محبت اهل بیت علیهم السلام.mp3
1.95M
💠 روز یازدهم ماه #محرم 1443
▪️ محبت اهل بیت علیهم السلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبت اهل بیت علیهم السلام
▫️ اموری كه در اسلام مطرح است بعضی ها كلیدی است، بعضی ها جزء مسائل فرعی است؛ آن مسائل كلیدی و مهم را رهبران الهی خیلی تكیه دارند. #جابر_بن_عبدالله_انصاری در اواخر عمر نابینا بود، وجود مبارك رسول گرامی را زیارت كرد، وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را زیارت كرد، عصر بی بی دو عالم سیده نساء عالمیان را ادراك كرد، وجود مبارك امام مجتبی را زیارت كرد، وجود مبارك سید الشهداء را زیارت كرد، وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) را زیارت كرد و رسید به وجود مبارك امام باقر كه آن عصر هم درك كرد؛ این بزرگوار عصا زنان در محله انصار چون خودش از قبیله انصار بود، عصا زنان كوچه به كوچه خانه به خانه می رفت می گفت: «أَدِّبُوا أَوْلَادَکمْ عَلَی حُبِّ عَلِی»[1] (علیه السلام)؛ این نظیر بحث های فرعی دین نیست! در مسائل فرعی این طور یكی از صحابه عالی قدر در سن پیری نابینا بشود عصا زنان در خانه این و آن در این محله و آن محله بگوید این معلوم می شود یك #حكم_كلیدی است. فرمود بچه های خود را به محبت این خاندان تربیت كنید بگذارید كه اینها به این خاندان علاقه پیدا كنند، دوست این خاندان باشند.
▪️ جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) را همه مردم جهان به رسمیت می شناسند و #حسین_بن_علی را به عنوان یك مبارز دوست دارند آن به درد نمی خورد! #حسین_بن_علی را به عنوان یك امام معصوم باید دوست داشت. وگرنه شیعه ها دوست دارند، سنی ها دوست دارند، مسلمان ها دوست دارند، كفار دوست دارند به عنوان اینكه یك فرد #آزادی_خواه است، این به درد نمیخورد! كدام كافر است كه #حسین_بن_علی را دوست نداشته باشد؟! شما یك ماركسیست پیدا كنید كه او دوست نداشته باشد، آن طور به درد نمی خورد به عنوان اینكه #ولی_الله است، #خلیفة_الله است، #امام_معصوم است، امام مُفْتَرَضُ الطَّاعَة است، الآن حی و حاضر است، اعمال ما را می بیند، اعمال ما بر او عرضه می شود و در قیامت شفیع ماست؛ این گونه از مسائل است كه برای ما كلیدی است. اگر این محبت شد آن گاه ما تابع دستورات اینهاییم و این حكم كلیدی را جابر در سن پیری خانه به خانه كوچه به كوچه در محله انصار حركت می كرد و می گفت كه مردم بچه های خود را به #دوستی_اهل بیت تربیت كنید، بگذارید اینها علاقمند به خاندان پیغمبر باشند؛ نام اینها را با تكریم میبرند. این مطلب اول.
▫️ ️ مطلب دوم چون روز جمعه متعلق به ولی عصر (ارواحنا فداه) است هم باید #منتظر_ظهور آن حضرت باشیم و ذات اقدس الهی در آیات فراوانی از قرآن كریم وعده داد بشارت داد كه بالأخره جهان بشریت را خلیفة الله و #انسان_صالح_و_سالك_كامل اداره می كند هم در این كریمه ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾[2] وعده داده است، هم ﴿هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفی بِاللّهِ شَهیدًا﴾[3] وعده داده است، هم ﴿هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾[4] وعده داده است، این دو تا آیه است با تفاوت هایی كه در ذیلش هست، هم ﴿وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اْلأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیمَكِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ﴾[5] كه ﴿یعْبُدُونَنی لا یشْرِكُونَ بی شَیئًا﴾ در این آیه وعده داده است و وجود مبارك امیرالمؤمنین هم وقتی از جریان #اهل_بیت عموماً و از جریان #امام_عصر (عجل الله تعالی فرجه) خصوصاً نام می برد می فرماید دنیا بعد از سركشی اش بالأخره مثل یك اسب رام زیر پای #ولی_الهی قرار می گیرد و روشن هم نیست كه حضرت چه وقت ظهور می كند؛ لذا ما هر لحظه باید خود را آماده كنیم.
[1] . المناقب، ج3، ص67؛ « ... جَابِراً یتَوَكَّأُ عَلَى عَصَاهُ وَ هُوَ یدُورُ فِی سِكَكِ اَلْمَدِینَةِ وَ مَجَالِسِهِمْ وَ هُوَ یرْوِی هَذَا اَلْخَبَرَ ثُمَّ یقُولُ مَعَاشِرَ اَلْأَنْصَارِ أَدِّبُوا أَوْلاَدَكُمْ عَلَى حُبِّ عَلِی فَمَنْ أَبَى فَلْینْظُرْ فِی شَأْنِ أُمِّهِ».
[2] . سوره قصص، آیه5.
[3] . سوره فتح، آیه28.
[4] . سوره توبه، آیه33.
[5] . سوره نور، آیه55.
#اسارت_بازماندگان_شهدای_كربلا
#امام_حی
#صالح_سالک_کامل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1376/03/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره89
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_مادی
🔸 به فرموده امام باقر(علیه السلام) ميفرمايد: مسواك كردن در حمام مكروه است، زيرا موجب وباي (فسادِ) دندان ها مي شود.[1]
امام صادق (علیه السلام) مي فرمايد: خوردن گوشت نمک سود و خشك شده در برابر آفتاب، بدن را نابود مي كند و چه بسا كشنده است؛[2] همچنين آن را عامل پيري زودرس مي شناساند.[3]
[1] . يُكْرَهُ السِّوَاكُ فِى الْحَمَّامِ لأَنَّهُ يُورِثُ وَبَاءَ الأَسْنَانِ (الفقيه، ج1، ص54).
[2] . ثَلاثَةٌ يَهْدِمْنَ الْبَدَنَ وَ رُبَّمَا قَتَلْنَ: أَكْلُ الْقَدِيدِ الْغَابِّ... (الكافى، ج6، ص314).
[3] . أَرْبَعَةٌ تُهْرِمُ قَبْلَ أَوَانِ الْهَرَمِ: أَكْلُ الْقَدِيدِ... (تحف العقول، ص317).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 111
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 10
#انقلاب_سید_الشهداء
▪️ تاریخ: 1385/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 انقلاب سید الشهداء
▪️ یك وقت است در حال عادی عقیده مردم محفوظ است اخلاق مردم محفوظ است؛ ولی گاهی سیئاتی در جامعه مورد ارتكاب است، در چنین فضایی كارهای فكری، #كارهای_فرهنگی، رهنمودهای تبلیغی سودمند هستند؛ اما یك وقت حادثه تلخی پدید آمد، حادثه شوم و مشئومی خود را نشان داد، در آن روزگار، كارهای فرهنگی و فكری و سخنرانی ها اثر ندارد، چاره جز #انقلاب نیست؛ مثلاً یك وقت كسی بیماری عادی دارد این با دارو و شربت و قرص و كپسول قابل حل است؛ اما یك وقت است حادثه سنگینی رخنه كرده است كه چاره جز جراحی و عمل كردن نیست. ائمه دیگر فراغتی و فرصتی داشتند كه با كارهای فرهنگی و فكری آن مشكلات جامعه را حل كنند؛ ولی #سالار_شهیدان (سلام الله علیه) دید با روی كار آمدن یزید با كار فكری و فرهنگی نمیتوان جامعه را زنده كرد؛ پس كار ابی عبدالله با كار ائمه دیگر فرق دارد.
#شکوه_آزادگی10
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات:
https://aparat.com/v/7xMqf
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1385/11/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 حمد الهی
▫️ قرآن كریم #حی را در برابر كافر قرار داد: ﴿لِینْذِرَ مَنْ كانَ حَیا وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرینَ﴾،[1] معلوم می شود كه مؤمن و موحّد زنده است و كسی كه زنده است، #انسان است: ﴿وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرینَ﴾ آنها مُرده اند... . این تعریفی است كه از قرآن درباره انسان برمیآید.
▫️ در اوّلین دعای صحیفه سجادیه برمیآید كه انسان فصل اخیرش آن #حمید_بودن است؛ یعنی انسان «حی متألهٌ حمید» كه اگر حمد و ستایش پروردگار نباشد، دیگر انسان نیست؛ لذا فرمود: خدایا! تو را سپاس كه آیین حمد و شكر را به ما آموختی و ما آشنا شدیم كه تو را حمد كنیم و اگر انسانی خدا را حمد نكند، این افراد «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ»،[2] اگر كسی شاكر و حمید و حامد نباشد، این فصل اخیر را ندارد، فصل اخیر #انسانیت_انسان, حمد و سپاس در برابر ذات اقدس الهی است...؛ لذا مسئله دعا را به عنوان اینكه نور است به ما معرفی كرده و در سایر كلمات نورانی, سعی بلیغ آن حضرت این بود كه ما از این نقشه الهی كه #رحمت_رحمانیه استفاده كنیم و از آن #حمد_الهی كه فصل اخیر ماست، استفاده كنیم.
[1]. سوره یس، آیه70.
[2].صحیفه سجادیه، دعای1.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کنگره بین المللی امام سجاد (علیه السلام) در زاهدان
تاریخ: 1394/08/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
مهمترين پيام رسان كربلا.mp3
2.52M
💠 روز دوازدهم ماه #محرم 1443
▪️ مهمترین پیام رسان كربلا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهمترین پیام رسان كربلا
▪️ #مهمترین_پیام_رسان_كربلا امام سجاد (سلام الله علیه) است. حضرت دیگر فراغتی نداشت كه با تأسیس حوزه و تألیف كتاب معارف را منتقل كند، با دعا [منتقل کرد]. یك مفسّر عمیق همان طور كه برای حل مطالب به آیات قرآنی و روایات تفسیری مراجعه می كند، بشرح ایضاً [همچنین] به ادعیه هم مراجعه می كند. آن مفسّر عمیق هرگز دعا را از نظر دور نمی دارد. برای فهمیدن آیه به خیلی از این ادعیه مراجعه می شود، به خیلی از این زیارات مراجعه می شود. آن روز اینها برای نشر معارف راهی نداشتند مگر از راه زیارت و دعا. وقتی كه شما می بیند امام هادی دستور #زیارت_جامعه می دهد یا وجود مبارك امام سجاد دستور ادعیه خاص می دهد، یك مفسر، یك فقیه، یك حكیم و یك متكلم برای حل بسیاری از آیات قرآن كریم همان طوری كه به روایات امام باقر و صادق (سلام الله علیهما) مراجعه می كند، #ادعیه_امام_سجاد را هم ملاحظه می كند. شما می بینید آن روایت ها را ائمه دیگر از همین ادعیه دارند.
▪️ یك وقتی از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) سؤال كردند این ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾[1] یعنی چه؟ «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوب»؟[2] منظور آن است كه با قدرت فكر بگیریم یا با قوت بازو؟ فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً»؛ یعنی سپاه و ارتش عموماً و شما برادران بزرگوار لشكر 25 كربلای مازندران خصوصاً ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ «ای بقوة القلوب و بقوة الابدان». این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) را شما ببینید از تحلیل عمیق دعای امام سجاد به دست میآورید. وجود مبارك امام سجاد همین معارف را عمیق تر، عریق تر و دقیقتر در آن دعای اهل ثغور بیان و تحلیل میكند؛ عرض می كند خدایا آنچه كه باعث پیشرفت یك لشكر اسلام است #معرفت اوست، #علم اوست و #بینایی اوست. لشكری كامیاب است كه در طلیعه امر #صاحب_نظر در اواسط امر #صاحب_بصر و در پایان امر #اهل_معرفت باشد؛ همه اینها را امام سجاد در این دعا آورده موانع موفقیت را هم ذكر كرده و رفع آن موانع را از ذات اقدس الهی مسئلت كرده است؛ به خدا عرض می كند و «وَ عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ، وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ»؛ خدایا اینها را اهل معرفت بكن كه #جهل_علمی را بزدایند و #جهالت_عملی را ترك كنند «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ» هم #اهل_معرفت باشند آن جزئیات را ریز را دقیق بفهمند، هم #اهل_علم و دانشوری باشند خطوط كلی را خوب ارزیابی كنند. این جاها كه بین علم و معرفت جمع می شود «إذا اجتمعا افترقا» معرفت معنای خاص خودش را دارد، علم معنای مخصوص خودش را دارد «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ»، بعد از انضمام آن معرفت امور جزئی و این علم امور كلی فرمود اینها تازه شدند #صاحب_نظر، یك ارتشی یك سپاهی اگر صاحب نظر باشد كافی نیست باید #صاحب_بصر باشد. نظر یعنی نگاه، بصر همان رؤیت را تداعی می كند یعنی دیدن، خیلی ها اهل نظرند و نظریه پردازند و نگاه می كنند، ولی نمی بینند
▪️ هر اهل نظری اهل بصر نیست، اگر آن بزرگوار در شعرش گفت هر شجر ثمر ندارد، هر نظر بصر ندارد ناظر به این قسمت است. امام سجاد می فرماید اگر سپاه ما #اهل_معرفت شد در امور ریز، اهل علم شد در قوانین كلی این نظر ریز و درشت زمینه بشود تا او را اهل بصر كند «وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ» آنچه را كه دیگران نمی بینند و قبلاً نمی دیدند الآن بصیر بشوند اینها #شرایط_موفقیت است.
▪️ وجود مبارك امام سجاد در این دعاها عرض می كند خدایا #یاد_دنیا، نام دنیا، نام جاه و مقام و پول را از یاد این عزیزان سپاهی در خط مقدم جبهه از یادشان ببر «وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْیاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ».
[1]. سوره بقره، آیه63.
[2]. تفسیر العیاشی، ج1، ص45.
#سالروز_شهادت_امام_سجاد_علیه_السلام
#معرفت_و_بصیرت
#فتنه_مال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع لشکریان 25 کربلای مازندران
تاریخ: 1385/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ کلیپ تسنیم ولایت
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 روضه خوانی در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ: 1395/05/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
آسیب شناسی واقعه کربلا.mp3
1.74M
💠 روز سیزدهم ماه #محرم 1443
▪️ آسیب شناسی واقعه کربلا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آسیب شناسی واقعه کربلا
▪️ خدای سبحان ما را به منزله یك #معدن آفرید نه یك بستر خاكی و كویری؛ فرمود انسان سطح زمین نیست، انسان معدن است: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ»[1] بستر انسان، ظاهر انسان، خلق و خوی انسان یك امر روشنی است؛ امّا در درون او چه چیز نهادینه شده است و كدام گوهر دفن شده است این را نه خود میداند نه دیگری می بیند. انبیاء كه معدن شناسان انسانی اند [و] برای كندوكاو مأمور شدند، اینها را خدای سبحان فرستاد تا درونِ درون را بشكافند، به ما نشان دهند كه شما گوهری در درون خود نهادینه شده دارید، این گوهر را بشناسید، از این گوهر مبانی را استخراج كنید و از آن مبانی مواد را. این اوّلین خطبه نهج البلاغه كه وجود مبارك امیر كلام علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند: «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، یعنی این.
▫️ انسان قدرت پركشیدن دارد، پر و بالی دارد، می تواند به سپهر سفر كند و آن اوج سپهر را از نزدیك ارزیابی كند. این كار را انبیاء به انسان آموختند و به او پر و بال دادند تا او بتواند پرواز كند، این كار را می گویند #اندیشوری، #پژوهشگری و تحقیق؛ یعنی انسان هم قدرت پركشیدن تا #سپهر_معرفت را دارد، هم قدرت غوّاصی تا عمق دریا را؛ یكی را حكمت و كلام به عهده میگیرد دیگری را عرفان. انسان یا در درونِ درون خود فرو می رود می شود #عارف؛ یا در برون و برون پر می كشد میشود #حكیم و متكلم، یا جامع بین مشهود و معقول است مانند عارفان كُمّل، یا جامع كلّ است مانند انبیاء و اولیاء.
▪️ وجود مبارك ابی عبدالله آن قدر مردم را [گرفتار] شستشوی مغزی دید، فرمود كه نه گذاشتند شما چیزی بفهمید نه نان حلالی به شما دادند ـ بالأخره انسان یا باید #اهل_گوش باشد، یا #اهل_دل: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ﴾[2] ـ فرمود نه خود می فهمید، نه حرف های من در شما اثر می كند؛ خود نمی فهمید چون با شستشوی مغزی روبرو هستید، حرف من در شما اثر نمی كند برای اینكه مال حرام شكم شما را پُر كرده است، كسی كه حرام خورد آن مالِ حرام می شود اندیشه. اگر گفتند «ای برادر تو همان اندیشه ای» همان طوری كه روح جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، اندیشه این چنین است، اخلاق این چنین است؛ این غذا به صورت #اندیشه در می آید، این غذا به صورت #اخلاق در می آید، هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید [و] این بشود حوزوی خوب یا بشود دانشگاهی خوب، #اندیشه_پاك از غذای پاك است!
▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود: كسب حرام «يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ»[3] در اعقاب اثر می گذارد، چه رسد به انسان [خورنده حرام]. وجود مبارك ابی عبدالله فرمود: غذای حرام نمی گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید ـ وجود مبارك ابی عبدالله امام آن زمان بود! هر كدام از این دوازده امام در عصر خود امام آن زمان بودند، الآن وجود مبارك امام دوازدهم (ارواحنا فداه) ولی ماست ـ وجود مبارك ابی عبدالله فرمود: #غذای_حرام در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی كند.
[1]. كافی، ج 8، ص 177.
[2]. سوره ق، آیه 37.
[3]. كافی، ج 5، ص 125.
#تدفين_پيكرهاي_مقدس_شهيدان_كربلا
#اهل_گوش_و_اهل_دل
#اندیشه_سپهری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره90
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_مادی
🔸 امام صادق (علیه السلام) میفرماید: سه چیز بدن را از پا در می آورد و چه بسا موجب مرگ شود: با شكم پر وارد حمام شدن و با معده پر آمیزش كردن و آمیزش با پیرزنان.[1]
روایت شده: هر كس غذا بسیار خورد بدنش بیمار شود و سنگدل گردد.[2]
[1] . ثَلاثَةٌ یهْدِمْنَ الْبَدَنَ وَ رُبَّمَا قَتَلْنَ: دُخُولُ الْحَمَّامِ عَلَی الْبِطْنَةِ وَ الْغِشْیانُ عَلَی الامْتِلاءِ وَ نِكَاحُ الْعَجَائِز (الفقیه، ج3، ص555).
[2] . ... وَ مَنْ كَثُرَ طَعَامُهُ سَقُمَ بَدَنُهُ وَ قَسَا قَلْبُهُ (الدعوات، ص77).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 111.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 1
▪️ تاریخ: 1387/10/08
آپارات:
https://aparat.com/v/skjiB
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حکیم
🔹 وقتی اسلام علوم را به مردم معرفی كرد، در عین گرامی داشت تمام دانش های نافع و سودمند، فرمود آن #علوم_برجسته و سایه افكن سه رشته است «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[1] «فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة» به بخش اخلاق و حقوق و مانند آن بر می گردند و آیه محكمه به بخش اعتقادات بر می گردد. آن علمی كه جهان بینی مستدل را ارایه می كند، آن دانشی كه درباره آغاز و انجام سیر تحقیقی دارد و آن علمی كه از مبدأ و معاد و بین مبدأ و معاد یعنی وحی و نبوت سخن به میان میآورد آن علم به نام #حكمت_اسلامی و الهی است و آن حكیم موحّدی كه درباره مبدأ منتها و بین مبدأ و منتها بحث عمیق دارد و بعد از اندیشه عمیق انگیزه عمیق دارد؛ یعنی در بحث علم صاحب اندیشه است و در بحث عمل صاحب انگیزه است، میشود #حكیم_مسلمان كه مرحوم #ابن_سینا از بزرگترین مفاخر اسلامی است در این سرزمین است. بنابراین هم مرز حكمت مشخص می شود كه چیست و هم اقلیم حكیم مشخص می شود كه تا كجاست؛ او یك #انسان_متعالی است كه هم در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام #اندیشور كامل است و هم در پذیرش صاحب #انگیزه است.
🔹 #حكیم كسی است كه هم با دست توانای #اندیشه بتواند بین موضوع و محمول گره عمیق علمی بزند، هم با دست #ایمان محصول علم را با جان خود گره بزند بشود عقیده. اگر اندیشه بود نه انگیزه یا انگیزه عالمانه و محققانه نبود، حكیم پرورش پیدا نمیكند. #حكمای_الهی ما مخصوصاً مرحوم #بوعلی (قدس سره) ایشان هم در معارف الهی و اسلامی اندیشور ماهری بود، هم در پذیرش رهآورد دین معتقد و مسلمان كافی بود؛ اگر كسی در عرض او بخواهد مسلمانی پیدا كند دچار زحمت می شود. یك بیانی را امام راحل (رضوان الله علیه) در وصف مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد، می فرمایند #بوعلی_سینا «و هو مع اخطائه الكثیرة لم یكن له كفواً احد»؛[2] یعنی این بزرگ مرد موحد الهی با گذشت هزار سال گرچه اشتباهات فراوانی دارد، ولی در طی این هزار سال مردی همتای بوعلی نیامده است. این بیان امام است، می دانید امام كسی نیست كه نسبت به اساتید خود چنین حرفی را بزند، او فقه را پیش بعضی ها خوانده، اصول را پیش بعضی ها خوانده، عرفان را پیش بعضی ها خوانده، علوم اسلامی رایج آن روز یا خصوصی یا عمومی پیش اساتید آن عصر خوانده است، برای هیچ كدام از آن اساتید یك چنین حریمی رو نگرفته، برای بسیاری از صاحبنظران و صاحب بصران یك همچنین حریمی را نگرفته است، درباره مرحوم #بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد او با اشتباهات فراوان در طی این هزار سال ثانی پیدا نكرده است!
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
[2]. مصباح الهدایة إلى الخلافة والولایة، ج1، ص69؛ «... مع أنّ خطایاه فی ذلك العلم الأعلى أكثر كثیر؛ كما یظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشیخ الرئیس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذی لم یكن له فی حدّة الذهن و جودة القریحة كفوا أحد، فكیف بغیره من متعارف الناس! و هذه نصیحة منّی على إخوانی المؤمنین لئلّا یهلكوا من حیث لا یعلمون.».
#سالروز_ولادت_ابن_سینا_و_روز_پزشک
#محصول_اندیشه_و_انگیزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش جناب بوعلی سینا در همدان
تاریخ: 1383/06/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره91
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_مادی
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: مداومت بر خوردن سه چیز لاغری می آورد: تخم مرغ، ماهی و شكوفه خرما.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: شانه كردن در حمام موها را ضعیف و كم پشت می كند.[2]
[1] . ... وَ أَمَّا الَّتِى یهْزِلْنَ فَإِدْمَانُ أَكْلِ الْبَیضِ وَ السَّمَكِ وَ الطَّلْعِ (كتاب الخصال، ص155؛ وسائل الشیعة، ج2، ص32).
[2] . ... وَ لا تُسَرِّحْ فِى الْحَمَّامِ، فَإِنَّهُ یرَقِّقُ الشَّعْرَ... (الفقیه، ج1، ص116).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 111
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 2
▪️ تاریخ: 1387/10/09
آپارات:
https://aparat.com/v/5kgBh
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra