eitaa logo
عبدالله محمدی
576 دنبال‌کننده
83 عکس
16 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶جهاد تبیین 🔸شگرد تاریخی شیطان 🔹 شیوه بدل سازی از حقایق را نخستین بار شیطان در جریان فریب حضرت آدم(ع) به کار گرفت. شیطان دریافته بود که انسان میل فطری به جاودانگی دارد. به همین دلیل بر بستر نیاز فطری حضرت آدم(ع) سوار شد و مغالطه‌ای را صورت داد: «ای انسان تو مایل به جاودانگی هستی. از سوی دیگر بدن تو جاودانه نیست، پس بیا از این درخت بخور تا جاودانه شوی.» فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لَا يَبْلَى 🔹پس از جریان هبوط حضرت آدم(ع)، سایر انحرافات شیطان در طول تاریخ نیز با سوار شدن بر روی یکی از نیازهای فطری انسانها محقق شده است؛ تا آنجا که افراد، این دعوت شیطانی را ندای درونی خود گمان میکنند و در بسیاری موارد، آن را «فریب دشمن» نمیدانند. 🔹همین روش شیطان در جنگ نرم و جنگهای شناختی نیز دنبال میشود. هویت جنگ نرم، تغییر ساختار ترجیحات و انتخابهای جامعه هدف است. یعنی دشمن با نفوذ در نظام فکری و گرایشی جامعه هدف، اولویتهای خود را به جای اولویتهای جامعه مینمایاند. دشمنان، برای این کار ، نقطه آغاز خود را نیازهای فطری افراد قرار میدهند و در ادامه، به جای آنکه آن را به سمت حقیقتی که پاسخگوی آن نیاز است سوق دهند، به سمت امور جعلی و بدلی جهت‌دهی میکنند. در نتیجه، افراد یک جامعه در حال فراهم آوردن اهداف دشمن هستند، و در عین حال گمان میکنند اندیشه و امیال خود را محقق میسازند. دانستن این شگرد شیطان میتواند مانع غافلگیری مجاهدان جهاد تبیین شود. فهم این روش شیطان به ما کمک میکند، مراقب نسخه اصلی و جعلی حقایق باشیم. 🔹همچنین میتوان این روش شیطان را در جهاد تبیین، مهندسی معکوس و با حذف بعد شیطانی آن در مسیر تبیین استفاده کرد. یعنی برای تبیین حقایق، از نیازهای فطری و طبیعی انسان آغاز کنیم. میل فطری انسانها به دین و دیگر ارزشهای الهی، میتواند نقطه آغاز مناسبی برای جهاد تبیین باشد. در شماره آینده با انواع تحریفات آشکار و پنهان دشمن بیشتر آشنا خواهیم شد. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸اقسام تحریف در شماره قبل با نقش تحریف حقایق در پیشبرد قدرتهای باطل آشنا شدیم. در این شماره قصد داریم برخی انواع تحریف را مرور کنیم. 🔹گاهی اوقات تحریف به شکل وارد ساختن مفاهیمی نادرست است. مثلاً جریانهای مادیگرا، دنیادوست و شهوت‌ران که هیچگاه نمیتوانستند مراتب معنوی پیامبران را در زندگی دیگر افراد جامعه ببینند یا زندگی خود را شبیه آنان سازند، نسبت‌های تاریخی نادرستی به انبیا میدادند تا بتوانند با اینکار رفتار مادی و شهوانی خود را نیز توجیه کنند. عده‌ای که نمیتوانستند خود را همانند اولیا و انبیا بالا بکشند، تلاش میکردند آنان را در سطح خاکدان دنیا پایین بکشند. بخشی از اسرائیلیات بیانگر همین تحریف‌های تاریخی است. 🔹قرآن کریم، یهودیان را مصداق بارز تحریف حقایق در تاریخ معرفی میکند. مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ (46 نساء) قد کان فريق منهم يسمعون کلام الله ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه و هم يعلمون.(بقره، 75) 🔹همچنین مخالفان اهل بیت(ع) نیز احادیث دروغین برای تحریف چهره ایشان جعل میکردند. مثلا در شماری از احادیث جعلی، اینگونه وانمود میشود که حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) ناراضی بوده است. هدف ایشان از این تحریف آن بود که قبح نارضایتی دختر پیامبر(ص) از خلیفه اول و دوم کاسته شود و در اصطلاح برای آنان شریک جرم ساخته شود. به همین ترتیب نقلهای نادرستی که درباره سیره و زندگی علما و بزرگان دین شده است، مصداقی از همین تحریف است. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تحریف کتمان (۱) 🔹قسم دیگر تحریف، بسیار پنهان‌تر و پیچیده‌تر است. چرا که هیچ آموزه یا گزاره دروغ در گزارش‌ها دیده نمیشود. یعنی هنگام مرور هر کدام از تک گزاره‌ها، با هیچ جمله نادرستی مواجه نمیشویم، ولی تحریف اینگونه رخ داده که بخشی از حقیقت، آگاهانه کتمان میشود. بر همین اساس تشخیص این نوع تحریف بسیار دشوار است. 🔹قرآن کریم یهودیان و مسیحیان را به کتمان حقایق نیز متهم میکند. يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(71 آل عمران) این امر حاکی از خطرناک بودن کتمان حقایق است. پرسش مهم آن است که اهل کتاب چه چیزی را کتمان میکردند که قرآن به ایشان اعتراض کرده است؟ 🔹یکی دیگر از جلوه‌های این تحریف در سیره عملی بنی‌امیه منعکس شده است. امام صادق(ع) سیاست کلی بنی‌امیه را چنین توصیف کردند: «همانا بنى اميه تعليم ايمان را براى مردم آزاد گذاردند و تعليم شرك را آزاد نگذاشتند، بخاطر اینكه اگر مردم را بر آن وادار كنند آن را نشناسند.» یعنی اجازه میدادند علما و مبلغان، درباره ایمان و ارکان و شاخصه‌های آن سخن بگویند. تدریس نماز، حج، روزه و ... آزاد بود، اما راه برای تبیین مفهوم شرک و مصادیق آن باز نبود، زیرا اگر این معارف به مردم آموخته میشد، شرک‌آلود بودن رفتار آنان را میفهمیدند. همچنین اگر مردم شاخصه‌های شرک را میشناختند، به برنامه‌های شرک‌آلودی که از سوی بنی‌امیه بر آنان تحمیل میشد، آگاه میشدند و در برابر آن مقاومت میکردند. به بیان دیگر بنی‌امیه آن بخش‌هایی از دین که ناظر به توصیف توحید است را پذیرفته و ترویج میکردند، ولی بخش‌هایی که ناظر به نفی طاغوت و مبارزه با شرک بود را اصلاً بیان نمیکردند. در این سیاست، بر حسب ظاهر هیچ گزاره باطلی نمیگفتند، لکن آگاهانه برخی ساحت‌های دین را کتمان میکردند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تحریف کتمان (۲) و تحریف کاریکاتور 🔹مقام معظم رهبری معتقدند اگر ما جزئیات زندگی اهل بیت (ع) را با دقت بدانیم ولی از طرح و هدف کلی آنان مطلع نباشیم، سیره ایشان را نشناخته‌ایم. اما با دانستن طرح و نقشه کلان اهل بیت(ع) میتوان یکایک صحنه‌های جزئی را نیز به شکل متفاوتی تفسیر کرد. ایشان معتقدند طرح کلانی که تمام ائمه (ع) به دنبال تشکیل مقدمات آن بودند عبارتست از : 🔻« تلاش و مبارزه برای فراهم کردن زمینه تشکیل حکومت اسلامی» 🔹در حالیکه کتمان حقایق تاریخی سبب شده است بسیاری از شیعیان و حتی فعالان فرهنگی نیز چنین تصویری از امامان نداشته باشند. ایشان فقط صحنه‌هایی از مبارزات سیاسی امام علی(ع)، مقطعی از زندگی امام حسن (ع) و امام حسین(ع) و امام رضا (ع) را در ذهن دارند و دیگر امامان مانند امام سجاد(ع)، امام هادی (ع) و ... را مبارز سیاسی اجتماعی نمیدانند. با کنار هم نهادن تحلیلهای رهبر انقلاب از سیره اهل بیت(ع) و حوادث صدر اسلام میتوان دریافت ایشان به دنبال مبارزه با این شکل تحریف هستند تا چهره پنهان مانده اهل بیت را نمایان سازند. 🔹تحریف کتمان درباره بزرگانی چون امام خمینی(ره) نیز رخ داده است. برخی جریانات میکوشند از زندگی امام، فقط جنبه‌های اخلاق فردی، ساده‌زیستی و تفقه او برجسته شود، اما سخنی از استکبارستیزی و مقابله با اشرافیت او به میان نیاید. جوانی که با چنین گزارشی مواجه شود، هیچ گزاره نادرستی را در آن نمی‌یابد و آن را با اشتیاق میپذیرد، اما کسانی که با سیره امام(ره) آشنا بودند، چنین گزارش به ظاهر صادقی را تحریف می‌نامند، چرا که بخش مهمی از حقایق را بیان نکرده است. 🔹در کنار کتمان حقایق، تحریف دیگری وجود دارد که ناشی از عدم توازن میان اجزاء و ابعاد مختلف است. گاه در توصیف حقایق، کتمانی رخ نداده است ولی برخی جهات با برجستگی‌های بیشتری مطرح میشوند و برخی ابعاد کم اهمیت جلوه داده میشوند. نتیجه این تحریف ترسیم چهره‌های کاریکاتوری و غیر متوازن است. با اندکی تأمل میتوان دریافت که تشخیص تحریف کتمان و کاریکاتور، تنها از کسانی ساخته است که نگرشی کلان نسبت به دین، نبوت، امامت، روشهای شیطان و ... داشته باشند. برهمین اساس جهادگران جهاد تبیین باید همواره دانش خود را نسبت به مبانی دینی و معرفتی تقویت کنند تا گونه‌های مختلف تحریف را تشخیص دهند ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تکرار و جهاد تبیین 🔹در شماره‌های قبل گفتیم که لازمه تبیین، اقناع ذهنی و قلبی است. یعنی زمانی میتوان از تبیین سخن گفت که محتوا به اعماق لایه‌های ذهن مخاطب وارد شده و فرد با آن همراهی قلبی داشته باشد. بنابراین، صرف اسکات مخاطبان و نیز صرف ابلاغ پیام به آنها تبیین نیست. 🔻اما این فرآیند اقناع ذهنی و باور قلبی چگونه محقق میشود؟ 🔹یکی از عوامل موثر در تثبیت محتوا در ذهن و روح مخاطبان، تکرار است. در نظریه‌های یادگیری نیز درباره اهمیت تکرار، گفتگوهای مفصلی شده است. به ویژه اگر تکرار در مقاطع متناوب و نامنظم محقق شود، ماندگاری بیشتری بر ذهن دارد. در جهاد تبیین نیز تکرار یک محتوا به زبانهای مختلف، مثال‌های گوناگون و از همه مهمتر در موقعیت‌های متنوع تأثیر خاصی بر مخاطبان دارد. این امر به ویژه در عموم مردم رایج‌تر است، یعنی شاید در انسان‌های نخبه و خاص، اقامه برهان متقن بر یک موضوع برای تصدیق آن کافی باشد؛ در افراد متوسط، صرف یکبار گفتن برای نهادینه شدن محتوا کافی نیست و لازم است از ابزار تکرار برای فرهنگسازی بهره جست. 🔹برای نمونه در تبیین‌های ایجابی که به دنبال بیان مبانی و ارزش‌های معرفتی خود هستیم، لازم است حقایقی مانند توحید، رابطه دین و دنیا، جامعیت دین، رابطه دین و سیاست، عقلانیت دین و ... بارها تکرار شود. 🔹در تبیینهای سلبی و پاسخ به تحریفات نیز نیازمند تکرار پاسخهای متنوع هستیم. به ویژه با توجه به آنکه شبهات و تحریفات دشمن با زبان‌های گوناگون و در قالب‌های متنوع سمعی و بصری در حال تکرار است، نمیتوان با اتکاء به اینکه فلان شبهه یکبار پاسخ داده شده است، به پاسخ ابتدایی بسنده کرد. بلکه ضروری است پاسخ‌ها از زوایای متفاوتی مطرح شود تا در ذهن و جان مخاطب تثبیت گردد. 🔹قرآن کریم به عنوان مهمترین کتاب هدایت، که تأکید بر خلاصه‌گویی دارد، بارها برخی مفاهیم مانند تقوی، مرگ‌اندیشی، بی‌اعتباری دنیا و ... را تکرار کرده است. همچنین برخی ماجراهای تاریخی از سیره هدایتگر انبیا چندین بار در قرآن تکرار شده است. اگر این تکرار و تنوع در بیان، لغو بود و تأثیر هدایتی نداشت، از سوی خداوند حکیم اعمال نمیشد. قرآن کریم محتوای خود را «ذکر» نامیده است. 《وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ》و《وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ》 روشن است که ذکر غیر از تعلیم ابتدایی است و دربردارنده تکرار پسندیده است. همچنین خداوند به پیامبر خود دستور داده است به صرف انتقال یکباره اکتفا نکند و مطالب قبلاً آموخته شده را یادآوری کند، چراکه همین تکرار برای مومنین سودمند است. 《وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ》 ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸تکرار و جهاد تبیین (۲) 🔹در خطبه‌های نهج‌البلاغه و دیگر سخنان امامان، تأکید بر تقوی با زبان‌های گوناگون تکرار شده است و در مواردی مانند نماز جمعه این تکرارها تکلیف میشود. بر همین اساس نباید گمان کنیم، تکرار مطالب همواره کار نادرستی است. چه بسا با یک بار گفتن، مخاطب مطلب را تصدیق کند ولی باور قلبی برای او ایجاد نشود. مقام معظم رهبری این اصل را چنین توضیح میدهند: 🔻« آنچه هم در باب انقلاب و در باب امام گفته‌اند و گفته‌ایم و تکرار کرده‌ایم، باید مرور بشود، باید مجدّداً تکرار بشود؛ چون اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیّات و خصوصیّات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت بمرور وجود دارد. اکثر شما میدانید که انگیزه‌هایی برای تحریف شخصیّت امام و تحریف انقلاب -که بزرگ‌ترین هنر امام بزرگوار بود- هست. ما باید تکرار کنیم حقایقی را که در باب امام و در باب انقلاب گفته‌ایم، باز هم بگوییم و تکرار کنیم و مجال تحریف را از تحریف‌کنندگان بگیریم. در شرع مقدّس هم همین‌جور است، در حقایق تاریخی هم همین‌جور است؛ بسیاری از معارف دینی را مأمور شده‌ایم که تکرار کنیم؛ مِن‌بابِ مثال، تلاوت قرآن را به‌طور دائم باید تکرار کنیم که حقایق قرآنی از ذهن‌ها هرگز محو نشود؛ یا تاریخ را -تاریخ واقعی و درست را- باید تکرار کنیم. اگر ملّت ما عاشورا را این‌جور در طول قرن‌های متمادی با اصرار تبیین نمیکردند و بیان نمیکردند، ممکن بود این حادثه‌ی مهم از یادها برود یا بسیار ضعیف‌تر از آنچه واقع شده است منعکس بشود.» 🔹البته نباید فراموش کنیم هدف از تکرار، تثبیت سریع‌تر و عمیق‌تر محتوای جهاد تبیین در ذهن مخاطبان است. بنابراین نباید این تکرار به شکلی ملال‌آور بیان شود که جذابیت مطلب را بکاهد. طبیعتاً تکرار نیازمند تنوع در الگوهای بیانی نیز هست. با توجه به تنوع مخاطبان، شرایط زمانی و مکانی تبیین و ...باید از قالب‌ها و روش‌های مختلفی استفاده کنیم. همانگونه که قرآن کریم نیز الگوهای تبیینی متنوعی را در موقعیت‌های مختلف به کار گرفته است. 🔹اما غیر از تکرار چه چیزهای دیگری تبیین را تثبیت میکنند؟ در شماره آینده قصد داریم تأثیر عمل را در جهاد تبیین بررسی کنیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸نقش عمل در جهاد تبیین 🔹در شماره‌های قبل گفتیم موفقیت «جهاد تبیین» به اقناع ذهنی و باور قلبی است که در مخاطبان محقق میشود. هر اندازه گره‌های فکری مخاطبان، بهتر باز شود و مطالب به جان آنها بنشیند، جهاد تبیین موفقتر بوده است. درباره تأثیر تکرار در تبیین نیز گفتگو کردیم. اما در کنار تکرار، عمل نیز نقش بسیار مهمی در تبیین دارد. 🔹در نگاه نخست چنین به ذهن میرسد که جهاد تبیین یعنی یک مبلّغ یا فعال فرهنگی جلسه‌ای در فضای حقیقی و مجازی تشکیل دهد و طیّ گفتگو با مخاطبان، مبانی معرفتی مورد نیاز در تقابل با دشمن را تبیین کرده و تحریفات و شبهات مطرح شده از سوی دشمنان را یکی یکی پاسخ دهد. این روش حتماً یکی از موفقترین الگوهای جهاد تبیین است. 🔹اما با این وجود، جهاد تبیین منحصر به روش‌های بیانی نیست. گاهی عمل کردن و رفتارها، مرتبه‌ای از جهاد تبیین شمرده میشوند. در اینجا پرسشی به ذهن میرسد که 🔻《چگونه ممکن است عمل که با اعضاء و جوارح ما سروکار دارد در جهاد تبیین موثر باشد که با فکر و قلب انسان مرتبط است؟》 برای پاسخ به این مطلب لازم است رابطه نظر و عمل را به طور خلاصه مرور کنیم. 🔹رابطه نظر و عمل رابطه‌ای دوسویه است. نظر (مترادف اندیشه، فکر، بینش و ...) مبدأ رفتارهای انسان است. هر انسانی قبل از انجام کار، ابتدا آن را تصور؛ و فواید و هزینه‌های آن را با خود محاسبه میکند، اگر تشخیص داد فواید آن کار در مجموع از هزینه‌هایش بیشتر است، نسبت به آن کار، گرایش یافته و اقدام میکند. هر اندازه شناخت فرد از فواید آن کار افزایش یابد، زمینه برای عملی شدن آن کار بیشتر است. مثلاً اگر شناخت یک نفر از فواید و آثار نماز شب تقویت شود، انگیزه و میل او برای تحمل سختی‌های آن فزونی خواهد یافت. به همین ترتیب تقویت آگاهی از مضرات یک عمل، زمینه را برای ترک آن بیشتر میسازد. بخش زیادی از مشکلات یک جامعه، به جهل و عدم آگاهی ایشان بازمیگردد . اگر سطح معرفت افراد ارتقا یابد، در برابر الگوهای رفتاری بیگانه منفعل نمیشوند. 🔹روی دیگر رابطه نظر و عمل، تأثیر رفتار بر باور است. این بعد از ارتباط کمتر مورد توجه بوده و معمولاً بر تأثیر شناخت بر رفتار تأکید میشود. لکن باید دانست رفتارها نیز بر شناخت‌های ما اثرگذار هستند. عمل کردن به یک باور سبب تقویت اعتقاد فرد خواهد شد. کسی که از ابتدای کودکی در جلسات محرم حاضر شده و خدمتگزاری عملی را در این فضا سالها تجربه کرده باشد، اعتقادش به امام حسین(ع) و حقانیت نهضت عاشورا دوچندان میشود. با اینکه خدمت در هیأت از سنخ رفتار و عمل است و اعتقاد، از سنخ باور و نظر. به عبارت روشنتر تکرار عمل، فلسفه نظری پشتیبان آن عمل را در ذهن تقویت میکند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸نقش عمل در جهاد تبیین(2) 🔹قرآن کریم با استناد به همین حقیقت یکی از ریشه‌های انحراف اعتقادی را گناه و رفتار ناشایست معرفی کرده است. 《ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ》 با اینکه ارتکاب گناه، امری رفتاری است، اما نتیجه آن تکذیب آیات الهی شمرده شده که مربوط به ساحت اعتقادات است. همچنین سوره مطففین، دلیل انکار معجزات و آیات الهی، را غبار ظلمتی میداند که در اثر ارتکاب معصیت بر قلب افراد نشسته است. 《إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ》 برخی افراد بدون آنکه کتابی انحرافی مطالعه کرده یا در جلسه یا کانال مروج افکار باطل شرکت کرده باشند، به مرور ضعف اعتقادی پیدا میکنند. طبق این آیات، ریشه انحراف، اعمال ناپسند بوده است. 🔹طبق حدیثی از رسول اسلام(ص) نتیجه کثرت گناه آن است که رفته رفته ولایت ائمه(ع) و نبوت انکار میشود. به همین ترتیب استمرار معصیت سبب انکار توحید و افتادن در منجلاب الحاد خواهد شد. 《يا عباد الله احذروا الانهماک في المعاصي و التهاون بها، فان المعاصي تستولي الخذلان علي صاحبها، حتي توقعه في رد ولايه وصي رسول الله، ودفع نبوه نبي الله، ولاتزال ايضا بذلک حتي توقعه في دفع توحيد الله، والالحاد في دين الله》 《اي: بندگان خدا! به هوش باشيد از اين که در گناه غرق شويد و با علاقه گناه نماييد. و بپرهيزيد از اين که گناه را کوچک شماريد، چرا که هر گناهي مرتکب شوندهي خود را چنان به رسوايي وپستي ميکشاند که او ولايت ائمه دين را انکار نمايد، و نبوت پيامبر را منکر شود. بلکه بدتر از اين او را به جايي ميکشاند که توحيد را انکار نموده و در دين خدا ملحد و کافر شود.》 🔹سیره عملی بزرگان انقلاب اسلامی همواره تأثیر جدی در تثبیت ارزشها و آرمانهای انقلاب داشته است. ساده زیستی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید بهشتی و ... باور عموم مردم به حقانیت انقلاب را میافزود و در برابر رفتارهای مناقض با ارزشهای انقلاب سبب سست شدن اعتقاد مردم میشد. زندگی اشرافی برخی مسئولان دولت سازندگی و پس از آن صرفاً ضداخلاق نبود، بلکه تضعیف کننده باور امت نیز شمرده میشد. 🔹تا کنون فهمیدیم که نظر و عمل با یکدیگر داد و ستدی دلپذیر دارند. به شکلی که تقویت باورها، انجام اعمال را آسانتر ساخته و ممارست بر یک عمل، اعتقاد پشتیبان آن عمل را تقویت میکند. در جهاد تبیین از این ارتباط دوسویه میتوان بهره جست. یعنی با اینکه جهاد تبیین قصد دارد گره‌های ذهنی مخاطبانش را در ساحت نظر باز کند، اما بخشی از این وظیفه بر دوش رفتارها و فضای عملی نهاده شده است. در شماره بعد نشان خواهیم داد کدام رفتارها و چگونه کمک‌رسان جهاد تبیین هستند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸جهاد تبیین و مودت (۱) 🔹رسول مکرم اسلام مزد سال‌ها تلاش، خون دل، زخم زبان و جنگ برای هدایت امت را «مودّت» نسبت به اهل بیت(ع) دانستند. «قل لااسئلکم علیه اجراً الّا المودة فی القربی»(شوری:23) تفاوت محبت و مودّت، در ابراز خارجی و عینی آن است. ممکن است کسی محبتی را در دل داشته باشد، ولی آن را ابراز نکند. آنچه پیامبر از مردم خواستند صرفاً محبت نسبت به اهل بیت نبود، بلکه مودت بود. چرا که صرف محبت کافی نیست. در جریان سقیفه بسیاری از کسانی که در برابر بزرگترین ظلم جهان اسلام سکوت کردند، امام علی(ع) را دوست داشتند. اما نتوانستند این محبت را ابراز کنند. در کربلا نیز بسیاری از افراد، شهادت امام حسین را از نزدیک دیدند و گریستند، اما شهامت ابراز این محبت را نداشتند. 🔹اکنون دو پرسش مهم در ذهن شکل میگیرد؟ نخست آنکه: 🔻چه چیزی مانع ابراز محبت میشود؟ مهمترین مانع ابراز محبت، ترس از دست دادن منافع دنیوی است. مومنین زمان سقیفه و کربلا نگران بودند که ابراز حمایت از اهل بیت(ع) منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنان را به خطر بیندازد. دشمنان نیز به خوبی آنان را میشناختند و ترس از هزینه را برایشان پررنگ تر کرده بودند. 🔹پرسش دوم آنکه: 🔻 ابراز محبت چه فایده‌ای دارد که در اسلام این اندازه بر آن تأکید شده است؟ ابراز محبت، در درجه اول باعث تقویت ایمان خود فرد میشود. کسی که برای ابراز محبت خود به جبهه حق، متحمل هزینه شود، اشتیاقش به اعتقادات و باورهایش شدیدتر میشود. احساس افتخار و عزت درونی، او را برای حمایت‌های جدی‌تر و بیشتر از جبهه حق، راسخ‌تر میکند. در درجه دوم، ابراز محبت و حمایت از جبهه حق، سبب تقویت روحیه سایر مومنان میشود. بسیاری از مومنان نیز همچون ما در دل خویش محبت به ارزش‌های الهی دارند، ولی نگران هستند این ابراز محبت با تمسخر و تخطئه جبهه باطل مواجه شود. اگر تعدادی از مومنان، محبت و عقیده خویش را ابراز کنند، دیگر افراد نیز بر این رسالت مهم تشجیع میشوند. مودت سبب دلگرمی اهالی جبهه حق میشود و ترس آنان را کاهش میدهد. علاوه بر این هر یک از افراد با مودت خویش، ایمان راسخ‌تری پیدا کرده و برای حمایت‌های بعدی انگیزه بیشتری دارند و همین امر تقویت روحیه دیگران را با سرعت و شدت بیشتری محقق میکند. در شماره های قبل بارها درباره اهمیت حرکت کاروانی سخن گفتیم. اسلام از مومنان حرکت جمعی را طلب کرده و میخواهد همدیگر را در مبارزه با باطل یاری کنیم. مودت را در این چارچوب باید نگریست. ما حمایت علنی خود از جبهه حق، روحیه همسنگرانمان را تقویت میکنیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸جهاد تبیین و مودت (۲) 🔹جبهه باطل در ابراز اموری که مخالف فطرت و وجدان و اخلاق است، شجاع است. چرا باید جبهه مومنان در ابراز عقیده حق خود دچار سستی شود؟ ابراز محبت به اهل بیت(ع) از پوشیدن لباس مشکی در عزا و لباس شاد در اعیاد، نام و پرچم اهل بیت را سر در خانه نصب کردن، پروفایل مومنانه گذاردن آغاز میشود تا ابراز عقیده حق در جمع دوستان و مومنان؛ و سپس ابراز حمایت از ارزش‌های اسلام و انقلاب در جمع افراد متوسط و حتی مخالفان. 🔹در ماه‌های اخیر جبهه انقلاب بیشتر به مودت نیروهای انقلابی نیازمند است. افراد علاقمند به نظام و شهدا بسیار بیشتر از افراد مخالف هستند. اگر هر کدام از افراد، همین مرتبه ایمان خود را ابراز کنند اولا برای مراتب بالاتر شجاعت بیشتری دارند، و ثانیا دیگر مومنان را نیز در این حمایت تشجیع میکنند. 🔹دقت در تاریخ معصومان و نیز امت اسلام اهمیت این دستور پیامبر را برایمان بیشتر آشکار میسازد. بسیاری از ضربه‌هایی که امت اسلام از درون و دشمنان بیرون خورده است به دلیل خودسانسوری و کتمان عقاید و ارزش‌ها بوده است. هر کس گمان میکرد که در ابراز علنی حق تنهاست، در حالیکه دیگران نیز همین احساس را داشتند و منتظر بودند یک‌نفر جلو بیفتد و حصار سکوت را بشکند. عمل نکردن به دستور پیامبر ما را در مارپیچ سکوت گرفتار میکند. 🔻 کسی که برای دفاع از عقاید خویش هزینه نکند، رفته رفته با عافیت‌طلبی و تنبلی انس میگیرد و منافعش بر عقایدش غلبه می‌یابد و کم کم از ابتدایی ترین باورهای خود عدول میکند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
✳️استاد فکر ✅دومین کنگره بین‌‌المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی ره 1️⃣ پنج‌شنبه 8 دی‌ماه 1401 بعد از نماز مغرب و عشا/ حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها 2️⃣ شنبه 10 دی‌ماه 1401/ تهران، سالن اجلاس سران 3️⃣ و 4️⃣ یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 دی‌ماه 1401/ قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 💠سایت و کانال مجموعه آثار علامه مصباح ره 🌐http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/ 🌐@mesbahyazdi_ir 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
برنامه کمیسیونها و عناوین مقالات👆
♦️در داغ مالک، در سوگ عمار 🔹جنگ صفین، از موقعیت‌های حساس تاریخ اسلام بود. از سویی، شدت نبرد به قدری بود که حضرت امیر علیه‌السلام در مقاطعی از جنگ، نماز خود را بر روی اسب خواند و از سوی دیگر، عملیات روانی معاویه، شبهات و تردیدها را در میان لشکر ولایت، سم‌پاشی می‌کرد. در این جنگ، به همان اندازه که به رشادت مالک اشتر نیاز بود، روشنگری‌های عمار نیز ضرورت داشت تا از سستی و ریزش نیروهای خودی، جلوگیری کند. 🔹در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، علمدار جهاد فرهنگی و بصیرت‌افزایی، علامه مصباح یزدی نیز از دنیا رفت. اگر کسی آشنایی مختصری با ادبیات جنگ نرم و خطرات و آثار مخرب آن داشته باشد، خواهد فهمید که خسارت از دست دادن علامه مصباح یزدی برای انقلاب، کمتر از شهادت سردار سلیمانی نیست. جنگ سخت، با مرزهای جغرافیایی سر و کار دارد و لشکرکشی، زد و خورد و تلفات آن آشکار است. به دلیل مشکلات و هزینه‌های فراوان این نوع از جنگ، استعمار، به جنگ نرم روی آورد. هدف اصلی جنگ نرم، «تغییر نظام ترجیحات، اولویت‌ها، باورها و ارزش‌های جامعه هدف» است. اگر قدرتی بتواند نظام ترجیحات و ارزش‌های یک جامعه را به نفع خود تغییر دهد، در حقیقت، چندین میلیون افراد آن جامعه را به سربازان خود تبدیل کرده است که بدون آنکه بدانند، در خدمت او هستند. این هجوم، خاموش، تدریجی و بدون ایجاد حساسیت است؛ اما خسارت آن، بسیار بیشتر از جنگ سخت است. 🔹اگر مقاومت و ایستادگی یک امت، به ماجراجویی و هزینه‌سازی تفسیر شود؛ سازش‌کاری و تسلیم، پشت نقاب گفت‌وگوی متمدنانه مخفی گردد؛ مشروعیت ولایت فقیه، در حد وکالت و تابع خواست مردم، محدود شود؛ نظام ولایت فقیه، قرائتی در کنار دیگر قرائت‌های از دین معرفی گردد و... رشادت صدها سلیمانی نیز کارساز نخواهد بود؛ همان طور که در پایان صفین، مالک زنده بود و شجاعت او هم کاسته نشده بود؛ ولی سرنوشت نبرد را علمیات روانی رقم زد. 🔹رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی مهم خویش در دانشگاه علم و صنعت، به تمایز میان صورت و سیرت انقلاب اشاره کرد و فرمود دشمن دنبال آن است که با حفظ ظاهر، انقلاب را از ارزش‌های اساسی آن، تهی کند. در این صورت، انقلاب همچون دندان پوسیده‌ای است که ظاهری سالم دارد؛ ولی از درون، آسیب‌پذیر و شکننده است. 🔹علامه مصباح یزدی، در طول عمر خویش، همواره مرزبان مرزهای فکری و عقیدتی اسلام بود. سال‌های قبل از انقلاب، در کنار همراهی با نهضت امام خمینی -که نقش مبارزاتی ایشان، نیازمند بحثی مفصل است- مبارزه گسترده‌ای با جریان‌های بهائیت و طرفداران انجمن حجیته را آغاز کرد. فصل دیگر مبارزات فرهنگی او، نقد علمی نسبت به برخی نویسندگان بود که آثار انقلابی و شورانگیز و گاهی خلاف مبانی اسلام داشتند. در سال‌های منتهی به انقلاب نیز آثار مکتوب و مناظرات ایشان با سران مارکسیسم، چهره التقاطی آنها را عیان ساخت. 🔹در دهه هفتاد که نظریات پلورالیسم دینی، قرائت‌های مختلف از دین، تساهل و تسامح، مشروعیت مردمی ولایت اسلامی و... پشت نقاب نواندیشی و برداشت‌های تازه و به‌روز از دین، عرضه می‌شد و صدها استاد دانشگاه و هزاران دانشجو، جذب آنها شده بودند، حرکت مستدل و عمیق آیت‌الله مصباح بود که توانست تعارضات این دیدگاه‌ها را با اسلام ناب، آشکار سازد. در دهه هشتاد، دعوت سامری، از زبان کسانی برخاسته بود که منسوب به جبهه ارزشی و اصول‌گرا بودند؛ کسانی که نظریه مکتب ایرانی را به عنوان نسخه اصیل شیعی جا می‌زدند. استاد مصباح - که روزگاری نه چندان دور، از برخی چهره‌های این تفکر حمایت کرده بود- با حریت و انصاف تمام، به میدان آمد و در دفاع از اسلام ناب، ملاحظه هیچ ارتباطی را مؤثر ندانست. با روی کار آمدن دولت جدید نیز نظریات لیبرالی، در قالب اسلام رحمانی، حقوق شهروندی، ایران‌شهر و... رواج یافت و باز هم نگاه جبهه انقلاب به سمت علامه مصباح بود که با بیان مستدل و قوی خود، سستی این نظریات را تبیین کند. 🔹دشمنان، جایگاه علامه را بهتر از ما شناخته بودند؛ زمانی که سران سازمان اطلاعاتی آمریکا، به صراحت از ایشان نام برده، ایشان را مانع اصلی تحقق دموکراسی آمریکایی در ایران معرفی کردند. در این سال‌ها، تلاش برای ترور شخصیت ایشان کم نبود. کمتر کسی حاضر می‌شود در برابر این سطح از دشنام و تمسخر، ایستادگی کند؛ ولی ایشان مصداق این کلام مولا بود که «لایخافون لومة لائم». 🔹در یک کلام، می‌توان گفت که هر کدام از ما که بهره‌مند از اندیشه دینی صحیح هستیم، به تلاش‌های مستمر این حکیم، وام‌داریم. انقلاب ما در آینده نیز هم به مالک نیاز دارد و هم به عمار؛ بنابراین جبهه فرهنگی انقلاب، باید در معرفی مکتب سلیمانی و علامه مصباح یزدی و پرورش جوانان با این تفکر، کوشا باشد. به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
. 🔹 پیش‌همایش «مناسبات ملت نبوی و حکمت عملی در اندیشه فارابی» 🏷با سخنرانی اساتید محترم: حجت‌الاسلام و‌المسلمین زهیر انصاریان حجت‌الاسلام والمسلمین جواد دلپذیر 🕤 روز پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۰ صبح ⬅️ شعبه قم؛ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. ☣ شایان ذکر است که این پیش‌همایش، در ذیل همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی، و روش‌ها» در نظر گرفته شده است. 🏡آدرس: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌐 در ضمن علاقه‌مندان جهت شرکت مجازی در نشست، اینجا کلیک نمایند. https://www.skyroom.online/ch/irip/ch وبگاه همایش: pw.irip.ac.ir @irip_ir
https://www.irip.ac.ir/fa/news/477/ خلاصه فرمایشات دکتر دیرباز
https://www.irip.ac.ir/fa/news/479 خلاصه سخنرانی دکتر بوذری نژاد در همایش
💢 همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» توسط گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. 🗓 روز اختتامیه ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ 📯 به صورت حضوری و مجازی: ادامه‌ی پنل‌های تخصصی: صبح: ۹ تا ۱۲ عصر: ۱۴:۳۰ تا ۱۷ سخنرانی استاد ارجمند آیت‌الله سیدیدالله یزدان‌پناه؛ ساعت ۱۶:۳۰ ✨ ۲۸ دی‌ماه: شعبه قم مؤسسه؛ واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ ✅ لینک جهت حضور مجازی: irip.ac.ir/u/136 به حاضران در همایش، گواهی حضور اعطا خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش، به وب‌سایت همایش به آدرس www.pw.irip.ac.ir مراجعه نمایید. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: غلامرضا اعوانی استاد پیشکسوت فلسفه همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: حجت الاسلام عسگر دیرباز رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢میزگرد با حضور: دکتر فرزانه ذوالحسنی و دکتر زهیر انصاریان رابطه حکمت و شریعت در نظام سینوی(فرزانه ذوالحسنی) مناسبات شریعت الهی و حکمت عملی از دیدگاه ابن سینا(زهیر انصاریان) همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: رضا غلامی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی عنوان سخنرانی: ظرفیت‌ها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: محسن جوادی عضو هیئت علمی دانشگاه قم عنوان سخنرانی: نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe