eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
صُنع الهی

▫️ ... هیأت حاكمه طغیانگر برای توجیه كارهای خودش آن مفوضه ‌ها را که قائل به آزادی اندیشه بودند ـ معتزله ـ غالب اینها را در زمان متوكل اعدام كردند و هر كه ماندند از این اشاعره ماندند. این اشاعره بودند كه هم وعاظ السلاطین شدند و هم مقرّب الخاقان شدند که در دستگاه بنی العباس راه پیدا كردند، چون مكتب جبر عامل بسیار خوبی برای توجیه كار طاغیان بود كه هر كاری را انجام بدهند و بگویند خدا انجام داده است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 صُنع الهی

▫️ مطلبی كه در جریان حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) گفته شد، زینب كبری به صُنع الهی اشاره كرد كه «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»، وگرنه كار اموی جز ظلم و قبح و قبیح چیز دیگر نبود و بنی امیه هم از راه جبر پیشرفت كردند. ▫️ مرحوم حاج آقا رضای همدانی (رضوان الله علیه) را خدا رحمت کند! ایشان به لطیفه خوب اشاره كرده است، گفت مكتب جبر در قبال تفویض, تفویض در قبال جبر؛ اهل بیت (علیهم السلام) آمدند «بین الامرین» آوردند. مكتب جبر برای توجیه تبهكاری طاغیان یك عامل مؤثری بود. بیش از هر كسی بنی امیه و بعد بنی العباس حامی این جبر و مكتب جبر بودند. مكتب جبر معنای آن این است كه ـ معاذالله ـ همه كارها را خدا دارد انجام می ‌دهد، این هیأت حاكمه طغیانگر برای توجیه كارهای خودش آن مفوضه ‌ها را که قائل به آزادی اندیشه بودند ـ معتزله ـ غالب اینها را در زمان متوكل اعدام كردند و هر كه ماندند از این اشاعره ماندند. این اشاعره بودند كه هم وعاظ السلاطین شدند و هم مقرّب الخاقان شدند که در دستگاه بنی العباس راه پیدا كردند، چون مكتب جبر عامل بسیار خوبی برای توجیه كار طاغیان بود كه هر كاری را انجام بدهند و بگویند خدا انجام داده است. ▫️ مرحوم حاج آقا رضا می ‌گوید به اینكه مسئله جبر این طور شد و سلاطین حمایت كردند، این جبر یك ابزار خوبی بود؛ این مطلب را در بحث كتاب طهارت، در بحث اینكه آیا جبریه نجس ‌اند، مفوضه نجس ‌اند و مانند آن، آن جا این بحث لطیف را دارند که جبر را آنها دامن زدند. اموی همین كار را كردند، در كوفه و در دارالاماره كوفه همان بود. ابن زیاد ملعون گاهی می ‌گفت «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ»‏ وجود مبارك زینب كبری از آن طرف صنع خدا را فرمود «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»، از این طرف هم هیأت حاكمه را محكوم كرده است. ▫️ مرتبه دیگر همین ابن زیاد ملعون به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) گفت كه این را كه می گوید اسم او علی ابن حسین است، علی ابن حسین را كه خدا در كربلا كشت. آن جا وجود مبارك امام سجاد فرمود: «كَانَ لِی أَخٌ یسَمَّى عَلِیاً» و او را سربازان شما شهید كردند، او كه اصرار كرد وجود مبارك امام سجاد فرمود بله هر كسی می‌ میرد ﴿اللّهُ یتَوَفَّى اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها﴾ ولی به دست سربازان شما شهید شد. آنها حامی مكتب جبر بودند و اهل بیت كاملاً دفاع كردند و فرمودند از آن جهت كه به برمی ‌گردد كار خداست، است، ما رفتیم وظیفه خود را انجام دادیم و بسیار خوب بود؛ اما از این جهت كه شما تبهكاری كردید، فرمود در محكوم خواهید شد، اینها را هم زینب كبری در همان دارالاماره فرمود. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه اعراف جلسه 223 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهاردهم ماه 1445 ▫️
 والی علوی


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 والی علوی
▫️ وجود مبارك حضرت امیر بعد از شهادت محمدبن ابی بکر، یك نامه گلایه‌ آمیز برای عبدالله ‌بن ‌عباس نوشتند؛ حضرت از او به عنوان فرزند یاد می ‌كند. فرمود: «مُحَمَّدُ بْنُ أبِی‏بَكْرٍ(رَحِمَهُ‏ اللَّهُ) قَدِ اسْتُشْهِدَ»؛ او نماینده رسمی حضرت امیر بود، فكر می‌كرد، حضرت امیر بود و به دستور حضرت امیر، استاندار رسمی مصر بود، فرمود او را شهید كردند. ▫️ «فَعِنْدَ اللَّهِ نَحْتَسِبُهُ وَلَداً نَاصِحاً وَ عَامِلاً كَادِحاً وَ سَیفاً قَاطِعاً وَ رُكْناً دافِعاً»؛ او برای ما فرزند خوبی بود استاندار خوبی بود خوبی بود مسئول خوبی بود؛ این اوصاف را وجود مبارك حضرت امیر برای این فرمود. ▫️ بعد فرمود: «وَ قَدْ كُنْتُ حَثَثْتُ النَّاسَ عَلَی لَحَاقِهِ»؛ من به مردم مصر توصیه كردم كه او را كمك كنند و تأیید كنند ولی نكردند، لذا امویان حمله كردند او را شهید كردند و مصر را گرفتند. «وَ أَمرْتُهُمْ بِغِیاثهِ وَ دَعَوْتُهُمْ سِرّاً وَ جَهْراً وَ عَوْداً وَ بَدْءاً»؛ من اول و آخر, ظاهر و باطن، مردم مصر را دعوت كردم به حمایت از استاندارشان ولی این کار را نكردند. ▫️ «فَمِنْهُمُ الآتِی كَارِهاً»؛ برخی ها با وارد صحنه شدند و آن طوری كه باید دفاع نكردند «وَ مِنْهُمُ الْمُعْتَلُّ كَاذِباً»؛ بعضی ها آوردند و در صحنه نصرت حضور پیدا نكردند «وَ مِنْهُمْ الْقَاعِدُ خَاذِلاً»؛ بعضی ها در خانه نشستند و نماینده مرا مخذول كردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/01/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل استراتژی امام حسین (علیه السلام) در دوران معاویه 1. گسترش معارف توحیدی 🔹 امام حسین (علیه السلام) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید تا معرفت مردم را در زمینه دین گسترش دهد. آن حضرت (علیه السلام) سالیان متمادی، معارف والای توحیدی را به شاگردان خویش آموخت تا این آموزه ها را در بستر جامعه به صورت فرهنگ مقبول گسترش دهند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل استراتژی امام حسین (علیه السلام) در دوران معاویه 1. گسترش معارف توحیدی 🔹 امام حسین (علیه السلام) برای رهایی دین الهی از اسارت امویان کوشید تا معرفت مردم را در زمینه دین گسترش دهد. آن حضرت (علیه السلام) سالیان متمادی، معارف والای توحیدی را به شاگردان خویش آموخت تا این آموزه ها را در بستر جامعه به صورت فرهنگ مقبول گسترش دهند و خود نیز در فرصت های گوناگون با سخنرانی، پیام و نامه مردم را آگاه می کرد؛ چنان که از سالار شهیدان پرسیدند: «ما معرفة الله»؛ راه معرفت خدا چیست؟ آن حضرت (علیه السلام) فرمود: راه خداشناسی، آن است که مردم هر زمانه ای امام زمان خویش را که پیروی از او بر همگان واجب است، بشناسند؛ «معرفة أهل کلّ زمان إمامهم الّذى یجب علیهم طاعته». 🔹 آن حضرت (علیه السلام) درباره شناخت خدا فرمودند: خداوند، وصف ناپذیر است؛ زیرا وصف، تکیه گاه هویتی می طلبد و او وجود مطلق و بی کرانی است که هر صفتی با او وصف می شود؛ «به توصف الصفات لا بها یوصف». خدا با هیچ دلیل و مفهومی شناخته نمی شود و تنها با خودش شناخته می شود. انسان پیش از فهمیدن و پیش از ادراکِ فهم خویش، او را درک می کند؛ «و به تعرف المعارف لا بها یعرف» و هر دلیل و مفهومی با خدا شناخته می شود و انسان نیز پیش از شناخت خویش، خدا را می شناسد... . 🔹 امام صادق (علیه السلام) در توضیح سخنان سالار شهیدان فرمودند: وقتی شخصی نزد ما حضور دارد، نخست او را می بینیم و می شناسیم، آنگاه نام و نشانش را می پرسیم؛ ولی برای شناخت فرد غایب، ابتدا نام و ویژگی های او را می پرسیم، سپس با او آشنا می شویم؛ «إنّ معرفة عین الشاهد قبل صفته و معرفة صفة الغائب قبل عینه». خدا حاضر و شاهد است. نخست باید او را یافت، سپس به اسما و صفاتش چون الله و حکیم و علیم و قدیر و حیّ و سمیع و بصیر پی برد و به گفته حکیم سنایی، شاگرد مکتب امام صادق (علیه السلام): همه چیز را تا نجویی، نیابی ٭٭٭٭ بت یار را تا نیابی، نجویی 🔹 خدا با جست وجو یافت نمی شود. انسان نخست خدا را با دیده فطرت می نگرد، آنگاه در پی جست و جوی اوصافش بر می آید؛ لیکن چیزهای دیگر را باید جست و جو کرد تا یافت... . البته ریشه همه این معارف را می توان در مآثر علوی یافت؛ زیرا جمله گویای حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام): «لا یدرکه بُعد الهمم و لا یناله غوصُ الفِطَن...» ، می تواند منبع الهام بخش این گونه از مطالب والا و بلند باشد... . 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 175 تا 180 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra