eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کمالِ عبادت 🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «ذاریات» فرمود: ﴿ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾ و عبادت را وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص كرده است؛ فرمود شما باید به برسید. از حضرت سؤال كردند یعنی چه؟ فرمود احسان دو امری اند كه به نحو «مانعة الخلوّ» هستند و امکان اجتماع هم دارند: «الْإِحْسَانُ‏ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ». 🔹 عبادت یا برای حق است یا برای رسیدن به مقام ؛ یا انسان باید طرزی عبادت كند كه معبود خود را ببیند یا اگر به آن مقام نرسید بیابد كه معبودِ او, او را می ‌بیند كه دومی می ‌شود «مراقبه», اوّلی می ‌شود «مشاهده» و خوشا به حال كسی كه بین هر دو جمع كرده است! این معنای عبادت است. پس عبادتی كه در بخش پایانی سوره «ذاریات» آمده است به این است كه انسان ـ ان شاء الله ـ به مقام احسان برسد و آن این است كه «احدی‌ الحُسنیین» نصیب او شود؛ یا یا . 📚 سوره مبارکه ص جلسه 3 تاریخ: 1393/03/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم همراه با عمل، هدف رسالت انبیا را تأمین می‌کند 🔹 اگر چیزی را یاد گرفتیم، درست یاد بگیریم، اهل استدلال باشیم، باشیم نه روایت! ▫️ خودمان باشیم نه ساخته دیگری را تعریف کنیم؛ این قدم اول است. ▫️ بعد از اینکه خودمان مهندس شدیم نه گزارشگر بِنای دیگران، برابر آن ؛ این قدم دوم است. ▫️ قدم سوم این است که این علم و عمل را قرار بدهیم برای رسیدن به عقل که همه نیروهای مزاحم را عقال کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/09/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 349 🔸 مرز صلهٴ رحم پیوند خویشاوندی تنها به بستگان خوب و با ایمان اختصاص ندارد، بلكه وظیفه ‌ای اخلاقی و الهی است كه فراگیر است، از این رو چنانچه پدر و مادر و دیگر خویشاوندان، موٴمن نیز نباشند احترامشان لازم و بر رفع نیازهای آنان تأكید شده است؛ لیكن این ارتباط تا جایی است كه به دیگر احكام دین آسیبی نرسد؛ ولی اگر بر اثر این ارتباط، دیگر احكام دین در خطر قرار گیرد نه تنها ارتباط با غیر متدینان لازم نیست بلكه جایز هم نیست.[1] [1] . تسنیم، ج2، ص560ـ561. 📚 مفاتیح الحیات ص 238 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یاد مُنعم 🔹 خیلی فرق است كه انسان به باشد و شاكر باشد یا به یاد «ولی نعمت» باشد و محبّ باشد. اگر انسان به یاد نعمت بود «شكر نعمت نعمتت افزون كند»؛ اگر به یاد بود، خودش را افزون می ‌كنند؛ یعنی بالا می ‌آید. اینكه فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ َلأَزیدَنَّكُمْ﴾ نه یعنی «لأزیدنّ نعمتكم» بلکه یعنی ما شما را بالا می ‌آوریم، وقتی شما را بالا آوردیم، درجات ایمانی شما بالا می ‌آید. دیگر «لام» محذوف نیست كه ما بگوییم آیه سوره «انفال» با آیه سوره «آل ‌عمران» یكی است، نه، دو تا هستند و كاملاً فرق دارند؛ در یك جا فرمود: ﴿لَهُمْ دَرَجاتٌ﴾ در یك جا فرمود: ﴿هُمْ دَرَجاتٌ﴾؛ نه اینكه «لام» محذوف است. 🔹 وقتی انسان بالا آمد با خودِ درجه یكسان می‌ شود، با خودِ درجه متّحد می ‌شود، می ‌شود: ﴿فَأَمّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ﴾، نه «فله روح و ریحان»؛ اگر گفتند: «خویش را تأویل كن نی ذكر را»، برای همین است كه چرا ما بگوییم «له روحٌ»؟ چرا بگوییم «لام» محذوف است؟ اگر كسی مقرّب بود، خودش است، ﴿جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾ را هم كه دارد. 🔹 اینكه در برخی از آیات، سخن از «ذكر الله» است نه «ذكر نعمة الله»، این از باب حذف مضاف نیست؛ آنها كه به هستند، همه نعمت را از خدا می ‌دانند؛ ولی در محدوده نعمت حركت نمی‌ كنند، به سراغ می‌ روند. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 25 تاریخ: 1393/08/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 350 🔸 مرز صلهٴ رحم ... خدای سبحان فرمود: ... سفارش ما به انسان این بود كه به وی فرمان دادیم كه پدر و مادرت را سپاسگزار باش، همان‌ گونه كه فرمانش دادیم كه مرا شكرگزار باش؛ مبادا فرمان نبری و سپاسگزاری نكنی، كه بازگشت همگان به سوی من است. و اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه چیزی را كه بدان علم نداری ـ از آن روی كه وجود ندارد ـ شریك من سازی، از آنان پیروی مكن. البته در كارهای دنیا با آنان به نیكی معاشرت كن.[1] [1] . ﴿... اَنِ اشكُر لى و لِوالِدَیكَ اِلَىَّ المَصیر ٭ و اِن جـٰهَداكَ عَلىٰ اَن تُشرِكَ بى ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ فَلا تُطِعهُما و صاحِبهُما فِى الدُّنیا مَعروفًا...﴾ (سورهٴ لقمان، آیات 14 ـ 15). 📚 مفاتیح الحیات ص 239 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علم الوراثة 🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان بر می ‌گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
علم الوراثة

🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان بر می ‌گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾ _ ﴿مِنْكُمْ﴾ است. همه این گونه نیستند ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ «آنها که خوانده ‌ام همه از یاد من برفت»، چنین خطری هم ما را تهدید می ‌كند! فرمود ؛ اما اینكه گفتند: آنها که خوانده ‌ام همه از یاد من برفت الاّ حدیث دوست كه تكرار می ‌كنم آن علم می‌ ماند؛ آن علم در جان انسان جا گرفته است با جان انسان عجین شده است. 🔸 دوستی داشتم سید بزرگواری بود خدا غریق رحمت كند! چند سالی از ما بزرگ‌ تر بود، درس امام (رضوان الله علیه) شركت می ‌كرد. این در اواخر عمرش به سكته مغزی مبتلا شد بعد حالش قدری خوب شد من رفتم به عیادتش. گفت در آن حال بچه‌ های من مرا از قم به تهران می ‌بردند و می ‌آوردند ولی من هیچ كدام از اینها را نمی‌ شناختم، نمی ‌فهمیدم كه اینها چه كسانی هستند كه مرا می ‌برند و می ‌آورند؛ اما را كه حفظ كرده بودم مرتب می‌ خواندم! این می ‌ماند! پس معلوم می ‌شود كه رفتنی است حتی انسان بچه خودش را نمی‌ شناسد؛ اما گفت که «زیارت عاشورا» را كاملاً حفظ بودم و می‌ خواندم. 🔸اگر انسان با رابطه داشته باشد در تلخ ‌ترین حالت به داد آدم می ‌رسد، آن دیگر با جان آدم عجین شده است دیگر از بین نمی ‌رود. آنكه از حوزه و دانشگاه آمده است، ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾ اما آنكه از كنار آمده است از كنار آمده است می‌ ماند. 🔸به همان اندازه كه ما با این ذوات قدسی رابطه داریم به همان اندازه از سهم داریم و همین هم با ما می ‌ماند و همین هم ما را نجات می ‌دهد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wpLvT 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1394/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ظهور نور 🔹 شما عالمان دین و همه ما مسئولانی كه داعیه انتظار آن حضرت را داریم اولین وظیفه ما این است كه نه فقط عالم عادل! این عالم شدن و عادل شدن طلیعه راه انتظار است؛ این عمل کردن به آیه سوره مباركه «حدید» است كه ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، این از سایر مردم هم بر می ‌آید! عالم شدن و عادل شدن، طلیعه انتظار است، نورانی شدن وظیفه علماست، اینكه در طلیعه سوره مباركه «ابراهیم» آمده است آن فرمود: ﴿الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیكَ﴾ كه چه؟ ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؟ یا اینکه مردم را مجتهد و عالم و حكیم بكنی؟ نه،‌ بلکه ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾. 🔹 كسی كه خوابش معلوم نیست بیداری‌اش معلوم نیست غذا خوردنش معلوم نیست، این اصلاً نور نیست! فرمود شما نور باش، مردم همین كه شما را دیدند هدایت می ‌شوند؛ لازم نیست حرف بزنی: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‌». فرمود: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ آن وقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؟! یا با القاب بفروشد یا با بازیگری بفروشد؟! فرمود مردم باید نورانی بشوند و در زمان آن حضرت، مردم نورانی ‌اند؛ ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلی النُّورِ﴾. مردم اگر نورانی شدند با هر فرعونی هم می ‌جنگند. 📚 دیدار جمعی از علما و اندیشوران كشورهای اسلامی با حضرت استاد ـ موضوع مهدویت تاریخ: 1382 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 351 🔸 مرز صلهٴ رحم ... امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردی نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض كرد: ای رسول خدا! خویشاوندانی دارم كه جز ستم، قطع رحم و دشنام من، كاری نمی ‌كنند، آیا آنان را رها كنم؟ فرمود: در این صورت خدا همه شما را ترك خواهد كرد. پرسید: پس چه كنم؟ فرمود: با كسی كه پیوند خود را با تو گسسته پیوند برقرار كن و به آن كه تو را محروم ساخته عطا كن و از آن كه بر تو ستم كرده در گذر. هرگاه چنین كردی خدا در برابر آنان پشتیبان تو است.[1] [1] . أَنَّ رَجُلاً أَتَی النَّبِىَّص فَقَالَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! أَهْلُ بَیتِى أَبَوْا إِلاّ تَوَثُّباً عَلَىَّ وَ قَطِیعَةً لِى وَ شَتِیمَةً، فَأَرْفُضُهُمْ؟ قَالَ: إِذاً یرْفُضَكُمُ اللَّهُ جَمِیعاً. قَالَ: فَكَیفَ أَصْنَعُ؟ قَالَ: تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تُعْطِى مَنْ حَرَمَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ، فَإِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كَانَ لَكَ مِنَ اللَّهِ عَلَیهِمْ ظَهِیرٌ (الكافى، ج2، ص150). 📚 مفاتیح الحیات ص 239 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یگانه 🔹 وقتی آن فرد درباره سوال کرد حضرت فرمود: «هُوَ الَّذِی أَنتُم عَلَیه»؛ یعنی همین كه می‌گویید «لا اله الا الله»، خدا یكی است، شریك ندارد و مانند آن. اینكه می ‌گویند: «یكی بود یكی نبود، غیر از خدا هیچ كس نبود»؛ این جمله دومی، تفسیر اولی است. یكی بود معلوم است؛ اما یكی نبود؛ خدا یكی ای نیست كه دومی داشته باشد. یكی بود؛ یعنی همین خدا كه یكی بود، یكی عددی نبود: «واحِد لا بِعَدَد». 🔹 خدا یكی نیست مثل اینكه می گوییم یك درخت یك انسان یك ستاره یك شمس یك قمر؛ یعنی یكی عددی نیست كه زیرمجموعه كمّ باشد. یكی بود اما یكی نبود؛ یعنی یكی شخصی الهی بود، یكی عددی نبود، آن‌گاه این عبارت را جمله بعد که «غیر از خدا كس دیگری نبود» تفسیر می کند. اینكه می‌گوییم خدا یكی بود، آن طور یکی ای نیست كه می گوییم زید یكی بود، عمرو یكی بود، آسمان یكی بود، درخت یكی بود، قمر یكی بود، شمس یكی بود، بلکه یكی بود اما یكی نبود؛ یعنی وحدت او وحدت عددی نبود. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 27 تاریخ: 1393/09/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 352 🔸 مرز صلهٴ رحم ... جَهْم بن حُمَید از امام صادق (علیه السلام) پرسید: خویشاوندانی كه مخالف عقیده دینی من هستند آیا حقّی بر عهده‌ام دارند؟ فرمود: آری، حق خویشاوندی دارند كه هیچ چیزی آن را قطع نمی ‌كند و اگر با تو هم‌ عقیده باشند دو حق دارند: حق رحم و حق اسلام.[1] [1] . عَنِ الْجَهْمِ بْنِ حُمَیدٍ قَالَ: قُلْتُ لأَبِى عَبْدِ اللَّهِع: تَكُونُ لِىَ الْقَرَابَةُ عَلَی غَیرِ أَمْرِى، أَ لَهُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؟ قَالَ: نَعَمْ حَقُّ الرَّحِمِ لا یقْطَعُهُ شَىْ‏ءٌ وَ إِذَا كَانُوا عَلَی أَمْرِكَ كَانَ لَهُمْ حَقَّانِ: حَقُّ الرَّحِمِ وَ حَقُّ الإِسْلام (الكافى، ج2، ص157). 📚 مفاتیح الحیات ص 239 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صراط حق 🔹 هر دینی فروعات خاصّ خودش را دارد؛ نمازش مخصوص، قبله ‌اش مخصوص، روزه ‌اش مخصوص، اینها فروعات خاص هر دین است؛ ولی مجموعاً هر دینی، است و صراط مستقیم هم یكی است؛ این‌طور نیست كه صراط‌های مستقیم داشته باشیم. بیان قرآن این است كه خدا بر صراط مستقیم است: ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾؛ تمام كارهای خدای سبحان بر صراط مستقیم است، وقتی كار خدا بر صراط مستقیم بود كار انبیا و ائمه (علیهم السلام) هم بر صراط مستقیم است. این ‌چنین نیست كه ما چند صراط مستقیم داشته باشیم که یكی صراط مستقیمی باشد كه راه خدا بر آن است یكی هم راه‌ های مستقیمی كه راه انبیا بر آن است، اینكه نیست. ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ كه شد، همه انبیا هم هستند. 🔹 در سوره مباركه «آل ‌عمران» هم گذشت كه تنها و مقبول نزد خدا است: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ﴾ لذا دین نه تثنیه دارد نه جمع، صراط هم نه تثنیه دارد نه جمع; صراط یكی است، دین یكی است، اسلام یكی است، آن فروع جزئی كه ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً﴾ راه‌ های فرعی است كه هر كدام از اینها باز به همین برمی‌گردد؛ این‌طور نیست كه ما چند صراط داشته باشیم. در سوره مباركه «انعام» فرمود: ﴿وَهذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِیماً﴾؛ این راه مستقیم الهی است كه همان ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست همان ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست. 🔹 چون خدا بر است همه انبیا هم بر همین صراط ‌اند. آنچه در سوره مباركه «نساء» بود این بود كه ﴿مَن یطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم﴾، اینها چه كسانی ‌اند؟ ﴿مِنَ النَّبِیینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾؛ همه اینها همسفران همین راه ‌اند؛ این ‌طور نیست كه انبیا دارای صراط‌ های گوناگون باشند زیرا اگر این‌چنین باشد كه كسی همسفر انسان نیست؛ اگر همه انبیا همسفرند، اگر همه اولیا همسفرند، اگر همه شهدا و صدّیقین همسفرند، معلوم می ‌شود راه یكی است زیرا اگر صراط‌ها متعدّد باشند و هر پیامبری صراط خاص خودش را داشته باشد او دیگر نیست. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 3 تاریخ: 1392/09/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 353 🔸 مراتب خویشاوندی (اولویت در صلهٴ رحم) با توجه به گسترهٴ پیوند خویشاوندی از یك سو و ناتوانی انسان‌ ها در رعایت آن با همه خویشاوندان از سوی دیگر، در آیات و روایات به رعایت ترتیب در پیوند خویشاوندی توجه شده است.[1] بر پایه روایات یاد شده مراتب صله رحم به شرح زیرند: 1. پدر و مادر و از این دو نیز مادر مقدم است؛ 2. برادران و خواهران؛ 3. دیگر اقوام نسبی (عشیره: عموها، عمه‌ ها، عموزاده ‌ها و...)؛ 4. بستگان سببی (دامادها و...) كه تفصیل آن خواهد آمد. البته ازدواج زمینه لحوق سبب به نسب را فراهم می ‌كند. [1] . سورهٴ بقره، آیات 180 و 215. 📚 مفاتیح الحیات ص 240 🆔 @a_javadiamoli_esra
کلمات حکیمانه رفتار حکیمانه گفتار حکیمانه نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح هفتاد و نهمین کلمه قصار نهج البلاغه بیان داشتند: حضرت فرمود: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّی كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّی تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَی صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ» ... 👇👇👇👇
کلمات حکیمانه رفتار حکیمانه گفتار حکیمانه نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح هفتاد و نهمین کلمه قصار نهج البلاغه بیان داشتند: حضرت فرمود: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّی كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّی تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَی صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ» فرمود کلمات رفتار حکیمانه گفتار حکیمانه نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید نگاه نکنید که گوینده این کلمه حکیمانه خود عمل می‌ کند یا عمل نمی ‌کند. 🔸 اینکه فرمودند: «اُنْظُرْ إِلَی مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَی مَنْ قَال‏» این فقط در مسائل علمی است، در مسائل تربیتی اگر کسی بخواهد دیگری را خود قرار بدهد در آنجا هم مسئله «انْظُرْ إِلَی مَا قَالَ‏» مطرح است و «انظر إلی من قال»، هم ببینید که چه گفت هم ببیند که چه کسی گفت؟ اگر بخواهید به او دل بسپرید و او را اسوه قرار بدهید و اگر خواستید فقط از و گفتار او استفاده کنید اینجاست که فرمودند: «انْظُرْ إِلَی مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَی مَنْ قَال‏». لینک مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/m85968 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/08/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا