❇️ دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی «کتاب سال بانوان» خبر داد:
💠 برگزاری پیشنشستهای علمی و انگیزشی مرتبط با همایش ملی «کتاب سال بانوان» برای نخستین بار
🔰 چهارمین همایش کتاب سال بانوان آذر 1403 برگزار میشود
🗓 مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: تا 31 خرداد 1403
https://jz.ac.ir/post/13666
#اللّهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
.
«ریحانه ی خلقت»
✍فاطمه شکیب رخ
هنگامی که میبینم هم جنسان من، در عرصه های اجتماعی، وارد مناصب و مشاغل سخت شده اند و بر این اتفاق بر خویش می بالند، از خود می پرسم که آیا آنان با پذیرش چنین مسئولیت هایی، از کالبد و هویت زنانگی خویش و از آنچه برای آن خلق شدهاند، بهره ای نیز خواهند برد؟
راستی مگر کسب مدیریت یک مجموعه، چه مرتبه انسانی خاصی می تواند برای یک بانو باشد؟ که در شمار کاردکردهای مثبت یک دولت باید ارزیابی شود؟! و اهتمام دولت ها بر آن قرار گیرد که با اعطای مناصب شغلی برتر به بانوان، به آن افتخار کنند؟!
اصلا چه کسی برای ما زنان، تعریف کرد که یک زن باید دوش تا دوش مردان جامعه، مردانه اعلان حضور کند و گام به گام همپای مردان، پیش رود؟!
زن را برای فرهیختگی آفریده اند، برای تاریخ سازی و برای آنکه بیاموزد و اندیشه ورزد، خلق نمودهاند…او را آفریدهاند تا گرداننده ی غایب از صحنه باشد! او را برای مدیریت باورها و افکار جوامع و نه کارگری تمام وقت ارکان حکومت ها به حیات، رسانده اند!
او را آفریدند تا مهمترین قله های دست نیافتنی جهان را با عنوان مادری در دست گیرد، نه آنکه امور وامانده مردان جوامع را بستاند و به بار کمشده از دوش مردان افتخار کند!
زن را برای آنکه ریحانه بماند، برای آنکه مادر و همسر بماند، برای آنکه لطافت خلقتش را با سختی های مردانه، آلوده نگرداند، زنآفریدند!
ایکاش دولتمردان نظام اسلامی، با خلق زنانگی های نوین در لباس دین، هویت اسلامی و ملی زنان ما را با مبانی لیبرالیسم پیوند نزنند و اجازه دهند، آنچه میراث مکتب تشیع برای ما در خلقت ریحانه ی زن باقی نهاده، استوار بماند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
به چه افتخار کنیم؟
✍زينب نجیب
مشاور امور زنان و خانوادهی وزیر علوم در گفتگویی که با ایلنا داشت به مسئله سهم تصدیگری مسندهای مدیریتی زنان در کشور اشاره دارد و معتقد است آمار حضور زنان در تصدی مدیریتی کشور بسیار پایین است. راهحلی که ایشان پیشنهاد میکند تغییر نگرش مردهاست. مثل آنچه در غرب اتفاق افتاده است. ایشان معتقد است؛ در غرب تنها به سرمایه انسانی قائل نیستند بلکه به دنبال منبع انسانیاند. یعنی چیزی شبیه به منبع نفت که سرشار از ارزش و ثروت است. منبع سرریز میشود تا دیگران بهرهمند شوند. او در ادامه میگوید؛ همه در جایگاه منبع انسانی بدون در نظر گرفتن جنسیت و زن و مرد بودن صاحب توانمندی و ظرفیتهایی هستیم که متأسفانه این ظرفیتها برای خانمها در اینجا نادیده گرفته شده است. در کشورهای توسعه یافته به دور از هرگونه نگاه جنسیتی به توانمندی افراد توجه میشود. ایشان اظهار کرد؛ گاهی رؤساي دانشگاهها نشستی با معاونین آموزشی دارند و اکثر وقتها فقط دو خانم به عنوان معاون داریم. یا معاون آموزشی یا فرهنگی که معاون فرهنگی کمی بیشتر است تازه چنین چیزی بیشتر در دانشگاههای کوچک حاکم است و در دانشگاههای بزرگ کمتر میبینیم که زنان در چنین مسندی باشند.
سخنان خانم دکتر نصیری تا آنجایی که به عدم تفاوت میان زن و مرد تأکید دارد مورد تأیید است. آری، در میان زن و مرد از لحاظ آنچه که مربوط به انسانیت است هیچ تفاوتی قائل نیستیم. زن و مرد چه از لحاظ حقوق انسانی، چه از لحاظ حقوق اجتماعی و ارزشهای معنوی و سیر تکامل معنوی هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو به یک میزان میتوانند در این مسیرها موفقیت به دست آورند اما نگاه درست این است که ما زن را در جنسیت خودش بشناسیم و ببینیم چه ارزشهایی میتواند این فرد متعلق به این جنس را رشد دهد و تعالی ببخشد این نگاه، نگاه درستی است. ارزشها در اینجا بسیار اهمیت دارد. اینکه کدام ارزش را برجسته کنیم و کدام را از اولویت خارج سازیم؟ اما متاسفانه ما در برابر ارزشهای برخاسته غربی دچار انفعال شدهایم. آیت الله خامنهای در بحثی که درباره مردواره کردن زن در غرب مطرح میکنند به نکته دقیقی اشاره کرده و اذعان میدارد که ما در مقابل آنچه در سیر نگاه به زن در غرب اتفاق افتاد، "دچار انفعال شدیم، یعنی دوْر خوردیم؛ ما هم نادانسته، و هم ناخواسته، این گفتمان را قبول کردیم. میبینید ما الان افتخار میکنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخشهای اجرایی کشور داریم. اشتباه نشود، از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایی باشند من هیچ مشکلی ندارم؛ یعنی منع نمیکنم، نفی نمیکنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم -فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیسجمهور مثلاً، یا بخشهای مختلف در بینشان بانوان هستند، این از نظر من اشکالی ندارد- آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهای اجرایی اینقدر زن داریم! این همان دوْر خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد. خیلی خب، یک خانمی است، ارزشهایی داشته، تواناییهایی پیدا کرده، مناسبِ این مقام شده؛ خیلی خب، بگذارند، خلاف قانون هم که نبوده؛ امّا اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید، ما این تعداد خانمِ مسئولِ در بخشهای اجرایی داریم، این غلط است. اگر ما افتخار کنیم که این تعداد خانم روشنفکر، خانم تحصیلکرده داریم، این خوب است، این جا دارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم نویسنده، خانم فعّال فرهنگی یا فعّال سیاسی داریم، اشکالی ندارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم شهادتطلب و مجاهدهکار در میدانهای گوناگون داریم، این خوب است؛ اگر بگوییم این مقدار خانمی که در عرصههای سیاسىِ انقلابی فعّالند -گویندهاند، نویسندهاند- داریم، این خوب است؛ افتخار به اینها خوب است؛ امّا افتخار به اینکه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نمایندهی زن، این تعداد معاونِ بخشهای مختلفِ زن، این تعداد رئیس مؤسّساتِ تجاری زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنها است."(۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، بیانات در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی)
بدین ترتیب باید توجه داشت که چه چیزی را به عنوان ارزش در جامعه مطرح میکنیم، آن را قوت میبخشیم و بدان افتخار مینماییم. حضور بانوان مستعد و متعهد که هم در امر خانواده توفق یافتهاند و هم کنشگرند افتخارآفریناند. البته نه فقط به دلیل توفیقی که این بانوان در امری استحبابی یافتهاند بلکه الگوی زن انقلابی مسلمان این است.
این مهم هرگز نباید با مسائلی همچون پذیرش انواع شغلها از سوی خانمها و بالا رفتن آمار مسند نشینی آنها خلط گردد آنچه در اندیشه رهبر انقلاب برجسته شده و قابل مباهات قرار گرفتهاست؛ نقش آفرینی و فعال بودن زنان در حیطههایی است که در بیاناتشان به وضوح مشاهده میشود.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
برای اولین بار اتفاق میافتد؛ «نظارت آنلاین مردم بر آثار و کتب منتشر شده»
دفتر توسعۀ کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اطلاعیهای اعلام کرد:
🔻از عموم اهالی کتاب، پژوهشگران، کتابفروشان، کتابخوانان، والدین و گروههای ترویجی کتاب دعوت میشود تا موارد مغایر با ضوابط نشر را برای بررسی دقیقتر، برخورد و جبران در سامانۀ نظارت مردمی گزارش کنند.
🔻گزارشهای رصدی مردمی در سریعترین زمان ممکن بررسی، رسیدگی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.
https://www.farhang.gov.ir/fa/news/716882/سامانۀ-نظارت-مردمی-بر-آثار-منتشره-در-دسترس-عموم-مردم-قرار-می-گیرد
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
.
«صعودی جدید»
✍سیده ناهید موسوی
بیشتر اساتید در کانالها و گروهها میگویند؛ با توجه به شرایط غزه و تصاویری که منتشر میشود، سوژهها و فرصتهای زیادی برای نوشتن داستان، روایت و... هست، حتما استفاده کنید. اما در واقع؛ تصاویر مردم غزه اعم از کودکان و زنان، بازارها و بیمارستانهای آن شهر برای ایده و سوژه گرفتن و صرف نوشتن برای تقویت قلم و مهارت خود نیست. و نوشتهها باید منجر به بیداری وجدان و رهایی نفس از طغیان و تکبر شود.
در عصر تکنولوژی و تطور،عالَم شاهد ذبح حقیقت و واقعیت است. قلمها اکنون باید برای بیان حقایق و رخدادهای ضد انسانی که توسط اسرائیل و هم پیماناناش علیه مردم فلسطین میشود، قد علم کنند و تا آخرین قطره جوهر باید از زوایای ظلم و ستم، آوارگی و شهدای غزه نوشت. در هفتهای که گذشت، مردم از پایتخت های مختلف دنیا در راهپیماییهای پرشور و نمادین خواستار محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی شدند. آنهم در بطن تمدنهایی که «ادعای آزادی» دارند، اما خود در بَند جهالت و افراط به سَر میبرند.
این حرکتها و اتحاد مردم جهان برای آزادسازی قدس شریف، به تنهایی یک بُرد و پیروزی محسوب میشود و این خونهای ریخته شده مردم بیگناه و شهدای مسلمان است که این جوششها و تکاپوهای مردمی را در دنیا به راه انداخته است. صحنهها،تصاویر، سخنان کوبنده و اصرارهایی که از نوع خود بی مثال است. در چنین شرایطی نقش انسانیت و رسانه بیش از پیش حساستر و مسولیت سنگینتری در قبال نشر حقایق و برخط بودن برای انعکاس صدای مظلومیت غزه میشود.
در حالیکه، اروپا شاهد تجمع های مردمی در حمایت از مردم فلسطین است، اما کشورهای همسایه و حُکام عرب در حال برپایی مراسم فصلی خود که در سرتاسر آن غربزدگی و تقلید کورکورانه از غرب است، مشغول هستند. با این حال آیا دنیا در حال تغییر و نزدیک شدن به نظم نوین تمدن اسلامی است؟!
بر اساس بیانات رهبری در زمینه چشم انداز تحقق تمدن نوین اسلامی، مرحلهی شکل گیری تمدن نوین اسلامی با بعثت پیامبر (ص) در مکه و سپس با تشکیل حکومت در مدینه آغاز شد و از همان ابتدا با دستاوردهای مختلفی که در زمینههای گوناگون به دست آورد، توانست به سرعت جایگاه والایی به خود اختصاص دهد. اما با گذشت زمان به دلیل دوری مسلمانان از ارزشهای دینی زیر سلطه حاکمان دنیا طلب، تمدن مسلمانان دچار رکود شدکه تا قرنها ادامه یافت. حلقه مفقود شده در زندگی انسان امروزی سعادت، عدالت، امنیت و آرامش روحی و معنوی است که به عنوان نیازهای حقیقی او در جهان معاصر مورد بی توجهی قرار گرفته است. بر اساس دیدگاه مشترک تمام ادیان آسمانی به ویژه دین اسلام، دورهای خواهد رسید که تمدن اسلامی در بالاترین حد تکامل خود به تمام نیازهای مادی و معنوی بشر پاسخ خواهد داد. (بیانات رهبری در تاریخ، ۱۴/۷/۱۳۷۹)
همچنین، ویژگیهای این نظم نوین بین المللی از دیدگاه رهبری، شکل گیری دولت واحد جهانی و تحقق آرزوی دیرین بشری مبتنی بر تکامل و پیشرفت در کنار گسترش عدالت، معنویت و کرامت انسانی است.
نصرٌ من الله و فتح قریب
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
✍زينب نجیب
از آنجا که مسئله حجاب یکی از احکام واضح و روشن قرآن کریم است و چیزی در حدود ۲۵ آیه از قرآن به ابعاد آن پرداخته، میتوان نتیجه گرفت یکی از وجوه اسلامیت یک حکومتِ اسلامی، رعایت واجبات از جمله همین حکم واجب حجاب است که فلسفه وجوب آن و تاثیراتش در ساحت اجتماع در مجال این یادداشت نمیگنجد. اما باید دانست عدم رعایت آن در واقع به معنای نفی یکی از اضلاع دین است .
در یک بحث کلیتر میتوان گفت، برخی با طرح چنین شبهاتی به دنبال ایدئولوژیزدایی از جمهوری اسلامی هستند.
"ایدئولوژیزدایی یعنی اسلام و تفکّر اسلامی را در باب جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی کنار بگذاریم، و برویم سراغ همان تفکّرات لیبرالدموکراسی فاسد و منحرف که امروز مردم دنیا را بیچاره کرده". (۱۴ خرداد ۱۴۰۰،سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سیودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله))
به نظر میرسد در اصل، مسئله، مسئلهی جمهوریت نیست. این افراد نگران کاسته شدن حق رأی و انتخاب مردم نیستند بلکه بیش از آنکه اصلا جمهوریت در این باب موضوعیت داشته باشد اسلامیت نظام موضوعیت دارد و این بُعد مورد هدف قرار میگیرد.
حقیقت این است که در چنین نظامی جمهوریت در دایرهی اسلامیت اعتبار مییابد. اگر چنین نبود بهطور قطع مردم اجازه داشتند برای اجرای هر حکمی از اسلام ابتدا آن را به رفراندوم بگذارند و اگر اکثریت آرا تحصیل میشد در مسیر اجرا قرار دهند و اگرنه حکومت اجرای آن را منتفی اعلام کند. این در حالیست که چنین فرایندی هرگز مورد قبول اسلام نبوده و نیست. اسلام برای گسترش فرهنگ خود دست بشر را در انجام واجبات و ترک محرمات باز نگذاشته است. حال باید در نظر داشت که این واجبات و محرمات در زندگی شخصی افراد مورد بحث نیست بلکه حکومت میتواند در باب احکام اجتماعی دخالت مستقیم کند.
[۶]. پس میتوان چنین نتیجه گرفت که مسئله، مسئلهی مبارزه با اسلام است نه طرفداری از جمهوریت.
چنانچه رهبر انقلاب نیز در این رابطه میفرمایند: "اینکه باز بعضی این جور وانمود کنند که «اگر بخواهیم ضوابط اسلامی را رعایت کنیم، با مردمسالاری قابل جمع نیست»، جزو حرفهای دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه ممکن است کسانی از روی غفلت این حرفها را بزنند. بنده متّهم نمیکنم که هر کسی این حرفها را میزند، حتماً پیشکردهی دشمن است؛ نه، گاهی از روی غفلت است امّا بدانند این حرف، حرف دشمن است و دشمن میخواهد ریشهی اسلامیّت را بزند. حالا بعضیها دلسوزی میکنند برای مردمسالاری که «آقا! مردمسالاری از بین رفت» [امّا] اینها در واقع خیلی برای مردمسالاری دلسوزی نمیکنند، اینها میخواهند ریشهی اسلامیّت را بزنند، اسلام را کنار بزنند تا وجود نداشته باشد؛ و واقعاً خطای بزرگی است اگر ما مردمسالاری را از تفکّر اسلامی و روح اسلامی بیگانه کنیم.(۱۴ خرداد ۱۴۰۰،سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سیودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
"مسجد هفت درب"
✍فاطمه میریطایفهفرد
بچگیام در محلی گذشت که پر بود از مکانهای تاریخی و مساجد تاریخی، حالا باید تصمیم میگرفتم که بروم مسجد پنجهعلی یا امامزاده اسماعیل یا مسجدجامع، ولی من مسجد هفت درب میرفتم. مسجد هفت درب قدیمی که در زبان عامیانه مردم، مسجد هفته شدهبود. به هوای همسایهای که یک مهر داشت شکسته و تیره. میگفت این تربت امام حسین"علیهالسلام" است. بعد شروع میکرد به گفتن ثوابهایی در خواندن نماز با تربت کربلا. من هم دلم لک میزد برای خواندن نماز با آن مهر که شکسته شده بود و او نصفش را به من میداد تا نماز بخوانم آن هم به شرطی که کنارش باشم. اصلا مهر را از خودش دور نمیکرد.
تصور این خاطره با الانی که رفت و آمد به عراق اینقدر آسان شده، باور کردنی نیست.
اما واقعا سالهای جنگ و بعدش حتی تربت کربلا رویایی بزرگ بود.
این خاطره در اربعین امسال دوباره برایم زنده شد. زمانی که همسفرِ یک دختر دهه هشتادی بودم، دختری که تیشرتی پوشیده بود با نقشه فلسطین و عبارت القدس لنا...
خواستم او را محک بزنم و گفتم: تیشرتی که پوشیدی پسرونه است.
با اطمینان و آزادگی خاصی که مختص دهه هشتادیهاست، گفت: آرمان قدس دختر و پسر نمیشناسه.
حرفش برایم لذت بخش بود.
گفت: خاله مامانم همیشه تعریف میکرد ما وقتی هم سن شما بودیم، حسرت تربت کربلا را داشتیم و حالا راه کربلا باز شده.
گفتم: مامانت راست میگه عزیزم
خاله به مامانم گفتم: مامان ما هم حسرت قدس را داریم، انشاءالله با بچههایمان به قدس میرویم و همین خاطرات را تعریف میکنیم.
یاد مسجد هفته و خاطرات خودم افتادم. دیگر نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. او را با تمام وجود در بغلم فشردم.
مسجد قلب شهر است، قلب تپنده که آرزوها و هدفها را به زندگیهامان میریزد و بی آنکه بدانیم عاشق میشویم. چقدر دلم هوای قلب تپنده اورشلیم را کرده، چقدر دلم گوشهی دنجی از بیتالمقدس را میخواهد. گوشهای که بنشینی و با یاد خاطرات مسجد هفته و آرزوهایم به خدا بگویم: دمت گرم، من کجا و مسجدالاقصی کجا.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تنهایی
✍شریفه بازیار (فاطمیرا)
اینجا، طفلان غزه گمشدگان بیابانهای بیعدالتی هستند. چکچک مرواریدهای چشم فرشتگان زمینی، صدای زمستان خفته را درآورده است. کمی آهستهتر ای زمستان، غزه اسیر سرمای بیکسیست.
الشعور بالوحدة
هنا أطفال غزة تائهون في صحاري الظلم. ثرثرة اللآلئ في عيون ملائكة الأرض جعلت صوت الشتاء النائم. أبطأ قليلا أيها الشتاء، فغزة أسيرة لبرد لاأحد.
Loneliness
Here, the children of Gaza are lost in the deserts of
injustice. The chattering of pearls in the eyes of earthly angels has made the sound of the sleeping winter. A little slower, O winter, Gaza is captive to the cold of no one.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«من و او»
✍زهرا نجاتی
دستهای کوچکش را توی دستم میگیرم. تکان دستهایش، چرا سبکش را پاره میکند. تکان میخورد. چادرسیاه گلگلی را روی سرش میکشم.
چادر را روی سرفرزندش میکشد. دست فرزند، تکان میخورد، بیاراده و با هرتکان مادر. فرزندآرام گرفته، چشمهایش نیمه باز است.
دخترم حالا آرام خوابیده. سینهاش بالا و پایین میرود. نفسش گرم است. یاد روزهای اول تولدش می افتم. دستم را دم بینیاش میگرفتم و با گرمی نفسش، قلبم آرام میشد. حالا هم سینهاش بالا و پایین میرود دستش گرم است. چشمهاش کامل بستهاست. چادرم را کنار میزنم و صورت مثل ماهش، اشک را توی چشمهایم جمع میکند.
مادر چادر را کنار میزند و انگار دستی از پشت، هلش بدهد، روی زمین پخش میشود. دستهای بچهاش مثل آونگ این طرف و آن طرف میرود. سینهاش بالا و پایین نمیرود. دم بینیاش گرمایی ندارد. چشمهای مادر، دو کاسه خون شده. دستهایش نا ندارد. مادر فرزندش را در آغوش کشیده و آرام میگذارد لای ملحفهای که قدش نیست...
و این غصه پرافتخار مادرهایی است از جنس او که یک ماه است در میان در و رنج، عزیزانشان را به خاک میسپرند، اما پرچم شرف و عزتشان را بالا نگه میدارند.
قصه مادرانی است مثل او که دشمنی دشمنان اسلام را، بیعقلیشان را، ذلتشان را، حقانیت وعدههای الهی و نصرت خدا را مثل لالایی در گوش کودکانشان زمزمه میکنند و با هراشک و سکوت، هر قطره خون، هر لحظه درد، خدا و دینش را یاری میکنند و یقین دارند همانا نصرت الهی همراه آنان است...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها برگزار میکند:
🔸اولین پیش نشست چهارمین همایش ملی «کتاب سال بانوان»
🔆موضوع: "کتاب تولید دانش و آثار ماندگار بانوان طلبه"
🎙استاد: سرکار خانم بتول زاهدی فر، دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان
📌لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🗓زمان: دوشنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۰
🏫مکان:جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم
https://jz.ac.ir/post/13676
#اللّهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
«نسل هوش مصنوعی»
✍سیده ناهید موسوی
شش میلیارد و ششصد! این عدد، تعداد گوشیهای هوشمندی است که در دستان مردم جهان است. پنجاه و هشت میلیون از این تعداد گوشی، در اختیار ایرانی هاست و عمده این گوشیها به شبکه جهانی اینترنت متصلاند. امروز، با وجود این تعداد گوشی هوشمند، تبلت، لپتاپ و رایانه شخصی و همچنین پوشش سراسری اینترنت، عملا یک جهان شبکهای شکل گرفته است. نسلهای جدید شبکههای اجتماعی، میلیاردها پیام را با سرعت بالا، در زمان کوتاهی بین افراد جابهجا میکنند و ارتباطات شبکه ای را به سطحی بی سابقه ارتقاء دادهاند.
نسل پنجم رسانهها، شبکه اجتماعی محور است؛ یعنی بیش از اینکه رسانه باشند، عملا نظامات و نهادهای اجتماعی مجازی ایجاد میکنند. در شبکه سازی اجتماعی، رسانههای نسل پنجم به ملت سازی نوین و مرکب بین مردم جوامع مختلف منجر میشوند. و این نکته مهم مورد غفلت واقع شده است. به راستی تعریف دقیق هوش مصنوعی چیست؟ هوش مصنوعی فرایند و پروسهای است که یک دستگاه به جای انسان فکر میکند و تصمیم میگیرد. در فضای مجازی همه چیز بود؛ اما تصمیم گیری، نهایتاً به انسان ختم میشد؛ اما اینجا این تصمیم گیری هم گرفته میشود. هوش مصنوعی در همه ساحتها و در همه حوزهها قابل تعریف است.
سوال بعدی که مطرح میشود، این است که هوش مصنوعی چگونه باعث ایجاد نظمی نوین در دنیا خواهد شد؟ در واقع مباحثات پیرامون تاثیرات هوش مصنوعی، محدود به دو موضوع است: نخست، ترس از شگفتی این رویداد که هوش مصنوعی از هوش انسانی جلو زده و از کنترل او خارج شود و این مسئله احتمالا به نتایج فاجعه باری منجر میشود. دوم اینکه، نگرانی در خصوص انقلاب صنعتی جدید که باعث جایگزینی انسان با رباتها و ماشینها در همه بخش های جامعه، از حمل و نقل گرفته تا بهداشت و ارتش، شود. هوش مصنوعی به دولتها اجازه نظارت، جاسوسی و کنترل دقیقتر شهروندان را نسبت به گذشته میدهد که از این طریق نیز بر دنیای ما تاثیرگذار است.
درحالیکه با کمبود دانش درمورد تاثیرات جهانی هوش مصنوعی مواجهیم، تحقیقاتی حاکی از آن است که به احتمال زیاد، هوش مصنوعی بسته به بافت فرهنگ، اثرات اجتماعی بسیار متفاوتی داشته باشد. همچنین این پدیده، نابرابری اجتماعی را تشدید میکند. یعنی در یک مقیاس جهانی احتمالاً، کشورهای با درآمد پایین و متوسط، در برابر اثرات منفی هوش مصنوعی آسیب پذیرتر بوده و از نتایج مثبت آن، بهره کمتری خواهند برد. هرگونه تقویت نابرابری اجتماعی میتواند موجب افزایش بی ثباتی اجتماعی شده و با پیامدهایی که تمامی جوامع را در معرض خطر قرار دهد.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
علمی که جهان را شستشو داد
✍مرضیه سادات حمیدی
برنامه نظم نوین صهیونیستی ظاهرا کماکان داشت به خوبی پیش می رفت، سند ننگین 2030 توسط بیشتر دولتمردان کشورهای جهان امضا شده بود و در جهت عادی سازی تلاش می شد. فضای مجازی پر از نمادهای فساد اخلاق شده بود، دائم کارناوال ( رژه خیابانی ) هرزگی قوم لوط در خیابان های کشورهای اروپایی به راه انداخته می شد و حتی در آخرین گامهای شیطانی خود برخی کودکان معصوم را با تبلیغات و سر و صدای زیاد و خفه کردن صدای انسان های فطرت مدار درگیر این فساد کرده بودند تا با تربیت نسلی فاسد بی خبری را به انسانها تحمیل کنند که بتوانند آینده را به نفع خود و اهداف شومشان رقم بزنند. گاهگاهی صدایی از برخی از نقاط جهان برعلیه آنها بلند می شد اما نه به آن رسائی که به گوش مردم جهان برسد.
ناگاه ورق به نفع جبهه حق برگشت همگان با نهایت بهت و تعجب دیدند که نور انقلاب ظالم ستیز امام خمینی در جهان به شدت انعکاس پیدا کرد " إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ ... "﴿ ۳۰ فصلت ﴾ قومی با ایمان راسخ و با استقامت عملا بر علیه این نظم برخواست و مجاهدانه قد علم کرد بشارت نرم ومتین ملائک که با فرمان "أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا " ﴿قسمتی از آیه ۳۰سوره مبارکه فصلت ﴾وعده بهشت آزادی می دادند را با گوش جان شنید و در صدور انقلاب امام خمینی ره ثمره زحمات پیامبران از آدم تا خاتم -صلی الله علیه و آله-سرعت گرفت، سر افعی این جریان را با قیام برای پس گرفتن سرزمین عزیزش و عزیز همه مسلمانان و آزادگان جهان فلسطین نشانه رفت عاشورایی دیگر رقم زد تا پرچم «کُلُّ یَومٍ عاشُوراءُ وَ کُلُّ أرْضٍ کَرْبَلا» را بر سر قله انسانیت به اهتزاز درآورد و صف جبهه حق و باطل را برای همیشه از هم متمایز کند و بگوید وسطی وجود ندارد و اینکه زیبا ترین ارزشهای انسانی یعنی تسلیم ناپذیری به خاطر خدا را در میان جهان با فدا کردن همه هستی خود حتی سوختن مادران وکودکان خود در میان آتش به تماشا بگذارد تا اینکه در اعتلایش جهانیان با صدای خدا هم صدا شدند که: "قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ "﴿۴بروج ﴾ مرگ بر اصحاب اخدود ، مرگ بر آدم سوزان.
در چشم به هم زدنی علمش همه جهان را فراگرفت و پرچم نجس و نکبت بارشیطان پرستی نظم نوین را بر سرشان شکست و در تمام جهان از روی جنازه کثیف و متعفن آنها رد شد، شستشویی شد بر کفر و کافری این جریان تمام معادلات آنها را به هم ریخت تا به عالم بفهماند که ندای فطرت انسانها و نورخدا را نمی توان خاموش کرد. " يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿۸صف﴾
در حقیقت این رسالت خون است که سر بریده یحیای فلسطین مظلومانه بر دوش گرفته است تا ندای اسلام را به تمام جهان برساند و کفار را رسوا کند و به استیلای آنها بر جهان پایان دهد.
حال این ندای اسلام به مذاق طبیعت مردم جهان مزه کرده و نوری شده که فطرت غبار گرفته آنها را بیدار کرده،گوششان را برای شنیدن ندای توحید تیز کرده و تمام بافته های تارعنکبوتی دجالیان را به پنبه تبدیل کرده است. شکستی "غیر قابل ترمیم" و انتقامی سخت برای رژیم صهیونیستی و سردمداران نظم نوین و دست ردی بر سینه شیطان و شیطان پرستان جهان از گذشته تاکنون تا نابودی دجال و دجالیان " وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا " ﴿۴اسراء﴾سرکشان بزرگ سردمداران نظم نوین با دست پر قدرت "عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ"﴿۵ إسراء ﴾ بندگان پروردگار صاحبان سلاح های قدتمند در "وَعْدُ الْآخِرَةِ "﴿۷اسراء ﴾پس از "وَعْدُ أُولَی " ﴿۵ إسراء ﴾ و تحقق ظهور و برپایی تمدن نوین اسلامی"...وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا و اين تهديد تحقق يافتنى است" ﴿۵ إسراء ﴾
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖به بهانهی سالروز شهادتت سردار ...
✍آمنه عسکری منفرد
سلام سردار! این روزها که تفکرِ مقاومت از جریان انقلاب اسلامی ایران به کشورهای اسلامی صادر شده، این روزها و شبهای اخیر بعد از طوفان الاقصی در ۱۵مهر ۱۴۰۲، که گنبد آهنین و هیمنهی پوشالی رڗیم غاصب اسرائیل در هم شکسته، این روزها که موشکهای مقاومت فلسطین و لبنان و یمن، چهرهی خبیث و دیوسیرت اسرائیل را درهم کوبیده، لحظه به لحظه به یاد شما و همرزمان شهیدتان هستیم.
به یاد شما «سردار شهید حسن تهرانی مقدم»که رهبر معظم انقلاب «یار عزیز» خطابتان میکرد، شما که به کمک و هدایت خداوند علیم و قدیر توانستید کار بزرگی را به سامان برسانید و معجزهٔ عزمِ راسخِ انسانهای مؤمن را درمعرض نگاه جهانیان قرار دادید، تا ایران و ایرانی امیدوارتراز همیشه به تلاش و همت برانگیزد، به یاد شما و جملهی معروفتان، آنجا که گفتید « تنها انسانهای ضعیف، به اندازهی امکاناتشان تلاش میکنند.»
ما معتقدیم باورِ حاصل از این تفکر بوده که امروز جبههی مقاومت فلسطین را بارور ساخته که توانستند؛ در نهایت ظلم، تحریم و فشار ۷۵ سالهی اشغالگران در فلسطین اشغالی؛ نوار غزه و کرانهی باختری، به این اندازه در جبههی نظامی و موشکی رشد کرده، بالنده شوند و هیبت دروغین استکبار را در هم شکنند.
آری! امروز «جهشِ نسلی در حوزه موشکها» که باعث افزایش امنیت و اقتدار ملی ماست، مدیون جهاد شبانهروزی و عزمراسخ شما بزرگمردان نظام اسلامی است، که با انقلاب و نظام عهدِ خون بستید. ما نیز یکبار دیگر با انقلاب و نظام اسلامی عهدمیبندیم که تا آخرین قطره خون، پایکارنظام بایستیم و برای تحقق وعدهی پیروزیِ نهاییِ جبههی حق علیه باطل، جریان مقاومت و جبههی حق را تنها نگذاریم، چراکه ما نیز چون شما میخواهیم روی قبرمان بنویسند: « اینجا مدفن کسی است که میخواست اسرائیل را نابود کند.» (بخشی از وصیتنامهی شهید حسن تهرانیمقدم)
#اقتدار_ملی
#پدر_موشکی
#شهید_تهرانیمقدم
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
محاصرهی قلبِ دنیا
✍چمنخواه
با تو هستم!
با تو! رژیمِ سفاک، خونخوار و غاصبِ اسرائیل!
جنایتهایت را بشمارم؟
از کدام جنایتت بگویم؟
از استفاده کردن از بمبهای ممنوعه فسفری.
یا کشتار وحشیانهی کودکان، زنان، سالخوردگان و مردم بیدفاع غزه.
شهید و زخمی کردن بسیاری از غیرنظامیان.
یا آزار و شکنجه و کشتارِ اسیرانِ فلسطینی.
به شهادت رساندن خبرنگاران، کادر درمانِ بیمارستان و کادر هلال احمر.
حمله به بیمارستانها، مراکز پزشکی، درمانگاهها و داروخانهها.
بمباران مدارس، مساجد، مراکز خرید و...
حمله به اردوگاههای جبالیا و البریح.
حمله! حمله و باز حمله!
حملات ناجوانمردانهی تو، بیانگر توحش توست.
تو اجازه نمیدهی کمکهای مردمی به مردم غزه برسد، حتی گذرگاهِ رفح را هم وحشیانه بمباران کردی.
تانکها و خودروهای زرهیات، بیمارستان الشّفا در غزه را محاصره کردهاست.
تو، بزرگترین زندان روباز دنیا را، با انواع ابزارهای جنگی، محاصره کردی.
تو، مردمِ غزه را آب، برق و دارو، محروم کردی.
به کجا چنین شتابان؟
البته همهی اینها، گوشهای از جنایات توست.
جنایتهای تو در طول تاریخ بیسابقه است.
دریای خونی به راه انداختی که خودت در آن، در حال غرقشدن هستی.
تو، مثل یک کلافِ درهم تنیده، شدهای.
خودت را بی آبرو کردی، آبروی که دیگر هیچ وقت برنمیگردد. روی همه جنایتکاران در طول تاریخ را، روسفید کردی
تو، نمیتوانی ملّتهای منطقه را به زانو درآوری و ارادهی مطالبهگری آنها را از بین ببری.
به کجا چنین شتابان میروی؟
محاسباتت، طبق همیشه محکوم به شکست است.
اعتراف به شکست کن.
سردرگمی رژیم غاصبت بر همگان روشن و آشکار شدهاست.
تو، خودت اذعان کردی که با چندین جبهه درگیری و این، نشانِ قدرتِ نیروی مقاومت است که در حال گسترش میباشد.
جبهه یمن، جبهه لبنان، جبهه سوریه، جبهه عراق و جبهه ایران.
تو که مردم دنیا راحیوان انساننما خواندی، از هر حیوان درندهخویی، وحشیتری.
تو کثیفترین، وحشیترین، سنگدلترین، بیقانونترین و... رژیمی هستی که دنیا به خود دیدهاست.
هر ده دقیقه یک کودک در غزه به شهادت میرسد و این نشان ضعف توست.
نسل کشی تو، جنایت علیه بشریت است.
با این نسلکشی، فطرت خفتهی انسانها را بیدار کردی.
هزینهی بیداری جهان؛ خون پاک فلسطینیهاست.
این را بدان، با این جنایتها که انجام دادی، مردم دنیا از تو متنفر شدند و در بسیاری از کشورها و شهرهای دنیا، علیه تو تظاهرات کردند و آرزوی مرگت را دارند. و این موضوع همچنان ادامه دارد و در حال گسترش است.
در اروپا، آفریقا و آسیا، هر روز شاهد تظاهرات گسترده علیه رژیم غاصبت هستیم.
مطمئن باش، صدای مظلومیتِ مردمِ غزه را نمیتوانی خاموش کنی.
فرهنگِ مقاومت، در حال گسترش و تقویت است.
مقاومتِ فلسطین، در خط مقدمِ مبارزه با تمدن غرب است.
تمدنی که فقط به قدرت، ثروت و شهوترانی میاندیشد.
آمریکای جنایتکار، از تو که جرثومهی فسادی، تمام قد حمایت میکند.
ولی بدان، پیروزی از آنِ مردمِ مظلوم؛ امّا مقتدرِ فلسطین است.
تو، در حال احتضاری، نفسهای آخرت را بکش.
اَلَیسَ الصُّبحُ بِقَرِیب
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖سکوتت، حقارتت را فریاد میزند.
✍فاطمه مهدوی
با تو هستم!
ای سیاسی مشهورِ مُهر سکوت برلبزده!
ای هنرمندِ معروفِ مسکوت!
ای ورزشکار زبانزد زبانبندآمده!
با شما هستم!
ای معروفان حقیقی و مجازی که کنج عافیت را بغل زدهاید و از ترس به خطر افتادن منافعتان، گویی لال مادرزاد بودهاید!
در هنگامهای که شما سکوت کردهاید و به یکباره خاموش شدهاید، مردم غزه، مظلومانه، زیر آتش دژخیمان صهیونیستی پرپر میشوند و رخداد فوقالعاده این است که با وجود سکوت بیارزش هر کدام از شما، هزاران فریاد از حلقومهای حقجو، در سرتاسر دنیا، حتی قلب ممالک مستکبر غربی، برآمدهاست.
در کنار این همه بیداری و آگاهی جهانی، این همه عظمتِ اتحادِ حقپویانِ دنیا، چه نازیباست بیتفاوتی شما اجیران زر و زیور دنیا و عافیتطلبان منفعتجو. این سکوتهای مشمئزکننده و متعفن، فقط حقیرتان میکند و دورتادور شما و طرفدارانتان حصاری میکشد تا آسیب کمتری از جانب شما طلایهداران امراض مُسری همچون تجملگرایی به افراد سالم و آزادیاندیش جامعه برسد و بیماری مزمن هلاککنندهی افتاده به جانتان، کمتر به مردم نازنین جامعهی اسلامی_ایرانی سرایت کند.
خاموشی شما از سر کوچکی فهم شماست و کوتاهی افق نگاهتان. لطفا دقت کنید تا چشمهایتان فرجام نیک آزادیخواهان عالَم را بهتر ببینند، فرجامِ قطعیِ نه چندان دور.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI