eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
32.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 روایت کربلا 10 ▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: محرم 1385 ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سفیران قیام ▫️ اگر حضرت، را به همراه نمی ‌برد، این نهضت، ناقص بود و فقط در همان بصره و كوفه خلاصه می ‌شد و دیگر به شام نمی ‌آمد، امویان شام آشنا نمی‌ شدند و فاصله بین شام و مدینه هم آشنا نمی ‌شدند. ▫️ حضرت هرگز اجازه نمی‌ داد كه زینب (سلام الله علیها) و سایر زن ‌ها و بچه ‌ها به روستاهایی پناه ببرند كه نشوند، حضرت هرگز اجازه نمی ‌داد كه اهل بیتِ پیامبر را به جای دیگر ببرند كه اسیر نشوند؛ مسئله «إِنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ أَنْ یَریهُنَّ سَبایا» هست. ▫️ حضرت به اینها دستور داد و وصیت كرد فرمود در این مسافرت هرگز شكایت نكنید و چیزی كه از عظمت شما می ‌كاهد نگویید: «فلا تَشُكُّوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم»؛ همان‌ طور كه من گفتم: «لا اُعطیهِم بِیدی إعطاءَ الذَّلیلِ ولا اُقِرُّ إقرارَ العَبیدِ»، شما هم بگویید: «لا اُعطیهِم بِیدی إعطاءَ الذَّلیلِ ولا اُقِرُّ إقرارَ العَبیدِ». 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تمثّل جهاد اسلامی 🔹 از نامه ها و خطابه های سالار شهیدان به دست می آید که تنها هدف آن حضرت (علیه السلام)، احیای دین بود و تنها راه نیز تأسیس نظام اسلامی در جامعه است و یگانه راه تأسیس نظام اسلامی نیز جان و مال است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تمثّل جهاد اسلامی 🔹 از نامه ها و خطابه های سالار شهیدان به دست می آید که تنها هدف آن حضرت (علیه السلام)، احیای دین بود و تنها راه نیز تأسیس نظام اسلامی در جامعه است و یگانه راه تأسیس نظام اسلامی نیز جان و مال است و تنها گروهی که آن هدف و این راه و این کولواره و مهمّات جهادی را می پذیرند، مردان الهی اند که خداوند از آنان چنین یاد فرمود: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا﴾ . از این جا می توان اعلام داشت که عناصر محوری چهارگانه هدف، راه، وسیله و پوینده راه و مسلّح به وسیله و جوینده هدف، در نهضت سالار شهیدان مشخص و معلوم بوده است. 🔹 حضرت سید الشهداء (علیه السلام) در رسمی خود چنین مرقوم فرمودند: سیره من سیره جدّ و پدرم است (علیهم السلام) و سیره پدر ایشان همان سیره جدّ اوست؛ چون علی بن ابی طالب (علیه السلام) به منزله جان نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است و سیره نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) همان قرآن است؛ زیرا آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) مبیّن علمی و عملی قرآن کریم بوده است. بنابراین، برنامه قیام سالار شهیدان را تنها مجید و رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) تنظیم و تدوین کرده است؛ چنان که تنها راه این قیام را نیز قرآن ارائه داده است... . بر این اساس، مسأله جهاد نیز نیازمند تمثّل عینی است تا کسی که جهاد متمثّل است به دیگران بگوید: جهادتان را از من بگیرید. 🔹 در ، چیزی معتبر است که در سایر مسائل نیست. مثلا ً در نماز و روزه، تحمّل دشواری کوتاه لازم است و تحمّل این اندازه از سختی بدنی برای افراد مقدور است و مردم با مشاهده کسی که این عبادت ها را انجام می دهد، در شگفت نمی مانند؛ بلکه همسان او عمل می کنند. نیز در خمس و زکات و سایر بخش های مالی، گذشت اقتصادی لازم است و مردم آن را نیز از مردان الهی دیده اند؛ ﴿وَیؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ﴾ و به آن ها اقتدا کرده اند. اما در مسأله ، مهم ترین شرط این است که انسان، دین خدا را از خود بهتر بداند و بیش تر دوست بدارد و حیات دین نزد او محبوب تر از حیات دنیایی او باشد که این حدّ از معرفت و نیز عملْ آسان نیست. خدا در قرآن فرمود: شما اگر به خود، فرزندان، قبیله و عشیره یا برادر و پدر و... بیش از خدا و پیامبر علاقه مندید، منتظر رسیدن امر خداوند باشید؛ ﴿فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ﴾ ؛ یعنی این است که دین خدا نزد شما محبوب تر از حیات دنیایی باشد و حفظ دین، عزیزتر از حفظ خانه و مرکز کار. 🔹 در نامه رسمی خود به مردم بصره می نویسند: «من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبر او فرا می خوانم؛ زیرا سنّت خدا سنّت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تبیین، تفسیر، تعلیل، اجرا، و حمایت قرآن کریم است اماته و میرانده شده و بدعت به جای سنّت، باطل به جای حق و ظلم به جای عدل و کژراهه به جای صراط مستقیم قرار گرفته و زنده شده است». 🔹 همه تلاش سالار شهیدان (علیه السلام) تا آخرین لحظه این بود که مردم را به آگاه کند. آن حضرت (علیه السلام) با این که مطمئن بودند پیک نامه رسان شهید می شود و نامه سالار شهیدان به دست مردم نمی رسد، از ارسال نامه درنگ نکردند؛ زیرا می دانستند که قاصد آن حضرت (علیه السلام) خود را با خونش به مردم کوفه می رساند و دشمنان نیز این نامه را می گیرند و در تاریخ ثبت می کنند؛ چنان که چنین شد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص65 تا 74 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان مهمان مهمان در فرهنگ اسلامی كرامتی ویژه دارد. خدا در قرآن از گرامی داشتن مهمان در سیره ابراهیم خلیل چنین خبر می ‌دهد: آیا داستان مهمانان ابراهیم، آن فرشتگان ارجمند، به تو رسیده است؟ ... [1] در آیه‌ای دیگر انصار را كه در فقر و تنگدستی مهاجران را به مهمانی پذیرفته بودند چنین می ‌ستاید: «... آنان مهاجران را كه به سوی آن‌ها آمدند دوست می ‌دارند و در دل خودشان هیچ نیازی به آنچه به فقرا داده شده، احساس نمی ‌كنند و هرچند به چیزی نیازمند باشند باز مهاجران را بر خود در آن چیز مقدم می‌ دارند و هركس از خوی بخل و حرص نگاه داشته شود، پس آنان رستگاران ‌اند». [2] [1]. (سورهٴ ذاریات، آیات 24 ـ 27). [2]. (سورهٴ حشر، آیهٴ 9). 📚 مفاتیح الحیات ص 382 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 ویژه برنامه ▫️ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه یازدهم ▫️ ... از وجود مبارک امیرمؤمنان (علیه الصلاة و علیه السلام) رسید که اهل بیت عصمت و طهارت را بر بالاترین مصداق قرآن منطبق کنید و بالاترین درجات مفاهیم قرآنی را درباره اینها بدانید، تحلیل نهضت جهانی کربلا هم بشرح أیضاً؛ یعنی گاهی ممکن است کسی قیام مسلحانه علیه طغیانگری را از باب ترس از جهنم یاد بکند چه اینکه وجود مبارک ابی عبدالله (سلام الله علیه) همین حدیث نورانی را برای تشویق عده ای از پیغمبر (صلّی الله و علیه و آله و سلّم) فرمود اگر کسی ببیند حاکم جائری که حلال را حرام و حرام را حلال کرده و به حق عمل نمی کند و از باطل پرهیز نمی کند ساکت بنشیند خداوند او را همراه آن ظالم به دوزخ می برد... . ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت پخش: 17:15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روایت کربلا 11 ▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: محرم 1385 ▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما ساعت: 20:45 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 زندگی موحدانه
▫️ وجود مبارک حضرت در دو جا، دو تا حرف زد، هر دو هم «حَقٌّ وَ صِدْق‏ و لا رَیبَ فِیه»؛ یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت، مردم بدانید در تمام روی زمین و درست گفت... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زندگی موحدانه ▫️ وجود مبارک حضرت در دو جا، دو تا حرف زد، هر دو هم «حَقٌّ وَ صِدْق‏ و لا رَیبَ فِیه»؛ یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت، مردم بدانید در تمام روی زمین و درست گفت، فرمود امروز مشرق عالم بروید، مغرب عالم بروید، کسی مثل من باشد، نیست: «انا بن کذا، انا بن کذا، انا بن کذا، دَنا فَتَدَلَّی فَكانَ قابَ قَوْسَین‏»، دیگر مثل من کسی روی کره زمین نیست. ▫️همین در دعای عرفه که در صحیفه سجادیه است، به خدا عرض می‌ کند؛ خدایا! از من پَست‌تر در تمام عالم کسی نیست: «أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ أَقَلُ‏ الْأَقَلِّینَ‏ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»؛ چرا؟ چرا از من پَست ‌تر احدی نیست؟ برای اینکه من می‌ فهمم، هر چه دارم از توست، از خودم چیزی نیست، دیگران نمی ‌فهمند. ▪️دیگران حرف می‌ زنند و فکر می ‌کنند. قارون چه می‌ گفت؟ گفت: ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی﴾، من خودم زحمت کشیدم و این طور شدم! این را عرض می ‌کنم، برای اینکه خطر که همه ما معمّمین را تهدید می ‌کند، همین است. ما بجای اینکه با این آیه مأنوس باشیم: ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾؛ در نماز و غیر نماز می ‌گوییم: «اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‏»؛ اما وقتی که به مقامی رسیدیم، می‌ خواهیم حرف بزنیم، می ‌گوییم ما خودمان سی ـ چهل سال درس خواندیم، اینجا عالم شدیم، زحمت کشیدیم! این همان حرف قارون است. ▫️خیلی باید مواظب باشیم که این طور سخن نگوییم! نگوییم ما خیلی درس خواندیم، سی ـ چهل سال، خیلی‌ ها آمدند نشد. این حوزه در آن برای خیلی ‌ها باز بود؛ اما چند نفری موفق شدند. دانشگاه در آن برای خیلی ‌ها باز است، چند نفری موفق هستند. مبادا ـ خدای ناکرده ـ یک وقت زبان ما باز بشود، بگوییم ما خودمان زحمت کشیدیم! این همان اسلامی حرف زدن و است، قارون غیر از این نگفته بود، گفت: ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی﴾، من خودم زحمت کشیدیم، پیدا کردم. این است که ما باید مواظب باشیم! ▫️همین که بالای منبر شام آن فرمایش را فرمود، «حَقّ لا رَیبَ فِیه» درست فرمود، فرمود در تمام روی کره زمین مردی مثل من نیست، درست فرمود. در دعای عرفه همین صحیفه سجادیه به خدا عرض می ‌کند که پست ‌تر از من احدی نیست، برای اینکه من می ‌دانم از توست، خودم چیزی ندارم، آنها نمی ‌دانند: «أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ أَقَلُ‏ الْأَقَلِّینَ‏ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا» این بیان نورانی حضرت در دعای عرفه است. بنابراین ما موظف هستیم زندگی کنیم تا با وارد صحنه قیامت بشویم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/02/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  ارکان صلاح
▫️ امام سجاد (سلام الله عليه) در دعای نورانی دستور داد ما از ذات اقدس الهي اموري را بخواهيم: 1️⃣ رابطه خودمان با خودمان را حل کنيم يعنی مشکل داخلي مان را حل کنيم؛ 2️⃣ رابطه خودمان را با مردم حل کنيم و اين دو پيوند را در سايه رابطه اصلي که رابطه عبد و مولاست، رابطه مخلوق و خالق است، حل کنيم، زيرا آنکه حل بشود هم رابطه خودمان با خودمان حل مي ‌شود و هم پيوند خودمان با جامعه. ▫️ اول عرض می کند: «وَ عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ»؛ خدايا! مرا بنده خاص خودت قرار بده، پس اولاً رابطه عبد با مولا و خلق با خالق بايد تحکيم بشود؛ «عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ». حالا که اين رابطه درست شد و من شدم بنده تو، آن گاه «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ»؛ ▫️ به خدا عرض می ‌کند خدايا! خير مردم از دست من جاری بشود نه اينکه ديگری کار خير بکند و من تماشاچی باشم! عرض کرد خدايا! تو که به مردم خير می ‌رسانی، آن توفيق را بده که من باشم. ▫️ بنابراين رابطه ما با خدا در سايه عبادت، محکم می ‌شود، يک؛ پيوند ما با خلق، در ناحيه خيررسانی تحکيم مي‌ شود، دو؛ اما خودمان با خودمان چه کار بکنيم؟ عرض می کند: «وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ»؛ خدايا! من نمی خواهم اخلاق متوسط داشته باشم، می ‌خواهم اخلاق عالی داشته باشم؛ نه تنها ، را داشته باشم و اگر به آن درجات عاليه علم و عمل رسيدم، آن توفيق را هم به من بده که من گرفتار فخرفروشی و امثال آن نشوم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1387/11/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 امام، اهل سکوت نیست ▫️ اگر مردم راست می‌ گفتند هم قیام می کرد. ▫️ برنامه امام چهارم همان برنامه امام سوم (سلام الله علیه) بود. فرمود شما الآن هم دروغ می‌ گوید، اگر الآن هم راست بگوید ما همان حرف را داریم. گفتند ما با هر كه تو می‌ جنگی در جنگیم، با هر كه تو می‌ سازی در سلمیم، فرمود: شما خیانت می‌ كنید! همان كاری كه با پدرم كردید، با من هم می ‌كنید، اگر بدانم درست عمل می ‌كنید، من هم می ‌كنم. ▫️این‌چنین نبود كه امام سجاد اهل سكوت باشد، صبر او برای این بود كه زمینه‌ ای بسازد وگرنه همه اینها و هستند و یك برنامه دارند. 📚 سخنرانی محرم با موضوع تحلیل قیام سالار شهیدان تاریخ: 1379/07/21 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 افشاگری های پیام آوران کربلا ▫️ امام سجاد (علیه السلام) شركت مستقیم در صحنه نبرد و درگیری روز عاشورا نداشت؛ چون قضا و قدر الهی این بود كه او شهید نشود و پدر هشت امام بعد از خود باشد تا امت و ادامه یابد، امّا روح حماسی آن حضرت او را آرام نمی گذاشت... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 افشاگری های پیام آوران کربلا ▫️
 امام سجاد (علیه السلام)
شركت مستقیم در صحنه نبرد و درگیری روز عاشورا نداشت؛ چون قضا و قدر الهی این بود كه او شهید نشود و پدر هشت امام بعد از خود باشد تا امت و ادامه یابد، امّا روح حماسی آن حضرت او را آرام نمی گذاشت. از این رو هر جا كه مصلحت اقتضا می كرد و زمینه ای پیش می آمد به افشاگری و استیضاح هیئت حاكمه و دربار ستمكار اموی می پرداخت. مثلا با آن كه آن حضرت (علیه السلام) فاصله كربلا تا شام را با سكوت گذراند و فقط به یاد حق مترنّم بود و با كسی جز اهل بیت (علیهم السلام) حرف نمی زد، و با آن كه او را دركوفه زندانی كرده بودند و با آهن گران و سخت، دست و پای مبارك او را بسته و بر شتر برهنه سوارش كرده بودند و از رگ های بدن او خون جاری بود،هنگامی كه شروع به سخن كرد فرمود: ای امّت نابكار، باران بر محلّ و زمین شما نبارد / ای امتی كه حرمت جدّ ما را دربارهٴ ما نگه نداشتید. اگر در روز قیامت در مقابل جدّ ما قرار گیرید / چه خواهید گفت؟ ما را سوار بر شترهای برهنه، در شهرها می گردانید / گویا ما نبودیم كه پایه های دین را در میان شما محكم نمودیم. یا أمة السوء لا سقیأ لربعكم ٭٭٭٭ یا أمة لم تراع جدّنا فینا ▫️ آن گاه اشاره به جمعیت كرد كه ساكت باشید. وقتی ساكت شدند، پس از حمد و ثنای الهی و صلوات بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به معرفی خود و افشای جنایاتی كه امویان در كربلا مرتكب شده بودند پرداخت. «أیها النّاس من عرفنى فقد عرفنى ومن لم یعرفنى فأنا على بن الحسین ابن على بن أبى طالب، أنا ابن من انتُهِكَت حرمتُه وسُلبتْ نِعمتُه وانتُهب ماله وسُبىَ عیاله أنا ابن المذبوح بشطّ الفرات من غیر ذَحْلٍ ولاتُرات، أناابْن من قُتل صبْراً وكَفی بذلك فخْراً... ». نتیجه این سخنرانی و افشاگری این بود كه صدای گریه مردم بلند شد و به یكدیگر می گفتند: هلاك شدید و متوجه نیستید كه چه كار كردید و چه به سرتان آمده است. بدین ترتیب حضرت سجّاد(علیه السلام) اوضاع كوفه را متغیر و را فراهم نمود... . ◀️ حماسه امام سجاد (علیه السلام) در کوفه ◀️ افشای جنایات امویان توسط امام سجاد (علیه السلام) در شام ◀️ حضور اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) در بزم طاغوت ◀️ خطابه پرشور امام (علیه السلام) در مجلس یزید و دگرگونی اوضاع شام ◀️ هدف اهل بیت (علیهم السلام) زنده نگه داشتن نام رسول الله (صلی الله علیه و آله) مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/299274 📚 حماسه و عرفان، خلاصه صفحات 319-334 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان لزوم اكرام مهمان امام صادق (ع) فرمود: فاطمه (س) نزد پیامبر (ص) از برخی از امور خودش به پدرش شكایت آورد. رسول خدا (ص) نوشته ‌ای به وی عطا كرد و فرمود: آنچه در این است بیاموز. در آن نوشته بود:... هركس به خدا و روز قیامت ایمان دارد مهمانش را گرامی بدارد. [1] امیرموٴمنان (ع) فرمود: مهمانت را گرامی بدار اگرچه حقیر باشد. [2] [1]. جَاءَتْ فَاطِمَةُ س تَشْكُو إِلَی رَسُولِ اللَّهِ ص بَعْضَ أَمْرِهَا فَأَعْطَاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص كُرَیسَةً وَ قَالَ: تَعَلَّمِى مَا فِیهَا، فَإِذَا فِیهَا ... ﴿مَنْ كَانَ یؤْمِنُ بِاللهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ﴾ [سورهٴ طلاق، آیهٴ 2] فَلْیكْرِمْ ضَیفَهُ (الكافى، ج2، ص667). [2]. أَكْرِمْ ضَیفَكَ وَ إِنْ كَانَ حَقِیراً (غرر الحكم، ص435). 📚 مفاتیح الحیات ص 383 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تقوای شنیدار 🔹 جریان ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا﴾، این را مشخص فرمود که تبین لازم است و این تبین هم مقام علمش، کار است و عملش هم مربوط به است که این کار را باید انجام بدهد. 🔹 این رسانه‌های گروهی، وظیفه‌ شان این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف ‌اند که راست بگویند و هم مردم موظف ‌اند بپذیرند. 🔹 اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، طبق بیان نورانی امام جواد (سلام الله علیه) دارد گوینده را عبادت می‌ کند! فرمود: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود مواظب باشید! حرف رسانه ‌ها را که گوش می ‌دهید، حرف روزنامه ‌ها را که گوش می‌ دهید، حرف سخنران ‌ها را دارید گوش می ‌دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ کسی حرف گوینده ای را شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می‌ دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می‌ کند؛ اگر او از خدا و پیغمبر می ‌گوید و راست می ‌گوید، این شنونده «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می‌ گوید و خلاف حق می ‌گوید، این شنونده «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 7 تاریخ: 1395/07/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان لزوم اكرام مهمان ... مهمانی بر پیامبر (ص) وارد شد چیزی نزد خانواده‌اش برای پذیرایی نبود. مردی از انصار آمد و آن مهمان را به خانه خود برد و غذایی پیش روی او نهاد و دستور داد همسرش چراغ را خاموش كند. او نیز دستش را به سوی غذا دراز می ‌كرد تا وانمود كند كه غذا می ‌خورد تا مهمان غذایش را بخورد. صبح هنگام رسول خدا (ص) به او فرمود: خدا از رفتارت با مهمان به شگفت آمد و آیهٴ ایثار نازل شد: «و بر خودشان مقدّم می ‌دارند، اگرچه سخت به آن نیازمند باشند». [1] [1]. (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص173). 📚 مفاتیح الحیات ص 383 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نور هُدی ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نور هُدی ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند. اگر كسی تقوا و اخلاق و ایمان را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می ‌شود كه او با آن نور، اشیا را می ‌بیند. ▫️ هر مطلب تازه‌ای كه باشد است (یک)؛ ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ (دو)؛ شخص با نور الهی، نعمت الهی را می ‌بیند (سه)، آن‌گاه در فنّ خودش دارد؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ‌ای دارد مطالعه می ‌كند، چراغ روشنی هست, عینكی در اختیار او هست و كتابی هست که دارد مطالعه می ‌كند، ماورای همه اینها نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می ‌بیند. ▫️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ یعنی عده ای در اثر نورانی‌ هستند و كسی كه نورانی باشد می‌ شود که هم راه خود را می ‌بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می ‌دهد، چون «مصباح ‌الهدایة» است. اگر درباره سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»، همین است؛ , و او طوری است كه دیگران را راهنمایی می‌ كند؛ خاصیت این است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا