eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجاب شهود 🔹 انسان بخواهد خدا را ببیند باید باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. 🔹 در معمولاً سه ضلع مطرح است می ‌گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب‌ عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این شخص حاجب است؛ تا خودش هست خدا را نمی ‌بیند: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز». وقتی که خلق خودش را می بیند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی ‌تواند خدا را ببیند. نفس مادامی که غیر خدا را می ‌بیند که نمی ‌تواند خدا را ببیند، تا خودش را می ‌بیند که خدا را نمی ‌بیند؛ «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» می ‌شود . 🔹 حضرت به ابوبصیر کور می ‌گوید «الله» را الآن می ‌بینی؛ این أبو بصیر نه باید امام را ببیند نه باید خودش را ببیند نه باید چیز دیگر را ببیند تا «الله» را ببیند. خدا مرحوم را غریق رحمت کند! او در نمط نهم اشارات اینها را خوب تبیین کرده است؛ می گوید: «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ حتی اگر کسی شهود را ببیند عارف نیست نه فقط شاهد را! 📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 348 🔸 مصادیق و شیوه‌های صلهٴ رحم ... رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ای صاحبان خویشاوندی! با همدیگر دیدار كنید؛ ولی همسایه نشوید و به همدیگر هدیه دهید، زیرا زیارت و دیدار، دوستی را محكم می‌كند و همسایگی [ممكن است] موجب گسستگی پیوند شود و هدیه، خوی آدمی را نرم می ‌كند.[1] امام صادق (علیه السلام) در احادیثی چنین فرمود: صله رحم كنید، هرچند با سلام كردن باشد[2]، با خویشانت پیوند برقرار كن، هرچند با دادن جرعه‌ای آب[3]، با عشیره خود صلهٴ رحم كنید و در تشییع جنازه آنان حاضر شوید، از بیمارشان عیادت و حقوق آنان را رعایت كنید[4]، برترین پیوند خویشاوندی این است كه از آزارشان خودداری شود.[5] [1] . یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا وَ لا تَتَجَاوَرُوا وَ تَهَادَوْا، فَإِنَّ الزِّیارَةَ تَزِیدُ فِى الْمَوَدَّةِ وَ التَّجَاوُرَ یحْدِثُ الْقَطِیعَةَ وَ الْهَدِیةَ تَسُلُّ الشَّحْنَاء (مستدرك الوسائل، ج13، ص205). [2] . صِلُوا أَرْحَامَكُمْ وَ لَوْ بِالتَّسْلِیم (الكافى، ج2، ص155). [3] . صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ (الكافى، ج2، ص151). [4] . صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُم (الكافى، ج2، ص636). [5] . أَفْضَلُ مَا تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الأَذی عَنْهَا (الكافى، ج2، ص151). 📚 مفاتیح الحیات ص 238 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پرسش الهی 🔸 وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود همان طور كه از سؤال می ‌شود، از سؤال می‌شود از سؤال می ‌شود از این و جوان‌ های بیكار هم سؤال می ‌شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟! 🔸 این حرفِ همان كسی است كه قرآن را آورده! آن ‌كه قرآن را آورده فرمود را مواظب باشید، را مواظب باشید، را مواظب باشید، را هم مواظب باشید: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه». آپارات: https://aparat.com/v/ZkKAQ 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه 1443 🔹 کمالِ عبادت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کمالِ عبادت 🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «ذاریات» فرمود: ﴿ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾ و عبادت را وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص كرده است؛ فرمود شما باید به برسید. از حضرت سؤال كردند یعنی چه؟ فرمود احسان دو امری اند كه به نحو «مانعة الخلوّ» هستند و امکان اجتماع هم دارند: «الْإِحْسَانُ‏ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ». 🔹 عبادت یا برای حق است یا برای رسیدن به مقام ؛ یا انسان باید طرزی عبادت كند كه معبود خود را ببیند یا اگر به آن مقام نرسید بیابد كه معبودِ او, او را می ‌بیند كه دومی می ‌شود «مراقبه», اوّلی می ‌شود «مشاهده» و خوشا به حال كسی كه بین هر دو جمع كرده است! این معنای عبادت است. پس عبادتی كه در بخش پایانی سوره «ذاریات» آمده است به این است كه انسان ـ ان شاء الله ـ به مقام احسان برسد و آن این است كه «احدی‌ الحُسنیین» نصیب او شود؛ یا یا . 📚 سوره مبارکه ص جلسه 3 تاریخ: 1393/03/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم همراه با عمل، هدف رسالت انبیا را تأمین می‌کند 🔹 اگر چیزی را یاد گرفتیم، درست یاد بگیریم، اهل استدلال باشیم، باشیم نه روایت! ▫️ خودمان باشیم نه ساخته دیگری را تعریف کنیم؛ این قدم اول است. ▫️ بعد از اینکه خودمان مهندس شدیم نه گزارشگر بِنای دیگران، برابر آن ؛ این قدم دوم است. ▫️ قدم سوم این است که این علم و عمل را قرار بدهیم برای رسیدن به عقل که همه نیروهای مزاحم را عقال کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/09/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 349 🔸 مرز صلهٴ رحم پیوند خویشاوندی تنها به بستگان خوب و با ایمان اختصاص ندارد، بلكه وظیفه ‌ای اخلاقی و الهی است كه فراگیر است، از این رو چنانچه پدر و مادر و دیگر خویشاوندان، موٴمن نیز نباشند احترامشان لازم و بر رفع نیازهای آنان تأكید شده است؛ لیكن این ارتباط تا جایی است كه به دیگر احكام دین آسیبی نرسد؛ ولی اگر بر اثر این ارتباط، دیگر احكام دین در خطر قرار گیرد نه تنها ارتباط با غیر متدینان لازم نیست بلكه جایز هم نیست.[1] [1] . تسنیم، ج2، ص560ـ561. 📚 مفاتیح الحیات ص 238 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا