هدایت شده از محسن قنبریان
🔆 الهیات مردم ۱
• رهبرانقلاب درباره مرحوم آقای رئیسی:《برای او صلاح و رضایت مردم -که حاکی از رضایت الهی است- برهمه چیز ترجیح داشت》.
• پیش از این امام خمینی هم فرموده بود:《کاری بکنید که #دل_مردم را به دست بیاورید؛ پایگاه پیدا کنید دربین مردم؛ وقتی پایگاه پیدا کردید خدا از شما راضی است》. (۶خرداد۵۸)
• پیش از همه، امیرالمومنین(ع) فرموده بود:
《إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ: تنها راه کشف صالحان چیزی است که خداوند برایشان بر زبان بندگانش جاری می کند》.(نامه۵۳)
آیت الله خامنه ای این "بمایجری الله لهم..." را "قضاوت جمع بندی شده مردم" معنا و فرمود:《این #قضاوت_افکار_عمومی مردم نشان دهنده واقعیت است؛ نه اینکه مردم در همه جا اشتباه نمی کنند! چرا اشتباهاتی هم ممکن است پیش بیاید؛ اما آنچه در مجموع به صورت جمع بندی باقی می ماند، قضاوت درستی است》.(۹۴/۴/۲۳)
به تعبیر امام خمینی:《یک مملکت ۳۰میلیونی نمی شود اشتباه بکند... قهراً اشتباه در ۳۰میلیون جمعیت نخواهد بود》(صحیفه امام ج۵ص۳۲۳-۳۲۵)
• سند قرآنی این مبنای متین آیه۶۱ سوره توبه است:《...أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ: گوش فرادادن پیامبر برای شما بهتر است؛ خدا و مومنان را تصدیق می کند》
"اُذن خیر" ، اضافه موصوف به صفت است؛ گوش دادنی که خیر است، یعنی "خود استماع" خیر است، نه مسموع خیر باشد و فقط سخنان خوب و خیر را گوش کند.
"للمومنین" هم به تفسیر علامه طباطبایی بعید نیست جامعه اسلامی با درجات مختلف ایمان- نفاق باشد.
🔺 نتیجه ۱:
جامعه حزب اللهی این مبانی را تایید نکند اما سر بزنگاه "مردم" را مفتون رسانه های بیگانه تلقی و آنها را به "متدینان و نماز جمعه و هیات برو ها" #تقلیل دهد!
فراموش نکند که ذهن ها هم اگر مورد فتنه قرار گیرد، "دلها رشوه نمی پذیرد" (سَلُوا القُلوبَ عنِ المَوَدّاتِ ؛ فإنّها شَواهِدُ لا تَقْبَلُ الرُّشا) .
امیرالمومنین(ع) فرمود:《قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَوْدَعَها مِنْ عَدْلٍ اَوْ جَوْرٍ وَجَدَهُ: قلوب مردم خزینه های سرپرستان جامعه است هر عدل یا ظلمی که در آن ودیعه نهند، همان را خواهند یافت》.(غررالحکم)
مسئولین، قضاوت جمع بندی شده مردم -مثل آنچه در خیابان های تشییع برای رئیس جمهور شهید دیدند- را کاشف از رضایت خداوند بدانند؛ به دلهای مردم، عدالت ودیعه بگذارند.
🔺 نتیجه ۲:
قلیلی که بیش از نقد دارند و به مردم نمی پیوندند و اندک تری که بر دشمنی با جمهوری اسلامی، "رشوه از گناه می دهند" (أَعْطَیْتُ عَلَی مَعَاصِی الْجَلِیلِ الرِّشَا) -به تعبیر خودشان نود می دهند (send nudes)!- را توصیه می کنم از همان غربی ها بشنوند که: "vox populi vox dei" (صدای مردم، صدای خداست)!
دل به دریا بزنند و بدانند "سرانجام این رود مرداب نیست"!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۱
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب ظهر امروز خطاب به اسماعیل هنیه: همانطور که وعده الهی به مادر حضرت موسی تحقق پیدا کرد، وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی نیز محقق خواهد شد.
@Farsna
هدایت شده از حسبنا الله - طراوت
*سخنی در باب سیاست ورزی آقای رئیسی*
✍رضا طراوت
باسمه تعالی
الگوی سیاست ورزی رئیس جمهور یک الگوی ناب بود. او یک #سیاستمدار_تراز_انقلابی بود؛ حیف است که این الگو را به چشم نیاوریم و انتظار نداشته باشیم دولت بعدی اینچنین باشد. به زعم خود چند مورد را ذکر می کنم.
1. دغدغه جدّی خدمت به مردم داشتن
2. گفتمان انقلابی و رابطه ولایی با رهبری
3. مردمی بودن
4. انقیاد نسبت به قانون و برون دادهای رسمی ساختار نظام
5. اخلاق مداری ویژه در سیاست ناشی از نفی انانیت و خدامحوری
6. اهل کار و تلاش خستگی ناپذیر و جهادی گونه
7. بصیرت و بینش انقلابی نسبت به مسائل داخلی و خارجی
8. تلاش برای پرداخت حقّ همه عرصه های لازم در ریاست جمهوری از اقتصاد تا فرهنگ و سیاست خارجی
9. مقیّد به استفاده از خرد جمعی در مسائل مختلف
10. کانون آرامش زایی در دولت و سیاست و حاکمیت
11. او با مردم نوید بخش و امید افزا بود و اختلافات و مشکلات را در درونش می ریخت.
این فهرست قطعا بیش از اینها است و باید تکمیل شود. امّا نکته این بود که روحیه شخص اوّل دولت موجب مواظبت در حفظ این ویژگی ها در هیأت دولت انقلابی بود. یعنی این خصوصیات در دولت هم با کم و زیاد جریان داشت.
امّا آقای رئیسی اموری را حل کرد. او برای همیشه نشان داد مسیر خدمت به مردم و مردمی بودن و در میدان بودن و عدالتخواهی تنها الگویش فلان فرد شکست خورده نیست. می توان درون نظام بود و با جهتگیری درست مسائل را پیش برد.
آقای رئیسی وجه جمع امور متکثّری بود که ذیل عنوان #دولتمرد_تراز_انقلابی قابل جمع است. البته آقای رئیسی تنها یک دولتمرد نبود او ملجأ نیروهای فکری-فرهنگی انقلاب اسلامی در موضع سیاست هم بود که شرحی دیگر می طلبد.
دولت آقای رئیسی ناموفّقیت هایی هم داشت خصوصا در تصمیم گیری در نقطه نزاع کارشناسی ها. در این مدّت من بارها و بارها خودم را جای آقای رئیس جمهور گذاشتم و برایم مسجّل شد که اشکال از جانب رئیس جمهوری نیست. او بهترین افرادی که می شناخته را به کار گرفته است. خطوط لازم را بیان می کند و پیگیری می کند. ما چه انتظاری از رئیس جمهور داریم؟ آیا انتظار داریم که او متخصّص همه امور باشد؟ یا انتظار داریم در نقطه ای که کارشناس نیست بر اساس ظنّ و گمان برای کشوری تصمیم بگیرد؟
دولت آقای رئیسی نشان داد که نقطه گره امروز دولت انقلابی نه شخص رئیس جمهور بلکه جریان های حلقه میانی است. نقطه گره نه تصمیم گیری است بلکه نظام تصمیم سازی از یک سو است. تصمیم سازی هایی که یا عاری از ملاحظات مختلف است یا انتزاعی و غیر واقعی است. و از سوی دیگر انعکاس مناسب تصمیم سازی های درست در نظام سیاسی است. که این دومی هم باز به حلقه های میانی باز میگردد.
آیا این سخنان به این معنا است که انتخابات نقطه مهمی نیست؟ هرگز! اصولا امکان دولت انقلابی از حیث نرم افزاری در پی رئیس جمهور انقلابی و هیأت دولت انقلابی فراهم می شود.
بزرگترین رسالت سیاسی ما در بازه 6 هفته جاری، این است که این مسیر حفظ شود تا امکان پاسخ انقلابی به مسائل کشور همچنان فراهم باشد. اکنون باید منتظر بود که با فقدان این شخصیت بزرگوار جریان انقلابی از خود پختگی نشان می دهد یا اینکه با برجسته سازی اختلافات سفاهت گونه میدان را به دیگری واگذار می کند.
پ.ن: دیروز روز سختی بود واقعا. فشار زیادی از حیث روحی و قلبی به ما آمد. ما حقیقتا سوگواریم. داغداریم.
واقعیت این است که فقدان آقای رئیسی بسیار تلخ بود. حتّی تلخ تر از شهادت سردار سلیمانی. رئیسی عزیز در نقطه ساخت دولت اسلامی برای جریان انقلابی امکانی را فراهم کرده بود که بی نظیر بود.
او با حضور خود چالش های مختلفی را یک تنه حل کرده بود که با فقدانش سرنوشت بسیاری از امور مبهم می شود.
امّا آقای رئیسی دوپینگ جریان انقلابی برای سیاست ورزی بود. و سنّت الهی این است که امکان رشد یا سقوط امّت ها یا جریان ها را زیر عبای یک فرد پنهان نمی کند و افراد محمل هایی هستند برای سلوک اجتماعی امّت که در واقع سلوک شخصی خویش را پیش میبرند.
ما راضی هستیم به رضای خدا. ما باید قبول کنیم که در مسیر ساخت جامعه توحیدی ناب باید بسیار تلاش کنیم و فارغ از نتیجه تنها برای رضای الهی کار کنیم زیرا این جهان حتّی در نقطه اوجش هم که تمدّن توحیدی باشد باز جهانی فانی است.
پ.ن 2: دیدم حضرت آقا در دیدار با امیر قطر گفتند *شخصیت جامع الاطراف* . جالب بود.
https://ble.ir/hasbona_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مع الفجر قوموا...
رئیسی و گشایش مسیر دولتسازی تمدنی
🖋به قلم: عباس حیدری پور
1️⃣ از 2️⃣
انقلاب اسلامی پدیدهای بیبدیل و همچنان پیشرو در جهان معاصر است؛ این انقلاب افقی تمدنی را هدف گرفته که کمتر از آن مساوی تحریفش خواهد بود زیرا معارضه این انقلاب با تمدن مستکبر و مادی گسترشیافتۀ غربی که میخواهد انسان را در خاک نیستی دفن کند گریزناپذیر است چه اینکه دعوت انقلاب ما -دقیقاً در نقطه مقابل تمدن غربی- رساندن انسان خاکی به عرش قرب الهی است؛ این همه البته باید در همین دنیای مادی و خاکی و با وجه جمعی انسان محقق شود و این یعنی همان ساخت تمدن متمایز ورای هژمونی غرب.
انقلاب اسلامی با نگاه تمدنی باید مراحلی را بپیماید که از منظر رهبر انقلاب با خود جنبش انقلابی آغاز شد، در نظامسازی به تثبیت رسید و اینک باید دولت اسلامی را در تراز تمدنی محقق نماید.
اما گویا دولتسازی اسلامی تراز تمدنی چندی است که با دشواری مواجه شده؛ به تعبیر اصحاب جبهه و جنگ: کار گره خورده. دولتها با همه مزایا و معایبی که داشتند، نتوانستند در تراز انقلاب تمدنی ظاهر شوند؛ گاه عقبگرد از شعارهای انقلاب روی داد، برخی در عرصه اقتصاد و برخی در عرصه فرهنگ تمامیت قبله اصیل انقلاب را ندیدند و به قبله غرب لبخندهایی زدند، برخی حتی همهچیز را در لبخند غرب دیدند و برخی تصور کردند که با سرمایه انقلاب میشود بازار مستقلی راه انداخت که بهزعمشان یک افق بشری بگشاید تا آنجا که حتی سرمایههای جبهه مقاومت را بر ضد ایده خویش دیدند.
دولت رئیسی اما با اعتقاد جدی به ارزشهای انقلابی و با تعلق خاطر و باورمندی به راه مکتبی امام ره و رهبر انقلاب و ضرورت پیگرفت همین مسیر، روی کار آمد و به کار جدی مشغول شد.
سرمایه اصلی رئیسی هم تا آخر همین بود؛ او با اصالتها، زندگی و بلکه ریاست میکرد. اصالتهایی که چون خود فطرت، بسیط و ساده به نظر میرسند اما بکر و شفاف و البته غنیاند؛ چونان آبی که از سرچشمه جوشیده و خلیطی ندارد.
با الهام از نگاه متفکر تمدنیای چون مالک بننبی که سرچشمههای تمدن را در عناصری چون انسان، خاک و زمان جستوجو میکند، میتوان گفت اصالتهای رئیسی با چنین عناصری پیوندی از درون و عمیق داشت؛ از نظر بننبی انسان تمدنی را باید با عقیده و اندیشهای که در طول تاریخ به همراه داشته و خاک و آنچه در آن نهفته است و و زمان و اقتضائات آن دریافت. او البته از یک سهگانه دیگر(روح-عقل- غریزه) و نیز ادبیات پیشا و پسا تمدن نیز در ضربی با این سهگانهها بهره میجوید.
رئیسی، به اندیشه انقلاب تعلق جدی داشت، عظمت ایران را در مردم دیرپا و قوامیافته در طول تاریخ اسلام و تشیع میدید و زمان را فرصت خدمتی که نباید از زمانهاش با همه دشواریها ترسید؛ این آخری یعنی غلبه توان انسان بر شرائط محیط و این حاق تمدنسازی است. ایستادن در غبار بلکه در طوفان، وصف انسانی است که عزم تمدن کرده است.
نکته بدیع این بود که این ایستادن را رئیسی از اصالتها داشت و با پیچیدگی ثانوی تمدن نمیخواست مسیر تأسیس را دنبال کند. او البته امر پیچیده را درمییافت اما مستوای خویش را نه رهایی از سیطره مرحله روحی و مبدأ اخلاقی حرکت تمدنی انقلاب بلکه در انقیاد بدان تعریف کرده بود؛ همانکه از نظر بننبی هنوز وارد مرحله اجتهادات و برداشتهای شخصی رها از مبادی نشده است.
شاید سرّ آنکه دولتهای پیشین نتوانستند گره کار دولتسازی تمدنی را باز کنند، همین بود؛ همگی یا در این نقطه دولتسازی نبودند یا دولتسازی را در مرحله عقل بینسبت با روح انقلاب تمدنیمان پی میگرفتند.
اما نکته مهم آن است که ما این حالِ نسبتداری با روح و مبدأ انقلاب را در دولتهایی تجربه کرده بودیم؛ رشحات و تراوشات آن در جان برخی دولتها و برخی دولتیان نشسته بود اما گره، گره تثبیت بود.
ادامه⏬
@abbas_heidaripour
ادامه یادداشت رئیسی و گشایش مسیر دولتسازی تمدنی
به قلم: عباس حیدری پور
2️⃣ از 2️⃣
دولت رئیسی به الهام از خصال و باورداشتها و کنش او، این نسبتداری و محاکات روح تمدنی را چندسال به میدان آورد؛ انصافاً هم خود او نه پیش از آغاز دوران ریاستش بر جمهور نه پس از آن هیچگاه به اصالتها پشت نکرد. حکایات ظرائف حیات او و یارانی که با او آسمانی شدند حکایت همین زیست در پرتو روح انقلاب تمدنی ماست.
با این همه، باورمندی به روح و دیدن این روح و دمیدن این روح در کالبد تمامیت دولتسازی و تثبیتش گویی کاری نبود که با تنسیق ساختاری و تدبیر بشری به تنهایی پیش رود؛ این بار هم دست مدد و طراحی و تدبیر الهی از پس یک «یک و نیم دقیقه» مبهم و رازناگشوده و مهآلود در برقی اشراقی برون آمد و صحنهای خاص با همۀ حیرتها، انتظارها، غمها و البته زیباییها رقم زد. صحنهای که تابلویی است از همه آنچه که از یک مبدأ طوفنده آغازین و از یک روح تمدنی میتوان در وجه جمعیاش انتظار داشت.
پس از این اشراق آسمانی، جمعیت ما و حتی یاران رئیسی در دولتش، تصویر دولتی نوین را نه در دوردستها که در همین نزدیکها و البته در دسترس به عیان دید و پسندید. و این آغاز و طلیعۀ شکلگیری دولتسازی تمدنی است.
اگر ما در اربعین در حال مشاهده جامعه تمدنی هستیم، با شهادت رئیسی تصویر دولت تمدنی را در دسترس دیدیم و تمنای آن نه در امر محال و دستنیافتنی، بلکه در همین عالم خاکی برایمان ممکن شد.
ایبسا آن دولتها که نتوانستند مسیر دولتسازی تمدنی را باز کنند از آنرو بود که ایشان تمنای این دولت را تمنای امر محال دانسته بودند.
آری شهادت رئیسی و یارانی چون حسین امیرعبداللهیان طلیعه دولت تمدنی است، بلکه او طلیعهدار و پیشقراول ما در گشودن این در ناگشوده است.
ازهمینروست که برخی دوگانههای جمعناپذیر چون نزاع دیپلماسی و میدان، نزاع مقاومت و کارآمدی، مدیریت و تعهد به یکباره رنگ باخت و امکان انحلالشان نوید داده شد.
ما با شهادت رئیسی از حال منتشر و پراکندۀ دولتسازی به طلیعه کسب ملکه جمعی ورود به دولت تمدنی رسیدهایم و یک گام بیشتر تا این افق باقی نیست.
از منظر برونی هم دولت رئیسی الگویی از اقتدار مظلومانه در جهان قدرتطلب ظالم بود؛ الگویی که نظم دیگر تمدنی را به جهانیان پیشنهاد میکند؛ بهویژه تشییع جنازه پرشکوه ایشان در اقصی نقاط ایران اسلامی به جهانیان نشان داد که ما از چه الگوی متفاوت دولت و دولتمردی سخن میگوییم. قابی متمایز درمقابل رقابت دیوانهکننده و وحشیانه و البته به ظاهر اتوکشیده دولتیان غرب.
اما چرا رئیسی طلایهدار شد؟ چرا امیر عبداللهیان به تعبیر اصحاب مقاومت «حامل الرایه» شد؟ سرّ در همان نقطههای آغازین است.
بازکردن میدان مین منسدّ جز با جانبازی و پاکبازی که نتیجهاش جز سوختن و فانیشدن از خود و باقیشدن به بقای الهی نیست، مقدور نیست که نیست. پیکر سوخته رئیسی و وزیرش تمثیل و مُذکّری از همین معناست؛ اِن نَفَعَت الذِّکری...
⏹
@abbas_heidaripour
هدایت شده از شهرنامه (تحلیل شاهنامه، مثنوی)
📜پیرامون "وزیر"
یا: رئیسی عزیز، وارث کدام کهن الگوی تاریخ ایران است؟
🖊شهرنامه؛ قاسم قربانی
🔹شاهنامه را به عنوان سند مادر روایت ملی، می توان به سه بخش تقسیم کرد. قهرمان بخش نخست «شاه» است. از دوران کیومرث تا پایان پادشاهی فریدون، شاه مظهر و جامع تمامی خصلتهای ستوده حکمرانی است. او هم حاکم شهر است، هم پهلوان میدان مبارزه است و هم حکیم و مدبر امور سیاسی. با پایان فصل اول شاهنامه، شاه جامه رزم و پهلوانی را به در می آورد و آن را به پهلوان واگذار می کند. سخنان سام، نیای رستم به منوچهر شاه در ابیات زیر نمایان گر آغاز این فصل از شاهنامه است:
تو از باستان یادگار منی
به تخت کئی بر بهار منی
از این پس همه نوبت ماست رزم
تو را جای تخت است و شادی و بزم
🔹قهرمان این فصل از شاهنامه، جهان پهلوان رستم است و شاه در سایه پهلوان، سررشته امور را به دست دارد. با عروج کیخسرو به آسمان و رسیدن شاهی به لهراسب و سپس گشتاسب، این فصل نیز به پایان می رسد. با مرگ اسفندیار و سپس مرگ رستم و خاندانش و به بند کشیده شدن زال توسط بهمن، طومار دوران پهلوانی نیز در هم پیچیده می شود و فصل سوم که فصل تاریخی شاهنامه است آغاز می گردد.
🔹در این دوران، دیوان سالاری دربار، تاب تحمل آزادگی و بی چارچوبی پهلوان را ندارد. کهن الگوی قهرمان این فصل «وزیر» و نماد آن شخصیت «بزرگمهر» است. شخصیتی که با سرپنجه تدبیر امور را به سامان می رساند. وزیر، هر چند در دل دیوان سالاری ظهور کرده است اما، همچنان گوهر پهلوانی را در نهان به همراه دارد و سعی می کند ایران شهر را از ورطه سیاست منحط نجات دهد. حکیم توس، بارها به عمد برای وزیران از واژه «پهلوان» استفاده می کند تا خط روایی این شخصیت گم نشود. گویی شمّ و ذوق حکیمانه او دریافته بود که امر خطیر سیاسی در زمانه او و بار حفظ معنای ایران در زمانه غلبه سلسله های ترک و مغول در آینده، بر دوش وزیر خواهد بود. دوران پر محنت حاکمیت سلسله های بیگانه بر ایران، دوران ظهور وزیران و دبیران بزرگی همچون خواجه نظام الملک، خواجه نصیر و بیهقی است.
🔹در دوران معاصر، صفویه معنای «شاه» را از نو زنده کردند و ایران جدید را پایه گذاری کردند. با زوال صفویه و انحطاط شاه، مجددا وزیر می بایست بار سیاست را بر دوش می کشید. شیخ علی خان زنگنه وزیر سالهای پایانی صفویان، قائم مقام فراهانی و امیرکبیر، امتداد این خط کهن تاریخی و فرهنگی بودند و نگذاشتند پیکر نیم جان ایران از رمق بیفتد. کهن الگوی «وزیر»، در کنار تدبیر، جوهره ای رندانه و خارج از چارچوب سیاست رسمی دارد که آن را به معنای کهن ایران پیوند می زند. این کهن الگو به هنگامه انحطاط سیاست رسمی، پدیدار می گردد و نقش تاریخی خود را بازی می کند.
🔹ابراهیم رئیسی در زمانه ای پا به عرصه سیاست جمعی نهاد که شخصیت پهلوان در فرودگاه بغداد با تیر دشمن از میان ما رفته بود و عرصه سیاست رسمی، به جولانگاه بازیهای رسانه ای و جناح بندی و صف کشی های طائفه ای و خیابانی و مجازی بدل گشته بود. کار این گونه منحط سیاست ورزی به جایی رسیده بود که حتی امنیت و مصالح بین الملل کشور نیز بیش از هر چیز توسط سیاستمداران به مفاهیم و واژگانی برای له و لورده کردن رقبای سیاسی تبدیل شده بود. در این چنین فضایی معنای «هوش سیاسی» بیش از هر چیز به قدرت ایجاد هیجانات اجتماعی و سوار شدن بر موج آنها نزدیک شده بود. شخصیت ابراهیم رئیسی، هیچ تناسبی با فضای سیاست رسمی در ایران پایان دهه نود شمسی، نداشت و طبیعی بود که با عینک عادت کرده به این گونه از سیاست، رئیسی شخصیتی ساده دل، کم هوش، کم دانش و بی اراده دیده شود.
🔹هر زمان که ساحت عادی و رسمی به انحطاط می گراید، راه حل را باید در خلاف آمد عادت جست و جو کرد. در زمانه ای که هوش سیاسی معنایی جز «رندی» و مسوولیت ناپذیری و سخنوری نداشت، خلاف آمد عادت و رندانگی حقیقی در «سادگی»، معمولی بودن و سکوت بود. آری ابراهیم رئیسی، مردی بود به غایت ساده، ساکت و معمولی. گوهری کمیاب که در عصر انحطاط سیاست ایران پدیدار شد و سیاست ایران را از منجلاب هیاهو و جنجال و رسانه زدگی بیرون آورد. او شبانه روز دوید و کار کرد و سرانجام به صورتی رازآلود در غریبستانی دور از تمامی دوربین ها، به ملاقات پروردگار رفت.
🔹سیاست بازان بر او خرده گرفته اند و باز هم خرده خواهند گرفت که او ساکت و کم هوش و بی اراده بود و ما خواهیم گفت: چه باک؟ این فحشها که به عنوان شلاق ملامت بر شخصیت او روانه می گردد، در واقع جز تعریف و تمجید از او نیست. ابراهیم رئیسی نامی برای خود نخواست و نداشت و چه خوب که این گونه بود. او پیش از آن که بدنش در غریبستانی دور بسوزد، نامش را سوزانده بود تا نام ایران بماند. اکنون او در سکوت و با تیغ برنده واقعیت به ما ثابت کرده است که می توان تحریم را خنثی کرد، مقاوم بود و زندگی کرد.
اکنون ماییم و میراث او. خداحافظ آقای وزیر...
@shahr_naame
🔸سلسله نشستهای ایران آینده🔸
🔈صوت نشست:
🔹دولت فردا و الگوی سیاست ورزی شهید🔹
🎙حمزه وطن فدا
📍دولت شهید رییسی و سیاست ورزی در افق حقیقت ولایت
🎙حمید ابدی
📍بنای سیاست در مقام دولتکاری که احمدی نژاد نتوانست، با شهید رییسی شد
🎙علی سعیدی
📍مردمی سازی به مثابه شیوه حکمرانی؛ دلالتهایی از سیره عملی شهید رییسی
🎙علی مومن
📍تداوم دولت رئیسی در گرو تولید علوم اجتماعی متناظر با وضعیت تاریخی انقلاب اسلامی
🎙حمید ساجدیان
📍دولت کارآمد و ضرورت نیروی سوم
🎙مجتبی کاظمی
📍بنیاد دولت دینی اصیل در جهان سیاسی بی بنیاد
🎙سید محسن موتورچی
📍انتخابات پیشرو و بیم و امیدهای گفتمانی
🎙مجتبی عرب
📍سیاست توحیدی ، سیاست موحدانه میدان به اراده های انقلابی
🎙فرشاد توسلی
📍سادگیروایت جمعی و ضرورت حکمرانی
🎙رضا طراوت
📍جریان عبودیت در سیاست و احیای سیاست قدسی در دهه پنجم انقلاب اسلامی
🎙عباس حیدری پور
📍تحلیل تمدنی دولت رئیس جمهور شهید
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#ایران_آینده
#دولت_مقاومت_ملت_توقف_ناپذیر
#آیت_الله_شهید_رئیسی
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
برای طفل بینام و نشانی که در بمباران خیمههای آوارگان در رفح با سرِ بریده در میان آتش سوخت...
آتش گرفت تا که بگوید هنوز هم،
این سرزمین تجسم میدان کربلاست
تکرار پر تواتر عصر دهم شده،
این خیمهها که در دل طوفان شعلههاست
در بین گاهواره خود گرمِ خواب بود،
رویای کودکانهی باغ بهشت داشت
تعبیر خواب او شده این شعلههای داغ،
این صحنهها چقدر برای من آشناست
آتش گرفت خیمهی زنها و دختری،
دِق کرد در هجوم حرامی و مادری
رو در مدینه کرد که یا ایهاالرسول،
بنگر حرم به زیر قدمهای اشقیاست
حس غرور حرمله از صید کودکان،
با دست تیر و حنجره را میدهد نشان
خولی و شمر و زجر و سنان هلهله کنان، امشب دوباره در دل من روضهای به پاست
اصلا عجیب نیست که از سال شصت و یک،
هر لحظه روز واقعه تکرار میشود
دیگر رسیده نوبت پیکار واپسین،
حالا زمینِ غزه تجلی کربلاست
💔🇵🇸
@kriyaassess
🔸بازیابی مکتب شیعی «تلفیق»
بهبهانهی نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان مقاوم آمریکایی؛
🖋به قلم: فاضل حوزوی حجت الاسلام محمدهادی شریعتی
▫️اسلام در هنگامه تحقق، همیشه با مسائل دشواری روبرو بوده است؛ بخش بزرگی از پاسخهای تاریخی به این دشواریها، با طرح نوعی #تفکیک همراه بوده است؛ تفکیک عقل و نقل، تفکیک دنیا و اخرت، تفکیک دین و سیاست.
▫️اما همیشه گونهای از پاسخها نیز وجود داشتهاند که بهجای تحلیل و تفکیک، نوعی ترکیب و #تلفیق را پیشنهاد دادهاند. حکمت، فقه، کلام و سیاست در جهان تشیع با آشنایی و الهامگرفتن از ایده «امر بینالامرین»، الگوی تاریخداری از مکتب تلفیق را ارایه نمودهاند.
▫️مکتب تلفیق برخلاف رویکردهای تفکیکی، از منطقی سهارزشی برخوردار است و همیشه از میانه دو گزینهی ناهمسان، به ساخت گزینهای میانه و پاسخگو اندیشیده است. فارابی در جمع بین عقل و نقل، مفهوم ملت را آفرید، بوعلی در جمع بین واجب و ممکن، واجب بالغیر را معرفی کرد و صدرا با طرح ایده ای میانه از وجود، امکان جمع میان قرآن، برهان و عرفان را فراهم ساخت.
▫️این سلسلهی ملهم از انگاره کلامی «امر بینالامرین»، به میدان زندگی و سیاست نیز امتداد یافت و با اندیشه «دولت در دولت» شیخ مفید آغاز شده و در اندیشه «سلطان ماذون» محقق کرکی و سپس در «مشروطه مشروعه» شیخ فضلالله ظهور کرد؛ تا آنجا که به امام خمینی (ره) رسیده و جمع میان حاکمیت مردم و خدا، در ساخت جمهوری اسلامی ممکن شد.
▫️راهبریهای رهبر معظم انقلاب را نیز باید ذیل همین مکتب علمی و عملی تلفیق، تفسیر نمود؛ اندیشه «راه سوم» که الگوی تلفیقی انقلاب اسلامی در جمع میان دین و دنیاست، گزارهای پرتکرار در میان سخنان ایشان است. این اندیشه دو محور ناهمسان دنیای بدوندین و دین بدوندنیا را طرد کرده و صورت سومی از حیات انسان را ذیل تلفیق دین و دنیا ترسیم میکند.
▫️اندیشه #مقاومت خود نمونهای از رهیافتهای مکتب تلفیق است. این اندیشه به غایت احیاء و بازیابی هویت معنوی جهان همراه با آبادانی دنیای انسان، الگویی کارساز جهت مقاومت در برابر هاضمه طواغیت ارائه میکند. الگویی که در آن تفکیکی میان امر دنیوی و امر دینی و میان مظلومان یافت نمیشود.
▫️پیشبرد اندیشه تلفیقی مقاومت، گفتگو با دو گونه مخاطب را ضروری میسازد؛ نخست گروهی که دین گوشهنشین و بیربط به اجتماع و سیاست را میپسندند و گروه دیگر، آنان که آبادی دنیا بدون حضور دین را پیمیگیرد، این هر دو باید به موقفی میانه دعوت شوند.
▫️رهبر معظم انقلاب، حج امسال را #حج_برائت نامیدند تا آنان که دین را همچون واعظی گوشهنشین میخواهند، را به میدان بیاورند و حج، این مناسک عظیم دینی را به رسانهای فراگیر برای طرح الگوی سوم حیات یا اندیشه دین در میدان زندگی بدل سازند.
▫️از سوی دیگر در گفتگو با #دانشجویان آمریکایی، تلاش ظلمستیزانه آنان را ستوده و با تعریف قرآن به عنوان #کتاب_مقاومت از ایشان دعوت میکنند تا اندیشه مقاومت را ذیل #شعارهای_قرآنی «فاسقم کما امرت» و امت یکپارچه «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» پیگیری کنند.
▫️ امروز بیش همه، به ترویج این اندیشه ظریف تلفیق نیازمندیم و نهضت احیای هویت معنوی و توحیدی جهان را باید در این الگو رهگیری کنیم.
#اندیشه_شیعی_تلفیق
#مکتب_تلفیق
#پروژه_بلند_مدت
#قرآن_کتاب_مقاومت
@HekmateFarhang
🍃 السلام علیک یا جواد الائمه روحی فداک
این که پیچیده به خود تشنه و دور از وطن است
خاک عالم به سرم گل پسر بوالحسن است
مثل یک شمع کف حجره چکیدن سخت است
وسط خانه خود زهر چشیدن سخت است
از سوی همسر خود طعنه شنیدن سخت است
پر خود را به روی خاک کشیدن سخت است
نیست یک مرد، کمی یاری مظلوم دهد
قطرهای آب به این تشنه مغموم دهد
بیوفا خواست که آقای مرا پیر کند
غصه را در دل محزونشده تکثیر کند
پسر فاطمه را کوچک و تحقیر کند
خواست او را وسط حجره زمینگیر کند
بیحیا بر جگر سوختهاش میخندید
با کنیزان جلوی حجره او میرقصید
پسر شاه خراسان جگرش میسوزد
از غم زهر جفا چشم ترش میسوزد
دست و پا می زند و بال و پرش میسوزد
وسط حجره، تن شعلهورش میسوزد
باورم نیست که اینها به کمک برخیزند
آب را پیش نگاهش به زمین میریزند
گاهی از شرم کمی رحم و مدارا خوب است
نگذارید تنش را به تماشا خوب است
نکشیدش به سوی بام، همین جا خوب است
چه کسی گفته قد و قامت رعنا خوب است؟!
حمل او روی سر چند نفر، دردسر است
تیزی پله و تنگی گذر، دردسر است
خوبی بام به این است مصیبت نکشد
بدنش زیر سم اسب مشقت نکشد
نیزه و سنگ به پیشانی حضرت نکشد
آخر روضه او کار به غارت نکشد
تشنه جان داده ولی در بدنش سر دارد
صحن این بام چه خوب است، کبوتر دارد
شاه عالم به زمین خورده و بیحال شده
پیکرش در ته گودال لگدمال شده
بر سر پیرهنش صحبت و جنجال شده
شمر با خنجر خود وارد گودال شده
داشت با خنجر خود ضربه به آقا میزد
ناگهان صوت فراگیر بُنَیَّ آمد
محمد جواد شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پسرک برادرش شهید شده
دستای کوچکش رو گرفته تا آفتاب اذیتش نکنه...
✅ اخلاقی تر، اصلح است!
❓ماجرای اسفندیاری_#فاضلی ، تکرار ماجرای احمدی نژاد و همسر موسوی در مناظرات۸۸ نبود؟!
❗️۸۸هم از بگم! بگم! و آن مچ گیری در جدال انتخاباتی کیف کردیم اما مجبور به اعتراف شدیم که اخلاقی نبود!
همان اخلاق به جایی کشاند که در ریاست جمهوری اش، رهبری فرمود: اگر برخی از ضعفهای اخلاقی و غیر اخلاقی ما نبود، ما از این هم جلوتر میرفتیم.(۹۰/۳/۸)
"سِيَاسَةُ اَلنَّفْسِ أَفْضَلُ سِيَاسَةٍ" صرف یک اعتبار نیست؛ حقیقتا سیاست از تربیت نفس می گذرد؛ خوبی جامعه دینی کشف و التزام به این اصل است نه جعل و اعتبار آن.
"تحلیل سیاسی" بر "قواعد اخلاقی" غلبه نکند که موسوی دیروز و #پزشکیان امروز از قبل قصد فتنه دارند! و الا استاد اخراجی (در زمان روحانی) را مشاور خود نمی کرد و همزمان از نفی مطلق اخراج اساتید دانشگاه نمی گفت!
حمل بر صحت هم که نکنی، نباید تو آتش زنه ی فتنه شوی!
دیشب روشن شد ترجیح "حکمرانی خوب" بر "حاکم خوب" ، غلط مشهوری است و کماکان حکمرانی خوب از #حاکم_خوب می گذرد.
قال امیرالمومنین: مَنْ نَصَبَ نَفسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتعلِمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأديبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبلَ تَأديبهِ بِلسانِهِ:
هر که خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد باید قبل از تعلیم دیگران، به تعلیم خود بپردازد و پیش از آنکه به زبانش تربیت کند، با رفتار خود تربیت نماید.
اخلاق، قدرت نرم اداره است.
دیشب جای خالی #رئیس_جمهور_شهید و اخلاقِ مدارا و تحملش بیشتر خالی شد!
عنصر اخلاق در تشخیص اصلح، سهم بیشتری یافت!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۳۱
☑️ @m_ghanbarian
🗳رأی میدهم به کسی که به نام ایران، نزد مستکبران دست دریوزه نَبرد،
دست به زانوی توانای ایران و داشتههای ایران گذاشته؛ «بسمالله» بگوید و برای ساخت ایران؛
جوان تحصیلکردهاش،
داشتههای خدادادش،
کارخانهها و کارگرانش و
قلبِ همراه و
بازوی توانمند و
فکر خلاقِ
روستایی و شهری و عشایرش را باور کند و
با اشراف به جزئیات مسائل کشور راهحلهایی فکرشده را اجرا کرده،
همزمان با فسادستیزی،
تعامل فعال با کشورهای دیگر را با تولید و تجارت ایرانی به فرصتی دیگر برای
ساخت و عزت کشورمان بدل سازد.
@abbas_heidaripour
در این لحظات که سرنوشت یکایک ایرانیان، منطقه و جهان که پیوندی جدی با این انتخابات یافته است،
خدای متعال را به
آه یکایک مظلومان غزه و روح پاک کودکان شهیدش،
ارواح پرفتوح شهدای مقاومت، از سرباز ناشناس تا فرماندهان نامآورش؛
خاضعانه، خاشعانه و ملتمسانه با دستانی تهی و چشمانی اشکبار
سوگند میدهیم و این ارواح عِندَ رَبِّهِمۡ را که متصل به خزائن عنداللهیاند و از آن روزی میخورند،
به یاری میجوئیم که دست یکایک قلوب ملت را در این انتخاب بگیرند
و ما را شرمنده مقاومت، شهدای مقاومت، مجاهدان و مظلومان عالم نکند؛
مقدرات را نمیدانیم اما بهترین تقدیر را؛ همانکه حضرت حق بدان خوانده که
وَمَا لَكُمۡ لَا تُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱلمُستَضعَفِينَ مِنَ ٱلرِّجَالِ وَٱلنِّسَآءِ وَٱلوِلدَٰنِ،
همانکه روح خمینی کبیر در ما دمید و ٱثَّاقَلتُمۡ إِلَى ٱلأَرۡضِ را از جانمان جدا ساخت،
همانکه بر اندام یک ملت قائم تنخور است، همان که عزت ماست، همان که در مسیر ظهور است؛
همانکه انتظارش نه از جنس ٱذۡهَبۡ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَٰتِلَآ إِنَّا هَٰهُنَا قَٰعِدُونَ بلکه
از جنس وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيࣲّ قَٰتَلَ مَعَهُۥ رِبِّيُّونَ كَثِيرࣱ فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَهُمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا ٱستَكَانُواْۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلصَّـٰبِرِينَ است؛ همان را طلب میکنیم.
و میدانیم و باور داریم که
وَلَوۡ أَنَّ أَهلَ ٱلقُرَىٰٓ ءَامَنُواْ وَٱتَّقَوۡاْ لَفَتَحنَا عَلَيهِم بَرَكَٰتࣲ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلأَرۡضِ در اجابت دستورات الهی،
هیچ دور نیست.
@abbas_heidaripour
1) دکتر پزشکیان تجربه دولت خاتمی و روحانی را پیش چشم دارد؛ اما ممشی و منش او و چگونگی چینش اطرافیان و تعامل بعدی با این اطرافیان تعیین خواهد کرد که از این دو تجربه بهره خواهد برد یا خیر؟
2) کارهای دولت رئیسی را از نزدیک تحویل خواهد گرفت؛ و خواهد فهمید وضعیت نامطلوب حادی را تحویل نگرفته است بلکه بسیاری از کارها در مسیر درست است؛ به ویژه اگر امثال جهانگیری معاون اول او باشند.
3) پزشکیان مجبور است تصمیم بگیرد، هرچقدر هم کارشناسی برایش مهم باشد اما خواهد دید که اجماعی در کارشناسی نیست، حداکثر سکوت بخشی از کارشناسی در جلسات، وقتی که ببینند اطرافیان صاحبقدرت پزشکیان به سمت دیگر تمایل دارند، را نظارهگر خواهد بود گرچه شاید به این سکوت و اعراض پنهان توجه نکند اما آن را درخواهد یافت و جایی باید چشمدرچشم آن صحنهها را جمع کند؛ او مثل روحانی کشور را نمیتواند تعطیل کند(به خاطر خلقیاتش) اما اگر تصمیم نگیرد نزاع اطراف موضوع با دو رویکرد مختلف روحانی-خاتمی میتواند بحرانزایی داشته باشد به علاوه برخی کنشها و نگاههای خود او میتواند نوعی بحران داخل دولت بیافریند و این تعمیم پیدا کند. البته سهم نحوه اداره به سبک و سیاق روحانی در این دولت کم خواهد بود زیرا روحانی همهچیز را به یک چیز گره زده بود و حتی انتظار در دست گرفتن قدرت را نداشت، اما پزشکیان میخواهد تأثیر و کنشگری داشته باشد.
4) یک مسئله مهم نسبت مجلس با دولت اوست؛ به احتمال قوی مجلس همراهی بالایی با او در تأیید وزار خواهد داشت و بعید است که مقاومت چندانی کند حتی درباره وزیر خارجهای چون ظریف اما اینکه این انتخاب از پیش تعیینشده را جلو خواهد برد یا خیر؛ باید ببینیم. شاید عجیب باشد اما نکته این است که معنای نمادینِ بودن ظریف به معنای بازگشت به دولت روحانی است و نبودش تمرکز بیشتر روی راهبردهای دولت خاتمی و حتی دولت دوم خاتمی.
5) مسئله نسبت با محور مقاومت و واقعیتهای میدانی بسیار جدی است؛ حتماً تفهیم خواهد شد که اگر اندکی عقب بکشیم، دشمن در جبهه مقاومت جلو خواهد آمد و بعد عقبه راهبردیمان را از دست خواهیم داد. اما از آنسو در میدان هم ممکن است تغییراتی ایجاد شود ولی جبهه مقاومت جدی تلاش خواهد کرد آثار دیپلماسی کمرمقتر چهره مقاومت این دوره را به گونهای دیگر جبران کند.
6) فرایند کسب درآمد نفتی را چه خواهد کرد؟ آیا آن را به تعطیلی خواهد کشاند؟ بعید است که بتواند از درآمدهای نفتی صرفنظر کند اما ممکن است در یک فرایند تدریجی بین تلاش برای مذاکره و دادن امتیاز برای نهاییکردن یک توافق این فرایند را منجمد و کمرمق کند و بعد با حجمی از مشکلات روبرو خواهد شد که مسئله اصلی آن اداره واقعی کشور و تأمین منابع مالی کافی است.
7) در شرائط کسر منابع نفتی آیا او این درآمد را از طریق ارجاع قیمتهای حاملهای انرژی به فوب خلیج فارس تعقیب خواهد کرد؟فرایند اقناع عمومی چقدر طول خواهد کشید و شهامت اجرای این کار برای اجتناب از تکدورهای شدن کی حاصل خواهد شد؟؛ اگر او بر مذاکره با همان ترتیبات دولت روحانی جدی باشد باید ظرف دو سال این فرایند انجماد و بیخاصیتشدن مذاکره-کاهش درآمد نفتی را شاهد باشیم. دو مسیری که در یک نقطه به هم خواهد رسید.
8) تمایل شخص او و برخی نزدیکانش برای رسیدگی به بخش محرومین نیازمند صرف منابع مالی جدی است. اگر او بر این عهد استوار باشد مشکلش با لحاظ بند هفتم حادتر خواهد بود.
9) تحویل-تحول دولت تعویقهای جدی ایجاد خواهد کرد و ناآمادگی او و تیمش هم اثرات خاصش را خواهد گذاشت ولی به دلایلی که تا حدی اشاره شد، او آمادهتر از روحانی در دولت اولش است.
10) او به نظرم باید یاد بگیرد و این صندلی به او یاد خواهد داد؛ خلقیاتش هم تا حد خوبی به او شاید کمک کند به شرط اینکه اولاً عصبی نشود و ثانیاً منعزل نشود و کارها را بهکلی به کارشناسیها فوق ارشد نسپرد که در هر دو صورت خود او در وضعیتی خسته و جداً منفعل قرار خواهد گرفت.
@abbas_heidaripour
✍دلنوشته سخنگوی دولت بعد از عکس یادگاری با رهبرمعظم انقلاب
♦️ من هم مثل شما در زندگی عکس یادگاری زیاد گرفتم، عکسیهایی که در هر کدامشان زندگی کردم. در آن عکسها آدمهایی زندگی میکنند که بخشی از جان ما را با خود به همراه دارند، آدمهایی که یک تکه از جان ما را به همراه خود میکشند و هروقت به این تصاویر نگاه میکنیم انعکاس لبخند یا برق اشکمان را توی شیشه قاب عکس میبینیم
♦️من اما عکسی که بیشتر از همه دوست داشتم آن عکسی بود که هیچ وقت نگرفتم، عکسی که میخواستم در روزگار پیری به عنوان سند خدمتم به دیوار اتاقم بزنم، عکسی که میخواستم به فرزندانم، به نوههایم نشان بدهم و قصه مردی را تعریف کنم که در این عکس کنار من ایستاده و بگویم که روزی مردی بود که جز اخلاص نبود و افتخار داشتم که در کنار او ایستادم. مردی خستگی ناپذیر که یک عمر حسرتش را خواهیم خورد
🌹ما دولتِ یتیم هستیم، دولتی که موقع رفتن پدر نداشت و ما همه با هم بغضی را قورت دادیم که ۳۰ اردیبهشت توی گلوهامان گیر کرده بود
♦️حالا این قاب را با عکسی پر میکنیم که پدر ایتام شهدا در آن ایستاده است. شهید رئیسی عزیز ما را رها نکرد و ما این قاب بینظیر را مدیون او هستیم، قابی که هیچ دولتی ندارد…
♦️پی نوشت:شهید رئیسی معمولا در حاشیه جلسات دولت چندین کار را هماهنگی یا پیگیری میکردند، برای همین سخت بود راضی شوند برای گرفتن عکس دسته جمعی… یکبار که راضی شدند، دکتر امیرعبداللهیان ماموریت خارج بود، گفتند حق نیست وقتی ایشان برای کار مملکت رفتند ما بدون ایشان عکس بگیریم
حالا در عکس یادگاری دولت، جای هر دو خالیست
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
«وَ أَطِيعُوا اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاٰ تَنٰازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اِصْبِرُوا إِنَّ اَللّٰهَ مَعَ اَلصّٰابِرِينَ»﴿أنفال، 46﴾
به خود بپردازید :
با هم درگیر نشوید!
بیجان و بیرمق میشوید و وجههتان خراب میشود.
آیا همین آیه را فهمیدهایم؟
آیا حرکت ما بدون اصول اسلامی کماکان اسلامی است؟
آیا در هدایتیم که در سنّت حراست الهی وارد شویم و به ما ضرری نرسد؟
پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1720518959074332825
▫️
🖋نوشتهای به قلم برادر فاضل حوزوی: وحیدرضا طراوت
*نحوه تعامل با دولت پزشکیان*
باسمه تعالی
آیا آنها که خط رهبری و سیره ایشان را می دانند جز آنچه ایشان در دیدارهای اخیر اظهار داشته اند را انتظار داشتند؟!
حرف و ممشای درست و دقیق. تلاش برای موفّقیت دولت، دوقطبی سازی نکردن و حمایت از دولت مستقرّ جزء واضحترین خطوط است.
مشکل کجا هست؟ مشکل این است که دوقطبی سازی نکردن را می بینیم امّا اینکه جریانی در انتخابات شکست نخورد را نمی بینیم. و مرتّب با پمپاژ تحلیل های غلط عامل شکست معرفی می کنیم.
مشکل این است که نمی بینیم خود رهبری هم می فرمایند:
*«من از همهی دولتها در دوران مسئولیّت خودم حمایت کردم؛ از این دولت هم حمایت میکنم. هرجا هم لازم باشد تذکّر میدهم؛ البتّه چک سفید امضا هم به کسی نمیدهم. نگاه میکنم به عملکردها و برحسب عملکردها قضاوت میکنم و به توفیق الهی و به کمک الهی، برحسب عملکردها هم عمل خواهم کرد.»*
لذا جریان انقلاب را دعوت به خفه شدن، غفلت کردن و در نهایت انفعال می کنند.
جبهه انقلاب باید هوشیار باشد و در عین هوشیاری متناسب با عملکرد دولت هم حمایت کند و هم در صورت لزوم نقد کند و تذکّر دهد و تعاملش را بر اساس عملکرد قرار دهد.
اگر بخواهیم ببینیم، می بینیم که در همین چند روز پیش رهبری در عین اینکه گفتند باید با دولت تعامل مثبت کرد و موفقیت او موفقیت نظام است. شروطی را برای وزراء گذاشتند و تأکید کردند که هم دولت و هم مجلس برای اینها باید مواظبت کنند.
یعنی قرار نیست هر لیستی آمد عین گنگ ها بشینیم نگاه کنیم. نه باید تلاش کنیم در مجلس نامزدهای صالح و سالم رأی بیاورند و نامزدهای مخالف شروط رهبری رأی نیاورند.
البته مخالفان حقیقی رهبری شروع خواهند کرد با همین اسم رمز دوقطبی نکردن نمایندگان مجلس و جریان انقلاب را تخدیر کردن برای پرهیز از هرگونه تبیین و نقدی.
نباید فکر کرد که اینها فرق نقد کردن و دوقطبی کردن را نمی فهمند. نه!مسأله بده بستان های سیاسی و تخدیر حزب الله با برجسته کردن برخی خطوط رهبری است. نؤمن ببعض و نکفر ببعض! البتی برخی هم حقیقتا جاهل هستند
*امّا دو حساسیت اساسی در تعامل با دولت:*
1. ما میدانیم رهبری بخشی از جریان چپ یا اصلاحطلب را مخالف انقلاب می دانند خصوصا فتنه گران را خط قرمز می دانند.
ایشان سال 90 فرمودند:
«در دهههای قبل، یک جریانی در کشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهای خوبی هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و تقوای جمعی به خرج ندادند. در میانشان آدمهائی بودند که تقوای فردی هم داشتند، اما نداشتن تقوای جمعی، کار آنها را به جائی رساند که فتنهگرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند! آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهندهی ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلی خطر بزرگی است. آنها غلتیدند.»
لذا طبیعی است که رهبری در عین اینکه شخص پزشکیان را فردی انقلابی می دانند نسبت به اطرافیان و منتصبان ایشان که خاستگاه جریانی چپ دارد نگران باشند.
2. مسأله مهم بعدی که در سخنرانی روز غدیر، دیدار با نمایندگان و مراسم تنفیذ هم بود نگاه به داخل و ظرفیت های داخلی در قبال مشکلات و مسائل کشور است.
فلذا بنده این طور می فهمم که اگر شاکله کلّی دولت به لحاظ این دو قضیه درست باشد یعنی از یک طرف گماردن افرادی که شاخص های بیان شده رهبری در دو سخنرانی و از طرف دیگر حفظ جهت گیری کلان کشور در سیاست خارجی، ان شاءالله با آرامش و در مسیر درست پیش خواهیم رفت.
روشن است که این دولت به هر حال در نحوه مقابله با آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها مسیر دیگری خواهد رفت به نظر می رسد اینجا بدون تقابل با دولت می بایست به تبیین آحاد مردم، نخبگان و پیگیری از طریق مجلس اقدام کرد و حتّی الامکان به بازی دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی کمک نکرد.
فلذا جریان انقلابی باید با نیک اندیشی که در کلام رهبری در پیام انتخابات هم بود و البته هوشیارانه به صحنه نگاه کند و تبیین و اقدام کند.
پ.ن: شخصا به امکان ایجاد این تعامل صحیح در مجلس توسّط آقای قالیباف خوشبین هستم. قالیباف را فردی مؤمن، ولایی و انقلابی می دانم. باید کمک کرد ایشان در اداره مجلس موفّق باشد. درگیر شدن با ریاست مجلس و خراب کردن وحدت جریان انقلاب در مجلس با نکات کم اهمّیت فقط توان ما را هدر می دهد.
https://ble.ir/hasbona_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞🔞🔞
جنایت بامداد امروز تروریستهای صهیونیست
حنله به مدرسه محل اسکان آوارگان فلسطینی در زمان نماز صبح و به شهادت رساندن بیش از ۱۰۰ فلسطینی