eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار مدیران معارف شبکه های سیما با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از مدیران معارف شبکه های سیما، امروز شنبه هشتم بهمن ماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/11/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر به معارف قرآنی عمل شود مشکلات مرتفع می شود/ قرآن از ما خواسته تا اعمال ما حکیمانه و عاقلانه باشد / رسانه ها اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جمعی از مدیران معارف شبکه های سیما، امروز شنبه هشتم بهمن ماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مدیران معارف شبکه های سیما بیان داشتند: قرآن کریم در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی حرف دارد که باید آنها را شنید و عمل کرد؛ در و (مواحدان عالم) راهنما و معلم خوبی برای ماست و در که به حوزه انسانیت بر می گردد نیز دارای پیام است؛ پیام قرآن این است که من آمده ام شما را زنده کنم «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما یحییكُم». 🔹 معظم له بیان داشتند: قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. ایشان اظهار داشتند: ما گذشته از حیات ظاهری، دارای حیات واقعی هم هستیم و انسان موجودی ابدی_و_ثابت است و نه ساکن، ثبات در برابر زوال است. ما روحی داریم ثابت و بدنی داریم که یا ساکن است یا متحرک، پس اگر ما ثابت هستیم باید به دنبال علم ثابت باشیم و آن در عدل و عقل است! معظم له بیان داشتند: شما در رسانه باید تلاش کنید تا ثابت کنید انسان یک موجود زنده ی ابدی است و ما اگر این را درک کنیم دیگر اختلاس و خلاف و دروغ و نفاق و اختلافی نخواهد بود و این مشکلات داخلی را نیز نداشته و مرتفع می شود. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: ما همه باید سعی کنیم تا باشیم لذا همان طور که قرآن از ما خواسته باید اعمال ما باشد و به گونه ای حرکت کنیم که معلم جامعه باشیم و این محقق نمی شود مگر اینکه اول از خودمان شروع کنیم. معظم له با اشاره به قرآن سوزی های اخیر اظهار داشتند: بعضی خیال می کنند که قرآن نیز مانند یک کتاب و روزنامه است که با آتش زدن آن می توانند جلوی نشر معارف آن را بگیرند، غافل از اینکه قرآن کریم دارای معارف بلندی است که با این اعمال نمی شود جلوی نشر آن را گرفت! تمام این 8 میلیارد انسان بر روی کره زمین را همین اداره می کنند که از طریق پبامبران الهی همچون حضرت ابراهیم خلیل و حضرت موسی، حضرت عیسی و پیامبر گرامی اسلام (علیهم السلام) بیان شده است. 🔹 ایشان با اینکه از ثمرات حوزه علمیه در این چهل سال است، اظهار داشتند: ما در ابتداء که تفسیر قرآن را شروع کردیم پیش بینی نمی کردیم که کتاب تفسیر تسنیم به 80 جلد برسد، اما ورود به تفسیر آیات در اختیار ما بود ولی خروج از آن مبحث در اختیار ما نبود و آن هم به خاطر وجود فضلاء و اساتیدی فراوانی بود که در پای درس حضور داشتند و اشکالات و سوالات خودشان را مطرح می کردند تا مباحث به صورت کامل تبیین شود! اینها همه از است. 🔹 معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: خداوند هر آنچه را که خلق کرده است، مثلث آفرید است؛ یعنی تمام مخلوقات عالم دارای یک نظام ، یک نظام و هدفمند و یک نظام هستند، یعنی یک ضلع به مبدأ برمی گردد که چه کسی او را آفرید، یک ضلع آنکه برای چه خلق شده و یک ضلع هم درونی است. قرآن آمده تا به ما بگوید این مثلث را مثله نکنید و این وظیفه رسانه است که باید این پیام قرآن را برساند، چرا که معلوم مثله شده یک علم سرد خانه ای و مثل زمین مرده ای است که مشکل خود را نیز نمی تواند حل کند! 👇👇👇👇
رسانه ها اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین ابراز داشتند: در یکی از جنگ‌ها وقتی امیرالمومنین (علیه السلام) پرچم را به دست فرزندشان ابن حنفیه دادند، به او فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در دور دست ها باشد؛ «ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَی الْقَوْمِ» این لشکر حاضر را نبین، بلکه آنها در کوفه و شام را ببین! امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر دشمن کجاست؟! رسانه ها باید اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند. آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان اظهار داشتند: امیدواریم که خداوند به برکت خون های پاک شهداء، خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت را به ما، همه مسلمانان، همه موحّدان و همه انسان ها برساند تا روزی که جز صلح و صفا چیزی نبینیم، نگوییم و نیاندیشیم! سعی شما هم در رسانه بلیغ و بالغ باشد و پیش از گذشته موفق باشید تا این رسالت نشر معارف قرآنی را به نحو أحسن انجام دهید و به اهداف تان برسید. 📚 دیدار جمعی از مدیران شبکه معارف صدا و سیما با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: 1401/11/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 تنهایی محشر
🔸 در دنیا اگر كسی بخواهد از عذاب برهد راه های فراوانی هست: هم عفو راه دارد كه اصل عذاب عفو بشود؛ هم تخفیف راه دارد كه اگر اصل عذاب عفو نشد لااقل از حدّت و شدّت عذاب كاهش یابد؛ هم ضمانت راه دارد که كسی ضامن باشد تا انسان موقّتاً در مسائل مالی فرصتی پیدا كند تا دینَش را تأدیه كند و هم كفالت راه دارد كه کسی کفیل انسان بشود که او آزاد شود تا بتواند مشكل را بعداً حل كند. 🔸 اینها راه های نجات از عذاب است در دنیا. همه این راه ها را خدای سبحان درباره قیامت، در قرآن كریم بالإجمال یا به تفصیل اشاره كرد و نفی كرد. را در قیامت نفی كرد، فرمود كسی یاری و یاوری دیگری را به عهده ندارد و روزی نیست كه مجرمین بتوانند شفیع بیاورند، چون باید به اذن خدای سبحان باشد و قرآن كریم هم مشخّص فرمود كه چه گروهی حقّ شفاعت دارند و چه گروهی مشفوعٌ له ‌اند و نه مسأله فِداء و ضمانت در قیامت مطرح است و نه مسأله كفالت. 🔸 یك سلسله از در دنیا هست كه برای تخفیف عذاب نقش مؤثّری دارند؛ گرچه عذاب را برطرف نمی ‌كنند ولی در تخفیف اَلَم و درد مؤثّرند، آن هم در قیامت نیست؛ مثل عیادت كردن بیمار، مثل پرسیدن حال رفیقی كه گرفتار شد. همین پرسیدن یك دلجویی است، همین عیادت كردن بیمار و از حال او با خبر شدن، یك تسلّی روانی است؛ ولو آن مرض با این سؤال كردن برطرف نمی ‌شود و درمان نمی‌ شود ولی از نظر دلجویی آن انسان آسیب دیده بی ‌اثر نیست، این هم در قیامت نیست. این را خدای سبحان مطرح می ‌كند كه در قیامت كسی حال كسی را نمی ‌پرسد! 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 123 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 570 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 پیامبر (ص) و امامان (ع) نیز با مشركان و اهل كتاب تا جایی كه آنان دشمنی نمی‌ كردند به نیكی رفتار می‌ كردند. با این حال درباره برخورد با اهل كتاب سه دستور متفاوت (توصیه به نیكی به آنان، منع از دلبستگی به آن‌ها و برخورد محتاطانه با آنان) در آموزه ‌های اسلامی آمده است و این توصیه‌ ها در تعارض با یكدیگر نیستند، بلكه با توجه به قرینه ‌هایی كه در آیات و روایات آمده ‌اند، روشن می‌ شود كه این تفاوت تعبیرها با توجه به شرایط گوناگون زمانی و مكانی و تفاوت حال و رفتار اهل كتاب است. تفصیل دستور‌ها در سه قسمت بیان می‌ گردد: أ. نیكی عدالت‌ورزانه به اهل كتاب قرآن می ‌فرماید: خدا شما را از نیكی و عدالت ‌ورزی به كسانی كه در امر دین با شما پیكار نكرده و از خانه و دیارتان بیرون نرانده ‌اند نهی نمی ‌كند. یقیناً خدا عدالت‌ پیشه‌ گان را دوست می ‌دارد.[1] [1]. ﴿لاینهـٰكُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یقـٰتِلوكُم فِى الدّینِ و لَم یخرِجوكُم مِن دیـٰرِكُم اَن تَبَرّوهُم و تُقسِطوا اِلَیهِم اِنَّ اللهَ یحِبُّ المُقسِطین﴾ (سورهٴ ممتحنه، آیهٴ 8). 📚 مفاتیح الحیات ص 31 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام به افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه صبح شنبه هشتم بهمن ماه 1401 با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار گردید. 📚 چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام به افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی در پیام به افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اظهار داشتند: در قرآن کریم از سخن گفته است ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾ فرمود اگر شما دوست خدایید پیرو حبیب خدا باشید تا منتقل بشوید از محب بودن به محبوب بودن. 🔸 جریان محبت را عقل عملی ادراک می‌کند نه عقل نظری؛ یعنی آن شأنی که از آن به عنوان عقل عملی یاد می‌شود آن مسئول انگیزه است نه اندیشه. آن عقل نظری است که متولّی اندیشه است انسان با اندیشه برهان اقامه می‌کند که خدایی هست، ولی با انگیزه به خدا دل می‌بندد... . مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/1005890 📚 چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 درخواست ظرفیت 

🔹 ماه رجب، ماه است. درست است كه بعضی از كارهای بدی كه كردیم از ما ظرفیت را گرفته است ولی ظرفیت ‌دهنده همچنان بخشنده است. 🔹 از او طلب كنیم، طلب كنیم، طلب كنیم اولاً، بعد از حضرت مسئلت كنیم كه به این ظرفیت، پاسخ مثبت بدهد را عطا كند ثانیاً. ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/bm3rc 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/02/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 عمل عالم
🔸 یک بیان نورانی از امام سجاد (سلام الله علیه) هست که فرمود ذات اقدس الهی برای ترفیع درجه ، آنها را با ملائکه ذکر می ‌کند. همان آیه سوره مبارکه «آل عمران» را حضرت شاهد آورد؛ فرمود ببینید در سوره مبارکه «آل عمران» خدا علما را با ملائکه در کنار خود ذکر می ‌کند، می فرماید: ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ اولوا الْعِلْمِ قَائِماً بِالْقِسْطِ﴾. این از بیانات نورانی امام سجاد است که خدا علمای توحیدی را با ملائکه در کنار خود نام می ‌برد. 🔸 ترفیع درجات به مشیئت خدای حکیم علیم است و نمونه ‌ای از این است که خدا نام علما را با ملائکه می ‌برد؛ اما عالمی که ـ معاذالله ـ به علمش عمل نکند گاهی تعبیر ﴿كَمَثَلِ الْحِمَارِ﴾ است، گاهی تعبیر ﴿كَمَثَلِ الْكَلْبِ﴾ است که ﴿إِن تَحْمِلْ عَلَیهِ یلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ یلْهَثْ﴾. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 13 تاریخ: 1396/11/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 571 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 مصادیقی از رفتار بشردوستانه با اهل كتاب پرهیز از تهمت به اهل كتاب: امام صادق (علیه السلام) فرمود: برای مسلمان شایسته نیست یهودی و نصرانی و مجوسی را به چیزی متهم كند كه بدان علم ندارد.[1] نیكی به همنشین یهودی: امام صادق (علیه السلام) فرمود: اگر فردی یهودی با تو همنشین شد با وی به نیكی همنشینی كن.[2] [1]. لاَ یصْلُحُ لِلْمُسْلِمِ أَنْ یقْذِفَ یهُودِیاً وَ لا نَصْرَانِیاً وَ لا مَجُوسِیاً بِمَا لَمْ یطَّلِعْ عَلَیهِ مِنْه (دعائم الاسلام، ج2، ص460). [2]. ... وَ إِنْ جَالَسَكَ یهُودِىٌّ فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَهُ (الفقیه، ج4، ص404). 📚 مفاتیح الحیات ص 311 و 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الگوی عدالت و معنویت 🔹 عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است، لکن بدون توحید ممکن نیست. جامعه ‌ای که موحّد نیست ولی داعیه عدل دارد، این فرعون است. 🔹 علی (علیه السلام) که عدل ممثّل و توحید ممثل است، ابتکارات او در اسلام چیست؟ ... او صراط مستقیم است، او است، او خطّ فکری جامعه را براساس محبت اداره کرده است. گفت خدا را باید عبادت کرد، ما هم عبادت می‌ کنیم، اما انسان برتر از آن است که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ»، خدا را عبادت کند، من این طور نیستم شما هم این طور نباشید! مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1012078 📚 همایش بین المللی امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز تاریخ: 1397/12/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 دل مُردگان
🔸 فرمود ما این كتاب را نازل كردیم ﴿لِینْذِرَ مَنْ كانَ حَیا وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرینَ﴾. در آغاز سوره مباركه «یس» آمده است كه این تنزیل ﴿لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ﴾؛ برای انذار آنهاست و اینجا هم كسی كه زنده است از انذار طَرْفی می ‌بندد. صنعت «احتباك» این است كه چهار امری كه دو به دو مقابل هم هستند، انسان در بین این امور چهارگانه، از هر دو مقابل، یكی را ذكر می‌ كند، برای اینكه دیگری را طرف می ‌فهمد. 🔸 انسان یا زنده است یا مرده, این یك تقابل; انسانِ زنده یا مؤمن است یا كافر, این هم تقابل دیگر; در بین این امور چهارگانه بر اساس صنعت «احتباك»، قرآن دو قِسم آن را ذكر می‌ كند: یكی زنده را, یكی كافر را. خلاصه تقسیم این است كه انسان یا زنده است یا كافر، معلوم می ‌شود كافر مرده است! ﴿لِینْذِرَ مَنْ كانَ حَیا﴾, یك; ﴿وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرینَ﴾ دو؛ نفرمود «لینذر من كان مؤمناً»، بلکه فرمود آن‌كه زنده است از قرآ‌ن استفاده می ‌كند، معلوم می ‌شود در ، كافر مرده است. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 22 تاریخ: 1392/11/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 572 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 مصادیقی از رفتار بشردوستانه با اهل كتاب ... عیادت از بیمار یهودی: امام علی (علیه السلام) می ‌فرماید: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از یك بیمار یهودی عیادت كرد.[1] پرهیز از تجاوز به حریم اهل كتاب: پیامبر (ص) فرمود: خدای متعالی ورود بی‌ اجازه به خانه ‌های اهل كتاب را بر شما حلال نكرده است.[2] [1]. أَنَّ النَّبِىَّ ص عَادَ یهُودِیاً فِى مَرَضِهِ (الجعفریات، ص159). [2]. ... انّ الله تعالی لَمْ یحِلَّ لَكُمْ أَنْ تَدْخُلُوا بُیوتَ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلاَّ بِإِذْنٍ ... (الجامع الصغیر، ج1، ص468). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra