💠 حجاب شهود
🔹 انسان بخواهد خدا را ببیند باید #همیشه_چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق.
🔹 در #حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این شخص حاجب است؛ تا خودش هست خدا را نمی بیند: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز».
وقتی که خلق خودش را می بیند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی تواند خدا را ببیند. نفس مادامی که غیر خدا را می بیند که نمی تواند خدا را ببیند، تا خودش را می بیند که خدا را نمی بیند؛ «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» می شود #عرفان_عملی.
🔹 حضرت به ابوبصیر کور می گوید «الله» را الآن می بینی؛ این أبو بصیر نه باید امام را ببیند نه باید خودش را ببیند نه باید چیز دیگر را ببیند تا «الله» را ببیند. خدا مرحوم #بوعلی را غریق رحمت کند! او در نمط نهم اشارات اینها را خوب تبیین کرده است؛ می گوید: «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ حتی اگر کسی شهود را ببیند عارف نیست نه فقط شاهد را!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 348
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مصادیق و شیوههای صلهٴ رحم
... رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ای صاحبان خویشاوندی! با همدیگر دیدار كنید؛ ولی همسایه نشوید و به همدیگر هدیه دهید، زیرا زیارت و دیدار، دوستی را محكم میكند و همسایگی [ممكن است] موجب گسستگی پیوند شود و هدیه، خوی آدمی را نرم می كند.[1]
امام صادق (علیه السلام) در احادیثی چنین فرمود: صله رحم كنید، هرچند با سلام كردن باشد[2]، با خویشانت پیوند برقرار كن، هرچند با دادن جرعهای آب[3]، با عشیره خود صلهٴ رحم كنید و در تشییع جنازه آنان حاضر شوید، از بیمارشان عیادت و حقوق آنان را رعایت كنید[4]، برترین پیوند خویشاوندی این است كه از آزارشان خودداری شود.[5]
[1] . یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا وَ لا تَتَجَاوَرُوا وَ تَهَادَوْا، فَإِنَّ الزِّیارَةَ تَزِیدُ فِى الْمَوَدَّةِ وَ التَّجَاوُرَ یحْدِثُ الْقَطِیعَةَ وَ الْهَدِیةَ تَسُلُّ الشَّحْنَاء (مستدرك الوسائل، ج13، ص205).
[2] . صِلُوا أَرْحَامَكُمْ وَ لَوْ بِالتَّسْلِیم (الكافى، ج2، ص155).
[3] . صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ (الكافى، ج2، ص151).
[4] . صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُم (الكافى، ج2، ص636).
[5] . أَفْضَلُ مَا تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الأَذی عَنْهَا (الكافى، ج2، ص151).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 238
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پرسش الهی
🔸 وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود همان طور كه از #چشم_تان سؤال می شود، از #گوش_تان سؤال میشود از #دلتان سؤال می شود از این #مردم و جوان های بیكار هم سؤال می شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟!
🔸 این حرفِ همان كسی است كه قرآن را آورده! آن كه قرآن را آورده فرمود #چشم_تان را مواظب باشید، #گوش_تان را مواظب باشید، #دل_تان را مواظب باشید، #جوان_ها را هم مواظب باشید: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه».
آپارات:
https://aparat.com/v/ZkKAQ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3
تاریخ: 1393/12/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کمالِ عبادت
🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «ذاریات» فرمود: ﴿ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾ و عبادت را وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص كرده است؛ فرمود شما باید به #مقام_احسان برسید. از حضرت سؤال كردند #احسان یعنی چه؟ فرمود احسان دو امری اند كه به نحو «مانعة الخلوّ» هستند و امکان اجتماع هم دارند: «الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ».
🔹 عبادت یا برای #مشاهده حق است یا برای رسیدن به مقام #مراقبت؛ یا انسان باید طرزی عبادت كند كه معبود خود را ببیند یا اگر به آن مقام نرسید بیابد كه معبودِ او, او را می بیند كه دومی می شود «مراقبه», اوّلی می شود «مشاهده» و خوشا به حال كسی كه بین هر دو جمع كرده است! این معنای عبادت است. پس عبادتی كه در بخش پایانی سوره «ذاریات» آمده است به این است كه انسان ـ ان شاء الله ـ به مقام احسان برسد و آن این است كه «احدی الحُسنیین» نصیب او شود؛ یا #مشاهده یا #مراقبه.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 3
تاریخ: 1393/03/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم همراه با عمل، هدف رسالت انبیا را تأمین میکند
🔹 اگر چیزی را یاد گرفتیم، درست یاد بگیریم، اهل استدلال باشیم، #اهل_درایت باشیم نه روایت!
▫️ خودمان #مهندس_ساختمان باشیم نه ساخته دیگری را تعریف کنیم؛ این قدم اول است.
▫️ بعد از اینکه خودمان مهندس شدیم نه گزارشگر بِنای دیگران، برابر آن #عمل_بکنیم؛ این قدم دوم است.
▫️ قدم سوم این است که این علم و عمل را #نردبان قرار بدهیم برای رسیدن به عقل که همه نیروهای مزاحم را عقال کند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/09/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 349
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
پیوند خویشاوندی تنها به بستگان خوب و با ایمان اختصاص ندارد، بلكه وظیفه ای اخلاقی و الهی است كه فراگیر است، از این رو چنانچه پدر و مادر و دیگر خویشاوندان، موٴمن نیز نباشند احترامشان لازم و بر رفع نیازهای آنان تأكید شده است؛ لیكن این ارتباط تا جایی است كه به دیگر احكام دین آسیبی نرسد؛ ولی اگر بر اثر این ارتباط، دیگر احكام دین در خطر قرار گیرد نه تنها ارتباط با غیر متدینان لازم نیست بلكه جایز هم نیست.[1]
[1] . تسنیم، ج2، ص560ـ561.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 238
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یاد مُنعم
🔹 خیلی فرق است كه انسان به #یاد_نعمت باشد و شاكر باشد یا به یاد «ولی نعمت» باشد و محبّ باشد. اگر انسان به یاد نعمت بود «شكر نعمت نعمتت افزون كند»؛ اگر به یاد #ولی_نعمت بود، خودش را افزون می كنند؛ یعنی بالا می آید. اینكه فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ َلأَزیدَنَّكُمْ﴾ نه یعنی «لأزیدنّ نعمتكم» بلکه یعنی ما شما را بالا می آوریم، وقتی شما را بالا آوردیم، درجات ایمانی شما بالا می آید. دیگر «لام» محذوف نیست كه ما بگوییم آیه سوره «انفال» با آیه سوره «آل عمران» یكی است، نه، دو تا هستند و كاملاً فرق دارند؛ در یك جا فرمود: ﴿لَهُمْ دَرَجاتٌ﴾ در یك جا فرمود: ﴿هُمْ دَرَجاتٌ﴾؛ نه اینكه «لام» محذوف است.
🔹 وقتی انسان بالا آمد با خودِ درجه یكسان می شود، با خودِ درجه متّحد می شود، می شود: ﴿فَأَمّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ﴾، نه «فله روح و ریحان»؛ اگر گفتند: «خویش را تأویل كن نی ذكر را»، برای همین است كه چرا ما بگوییم «له روحٌ»؟ چرا بگوییم «لام» محذوف است؟ اگر كسی مقرّب بود، خودش #روح_و_ریحان است، ﴿جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾ را هم كه دارد.
🔹 اینكه در برخی از آیات، سخن از «ذكر الله» است نه «ذكر نعمة الله»، این از باب حذف مضاف نیست؛ آنها كه به #یاد_خدا هستند، همه نعمت را از خدا می دانند؛ ولی در محدوده نعمت حركت نمی كنند، به سراغ #ولی_نعمت می روند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 25
تاریخ: 1393/08/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 350
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
... خدای سبحان فرمود: ... سفارش ما به انسان این بود كه به وی فرمان دادیم كه پدر و مادرت را سپاسگزار باش، همان گونه كه فرمانش دادیم كه مرا شكرگزار باش؛ مبادا فرمان نبری و سپاسگزاری نكنی، كه بازگشت همگان به سوی من است. و اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه چیزی را كه بدان علم نداری ـ از آن روی كه وجود ندارد ـ شریك من سازی، از آنان پیروی مكن. البته در كارهای دنیا با آنان به نیكی معاشرت كن.[1]
[1] . ﴿... اَنِ اشكُر لى و لِوالِدَیكَ اِلَىَّ المَصیر ٭ و اِن جـٰهَداكَ عَلىٰ اَن تُشرِكَ بى ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ فَلا تُطِعهُما و صاحِبهُما فِى الدُّنیا مَعروفًا...﴾ (سورهٴ لقمان، آیات 14 ـ 15).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 239
🆔 @a_javadiamoli_esra