eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حفظ نظام
🔸 ممكن است كسی اشكالی, نقدی داشته باشد، همه جا هست؛ ولی اساس كار این است كه ما هرگز این اشكالات و نقدها را که یا از یک شخص حقیقی یا از یک شخصیت حقوقی داریم به حساب نیاوریم! حتماً با خود این نظاممان را, این كشورمان را, این ملیت و مملكتمان را در سایه ولی عصر حفظ كنیم. خدای سبحان قادر است كه این كشور ولی‌ اش را تا روز ظهور آن حضرت از هر خطری حفظ كند. آنچه از ما برمی ‌آید این است كه این نظام را تا آنجا كه مقدور ماست و می‌ فهمیم یاری كنیم؛ اگر دست بچه‌هایمان را گرفتیم و در راهپیمایی شركت كردیم ثواب مضاعف داریم. 🔸 اگر نباشید و نباشید، این نظام آسیب می ‌بیند، از شرق حمله می ‌كنند از غرب حمله می ‌كنند! مواظب گفتارمان, رفتارمان و كردارمان باشیم و كاری كه به نظام آسیب می‌ رساند نكنیم! برای تقویت و حفظ نظام، انسان می ‌تواند آهسته حرف بزند، در جلسات خصوصی اشكالش را بگوید نقدش را بگوید و راه‌ حل ذكر بكند كه _خدای ناكرده_ این نظام آسیبی نبیند. این مضمون بیان نورانی (سلام الله علیه) است که فرمود مبادا _خدای ناكرده_ اگر اختلاف كردید، در اثر اختلاف به بیگانه راه نشان بدهید! 🔷🔸💠🔸🔷 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/11/19 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مبارک باد. 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 582 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 علل نهی از دلبستگی به اهل كتاب بازداشتن از انحراف: خدا به پیامبر (ص) می‌ فرماید: هرگز یهودیان و مسیحیان از تو خشنود نمی ‌شوند مگر اینكه از آیین آنان پیروی كنی. به آنان بگو: فقط هدایت خدا [كه قرآن بیانگر آن است]، هدایت است. و اگر پس از آنكه آگاهی برای تو حاصل شده است، از كیش آنان كه برخاسته از هواهای نفسانی ایشان است پیروی كنی، در برابر خدا هیچ سرپرست و یاوری نخواهی داشت.[1] [1]. ﴿و لَن تَرضىٰ عَنكَ الیهودُ و لاَ النَّصـٰرىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل اِنَّ هُدَى اللهِ هُوَ الهُدىٰ و لَئِنِ اتَّبَعتَ اَهواءَهُم بَعدَ الَّذى جاءَكَ مِنَ العِلمِ ما لَكَ مِنَ اللهِ مِن ولِىٍّ و لا نَصیر﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 120). 📚 مفاتیح الحیات ص 316. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  سبّوح
🔸 محتاج، به یک سبّوح محتاج است! این از بیانات لطیف وجود مبارک در صحیفه است که «اَنّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه‏»؛ فرمود سفاهت در همین است که محتاجی دست دراز کند نزد محتاج دیگر! انسان سفیه دستش را نزد محتاج دراز می‌کند. دست همیشه باید نزد خدا دراز باشد و به خدا بگوید خدایا! به اینها که مظاهر قدرت تو هستند اینها که ابزار کار تو هستند اینها که مدبّرات امر تو هستند دستور بده که مشکل ما را حلّ کنند؛ این باذن الله عیب ندارد. 🔸 اگر انسان بخواهد نیاز خودش را برطرف کند، یک محتاج، به نیازمند است. سبّوح یعنی چه؟ یعنی هم می‌ تواند نیاز ما را برطرف کند، یک؛ هم خودش بی ‌نیاز است، دو. اگر نتواند که سبّوح نیست خودش محتاج است؛ اگر بتواند ولی در عین توانایی، خودش هم نیازمند باشد که سبّوح نیست، لذا در سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾؛ چون او مشکل ما را حلّ می ‌کند، پس حمد می ‌کنیم و چون خودش بی ‌نیاز است، تسبیح می ‌کنیم. در این گونه از موارد، با همراه است. چون عظیم است مشکل ما را حلّ می ‌کند، چون ربّ است مشکل مربوب را حلّ می ‌کند و چون سبّوح است نیازی ندارد. 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 19 تاریخ: 1396/10/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 583 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 علل نهی از دلبستگی به اهل كتاب مصونیت از كینه آنان نسبت به مؤمنان: بی ‌گمان، سرسخت ‌ترین مردم را در دشمنی با كسانی كه ایمان آورده ‌اند یهودیان و مشركان خواهی یافت.[1] [1]. ﴿لَتَجِدَنَّ اَشَدَّ النّاسِ عَداوةً لِلَّذینَ ءامَنُوا الیهودَ و الَّذینَ اَشرَكوا...﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 82). 📚 مفاتیح الحیات ص 317. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 انقلاب فرهنگی 🔹 ما منتظر هستیم که وجود مبارک پیامبر و امام معصوم این ذوات قدسی که عِدل قرآن کریم ‌اند، آنچه را که آوردند ما آن را بشنویم و عمل کنیم و اما آن بخش‌هایی که خود عقل دسترسی دارد گاهی اشتباه می ‌کند سهو و نسیان و غفلت و جهل و اینها را از حریم این علم بزداید و این را ناب کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 انقلاب فرهنگی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ما منتظر هستیم که وجود مبارک پیامبر و امام معصوم این ذوات قدسی که عِدل قرآن کریم ‌اند، آنچه را که آوردند ما آن را بشنویم و عمل کنیم و اما آن بخش‌هایی که خود عقل دسترسی دارد گاهی اشتباه می ‌کند سهو و نسیان و غفلت و جهل و اینها را از حریم این علم بزداید و این را ناب کند. این همان بیان نورانی حضرت امیر است که در خطبه‌ اوّل نهج البلاغه فرمود: انبیا آمدند که ایجاد کنند، فرمود: «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ». آن دفینه‌ ها را با ثوره و شیار کردن و شکوفا می‌ کنند. بنابراین ما باید این دل‌ها را مزرعه بکنیم؛ منتها به ما گفتند که هر مزرعه ‌ای یک آبی لازم دارد، تنها آبی که می‌ تواند مزرعه دل را شکوفا کند، آن است. 🔹 اگر کسی با دشمن بیرون بخواهد بجنگد، آهن لازم است و مانند آن. با دشمن درون بخواهد بجنگد آهن مشکل را حلّ نمی‌ کند، «آه» مشکل را حلّ می‌ کند که «سِلَاحُهُ الْبُكَاء». این اشک چشم آن مزرعه را آماده می ‌کند تا «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ» آدم علمی پیدا کند که هم به لحاظ معلوم نافع باشد، بداند چه درس بخواند چه درس نخواند، علمی که کارآیی ندارد آن را فرا نگیرد، صِرف اطلاعات باشد به درد نمی‌ خورد و بر فرض وقتی علمی فراهم کرد این علم نافذ باشد. اینکه ما می ‌بینیم بعضی از ما علم داریم و عمل نمی ‌کنیم، این بودن برای اینکه جهل دارد حکومت می ‌کند؛ لذا وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده با مبارزه کرده؛ چه جاهلیت درون، چه جاهلیت بیرون. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 مسیر غفران
🔸 در سوره مبارکه «زمر» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً﴾؛ اما کدام گناه را و گناه چه افرادی را؟ سوره مبارکه «زمر» آیه 53 این است: ﴿قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَّهِ﴾؛ ، چرا ناامید هستید، ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً﴾ _ خود «ذنوب» جمع است، با «الف» و «لام» هم آمده است _ فرمود تمام گناهان قابل بخشش است. 🔸 خب شما که در سوره «نساء» فرمودید: ﴿إِنَّ اللّهَ لاَ یغْفِرُ أَن یشْرَكَ بِهِ﴾؟ فرمود اینجا هم همان حرف را می ‌زنم! ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً﴾، چرا؟ چون مبدأ فاعلی، «تامّ الفاعلیة» است: ﴿إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ﴾، یک مبدأ قابلی هم می ‌خواهد که به دست شماست، این دست را تکان بدهید ﴿وَ أَنِیبُوا إِلَی رَبِّكُمْ﴾؛ توبه کنید. 🔸 «فتحصّل إنّ الفاعل، تام الفاعلیة هو الغفور الرحیم، إن القابل اذا تاب و أناب و استغفر، إن الله یغفره». همان مطلبی که در سوره مبارکه «نساء» بیان کردند را اینجا بیان کردند؛ اینجا نفرمودند ما رایگان مشرک را می‌ بخشیم؛ فرمود: ﴿وَ أَنِیبُوا إِلَی رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن یأْتِیكُمُ الْعَذَابُ﴾. 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 19 تاریخ: 1396/10/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 584 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 علل نهی از دلبستگی به اهل كتاب نجات از بی ‌اعتنایی آنان به كتاب الهی: و چون از جانب خدا پیامبری برایشان آمد كه توراتی را كه با آنان است تصدیق می ‌كرد، گروهی از كسانی كه كتاب آسمانی به آن‌ها داده شده است [عالمان یهود و نصارا] كتاب خدا را پشت سرشان افكندند [و بشارت‌ های آن را درباره ظهور پیامبر خاتم نادیده گرفتند]، چنان‌كه گویی از آن بی ‌خبرند.[1] [1]. ﴿و لَمّا جاءَهُم رَسولٌ مِن عِندِ اللهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُم نَبَذَ فَریقٌ مِنَ الَّذینَ اوتوا الكِتـٰبَ كِتـٰبَ اللهِ وراءَ ظُهورِهِم كَاَنَّهُم لا یعلَمون﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 101). 📚 مفاتیح الحیات ص 317. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت امام موسی بن جعفر (ع) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مراسم عزاداری شهادت حضرت امام موسی کاظم (علیه الصلاة و السلام) روز پنجشنبه در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. این مراسم روز پنج شنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت 10:30 در محل دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19، پلاک7 برگزار خواهد شد. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضروری ترین معرفت 🔸 این نفس لوّامه همان است كه آدم را ملامت می‌ كند. اگر این شخص تبهكار مبتلای به اختلاس و رانت، سوابق طولانی در این كار داشته باشد، كم كم این نفس لوّامه را هم رشوه می ‌دهد و آن را هم خاموش می‌ كند، این همان است كه قرآن كریم فرمود: ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
ضروری ترین معرفت
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، 
آیت الله العظمی جوادی آملی: این كه آدم را ملامت می ‌كند در درون ما قاضی خوبی است. اگر كسی خلاف كرد، رانت‌ خواری كرد، اختلاس كرد، رشوه داد، رشوه گرفت و آن را به صورت قانون در آورد دیگران را ساكت كرد، ولی وقتی شب منزل رفت می ‌بیند در درون او غوغاست، او را دارد ملامت می ‌كند؛ اینكه او را ملامت می ‌كند قوّه ‌ای است به نام در درون انسان ﴿لاَ أُقْسِمُ بِیوْمِ الْقِیامَةِ ٭ وَلاَ أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ﴾. این نفس لوّامه همان است كه آدم را ملامت می‌ كند. اگر این شخص تبهكار مبتلای به اختلاس و رانت، سوابق طولانی در این كار داشته باشد، كم كم این نفس لوّامه را هم رشوه می ‌دهد و آن را هم خاموش می‌ كند، این همان است كه قرآن كریم فرمود: ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾! 🔸 این نفسی كه از فجور و تقوا باخبر است و از سایر مسائل آگاه است می‌ خواهد هدایت كند، این شخص حرف او را گوش نمی‌ دهد، با اغراض و غرایز این قوّه الهی را دفن می ‌كند، دسیسه می‌ كند، یك عدّه در اثر وهم و غریزه و اغراض حیوانی و نفسانی، آن نفسی كه مُلهم است به فجور و تقوا آن آن را در بین این اغراض و غرایز دفن می‌ كنند، زنده به گور می‌ كنند، حرفش شنیده نمی ‌شود. این كسی كه در بیرون اهل رانت و اختلاس و رشا و رشوه بود وقتی تبهكاری ‌اش انبوه شد به درون او هم سرایت می‌كند؛ لذا خیلی از موارد است كه می ‌بینید اینها ﴿وَهُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعاً﴾ خیال می ‌كنند كار خوبی دارند انجام می ‌دهند! اینها خطراتی است كه دامنگیر ما می ‌شود. 🔸 گاهی انسان طوری می ‌شود كه آن چراغش را، آن قاضی‌ اش را، آن راهنمایش را هم مدسوس قرار می‌ دهد. اصرار قرآن كریم بر مطالعه این ابعاد سه‌ گانه یعنی ، و برای همین است كه اینها برای ما ضروری ‌ترین معرفت‌ اند، اینها كه روشن بشوند بقیه برای ما حل است و ما مشكل جدّی نخواهیم داشت، سایر مشتبهات را با این معلومات حل می‌ كنیم؛ اخلاق عهده‌ دار این كار است، به ما گفتند كه متخلّق بشوید به ، خُلق الهی راه و رسمش این است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/08/18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   قلمرو اعتقادی
🔸 فرمان ﴿ یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا آمِنوا بِاللهِ ورَسولِهِ والکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی رَسولِهِ والکِتابِ الَّذِی أنزَلَ مِن قَبل ﴾ افزون بر توصیه به ، توصیه به و صیانت از معارف دینی را نیز دربر دارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   قلمرو اعتقادی
🔸 فرمان ﴿ یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا آمِنوا بِاللهِ ورَسولِهِ والکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی رَسولِهِ والکِتابِ الَّذِی أنزَلَ مِن قَبل ﴾ افزون بر توصیه به ، توصیه به و صیانت از معارف دینی را نیز دربر دارد. مجموع این آیات با به هم پیوستگی پیش گفته خود، جامعه اسلامی را از هر نوع گرایش به کافران شرق و غرب پرهیز می دهد و به طور ضمنی می فرماید که ایمان را به قلمروهای امور اعتقادی و اخلاقی و عملی گسترش دهید. 🔸 باور نکنید که بعضی احکام اسلام غرب پسند یا شرقپذیر نیست (همان گونه که برخی افراد در حکم اعدام گفتند)؛ عصر کنونی، فلان حکم را نمی پسندد؛ سوگمندانه این را بعضی مسلمان های غیرمنافق هم می گویند و باور می کنند! آنان که خدا، پیامبر، قیامت، کتاب های آسمانی و فرشته ها را می پذیرند و پاره ای احکام اسلامی را دنیاپسند نمی دانند، قهراً گرایششان به خط کشی بیگانه هاست. اینان منافق نیستند؛ ولی ممکن است مشمول آیه ﴿ نُؤمِنُ بِبَعضٍ ونَکفُرُ بِبَعض ﴾ شوند. 📚 تسنیم ج 21 ص 130 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   فتوا
🔸 «فتوا» آ‌ن مطلب زنده با فتوّت و جوانی و است؛ حرف های كهنه را نمی ‌گویند فتوا. كسی حرف های دیگران را نقل كند و به نام خود جا بزند، این فتوا نیست، این تقلیدِ سرگردان و شناور است؛ آن است كه زنده باشد و خود انسان داشته باشد. ممكن است كه ده‌ مرجع یك نحو فتوا بدهند اما هیچ كدام از دیگری نگرفته است. 🔸 شما می بینید اینهایی كه به عمق اقیانوس می روند و سنگین ‌ترین گوهرها را با غوّاصی در می‌ آورند، این گوهرها شبیه هم اند؛ اما هر کدام خودشان رفتند غوّاصی كردند و از عمق اقیانوس در آوردند، چون گوهرها شبیه هم اند نباید گفت پس اینها از هم گرفتند! الآن شما می‌بینید در این رساله‌هایی كه مراجع عظیم ‌الشأن ما نوشتند فتواها شبیه هم است _ البته همین است فتواها باید شبیه هم باشند؛ اگر اختلاف مختصری هست در فروعاتِ خیلی جزئی است _ اما همه‌ آنان با شصت سال, هفتاد سال جان كندن، در ، غوّاص شدند و رفتند در عمق اقیانوس و گرفتند. از یک مرجع سؤال بكنی به چه دلیل، می‌ گوید به فلان دلیل, به فلان دلیل؛ این طناب را وصل می ‌كند تا عمق اقیانوس، می‌ گوید من رفتم آنجا و این را آوردم؛ این را می ‌گویند . اگر حرف دیگری را نقل كند كه «فَتی» نیست، این كهنه و فرسوده است؛ این است نیست؛ «فتوا» آن است كه فتوّت و و و را به همراه داشته باشد. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 9 تاریخ: 1391/02/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضور مرکز بین المللی نشر اسراء در ششمین نمایشگاه کتاب دین 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
ششمین نمایشگاه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دین و شعائر اسلامی از بیست‌ و ششم بهمن تا اول اسفند ماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری حل دائمی نمایشگاه‌ های استان قم برگزار می ‌شود. مرکز بین المللی ، ناشر اختصاصی آثار آیت الله العظمی جوادی آملی و از ناشران فعال در حوزه کتاب دین نیز در این نمایشگاه حضور داشته و پذیرای علاقه مندان به آثار معظم له خواهد بود. 🔹 مکان: خاکفرج ـ محل دائمی نمایشگاه های استان قم 🔹 ساعت بازدید: صبح 10 -13 و عصر 16-21 🌐 https://esra.ir 🌐 Nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 585 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 علل نهی از دلبستگی به اهل كتاب سلامت از اعتقاد انحرافی آنان: یهودیان گفتند: دست خدا بسته است. ـ دست ‌های خودشان بسته و بی‌ اقتدار باد و به سزای آنچه گفتند لعنت بر آنان باد ـ بلكه هر دو دست خدا باز است و قدرتش بی‌ كران. هرگونه بخواهد می‌ بخشد.[1] این آیه بیانگر انحراف آن‌ها از دین حضرت موسی و توحید است. [1]. ﴿و قالَتِ الیهودُ یدُ اللهِ مَغلولَةٌ غُلَّت اَیدیهِم و لُعِنوا بِما قالوا بَل یداهُ مَبسوطَتانِ ینفِقُ كَیفَ یشاءُ...﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 64). 📚 مفاتیح الحیات ص 317. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra