eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
733 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
207 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«دزدهای زمان» ✍زهرا نجاتی 🌿همه ما راجع به اهمیت زمان، آگاه هستیم و به خصوص با تلاوت سوره عصر و مفهوم خسارت، اهمیت زمان طول عمر را بیشتر درک می‌کنیم. ♦مشکل خیلی از ما، نداشتن وقت نیست، دزدیده شدن وقتمان است.دزدیده شدن توسط دزدهای قهاری که به محض غفلت، بیست و چهار ساعت روزمان را، بی‌برکت می‌کنند، می‌دزدد و غیرقابل بازگشت‌ترین دارایی ما را می‌ربایند. 👈اما این دزدها که هستند؟ اول و قهارترینشان: رسانه به صورت عام و گوشی و فضای مجازی، به صورت خاص. دوم،نبودبرنامه یا برنامه‌ریزی منعطف. سوم،رفت و آمد و تماس،های خارج ازبرنامه. ❇️درمورد رفت و آمدها که راهکار مشخص است داشتن برنامه‌ریزی منعطف، تا حد زیادی مشکل را برطرف می‌کند. ننشستن پای حرف‌های کم اهمیت و خارج از هدف و ضمن رعایت ادب، برخوردی که نشان‌دهنده علاقه شما به مهمان و ضمنا داشتن برنامه‌ریزی خاص. ❇️برنامه‌ریزی منعطف یعنی تعیین ساعت نهایی برای انجام کارها و تهیه لیستی از کارهایی که بایددر بازه زمانی خاصی، انجام شود و در عین حال قابلیت جبران برای برنامه‌ها. یعنی به جای برنامه‌ریزی برای ساعت 2_4،تعیین ساعت پایان مطالعه درسی دو فصل تا ساعت چهار یا تا ساعت هشت شب. ❇️و اما دزدقهار زمان،گوشی و فضای مجازی که درکنار ایجاد شرایط جدید کسب و کار و آموزش، آسیب‌های منحصر به فردی از دزدی زمان گرفته تا دزدی عقیده و آسیب جدی به خانواده‌ها. اما درموردگوشی، مهم‌ترین نکته، این است که فراموش نکنیم این ما هستیم که تعیین‌کننده هستیم نه گوشی. ما مدیریت گوشی را برعهده داریم و گوشی با همه جذابیتش، چیزی جز وسیله‌ای برای راحت‌تربودن ما و به هدف رسیدن ما نبست. بنابراین باید قبل از رفتن به سراغ گوشی، چند اصل را برای خودمان روشن و قطعی کنیم؛ ۱.زمانی که برای با گوشی بودن، مدنظرداریم. 2،محتوایی که در نظرداریم که درگوشی جستجو و دنبال کنیم. 3.محدودیت بسته‌های اینترنتی و ترافیکی متناسب با برنامه‌ریزی کلان ماـ 4.انتخاب فضای مجازی و بستر مورد استفاده و تعیین زمان استفاده از آن، مثلا پخش فیلم، یک ساعت، محتوای اینستاگرام، نیم‌ساعت، سخنراتی، یک ربع. و.. 💠برای مدیریت بهترزمان دو نکته را مدنظر داشته باشیم: بعضی عوامل مثل خدمت به مردم و بیداری صبحگاهی، وقت تلف نکردن و تلاوت سوره قریش، عوامل مهمی برای برکت در وقت هستند. 💠 تعداد زیادی ازکارها قابل ادغام درزمان واحد هستند: ورزش و تماشای تلویزیون در منزل، ذکر گفتن و بستن خوراکی بچه ها یا آشپزی و ظرف شستن و گوش کردن فایل‌های درسی صوتی یا سخنرانی و.. 👈مراقب جواهرگرانبهای عمرمان باشیم.👉 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. یلدایتان گرم و مبارک ✍زهرا نجاتی 🔹خداوند روحیه انسان‌ها را و حتی کامل‌ترین دینش را اجتماعی آفریده. آدم‌ها، غم‌ها و شادی‌هایشان را با هم در مبان می‌گذارند و از بودن در جمعی که درآن متکلف نیستند، راحت هستند و از داشتن ویژگی‌های مشترک مثلاً نسبت خونی دارند، خوشحال و شاد می‌شوند. 🔹اسلام هم بیشتر عبادات مورد تاکید خود را در قالب احکام و وظایف اجتماعی، تعریف کرده است: خمس، زکات، حج، نماز جماعت، نمازجمعه، رسیدگی به فقرا، حجاب، خوش‌خلقی و خیلی دستورات دیگر، در اسلام درفضای اجتماعی معنا پیدا می‌کند و رذایلی مثل تندی، حسادت، بدخواهی، خساست و در قالب اجتماع، رخ می‌دهد و خودداری از آن معنا می یابد. 🔹برای همین است که نه تنها منافاتی با عیدنوروز و یلدا ندارد بلکه تاجایی که اسباب زحمت مسلمانان و برادران دینی نباشد، آن را تایید می‌کند. اما برخی آسیب‌ها در این مراسم‌ وجود دارد که برای بهره‌مندی بیشتر ازمزایای دنیوی و ثواب اخروی،خوب است آنها را برطرف کنیم. برخی از این آسیب‌ها، عبارتند از: مواجهه و گفت وگوی غیرضروری با نامحرم: چه خوب است که برای راحتی بهتر بانوان و جلوگیری از ارتباطات ناسالم و آموزش صحیح حجاب و ارتباط دارای چهارچوب با نامحرم، فضایی را فراهم کنیم که لااقل بگو و بخند و صمیمیت با نامحرمان همسال و اسباب ناراحتی دل اهل‌بیت، فراهم نشود. 🔹دوم، اعتیاد به فضای مجازی:شاید مهم‌ترین فلسفه این مراسم، دورهمی خانوادگی و بهره‌مندی ازهمنشینی با بزرگترها باشد. چیزی که به برکت فضای مجازی و اعتیاد به گوشی، چند سالی است کمتر رخ می‌دهد. چه خوب است به بهانه یلدا، از مهمانان بخواهیم در بدو ورود، گوشی‌هایشان را درسبدی دم در قرار دهند و لااقل یکی دو ساعت، با تمام جان و دل، درجمع باشند. 🔹سوم، تجملگرایی؛ دریلداهای قدیم، بزرگ خاندان، تفعلی به حافظ زده می‌شده یا قصه‌ای نقل می‌شده، اما حالا تبدیل به مهمانی پرزرق و برق باانواع کیک و ژل و هندوانه و وسایل پذیرایی شده که اولین اثرش، ترس از دورهمی در یلدا و غیریلداست، کاش به جمع، های صمیمی و مهمانی بی‌تکلفمان برگردیم تا دوباره رفت و آمدها زیاد و بی‌زحمت و با مخارج کمتر، همراه باشد. 🔹چهارم،اتلاف وقت؛ چه خوب است به یک تا سه ساعت مهمانی قناعت کنیم و در همان زمان هم با بازی‌های هدفمند برای بچه‌ها، بحث‌های تبیینی، پخش مستندها یا فیلم‌های کوتاه آموزنده،گره‌گشایی و بحث مفید، از این آسیب جلوگیری کنیم. ما یک دقیقه طولانی‌تر بودن یلدا را جشن می‌گیریم، مهم است که آن یک دقیقه، برایمان حسنه باشد یا خدای نکرده سیئه. 🔹حواسمان باشد؛ لذت دورهمی یلدا بیش و پیش از باهم خوردن، باهم بودن است. نسل قبلی ما، در این دورهمی‌ها شاهد سر و صدای بچه‌ها و دورهم جمع شدن پنج. شش، خواهر، برادر، همسران و فرزندانشان بودند. اگر ما طالب لذت فرزندانمان هستیم، لذت داشتن خواهر و برادر را در سنی که شاید خودمان درکنارشان نباشیم، از آنها دریغ نکنیم. هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند جای خالی آنها را در آینده جبران کند. 🔹و در پایان؛ به امید پایان شب طولانی غیبت، برای طلوع خورشید ظهور، دعا کنیم. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زن انقلاب اسلامی؛ زن مظلوم و سناریو‌های پرتکرار ✍دکتر زهرا راد ✅«زن شگفت‌انگیز» عنوان فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی و محصول 2017 ، داستان زن قهرمانی را روایت می‌کند که به کمک یک افسر اطلاعات انگلستان-بخوانید استعمار کهن- منجی جهان می‌شود، بدون این‌که مورد ستمی واقع شود؛ «مهاجم مقبره»، «بیوه سیاه»، «کاپیتان آلیتا» هم از نمونه‌ فیلم‌هایی هستند که زن قهرمان غربی را روایت می‌کنند. آیا زنان غربی همگی پرنسس و قهرمانند؟ اگر چنین است فمینیسم از دل کدام رنج متولد شده؟ نگاهی به آمارهای تجاوزجنسی و خشونت علیه زنان با پیشتازی آمریکا، شاهد ظلم مستمر به زنان در غرب است؛ فیلم سینمایی «بامشل» فرار روبه جلویی است که سینمای غرب در پی رسوایی مجری باسابقه امپراطوری فاکس نیوز«راجر ایلز» در موضوع تجاوز جنسی به مجریان زن این شبکه داشت. ✅اما این زن مسلمان ایرانی است که به عنوان «زن مظلوم» سوژه همه رسانه‌های تصویری غربی و حتی ایرانی است. فیلم‌هایی چون «بدون دخترم هرگز»، «سنگسار ثریا» و «عنکبوت مقدس» سناریوی زن مظلوم را در خارج از کشور بازسازی می‌کنند. زن مظلوم که قربانی فرهنگ و نظام حاکم بر ایران است در فیلم‌هایی ایرانی چون آثار تهمینه میلانی، مهرجویی و جیرانی مدام تکرار می‌شود. در تلویزیون این سناریو با «میوه ممنوعه» حسن فتحی و محوریت دختری که مورد ظلم و ستم مردان قرار داشت و پدرش هم او را وسیله نجات خود کرده بود، پی‌گرفته شد. اما سریال‌های چندفصلی شبکه خانگی فصل جدیدی از حیات رسانه‌ای زن مظلوم ایرانی گشود که هم‌چنان نیز ادامه دارد و مسیر این سناریوها از «شهرزاد» آغاز شد، با «خاتون» تینا پاکروان، و «می‌خواهم زنده بمانم» شهرام شاه‌حسینی ادامه حیات داد و با «جیران» بازهم از حسن فتحی به اوج خود رسید. گذشته از موضوع مکرر ملال‌آور این سریال‌ها که حالا دیگر نخ‌نما شده، سناریوهای «زن مظلوم» هم‌چنان نقل محافل رسانه‌های ضدایرانی است و درفتنه اخیر با روپوش زیبای «زن زندگی آزادی» و در قصه «مهسا امینی» رخ نمود و توانست سوژه خود را از قاب رسانه به کف میدان بکشاند و یک آشوب واقعی را رهبری کند. ✅داستان مهسا امینی هم البته داستان تازه‌ای نبود؛ «ندا آقاسلطان» در فتنه 88، «دخترآبی» در موضوع استادیوم، نیکاشاکرمی و .... همگی یک داستان دارند و انگار سناریوهاشان را یک تیم مشترک نوشته و البته با یک تیم اجرایی قدرتمند، به تصویر کشیده شده اند. ✅گذشته از سیاست‌هایی جمهوری اسلامی در گسترش حجاب و انتقاداتی که به برخی اجرائیات در این حوزه وارد است، نمی‌توان از این وحدت رویه رسانه‌ای در موضوع زن مسلمان، آن‌هم تنها درایران چشم‌پوشی کرد و به‌سادگی از آن گذشت. زن انقلاب اسلامی دقیقاً نقطه ثقل تغییر فرهنگ دینی در سراسر جهان واقع شده و تمدن غربی که حالا به دوران افول خود نزدیک می‌شود را به شدت به وحشت انداخته است. آمیختگی امر زنانه با عاطفه و احساس، پتانسل برانگیختن هیجانات دفعی و ایجاد اجتماعات اعتراضی را با خود دارد و خون غیرت ملت را به‌جوش می‌آورد. ✅ از سویی زنان به عنوان مربیان مجتمع انسانی، دمنده روح حیات در کالبد بشریتند، تغییر فکر و ذائقه زنانه از فطریات و تشریعیات به سمت لهویات و مادیات ، تغییر هویت زنانه و به‌تبع تغییر جهان فرهنگی بشریت را به‌دنبال خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی نیازمند تغییر اساسی در سیاست‌های خود در حوزه زنان است و این میسر نیست مگر با اصلاح همه ساختارهایی که بستر مناسبی برای ایجاد گسل هستند؛ چه این‌که سناریوهای پیش‌گفته پایان کار جنگ تمدن‌ها نخواهدبود. @AFKAREHOWZAVI
. آمدیم، نبودید ✍فاطمه میری طایفه فرد قدیم‌ترها که موبایل نبود ولی رسم و رسومی بود به نام آمدیم نبودید، رسمی به نام مکاتبات دری یا مکاتبات دربی؛ بعد تاریخ و نام کامل، امضا، ساعت دقیق و الباقی... گاهی جمله‌ی نغزی، کنایه‌ای چیزی هم ضمیمه می‌شد که طرف بفهمد کی آمده ولی اسمی به میان نیاید. حکاکی روی در فامیل، نشانی از گذشتگان‌مان دارد، همان‌هایی که کتیبه‌ها تراشیدند و کوهها کندند و تاریخ‌ها ساختند. گاه این حکاکی‌ها تا سال بعد هم روی درب بود و آن‌وقت باید فقط تاریخش را عوض می‌کردی برای اثبات ارادت به صاحب منزل که منزل نبود. در واقع بیان این بیت بود که بُعد منزل نبُوَد در سفر روحانی و همین که باقلوای ما را بگذارید کنار پاکت عیدی کافی‌ست و می‌آییم و می‌بریم. به رسم وفا و ارادت بر آستان شهر مینودری و خاک علی ولی‌اللهی، دنبال اکتشاف و دانش بیشتر از این خطه بودم، تا رسیدم به ملایی صاحب فضل و معنا که از قضا دوران زندگانی ایشان با بازه تاریخی پایان‌نامه‌ام مطابقت داشت. القصه از سر ارادت و شاگردی، سایت به سایت در مسمای وجود ایشان و مقبره ایشان بودم. از آن‌جا که جوينده، یابنده است به مرادم رسیدم. حالا مقبره این بزرگ مرد شده بود بنیاد ایران شناسی در قزوین. ملا خلیلا در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های قزوین به نام آخوند به درس و بحث مشغول بوده، شاگردان زیادی پروریده و تألیفات ارزنده‌ای به جای گذاشته از جمله الشافی و الکافی که شرح اصول کافی‌ست. با گوگل و نشان رسیدم به محل درس و بحث آخوند، قبلش چندین بار با شماره تلفن بنیاد ایران شناسی تماس گرفتم تا آدرس دقیق را پرس‌وجو کنم‌. کسی جواب نداد، بنا را گذاشتم بر شلوغی سر و این‌که حتی وقت خاراندن سر را هم ندارند. از دورنما مدرَس نمایان شد، خیلی دل‌فریب و زیبا. اما انگار چند سالی بود که این خانه، آدمی‌زاد به خود ندیده‌است. راستش باورش برایم سخت بود. گمان کردم اشتباه از من است و درب دیگری هم هست که محل رفت و آمد است. از خانم‌های توی صف نانوایی پرسان شدم، اطلاعی نداشتند. از پیرمرد بقالی هم، او نیز بی‌خبر بود. فقط فهمیدم که این سردر همان درب اصلی عمارت است و خطا نیامده‌ام. دستم را دور میله‌های عمارت حلقه کردم و برای اطمینان از رسیدن فاتحه‌ام به چارطاقی، سرم را نزدیک بردم و از سر ارادت فاتحه‌ای با دقت برای استاد اهل دقت حواله کردم. در همین حال دلم برای چون منی که اتفاقا زیاد هم هست و کنجکاو، سوخت. آنانی که به وعده چند عکس در سایت یک موسسه به این مهمی، خودشان را می‌رسانند و دست خالی بر‌می‌گردند. دلم برای ملا خلیلا هم سوخت، دلم برای این بنای زیبا هم سوخت که چه کاربری‌هایی می‌توانسته داشته باشد. حالا غبار ایام بر روی او افتاده بود. توقعی نیست که مردم بزرگان خود را نشناسند. عیبی نیست به آن زن در صف و آن مرد پیر که دلیل و مسمای نام محل‌شان را ندادند. عیب از مسئولانی است که یک بنای تاریخی را در تصرف یک امر مهم گرفته‌اند و از آن غافل‌اند. به رسم ادب و از باب رسومِ آمدیم، نبودید، به تلفن گویای بنیاد ایران شناسی زنگ زدم و درد دل کردم، از آن مدل درد دل‌ها که گله دارد و درد. کاش ککی باشد و بگزد کسانی را که در این مکان وظیفه‌ای دارند. کاش فکری به حال تاریخ پرشکوه شیعی بشود که تا بوده و هست مدیون افرادی چون این ملاها هستیم. کاش این عید که می‌آید صاحب خانه منزل باشد. @AFKAREHOWZAVI
. «رسانه ملی واگعیه یا کیکه؟!» ✍فاطمه شکیب رخ رسانه‌های ملی هر کشوری، باید از طریق ارائه محتوای علمی و ادبی با کیفیت، به ترویج نخبه‌پروری و توسعه فرهنگ علمی و ادبی کشورها کمک کنند؛ در این راستا، یکی از متداول ترین روش ها معرفی و الگوسازی چهره های علمی، فرهنگی و‌ نه صرفا هنری، توسط رسانه های سمعی و بصری است. طبعا این امر مهم در رسانه ملی ما ایرانیان، به دلیل ویژگی های مردمی و حوادث تاریخی، جایگاه والاتری می تواند داشته باشد! در حالی که متاسفانه این موضوع، هیچ گاه به عنوان اولویت در ساخت و چارچوب اصول برنامه های پر مخاطب، مطرح نبوده و به جای معرفی شخصیت‌های علمی جوان و نوجوان و الگوسازی آن‌ها، در برنامه‌های تلویزیونی محبوبی، مانند شب یلدا، شخصیت‌های اینستاگرامی و شناخته شده ی فجازی، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند! در شب یلدای پیشین، امیر محمد که با ویدئوهای واگعیه یا کیکه در اینستگرام معروف شد، مهمان برنامه یلدایی صداوسیما بود و روی آنتن زنده تلویزیون از درآمد بالای اینستاگرام برای نوجوانان صحبت می کرد! اینکه اساسا آیا فضای مجازی و یک پله بالاتر از آن یعنی اینستگرام، محیط مناسب، برای وقت گذرانی و تربیت فرزندان ما ایرانیان هست یک بحث است و اینکه آیا برای یک نوجوان، توجه به درآمد بالای اینستگرامی و الگوسازی برای دست یابی به آن، چقدر ضرورت دارد، بحث دیگری است که جا دارد مدیریت محترم این برنامه، در خصوص آن توضیح دهد! @AFKAREHOWZAVI
آموزش مهارتهای گفتگو درباره یک انتخاب آگاهانه👌🪴 💠شروع دوره آموزشی: ۱۳ دی ماه مصادف با ولادت بی بی دوعالم خانم حضرت زهرا سلام الله علیها با ارائه و حضور استاد توانمند جناب آقای عظیمی برای ثبت نام روی لینک زیر کلیک کرده و مراحل ثبت نام را طی نمایید👌📚👇👇👇 💠لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/3ziOx7Rk راه ثبت نام دوم: ارسال عدد ۲۱۳ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۵۲ ادمین پاسخگویی دوره آموزشی: @dorsa_1402
. قهرمانِ قهرمانان... ✍سیده ناهید موسوی غزه زمستانِ سخت و سردی را پشت سَر می‌گذارد اما جوشش زندگی در گوشه‌های شهر هنوز گرمای امید را دوچندان کرده است. و در آستانه سال نو میلادی زادگاه تولد حضرت مسیح علیه السلام «بیت لحم» در فلسطین غرق در اندوه اما امیدوار به آینده است. حالا اما مردم بسیاری از کشورها اعلام کردند که برای همدردی با مردم مظلوم غزه جشن‌های ژانویه؛ سال نو میلادی را برگزار نمی‌کنند. هفتاد و هفت روز از جنگ، ظلم، غصب، ویرانی و آوارگی با سکوتی از مجامع بین المللی و همسایگانی هم زبان و حتی هم دین و مذهب‌ می‌گذرد. قدم به قدم شهر از شمال تا جنوب شهیدانی مدفون زیرآوار یا به خاک سپرده شده‌اند. کودکانی که شاید با آرزو و اهدافشان فاصله چندانی نداشتند اما گرفتار ظلم و جنایاتی بی بدیل از نوع خود در جهان شدند و حالا تنها با جان خود برای نجات وطن معامله می‌کنند. دی‌ماه اما، برای ایرانیان یادآور داغ بزرگیست و امسال زخم‌ها و خون‌های ریخته شده مردم مظلوم اما مقتدرِ غزه فریادهای ما و مشت‌های ‌گِره خورده علیه استکبار و ائتلاف آمریکایی_اسرائیلی را محکم‌تر از قبل کرده است. جنایت آمریکا و ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که با دستانی آغشته به خون چهره پلید خود را به جهانیان نشان داده و بیش از پیش منفور و منزوی کردند. دو شهید بزرگواری که کابوس رژیم صهیونسیتی بودند و با شجاعت، توکل و عزم راسخ ریشه‌ها و دست نشانده‌های آمریکا و اسرائیل را یعنی داعش، القاعده و... را از صحنه روزگار محو کردند و نقشه‌های آنان را برای سیطره بر منطقه نقشه بر آب کردند. اما تاریخ یادآوری می‌کند که برای هر برهه از زمان و در هر مکانی از جهان لازم است وجود اسطوره‌هایی همچون حاج قاسم سلیمانی لازم است تا با قدرت، دلیری و تربیت نیروهایی در میادین حاضر شوند و پرچم اسلام را برافراشته نگهدارند دقیقا همانند؛ ابوعبیده، یحیی السنوار و... فرمانده‌های نامداری که این روزها بر سَر زبان افتاده‌اند و با خط قرمزهای خود نیروهای مقاومت و حماس را اداره می‌کنند تا دشمنان اسلام و مسلمین زمین‌گیر و ناچار شوند. راه شهیدان ادامه دار و پُررهروا باد. نصرٌ من الله و فتح قریب @AFKAREHOWZAVI
. چندفرزندی و اسنپ ✍زهرا نجاتی سفر به قم به پایانش نزدیک می‌شود و ما در سفر بی ماشین ناچار به گرفتن اسنپ شدیم و این یکی دیگر ازجلوه‌های تعارض تشویق به فرزندآوری و عدم وجود زیرساخت و فرهنگ عمومی را به رخمان کشید. یکی از رانندگان محترم که با کلماتی نسبتا گویا روحمان را نوازش کرد، پله قبل از کلمه ماشین جوجه کشی را به کار برد و تعدادی از آنها، ترس از سوارکردن بیش از چهار نفر داشتند.البته در بیشتر سفرهای من، پنج فرزند همراهم بودند و واکنش‌های راننده‌ها در رنجی از «ماشالله تا چندتا هستید و جا نمی‌شید و دوتا ماشین بگیرید و یک ماشین بزرگتر می‌گرفتید و سفارش مینی‌بوس چرا ندادید.» شامل می‌شود. با اینکه به لطف تاکید رهبری و خانواده‌های ولایتمدار، نگاه عمومی در سطح جامعه نسبت به این موضوع، کمی بهبود پیدا کرده اما موضوعات زیر ساختی مثل ماشین‌های کوچک ایرانی، هزینه‌های بالای حمل و نقل و سفر، ترس از آینده شغلی و تحصیلی و موضوعاتی از این دست، هنوز جای زیادی برای تغییر و بهبود دارد. البته ما از همین فرصت‌های اندک هم برای نشان دادن ابعاد رضایتمندی و تبلیغ بیشترچندفرزندی، استفاده کردیم، اما واقعیت این است که تا زمانی که پازل زندگی‌های آپارتمانی، حذف حیاط از ساختمان، تجملات و هزینه‌های غیر ضرور در کشور وجود دارد،تنها با تکیه برموضوعات فرهنگی، نمی‌توان این معضل بزرگ را حل کرد. بلکه باید با تکیه بر تقویت توحید، تقویت و بالا بردن درک ولایتمداری و وطن دوستی و البته اصلاح این امور و اموری از این دست مثل خانه و ماشین و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه و اقتصاد جامعه، گام‌هایی موثرتر و بیشتر در راستای معضل کم جمعیتی برداشت. @AFKAREHOWZAVI