eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ثمره رسالت 🔸 چه حادثه ‌ای در هجدهم ذی حجه در سرزمین رخ داد كه این روز را برای ابد عید كرد؟ آیه‌ ای در قرآن كریم سوره مباركه مائده چنین پیامی را به رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) می‌ دهد كه ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاس﴾؛ یعنی تو گرچه دارای مقام ولایتی و گرچه دارای مقام نبوتی اما در این پیام آسمانی رسالت تو مطرح است ﴿یا أَیهَا الرَّسُول﴾! در آن بخش های قرآنی كه ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾ مطرح است، حساب خاص خود را دارد؛ اما در این گونه از آیات كه رسالت رسول گرامی معنون است، حساب مخصوص خود را داراست ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾؛ یعنی آنچه از طرف ذات اقدس الهی و ربّ تو به سوی تو نازل شده است آن را بكن! اگر آنچه را كه از طرف پروردگارت به سوی تو نازل شده است آن را به مردم ابلاغ نكردی، رسالت خدا را ابلاغ نكردی! 🔸 تو رسول گرامی «الله» هستی و این رسالتت كم كم به پایان می ‌رسد، تقریباً بیش از بیست سال را گذرانده ‌ای، تو به عنوان سید مرسلین شناخته‌ شده ‌ای، اگر این حادثه مهم غدیر را نكنی، اصلاً آن رسالت الهی را ابلاغ نكرده ‌ای! دیگر در صف مُرسلین نخواهی بود ﴿وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾؛ یعنی دیگر سمت رسالت نخواهی داشت، زیرا حادثه غدیر تضمین كننده است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1376/02/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وحدت 🔸 فرمود اختلاف را رها کنید؛ نظام هستی، اختلاف را نمی پذیرد. این غده بدخیم اختلاف، تنازع و درگیری، نتیجه اش جنگ جهانی اول بود که اثر نکرد جنگ جهانی دوم بود که اثر نکرد. این سخنان مخصوص ایران نیست مخصوص حوزه اسلامی نیست مخصوص شرق و غرب نیست، مخصوص است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وحدت 🔸 فرمود اختلاف را رها کنید؛ نظام هستی، اختلاف را نمی پذیرد. این غده بدخیم اختلاف، تنازع و درگیری، نتیجه اش جنگ جهانی اول بود که اثر نکرد جنگ جهانی دوم بود که اثر نکرد. این سخنان مخصوص ایران نیست مخصوص حوزه اسلامی نیست مخصوص شرق و غرب نیست، مخصوص است! بشر باید بداند که نه جنگ جهانی اول و اول ها نه جنگ جهانی دوم و دوم ها نه جنگ های نیابتی نه تحریم ها نه سوء استفاده ها نه قلدری ها نه قدرت نمایی ها هیچ کدام جامعه را آرام نمی کند نمی کند! 🔸 اینها سخنان نورانی حضرت امیر است؛ فرمود نظام هستی با اختلاف هماهنگ نیست. در جریان معرفی خود فرمود احدی مثل من مردم را به دعوت نکرده است، قبل از من و بعد از من انبیا که آمدند اولیا که آمدند همه همین حرف را زدند؛ فرمود خدای سبحان هیچ بشری را از راه اختلاف به خیر نرساند «مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی» خدای سبحان هیچ کشوری را هیچ امتی را هیچ غرب و شرقی را با اختلاف و درگیری و تحریم این و کوبیدن آن به خیر نرساند «مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی». فرمود همانطوری که گوسفند تکچَر و مخالف و مختلف، طعمه گرگ است، انسان متکبرو و مستبد، طعمه شیطان است: «فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ». 📚 برشی از پیام به ومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نعمت ولایت 🔸 یک بیان لطیفی سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی دارد که درست است اقسامی دارد: نعمت ظاهر دارد، نعمت باطن دارد؛ ولی یک وقت است که بالصّراحه تعبیر می کند که ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّه‏﴾؛ نعمت‎ هایی به شما دادیم کشاورزی دادیم باغداری دادیم، ﴿مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ﴾، ﴿كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُم‏﴾ این همه از نعمت ها! یک وقت است می گوید نعمت دنیا و آخرت آن هم تصریح است؛ اما یک وقت نعمت «بالقول المطلق» در قرآن ذکر می شود که آن است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نعمت ولایت 🔸 یک بیان لطیفی سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی دارد که درست است اقسامی دارد: نعمت ظاهر دارد، نعمت باطن دارد؛ ولی یک وقت است که بالصّراحه تعبیر می کند که ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّه‏﴾؛ نعمت‎ هایی به شما دادیم کشاورزی دادیم باغداری دادیم، ﴿مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ﴾، ﴿كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُم‏﴾ این همه از نعمت ها! یک وقت است می گوید نعمت دنیا و آخرت آن هم تصریح است؛ اما یک وقت نعمت «بالقول المطلق» در قرآن ذکر می شود که آن است. ذیل آیه ﴿لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ﴾ یک بیان نورانی از امام رضا (سلام الله علیه) است که فرمود: «نَحْنُ النَّعِیم‏». نعمت اگر مقید ذکر شد، قیدش مُشَخِّص اوست و اگر مطلق ذکر شد، نعمت است. در ذیل آیه ﴿لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ﴾، آن جا امام رضا فرمود: «نَحْنُ النَّعِیم‏». این جا فرمود ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُم‏ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏﴾ نعمت مطلق است، آسمان و زمین نعمت هستند؛ اما روزی ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾ در کنارش هست؛ اما این است که برای همیشه هست؛ لذا بعد از اینکه حضرت دستش را بلند کرد و فرمود علی جانشین من است «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه»، خیمه جداگانه ای نصب کرد و حضرت امیر آن جا تشریف بردند و همه آمدند و از نزدیک «بخٍّ بخٍّ» تبریک گفتند و اقرار کردند و اعتراف کردند، بعد آیه نازل شد: «الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا». 🔸 در همان بخش اوایل سوره مبارکه «مائده» است که ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ﴾؛ دیگر مشرکان و کفّار با داشتن رهبری مثل علی از شما ناامیدند و ناامید هم بودند، تا دیروز ممکن بود کسی طمع کند؛ ولی ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن‏﴾ که اینها است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 382 🔸 دعا برای والدین سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ... (6) اللَّهُمَّ خَفِّضْ لَهُمَا صَوْتِى، وَ أَطِبْ لَهُمَا كَلامِى، وَ أَلِنْ لَهُمَا عَرِيكَتِى، وَ اعْطِفْ عَلَيْهِمَا قَلْبِى، وَ صَيِّرْنِى بِهِمَا رَفِيقاً، وَ عَلَيْهِمَا شَفِيقاً؛ خدايا آواز مرا پيش ايشان پست و سخن مرا با آن‌ها خوش گردان و خوي مرا نرم كن و دل مرا بر آن‌ها مهربان و مرا نسبت به آن‌ها خوشرفتار و دلسوز گردان. 📚 مفاتیح الحیات ص 254 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خطر ضعف فرهنگی 🔸 ﴿و اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾؛ خدا تو را از مردم حفظ می ‌كند، اولاً رسول گرامی در ردیف اوحدی از مبلغان الهی است، از كسی ترسی ندارد! از بشر هراسناك نبود تا در اثر ترس از مردم از تبلیغ تسامح كند؛ زیرا به شهادت قرآن كریم آن روزی كه همه مسلح بودند و رسول گرامی بی سلاح بود از هیچ كس ترسی نداشت. او از چه می ‌ترسید؟ با تشریح فضای حجاز از یك سو و تحلیل فضای جهان معاصر بعد از فتح مكه از سوی دیگر، روشن شده است كه پیغمبر از احدی در جنگ نظامی، قدرت نظامی و مانند آن هراسی نداشت. اینكه در بخش پایانی آیه فرمود خدا تو را از مردم حفظ می ‌كند، معلوم می ‌شود خطر نظامی نبود؛ عمده خطر سیاسی و مردم حجاز بود كه مبادا بگویند رسول گرامی برای این داعیه، داعیه رسالت در سر پروراند كه مردم را محكوم خاندان خود كند، پسر عمو و داماد خود را جانشین خود كند و امارت بر مردم را میراث و موروث خاندان خود كند و مانند آن. اگر مردم در اثر دچار چنین شبهه ‌ای شدند آنگاه چه كند؟ این ترس همیشه هست. وجود مبارك رسول گرامی هم چنین ترسی را داشت كه اگر مردم نتوانند تشخیص بدهند كه این حكم «حكم الله» است، ولایت علی ‌بن ‌ابی‌ طالب در رخداد غدیر نصب الهی است، نیست است، من نگفتم خدا گفته است، شخصیت حقیقی و حقوقی علی همانند ندارد، این‌‌چنین نیست كه سخن از امارت و حكومت و سلطنت و امثال ذلك باشد. 🔸 اینكه فرمود: ﴿وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾ یعنی من طرزی انجام می دهم كه طرز فكر مردم عوض بشود، مردم كاملاً بفهمند، دیگر این را توطئه ندانند و دیگر تو را متهم نكنند. ذات اقدس الهی با چنین اهمیتی حادثه را برای رسول گرامی (علیه وعلی آله تحیه و الثناء) تحلیل كرد و تبیین كرد. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1383/02/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نور علم 🔹 اگر انسان به آن رسید او واقعاً عالم است و اگر آن نور را در خود نیافت واقعاً عالم نیست و آنچه هم كه به نام درس و بحث در مدرسه ها می خواند، در اواخر عمر از او گرفته می شود و به صورت یك عوام تیره دل می میرد. این طور نیست كه علم در آخر عمر برای هر كسی بماند و هر كسی هم عالماً بمیرد و اگر عالماً نمرد، عالماً هم محشور نمی شود و اگر عالماً محشور نشد حقّ شفاعت هم ندارد. 🔹 كسی كه عوام مرد عوام محشور می شود و حداكثر این است كه نسوزد اما همّت ما این نباشد كه جهنّم نرویم و نسوزیم، این یك همّت دون و پست است زیرا خدای سبحان بسیاری از افراد را جهنّم نمی برد؛ دیوانه ها را جهنّم نمی برد، بچه ها را جهنّم نمی برد، كفّاری كه مستضعف ‌اند و دسترسی فکری ندارند که تبلیغات اسلامی اصلاً به آنها نرسیده را به جهنّم نمی برد. 🔹 آن همه مقامات كه خدای سبحان برای انسان مقرّر كرده است چرا انسان خود را نازل بفروشد؟! این امری است كه انسان به خوبی می تواند در خود بیازماید كه عالم است یا نه؛ كسی بگوید «من نمی توانم بفهمم عالمم یا نه» این درست نیست، انسان می تواند بفهمد نورانی است یا نه، اگر در خود نورانیتی احساس كرد كه دیگر نمی كند، این یقین بداند قرآن را فهمید و در او جا پیدا کرده است و اگر همان آدم قبلی بود، گرچه ممكن است خوب بتواند حرف بزند، اصطلاحات را ممكن است خوب بگوید براهین و قیاس و استدلال را ممكن است از آیات استفاده كند؛ امّا در حقیقت قرآن را نفهمید و قرآن در جان او جا پیدا نكرده است. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 75 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید خداوند بر اجتماعی بودن انسان/ عبادات فردی برای رستگاری کافی نیست! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی: ذات اقدس الهی ما را اجتماعی بار آورد به همین علت عبادات فردی برای رستگاری کافی نیستند. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید خداوند بر اجتماعی بودن انسان/ عبادات فردی برای رستگاری کافی نیست! 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس تفسیر خود اظهار داشتند: همه انسان ها بدون استثناء در حال زیان و خسران هستند و به یخ فروشی می مانند که یخ هایش یعنی اصل سرمایه اش در حال آب شدن است به جز انسان هایی که سوره عصر را رعایت کنند. ایشان با اشاره به این شروط چهارگانه بیان داشتند: قرآن همه انسان ها را زیانکار می داند جز انسان هایی که که بیاورند، داشته باشد، داشته باشند و داشته باشند. 🔹 معظم له ادامه داند: خداوند برای نشان دادن اهمیت این چهار شرط، در ابتدای سوره به «عصر» قسم خورده. برخی از مفسران قائل به اینند که منظور از عصر در اینجا اکرم صلوات الله علیه و آله است چون عصر وحی و نبوت عصری است زرّین و انسان ‌پرور و انسان‌ ساز. 🔹 مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به جایگاه جامعه اسلامی اذعان داشتند: اگر جامعه اسلامی بهترین جامعه بشری است و خداوند از آن به عنوان ﴿هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ﴾ یاد می کند به دلیل وجود مؤمنانی است که این را رعایت می کنند. 🔹 ایشان تاکید کردند: از سویی دیگر قرآن می فرماید اگر این شروط را رعایت نکنید نه تنها خیر البریه نخواهید بود بلکه مغبون خواهید شد. ﴿یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذلِکَ یَوْمُ التَّغابُنِ﴾. مغبون به معنای کسی است که نه تنها سودی نکرده بلکه اصل سرمایه اش را هم از دست داده. انسان گناهکار در قیامت چنین وضعیتی دارد. 🔹 مرجع تقلید جهان تشیع ضمن شرح تفاوت و اظهار داشتند: فرد معتقد کسی است که به خدا و آنچه خدا فرموده باور داشته باشد اما کسی است که علاوه بر باور، شروط مذکور را نیز رعایت کند. 🔹 ایشان با بیان اینکه ذات اقدس الهی ما را اجتماعی بار آورد خاطرنشان کردند: تواصی به حق و تواصی به صبر به دلیل است به همین علت عبادات فردی برای رستگاری کافی نیستند. 📚 سوره مبارکه عصر 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 383 🔸 دعا برای والدین سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ... (7) اللَّهُمَّ اشْكُرْ لَهُمَا تَرْبِیتِى، وَ أَثِبْهُمَا عَلَی تَكْرِمَتِى، وَ احْفَظْ لَهُمَا مَا حَفِظَاهُ مِنِّى فِى صِغَرِى؛ خدایا آنان را در ازای پروراندن من جزای نیكو ده و در مقابل عزیز داشتن من پاداش بزرگ مرحمت كن و چون مرا در خردی از آسیب و گزند نگاهداشتند تو نیز آنان را نگاهداری كن. 📚 مفاتیح الحیات ص 254 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم(ع) 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت میلاد سراسر نور امام موسی بن جعفر علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص آموزه های اخلاقی آن امام همام را از نظر می گذرانیم. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم(ع) پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت میلاد سراسر نور امام علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص آموزه های اخلاقی آن امام همام را از نظر می گذرانیم. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: سالروز میلاد سراسر نور امام کاظم (ع) فرصت مناسبی است تا بتوان به معارف بلند و حکیمان دین در پرتو فرمایشات گهربار آن بزرگواردست یافته و به عنوان یک بهره برد. آن حضرت در ضمن مقابله با حاکمان جور زمان خود، حوزه‌های علمیه قوی و غنی تشکیل داد، طلاب مستعد را شناسایی کرد و شاگردان فراوانی تربیت کرد که عده زیادی از آنها جزء روات از احادیث و جزء علمای بزرگوار و جزء محدثین و مفسران شدند که یکی از آن شاگردان بنام، هشام ‌بن‌ حکم است. 🔸 ایشان در ادامه به جایگاه رفیع مؤمنان از منظر امام کاظم (ع) اشاره کردند و ابراز داشتند: وجود مبارک امام هفتم (ع)، را خیلی بالا می ‌داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (ع) بسیاری از فضایل و معارف و علوم را می ‌تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند (این سرمایه در انسان هست). اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی ‌فروشد؛ هرگز نمی ‌گوید من حالا که مدرس شدم یا درس سطح می‌ گویم یا درس خارج می‌ گویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: یک حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است که بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست که آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان می ‌تواند به جایی برسد که نزدیک امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟! 🔸 معظم له ادامه دادند: امام کاظم (ع) به هشام می ‌فرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح می‌کند می ‌فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است که در قلبش پیروز شد (نه زبانش). بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت که دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یک کالای گران داشته باشد و این کالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلک من المومنین فانّ احدّهم لا یَخلو مِن ان یکونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛ افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم می‌کنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهی‌اند (این اصل اول). بنابراین ما می ‌توانیم و این را داریم که یک انسان ابدی باشیم. 📚 آرشیو درس اخلاق معظم له https://b2n.ir/f70785 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دلیل بعثت پیامبران 🔸 حضرت فرمود: خداوند، پیامبران (علیهم‌السلام) را مبعوث نكرد، مگر برای آن‏كه بندگان در آنچه از ناحیه خداوند است، به‏ خوبی تعقل كنند. بهترین كسی كه اجابت می ‏كند، همانا كسی است كه او نسبت به خداوند بهتر باشد، و داناترین آنان به كار خداوند، كسی است كه او بهتر باشد، و كسی كه عقل او كامل ‏تر است، درجه او در دنیا و آخرت از دیگران برتر است. 📚 وحی و نبوت در قرآن - صفحه 190. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اهل بشارت 🔸 خداوند هم مجاری ادراکی به ما داد که کنیم و گوش بدهیم، یک؛ هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم کدامش حق است کدامش حق نیست، دو؛ هم قدرت انتخاب به ما داد که بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را ، سه؛ بعد قدرت به ما داد، چهار؛ بعد قدرت نشر و به ما داد پنج که در همه این مقاطع پنج‌‌گانه ما پیروز می ‌شویم. 🔸 وجود مبارک امام هفتم فرمود خدای سبحان به در کتاب خود بشارت داد و این‌‌چنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب و میزان هم دارد تا کند چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد هم می ‌کند. 🔸 وجود مبارک امام هفتم به هشام ‌بن‌ حکم که از برجسته‌ ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می ‌شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ یعنی اینها کسانی‌ هستند که مجاری ادراکی شان خیلی قوی است می ‌توانند مکتب ‌ها را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ‌ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند، حق و باطل آن مکتب ‌ها مشخص شد، قدرت انتخاب دارند و انتخاب می ‌کنند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تشبیهی زیبا از امام کاظم (علیه‏ السلام) 🔸 از امام کاظم (علیه ‏السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می ‏نویسند آیا خاطرات و نیت هایی را که فقط از دل گذرانده ‏ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می‏ نویسند؟ حضرت فرمودند: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس می‏ کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می‏ فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می‏ توان فهمید که از کنار باغ می‏ گذریم یا از کنار چاه. 📚 برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ص78 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 384 🔸 دعا برای والدین سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ... (8) اللَّهُمَّ وَ مَا مَسَّهُمَا مِنِّى مِنْ أَذًی، أَوْ خَلَصَ إِلَیهِمَا عَنِّى مِنْ مَكْرُوهٍ، أَوْ ضَاعَ قِبَلِى لَهُمَا مِنْ حَقٍّ فَاجْعَلْهُ حِطَّةً لِذُنُوبِهِمَا، وَ عُلُوّاً فِى دَرَجَاتِهِمَا، وَ زِیادَةً فِى حَسَنَاتِهِمَا، یا مُبَدِّلَ السَّیئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ؛ خدایا اگر آزاری از من بدانها رسید یا ناپسندی از من دیدند یا حقی از آن‌ها پیش من ضایع شد آن را موجب ریزش گناهان و بلندی درجات اخروی و افزایش حسنات آن‌ها قرار ده ای كسی كه سیئات را به چندین برابر حسنات مبدل می‌كنی. 📚 مفاتیح الحیات ص 254 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا