ای در دنیا ندارد.
🔸 استاد برجسته حوزه علمیه قم افزوند: قرآن می فرماید ﴿ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْه رَقیبٌ عَتیدٌ﴾ یعنی تمام #دید و #گفتار و #رفتار و #اندیشه_های او تحت حساب است. همچنین می فرماید ﴿مَالِ هذَا الْکِتَابِ لاَ یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَ لاَ کَبِیرَةً إِلاّ أَحْصَاهَا﴾. یعنی در طول این هفتاد سال شاهدهای انسان فرق می کنند. در خلوت و جلوت آنجایی که کسی نبود شاهد ندارد آنجایی که مربوط به امور مالی است یک شاهد خاص دارد مربوط به امور اعتقادی است شاهد مخصوص دارد، اخلاقی است #شاهد_مخصوص دارد، شواهد فراوانی در طول عمر باید داشته باشد.
🔸 ایشان با اشاره به #حرمت_رشوه بیان کردند: وقتی که در قیامت شخص متّهم را سؤال می کنند، این تا می رود انکار بکند، آن دستی که زیرمیزی داد یا رومیزی گرفت، این دست شهادت می دهد؛ تا می رود انکار بکند، آن چشمی که دید خود آن چشم شهادت می دهد؛ تا می رود انکار بکند آن زبانی که بد گفت یا غیبت کرد یا تهمت زد شهادت می دهد، چون «جَوَارِحُکُمْ جُنُودُه» این بیان نورانی حضرت امیر است در #نهج_البلاغه که فرمود تمام اعضاء و جوارح شما سربازان او هستند، او از جای دیگر سربازکشی نمی کند.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به #سوال_و_جواب_قیامت بیان کردند: قرآن می فرماید ﴿وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ﴾ روز قیامت جای سؤال است اما در جای دیگر فرموده که سؤال نمی شود! چرا سؤال نمی شود؟ برای اینکه این ﴿یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیمَاهُمْ﴾ معلوم است که چه کاره است. این شخص به صورت گرگ درآمده است! از چه کسی سؤال بکنیم؟! وقتی معلوم است که او چه کاره است شما برای چه دارید سؤال می کنید.
معظم له با اشاره به دگرگونی #سیمای_انسان در قیامت اظهار کردند: در روایات دارد که عده ای به صورت بوزینه در می آیند به صورت حیواناتی در می آیند که «تَحْسُنُ عِنْدها الْقِرَدَةُ» بوزینه نسبت به آن زیباست، میمون نسبت به او زیباست این در روایت است. این کدام انسان است؟ این انسانی است که تمام ملکاتش درّنده خویی اش بازیگری هایش عیب جویی هایش همه را گذاشته عمری را در این راه حرکت کرده الآن به صورت ملکاتش درآمده است. اینکه ما می گوییم «حیوانٌ ناطقٌ» یعنی حیوانیتش محفوظ است آمده روی ناطقیت، این انسانیتش محفوظ است آمده روی سبعیت.
🔸 ایشان با تاکید بر مسئله #مسخ اظهار کردند: بین گرگ جنگلی و انسانی که به صورت گرگ مسخ شده فرق است زیرا گرگ جنگلی از گرگ بودنش خجالت نمی کشد اما انسان می فهمد که تبدیل به گرگ شده و این برایش خجالت آور است.
ایشان ادامه دادند: این مطالب جز در قرآن هیچ کجا یافت نمی شوند. انسان از اساتید و اساتید از انبیا یاد می گیرند اما خود انبیا اگر وحی نبود این مطالب را بلد نبوند.
معظم له افزودند: کسانی مانند #آل_فرعون که در دنیا آتش به پا کردند در قیامت خودشان آتش و هیزم جهنم می شوند به همین دلیل فرمود آتش از درون دل است: ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الأفْئِدَةِ﴾ از قلب کافر این آتش در می آید.
لینک مطلب:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/q55497
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra