eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مظهر اسمای حسنای الهی / كریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) اهل ولایت است / اگر كسی ولی الله شد بهشت مشتاق اوست ▫️ ...عرض می کنیم خدایا به برکت این بی بی توفیقی عطا کن که این بی بی از ما شفاعت کند «یا فاطمة إشفَعی لی فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مظهر اسمای حسنای الهی / كریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) اهل ولایت است / اگر كسی ولی الله شد بهشت مشتاق اوست ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به زیارتنامه حضرت معصومه بیان داشتند: زائران در این زیارتنامه می گویند «السلام علیکِ عَرف الله بَیننا و بَینکُم فی الجنة»؛ اولاً این کریمه را با سایر اهل بیت و ائمه(ع) یکجا تلقی می کنیم با حفظ درجات، بعد عرض می کنیم خدا این توفیق را به ما عطا کند که در بهشت شما را بشناسیم و به حضور شما مشرّف بشویم. ▫️ و عرض می کنیم: «وأورَدنا حَوضَ نَبیکُم»؛ یعنی ما از خدا مسئلت می کنیم که به همراه قرآن و به همراه ولایت این قدر حرکت بکنیم تا کنار حوض کوثر به شما برسیم این مقام را وجود مبارک داراست. آن گاه عرض می کنیم خدایا به برکت این بی بی توفیقی عطا کن که این بی بی از ما شفاعت کند «یا فاطمة إشفَعی لی فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد. 📚 سخنرانی در جمع بانوان تاریخ: 1378/05/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز رحلت سلام الله علیها ▪️ یك بانو می ‌تواند منشأ بركت در یك منطقه وسیعی باشد ... . 📚 کلیپ درس اخلاق 🔹 تاریخ: 1384/02/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران ادب انفاق به فقیران ... در صدقات مستحب، پنهانی پرداختن بهتر است و از همین ‌رو امام صادق (ع) درباره این سخن خدا كه «و اگر آن‌ها را نهان دارید و به بینوایان بپردازید از آن روی كه به خلوص نیت نزدیك‌ تر است برای شما بهتر است» فرمود: آن صدقات، جز زكات است؛ همانا زكات آشكار است، نه پنهانی. [1] [1]. عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع فِى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: ﴿وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَكُمْ﴾ (سورهٴ بقره، آیه 271)، فَقَالَ: هِىَ سِوَی الزَّكَاةِ، إِنَّ الزَّكَاةَ عَلانِیةٌ غَیرُ سِرٍّ (الكافى، ج3، ص502). 📚 مفاتیح الحیات ص 412 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ مرداد و شهریور1402
⬇️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 17، مرداد و شهریور 1402 ) آماده و منتشر شد. برای مشاهده و دانلود این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. 📎 mp3.esra.ir/pdf/mahnameh2/sh17.pdf 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 کیمیای اخلاق

🔸 ... جامعه از شما، از رفتار شما بهره می برد. مگر آن علومی که ذات مقدس نبوی داشت مردم از آنها خبردار بودند؟ اما از آن حضرت بهره می بردند. جامعه را اداره می کند؛ فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کیمیای اخلاق 🔸 این همه اوصافی که وجود مبارک پیغمبر داشت را ببینید؛ علم اولین و آخرین را خدای سبحان به او داد، خیلی از چیزهاست که انسان اصلاً جرأت نمی کند درباره پیغمبر حرف بزند، می گویند _خدای ناکرده_ غلوّ است! شما ببینید به این همه فرشته ها می گوید در مقام انسان کامل خضوع کنید سجده کنید: ﴿فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُون﴾؛ این همه فرشته ها! وجود مبارک پیغمبر به جبرئیل فرمود خیر من به تو هم رسید، عرض کرد بله! این پیغمبر کیست؟! حالا آن همه علومی را که ذات اقدس الهی به آن حضرت داد، به خُلق او توجه کرد فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ﴾. جامعه را اداره می کند! 🔸 حالا شما بشوید علامه، مردم از شما چقدر استفاده می کنند؟ شما بر فرض بشوید علامه، بشوید محقق، بشوید شیخ طوسی، خب چند طلبه فاضل از شما استفاده می کنند، اما جامعه از شما چه بهره ای می برد؟ جامعه از شما، از رفتار شما بهره می برد. مگر آن علومی که ذات مقدس نبوی داشت مردم از آنها خبردار بودند؟ اما از آن حضرت بهره می بردند. جامعه را اداره می کند؛ فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ﴾. 🔸 است که حوزه را وزین می کند و می تواند نظام را، جامعه را، امت را حفظ کند. علم یک مصرف داخلی دارد، شما علامه هم که بشوید، فقط شاگردان شما از شما استفاده می کنند، کتاب هم بنویسید، خواص از شما استفاده می کنند؛ اما «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم» باشید، ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ بگویید، ﴿یاأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ بگویید، با اخلاق می توانید این کارها را کنید و جامعه را اداره کنید. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/pgCSV ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/BY5LMaTWL8w 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 29 تاریخ: 1394/09/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   طبابت طیّب
🔹 پزشكان و داروسازان باید مستحضر باشند كه چشمشان تنها به ره آورد علمی آزمایش روی موش و امثال موش نباشد. ما یك طب داریم و یك بِیطاری؛ اگر چیزی را روی موشِ آزمایشگاه آزمایش كردند اگر چیزی را روی حیوان آزمایش كردند، این برای بِیطار سند علمی است اما برای طبیب هرگز سند علمی نیست مگر در بخش ضعیفش. 🔹 توضیح این مطلب این است كه اگر انسان همین بدن محض بود همین ماده صرف بود همین عناصر و ابزار بدنی بود، محصول علمی آزمایش روی موش و امثال موش مشكلش را حل می ‌كرد، برای اینكه انسان غیر از این بدن چیز دیگری نداشت؛ اما اگر انسان، حقیقتی بود که غیر از ﴿إِنِّی خَالِقٌ بَشَراً مِن طِینٍ﴾، یك ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی﴾ هم داشت، این طبیب و این داروساز وقتی كه می ‌خواهد این جسم را درمان كند باید بداند كه آیا این دارو به جان او آسیب می ‌رساند یا نه؛ مثلاً قبلاً درصدی از الكل مست ‌كننده را در این شربت ها می‌ ریختند، خب این گذشته از نجاستش و حرمتش، تیرگی شعور هم می ‌آورد و برای روح انسان خوب نیست. آیا هر دارویی را كه برای حیوان ترخیص و تجویز می ‌كنند، برای انسان هم می‌ توانند تجویز بكنند؟ آیا هر كاری كه در آزمایشگاه جانوران، جواب مثبت داد، برای انسان ها هم همین است؛ چه در بخش پزشكی چه در بخش داروسازی؟ 🔹 این دو فن، از فنون بسیار شریف و عزیز ماست منتها یك ، ضمن اینكه در صدد درمان جسم است، عظمت روح را فراموش نمی ‌كند، چون «لاَ شِفَاءَ فِی حَرَامٍ». خب چگونه پزشكی یا داروسازی می ‌تواند شراب را جزء داروها بداند و طبیبی، برای معالجه، ترخیص و تجویز بكند كه شما می ‌توانید شراب بخورید یا چند قطره شراب در شربتی باشد؟! اگر انسان‌ شناسی مشخص شد، پزشكی رو به راه می‌ شود داروسازی رو به راه می‌ شود. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1382/05/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران آثار بی ‌توجهی به فقیر خشم الهی: امام رضا (ع) فرمود: هركس فقیر مسلمانی را ملاقات كند و بر او سلامی متفاوت با سلام به توانگران كند روز قیامت خدا را در حالی كه بر او خشمگین است ملاقات خواهد كرد. [1] [1]. مَنْ لَقِىَ فَقِیراً مُسْلِماً فَسَلَّمَ عَلَیهِ خِلافَ سَلامِهِ عَلَی الأَغْنِیاءِ لَقِىَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ هُوَ عَلَیهِ غَضْبَانُ (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص52). 📚 مفاتیح الحیات ص 413 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
بهای انسان
🔹 انسان اگر خود را بشناسد، هم در علوم، به بسیاری از معارف دسترسی پیدا می‌ كند و هم در اخلاق. هم فرمودند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» كه این مسئله توحید است و هم فرمودند: «مَنْ كَرُمَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَیهِ شَهَواتُهُ»؛ این بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است که فرمود اگر كسی ارزش خود را بداند، جریان شهوت و غضب برای او بی ‌ارزش خواهد بود. 🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) كه در حقیقت است، فرمود که شما به اندازه بهشت می ‌ارزید، اگر خود را به غیر بهشت فروختید مغبون هستید: «إِنَّهُ لَیسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ فَلاَ تَبِیعُوهَا إِلاَّ بِهَا». 🔹 هم برای بدنِ ما قیمت‌گذاری كردند و هم برای روح ما؛ بدن ما به اندازه می ارزد و روح ما به اندازه می ‌ارزد.. فرمود اگر شما این بدنتان را به كمتر از بهشت جسمانی فروختید مغبون شدید و همچنین اگر روحتان را به كمتر از بهشت روحانی فروختید مغبون شدید، «فَلاَ تَبِیعُوهَا إِلاَّ بِهَا». بنابراین اگر كلّ دنیا را به كسی دهند و او را وادار كنند كه مسیر دین را عوض كند او مغبون می‌ شود، زیرا جانش به اندازه بهشت می ‌ارزد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/01/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی در سال جدید 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: دروس خارج فقه، علوم القرآن و درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری در محل قم برگزار می گردد. 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس علوم القرآن چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق پنج شنبه ها ـ ساعت 10 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir لینک شرکت در درس فقه و علوم القرآن: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli ▫️ گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 به اطلاع طلاب گرامی شرکت کننده در کلاس مجازی حضرت استاد می رساند که باید در قسمت کاربران، نام و نام خانوادگی، کد مرکز مدیریت و شهر محل اقامت خود را در درج نمایند. ↙️ لینک شرکت در درس فقه و علوم القرآن: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران آثار بی ‌توجهی به فقیر خشم الهی: ... امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب فرمود: ... هرگز خدا امّتی را عذاب نكرده است، مگر هنگام خوار شمردن حقوق برادران تهیدست خودشان. [1] [1]. ... وَ مَا عَذَّبَ اللَّهُ أُمَّةً إِلاَّ عِنْدَ اسْتِهَانَتِهِمْ بِحُقُوقِ فُقَرَاءِ إِخْوَانِهِمْ (تحف العقول، ص303). 📚 مفاتیح الحیات ص 413 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 خود بزرگ بینی

🔹 حرف این است كه ما یك نژاد برتریم! اگر یك نفر در یك روستا یا یك شهر باشد زندگی كردن با او مشكل است و اگر قبیله ‌ای, نژادی خود بزرگ ‌بین باشند بگویند ما نژاد برتریم آن وقت ز
ندگی با اینها بسیار سخت است
, اینها حرفشان این است كه ما بهتریم و جای ما بهتر! 🔹خب چه كسی این حرف را باید بزند؟ آن كه شما را آفرید باید بزند، او كه گفته ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ﴾. می ‌بینید بالصراحه قرآن كریم حرف اینها را نقل می ‌كند می‌ گویند: ﴿لَیسَ عَلَینَا فِی الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ﴾ ما هر چه تاخت و تاز كردیم نسبت به عرب ها و غیر عرب ها برای ما رواست این است دیگر! 🔹 اینكه می ‌گویند ﴿لَیسَ عَلَینَا فِی الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ﴾ همین است خب با اینها نمی ‌شود زندگی كرد
با اینها در روی كُره زمین به هیچ وجه نمی ‌شود زندگی كرد! 
برای اینكه اینها ظالمانه خود بزرگ ‌بین‌ اند. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 24 تاریخ: 1391/02/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
سرّ اجابت
🔹 از امام صادق (علیه السّلام) سؤال كردند چرا خدا دعای ما را مستجاب نمی ‌كند با اینكه فرمود: ﴿ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ﴾، فرمود شما چون به وفا نكردید خدا هم به عهدش وفا نمی ‌كند؛ اگر شما به عهد خدا وفا كنید و دعایتان دعای صادق باشد، خدا هم به عهدش وفا می ‌كند. 🔹 معلوم می ‌شود که آیه ﴿وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ﴾، ناظر به یك اصل كلی است و اختصاصی به بنی اسرائیل ندارد؛ اینكه فرمود: ﴿وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ﴾؛ نه مورد، مخصّص است و نه خود این لسان، لسان تخصیص است، بلكه را تفهیم می ‌كند؛ یعنی اگر خدای سبحان بخواهد به عهدش وفا كند، مشروط است به اینکه بنده هم به عهد بندگی خودش وفا كند. تا عبودیت، محقّق نشود، مستلزم آن نیست كه ربوبیت به عهدش وفا كند، لذا امام ششم (سلام الله علیه) طبق این نقل فرمود شما به عهدتان وفا نكردید لذا دعای تان مستجاب نیست. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 117 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران آثار بی ‌توجهی به فقیر شكایت فقیران: رسول خدا (ص) فرمود: وای بر توانگران درباره فقیران: روز قیامت می ‌گویند: پروردگارا! در حقوقی كه تو بر آن‌ها در اموالشان واجب كردی بر ما ستم كردند. [1] [1]. ... وَیلٌ لِلأَغْنِیاءِ مِنَ الْفُقَرَاءِ یوْمَ الْقِیامَةِ؛ یقُولُونَ: رَبَّنَا! ظَلَمُونَا حُقُوقَنَا الَّتِى فَرَضْتَ عَلَیهِمْ فِى أَمْوَالِهِم (ارشاد القلوب، ص36). 📚 مفاتیح الحیات ص 413 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات انسانی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک حضرت امیر فرمود: بعضی‌ ها زنده‌ اند، اما به زنده‌ اند یا به زنده‌ اند و از نظر مرده‌ اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء». فرمود: در بین زنده‌ ها مرده است؛ برای اینکه غذا خوب می ‌خورد، حیوانات هم می ‌خورند؛ حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. در بین این حیوانات جنگلی مگر تقسیم کار نشده؟ مگر حوزه استحفاظی نشده؟ هر کدام حوزه استحفاظی دارند. این زنبور عسل ملکه دارد، ریاست دارد، زعامت دارد؛ این که انسان نیست! آنکه است او انسان است. 🔹 عالم اهل بیت کسی است که جامعه را به برساند، انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود اقبال و ادبار دنیا یکسان بود اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود تازه وارد
حوزه انسانیت
شده است. مطالعه بیشتر: B2n.ir/u26017 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا