eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
   خیزش انحراف
▫️ وقتی یكی از ، شعار رسمی می ‌داد می ‌گفت: «لا حكم الا لله»، وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) با تندی با او برخورد كرد فرمود: «اسْكُتْ، قَبَحَكَ اللَّهُ يَا أَثْرَمُ!»؛ ای دندان ‌شكسته ساكت باش! آن وقتی كه حق ظاهر شد كه تو مستور بودی، حالا كه عدّه ‌ای باطلاً نعره می ‌زنند، تو مثل شاخ بز ظاهر شدی: «نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز». ▫️ این جریان، وجودِ مبارك حضرت امیر است با كسانی كه قرآن را به رأی خود تفسیر كردند. این خوارج نه تنها قرآن را به رأی خود تفسیر كردند، مطابق این تفسیرِ به رأی هم می ‌جنگیدند. ▫️ یك وقت یك كار، محض است مثلاً جبری چنین می ‌گوید اشعری چنین می ‌گوید و مانند آن که اینها همان «عطفوا الهدی علی الهوی» است یعنی قرآن را به رأی تفسیر می‌ كنند و فقط یك اثر علمی و گمراهی علمی دارد و مانند آن؛ اما یك وقت است كه گذشته از تفسیر به رأی و گمراهی های علمی، دست به شمشیر می ‌برند؛ خوارج از این قبیل بودند. ▫️ وجود مبارك حضرت امیر دید این تنها نیست بلكه تفسیر به رأی ‌ای است كه گمراه ‌كردن فكری را به همراه دارد و دست به شمشیر بردن است كه اختلاف نظامی و سیاسی را به دنبال دارد. اینجا بود كه با تندی فرمود: «اسْكُتْ، قَبَحَكَ اللَّه»، آن وقتی كه حقّ ظاهر شد كه ماها اظهارش كردیم و ظهور داشتیم، از تو و امثال تو خبری نبود اما آن وقتی كه باطل پیدا شده، تو «نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1384/11/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 3. دین فروشی 🔹 اسیری که در صحنه نبرد در اختیار فاتحان قرار می گیرد با او سه گونه رفتار می شود: یا او را می کشند یا رهایش می کنند یا او را می فروشند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 3. دین فروشی 🔹 اسیری که در صحنه نبرد در اختیار فاتحان قرار می گیرد با او سه گونه رفتار می شود: یا او را می کشند یا رهایش می کنند یا او را می فروشند. پس از واقعه سقیفه، خواستِ قلبی امویان و دیگران نابود کردن دین الهی بود؛ ولی چون از رحلت پیامبر دیر زمانی سپری نشده بود، از میان برداشتن دین خدا برای بدخواهان اسلام، عملی نبود. از سوی دیگر، امویان و همفکران آن ها نمی خواستند از همان آغاز، کفر و بی دینی خویش را آشکار کنند. 🔹 از این رو، از محو علنی اسلام خودداری کردند و به عداوت با آن تصریح ننمودند و چون راه دوم یعنی آزاد کردن دین به سود آنان نبود، زیرا دین آزاد، پیروان آزاده و آگاه تربیت می کند، از حرّیت اسلام وحشت داشتند و از آن دریغ کردند. بنابراین، راه سوم را برگزیدند و با دین اسیر از راه فریب مردم و ریاکاری و تفسیر دین به رأی، میل و هوس خویش عمل می کردند. آنان پس از ماجرای سقیفه، با دین چون کالایی تجاری رفتار کردند و به دین فروشی پرداختند. امیرمؤمنان (علیه السلام) در عهدنامه خود به مالک اشتر فرمود: «فإن هذا الدین قد کان أسیراً فى أیدى الأشرار یعمل فیه بالهوی و تطلب به الدنیا»... . 🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) عدم شایستگی حاکمان اموی را در قالب یک قیاس منطقی شکل دوم، چنین بیان فرمودند: مگر نمی بینید که سردمداران و حاکمان جامعه از حق پیروی نمی کنند و از باطل روی نمی گردانند؛ «ألا ترون إلی الحق لا یعمل به و إلی الباطل لا یتناهی عنه»؟! و در جای دیگر فرمودند: عقل، بدون پیروی از حق کامل نمی شود و ناقص است؛ «لا یکمل العقل إلّا باتباع الحق». بنابراین، امویان از عقل کامل بی بهره اند. اینان، تنها دارای عقل ابتدایی اند که چنین عقل و خردورزی ضعیف برای اداره جامعه کافی نیست. پس، اینان سزاوار حکومت بر مردم نیستند. 🔹 عقل عادی و ابتدایی از شرایط تکلیف است و توده مردم دارای آنند و با آن خوب را از بد و زشت را از زیبا تشخیص می دهند. ازاین رو، فقیهان عقل عادی را معیار تکلیف بر شمرده اند، نه کمال عقل را؛ لیکن برای قاضی، کمال عقل را شرط دانسته اند؛ «یعتبر فیه کمال العقل». پیداست که شرط کمال عقل برای قاضی، یک تمثیل است، نه تعیین. از این رو، پزشک، مهندس، مدیر، حاکم و... نیز باید دارای عقل کامل و تخصص مورد نیاز باشند و نصاب عقل برای تصدّی یک مسؤولیت مهم، بالاتر از نصاب عقل برای تکلیف ابتدایی است که در تازه بالغان ملحوظ می گردد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 160 تا 162 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: ... امام كاظم (علیه السلام) فرمود: به راستی خدای بزرگ آن‌گونه كه برای زنان و كودكان به خشم می ‌آید برای هیچ چیزی به خشم نمی ‌آید. [1] [1]. ... إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیسَ یغْضَبُ لِشَىْ‏ءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْیانِ (الكافى، ج6، ص50). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آموزه زیارت ▫️ این زیارت، است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند... . اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که را ادا نکردیم، چه رسد به ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آموزه زیارت ▫️ با یک بهای سنگینی به دست آمده است؛ در هر زیارتی ائمه این جمله هایی که گفتند برای ما تابلو و راهنماست؛ مثلاً در زیارت وارث یا سایر زیارت های مانند این، به ما گفتند شما که خون دادید ـ البته اجرتان با خدای سبحان است ـ خون شما یک دارد و آن پیام حیات بخش تمدّنی آن است که شما کشوری که در آن کشور آرمیدید، آن را پاک کردید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»، این زیارت برای زائر است، نه برای مَزُور، مزور به لقای خدا رفت، چه در سوره مبارکه «بقره»، چه در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود: اینها زنده اند؛ «حَی عِنْدَ اللَّهِ مَرْزُوق». ▫️ حرف بلندی جناب دارد که خیلی ها از مرگ می ترسند و علاقمند به زندگی اند، می گوید همه از مرگ می ترسند، همه علاقمند به حیات اند؛ اما «از این زندگی ترس که اکنون در آنی»، مگر جناب عالی زنده ای؟! شما خیال می کنید هر کسی که نفس می کشد، زنده است! شما می گویید من از مرگ می ترسم؛ بله، مرگ چیز بدی است؛ ولی اینکه شما دارید، مرگ است، «از این زندگی ترس که اکنون در آنی». ▫️ این زیارت، تعلیم فرهنگی زائر است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ کشوری که شما آرمیدید، این کشور پاک است. حالا اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که حق شهید را ادا نکردیم، چه رسد به ! باندبازی داشتیم، معلوم می شود که ما حق شهید را رعایت نکردیم؛ آخر اینها فرهنگ ما هست، ما برای چه می رویم زیارت؟! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ بعد می گوییم: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَکُم»، وقتی خونی بتواند کشوری را متمدّن کند،
 ای کاش ما هم با شما بودیم! 

📚 دیدار اعضای ستاد اربعین با حضرت استاد تاریخ: 1394/09/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حق غالب
🔹 اگر مسئله قیامت باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾، اگر مسئله دنیا باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾، اگر جمع بین الدارین باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾. اگر بخواهیم جامع سخن بگوییم، خدا می ‌داند كه سرانجام چه كسی پیروز می ‌شود چه در دنیا چه در آخرت. در هر پاراگراف تاریخی، . این طور كه قصّه‌ ای بیاید و صحنه ‌ای بیاید و تاریخی بیاید و این تاریخ تمام بشود و باطل پیروز بشود (یك) یا معلوم نشود چه كسی پیروز است (دو) این هر دو باطل است؛ در هر مقطع تاریخی در هر فصل تاریخی كه پرونده ‌اش بسته می ‌شود، ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾؛ این یك است. 🔹 فرمود: ﴿إِنَّهُ لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾ بالقول المطلق! ظلم، بی راهه رفتن است؛ جهان، حسابی دارد نظمی دارد، كسی دارد آن را رهبری می ‌كند: ﴿مَا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذُ بِنَاصِیتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. پیشانی اشیاء به دست خداست؛ خدا زمامدار است قائد است. خدا كارش چگونه است؟ ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. این طور نیست كه كسی بازی بكند و خدا بازی او را پاسخ ندهد: ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ﴾؛ خدا آنها را با همان مكر می ‌گیرد؛ این طور نیست كه عالَم، حساب و كتابی نداشته باشد. اگر مسئله دنیا باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾، اگر آخرت باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾، اگر جامع بین هر دو باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾. 🔹 بنابراین ظالم هرگز به مقصد نخواهد رسید: «خوش باش كه ظالم نبرد راه به منزل» و همیشه در هر مقطع تاریخی در هر فصل تاریخی، ﴿عَاقِبَةُ الدَّارِ﴾ برای مؤمن و موحّد است. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 14 تاریخ: 1391/07/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل نقش منافقان در اسیر کردن دین 🔹 از دلایل اسارت دین در صدر اسلام، نفوذ منافقان در میان مسلمانان بود. اینان که غالباً در مدینه به سر می بردند برای مشرکان و یهودیان خیبر جاسوسی می کردند و خبرهای مسلمانان را به آگاهی آنان می رساندند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل نقش منافقان در اسیر کردن دین 🔹 از دلایل اسارت دین در صدر اسلام، نفوذ منافقان در میان مسلمانان بود. اینان که غالباً در مدینه به سر می بردند برای مشرکان و یهودیان خیبر جاسوسی می کردند و خبرهای مسلمانان را به آگاهی آنان می رساندند... . همچنین برخی از منافقان برای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان، اراجیف و شایعه های بی پایه را بین شهروندان پخش می کردند. به این گونه افراد که خبرهای متزلزل و مجعول را منتشر می کنند، «مرجف» گفته می شود. قرآن درباره اینان فرموده است: ﴿ لئن لم ینته المنافقون و الّذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینة لنغرینّک بهم ﴾. 🔹 آیات بسیاری از سوره های قرآن درباره منافقان است و سوره ای نیز به نام آنان نازل شده است؛ زیرا در صدر اسلام بسیاری از مسلمانانِ شناسنامه ای منافق بودند و با کارشکنی های فراوان و توطئه های ننگ بار، نهال نوپای اسلام را می لرزاندند. منافقان، نه اعتقادی به دین دارند و نه به شرافت انسانی پایبندند. به همین دلیل از هیچ چیز باکی ندارند و از هیچ کاری روی گردان نیستند... . 🔹 حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: منافقان در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نهایت توانشان را در توطئه چیدن به کار گرفتند؛ ولی پس از رحلت آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) و تشکیل واقعه سقیفه و خانه نشین شدن من، از آنان و کارشکنی هایشان خبری نبود؛ در حالی که در آن شرایط می بایست بیش تر از گذشته توطئه کنند. سرّ سکوت آنان این بود که جذب حکومت خلفا شدند و همان طنابی را که به گردن من افکنده بودند، به گردن قرآن افکندند و آن را به اسارت درآوردند؛ آن گاه فرمود: «الناس مع الملوک و الدنیا». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 163 تا 165 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: ... رسول خدا (ص) فرمود: اگر پیران عابد و جوانان خاشع و كودكان شیرخوار نبودند هر آینه عذابی سخت بر شما فرو می ‌ریخت. [1] رسول خدا (ص) هنگام اعزام لشكر می ‌فرمود: به نام خدا و با خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا حركت كنید... پیران سالخورده و كودكان و زنان را نكشید. [2] [1]. لَوْلا مَشَایخُ رُكَّعٌ وَ فِتْیانٌ خُشَّعٌ وَ صِبْیانٌ رُضَّعٌ لَصُبَّ عَلَیكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً (ارشاد القلوب، ص193). [2]. قالَ: سِیرُوا بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ... لا تَقْتُلُوا شَیخاً فَانِیاً وَ لا صَبِیاً وَ لا امْرَأَةً (المحاسن، ج2، ص355). 📚 مفاتیح الحیات ص 393 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 اربعین ‌گیری حسینی

▫️ چهل شبانه‌ روزی كه اُسرای كربلا... منتظر سالار شهیدان بودند، می ‌تواند مصداقی برای «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» باشد... اهل بیت ... باعث شده است كه این [] سنّت حسنه بشود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اربعین ‌گیری حسینی

▫️ از فضایلی است كه از بعد از جریان موسای كلیم (سلام الله علیه) ظهور پیدا كرده، البته قبل از آن را هم نمی ‌توان انكار كرد؛ در تمام این چهل شبانه ‌روز با مناجات و ذكر و دعا مشغول بود تا تورات نصیب او شد. ▫️ این چهل شبانه‌ روزی كه اُسرای كربلا یا خود جابر و امثال ذلك منتظر زیارت سالار شهیدان بودند، می ‌تواند مصداقی برای همان «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» باشد كه سالار شهیدان را مخصوص آن حضرت كرد. ▫️ برای هیچ معصومی زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی كه آمده، وگرنه برای اینكه جابر آمده این مثلاً باعث بشود كه زیارت اربعین از علائم پنج‌گانه مؤمن باشد كه از وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است این بسیار بعید است. ▫️ بالأخره این چهل شبانه ‌روز اهل بیت از یك سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است كه این سنّت حسنه ‌ای هم بشود. ▫️ ما امیدواریم خدای سبحان زیارت همه كسانی كه از نزدیك و دور موفق شدند به أحسن وجه بپذیرد؛ مخصوصاً زائرانی كه به كربلا مشرّف شدند با امنیت و امانت كامل، با زیارت مقبول و دعای مستجاب ـ ان ‌شاء الله ـ برگردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 اکسیر عفو
🔹 یك وقت است كه در جریان حكم قضاست، خب وقتی به دستگاه قضا رسیده است، ﴿جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُهَا﴾؛ اما را باید با ﴿یدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ اداره كرد؛ با گذشت با اغماض با صرف‌ نظر كردن! اگر چنین كاری بشود، آن كسی كه بد گفته ولی مورد عفو قرار گرفته، در كمال آرامش و درخواست گذشت بر می ‌گردد و می‌ شود. 🔹 فرمود مبادا نسبت به همه تا آخرین مرحله دشمنی بكنید، مقداری راه را برای دوستی بگذارید. آن كه بد كرد و شما گذشت كردید، او شما می‌ شود دوست گرم و صمیمی می ‌شود؛ به انسانی كه نسبت به دیگری كم نمی ‌گذارد می ‌گویند دوست صمیمی اوست. فرمود مقداری كه شما گذشت بكنید، آن دیگری كه بد كرد و گذشت شما را بر اساس كرامت شما دید، می‌شود ولی حمیم؛ را با این می ‌شود اداره كرد. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 22 تاریخ: 1391/08/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل تبلیغات سوء امویان 🔹 امام حسین (علیه السلام) در زمانه ای به امامت رسیده بود که امویان منابر و مساجد را در اختیار گرفته بودند ... بدین سان در طول سالیان متمادی، فرهنگ مردم تغییر یافت و روح سلحشوری در آنان مُرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل تبلیغات سوء امویان 🔹 امام حسین (علیه السلام) در زمانه ای به امامت رسیده بود که امویان منابر و مساجد را در اختیار گرفته بودند و نمازهای جمعه و جماعت به امامت آنان برپا می شد. بدین سان در طول سالیان متمادی، فرهنگ مردم تغییر یافت و روح سلحشوری در آنان مُرد. امویان با زهرآگین و پراکندن ، راه فهم و ادراک درست مردم را بسته و آنان را متقاعد کرده بودند که خود خلیفه و جانشین رسول خدایند... . 🔹 اگر عالِمی روشن ضمیر در میان مردم آن عصر بود که آنان را راهنمایی می کرد و اگر بنان و بیان آزاد بود و نشر مآثر علوی و آثار حسنی و حسینی روا بود، هیچ گاه توده مردم فریب تبلیغات امویان را نمی خوردند و به یاری امام زمان خود می شتافتند... . 🔹 مردمی که از وجود عالِم در میان خود بی بهره باشند، از معارف اصیل دور می گردند و فریب هرگونه تبلیغ سوء را می خورند. از این رو، اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) به ما فرمودند: در شهرِ بی عالم زندگی نکنید. باید در منطقه ای اقامت کرد که در آن جا دانشمندی پرهیزگار و خوشفکر باشد؛ عالِمی که از اوضاع زمانه و توطئه های دشمنان آگاه باشد و هجوم حوادث روزگار، او را به اشتباه نیفکند؛ «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» و بداند تیرهای شبهه علمی و شهوت عملی از کجا به سوی جوانان رها می شود. 🔹 عکس نقیض این قضیه (حدیث) این است: کسی که رخدادهای زمانه بر او مشتبه می شود، عالم به عصر خود نیست و در نتیجه، برای مصر و نسل معاصر خود سودمند نخواهد بود؛ بلکه جزو کسانی است که تاریخ تبلیغ و تأثیر او گذشته است و دوران تعلیمی وی سپری شده است، مگر آن که فوراً در سیره علمی خویش تجدیدنظر کند و آگاهی به عناصر محوری زمانه خود را بازیابد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 165 تا 167 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان سلام به كودكان: پیامبر اكرم (ص) فرمود: تا زنده هستم پنج سنت را رها نخواهم كرد، تا پس از من سنّت شود كه یكی از آن‌ها سلام به كودكان است. [1] [1]. خَمْسٌ لا أَدَعُهُنَّ حَتَّی الْمَمَاتِ: ... وَ التَّسْلِیمُ عَلَی الصِّبْیانِ لِتَكُونَ سُنَّةً مِنْ بَعْدِى (كتاب الخصال، ص271). 📚 مفاتیح الحیات ص 393 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ثمره قیام حسینی

▫️ زیارت وجود مبارک سالار شهیدان در این است که او با خون دادن مردم را : و استدلال و برهان کرده که خوب می فهمند، و اراده و تصمیم کرده که خوب تصمیم می گیرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ثمره قیام حسینی

▫️ ذات اقدس الهی برنامه رسمی انبیا را دو چیز قرار داد: یکی کتاب و حکمت و دیگری ، وجود مبارک سالار شهیدان همین برنامه را با احیا کرده است و اساس کار این است که یک ملت بفهمد، بشود ؛ عنصر اصلی دیگر این است که بشود . ▫️ این زیارت وجود مبارک سالار شهیدان در این است که او با خون دادن دو کار را کرده: یکی اینکه مردم را عالِم کرده، یکی اینکه مردم را عاقل کرده است؛ اهل جزم و استدلال و برهان کرده که خوب می فهمند، اهل عزم و اراده و تصمیم کرده که خوب تصمیم می گیرد. ▫️ آن جزم بدون عزم بی_عمل می سازد، این عزم بدون جزم می سازد. فرمود: این کاری کرده که با یک دست مردم را تأمین کرد با دست دیگر مردم را بیمه کرد، «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ» که بشوند عالم، «وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» که بشوند عاقل. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سؤال نوح
🔹 وجود مبارك نوح بعد از غرق پسرش كه دیگر سخن از شفاعت نیست عرض كرد: ﴿رَبِّ إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی﴾، شما هم كه فرمودید تو و اهلت نجات پیدا می ‌كنید، راز هلاكت پسرم چیست؟ ﴿إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ﴾. ادب را هم رعایت كرد، عرض نكرد كه شما گفتید اهلت را نجات می ‌دهم، به صورت جامع عرض كرد كه وعده تو كه حق است، راز هلاكت پسرم چیست؟ 🔹 ﴿وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِینَ﴾؛ ما اعتراضی نداریم، فقط می‌ خواهیم بفهمیم. خدای سبحان فرمود: ﴿یا نُوحُ إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِكَ﴾؛ شما گفتید این فرزند، اهل من است و اهل من طبق وعده باید نجات پیدا كنند، درست است، ما اهلت را نجات دادیم؛ اما این اهلت نبود. فرمود: ﴿إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِكَ﴾، چرا؟ چون ﴿إِنَّهُ عَمَلٌ غَیرُ صَالِحٍ﴾. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 12 تاریخ: 1391/09/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra