eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله توحید است / امر به معروف و نهی از منکر، مبنای فقهی نهضت امام حسین (ع) ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: متأسفانه گاهی اوقات نشانه ها و علائمی ناصواب از یک مکتبی ارائه می شود، نشانه ها لزوماً باید از مغز و روح یک مکتب ریشه گرفته باشند و اصول و ریشه آنها در خود باشد و این از مسائلی است که اگر این نسبت بین شعائر و آن مبانی و اصول برقرار نشود آن مکتب آن گونه که باید شناخته نخواهد شد. ▫️ وی افزود: اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله است. باور به یکتایی و یگانگی پروردگار عالم باور به اینکه رسالت و معاد از و حقیقت اند و اینها در حقیقت هم مدّ نظر خود بنیان گزار این نهضت و قیام است و هم در این نظام دخیل است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مبانی فقهی نهضت امام حسین اذعان داشت:خود این مبنا را روشن کرد و فرمود آنچه که باعث می شود من چنین قیامی را انجام بدهم این است که برخواسته ام تا جامعه امت پیغمبر را به بکشانم. آنچه که در حقیقت در جامعه وجود دارد از بین بردن سنت های پیامبر و سنت های الهی است و به جا نشاندن بدعت ها بجای سنت هاست آن چیزی است که در حقیقت از دین نیست و بر دین وارد کرده اند و آن چیزی است که ریشه در دین دارد. ▫️ وی تاکید کرد: همواره امت ها باید خود را با سنت های مکتبش آشنا کنند و همواره سعی کنند که این در جامعه بماند. اگر این سنت ها کم کم ضعیف بشود و بعد از جامعه رخت بربندد و سنت های دیگر که بدعت هستند بجای آنها بنشینند طبیعی است که از آن مکتب فاصله گرفته خواهد شد. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی را مبنای فقهی نهضت امام حسین علیه السلام دانست و بیان داشت: حسین بن علی این را کاملاً احساس کرد که سنت های الهی و سنت های نبوی از بین رفته است و بجای آن سنت ها و بدعت های باطل بجا نشانده است. حضرت احساس کرد که باید جامعه را و نظام را به معروف امر کند و از منکر باز بدارد. امر به الهی و نهی از بدعت ها و سنت های شیطانی و طاغوتی و نظایر آن. لذا فرمود: آنچه که مبنای عمل من و کار من است که ما اگر بخواهیم به عنوان یک مبنای فقهی بدان توجه کنیم عبارت است از . منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
اسلام دین جامع و فراگیر است / هدف سیدالشهداء اصلاح همه جانبه امت اسلامی بود ✍️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: قیام امام حسین علیه السلام فقط فرهنگی نبود بلکه برای مردم بود. ▫️قیام انبیا و امامان برای مردم است و چون دین به همه شئون نظر دارد و قیام انبیا قیام دینی است، پس انگیزه قیام آنها اصلاح همه شئون دینی و دنیایی انسان‌ها خواهد بود و اگر کسی دین را در گوشه‌ای از شئون زندگی مردم خلاصه کرد، او نهضت انبیا را هم در یک بعد خلاصه می ‌بیند. اگر کسی دیدش این بود که دین از سیاست جداست، را هم در یک گوشه خلاصه می‌ کند و اگر به خودش اجازه ندهد که هدف انبیا را در یک گوشه تلخیص کند، هدف امامان را در یک گوشه خلاصه می‌ کند و اگر به خودش اجازه نداد که هدف امامان را در یک گوشه خلاصه کند، رسالت علما و جانشینان ائمه را در یک گوشه خلاصه می ‌کند. مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 406 🔸 پاداش اندوه برای خانواده امام علی (علیه السلام) می ‌فرماید: روزی بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد شدم و فرمود: ای علی! چگونه صبح كرده ‌ای؟ گفتم: در حالی كه در دستانم چیزی جز آب نیست و من برای حسن و حسین ناراحتم. فرمود: ای علی! اندوه برای خانواده حجابی در برابر آتش جهنّم است.[1] [1] . دَخَلْتُ عَلَی رَسولِ الله ص ذَاتَ یومٍ، فقال ص: كَیفَ أَصْبَحْتَ یا عَلِىُّ! فَقُلْتُ: أَصْبَحْتُ وَ لَیسَ فِى یدِى شَىْ‏ءٌ غَیرُ الْمَاءِ وَ أَنَا مُغْتَمٌّ لِحَالِ فَرْخَىَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ ع، فَقَالَ لِى: یا عَلِىُّ! غَمُّ الْعِیالِ سِتْرٌ مِنَ النَّار (جامع الاخبار، ص91). 📚 مفاتیح الحیات ص 262 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هجدهم ماه 1444 🔹 بر خصال فرشتگان 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بر خصال فرشتگان 🔹 ﴿وَ الْمَلائِكَةُ یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾؛ اهل تسبیح و حمد هستند، ﴿وَ یسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ﴾. اینكه گفتند شما بگیرید هم همین است. قرآن كریم كه از حمایت و رعایت فرشته ‌ها نقل می ‌كند، می خواهد خوی فرشته ‌ها را در انسان‌ ها، مخصوصاً عالمان دین احیا كند؛ یعنی اگر فرشته‌ ها به فكر مردم‌ هستند، شما هم باید به فكر مردم باشید. در همه موارد این قرآن كریم و این روایات اهل بیت (علیهم السلام) سعی می ‌كنند كه را به ما یاد بدهند. 🔹 اصرار قرآن كریم بر اینكه فرشته‌ ها برای شما می ‌كنند، برای چیست؟ این برای این است كه در ما ایجاد شود و ما هم به فكر دیگری باشیم. اگر ـ خدای ناكرده ـ راه دیگری را بستیم یا بیراهه رفتیم، دیگر راه فرشته‌ ها را نرفتیم. استغفار ما برای توده مردم, آنهاست, نوشتن كتاب است, است, سیره ما, سنّت ما و سریره ما طوری باشد كه مردم ما را ببینند و به راه بیفتند، كار دیگری از ما ساخته نیست؛ دل ‌های مردم به دست «مقلّب ‌القلوب» است. 🔹 در جریان انبیا مشخص است، انبیا برای ما هستند؛ هم در جریان حضرت ابراهیم و انبیای ابراهیمی (علیهم السلام) آمده است كه اینها اسوه‌ اند و هم درباره شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در سوره مباركه «احزاب» فرمود: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾، اینها درست است؛ قصص اُمم گذشته را برای ما نقل می ‌كند كه بگیریم، درست است؛ اسرار خلقت آسمان و زمین را برای ما نقل می ‌كند، برای اینكه و بحث‌ های علمی است تا ما برویم و یاد بگیریم، اینها درست است؛ امّا برنامه‌ های فرشته‌ ها را برای ما نقل می ‌كند، این برای چیست؟ برای اینكه ما هم شویم! 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 3 تاریخ: 1394/02/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: معاویه به خود جرئت نداد از اهل بیت بیعت بگیرد اما یزید در پی این کار بود لذا امام حسین به جای مسیر را در پیش گرفت... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: در عالم سیاست این روش وجود دارد که افراد براساس توافقاتی که انجام می دهند سعی می کنند که نظرات همدیگر را تعدیل کنند و براساس آن منافعی بیایند و مسیر جامعه را براساس منافع خودشان پیش ببرند. وی با اشاره به صلح امام حسن علیه السلام اذعان داشت: اما علیه السلام از این جنس نبود. امام مجتبی (علیه السلام) برای اینکه وارد قضیه بیعت با جریان ظلم و تباهی اموی نشود مسیری را به عنوان یک و حق مدارانه ایجاد کرد و در آن صلح نامه اصولی را در حقیقت پایه ریزی کرد که در آن اصول امّهات اعتقادات باقی می ماند لذا هرگز همراهی و سازش با ظلم وجود نداشت. در آن صلح نامه الزاماتی وجود دارد که آن الزامات نشان از و تشخص ذاتی مکتب امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صلح به معنای بیعت نیست ابراز داشت: بیعت گرفتن اهل بیت (علیهم السلام) از مواردی بود که معاویه به خود این جرأت را نداد. اما وقتی یزید به حکومت رسید خواست که از علیه السلام بیعت بگیرد. این بیعت گرفتن یک امری است که کاملاً با آن سازش کردن همراه است لذا امام حسین علیه السلام به جای مسیر را انتخاب نمود. ▫️ وی افزود: خدای عالم در قرآن مجید مسئله مداهنه و را در حقیقت محکوم کرده است رد کرده است و هرگز به پیامبر گرامی اسلام اجازه نفرموده بلکه با صراحت تمام فرموده است که اهل خلاف مایل اند که تو را به سمت خودشان بکشانند: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون‏﴾ که اگر تو با آنها سرسازش پیدا کنی و سر موافقت با آنها را در مسیر کفر و شرک و باطل پیدا کنی، آنها هم به تو میلی بکنند و این هرگز جای مداهنه نیست. ▫️ حجت السلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: حسین بن علی براساس این که در قرآن آمده است و بر زبان و قلم امام مجتبی (علیه السلام) هم جاری شده بود فرموده بود که این کار که سازش با دستگاه ظلم و بیعت با جریان ظلم باشد از من ساخته نیست. در چندین نوبت سالار شهیدان حسین بن علی این نوع از مخالفت خودش را اظهار کرده است. بنابراین یکی از زنده ترین شعارها و شعائر حسینی است که حضرت با ظلم و ظالم و دستگاه ظلم و نظایر آن هیچ گونه همراهی ندارد. نمی شود بگویند که مثلاً حسین بن علی با جریانی مثل جریان اموی همراهی کرده و آنها تا حدّی تأیید کرده و آنها هم تا یک حدی با حضرت بودند. نه، ، حق است و مازاد بر حق باطل است ﴿فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاّ الضَّلاَلُ﴾ این منطق را در حقیقت که است حسین بن علی بر آن اصرار ورزید و این از مکتب حسین بن علی است. ▫️ وی عدم سازش با ظلم را بارزترین ویژگی دانست و بیان داشت: آنانی که با این مکتب آشنایند باید بدانند که دستگاه حماسی سالار شهیدان با دستگاه ظلم و تباهی و طغیان هرگز سر سازش ندارد این را باید جامعه اسلامی بداند. ما اگر محرّم را عظیم می شماریم باید بدانیم که شاخص ترین شاخص ها و شعارترین شعائر نهضت سالار شهیدان همین ناسازگاری و با دستگاه ظالم است. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 407 🔸 كیفر تباه كردن خانواده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از رحمت خدا دور است، از رحمت خدا دور است كسی كه خانواده خود را تباه كند[1]؛ همچنین آن حضرت از اینكه كسی خودش سیر باشد و خانواده ‌اش را گرسنه نگه دارد، نهی كرد و فرمود: برای هلاكت یك مرد همین بس كه خانواده خود را تباه كند.[2] [1] . مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیعَ مَنْ یعُول (الكافى، ج4، ص12). [2] . أَنَّهُ نَهَی أَنْ یشْبَعَ الرَّجُلُ نَفسه وَ یجِیعَ أَهْلَهُ وَ قَالَ: كَفَی بِالْمَرْءِ هَلاكاً أَنْ یضَیعَ مَنْ یعُولُ (دعائم الاسلام، ج2، ص193). 📚 مفاتیح الحیات ص 262 و 263 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام حسین (ع) به دنبال زنده کردن اسلام علوی بود / اسلام علوی یعنی عقل و عدل، در مقابل اسلام غیر علوی که جهل بود و نفاق! ✍️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در هفتمین جلسه از سلسله سخنرانی های تحلیل قیام سالار شهیدان ابراز داشتند: امام حسین علیه السلام به دنبال زنده کردن بود زیرا اسلام غیر علوی با تفاوتی ندارد. ▫️ حدیث شریف «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»؛ به صراحت به این معنا اشاره می کند که اگر کسی اهل نماز و روزه، اهل زکات و خمس باشد؛ اما نداند ، و او کیست، گرچه عابد و عالم است؛ ولی عاقل نیست، چون عاقل نیست، با رخت بربسته است. ایشان ادامه دادند: اسلام غیر علوی که جاهلیت و نفاق است، در مقابل اسلام علوی که است، از همان آغاز ظهور کرد تا جریان کربلا. مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بهترین آزادی 🔸 یك وقت است انسان از زندان دشمن آزاد می‌ شود، یك وقت از آزاد می ‌شود. انسان اگر گرفتار هوا و هوس بود دیگر در زندان درون محبوس است. اینكه گفت: غلام همّت آنم كه زیر چرخ گردون ٭٭٭ ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است برای گروه برتر است که آن می‌ شود آزاد و این آزادی از است كه انسان در بند هوس نباشد و هوس را به بند بكشد، نه در بند هوس باشد. 📚 سخنرانی در جمع آزادگان تاریخ: 1393/07/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نوزدهم ماه 1444 🔹 «نصرت» و «ولايت» 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 «نصرت» و «ولایت» 🔹 فرق بین و هم در بحث ‌های قبل گذشت؛ یك وقت است تمام کارهای انسان را دیگری انجام می ‌دهد مثل بیماری كه روی بستر استراحت و روی تخت است و هیچ كاری از او ساخته نیست و دیگران ولی او هستند، كودك و بیمار از كارافتاده این ‌چنین اند؛ امّا یك وقت بیماری است كه بخشی از كارها را خودش انجام می‌ دهد، آن كمبودش را دیگران انجام می ‌دهند؛ «ولایت» مربوط به بخش اول است و «نصرت» مربوط به بخش دوم. این كودك وقتی نوجوان شد بخشی از كارها را خودش انجام می ‌دهد ولی در ، اولیای او، او را كمك می‌ كنند که می ‌شوند انصار او، این است؛ امّا وقتی کودک است تحت است نه اینکه بخشی از کارها را خود این كودك شیری انجام بدهد و بقیه را مادر كمك كند، این‌طور نیست. 🔹 انسان گاهی طوری است كه تمام كارهایش تحت است؛ این کسی كه می ‌گوید: ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُكی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾، این شخص تحت ولایت «الله» است، این كلاً احساس می ‌كند، درك می ‌كند و مشاهده می ‌كند كه دیگری دارد او را اداره می ‌كند، این خودش را تحت ولایت «الله» می ‌بیند؛ امّا كسانی كه به این مقام بار نیافتند، می‌ گویند این مقدار را ما با كمك الهی انجام دادیم که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾. 🔹 قرآن كریم هم دو نحو با انسان ها سخن می ‌گوید. این دو تعبیر سوره مباركه «انفال» یكسان نیست: یكی اینكه فرمود: ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾ که در عین حال كه «رَمْی» را به ذات اقدس الهی نسبت می ‌دهد، به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم منسوب می ‌داند؛ در كنارش وقتی با رزمنده ‌ها سخن می ‌گوید، به نحو سالبه، یك جانبه _ نه تلفیق نفی و اثبات؛ نظیر ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾ نیست كه تلفیق نفی و اثبات باشد، این است _ می فرماید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾. این رزمنده‌ ها تلاش و كوشش كردند و عدّه‌ ای را به هلاكت رساندند اما فرمود شما هیچ كاری نكردید! این می ‌شود ولایت. آنجا كه خدای سبحان بخواهد ولایت خودش را نشان بدهد، می ‌گوید كار، كار من است و آنجا كه بخواهد نصرت خودش را نشان بدهد، می ‌گوید اینكه تو كردی به كمك ما بود؛ حالا تا شنونده چه كسی باشد، دریافت كننده چه كسی باشد و چه شخصی ذات اقدس الهی را درك بكند، این دیگر متفاوت است. 🔹 فرمود اگر كسی بیراهه رفت، كژراهه رفت و همه راه‌ هایی را كه ما نشان دادیم پس زد، این شخص نه ولی دارد نه نصیر، همه كارها به عهده خودش است! اگر همه كارها به عهده خودش است و او هم عبد «مسكین»، «مستكین» و «مستجیر» است، خب در کارش می ‌ماند! فرمود اینها ﴿ما لَهُمْ مِنْ وَلِی وَ لا نَصیرٍ﴾. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 8 تاریخ: 1394/02/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: ششم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 408 🔸 كیفر بداخلاقی با خانواده هنگامی كه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مردم [از خاكسپاری سعد بن معاذ] بازگشتند پرسیدند: ای رسول خدا! با سعد كاری كردی كه با هیچ‌كس دیگر نكرده‌ای؛ جنازه ‌اش را بدون ردا و كفش مشایعت كردی؟ فرمود: فرشتگان بدون كفش و ردا در تشییع او حاضر شدند و من به آنان تأسّی جستم. گفتند: یك بار سمت راست تابوت و بار دیگر سمت چپ آن را گرفتی! فرمود: دستم در دست جبرئیل بود و هر جا را كه او می‌ گرفت می‌گرفتم. گفتند: به غُسل او فرمان دادی و خودت بر جنازه‌ اش نماز گزاردی و خودت به خاكش سپردی؛ آن‌گاه فرمودی همانا عذاب قبری بر سعد اصابت كرد؟ فرمود: آری، رفتار او [سعد] با خانواده‌اش تند بود.[1] [1] . ... (علل الشرائع، ص310). 📚 مفاتیح الحیات ص 263 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
رمز جاودانگی انقلاب حسینی / راه‌ های زنده نگاه داشتن نهضت حسینی ✍️ در تاریخ، نبردها و کشتارهای بسیاری ثبت شده است که برخی از آن ها به مراتب، جنایت بارتر، فجیع تر و گسترده تر از بوده و در آن ها چندین برابر شهدای کربلا به خاک و خون کشیده شده اند. ▫️ تنها واقعه ای که چونان نگینی بر انگشتری تاریخ می درخشد و قدر اول آسمان جهاد و اجتهاد و قیام و اقدام است، همانا ؛ زیرا سالار شهیدان برای احیای دین خدا قیام کرد و از آن جا که دین الهی «حی لایموت» است، احیاگر دین نیز هرگز نمی میرد و نامش برای همیشه بر جریدهٴ عالم ثبت است... . رمز جاودانگی انقلاب حسینی راه‌های زنده نگاه داشتن نهضت شرایط تداوم بخشی قیام حسینی مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کسانی که با امام حسین (ع) همراهی نکردند به حیات طیّبه نرسیدند ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: امام حسین در نامه به بنی هاشم فرمود که هر کس در این مسیر با من همراه باشد به شهادت خواهد رسید اما اگر کسی مرا همراهی نکند ممکن است یک زندگی و یک حیاتی داشته باشد اما این حیات یک نیست حیات شایسته ای که پیامبر و آل او باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
کسانی که با امام حسین (ع) همراهی نکردند به حیات طیبه نرسیدند ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: حضرت یک حرکت معترضانه را آغاز کردند و چون حرکت، حرکت معترضانه بوده است اگر به صورت مخفی یا احیاناً به صورت تنهایی بخواهد اتفاق بیافتد این شایسته نبود لذا جا داشت که حضرت جمعیتی را که با او هستند همراه هستند اینها را با خود بیاورد و در مسیر این حرکت آنها را هم داشته باشد. وی افزود: ابی عبدالله(علیه السلام) به لحاظ نوع تعاملی که با حکومت داشت فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»؛ این مطلب به عنوان یکی از که به عنوان اولین شعار در این مباحث مطرح شد ذکر شد. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامه امام حسین علیه السلام به بنی هاشم اذعان داشت: حضرت به بنی هاشم نامه ای نوشت و در آن نامه این معنا را مرقوم فرمود، مسیری که من انتخاب کردم مسیر سخت و دشواری است و هر کس در این مسیر با من همراه باشد به خواهد رسید اما اگر کسی مرا همراهی نکند و همراه من در این نهضت همپا نباشد او هم به نخواهد رسید، موفقیتی نصیب او هم نخواهد شد. ممکن است یک زندگی و یک حیاتی داشته باشد اما این حیات یک ای نیست حیات شایسته ای که پیامبر و آل او برای جامعه انسانی مورد نظر داشتند نیست. فتح و ظفری که در یک حیات الهی و نبوی برای انسان شایسته است، زمانی حاصل می شود که و همپایی با (ع) در آن باشد. ▫️ وی با اشاره به مسئله وداع امام حسین علیه السلام با قبر پیامبر صلوات الله علیه ابراز داشت: در ایامی که ابی عبدالله (علیه السلام) در مدینه بودند و به هر حال خواستند معترضانه بیعتی نداشته باشند و خودشان را به یک جای امنی برسانند و در آن فضا مسیر فکری خودشان را با جوامع مطرح کنند اتفاقات خُرد و کلان فراوانی افتاد که از جمله آنها وداع خود ابی عبدالله (علیه السلام) با قبر مطهر جدّ بزرگوارشان رسول گرامی اسلام بود. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: سخنان هنگام سخنان بسیار دردناک و غمباری است که جامعه اسلامی باید این سخنان را بشنود و نحوه حرکت امام حسین (علیه السلام) و حوادث و اتفاقاتی که در آن دوران برای آن حضرت اتفاق افتاد را بداند. حضرت خطاب به پیامبر می فرماید که من فرزند خردسال تو هستم که تو در بین امت خودت او را قرار دادی و امت خود را به دوست داشتن و نسبت به او و تبعیت و پیروی از او فرمان دادی. ▫️ وی افزود: حضرت در ادامه فرمود ای رسول خدا! شهادت بده که اینها فرزند تو را تنها گذاشتند و شکست و ضعف و زبونی را بر او حاکم کردند «إِنَّهُمْ قَدْ خَذَلُونِی وَ ضَیَّعُونِی وَ لَمْ یَحْفَظُونِی»؛ مرا در بین خود حفظ نکردند رعایت فرزندی تو در بین امت تو را نکردند و تنها گذاشتند و این شکایت من نسبت به شماست تا روزی که شما را ملاقات کنم. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دیو نفس 🔹 بدترین غدّه ما همین است! این بیان پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چقدر شیرین است؛ فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». 🔹 ما یک دشمن بیرونی داریم، این دشمن بیرونی از ما گاز و نفت و آب و خاک و اینها را می‌ خواهد یا حداکثر بدن را می ‌خواهد؛ اما این طور نیست، دشمن درونی اوّلاً از ما ایمان می ‌خواهد که ـ معاذالله ـ انسان از ایمان خلع ید بکند و بعد از اینکه انسان کافر شد، از او آبرو می‌ خواهد! 🔹 مگر دشمن درونی آدم را رها می ‌کند؟! تا انسان را مثل تفاله نکند رها نمی ‌کند؛ اوّل کفر، بعد مسلوب الحیثیة کردن! این است که حضرت فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 8 تاریخ: 1396/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 409 🔸 كیفر بداخلاقی با خانواده ... در مذمت سختگیری بر خانواده از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده است كه فرمود: بدترین مردم مردِ سختگیر بر خانواده است.[1] شخصی پرسید: ای رسول خدا! مراد از سختگیری بر خانواده چیست؟ فرمود: مرد هرگاه وارد خانه شد همسرش بترسد و فرزندش بهراسد و بگریزد و هرگاه از خانه بیرون رفت همسرش بخندد.[2] [1] . شَرُّ النَّاسِ المُضَیقُ عَلَی أَهْلِهِ (الجامع الصغیر، ج2، ص77). [2] . ... قَالُوا: یا رَسوُلَ الله! وَ كَیفَ یكُون ضَیقاً عَلَی أهْلِهِ؟ قَال: الرَجُل إذَا دَخَلَ بَیتهُ خَشَعَتْ أمْرَأته وَ هَرَب ولده وَ فَرّ فَإذَا خَرَجَ ضَحكت أمْرَأته (مجمع الزوائد، ج8، ص25). 📚 مفاتیح الحیات ص 264 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مبنای سیدالشهداء این بود که در نظام هستی حق پیروز است! ✍️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: آن چه که مورد اعتقاد سالار شهیدان بود و بر همان مبنا بنا نهاد و قیام کرد، این بود که در نظام هستی و باطل محکوم به شکست. ▫️ قیام آن حضرت همان‌طور که از نامه ‌ها و خطابه ‌های آن حضرت استنباط می ‌شود، یک مبنا و بنایی داشت. آن چه که مورد اعتقاد سالار شهیدان بود و بر همان مبنا بنا نهاد و قیام کرد، این بود که در نظام هستی و باطل محکوم به شکست. آنچه که مبنای امویان بود و بر همان مبنا حکومتشان را بنا کردند، این بود که در نظام طبیعت ضعیف پامال است، آنها معتقد بودند که هر که قدرت مادی دارد، پیروز است و هر که از قدرت مادی برخوردار نیست، محکوم به شکست است، این دو طرز فکر همواره بود و هست... . مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نور هدایت ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra