eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
کلُّهُم نورٌ واحد

🔸 عبدالرحمن بن مسلم از امام کاظم (علیه السلام) پرسید و گفت: زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) افضل است یا زیارت امام حسین (علیه السلام) یا زیارت فلان امام، فلان امام...؟ 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 کُلُّهُم نورٌ واحد

🔸 عبدالرحمن بن مسلم از امام کاظم (علیه السلام) پرسید و گفت: زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) افضل است یا زیارت امام حسین (علیه السلام) یا زیارت فلان امام، فلان امام...؟ و یک یک امامان را نام برد. امام کاظم (علیه السلام) در جواب فرمود: ای عبدالرحمان! هر کس که اولین ما را زیارت کند، آخرین نفر ما را زیارت کرده است، چنان که اگر آخرین ما را زیارت کند، اولین نفر ما را زیارت کرده است. هرکس ولایت اولین نفر ما را بپذیرد، ولایت آخرین نفر ما را پذیرفته است، همان طور که اگر ولایت آخرین نفر ما را بپذیرد، ولایت اولین نفر ما را پذیرفته است. کسی که حاجت یکی از دوستان ما را برآورد، گویا حاجت همه ما را برآورده است...؛ عبدالرحمن بن مسلم قال: دخلتُ علی الکاظم علیه السلام فقلت له: أیّما أفضل الزیارة لأمیرالمؤمنین صلوات الله علیه أو لأبى عبدالله علیه السلام أو لفلان أو فلان؟ و سمیتُ الأئمّة واحداً واحداً فقال علیه السلام لى: «یا عبدالرحمن بن مسلم! من زار أوّلنا فقد زار آخرنا و من زار آخرنا فقد زار أوّلنا و من تولّی أوّلنا فقد تولّی آخرنا و من تولّی آخرنا فقد تولّی أولنا، و من قضی حاجةً لأحدٍ من أولیائنا فکأنّما قضاها لجمیعنا...». 📚 ادب فنای مقربان، ج1، ص34. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  حجج الهی
🔸 امام کاظم (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ»؛ خدا دو حجّت و دو برهان مردم نصب کرد: یکی و ائمه (علیهم السلام) از بیرون؛ دیگری هم از درون. 🔸 چراغی در درون انسان روشن کرد به نام و چراغی هم در بیرون روشن کرد به نام . انسان با هماهنگی این دو، باید راه را هم خوب تشخیص بدهد و هم خوب طی کند. اینکه وجود مبارک فرمود خدا دو حجّت دارد، یعنی یکی از بیرون به نام انبیا و اولیا که حرف خدا را می‌ رسانند و یکی هم از درون که عقل باشد که عقل، حرف انبیا و اولیا را می‌ فهمد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/01/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه سیمای حج 🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 20 آخرین جلسه 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در عید غدیر خم 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
همزمان با عید غدیر خم مراسم عمامه ‏گذاری جمعی از طلاب حوزه های ‏علمیه به دست حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در احمد آباد دماوند ‏برگزار شد‎.‌‏ در این مراسم معظم‌ له با تكیه بر بیان نورانی امیر بیان حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) در به ابدی بودن انسان اشاره كرده و بیان داشتند: بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) این است كه فرمود این حرف را گوش بدهید، من این حرف را از خودم نمی‌ گویم، خوب گوش بدهید! «إِنَّهُ یمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَیسَ بِمَیتٍ وَ یبْلَی مَنْ بَلِی مِنَّا وَ لَیسَ بِبَالٍ»؛ فرمود ما نیستیم اگر درباره خدا گفت، ما هم از طرف خدا می ‌گوییم ما چه بمیریم چه شهید بشویم
 برای همیشه زنده‌ ایم
. 🔸 معظم‌ له در بخشی ازسخنانشان به دین و ضرورت احترام به آنها اشاره كرده و بیان داشتند: شما عزیزان بدانید ذات اقدس الهی فرمود درست است مسئولیت انجیل به عهده مسیح است، مسئولیت تورات به عهده كلیم است؛ اما شاگردان كلیم، شاگردان مسیح اینها راه كلیم و مسیح را طی می ‌كنند، این است! علمای اسلام هم باید قرآن را تبیین كنند مفسّران قرآن هستند، مبینان قرآن ‌اند، مبلّغان الهی ‌اند. بیانات چهارده معصوم را اینها می ‌فهمند، عمل و منتشر می‌ كنند. 🔸 معمّم برای همیشه محترم است، معمّم برای همیشه است. این علمای ما، این فضلا و مبلّغان ما، فرزندان علی (علیه السلام) هستند، شاگردان علی هستند، مورد احترام جامعه بودند و هستند. شما مردم مسلمان و برادران و خواهران ایران اسلامی هستید، فرزندان علی هستید! كسی كه نام آنها را، یاد آنها را، احكام آنها را، دین آنها را داشته باشند فرزندان آنهاست. لینک مشروح خبر: https://b2n.ir/t79770 📚 آیین عمامه گذاری در عید غدیر خم تاریخ: 1402/04/16 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آبروی مؤمن 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
از وجود مبارك امام كاظم (سلام الله علیه) این حدیث نقل شد که فرمود، خدای سبحان انسان را با خلق كرد. این مسئله شرعی هم اینجا طرح می شود كه آبروی ما برای ما نیست و ما امین آبرو هستیم؛ آبرو، مثل مال نیست كه بخواهیم به هر كسی دهیم، ما حافظ آبرو هستیم و اگر كسی آبروی خود را ریخت به جهنم هم می ‌رود، چون آبرو برای ما نیست. 🔹 سپس از امام سؤال كردند، چگونه انسان آبروی خود را می‌ ریزد؟ فرمود كسی وزیر می ‌شود، وكیل می ‌شود ولی نمی ‌تواند اداره كند، او بدین وسیله آبروی خود را ریخت؛ این می‌ شود در سایه رهبری كتاب و سنّت، اگر كاری را به ما پیشنهاد دادند و ما توان آن كار را نداریم، برای ما شرعاً حرام است که آن كار را قبول كنیم، فرمود این شخص با این كار آبروی خود را می ‌برد و بالأخره كشف می ‌شود... . مطالعه بیشتر: https://b2n.ir/a56566 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/06/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 5. مردگان پس از مردن تشییع جنازه: ... و نیز می ‌فرماید‌: هركس جنازه مؤمنی را تشییع كند تا به خاك سپرده شود، خدا هفتاد فرشته از مشایعت كنندگان را بر او می ‌گمارد تا او را مشایعت كنند و هنگامی كه او از قبرش برمی ‌خیزد تا به جایگاه قیامتش برسد، همین فرشتگان برای وی استغفار می ‌كنند. [1] [1]. مَنْ شَیعَ جَنَازَةَ مُؤْمِنٍ حَتَّی یدْفَنَ فِى قَبْرِهِ وَكَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعِینَ مَلَكاً مِنَ الْمُشَیعِینَ یشَیعُونَهُ وَ یسْتَغْفِرُونَ لَهُ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ إِلَی الْمَوْقِف (الكافى، ج3، ص173). 📚 مفاتیح الحیات ص 411 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم عمامه گذاری عید غدیر خم 🔸 این علمای ما، این فضلا و مبلّغان ما، فرزندان علی (علیه السلام) هستند، شاگردان علی هستند، مورد احترام جامعه بودند و هستند. شما مردم مسلمان و برادران و خواهران ایران اسلامی هستید، فرزندان علی هستید! كسی كه نام آنها را، یاد آنها را، احكام آنها را، دین آنها را داشته باشند فرزندان آنهاست... . آپارات: https://aparat.com/v/qtVh1 📚 آیین عمامه گذاری در عید غدیر خم تاریخ: 1402/04/16 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   اقسام خلافت
🔸 فرمود خداوند مؤمنانی كه به موفق ‌اند را به تشكیل مدینه فاضله و حكومت عادله موفق می ‌كند؛ سوگند یاد كرده است: ﴿لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ﴾. جریان خلافت در قرآن، انحایی دارد: 1️⃣ یك قسم است كه درباره جریان انسان كامل مثل حضرت آدم (سلام الله علیه) فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾؛ 2️⃣ یك قسم نسبت به بعض دیگر یا خلافت بعضی از اولیا نسبت به بعض دیگر است نظیر جریان داوود و سلیمان و امثال ذلك كه فرمود: ﴿وَوَرِثَ سُلَیمَانُ دَاوُدَ﴾ و مانند آن؛ 3️⃣ یك قسم خلافت و جانشینی است كه قرآن کریم درباره قوم عاد و قوم ثمود و قوم نوح فرمود اینها خلیفه آنها بودند و آنها خلیفه اقدمین بودند یعنی بین قوم نوح و عاد و ثمود، خلافتی برقرار بود؛ 4️⃣ قسم چهارمِ خلافت از همین قبیل است كه جانشین مؤمنان دیگرند با این خصیصه؛ یا خلافت به معنای عام باشد كه مؤمنین بعد از اقوام دیگر می ‌آیند با این خصیصه. 🔸 مومنان كه آمدند حكومت عادله تشكیل می ‌دهند؛ در حكومت عادله نه ترسی هست و نه اندوهی نه از داخل نه از خارج. اینها موحّدانه دینشان را می ‌كنند دارند می‌كنند و به دیگران می ‌كنند و هیچ ترسی ندارند نه از داخل نه از خارج. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 33 تاریخ: 1390/09/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 5. مردگان پس از مردن تشییع جنازه: ... نكات زیر در تشییع جنازه قابل توجه است: مسافرت برای تشییع موٴمن: پیامبر(ص) به علی (ع) فرمود: ... برای تشییع جنازه دو میل [3600 متر] سفر كن. [1] پاداش شركت در تشییع جنازه: امیرمؤمنان (ع) فرمود: بهشت را برای شش نفر ضمانت می ‌كنم... [یكی از آن‌ها] مردی است كه برای تشییع جنازه مسلمانی خارج شود و بمیرد، پس برایش بهشت است. [2] امام باقر (ع) فرمود: هركس جنازه مسلمانی را تشییع كند روز قیامت چهار شفاعت به وی عطا می ‌شود و چیزی [از خدا برای مرده] [3] نمی‌ طلبد، مگر اینكه فرشته می‌ گوید: برای تو نیز همانند آن است. [4] [1]. یا عَلِىُّ! ... سِرْ مِیلاً عُدْ مَرِیضاً سِرْ مِیلَینِ شَیعْ جَنَازَةً (الفقیه، ج4، ص361). [2]. (الفقیه، ج1، ص140). [3]. الأمالی، صدوق، ص218. [4]. (الكافى، ج3، ص173). 📚 مفاتیح الحیات ص 411 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ارزش انسان

🔸 بیانی را (علیه افضل صلوات المصلین) فرموده است که فرمود انسانا! «لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا»؛ فرمود انسانا جانتان به اندازه بهشت می ارزد، مواظب باشید این جانتان را به غیر بهشت نفروشید که ضرر کردید! 🔸 جانتان فوق آن است که به عالم طبیعت بفروشید ﴿وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ﴾، چون خود خدا است. 📚 بیانات حضرت استاد در ساختمان نخست وزیری تاریخ: سال 1361 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   فدایی ولایت
🔸 بزرگانی در صدر اسلام بودند كه شهادت را استقبال كردند و ائمه (علیهم السلام) بر شهادت آنها صحّه گذاشتند و نسبت به آنها طلب مغفرت كردند، در حالی که آنها حاضر نشده بودند تقیه كنند؛ جریان از این قبیل بود، جریان از این قبیل بود. به آنها پیشنهاد دادند كه شما بد بگویید اما حاضر نشدند؛ به آنها پیشنهاد دادند كه یا اعلان انزجار كنید یا اعدام، گفتند اعدام! 🔸 امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَذِهِ اَلْآیةَ نَزَلَتْ فِی عَمَّارٍ وَ أَصْحَابِهِ ﴿إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ﴾»؛ می ‌دانست كه این آیه سوره «نحل» درباره یاد شده است؛ اما تقیه نكرد. ادامه راه عمار واجب نیست، راه دیگری هم هست به نام راه میثم! 🔸 میثم می‌ گوید كه «دعانی امیرالمؤمنین علی ‌بن ابی‌طالب (علیه السلام)» و به من فرمود: «كیف أنت یا میثم إذا دعاك دعی بنی ‌امیه عبیدالله ‌بن زیاد الی البرائه منّی»؛ این ناپاك اموی اگر تو را خواند كه از من تبرّی بجویی، آن وقت در چه حال قرار می‌ گیری؟ «فقلت یا امیرالمؤمنین أنا والله لا أبرأ منك»؛ قسم به خدا از تو تبرّی نمی‌ جویم. حضرت فرمود: «إذاً والله یقتلك و یصلبك»؛ تو به وسیله او مصلوب می‌ شوی تو را به دار می ‌زنند مقتول می شوی، «قلت أصبر فذاك فی الله قلیل»؛ من صبر می ‌كنم، «فقال یا میثم إذاً تكون معی فی درجتی». 📚 سوره مبارکه آل عمران، جلسه 87 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جان نبی 🔸 وجود مبارک پیغمبر اصرار دارد که بگوید علی جان من است! یکی از اصحاب در جلسه رسمی سؤال کردند که صحابه شما چطور هستند؟ حضرت درباره صحابه سخن گفت، بعد گفتند یا رسول الله چرا از علی حرف نزدی! فرمود شما از صحابه و اصحاب من سؤال کردی، از خود من که سؤال نکردی! علی خود من است! این گونه روشن کرد، در حضور جمع! فرمود شما سؤالتان از اصحاب من بود، از خود من که نبود! علی نفس من است! این گونه بود، آن وقت این را آمدند انکار کردند! این است که این روزها گفتند مستحب است؛ اگر این کارها و احیای شما بزرگواران نباشد، فراموش می شود! 📩 لینک کلیپ اصلی: https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/5934 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 24 تاریخ: 1394/07/13 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 5. مردگان پس از مردن پیامد خنده در تشییع جنازه: امیرموٴمنان (ع) فرمود: هركس بر جنازه‌ ای بخندد خدای متعالی روز قیامت وی را در برابر همگان خوار كند و دعایش مستجاب نشود. [1] [1]. مَنْ ضَحِكَ عَلَی جِنَازَةٍ أَهَانَهُ اللَّهُ تَعَالَی یوْمَ الْقِیامَةِ عَلَی رُؤُوسِ الْخَلائِقِ وَ لا یسْتَجَابُ دُعَاؤُه (ارشاد القلوب، ص175). 📚 مفاتیح الحیات ص 412 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 فدایی علی

🔸بزرگانی در صدر اسلام بودند كه شهادت را استقبال كردند و ائمه (علیهم السلام) بر شهادت آنها صحّه گذاشتند و نسبت به آنها طلب مغفرت كردند، در حالی که آنها حاضر نشده بودند تقیه كنند؛ جریان از این قبیل بود، جریان از این قبیل بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 فدایی علی

🔸بزرگانی در صدر اسلام بودند كه شهادت را استقبال كردند و ائمه (علیهم السلام) بر شهادت آنها صحّه گذاشتند و نسبت به آنها طلب مغفرت كردند، در حالی که آنها حاضر نشده بودند تقیه كنند؛ جریان از این قبیل بود، جریان از این قبیل بود. به آنها پیشنهاد دادند كه شما بد بگویید اما حاضر نشدند؛ به آنها پیشنهاد دادند كه یا اعلان انزجار كنید یا اعدام، گفتند اعدام! 🔸 امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَذِهِ اَلْآیةَ نَزَلَتْ فِی عَمَّارٍ وَ أَصْحَابِهِ ﴿إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ﴾»؛ می ‌دانست كه این آیه سوره «نحل» درباره یاد شده است؛ اما تقیه نكرد. ادامه راه عمار واجب نیست،
راه دیگری هم هست به نام راه میثم! 

🔸 میثم می‌ گوید كه «دعانی امیرالمؤمنین علی ‌بن ابی‌طالب (علیه السلام)» به من فرمود: «كیف أنت یا میثم إذا دعاك دعی بنی ‌امیه عبیدالله ‌بن زیاد الی البرائه منّی»؛ این ناپاك اموی اگر تو را خواند كه از من تبرّی بجویی، آن وقت در چه حال قرار می‌ گیری؟ «فقلت یا امیرالمؤمنین أنا والله لا أبرأ منك»؛ قسم به خدا از تو تبرّی نمی‌ جویم. حضرت فرمود: «إذاً والله یقتلك و یصلبك»؛ تو به وسیله او مصلوب می‌ شوی تو را به دار می ‌زنند مقتول می شوی، «قلت أصبر فذاك فی الله قلیل»؛ من صبر می ‌كنم،
«فقال یا میثم إذاً تكون معی فی درجتی»
. آپارات: https://aparat.com/v/lkGyw 📚 سوره مبارکه آل عمران، جلسه 87 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 عفاف و حجاب

🔹 کسانی که نتوانسته اند با زنان جامعه معاشرت معروف داشته باشند و از عواطف آنان طَرفی بسته و از احساسات و رقت قلب آنان مدد بگیرند، آنها زن را آزاد کرده و خود مسخّر غرایز شده اند بدون این که مسخّر عواطف بشوند. ولی اسلام، زن را آزاد کرده و جامعه را مسخّر عواطف او کرده، لذا بنا کرده، و رأفت و رحمت در جامعه اسلامی قرار داده است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حجاب و عفاف

🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کسانی که نتوانسته اند با زنان جامعه معاشرت معروف داشته باشند و از عواطف آنان طَرفی بسته و از احساسات و رقت قلب آنان مدد بگیرند، آنها زن را آزاد کرده و خود مسخّر غرایز شده اند بدون این که مسخّر عواطف بشوند. ولی اسلام، زن را آزاد کرده و جامعه را مسخّر عواطف او کرده، لذا بنا کرده، و رأفت و رحمت در جامعه اسلامی قرار داده است. 🔹 آنچه را که ذات اقدس اله به فطرت و روح زن داده به عنوان یک به او عطا کرده، ولی دنیای مادی، زن را در معرض نمایش غرایز آورده و بر درندگی جامعه افزوده است. روایتی که می فرماید: «المرأة عقرب» ناظر به چیزی است که جهان غرب به آن مبتلا شده، اما روایتی که امیرالمؤمنین ـ سلام اللَّه علیه ـ به فرزندش می فرماید: «فاِنّ المرأة ریحانة ولیست بقهرمانة» همان است که جامعه اسلامی به آن فضیلت، متکامل است. 🔹 دین می گوید: زن است و شما مردها معطر باشید و این قدر با بوهای متعفّن، شامه تان را بد عادت نکنید، زنها به عطر ریحان معطرند و به شما می دهند، لذا در جنگهای اسلامی، خشونتی که در جنگهای غیر اسلامی هست، وجود ندارد و آن درنده خویی که دیگران دارند در میان مسلمین مشاهده نمی شود با این که مسلمین، زنها را به حجاب دعوت می کنند، اما از عاطفه زن به عنوان یک استفاده می کنند. اسلام زن را در سایه حجاب و سایر فضایل به صحنه می آورد تا معلّم عاطفه، رقّت، درمان، لطف، صفا، وفا و مانند آن شود و دنیای کنونی، حجاب را از زن گرفته تا زن به عنوان لعبه به بازار بیاید و غریزه را تأمین کند. زن وقتی با سرمایه غریزه به جامعه آمد دیگر معلّم عاطفه نیست، فرمان شهوت می دهد نه دستور گذشت، و شهوت جز کوری و کری چیزی به همراه ندارد، لذا اسلام اصرار دارد که زن در جامعه بیاید ولی با حجاب بیاید، یعنی بیاید که درس عفت و عاطفه بدهد نه این که درس شهوت و غریزه بیاموزد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص396 و 397. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا