eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و سوم ماه 1442 ▪️ فطرت دینی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فطرت دینی ▪️ این نكته را باید به عرض رساند كه حادثه از مردم برخاست هیچ كس این حادثه را رهبری نكرد؛ یعنی خود امام راحل (رضوان الله علیه) در جمع مردم نبود تا دستور بدهد؛ غیبت ایشان و بازداشت ایشان آن فطرت را به صحنه کشاند. بنابراین رهبر اساسی این قیام مردم بود، در حقیقت بود. این مكتب تقریباً فراموش شده بود و امام راحل (رضوان الله علیه) این مكتب را احیا كردند. در اثر تفكر دینی مردم كه با احیای امام راحل زنده شده است، این حادثه جهانی ظهور كرد. ▫️ همان طوری كه در جمله قبل عرض شد اگر حادثه، باشد هضم زمان و زمانه نخواهد شد، بلكه زمان و زمانه را به همراه خود می ‌برد. امام راحل (رضوان الله علیه) در سایه همان مكتب الهی عصر را كرده است. وقتی عصر عصر الهی و دینی شد هیچ شخصی و هیچ شخصیتی هیچ مكتبی به جز نمی‌تواند بر مردم حكومت بكند. ▫️ امام راحل مردم را به آن خویشتن اصیلشان برگرداند اولاً، وقتی كه مردم خویشتن اصیلشان را باز یافتند برای آن از هیچ نثار و ایثاری دریغ نكردند ثانیاً. قرآن كریم یك پیام جهانی دارد گاهی می‌فرماید كسانی كه به نیستند و فقط به فكر خودشان ‌اند، گاهی می ‌فرماید اینها خودشان را فراموش كردند. این دو خود است یك خود حیوانی است و یك خود الهی. در سورهٴ مباركهٴ «آل عمران» آنها كه از حضور در جبهه ‌ها محروم بودند خدا می ‌فرماید ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾[1] اینها فقط به فكر خودشان ‌هستند، بعد در سوره «حشر» از چنین گروهی یاد می ‌كند كه اینها خودشان را فراموش كردند. این دو خود است: یك خود ملكوتی و الهی آدم است كه اگر كسی به یاد خدا باشد آن و خویشتن خویش را باز می‌یابد و یك خود حیوانی است كه اگر خدا را فراموش كرد فقط به خود حیوانی بر می ‌گردد. وقتی كسی هویت اصلی خود را یافت می ‌بیند این هویت فقط به خدا وابسته است و به هیچ جایی تكیه نكرده است. ▪️ انسان نه روی پای خود ایستاده است، یک؛ نه به غیر خدا وابسته است این دو، موجود از این دو حال بیرون نیست كه یا روی پای خود ایستاده است یا به خدا متكی است؛ بیگانه ‌ها خیال می ‌كنند كه روی پای خود ایستاده ‌اند یا به غیرخدا وابسته ‌اند؛ لذا یا مغرور به خودند یا سرسپرده به غیر خدا. توانست به مردم بفهماند زیر پای شما خالی است و زمام شما هم به دست دیگران نیست. زیر پای شما خالی است، چون موجود ممكن غیر خدا تكیه گاه ندارد استوار نیست این یك، و به غیر خدا وابسته نیستید چون پیام قرآن كریم این است كه ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾[2] اگر در دعای كمیل می‌ خوانیم «یا مَنْ بِیدِهِ ناصِیتى»؛ ‌ای كسی كه زمامم به دست اوست، این برداشت همان سوره «هود» است ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾ خدا زمام هر موجودی را گرفته است، اگر كسی متوجه شد به خود متكی نیست این یك، به غیر خدا وابسته نیست این دو، فقط . چنین موجودی را نه فلك می ‌تواند از پا دربیاورد نه ملك. [1] . سوره آل عمران، آیه 154. [2] . سوره هود، آیه 56. 📚 ویژه برنامه سالگر شهدای 15 خرداد از شبکه دوم سیما تاریخ: 1373/03/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 همچنین [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می ‌فرماید: هر کس بخشی از را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می‌ کند[1]؛ نیز می‌ فرماید: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش جهنّم را بنگرد به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هر گامی که به سوی خانه عالم برمی‌دارد خدا عبادت یک سال را برایش می‌ نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می ‌سازد و هنگامی که بر زمین راه می ‌رود زمین برای او آمرزش می ‌طلبد و در حالی صبح و شام می‌ کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی دهند که آنان از آتش جهنّم رهایی یافته‌ اند.[2] [1] . مَنْ تَعَلَّمَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ لِیعَلِّمَهُ النَّاسَ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ سَبْعِینَ نَبِیاً (روضة الواعظین، ج1، ص12). [2] . مَنْ أَحَبَّ أَنْ ینْظُرَ إِلَی عُتَقَاءِ اللَّهِ مِنَ النَّارِ فَلْینْظُرْ إِلَی الْمُتَعَلِّمِینَ، فَوَ الَّذِى نَفْسِى بِیدِهِ مَا مِنْ مُتَعَلِّمٍ یخْتَلِفُ إِلَی بَابِ الْعَالِمِ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ وَ بَنَی اللَّهُ بِكُلِّ قَدَمٍ مَدِینَةً فِى الْجَنَّةِ وَ یمْشِى عَلَی الأَرْضِ وَ هِىَ تَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یمْسِى وَ یصْبِحُ مَغْفُوراً لَهُ وَ شَهِدَتِ الْمَلائِكَةُ أَنَّهُمْ عُتَقَاءُ اللَّهِ مِنَ النَّارِ (منیة المرید، ص100). 📚 مفاتیح الحیات ص 78و79. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و چهارم ماه 1442 ▪️ نظام الهی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نظام الهی ▪️ از وجود مبارك امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) رسید كه انسان حداقل چهار راه دارد كه با خدا خود برقرار كند. به امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) عرض كردند، اگر خدا را ما بخواهیم عبادت كنیم، او را كه نمی ‌بینیم، چه چیزی را عبادت كنیم؟! فرمود؛ راه هست، راه هست، راه و تجربی هست، راه‌هایی که ، آیات قرآن کریم، معجزات قرآن كریم هست. عرض كرد؛ ما چطور ببینیم؟ فرمود: «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان»؛ اگر انسان مؤمن باشد، با جان می ‌بیند، او كه نادیدنی است، او را می ‌شود دید، این گروه اول: «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان». دو: «وَ أَثْبَتَتْهُ الْعُقُولُ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ الْعِیان‏»؛ حكما، متكلّمین، براهین عقلی فراوانی اقامه كردند. «یقظه» در مقابل خواب است؛ انسان یا خواب است یا بیدار. این دعای نورانی ماه مبارك رمضان «وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِین‏»[1] همین است. آن كسی كه اهل فكر نیست، اهل استدلال نیست، خوابیده است: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»،[2] آن‌كه اهل فكر است، اهل یقظه است، اهل بیداری است. فرمود: «وَ أَثْبَتَتْهُ الْعُقُولُ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ الْعِیان». سوم: «وَ أَبْصَرَتْهُ الْأَبْصَارُ بِمَا رَأَتْهُ مِنْ حُسْنِ التَّرْكِیب‏ِ وَ إِحْكَامِ التَّأْلِیف‏»، فرمود برهان تجربی هم هست؛ شما نظم عالَم را بخواهید ببینید، بررسی كنید عالَم را، به نتیجه می ‌رسید كه یک ناظم حكیم دارد.[3] ▪️ پس اگر اهل مشاهده بودید؛ نظیر «مَا كُنْتُ‏ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه‏»،[4] «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان»؛ اهل حکمت و کلام بودی، با برهان عقلی ثابت کن؛ اهل حسّ و تجربه و نظم ریاضی و مانند ریاضی بودی، این نظام أحسن را که می ‌بینی، پی می ‌بری؛ آیات قرآن را، معجزات قرآن را، معجزات انبیا را، محکمات آیات را که می ‌بینی، دلیل نقلی است: «ثُمَّ الرُّسُلُ وَ آیاتُهَا وَ الْكُتُبُ وَ مُحْكَمَاتُهَا». پس هست، هست، ریاضی و و هست، هست، فرمود اینها را انسان می ‌بیند. بهترین راه و بهترین فرصت این است كه ما در مسایل تلاش و كوشش كنیم که چیزی نصیب ما شود، آن‌گاه دیگر راحت هستیم، چیزی برای ما جاذبه ندارد، هیچ! «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَك‏».[5] سلسله موی دوست حلقه دام بلاست ٭٭٭ هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست[6] آن‌ وقت راحتِ راحت زندگی می‌كند، خیلی راحت زندگی می‌کند و هیچ نگران نیست، تمام كوشش و سعی او این است که نه بی راهه برود و نه راه كسی را ببندد. [1]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمه)، ج1، ص109. [2]. مجموعة ورام، ج‏1، ص150. [3]. الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص337. [4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص98. [5]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمه)، ج1، ص349. [6]. دیوان اشعار سعدی، غزل47. 📚 .سخنرانی تاریخ: 1396/05/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر: مکتب فقهی امام صادق (ع) مبتنی بر جریان اصیل وحی است متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/t85447 @m_vaezjavadi
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر: مکتب فقهی امام صادق (ع) مبتنی بر جریان اصیل وحی است 🔷احتجاج ها به عنوان ویژگی مکتب فقهی امام صادق علیه السلام بایستی که مد نظر باشد. دیگران اگر مکاتبی داشتند مثل مکتب شافعی یا حنبلی یا حنفی بر اساس نگرش‌های شخصی یا گروهی شکل می‌گرفته است اما امام علیه السلام آنچه را که به عنوان مکتب جعفری بنیان نهاده است مبتنی بر جریان اصیل وحی است که در کتاب و سنت رسول گرامی اسلام متجلی شده است. این مکتب را نباید در کنار سایر مکاتب قرار داد و گفت که اگر ما مکتب مالکی و حنفی و شافعی و حنبلی داریم، مکتب دیگری به نام مکتب شیعی داریم. 🔷یکی از امتیازاتی که در عصر امام صادق علیه السلام وجود داشت و بایستی آن را نمونه و الگوی عصر روزگار خودمان محسوب کنیم این بود که حضرت از فرصت طلایی که برایشان پیش آمد کمال استفاده را کرده و فرصت سوزی نکردند. یکی از امتیازاتی که در اندیشه و جریان فکری مکتب امام صادق علیه السلام وجود دارد ژرف‌اندیشی و عمیق شدن در لایه‌های عمیق و زیرین دین است. بعضی‌ها به سطحی گرایی و ظاهرگرایی خود را مشغول کردند و متأسفانه از همین سطحی‌نگری و ظاهرگرایی هم انحراف و تحریف ایجاد شده است. امروزه هم کسانی که با یک سطح از ظواهر علم و دین آشنا هستند، اظهار نظراتی می‌کنند که هرگز با اصول و مبانی سازگار نیست. امروز اظهار نظرهایی که از برخی از اشخاص حتی کسانی که به هر حال جایگاه اجتماعی قابل توجهی هم دارند ارائه می‌شود و به عنوان اسلام و به عنوان مکتب تشیع و به عنوان کسی که از علوم اهل بیت خبر می‌دهد ارائه می‌شود که به هیچ وجه با اصول و ارزش‌های تنیده شده با معارف اسلامی سازگاری ندارد و این به جهت آن است که از عمق و از اندیشه ژرفی که امام علیه السلام برای جامعه‌ی علمی حوزوی و دانشگاهی ترسیم کرده است، برخوردار نیستند. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/t85447 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 همان گرامی [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می ‌فرماید: حضور در مجلس عالم از حضور در هزار تشییع جنازه و هزار عیادت بیمار بهتر است؛[1] نیز می ‌فرماید: کسی که به مسجد رفت و آمد کند تا دانشی مفید بیاموزد یا به دیگران یاد دهد پاداش عمره و حجی کامل را خواهد داشت.[2] [1] . ... فَإِنَّ حُضُورَ مَجْلِسِ عَالِمٍ أَفْضَلُ مِنْ حُضُورِ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ مِنْ عِیادَةِ أَلْفِ مَرِیضٍ (مشكاة الانوار، ص135؛ مستدرک الوسائل، ج2، ص482). [2] . مَنْ غَدَا إِلَی الْمَسْجِدِ لا یرِیدُ إِلاَّ لِیتَعَلَّمَ خَیراً أَوْ لِیعَلِّمَهُ كَانَ لَهُ أَجْرُ مُعْتَمِرٍ تَامَّ الْعُمْرَةِ وَ مَنْ رَاحَ إِلَی الْمَسْجِدِ لا یرِیدُ إِلاَّ لِیتَعَلَّمَ خَیراً أَوْ لِیعَلِّمَهُ فَلَهُ أَجْرُ حَاجٍّ تَامَّ الْحِجَّة (منیة المرید، ص106). 📚 مفاتیح الحیات ص 79. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استقامت ▪️ استقامت و پایداری امام صادق(علیه السلام)، اصل اسلام را حفظ کرد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استقامت ▪️ استقامت و پایداری امام صادق(علیه السلام)، اصل اسلام را حفظ کرد. ▫️ وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) که ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است. وجود مبارک رسول گرامی(صل الله علیه وآله و سلّم) قیام کرد، هم مشکلات محلّی و ملّی را و هم مشکلات را و هم مشکلات را حل کرد. همان مشکلی که وجود مبارک پیامبر داشت و مشکل ‌گشایی که به دست رسالت رسول اکرم انجام شد، همان مشکل در زمان امام صادق (سلام الله علیه) بود و همان مشکل ‌گشایی به دست امام صادق (سلام الله علیه) صورت گرفت. ▫️ از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذلیل کند یعنی چه؟ فرمود برای انسان نیست. انسان کاری بکند که «مسلوب ‌الحیثیه» شود این شخص معصیت کرده است! به ما گفتند آبرو، است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروریزی و یکی از مصادیق آبروریزی و یکی از مصادیق ذلّت نفس که حرام است این است که انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما می ‌بینید در کشوری کسی سِمتی دارد و نمی‌ تواند آن را اداره کند این کار معصیت می ‌شود. ▪️ اگر کسی مسئولیتی را قبول کرد و نمی ‌تواند آن را اداره کند، اول باید عاقلانه بگوید من نمی ‌توانم و بعد وقتی هم که فهمید فوراً استعفا دهد. اگر حوزوی است بخواهد تدریس کند، باید مدرّس لایق باشد؛ اگر دانشگاهی است بخواهد استاد باشد، باید استاد ماهر باشد و اگر مسئول ، ، است باید مدیر و مدبّر کارآمد باشد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/30 🆔 @a_javadiamoli_esra