eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان حد مهمانی ... رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: مهمان دو شب پذیرایی ویژه می ‌شود و در شب سوم او از افراد خانواده به شمار می ‌آید هرچه نزدش فراهم شد می ‌خورد. [1] [1]. الضَّیفُ یلْطَفُ لَیلَتَینِ، فَإِذَا كَانَتْ لَیلَةُ الثَّالِثَةِ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْبَیتِ یأْكُلُ مَا أَدْرَك (الكافى، ج6، ص283). 📚 مفاتیح الحیات ص 390 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
علم زمینه ای برای عاقل شدن است / انسان باید از علم خود بهره ببرد تا عاقل شود / عالم با عمل، می تواند جامعه را روشن کند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروز (پنجشنبه 26 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور جمعی از طلاب حوزه های علمیه استان مازندران برگزار گردید. معظم له بیان داشتند: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در حکمت 113 که در نهج البلاغه آمده است می فرماید «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِیرِ وَ لَا كَرَمَ كَالتَّقْوَى...»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
علم زمینه ای برای عاقل شدن است / انسان باید از علم خود بهره ببرد تا عاقل شود / عالم با عمل، می تواند جامعه را روشن کند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروز (پنجشنبه 26 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور جمعی از طلاب حوزه های علمیه استان مازندران برگزار گردید. معظم له بیان داشتند: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در حکمت 113 که در نهج البلاغه آمده است می فرماید «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِیرِ وَ لَا كَرَمَ كَالتَّقْوَى...» ... . 🔹 ایشان بیان داشتند: مولا امیرالمومنین در ابتدای این حکمت فرمود «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ» [هیچ ثروتى سودمندتر از عقل نیست]... مال مثل عقل نیست، عقل بالاتر از علم است، به علم بسنده نکنید بلکه بکوشید آنچه یاد گرفتید هم خودتان کنید و هم به جامعه منتقل کنید. آنچه اصرار قرآن کریم هست این است که کسی که وارد صحنه علم شد، بین راه قطع نکند بلکه تا پایان راه برود، عالم شدن برای ، بین راه است و هدف حوزه های علمیه، عالم شدن نیست بلکه است! 🔹 علم است، مهم آن است که انسان از این علم بهره ببرد و از آن استفاده کند تا عاقل شود؛ لذا امیرالمومنین فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لَا ینْفَعُهُ» بسیاری از درس خوانده ها هستند که کشته ی جهلشان هستند، ممکن است کسی چند سال درس بخواندعالم بشود اما تا وقتی عامل نباشد، اثری ندارد، اگر عالمی عامل نبود، گرفتار است. 🔹 امیرالمومنین فرمود علم بالاتر از مال است، چون مال رهزن است اما علم، رهزن نیست، بلکه بخشی از راه را طی کردن است، علم چراغ است و چراغ برای دیدن صراط است، انسان با چراغ به مقصد نمی رسد بلکه با است که به مقصد می رسد! 🔹 ایشان در پایان خطاب به طلاب جوان حاضر در جلسه اظهار داشتند: در دوره جوانی که همه وسایل فراهم است، تلاش کنید تا عالم شوید، ولی بدانید که شدن بین راه است، بلکه باید به این علم خود عمل کنید تا بشوید ، یعنی آنچه را فهمیدید برای خودتان پیاده کنید و عالم با عمل شوید، آنگاه می توانید جامعه را روشن کنید؛ همه وظیفه داریم مواظب زبان و رفتار و بنان و بیان خود باشیم، حرف بیجا و غیر علمی نزنیم و گوش هم نکنیم. اگر مردم ببینند که عالم آنها عمری را به گذرانده، بدرفتاری و بیسوادی و جهل علمی و جهالت عملی ندارد، حرف و تذکرش را گوش می کنند چون می دانند که او خیرخواه آنهاست. لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1780102 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 محراب محرم

▫️ اگر انسان ... اهتمام ورزید كه نام حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) را كند، عبادت است؛ اگر همّتش بود، عبادت است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محراب محرم ▫️ در ماه مبارك رمضان فرمودند: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومُكم فیه عِبادَة»؛ گذشته از آن دستورهای خاصی كه دارید، همین كه بخوابید برای اینكه خوب روزه بگیرید و خوب نماز شب بخوانید، این خواب شما است، نَفَسی كه در ماه مبارك رمضان می‌كشید عبادت است؛ «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومُكم فیه عِبادَة». این مربوط به ماه مبارك بود؛ اما درباره فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»؛ فرمود كسی كه در ماه محرّم، آهی می‌كشد، این آه، عبادت است! این چه ماهی است؟! ▫️ این دین می‌ خواهد را مثل ماه مبارك رمضان، قرار دهد. این شخص در محفل عزای حسینی نشسته یا در كوی و برزن مشغول حركت است، ناله ای، آهی از دلش بر می ‌خیزد، فرمود این ناله عبادت است، این آه عبادت است. برای مظلومیت سالار شهیدان، كسی آه بكشد عبادت است؛ «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». ▫️ در ماه محرّم، انسان می ‌تواند ماه محرّم خود را مثل ماه مبارك رمضان كند! فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لنا عبادة»؛ اگر انسان مهموم شد غمگین شد برای ، عبادت است؛ اگر اهتمام ورزید كه نام (سلام الله علیهما) را كند، عبادت است؛ اگر همّتش بود، عبادت است. آن ماه مبارك رمضان است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ و نومُكم فیه عِبادَة» و این ماه محرّم است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/ifEay ↙️ متن کامل درس اخلاق: https://b2n.ir/e34644 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
صلای زینبی
▫️ زینب كبرا سخنرانی‌ هایش چه در كوفه چه در شام نشانه بود. در كوفه وقتی خواست از شهدا نام ببرد فرمود اینها رادمردانی بودند كه شهادت روزی آنها بود. خدا حفظ دین خود را به دست هر كسی نخواهد داد. هر خون آن قداست را ندارد كه یك درخت خشك را زنده كند؛ آن كسی كه است می‌تواند این درخت خشك را زنده كند. این دینی كه رفته بود تا رخت بربندد را زنده كردند. نه هر خونی آن اثر را دارد نه هر اسارتی آن اثر را دارد. آن آداب و سننی كه اینها از یاد برده بودند را فقط خون حسین‌ بن ‌علی (سلام الله علیهما) احیا کرد. ▫️ وجود مبارك عقیله بنی ‌هاشم زینب كبرا (سلام الله علیها) در كوفه گفت: «هولاء قوم کتب الله علیهم القتل فبرزوا الی مضاجعهم». این بیان نورانی حضرت زینب در كوفه بود؛ اما در شام در آن مجلس كه همه حضور داشتند زینب كبرا (سلام الله علیها) با صدای رسایی سوگند یاد كرد فرمود قسم به خدا هر تلاشی كه تاكنون كردید و هر كوششی هم كه در سر دارید و بعداً می ‌خواهید بكنید، نمی‌توانید نام ما را محو كنید: «فکد کیدک و اسع سعیک و ناصب جهدک فوالله لا تمحو ذکرنا و لا تمیت وحینا»؛ فرمود هر چه كه تا حال كردید، كردید، از این به بعد هم هر چه در توان دارید بكنید؛ اما ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل دوم. شکوفاگران عقل رسالت رهبران الهی 🔹 انسان موجودی متفکّر و مختار است و برای انجام کارها نخست باید در حقّ و باطل، صدق و کذب، و حسن و قبح آن ها بیندیشد تا به صحّت آن، جزم علمی یابد؛ آنگاه باید انجام آن را تصمیم بگیرد تا عزم عملی داشته باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل دوم. شکوفاگران عقل رسالت رهبران الهی 🔹 انسان موجودی متفکّر و مختار است و برای انجام کارها نخست باید در حقّ و باطل، صدق و کذب، و حسن و قبح آن ها بیندیشد تا به صحّت آن، جزم علمی یابد؛ آنگاه باید انجام آن را تصمیم بگیرد تا عزم عملی داشته باشد... هیچ انسانی بدون این گنجینه درونی آفریده نشده است؛ هر چند استعداد همه افراد بشر برای دریافت اندیشه صائب و انگیزه صالح یکسان نیست. از این رو، مسؤولیت الهی هر کسی نیز به اندازه توانایی و استعداد خدادادی اوست... . 🔹 پیامبران آمدند که جامعه بشری را آگاه نمایند تا آنان رهبری خویش را به دست آفریدگار خود بسپارند؛ آفریدگاری که از گذشته و آینده و درون و بیرون انسان آگاه است و سود و زیان او را به خوبی می شناسد. انبیا در نخستین گام کوشیدند تا عقل را که نخستین سرمایه بشر است، شکوفا کنند؛ چه عقل نظری و اندیشه ناب و چه عقل عملی و انگیزه صحیح... . ... در زیارت اربعین امام حسین (علیه السلام) که وارث پیامبران الهی است، آمده است: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة»؛ یعنی هدف سالار شهیدان (علیه السلام) از قیام و شهادت، رهایی مردم از جهل و عالم شدن و به کارگیری علم از سوی آنان بود. قرآن کریم نیز هدف آفرینش بشر را تکامل سیره نظری و عملی او می داند؛ ... 🔹 برای استخراج دفینه، خاکبرداری مختصر کفایت نمی کند؛ بلکه باید شیار عمیق و ثوره ای در زمین ایجاد کرد و خاکهای فراوان را زیر و رو کرد تا به آن دفینه رسید. عقل دفن شده نیز ظاهر و به آسانی در دسترس نیست؛ این عقل با پنج جدار از بیرون و درون مستور است. از بیرون با چشم، گوش، لامسه، ذائقه و شامّه مستور است و از درون با حس مشترک، خیال، قوه متخیله و قوه واهمه مستور است. از این رو، قرآن کریم از عدّه ای به مختال یاد کرده است؛ ﴿ إنّ الله لا یحب کلّ مختال فخور ﴾. مختال یعنی انسانی که در حدّ خیال زندگی می کند و آن که مختال بالفعل است، عاقل بالقوه و دارای دفینه است. 🔹 ... رهبران الهی به مردمان، اندیشه ناب و انگیزه صحیح می بخشند و بخشش های علمی و معنوی، والاترین بخشش هاست. رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «الأجود الله أجود الأجواد و أنا أجود ولد آدم»؛ «بخشنده ترین بخشایشگر خداوند است و من بخشنده ترین فرزند آدمم». پس از آن حضرت عالمان کریمانه ترین سفره ها را گستردند. ... سالار شهیدان نیز فرمود: ما معصومان بخشنده ترینِ مردمانیم؛ زیرا مائده و سفره معنوی را گشودیم و مأدبه و غذای آماده را بر روی آن چیدیم؛ آنگاه جامعه انسانی را به زندگی جاوید فراخواندیم. آموزه های رهبران الهی آب زندگانی است؛ زیرا آنان راه و رسم خردمندانه زیستن را به انسان ها آموختند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص135 تا 139 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان مجاهدان مجاهدان در راه خدا نزد خدا جایگاهی رفیع دارند و تكریم آنان بر مسلمانان لازم است و این تكریم به جهت ارزش جهاد است که ذروة الإسلام [1] (قله اسلام) نامیده شده و مجاهدان نیز در ردیف اولیای الهی دانسته شده ‌اند که امیرمؤمنان علی (ع) در وصف آنان می ‌فرماید: جهاد دری از در‌های بهشت است كه خدا آن را برای اولیای خاصّ خود گشوده است. [2] [1]. نهج البلاغة، خطبهٴ 110. [2]. إِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِیائِه (نهج البلاغة، خطبهٴ 27). 📚 مفاتیح الحیات ص 390 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افتتاحیه هشتمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم افتتاحیه هشتمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی روز جمعه ۲۷ مرداد ماه با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید. ✍️ مسئله تعلیم دینی و مسئله تعلّم دینی، کاملاً از مرز علم دینی جداست. تعلیم دینی، یک رفتار و عمل است، همچنین تعلّم دینی، یک رفتار و عمل است که ارتباطی با خود علم ندارد. آن رفتار باید خالصانه باشد سودمندانه باشد، معلّم در بیان و بنان کوتاهی نکند، بی مطالعه وارد کلاس درس نشود، حوصله حلّ اشکال را داشته باشد و شرایط دیگر؛ متعلّم هم همین طور! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/cXSdn ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/-9-83 📚 پیام به طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی تاریخ: 1402/05/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حافظ مملکت
🔹 در جنگ جهانی اول ما ایرانی بودیم و در ایران زندگی می‌ كردیم، هر چه گفتند ما گفتیم چشم, غیر از چشم چاره دیگری نداشتیم؛ در جنگ جهانی دوم حمله كردند، ما ایرانی بودیم، هر چه گفتند گفتیم چشم؛ گفتند هفده شهر را باید بدهید گفتیم چشم؛ گفتند باید نوكر ما بشوید گفتیم چشم! ما با پرچم سه رنگ با ایرانیت، دستمان بالا بود می گفتیم چشم! گفتند نفت را باید بدهید به انگلیس و بخشی را به آمریكا، گفتیم چشم؛ گاز را باید بدهید به شوروی گفتیم چشم؛ ما ایرانی بودیم همین پرچم سه رنگ بود! پس ایرانی بودن و پرچم سه رنگ، فرع قضیه است نه اصل قضیه؛ مثل اینكه ما یك اصول دین داریم و یك فروع دین، فروع دین هم نزد ما محترم است اما به استناد اصول دین، محترم است. 🔹 ایران نزد ما محترم است، ما از ایران دفاع می کنیم برای ایران شهید هم می ‌شویم اما این را دین به ما می‌ گوید! اگر دین نباشد و نباشد و نباشند، تاریخ نشان داد كه نه در جنگ جهانی اول ما كاری از پیش بردیم نه در جنگ جهانی دوم نه در كودتای ننگین 28 مرداد؛ اما وقتی امام و روحانیت و مسجد و حسینیه قیام كردند، دیگر مكتب ایرانی شده فرع, اسلام و قرآن و عترت شدند اصل، وقتی اینها جلو افتادند خب ایران در پشت اسلام محفوظ است، چون دین می ‌گوید از كشورت دفاع بكن و اگر دفاع كردی شهیدی. 📚 دیدار جمعی از فرماندهان نظامی با حضرت استاد تاریخ: 1392/07/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 1.
حسن فعلی و فاعلی

🔹 پیامبران، دارای دو ویژگی اساسی بودند؛ حسن فعلی و حسن فاعلی. آنان از سویی در صراط مستقیم الهی گام برمی داشتند و سخنانشان مستدل و برهانی بود و از دیگر سو، دارای انگیزه ای صحیح بودند و غرض های شخصی در دل آنان راه نداشت... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 1. حسن فعلی و فاعلی 🔹 پیامبران، دارای دو ویژگی اساسی بودند؛ حسن فعلی و حسن فاعلی. آنان از سویی در صراط مستقیم الهی گام برمی داشتند و سخنانشان مستدل و برهانی بود و از دیگر سو، دارای انگیزه ای صحیح بودند و غرض های شخصی در دل آنان راه نداشت. از این رو، در سوره «یس» به مردم توصیه شده است، از این گونه پیشوایان اطاعت کنند؛ ﴿ اتّبعوا من لایسألکم أجراً و هم مهتدون ﴾. جمله ﴿ و هم مهتدون ﴾ ، ناظر به حسن فعلی رهبران الهی است و جمله ﴿ لایسألکم أجراً ﴾ حسن فاعلی ایشان را بیان می کند. فرستادگان الهی از کسی توقّع ثنا و ستایش و مزد ندارند و مقصود از اجر منفی، مطلق عوض و غرض است، خواه مادی و خواه معنوی. 🔹 حضرت امام علی (علیه السلام) نیز درباره عدم چشمداشت مادی پیشوایان دین فرمودند: خدایا! تو می دانی که برای به قدرت رسیدن و به دست آوردن نام و نان و دنیا طلبی گام بر نمی داریم؛ «اللّهمّ إنّک تعلم أنّه لم یکن الّذى کان منّا منافسة فى سلطان و لا التماس شى ء من فضول الحطام». نیز آن حضرت (علیه السلام) در خطبه «شقشقیه» فرمودند: دنیای شما نزد من از آب بینی بز نفرت انگیزتر است؛ «و لألفیتم دنیاکم هذه أزهد عندى من عفطة عنز». همچنین فرمودند: دنیای شما در دیده من از استخوان خوک در دستان مردی جذامی پست تر است؛ «والله! لدنیاکم هذه أهون فى عینى من عراق خنزیر فى ید مجذوم». 🔹 سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (علیهماالسلام) نیز درباره رهبران دینی فرمودند: «فلعمرى ما الإمام إلاّ الحاکم بالکتاب القائم بالقسط الدائن بدین الحق الحابس نفسه علی ذات الله»؛ آن گاه به برخی آیات مربوط به نبوّت استشهاد فرمودند: ﴿ هو الّذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدین کلّه و لو کره المشرکون ﴾ ؛ «خداوند پیامبرش را فرستاد تا ندای وحی را به گوش مردم برساند و به رغم خواست کافران، دین حق را پیروز کند». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص139 و 140 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شماره چهل و یکم «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره چهل و یکم «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد. فهرست مقالات این شماره از «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» به شرح ذیل است: • تبیین برهان صدیقین و شواهد قرآنی آن از منظر آیت الله جوادی آملی • مطالعه تطبیقی نظریه «عدم مجامع فلسفی» با آیات «عمومیت وجه» و «استهلاک عمومی هستی» از منظر آیت الله جوادی آملی • تطبیق و ارزیابی تقریر برهان نظم از دیدگاه ریچارد سوئین برن و جوادی آملی • مؤلفه‌های بنیادین نظریه فیض در آثار کندی • معرفت‌شناسی، دانشی درجه یک • بحران معنایی زندگی در تعامل مستشرقین با فقه اسلامی؛ با نگاهی بر مفهوم «حقوق اسلامی» در اندیشه یوزف شاخت • کلام فلسفی تأویلی ناصر خسرو ↙️ علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات به سامانه نشریه حکمت اسراء به آدرسwww.isramags.ir مراجعه و فايل كامل متن مقالات را دريافت نمايند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1779152 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان برتری مجاهدان خدا فرمود: مؤمنان وانشسته از جهاد كه آسیب‌مند نیستند با آنان كه با مال و جان خود در راه خدا پیكار می ‌كنند یكسان نیستند، زیرا خدا كسانی را كه با مال و جان خود جهاد می ‌كنند در مقام و منزلت بر وانشستگان برتری داده، و خدا همه مؤمنان ـ چه مجاهدان و چه آسیب ‌مندان و چه وانشستگان باایمانی كه حضورشان در جهاد ضرورت ندارد ـ را به فرجامی نیكو مژده داده است، و خدا مجاهدان را بر وانشستگان برتری بخشیده و برای آنان پاداشی بزرگ مقرر داشته است. [1] [1]. (سورهٴ نساء، آیهٴ 95). 📚 مفاتیح الحیات ص 390 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   معرفت برین
🔸 یکی از بیانات نورانی امام باقر (سلام الله علیه) این است كه «لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ‏ بِنَفْسِكَ». برای علم، بركات فراوانی است، هم اقسامی دارد؛ بهترین و مهم ترین قسم از اقسام علم نافع، است, زیرا علوم دیگر فقط یك جهت را تأمین می ‌كنند جهت نظر را تأمین می‌ كنند؛ 1️⃣ اما كه انسان خود را بشناسد، هم آن بخش دانشی و عقل نظری را می‌ شناسد كه چه می ‌داند و چه نمی ‌داند و هم آن بخش ارزشی و منشی و روشی خودش را می‌ بیند كه چه كار كرد و چه كار نكرد. این فرد، معرفت جامعی دارد، (هذا اولاً). 2️⃣ و این معرفتین او هم به علم شهودی است نه به علم حصولی، (ثانیاً). یك وقت است كسی هم بود و نبود را می ‌داند هم باید و نباید را می ‌داند و در این زمینه كتاب ها هم نوشته ولی همه اش به علم حصولی است؛ 3️⃣ اما اگر كسی درون خود را درون كاوی كرده و خودش را شناخته و بررسی كرده، این هم آن بخش های حكمت نظری و بود و نبود را با علم شهودی می ‌داند و هم آن باید و نباید اخلاقی را با علم شهودی می‌ داند (این هم ثالثاً). 📚 درس خارج فقه خیارات 422 تاریخ: 1391/09/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 2. عزم استوار 🔹 مردم از لحاظ جزم علمی و عزم عملی، چند گروهند: 1. گروهی که از جزم علمی بهره ای ندارند 2. گروهی که عالمند، ولی ... 3. گروهی که علمشان به مرحله عمل می رسد، ولی ... 4. گروهی که علمشان عملی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 2. عزم استوار 🔹 مردم از لحاظ جزم علمی و عزم عملی، چند گروهند: 1. گروهی که از جزم علمی بهره ای ندارند. 2. گروهی که عالمند، ولی علمشان به مرحله عمل نمی رسد. 3. گروهی که علمشان به مرحله عمل می رسد، ولی با دشواری و کندی. 4. گروهی که علمشان عملی است؛ یعنی به محض فهمیدن چیزی، آن را به کار می بندند که از این مردان بزرگ به «اولواالعزم» یاد می شود... . 🔹 پیامبران بزرگ، بدین سبب اولواالعزم نامیده شده اند که دارای عزمی جهانی اند و در راه هدفشان تا پای جان می کوشند. ... پیامبران اولواالعزم به قلمروی باریافته اند که نه به جزمشان شک راه می یابد و نه به عزمشان تردید نفوذ می کند. آنان که حق را به درستی یافته اند، جز حق در دیدگانشان سرابی بیش نیست و برای احیای حق و ابطال باطل و سراب از مرگ هراسی ندارند... . 🔹 اگر انسان در پرتو آموزه های رهبران الهی، دارای اندیشه ای برهانی و انگیزه ای ربّانی شود، می تواند وارث پیامبران اولواالعزم شده، از نمودار عزم آنان برخوردار شود. آن کسی که تصمیم می گیرد برای خود زندگی خداپسندانه ای فراهم کند و کسب حلال داشته باشد و ربا نخورد و گناه نکند و از هرگونه عشوه و رشوه ای تبرّی جوید، در محدوده زندگی خویش از صاحبان عزم به شمار می آید؛ زیرا لازمِ این گونه امور، عزمی پایدار و استوار است... . 🔹 (قدس سره) شاگرد برجسته مکتب پیشوایان دین و از صاحبان عزم بود. او در آغاز نهضت خویش در اعلامیه ای چنین نوشت: «اکنون که دشمنان، کمر به نابودی دین خدا بسته اند، تقیه حرام است». تقیه در زمانی لازم است که اصول دین پا برجا بوده، تنها فروع دین در معرض آسیب باشد؛ امّا هنگامی که استکبار جهانی بر اصل و فرع دین می تازد تا آن را از ریشه برکند، تقیه در برابر آن جایز نیست و این فتوای رسمی امام راحل (قدس سره) بود. او که برای براندازی نظام طاغوت مصمّم شده بود، خطرها و تهمت ها و زندان و تبعید و محاصره را به جان پذیرفت و اقشار گوناگون امت اسلامی وی را تأیید و حمایت نمودند تا آن که در سایه عزم پایدار آن رهبر کبیر و مردم مؤمن، نهضت اسلامی به نتیجه خود رسید. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 140 تا 143 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حقیقت ایمان 🔹 ابوحمزه ثمالی از
امام باقر (علیه السلام) 
پرسید: چگونه تکمیل می شود؟ امام باقر (علیه السلام) فرمود: • با دوستی دوستان خدا • دشمنی دشمنان او • و همراهی با صادقان قلت: أصلحک الله، أیّ شى ءٍ إذا عملته أنا استکملتُ حقیقة الإیمان؟ قال علیه السلام: «توالى أولیاء الله و تعادى أعداء الله و تکون مع الصادقین کما أمرک الله». 📚 ادب فنای مقربان، ج1، ص59. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra