فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پرسش الهی
🔸 وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود همان طور كه از #چشم_تان سؤال می شود، از #گوش_تان سؤال میشود از #دلتان سؤال می شود از این #مردم و جوان های بیكار هم سؤال می شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟!
🔸 این حرفِ همان كسی است كه قرآن را آورده! آن كه قرآن را آورده فرمود #چشم_تان را مواظب باشید، #گوش_تان را مواظب باشید، #دل_تان را مواظب باشید، #جوان_ها را هم مواظب باشید: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه».
آپارات:
https://aparat.com/v/ZkKAQ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3
تاریخ: 1393/12/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کمالِ عبادت
🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «ذاریات» فرمود: ﴿ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾ و عبادت را وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص كرده است؛ فرمود شما باید به #مقام_احسان برسید. از حضرت سؤال كردند #احسان یعنی چه؟ فرمود احسان دو امری اند كه به نحو «مانعة الخلوّ» هستند و امکان اجتماع هم دارند: «الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ».
🔹 عبادت یا برای #مشاهده حق است یا برای رسیدن به مقام #مراقبت؛ یا انسان باید طرزی عبادت كند كه معبود خود را ببیند یا اگر به آن مقام نرسید بیابد كه معبودِ او, او را می بیند كه دومی می شود «مراقبه», اوّلی می شود «مشاهده» و خوشا به حال كسی كه بین هر دو جمع كرده است! این معنای عبادت است. پس عبادتی كه در بخش پایانی سوره «ذاریات» آمده است به این است كه انسان ـ ان شاء الله ـ به مقام احسان برسد و آن این است كه «احدی الحُسنیین» نصیب او شود؛ یا #مشاهده یا #مراقبه.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 3
تاریخ: 1393/03/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم همراه با عمل، هدف رسالت انبیا را تأمین میکند
🔹 اگر چیزی را یاد گرفتیم، درست یاد بگیریم، اهل استدلال باشیم، #اهل_درایت باشیم نه روایت!
▫️ خودمان #مهندس_ساختمان باشیم نه ساخته دیگری را تعریف کنیم؛ این قدم اول است.
▫️ بعد از اینکه خودمان مهندس شدیم نه گزارشگر بِنای دیگران، برابر آن #عمل_بکنیم؛ این قدم دوم است.
▫️ قدم سوم این است که این علم و عمل را #نردبان قرار بدهیم برای رسیدن به عقل که همه نیروهای مزاحم را عقال کند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/09/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 349
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
پیوند خویشاوندی تنها به بستگان خوب و با ایمان اختصاص ندارد، بلكه وظیفه ای اخلاقی و الهی است كه فراگیر است، از این رو چنانچه پدر و مادر و دیگر خویشاوندان، موٴمن نیز نباشند احترامشان لازم و بر رفع نیازهای آنان تأكید شده است؛ لیكن این ارتباط تا جایی است كه به دیگر احكام دین آسیبی نرسد؛ ولی اگر بر اثر این ارتباط، دیگر احكام دین در خطر قرار گیرد نه تنها ارتباط با غیر متدینان لازم نیست بلكه جایز هم نیست.[1]
[1] . تسنیم، ج2، ص560ـ561.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 238
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یاد مُنعم
🔹 خیلی فرق است كه انسان به #یاد_نعمت باشد و شاكر باشد یا به یاد «ولی نعمت» باشد و محبّ باشد. اگر انسان به یاد نعمت بود «شكر نعمت نعمتت افزون كند»؛ اگر به یاد #ولی_نعمت بود، خودش را افزون می كنند؛ یعنی بالا می آید. اینكه فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ َلأَزیدَنَّكُمْ﴾ نه یعنی «لأزیدنّ نعمتكم» بلکه یعنی ما شما را بالا می آوریم، وقتی شما را بالا آوردیم، درجات ایمانی شما بالا می آید. دیگر «لام» محذوف نیست كه ما بگوییم آیه سوره «انفال» با آیه سوره «آل عمران» یكی است، نه، دو تا هستند و كاملاً فرق دارند؛ در یك جا فرمود: ﴿لَهُمْ دَرَجاتٌ﴾ در یك جا فرمود: ﴿هُمْ دَرَجاتٌ﴾؛ نه اینكه «لام» محذوف است.
🔹 وقتی انسان بالا آمد با خودِ درجه یكسان می شود، با خودِ درجه متّحد می شود، می شود: ﴿فَأَمّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ﴾، نه «فله روح و ریحان»؛ اگر گفتند: «خویش را تأویل كن نی ذكر را»، برای همین است كه چرا ما بگوییم «له روحٌ»؟ چرا بگوییم «لام» محذوف است؟ اگر كسی مقرّب بود، خودش #روح_و_ریحان است، ﴿جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾ را هم كه دارد.
🔹 اینكه در برخی از آیات، سخن از «ذكر الله» است نه «ذكر نعمة الله»، این از باب حذف مضاف نیست؛ آنها كه به #یاد_خدا هستند، همه نعمت را از خدا می دانند؛ ولی در محدوده نعمت حركت نمی كنند، به سراغ #ولی_نعمت می روند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 25
تاریخ: 1393/08/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 350
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
... خدای سبحان فرمود: ... سفارش ما به انسان این بود كه به وی فرمان دادیم كه پدر و مادرت را سپاسگزار باش، همان گونه كه فرمانش دادیم كه مرا شكرگزار باش؛ مبادا فرمان نبری و سپاسگزاری نكنی، كه بازگشت همگان به سوی من است. و اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه چیزی را كه بدان علم نداری ـ از آن روی كه وجود ندارد ـ شریك من سازی، از آنان پیروی مكن. البته در كارهای دنیا با آنان به نیكی معاشرت كن.[1]
[1] . ﴿... اَنِ اشكُر لى و لِوالِدَیكَ اِلَىَّ المَصیر ٭ و اِن جـٰهَداكَ عَلىٰ اَن تُشرِكَ بى ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ فَلا تُطِعهُما و صاحِبهُما فِى الدُّنیا مَعروفًا...﴾ (سورهٴ لقمان، آیات 14 ـ 15).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 239
🆔 @a_javadiamoli_esra
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 علم الوراثة
🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان #دوران_كودكی بر می گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
علم الوراثة🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان #دوران_كودكی بر می گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾ _ ﴿مِنْكُمْ﴾ است. همه این گونه نیستند ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ «آنها که خوانده ام همه از یاد من برفت»، چنین خطری هم ما را تهدید می كند! فرمود #این_خطر_هست؛ اما اینكه گفتند: آنها که خوانده ام همه از یاد من برفت الاّ حدیث دوست كه تكرار می كنم آن علم می ماند؛ آن علم در جان انسان جا گرفته است با جان انسان عجین شده است. 🔸 دوستی داشتم سید بزرگواری بود خدا غریق رحمت كند! چند سالی از ما بزرگ تر بود، درس امام (رضوان الله علیه) شركت می كرد. این در اواخر عمرش به سكته مغزی مبتلا شد بعد حالش قدری خوب شد من رفتم به عیادتش. گفت در آن حال بچه های من مرا از قم به تهران می بردند و می آوردند ولی من هیچ كدام از اینها را نمی شناختم، نمی فهمیدم كه اینها چه كسانی هستند كه مرا می برند و می آورند؛ اما #زیارت_عاشورا را كه حفظ كرده بودم مرتب می خواندم! این می ماند! پس معلوم می شود كه #علم_الدراسة رفتنی است حتی انسان بچه خودش را نمی شناسد؛ اما گفت که «زیارت عاشورا» را كاملاً حفظ بودم و می خواندم. 🔸اگر انسان با #علم_الوراثة رابطه داشته باشد در تلخ ترین حالت به داد آدم می رسد، آن دیگر با جان آدم عجین شده است دیگر از بین نمی رود. آنكه از حوزه و دانشگاه آمده است، ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾ اما آنكه از كنار #نماز_شب آمده است از كنار #سجاده آمده است می ماند. 🔸به همان اندازه كه ما با این ذوات قدسی رابطه داریم به همان اندازه از #علم_الوراثة سهم داریم و همین هم با ما می ماند و همین هم ما را نجات می دهد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wpLvT #کلیپ #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1394/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra