eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.8هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت كیفر ترك عدالت
بدگمانی در جامعه: 
در جامعه ‌ای كه عدالت در آن برقرار است بدگمانی و سوء ظن معنا ندارد و خوب است در همه چیز حمل به صحّت شود مگر اینكه خلاف آن ثابت شده باشد. امام هادی (ع) می‌فرماید: در دوران غلبه عدالت ‌پیشگی بر ستمگری، بدگمانی به دیگران نارواست و در زمان چیرگی ستمگری بر عدالت، اعتماد و خوشبینی به دیگران خطاست، مگر آنكه به بدی یا خوبی كسی علم داشته باشی. [1] [1]. إِ(اعلام الدین، ص312). 📚 مفاتیح الحیات ص 485. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
عقد آسمانی

🔸 رسول خدا در عقدِ ازدواج وجود مبارك امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) فرمود: «انّ اللهَ جَعَلَ الْمُصَاهِرَةَ نَسبَاً لاحِقَاً»؛ فرمود این پیوند عروس و داماد, صِله رحم می ‌آورد، اینها را ارحام می ‌كند اینها نسب می ‌شوند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عقد آسمانی

🔸 رسول خدا در عقدِ ازدواج وجود مبارك امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) فرمود: «انّ اللهَ جَعَلَ الْمُصَاهِرَةَ نَسبَاً لاحِقَاً»؛ فرمود این پیوند عروس و داماد, صِله رحم می ‌آورد، اینها را ارحام می ‌كند اینها نسب می ‌شوند، تنها سبب نیستند؛ عروس به منزله دختر خانواده داماد است, داماد به منزله پسر خانواده عروس است. 🔸 وقتی وجود مبارك رسول خدا پیشنهاد امیرالمؤمنین را پذیرفت و بنا شد عقد ازدواج را بخواند، _ این حرف، خیلی حرف بلندی است! _ می ‌فرماید من آن طرز خطبه عقد می‌ خوانم كه خدا عقد شما را بست: «زَوَّجْتُكَ إِبْنَتِی فَاطِمَة عَلَی مَا زَوَّجَكَ الرَّحْمن»؛ چطور ذات اقدس الهی عقد این دو نفر را بست؟ خدا می‌ داند و آن كس كه رفته در معراج, خدا می ‌داند و آن كس كه گفته! 🔸 چطور ذات اقدس الهی عقد این دو نفر را بست؟ خدا می‌ داند و آن كس كه رفته در معراج, خدا می ‌داند و آن كس كه گفته! چطور وجود مبارك رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) خطبه الهی را شنید كه خطبه زهرا و علی (سلام الله علیهما) را خدا خواند؟ بعد وجود مبارك رسول خدا می ‌فرماید مطابق همان من خواندم! 👈 وقتی خطبه را وجود مبارك رسول گرامی خواند، وجود مبارك حضرت امیر سجده شكر به جای آورد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/voptu81 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/hmLX1nra0ts 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1394/06/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نماز ذی حجه
🔹 یکی از دستورهای دینی ما در دهه نخست ذی ‌حجه این است که بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بخوانیم و بعد از «حمد» و سوره «توحید»، آیه ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ را بخوانیم. این دستور برای کسی است که آن عمل سی روز گذشته را انجام داده است! گرچه برای همه این فیض و ثواب هست؛ اما خصوصیت برای کسانی است که در ماه پربرکت ذی ‌قعده به آن وظیفه ‌اش عمل کردند و حالا به این ده روز ذی ‌حجه رسیدند که پایان ‌بخش اربعین آنهاست. 🔹 این دو رکعت نمازی که بین نماز مغرب و عشای دهه ذی ‌حجه است، یادآور است؛ می ‌گوییم: ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾. ذات اقدس الهی، اوّل سی شب اراده فرمود، بعد ده شب اضافه کرد، شد چهل شب، وجود مبارک موسای کلیم را به عنوان مهمانی پذیرفت که این اربعین کلیمی است. این اختصاصی هم به آن حضرت ندارد، همه پیروان قرآن و عترت می ‌توانند اربعین داشته باشند. 🔹 همیشه اربعین گیری وارد است و ثواب دارد؛ یعنی انسان چهل روز به دستور دین عمل بکند. اگر کسی چهل روز به دستور دین عمل کند که ـ نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد ـ نه حرامی را مرتکب بشود و نه واجبی را ترک کند، خیلی از راه ‌ها برای او حلّ می ‌شود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/05/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
جامعه منسجم

🔸 هنوز هم در بین ما مسلمین این تقسیم بندی هست که می گوییم: اینها وابستگان نسبی ما هستند؛ مثل دایی، عمو، خاله، پدر، مادر، جدّ، و آنها وابستگان سببی ما هستند، وابستگان داماد، وابستگان عروس را می گویند وابستگان سببی، فامیل سببی اند نه فامیل نسبی. 🔸 اسلام برای اینکه بیگانه را آشنا کند، این پیوندِ سببی را ملحق کرده است به پیوند نسبی که از آن به بعد مسئله درباره بستگان عروس و داماد هم مطرح است؛ یعنی بستگان داماد مثل بستگان پسر آدم هستند، بستگان عروس مثل بستگان دختر آدم هستند که خود عروس به منزله دختر این خانواده حساب می شود، داماد به منزله پسر این خانواده حساب می شود. این را اسلام قرار داد این می تواند یک درست کند. 📩 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 6 تاریخ: 1394/07/12 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ضیافت محبوب 

🔸 «در كوی او شكسته‌ دلی می‌ خرند و بس»! درست است كه هر كس به سرزمین مكّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست؛ امّا مهمان خدا دو قسم است: 1️⃣ یك قسم مهمان است كه خدا با او تعامل دارد یعنی هم او را به مهمانی می ‌پذیرد و هم مهمانی او را می ‌پذیرد. 2️⃣ و برخی‌ها مهمانانی هستند كه تعامل بین آن‌ها و خدا نیست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ضیافت محبوب 

🔸 «در كوی او شكسته‌ دلی می‌ خرند و بس»! درست است كه هر كس به سرزمین مكّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست؛ امّا مهمان خدا دو قسم است: 1️⃣ یك قسم مهمان است كه خدا با او تعامل دارد یعنی هم او را به مهمانی می ‌پذیرد و هم مهمانی او را می ‌پذیرد. 2️⃣ و برخی‌ها مهمانانی هستند كه تعامل بین آن‌ها و خدا نیست. 🔸 ذات اقدس الهی ـ چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) ـ فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾؛ چرا این ها را دعوت بكن؟ 👈 برای اینكه این ها مهمانان ویژه من هستند (یک) و میزبانان مخصوص من هستند (دو)؛ من مهمان اینها خواهم بود. 🔸 اگر گفته شد حاجی و معتمر، «ضِیف‌ الرَّحمن» هستند، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏»؛ آن انسان دل‌ شكسته ‌ای كه ﴿رِجالاً﴾ آمده، ﴿وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده، آن انسان ـ تهی دست ـ دل شكسته میزبان من است و من مهمانی او را می ‌پذیرم. 🔸 حاجی و معمتر اگر حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفت گفت من بنده مسکینِ مستکینِ مستجیر هستم، می‌ تواند با خدا داد و ستد كند و تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی! 🔸 گرچه در هر دو حال مهمانِ خداست؛ آن وقت كه مهمان خداست, مهمان خداست و آن وقت هم كه میزبان خداست, مهمان خداست، زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است؛ «اللهم مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‏». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ubd3644 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/3C4MOSJx9zM 📚 پیام حج تاریخ: 1394/06/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پناهگاه امن
🔹 اینكه خدا فرمود: ﴿و إِمَّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾ یعنی واقعاً به خدا پناه ببرید، احساس خطر بكنید! اگر پناه بردید، وارد آن قلعه‌ ای می شوید كه «لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ حِصْنِی‌»؛ وارد قلعه كه شدید، مهمان دار شما خداست و شما جزء هستید. 🔹 حالا اینكه گفتند در ماه مبارك رمضان، صائمین جزء ضیوف الرحمان ‌اند یا در اشهر حج، حاجّ و معتمر جزء ضیوف الرحمان ‌اند، اینها ضیافت كامله است، وگرنه هر انسانی در هر مقطعی وقتی بگوید: «لا اله الا الله» جزء ضیوف الرحمان خواهد بود، چون وارد آن قلعه می ‌شود و آن حصنِ اوست. 🔹 «كَلِمَةُ لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَه» بشرط الولایة، است و اگر كسی این را گفت وارد قلعه می‌ شود. حالا از آن به بعد جنگ به سود انسان موحّد، نابرابر است، برای اینكه خدا همه امكانات را دارد كه ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والأرْض﴾ و همه چیز را می ‌تواند وسیله رجم شیطان قرار بدهد. 👈 اگر كسی به خدا پناهنده شد خدا او را حفظ می‌ كند. 📚 سوره مبارکه اعراف جلسه 55 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رکن استوار اسلام

🔹 حج بدون و آهنگ کعبه بدون و حضور در عرفات بدون «معرفت امام» و قربانی بدون «فداکاری در راه امامت» و رمی جمره بدون «طرد شیطان استکبار درونی و بیرونی» و سعی بین صفا و مروه بدون «کوشش در شناخت و اطاعت امام»، بی ‌حاصل بوده و سودی نخواهد داشت. زیرا اگرچه یکی از مبانی اسلام «حج» است: «بُنیَ الإسلامُ عَلی خَمسٍ، عَلی الصلاةِ و الزّکوةِ و الصّومِ و الحجّ و الولایة»، لیکن هیچ یک از نماز و روزه و زکات و حج، همانند ولایت، رکن استوار اسلام نیستند. 📚 سرچشمه اندیشه: جلد 2 صفحه 278 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 12. دعوت به خیر و نیكی دعوت درونی امیرمؤمنان (ع) می ‌فرماید: آگاه باشید هركس از درون خویش واعظ هشدار دهنده‌ ای نداشته باشد از جانب خدای سبحان نگهدارنده‌ ای ندارد. [1] [1]. أَلا وَ إِنَّهُ مَنْ لَمْ یكُنْ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، لَمْ یكُنْ لَهُ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ (بحار الانوار، ج34، ص335؛ شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج4، ص110). 📚 مفاتیح الحیات ص 486. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
اهل بشارت
🔸 خداوند هم به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اهل بشارت
🔸 خداوند هم به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم، کدامش حق است کدامش حق نیست (دو)؛ ـ هم به ما داد که بعد از ارزیابی، وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم (سه)؛ ـ بعد به ما داد (چهار)؛ ـ بعد و تبلیغ به ما داد (پنج) که در همه این مقاطع پنج‌‌گانه ما پیروز شویم. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) فرمود خدای سبحان به اهل عقل و فهم در کتاب خود داد و این ‌‌چنین فرمود: ﴿یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب گوش می ‌دهند و میزان هم دارند تا ارزیابی کنند که چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد انتخاب هم می ‌کنند. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) به هشام ‌بن‌ حکم که از برجسته ‌ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می ‌شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ یعنی اینها کسانی‌ هستند که مجاری ادراکیشان خیلی قوی است، می ‌توانند را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند و حق و باطل آن مکتب ‌ها مشخص شد، دارند و انتخاب می ‌کنند. 👈 ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ﴾ کدام عباد؟ ﴿الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ﴾ در بخش معرفت، ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ در بخش عمل؛ یعنی عالمِ بفهمِ عادل! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/lnh0q6f ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/7PPxu4Oh8ug 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مسیر طیّب
🔹 یک وقت است که مبدأ طاهر است منتها طاهر است ولی از مسیر ناپاک عبور می‌ کند؛ این اثر ندارد. وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود فضای دهن را پاک کنید نه دندان را! 🔹 اگر کسی را رعایت کند و دندان را مسواک کند «قربة الی الله»، این ثواب دارد؛ اما مسئله «طهروا اسنانکم» غیر از «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ» است. این روایت این است که «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ»، چرا؟ برای اینکه شما بر فرض آدم خوبی باشید و قلب شما جای پاک است ولی از این قلب که بیرون آمد به فضای دهن، این باید طیب و طاهر باشد، چرا؟ «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏». 🔹 باید از این دهن بگذرد، اگر ـ خدای ناکرده ـ این دهن، غذای بد خورده باشد یا حرف بد زده باشد، اگر این زبان بد کاری کرده یا این دهن کار بدی کرده، این آیه آلوده می ‌شود؛ فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ». 🔹 اینکه حرف بعضی ‌ها اثر ندارد برای چیست؟ شما بهترین آب چشمه را از یک لوله آلوده بخواهید عبور دهید اثر ندارد. فرمود دهن را پاک کنید «فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏»؛ با خدا می‌ خواهید حرف بزنید باید این طیب و طاهر باشد، مردم را بخواهید نصیحت کنید . قلبتان طاهر است، بله قلب شما طاهر است ـ مسلمان هستید! ـ مؤمن هستید و شیعه هستید! ولی این نصیحتی که می ‌کنید این حدیثی که می‌ خوانید این آیه ‌ای که می ‌خوانید، از این دهن می ‌گذرد. 🔹 فرمود این زبان را این فضای کام را این ؛ از دهن پاک، حرف خوب در می‌ آید، ـ وگرنه بهترین آیه بهترین روایت وقتی از دهن ناپاک در می ‌آید اثرش کم است. حضرت فرمود «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏». 📚 سوره مبارکه عبس جلسه 2 تاریخ: 1398/09/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
گوشه‌ای از اسرار حج / سودمندی حج و هدف بودن یاد خدا در آن 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: به مناسبت فرارسیدن موسم حج ابراهیمی، مقاله ای با عنوان «گوشه ‌ای از اسرار حج» از مجموعه مقالات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می ‌گذرانیم. معظم له در این مقاله به تبیین تاریخچه سرزمین وحی و احادیث و روایاتی در باب اعجاز كعبه می ‌پردازند. 👈 آیه ﴿لِّیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ﴾ گذشته از شمول سود صوری و منفعت معنوی امّت اسلامی، یاد حق را هدف دانسته و مهم ‌تر آنكه به جای نام قربانی، یاد خدا را ذكر فرمود تا روشن شود كه هدف از ، همانا خداست... . 🔻 در این مقاله می خوانیم: ـ سودمندی حج و هدف بودن یاد خدا در آن ـ محاذی بود کعبه با بیت معمور ـ مطرح بودن حج در دو هزار سال پیش از حضرت آدم ـ صیانت آیات الهی کعبه ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1557991 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه آغاز شد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: به دنبال اعزام نخستین کاروان زائران ایرانی از مدینه منوره به مکه مکرمه، فعالیت‌های بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت رسمی در این شهر مقدس آغاز شد. 🏢 آدرس دفتر بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی؛ مکه مکرمه، العزیزیه، بعد از هتل مکه کنکورد، انتهای شارع الامام، آخرین ساختمان سمت راست، هتل عمارت الکبیر، طبقه دوم، دفتر بعثه معظم له. ↙️ اخبار مرتبط با بعثه معظم له و مطالب مرتبط با معارف حج را می توانید از صفحه ویژه نامه حج دنبال نمایید. https://news.esra.ir/v_haj 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 12. دعوت به خیر و نیكی شیوه دعوت به خیر امام عسكری (ع) فرمود: هركس برادر خود را پنهانی موعظه (دعوت به خیر) كند او را زینت داده است و هركس برادر خود را آشكارا و در حضور مردم موعظه (دعوت به خیر) كند او را تحقیر و ضایع كرده است. [1] [1]. مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِیةً فَقَدْ شَانَهُ (تحف العقول، ص489). 📚 مفاتیح الحیات ص 486. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
جلوه قُرب

🔸 اگر کمالی برای اَبرار باشد، آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هم هست؛ اما عکس این نیست یعنی ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد ولی برای اَبرار نباشد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جلوه قُرب

🔸 اگر کمالی برای اَبرار باشد، آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هم هست؛ اما عکس این نیست یعنی ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد ولی برای اَبرار نباشد. 🔸 سوره «انسان» که بخش وسیعی از آن بر اهل بیت (علیهم السلام) تطبیق شده است، به این معنا نیست که جمیع کمالات آنها در همین حدّ منحصر است، بلکه یعنی این کمالات را دارند. در این سوره، زمینه اینکه از مقام اَبرار بالاترند و به مقام مُقَرَّبین رسیده اند هم وجود دارد. 🔸 در آیه هشتم این سوره فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾؛ عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به طعام برمی گردانند که این معنا در حدّ اَبرار است؛ یعنی اینها در عین حال که خودشان گرسنه اند و به طعام علاقه مندند، این طعام را به دیگران عطا می کنند؛ اما عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به «الله» برمی گردانند، این دیگر است نه مقام اَبرار! فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾. 🔸 اینکه فرمودند ما «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» عبادت نمی کنیم، بلکه «حُبّاً» عبادت می کنیم؛ یعنی سیره ما در اطعام یتیم و مسکین و اسیر هم «حبّاً لله» است نه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/mdpy31x ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/G1RWCar4F0I 📚 سوره مبارکه محمد (ص) جلسه 7 تاریخ: 1395/02/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نفی اغیار
🔹 این كلمه «الاّ» در «لا إله الاّ الله» به معنای «غیر» است؛ یعنی «لا إله» غیر از این الله‌ كه ـ دل ‌پذیر است و ـ برهان ‌پذیر است و ـ حق است و ـ ثابت است. 🔹 این «لا إله الاّ الله» دو جمله نیست یكی موجبه یكی سالبه، این در حقیقت یك جمله سالبه است؛ غیر از آن الله كه مقبول است و دل ‌پذیر است و ثابت است و قطعی است، غیر از او نه! نه اینكه صحنه نفس, لوح دل، خالی باشد و شك داشته باشد كه آیا خدا هست یا نه، تا ما با «لا إله الاّ الله» بخواهیم بر اساس دو قضیه، دو مطلب را ثابت كنیم یعنی یكی اینکه اصل وجود خدا را ثابت كنیم بعد ثانیاً شرك را نفی كنیم بگوییم او شریك ندارد! این طور نیست؛ اصل وجود خدا ثابت است و قطعی است و دل ‌پذیر است. 🔹 این «لا إله الاّ الله» می ‌آید بگوید كه غیر از این یكی كه هست دیگران نه؛ «لا إله» غیر از همین یكی كه بین‌الرشد است. چون «لا إله الاّ الله» به این معناست یعنی در حقیقت یك جمله است یك قضیه است و «إلاّ» به معنی غیر است، به دو قضیه مستثنی و مستثنی منه تحلیل نمی‌ شود. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 20 تاریخ: 1391/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra