eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مهمترین پیام رسان كربلا ▪️ امام سجاد (سلام الله علیه) است. حضرت دیگر فراغتی نداشت كه با تأسیس حوزه و تألیف كتاب معارف را منتقل كند، با دعا [منتقل کرد]. یك مفسّر عمیق همان طور كه برای حل مطالب به آیات قرآنی و روایات تفسیری مراجعه می ‌كند، بشرح ایضاً [همچنین] به ادعیه هم مراجعه می ‌كند. آن مفسّر عمیق هرگز دعا را از نظر دور نمی ‌دارد. برای فهمیدن آیه به خیلی از این ادعیه مراجعه می ‌شود، به خیلی از این زیارات مراجعه می ‌شود. آن روز اینها برای نشر معارف راهی نداشتند مگر از راه زیارت و دعا. وقتی كه شما می ‌بیند امام هادی دستور می ‌دهد یا وجود مبارك امام سجاد دستور ادعیه خاص می ‌دهد، یك مفسر، یك فقیه، یك حكیم و یك متكلم برای حل بسیاری از آیات قرآن كریم همان طوری كه به روایات امام باقر و صادق (سلام الله علیهما) مراجعه می ‌كند، را هم ملاحظه می ‌كند. شما می ‌بینید آن روایت ها را ائمه دیگر از همین ادعیه دارند. ▪️ یك وقتی از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) سؤال كردند این ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾[1] یعنی چه؟ «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی‌ الْقُلُوب»؟[2] منظور آن است كه با قدرت فكر بگیریم یا با قوت بازو؟ فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً»؛ یعنی سپاه و ارتش عموماً و شما برادران بزرگوار لشكر 25 كربلای مازندران خصوصاً ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ «ای بقوة القلوب و بقوة الابدان». این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) را شما ببینید از تحلیل عمیق دعای امام سجاد به دست می‌آورید. وجود مبارك امام سجاد همین معارف را عمیق ‌تر، عریق تر و دقیقتر در آن دعای اهل ثغور بیان و تحلیل می‌كند؛ عرض می‌ كند خدا‌یا آنچه كه باعث پیشرفت یك لشكر اسلام است اوست، اوست و اوست. لشكری كامیاب است كه در طلیعه امر در اواسط امر و در پایان امر باشد؛ همه اینها را امام سجاد در این دعا آورده موانع موفقیت را هم ذكر كرده و رفع آن موانع را از ذات اقدس الهی مسئلت كرده است؛ به خدا عرض می ‌كند و «وَ عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ، وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ»؛ خدا‌یا اینها را اهل معرفت بكن كه را بزدایند و را ترك كنند «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ» هم باشند آن جزئیات را ریز را دقیق بفهمند، هم و دانشوری باشند خطوط كلی را خوب ارزیابی كنند. این جاها كه بین علم و معرفت جمع می‌ شود «إذا اجتمعا افترقا» معرفت معنای خاص خودش را دارد، علم معنای مخصوص خودش را دارد «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ»، بعد از انضمام آن معرفت امور جزئی و این علم امور كلی فرمود اینها تازه شدند ، یك ارتشی یك سپاهی اگر صاحب نظر باشد كافی نیست باید باشد. نظر یعنی نگاه، بصر همان رؤیت را تداعی می ‌كند یعنی دیدن، خیلی ها اهل نظرند و نظریه پردازند و نگاه می‌ كنند، ولی نمی ‌بینند ▪️ هر اهل نظری اهل بصر نیست، اگر آن بزرگوار در شعرش گفت هر شجر ثمر ندارد، هر نظر بصر ندارد ناظر به این قسمت است. امام سجاد می ‌فرماید اگر سپاه ما شد در امور ریز، اهل علم شد در قوانین كلی این نظر ریز و درشت زمینه بشود تا او را اهل بصر كند «وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ» آنچه را كه دیگران نمی ‌بینند و قبلاً نمی ‌دیدند الآن بصیر بشوند اینها است. ▪️ وجود مبارك امام سجاد در این دعاها عرض می ‌كند خدا‌یا ، نام دنیا، نام جاه و مقام و پول را از یاد این عزیزان سپاهی در خط مقدم جبهه از یادشان ببر «وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْیاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ». [1]. سوره بقره، آیه63. [2]. تفسیر العیاشی، ج1، ص45. 📚 سخنرانی در جمع لشکریان 25 کربلای مازندران تاریخ: 1385/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
14.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ کلیپ تسنیم ولایت 📚 روضه خوانی در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: 1395/05/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آسیب شناسی واقعه کربلا ▪️ خدای سبحان ما را به منزله یك آفرید نه یك بستر خاكی و كویری؛ فرمود انسان سطح زمین نیست، انسان معدن است: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ»[1] بستر انسان، ظاهر انسان، خلق و خوی انسان یك امر روشنی است؛ امّا در درون او چه چیز نهادینه شده ‌است و كدام گوهر دفن شده است این را نه خود می‌داند نه دیگری می ‌بیند. انبیاء كه معدن ‌شناسان انسانی ‌اند [و] برای كندوكاو مأمور شدند، اینها را خدای سبحان فرستاد تا درونِ درون را بشكافند، به ما نشان دهند كه شما گوهری در درون خود نهادینه‌ شده دارید، این گوهر را بشناسید، از این گوهر مبانی را استخراج كنید و از آن مبانی مواد را. این اوّلین خطبه نهج ‌البلاغه كه وجود مبارك امیر كلام علی بن ابی‌طالب (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند: «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، یعنی این. ▫️ انسان قدرت پركشیدن دارد، پر و بالی دارد، می‌ تواند به سپهر سفر كند و آن اوج سپهر را از نزدیك ارزیابی كند. این كار را انبیاء به انسان آموختند و به او پر و بال دادند تا او بتواند پرواز كند، این كار را می ‌گویند ، و تحقیق؛ یعنی انسان هم قدرت پركشیدن تا را دارد، هم قدرت غوّاصی تا عمق دریا را؛ یكی را حكمت و كلام به عهده می‌گیرد دیگری را عرفان. انسان یا در درونِ درون خود فرو می‌ رود می ‌شود ؛ یا در برون و برون پر می ‌كشد می‌شود و متكلم، یا جامع بین مشهود و معقول است مانند عارفان كُمّل، یا جامع كلّ است مانند انبیاء و اولیاء. ▪️ وجود مبارك ابی‌ عبدالله آن ‌قدر مردم را [گرفتار] شستشوی مغزی دید، فرمود كه نه گذاشتند شما چیزی بفهمید نه نان حلالی به شما دادند ـ بالأخره انسان یا باید باشد، یا : ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ﴾[2] ـ فرمود نه خود می‌ فهمید، نه حرف های من در شما اثر می ‌كند؛ خود نمی ‌فهمید چون با شستشوی مغزی روبرو هستید، حرف من در شما اثر نمی‌ كند برای اینكه مال حرام شكم شما را پُر كرده است، كسی كه حرام خورد آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه. اگر گفتند «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای» همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت در می ‌آید، این غذا به صورت در می ‌آید، هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید [و] این بشود حوزوی خوب یا بشود دانشگاهی خوب، از غذای پاك است! ▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود: كسب حرام «يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ»[3] در اعقاب اثر می ‌گذارد، چه رسد به انسان [خورنده حرام]. وجود مبارك ابی‌ عبدالله فرمود: غذای حرام نمی‌ گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید ـ وجود مبارك ابی‌ عبدالله امام آن زمان بود! هر كدام از این دوازده امام در عصر خود امام آن زمان بودند، الآن وجود مبارك امام دوازدهم (ارواحنا فداه) ولی‌ ماست ـ وجود مبارك ابی‌ عبدالله فرمود: در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی ‌كند. [1]. كافی، ج 8، ص 177. [2]. سوره ق، آیه 37. [3]. كافی، ج 5، ص 125. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: سه چیز بدن را از پا در می ‌آورد و چه بسا موجب مرگ شود: با شكم پر وارد حمام شدن و با معده پر آمیزش كردن و آمیزش با پیرزنان.[1] روایت شده: هر كس غذا بسیار خورد بدنش بیمار شود و سنگدل گردد.[2] [1] . ثَلاثَةٌ یهْدِمْنَ الْبَدَنَ وَ رُبَّمَا قَتَلْنَ: دُخُولُ الْحَمَّامِ عَلَی الْبِطْنَةِ وَ الْغِشْیانُ عَلَی الامْتِلاءِ وَ نِكَاحُ الْعَجَائِز (الفقیه، ج3، ص555). [2] . ... وَ مَنْ كَثُرَ طَعَامُهُ سَقُمَ بَدَنُهُ وَ قَسَا قَلْبُهُ (الدعوات، ص77). 📚 مفاتیح الحیات ص 111. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حکیم 🔹 وقتی اسلام علوم را به مردم معرفی كرد، در عین گرامی داشت تمام دانش های نافع و سودمند، فرمود آن و سایه افكن سه رشته است «إِنَّمَا الْعِلْمُ‏ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[1] «فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة» به بخش اخلاق و حقوق و مانند آن بر می‌ گردند و آیه محكمه به بخش اعتقادات بر می ‌گردد. آن علمی كه جهان بینی مستدل را ارایه می ‌كند، آن دانشی كه درباره آغاز و انجام سیر تحقیقی دارد و آن علمی كه از مبدأ و معاد و بین مبدأ و معاد یعنی وحی و نبوت سخن به میان می‌آورد آن علم به نام و الهی است و آن حكیم موحّدی كه درباره مبدأ منتها و بین مبدأ و منتها بحث عمیق دارد و بعد از اندیشه عمیق انگیزه عمیق دارد؛ یعنی در بحث علم صاحب اندیشه است و در بحث عمل صاحب انگیزه است، می‌شود كه مرحوم از بزرگترین مفاخر اسلامی است در این سرزمین است. بنابراین هم مرز حكمت مشخص می‌ شود كه چیست و هم اقلیم حكیم مشخص می‌ شود كه تا كجاست؛ او یك است كه هم در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام كامل است و هم در پذیرش صاحب است. 🔹 كسی است كه هم با دست توانای بتواند بین موضوع و محمول گره عمیق علمی بزند، هم با دست محصول علم را با جان خود گره بزند بشود عقیده. اگر اندیشه بود نه انگیزه یا انگیزه عالمانه و محققانه نبود، حكیم پرورش پیدا نمی‌كند. ما مخصوصاً مرحوم (قدس سره) ایشان هم در معارف الهی و اسلامی اندیشور ماهری بود، هم در پذیرش ره‌آورد دین معتقد و مسلمان كافی بود؛ اگر كسی در عرض او بخواهد مسلمانی پیدا كند دچار زحمت می ‌شود. یك بیانی را امام راحل (رضوان الله علیه) در وصف مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد، می ‌فرمایند «و هو مع اخطائه الكثیرة لم یكن له كفواً احد»؛[2] یعنی این بزرگ مرد موحد الهی با گذشت هزار سال گرچه اشتباهات فراوانی دارد، ولی در طی این هزار سال مردی همتای بوعلی نیامده است. این بیان امام است، می ‌دانید امام كسی نیست كه نسبت به اساتید خود چنین حرفی را بزند، او فقه را پیش بعضی ‌ها خوانده، اصول را پیش بعضی ‌ها خوانده، عرفان را پیش بعضی‌ ها خوانده، علوم اسلامی رایج آن روز یا خصوصی یا عمومی پیش اساتید آن عصر خوانده است، برای هیچ كدام از آن اساتید یك چنین حریمی رو نگرفته، برای بسیاری از صاحبنظران و صاحب بصران یك همچنین حریمی را نگرفته است، درباره مرحوم در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد او با اشتباهات فراوان در طی این هزار سال ثانی پیدا نكرده است! [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص32. [2]. مصباح الهدایة إلى الخلافة والولایة، ج‏1، ص69؛ «... مع أنّ خطایاه فی ذلك العلم الأعلى أكثر كثیر؛ كما یظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشیخ الرئیس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذی لم یكن له فی حدّة الذهن و جودة القریحة كفوا أحد، فكیف بغیره من متعارف الناس! و هذه نصیحة منّی على إخوانی المؤمنین لئلّا یهلكوا من حیث لا یعلمون.». 📚 پیام به همایش جناب بوعلی سینا در همدان تاریخ: 1383/06/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: مداومت بر خوردن سه چیز لاغری می ‌آورد: تخم مرغ، ماهی و شكوفه خرما.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: شانه كردن در حمام موها را ضعیف و كم‌ پشت می ‌كند.[2] [1] . ... وَ أَمَّا الَّتِى یهْزِلْنَ فَإِدْمَانُ أَكْلِ الْبَیضِ وَ السَّمَكِ وَ الطَّلْعِ (كتاب الخصال، ص155؛ وسائل الشیعة، ج2، ص32). [2] . ... وَ لا تُسَرِّحْ فِى الْحَمَّامِ، فَإِنَّهُ یرَقِّقُ الشَّعْرَ... (الفقیه، ج1، ص116). 📚 مفاتیح الحیات ص 111 🆔 @a_javadiamoli_esra