eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
711 دنبال‌کننده
862 عکس
149 ویدیو
12 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تحریریه تولید محتوای بانو مجتهده امین است. *کلیک بر روی عبارات آبی رنگ در نوشته‌ها، شما را به صفحه نویسنده هدایت می‌کند. 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
بانوی نمونه🧕🏻 سلام‌الله‌علیها ✍️🏻ف.مرادی 🔸️می‌گویند شب اول حاج مهدی رسولی مداحی کرد و مورد توجه حضرت آقا قرار گرفت. ایشان درباره این مداحی فرمودند: "کار چند منبر ما را شما انجام دادید." قالب هنر همین است؛ حتی اصطلاحات سخت فلسفی و عرفانی، وقتی درقالب هنر ریخته می‌شوند قابل فهم‌ می‌گردند. 🔹️اما مگر حاجی به چه چیزی اشاره کرده بود که کار چندین منبر را در یک مداحی انجام داد؟! "حتی اگر که نور حتی اگر که حق چشمی نبیندش محروم می‌شود" 🔸️چه بیت پر معنایی‌ست. حیدر کرار، فاتح خیبر و اسدالله غالب وقتی در میان مردم گمراه باشد، تنها می‌شود. این جاست که میدان‌داری می‌کند و به دفاع از مقام ولایت می‌پردازد. 🔹️گویی آمده تا برای ما تکلیف را مشخص کند، این انفعال و سکوت جامعه مذهبی را در هم شکند تا بپاخیزیم و از فرزندش علی کا نائب بر حق امام عصر ارواحنافداه است، در این زمانه دفاع کنیم. 🔸️جنگ آن روز برای قدرت بود و این که چه کسی زمام امور را در دست بگیرد و جنگ امروز بر سر هویت زن اسلامی است. زنی که می‌خواهد با هویتی که امامین انقلاب به او داده‌اند میدان‌داری کند و در جامعه حضور فعال داشته باشد. همین بانوان امروز باید به دفاع از ولی جامعه بلند شوند. 🔹️زهرای اطهر یک تنه، نهضت بیداری به پا کرد در جامعه مسخ شده آن روز. زهرایی که جانباز می‌شود، فرزند در راه عشق می‌دهد، هر دو پهلویش شکسته اما از حرکت در راه الله خسته نیست. او در هر فرصتی برای احقاق حق قیام می‌کند، در اوج قله حق‌خواهی ایستاده است، تا پای جان پیش می‌رود و شهید راه ولایت می‌شود. 🔸️امروز علی زمان برای رهایی از مظلومیت، نیاز به زنانی همچون فاطمه دارد تا در عرصه تبیین و روشنگری انقلابی گام بردارند. 🔹️امروز ای بانوی عزیز! هنگامه تکلیف است؛ چرا که هجمه‌های بسیاری به انقلاب ما وارد است. از آزادی، نقش زن در جامعه، نحوه حکومت‌داری، آرمان‌های انقلابی و... . 🔸️باید خودمان را در مدار ولایت قرار دهیم و در دفاع از آن تمام قد بایستیم؛ چون این حق است و باید از حق و حقیقت دفاع کرد. @AFKAREHOWZAVI
«رد پای یهود، در شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)» ✍مخدره چمن‌خواه یهودیان در کتاب‌های خود خوانده بودند که محل هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بین کوه عبر و کوه احد و در حوالی مدینه خواهد بود؛ لذا برای یافتن سرزمین هجرت رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از دیار خود حرکت کرده و در فدک و خیبر مسکن گزیدند. آنها هرگاه با مشرکان و بت پرستان روبرو می‌شدند، به آنها خبر می‌دادند که به زودی پیامبری با این مشخصات خواهد آمد و با ظهور آن حضرت جبهه توحید و یکتاپرستی تقویت شده، بت‌پرستی برچیده خواهد شد. یهودیان با این امید چشم انتظار ظهور پیامبر اسلام بودند؛ ولی پس از ظهور و هجرت آن حضرت به مدینه او را عصیان کردند و گفتند:« چرا پیامبر اسلام از نژاد بنی اسرائیل نیست». (مجمع البیان ج۱، ص۱۵۸) طبق آیه ۸۹ و ۹۰ سوره بقره همین که آنچه منتظرش بودند به سوی آنها آمد منکر آن شدند. آنها در عمل و نیت خود اخلاص نداشتند و در صورتی به تکلیف دین و شریعت عمل می‌کردند که با منافع مادی و سیاسی‌شان منافات نداشته باشد. آنها حتی به دستورات حضرت موسی(علیه‌السلام) و تورات عمل نکردند و به حضرت عیسی(علیه‌السلام) ایمان نیاوردند. پس از فراز و نشیب‌های فراوان، پایه‌های حکومت اسلامی در مدینه استقرار یافت؛ یهودیان مدینه و اطراف آن، که در واقع به علت نقض پیمان خود که با پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) بسته بودند، دچار سرنوشتی شوم شده بودند، در پی آن تعدادی از آن‌ها کشته و برخی قبایل نیز مانند  بنی‌قینقاع و بنی‌نضیر به منطقه خیبر کوچانده شدند. به‌تدریج دشمنی‌ها آشکار شد، تا آن‌که در سال هفتم هجری، بی‌اعتمادی ناشی از تحرکات ناجوانمردانه‌ی یهودیان خیبر، پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) را بر آن داشت تا پس از رهایی از جریان صلح حدیبیه برای ریشه‌کن ساختن این عنصر فساد به سمت آنان حرکت کند. جنگ خیبر بین نیروهای اسلام و یهود انجام شد و قلعه‌های یهودیان،یکی پس از دیگری به دست سپاه اسلام، فتح شدند. آخرین قلعه‌هایی که فتح شد، قلعه‌های وطیح و سلالم بودند که پس از بیش از ده روز محاصره، چون توان مقاومت در خود ندیدند، تسلیم شده از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) درخواست کردند که اموالشان را در برابر حفظ جان خود و آزادی زنان و بچه‌هایشان برجا گذارند و از آنجا کوچ کنند، حضرت نیز پذیرفتند.در پی تسلیم خیبر، یهودیان «فدک» را نیز تسلیم حضرت رسول ‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) کردند. جریان فتح "فدک" که بدون درگیری و با مصالحه انجام شد، بعدها در تاریخ اسلام به یکی از مسائل مهم و مورد نزاع میان اهل بیت و حاکمان قرار گرفت. "فدک" سرزمین آباد و پر محصولی بود در نزدیکی "خیبر" و با مدینه حدود ۱۴۰ کیلومتر فاصله داشت. در دین اسلام، سرزمین‌هایی که بدون حمله نظامی به دست مسلمانان می‌افتاد، در اختیار شخص پیامبر و امام پس از اوست. بر این اساس پیامبر، «فدک» را به دخترش حضرت فاطمه (علیهاالسلام) بخشید. پیامبر اکرم از این بخشش دو هدف داشت: ۱. زمامداری مسلمانان پس از پیامبر با حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) بود، این منصب به هزینه نیاز داشت و فدک می‌توانست تأمین‌کننده آن باشد. ۲. زندگانی خاندان پیامبر از جمله دختر و فرزندانش حسنین(علیهماالسلام) باید به صورت آبرومندانه اداره می‌شد و فدک در این زمینه نیز به کار می‌آمد. پس از کشمکش‌های فراوان در این نبرد با پیروزی مسلمین به پایان رسید. بعد از شهادت پیامبر اکرم(صلوات‌الله‌علیه‌وآله) تمام تلاش مزدوران یهودی که در لباس اسلام در میان مسلمین نفوذ کرده بودند، بر این هدف معطوف شده بود که با ایجاد جنگ داخلی و کاهش توان نظامی امت اسلام، زمینه را برای هجوم سراسری متحد بزرگ قوم بنی‌اسرائیل را فراهم کنند. در این میان همگان تلاش می‌کردند تا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را به هر عنوانی که شده وادار به کشیدن شمشیر کنند. به همین دلیل با انجام اقدامات پلیدی، همچون تعیین خلیفه به‌صورت خودسرانه، غصب فدک و… سعی بر برانگیختن خشم امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به ایجاد جنگ داخلی داشتند. اما آن زمان که متانت و وقار امیرالمؤمنین (صلوات‌الله‌علیه) را دیدند بر آن شدند تا از طریق تحریک غیرت ایشان و جسارت به همسر بزرگوارشان فتنه داخلی را ایجاد نموده و جنگ مسلحانه به راه بیندازند. فاطمه(سلام‌الله‌علیها)، فعالیت‌های اجتماعی و موضع‌گیری‌های سیاسی متعددی داشتند. اما بیشتر فعالیت‌های سیاسی ایشان، مربوط به دوران کوتاه زندگی‌اش پس از رحلت پیامبر است. از مهم‌ترین موضع‌گیری‌های سیاسی وی، مخالفت با واقعه سقیفه و انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه پس از پیامبر، رفتن به خانه سران مهاجر و انصار برای اقرار گرفتن از آنان در خصوص شایستگی و برتری امام علی(علیه‌السلام) برای خلافت، تلاش برای بازپس‌گیری مالکیت فدک، خواندن خطبه فدکیه در جمع مهاجرین و انصار، @AFKAREHOWZAVI
«رد پای یهود، در شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)» ✍مخدره چمن‌خواه دفاع از حضرت علی(علیه‌السلام) در ماجرای هجوم به خانه او، سخنرانی در جمع زنان(مهاجر وانصار) که به عیادتش آمدند و وصیت کردن برای انجام مراسم پس از مرگش به صورت مخفیانه و پنهانی. بسیاری از گفتارها و رفتارهای فاطمه پس از رحلت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به نوعی واکنش سیاسی و اعتراض به غصب خلافت از سوی ابوبکر و طرفداران دستگاه خلافت او بود. بر همین اساس اتفاقات هولناکی هم‌چون کوبیدن درب خانه امیرالمؤمنین به پهلوی مبارک حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، به شهادت رساندن محسن شش‌ماهه، زدن سیلی به صورت بانوی دو عالم و مضروب نمودن ایشان با غلاف شمشیر بدست مغیره رخ داد. مغیرة بن شعبه یهودی نیز، یکی از عوامل حکومت ابوبکر، عمر و عثمان و از مهاجمان اصلی به خانه وحی بود. اخنس پدر مغیره از مشرکین بود که در روز فتح مکه به ظاهر مسلمان شد. برادر او ابوالحکم در جنگ احد به دست امام علی علیه‌السلام کشته شد و او همواره کینه امام علی(علیه‌السلام) را در دل داشت. بنابراین قاتلان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، همان منافقان و یهودی زادگان مسلمان‌نمای مدینه هستند. آری این‌ها، واقعیات تلخ تاریخ صدر اسلام است که یهودیان همان‌طور که در زادگاه آیین مسیح (علیه‌السلام)، تصمیم به سنگسار مریم (سلام‌الله‌علیها) گرفتند، اقدام به قتل مسیح (علیه‌السلام) کردند، ایشان را به پیامبر مفقودالاثر تاریخ بدل نمودند، در حواریون ایشان نفوذ کردند، پولس یهودی را به جانشینی ایشان نشاندند و توحید را به تثلیث بدل نمودند، بار دیگر برنامه شومشان را در زادگاه اسلام و در میان مسلمانان و اهل بیت پیامبر اسلام تکرار کردند. پایان @AFKAREHOWZAVI
«باریک‌تر زمو» ✍زهرا نجاتی ولایت،حلقه گم شده تمام رفت و آمدها، تمام بایدها و شایدهاست. مفهوم ولایت و ولایت‌مداری،گنجینه ناشناخته‌ای است که اگر درست فهم شود، باعث رشد و عاقبت بخیری جامعه و افراد می‌شود. بخش دردناک ماجرا آن‌جاست که درک آن از مفهوم بلندی مثل«الله ولی الذین آمنوا... و الذین کفروا اولیاوهم طاغوت۱(بقره257)» تا مفهوم اندکی مثل حب، متفاوت، فهم می‌شود درحالی که شاید یکی از گویاترین تعابیر از ولایتمداری، چرخش مانند آفتابگردان به سمت نور و خورشید ولایت است. جایگزینی تمام بینش‌ها و علایق و زوایای دید از دیدگاه ولی‌ای که جانشین برحق خداست. برای درک بهتر، این صحنه را تجسم کنید: ولی‌خدا در مقابلتان است و به دلیلی که نمی‌دانید یا می‌دانید اما درک نمی‌کنید،صحنه‌ای مثل کتک خوردن همسرش که فرشته‌ای زمینی و امانت بهتربن خلق خداست، را می‌بیند، اما دست به شمشیر نمی‌برد و شما ایستاده‌اید و نگاه می‌کنید و غضبناکید و دستتان به قبضه سلاح است. اشک می‌بارید، اما نباید هیچ انجام دهید. سخت است. نه؟ حال سلمان و مقداد و ابوذر، در آن لحظات، این بود.جالبتر این است که باز از این چندتن، تنها سلمان است که خودی اهل بیت، محسوب می‌شود. و باز دردناک‌تر اینکه، بحث شناخت مناقب علی نبود که کسی را یارای تکذیب آنچه از علی و فضایلش می‌دانستند، نبود، بلکه مشکل همین نارضایتی از حکم خدا و رسولش درباره علی است. نارضایتی که شاید در بعضی مواقع، بتوان منشأش را نوعی حسادت دانست. پیچیدگی ماجرا آنجا شدت می‌گیرد که به حکم آیه: «فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجربینهم ثم لایجدوا فی انفسهم حرجامما قضیت و یسلموا تسلیم2(نساء۶۵)»،هرگونه کدورت درونی، نسبت به حکم و تصمیم ولی خدا، خطرخروج از ایمان را پیش رو دارد. بنابراین من و شما هم اگر بودیم و سکوت مسلمانان، همان بود و عدم یاریشان همان، وظیفه من و شما هم همان بود! و حال چندسوال: چقدر برای این قبیل دشواری‌ها در اطاعت از ولی خدا آماده‌ایم؟ آیا جامعه ما جامعه‌ای، نه محب ولی خدا که ولایت‌مدار به این معنا هست؟ آیا به رشدی رسیده‌ایم که در مقابل احکام ولی خدا بی‌چون و چرا، تسلیم باشیم؟ و هزار نکته باریکتر زمو اینجاست. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بدن طبیعی‌ زن؛ سزارین یا زایمان طبیعی ✍ زهرا راد ✅سزارین یکی از بدترین و سهمگین‌ترین عمل‌های جراحی است که زن را از "بدن طبیعی"اش جدا می‌کند و اجازه نمی‌دهد بارداری با سیر طبیعی خود به ایستگاه آخر برسد. این انقطاع از روند طبیعی، زن را از بدن تکوینی خود و سیر سلامتی که با زایمان طبیعی رخ می‌دهد، جدا می‌کند. ✅سزارین نحوی از خودبیگانگی نسبت به بدن در زنان ایجاد می‌کند و اسیب‌های فراوانی در سلامت زنان به وجود می‌آورد. ✅کشورهای توسعه یافته، هرگز زایمان طبیعی را با سزارین تاخت نزدند و آن‌را به موارد خاص محدود کردند. ✅جمهوری اسلامی برای هموار کردن مسیر سلامت زنان، باید زایمان‌های طبیعی را تسهیل کرده و سزارین‌ها را به شدت محدود کند. ✅برای این منظور، روند زایمان‌های طبیعی باید طوری تنظیم شود که زایمان طبیعی آسان‌ترین راه برای زایمان باشد؛ اگر بدن شرایط مطلوبی داشته باشد و مزاج متعادلی را در طی این دوران تجربه کند، به زایمان طبیعی به سادگی رخ می‌دهد و بدن زن را در وضعیت متعادل بعد از زایمان تثبیت خواهد کرد. هزار نکته باریکتر زمو اینجاست. @AFKAREHOWZAVI
. به‌خاطر او...نجمه صالحی "هجده سالم بود که ازدواج کردم و بیست سالگی مادر شدم. پسرعمه‌ام بود، دوستش داشتم. اوایل فکر می‌کردم اختلاف مذهب تأثیری در زندگی‌مان ندارد اما با به دنیا آمدن دومین پسرم و بزرگ شدن پسر اولم اختلاف‌ها پررنگ‌تر شد، مجبور شدم ترکش کنم و از کشورم به ایران بیایم، خانواده‌ام هم آمدند...اقوام ما همه سنی بودند..." اشک در چشمانش حلقه زده بود و من نیز با اشک و بهت نگاهش می‌کردم! تا امروز فکر می‌کردم، مجرد است و تازه فهمیدم دو فرزند دارد! دختر باهوشی است. درس‌ها را با علاقه گوش می‌دهد و همیشه آماده پاسخ است؛ اصلا اهل غر زدن نیست بیشتر تشنه‌ی یادگیری است، دفترچه‌ای دارد که همیشه نکته‌برداری می‌کند. امروز انگار دوست داشت حرف بزند! با یک سؤال، یخ سکوتش شکست. از حس و حال پسرانش گفت؛ اینکه پسر بزرگش بیشتر بهانه می‌گیرد، دوری پدر اذیت‌شان می‌کند و... به او گفتم:"پسرانت پدر مهربان‌تری دارند!" نگاهم کرد؛ ادامه دادم امام رضا علیه السلام می‌فرمایند "الامام الوالد الشفیق"، ما صاحب داریم، تو بخاطر حفظ اعتقاد خودت و بچه‌ها هجرت کردی، امیدوارم نگاه امام زمان عجل الله فرجه به زندگی‌تان باشد. باید می‌رفت بچه‌ها را از مهد بردارد؛ بعد از خداحافظی با او، ناراحت بودم که چرا زودتر متوجه احوالش نشده و با او صحبت نکرده‌ام؟! کاش بیشتر فرصت گفتگو داشتیم ... پ.ن: الإمام الرضا عليه السلام: في صِفَةِ الإِمامِ: الإِمامُ الأَنيسُ الرَّفيقُ، وَالوالِدُ الشَّفيقُ، وَالأَخُ الشَّقيقُ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغيرِ. الغيبة للنعماني، 219 / 6 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«دزدهای زمان» ✍زهرا نجاتی 🌿همه ما راجع به اهمیت زمان، آگاه هستیم و به خصوص با تلاوت سوره عصر و مفهوم خسارت، اهمیت زمان طول عمر را بیشتر درک می‌کنیم. ♦مشکل خیلی از ما، نداشتن وقت نیست، دزدیده شدن وقتمان است.دزدیده شدن توسط دزدهای قهاری که به محض غفلت، بیست و چهار ساعت روزمان را، بی‌برکت می‌کنند، می‌دزدد و غیرقابل بازگشت‌ترین دارایی ما را می‌ربایند. 👈اما این دزدها که هستند؟ اول و قهارترینشان: رسانه به صورت عام و گوشی و فضای مجازی، به صورت خاص. دوم،نبودبرنامه یا برنامه‌ریزی منعطف. سوم،رفت و آمد و تماس،های خارج ازبرنامه. ❇️درمورد رفت و آمدها که راهکار مشخص است داشتن برنامه‌ریزی منعطف، تا حد زیادی مشکل را برطرف می‌کند. ننشستن پای حرف‌های کم اهمیت و خارج از هدف و ضمن رعایت ادب، برخوردی که نشان‌دهنده علاقه شما به مهمان و ضمنا داشتن برنامه‌ریزی خاص. ❇️برنامه‌ریزی منعطف یعنی تعیین ساعت نهایی برای انجام کارها و تهیه لیستی از کارهایی که بایددر بازه زمانی خاصی، انجام شود و در عین حال قابلیت جبران برای برنامه‌ها. یعنی به جای برنامه‌ریزی برای ساعت 2_4،تعیین ساعت پایان مطالعه درسی دو فصل تا ساعت چهار یا تا ساعت هشت شب. ❇️و اما دزدقهار زمان،گوشی و فضای مجازی که درکنار ایجاد شرایط جدید کسب و کار و آموزش، آسیب‌های منحصر به فردی از دزدی زمان گرفته تا دزدی عقیده و آسیب جدی به خانواده‌ها. اما درموردگوشی، مهم‌ترین نکته، این است که فراموش نکنیم این ما هستیم که تعیین‌کننده هستیم نه گوشی. ما مدیریت گوشی را برعهده داریم و گوشی با همه جذابیتش، چیزی جز وسیله‌ای برای راحت‌تربودن ما و به هدف رسیدن ما نبست. بنابراین باید قبل از رفتن به سراغ گوشی، چند اصل را برای خودمان روشن و قطعی کنیم؛ ۱.زمانی که برای با گوشی بودن، مدنظرداریم. 2،محتوایی که در نظرداریم که درگوشی جستجو و دنبال کنیم. 3.محدودیت بسته‌های اینترنتی و ترافیکی متناسب با برنامه‌ریزی کلان ماـ 4.انتخاب فضای مجازی و بستر مورد استفاده و تعیین زمان استفاده از آن، مثلا پخش فیلم، یک ساعت، محتوای اینستاگرام، نیم‌ساعت، سخنراتی، یک ربع. و.. 💠برای مدیریت بهترزمان دو نکته را مدنظر داشته باشیم: بعضی عوامل مثل خدمت به مردم و بیداری صبحگاهی، وقت تلف نکردن و تلاوت سوره قریش، عوامل مهمی برای برکت در وقت هستند. 💠 تعداد زیادی ازکارها قابل ادغام درزمان واحد هستند: ورزش و تماشای تلویزیون در منزل، ذکر گفتن و بستن خوراکی بچه ها یا آشپزی و ظرف شستن و گوش کردن فایل‌های درسی صوتی یا سخنرانی و.. 👈مراقب جواهرگرانبهای عمرمان باشیم.👉 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. یلدایتان گرم و مبارک ✍زهرا نجاتی 🔹خداوند روحیه انسان‌ها را و حتی کامل‌ترین دینش را اجتماعی آفریده. آدم‌ها، غم‌ها و شادی‌هایشان را با هم در مبان می‌گذارند و از بودن در جمعی که درآن متکلف نیستند، راحت هستند و از داشتن ویژگی‌های مشترک مثلاً نسبت خونی دارند، خوشحال و شاد می‌شوند. 🔹اسلام هم بیشتر عبادات مورد تاکید خود را در قالب احکام و وظایف اجتماعی، تعریف کرده است: خمس، زکات، حج، نماز جماعت، نمازجمعه، رسیدگی به فقرا، حجاب، خوش‌خلقی و خیلی دستورات دیگر، در اسلام درفضای اجتماعی معنا پیدا می‌کند و رذایلی مثل تندی، حسادت، بدخواهی، خساست و در قالب اجتماع، رخ می‌دهد و خودداری از آن معنا می یابد. 🔹برای همین است که نه تنها منافاتی با عیدنوروز و یلدا ندارد بلکه تاجایی که اسباب زحمت مسلمانان و برادران دینی نباشد، آن را تایید می‌کند. اما برخی آسیب‌ها در این مراسم‌ وجود دارد که برای بهره‌مندی بیشتر ازمزایای دنیوی و ثواب اخروی،خوب است آنها را برطرف کنیم. برخی از این آسیب‌ها، عبارتند از: مواجهه و گفت وگوی غیرضروری با نامحرم: چه خوب است که برای راحتی بهتر بانوان و جلوگیری از ارتباطات ناسالم و آموزش صحیح حجاب و ارتباط دارای چهارچوب با نامحرم، فضایی را فراهم کنیم که لااقل بگو و بخند و صمیمیت با نامحرمان همسال و اسباب ناراحتی دل اهل‌بیت، فراهم نشود. 🔹دوم، اعتیاد به فضای مجازی:شاید مهم‌ترین فلسفه این مراسم، دورهمی خانوادگی و بهره‌مندی ازهمنشینی با بزرگترها باشد. چیزی که به برکت فضای مجازی و اعتیاد به گوشی، چند سالی است کمتر رخ می‌دهد. چه خوب است به بهانه یلدا، از مهمانان بخواهیم در بدو ورود، گوشی‌هایشان را درسبدی دم در قرار دهند و لااقل یکی دو ساعت، با تمام جان و دل، درجمع باشند. 🔹سوم، تجملگرایی؛ دریلداهای قدیم، بزرگ خاندان، تفعلی به حافظ زده می‌شده یا قصه‌ای نقل می‌شده، اما حالا تبدیل به مهمانی پرزرق و برق باانواع کیک و ژل و هندوانه و وسایل پذیرایی شده که اولین اثرش، ترس از دورهمی در یلدا و غیریلداست، کاش به جمع، های صمیمی و مهمانی بی‌تکلفمان برگردیم تا دوباره رفت و آمدها زیاد و بی‌زحمت و با مخارج کمتر، همراه باشد. 🔹چهارم،اتلاف وقت؛ چه خوب است به یک تا سه ساعت مهمانی قناعت کنیم و در همان زمان هم با بازی‌های هدفمند برای بچه‌ها، بحث‌های تبیینی، پخش مستندها یا فیلم‌های کوتاه آموزنده،گره‌گشایی و بحث مفید، از این آسیب جلوگیری کنیم. ما یک دقیقه طولانی‌تر بودن یلدا را جشن می‌گیریم، مهم است که آن یک دقیقه، برایمان حسنه باشد یا خدای نکرده سیئه. 🔹حواسمان باشد؛ لذت دورهمی یلدا بیش و پیش از باهم خوردن، باهم بودن است. نسل قبلی ما، در این دورهمی‌ها شاهد سر و صدای بچه‌ها و دورهم جمع شدن پنج. شش، خواهر، برادر، همسران و فرزندانشان بودند. اگر ما طالب لذت فرزندانمان هستیم، لذت داشتن خواهر و برادر را در سنی که شاید خودمان درکنارشان نباشیم، از آنها دریغ نکنیم. هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند جای خالی آنها را در آینده جبران کند. 🔹و در پایان؛ به امید پایان شب طولانی غیبت، برای طلوع خورشید ظهور، دعا کنیم. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زن انقلاب اسلامی؛ زن مظلوم و سناریو‌های پرتکرار ✍دکتر زهرا راد ✅«زن شگفت‌انگیز» عنوان فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی و محصول 2017 ، داستان زن قهرمانی را روایت می‌کند که به کمک یک افسر اطلاعات انگلستان-بخوانید استعمار کهن- منجی جهان می‌شود، بدون این‌که مورد ستمی واقع شود؛ «مهاجم مقبره»، «بیوه سیاه»، «کاپیتان آلیتا» هم از نمونه‌ فیلم‌هایی هستند که زن قهرمان غربی را روایت می‌کنند. آیا زنان غربی همگی پرنسس و قهرمانند؟ اگر چنین است فمینیسم از دل کدام رنج متولد شده؟ نگاهی به آمارهای تجاوزجنسی و خشونت علیه زنان با پیشتازی آمریکا، شاهد ظلم مستمر به زنان در غرب است؛ فیلم سینمایی «بامشل» فرار روبه جلویی است که سینمای غرب در پی رسوایی مجری باسابقه امپراطوری فاکس نیوز«راجر ایلز» در موضوع تجاوز جنسی به مجریان زن این شبکه داشت. ✅اما این زن مسلمان ایرانی است که به عنوان «زن مظلوم» سوژه همه رسانه‌های تصویری غربی و حتی ایرانی است. فیلم‌هایی چون «بدون دخترم هرگز»، «سنگسار ثریا» و «عنکبوت مقدس» سناریوی زن مظلوم را در خارج از کشور بازسازی می‌کنند. زن مظلوم که قربانی فرهنگ و نظام حاکم بر ایران است در فیلم‌هایی ایرانی چون آثار تهمینه میلانی، مهرجویی و جیرانی مدام تکرار می‌شود. در تلویزیون این سناریو با «میوه ممنوعه» حسن فتحی و محوریت دختری که مورد ظلم و ستم مردان قرار داشت و پدرش هم او را وسیله نجات خود کرده بود، پی‌گرفته شد. اما سریال‌های چندفصلی شبکه خانگی فصل جدیدی از حیات رسانه‌ای زن مظلوم ایرانی گشود که هم‌چنان نیز ادامه دارد و مسیر این سناریوها از «شهرزاد» آغاز شد، با «خاتون» تینا پاکروان، و «می‌خواهم زنده بمانم» شهرام شاه‌حسینی ادامه حیات داد و با «جیران» بازهم از حسن فتحی به اوج خود رسید. گذشته از موضوع مکرر ملال‌آور این سریال‌ها که حالا دیگر نخ‌نما شده، سناریوهای «زن مظلوم» هم‌چنان نقل محافل رسانه‌های ضدایرانی است و درفتنه اخیر با روپوش زیبای «زن زندگی آزادی» و در قصه «مهسا امینی» رخ نمود و توانست سوژه خود را از قاب رسانه به کف میدان بکشاند و یک آشوب واقعی را رهبری کند. ✅داستان مهسا امینی هم البته داستان تازه‌ای نبود؛ «ندا آقاسلطان» در فتنه 88، «دخترآبی» در موضوع استادیوم، نیکاشاکرمی و .... همگی یک داستان دارند و انگار سناریوهاشان را یک تیم مشترک نوشته و البته با یک تیم اجرایی قدرتمند، به تصویر کشیده شده اند. ✅گذشته از سیاست‌هایی جمهوری اسلامی در گسترش حجاب و انتقاداتی که به برخی اجرائیات در این حوزه وارد است، نمی‌توان از این وحدت رویه رسانه‌ای در موضوع زن مسلمان، آن‌هم تنها درایران چشم‌پوشی کرد و به‌سادگی از آن گذشت. زن انقلاب اسلامی دقیقاً نقطه ثقل تغییر فرهنگ دینی در سراسر جهان واقع شده و تمدن غربی که حالا به دوران افول خود نزدیک می‌شود را به شدت به وحشت انداخته است. آمیختگی امر زنانه با عاطفه و احساس، پتانسل برانگیختن هیجانات دفعی و ایجاد اجتماعات اعتراضی را با خود دارد و خون غیرت ملت را به‌جوش می‌آورد. ✅ از سویی زنان به عنوان مربیان مجتمع انسانی، دمنده روح حیات در کالبد بشریتند، تغییر فکر و ذائقه زنانه از فطریات و تشریعیات به سمت لهویات و مادیات ، تغییر هویت زنانه و به‌تبع تغییر جهان فرهنگی بشریت را به‌دنبال خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی نیازمند تغییر اساسی در سیاست‌های خود در حوزه زنان است و این میسر نیست مگر با اصلاح همه ساختارهایی که بستر مناسبی برای ایجاد گسل هستند؛ چه این‌که سناریوهای پیش‌گفته پایان کار جنگ تمدن‌ها نخواهدبود. @AFKAREHOWZAVI
. آمدیم، نبودید ✍فاطمه میری طایفه فرد قدیم‌ترها که موبایل نبود ولی رسم و رسومی بود به نام آمدیم نبودید، رسمی به نام مکاتبات دری یا مکاتبات دربی؛ بعد تاریخ و نام کامل، امضا، ساعت دقیق و الباقی... گاهی جمله‌ی نغزی، کنایه‌ای چیزی هم ضمیمه می‌شد که طرف بفهمد کی آمده ولی اسمی به میان نیاید. حکاکی روی در فامیل، نشانی از گذشتگان‌مان دارد، همان‌هایی که کتیبه‌ها تراشیدند و کوهها کندند و تاریخ‌ها ساختند. گاه این حکاکی‌ها تا سال بعد هم روی درب بود و آن‌وقت باید فقط تاریخش را عوض می‌کردی برای اثبات ارادت به صاحب منزل که منزل نبود. در واقع بیان این بیت بود که بُعد منزل نبُوَد در سفر روحانی و همین که باقلوای ما را بگذارید کنار پاکت عیدی کافی‌ست و می‌آییم و می‌بریم. به رسم وفا و ارادت بر آستان شهر مینودری و خاک علی ولی‌اللهی، دنبال اکتشاف و دانش بیشتر از این خطه بودم، تا رسیدم به ملایی صاحب فضل و معنا که از قضا دوران زندگانی ایشان با بازه تاریخی پایان‌نامه‌ام مطابقت داشت. القصه از سر ارادت و شاگردی، سایت به سایت در مسمای وجود ایشان و مقبره ایشان بودم. از آن‌جا که جوينده، یابنده است به مرادم رسیدم. حالا مقبره این بزرگ مرد شده بود بنیاد ایران شناسی در قزوین. ملا خلیلا در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های قزوین به نام آخوند به درس و بحث مشغول بوده، شاگردان زیادی پروریده و تألیفات ارزنده‌ای به جای گذاشته از جمله الشافی و الکافی که شرح اصول کافی‌ست. با گوگل و نشان رسیدم به محل درس و بحث آخوند، قبلش چندین بار با شماره تلفن بنیاد ایران شناسی تماس گرفتم تا آدرس دقیق را پرس‌وجو کنم‌. کسی جواب نداد، بنا را گذاشتم بر شلوغی سر و این‌که حتی وقت خاراندن سر را هم ندارند. از دورنما مدرَس نمایان شد، خیلی دل‌فریب و زیبا. اما انگار چند سالی بود که این خانه، آدمی‌زاد به خود ندیده‌است. راستش باورش برایم سخت بود. گمان کردم اشتباه از من است و درب دیگری هم هست که محل رفت و آمد است. از خانم‌های توی صف نانوایی پرسان شدم، اطلاعی نداشتند. از پیرمرد بقالی هم، او نیز بی‌خبر بود. فقط فهمیدم که این سردر همان درب اصلی عمارت است و خطا نیامده‌ام. دستم را دور میله‌های عمارت حلقه کردم و برای اطمینان از رسیدن فاتحه‌ام به چارطاقی، سرم را نزدیک بردم و از سر ارادت فاتحه‌ای با دقت برای استاد اهل دقت حواله کردم. در همین حال دلم برای چون منی که اتفاقا زیاد هم هست و کنجکاو، سوخت. آنانی که به وعده چند عکس در سایت یک موسسه به این مهمی، خودشان را می‌رسانند و دست خالی بر‌می‌گردند. دلم برای ملا خلیلا هم سوخت، دلم برای این بنای زیبا هم سوخت که چه کاربری‌هایی می‌توانسته داشته باشد. حالا غبار ایام بر روی او افتاده بود. توقعی نیست که مردم بزرگان خود را نشناسند. عیبی نیست به آن زن در صف و آن مرد پیر که دلیل و مسمای نام محل‌شان را ندادند. عیب از مسئولانی است که یک بنای تاریخی را در تصرف یک امر مهم گرفته‌اند و از آن غافل‌اند. به رسم ادب و از باب رسومِ آمدیم، نبودید، به تلفن گویای بنیاد ایران شناسی زنگ زدم و درد دل کردم، از آن مدل درد دل‌ها که گله دارد و درد. کاش ککی باشد و بگزد کسانی را که در این مکان وظیفه‌ای دارند. کاش فکری به حال تاریخ پرشکوه شیعی بشود که تا بوده و هست مدیون افرادی چون این ملاها هستیم. کاش این عید که می‌آید صاحب خانه منزل باشد. @AFKAREHOWZAVI
. «رسانه ملی واگعیه یا کیکه؟!» ✍فاطمه شکیب رخ رسانه‌های ملی هر کشوری، باید از طریق ارائه محتوای علمی و ادبی با کیفیت، به ترویج نخبه‌پروری و توسعه فرهنگ علمی و ادبی کشورها کمک کنند؛ در این راستا، یکی از متداول ترین روش ها معرفی و الگوسازی چهره های علمی، فرهنگی و‌ نه صرفا هنری، توسط رسانه های سمعی و بصری است. طبعا این امر مهم در رسانه ملی ما ایرانیان، به دلیل ویژگی های مردمی و حوادث تاریخی، جایگاه والاتری می تواند داشته باشد! در حالی که متاسفانه این موضوع، هیچ گاه به عنوان اولویت در ساخت و چارچوب اصول برنامه های پر مخاطب، مطرح نبوده و به جای معرفی شخصیت‌های علمی جوان و نوجوان و الگوسازی آن‌ها، در برنامه‌های تلویزیونی محبوبی، مانند شب یلدا، شخصیت‌های اینستاگرامی و شناخته شده ی فجازی، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند! در شب یلدای پیشین، امیر محمد که با ویدئوهای واگعیه یا کیکه در اینستگرام معروف شد، مهمان برنامه یلدایی صداوسیما بود و روی آنتن زنده تلویزیون از درآمد بالای اینستاگرام برای نوجوانان صحبت می کرد! اینکه اساسا آیا فضای مجازی و یک پله بالاتر از آن یعنی اینستگرام، محیط مناسب، برای وقت گذرانی و تربیت فرزندان ما ایرانیان هست یک بحث است و اینکه آیا برای یک نوجوان، توجه به درآمد بالای اینستگرامی و الگوسازی برای دست یابی به آن، چقدر ضرورت دارد، بحث دیگری است که جا دارد مدیریت محترم این برنامه، در خصوص آن توضیح دهد! @AFKAREHOWZAVI
آموزش مهارتهای گفتگو درباره یک انتخاب آگاهانه👌🪴 💠شروع دوره آموزشی: ۱۳ دی ماه مصادف با ولادت بی بی دوعالم خانم حضرت زهرا سلام الله علیها با ارائه و حضور استاد توانمند جناب آقای عظیمی برای ثبت نام روی لینک زیر کلیک کرده و مراحل ثبت نام را طی نمایید👌📚👇👇👇 💠لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/3ziOx7Rk راه ثبت نام دوم: ارسال عدد ۲۱۳ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۵۲ ادمین پاسخگویی دوره آموزشی: @dorsa_1402
. قهرمانِ قهرمانان... ✍سیده ناهید موسوی غزه زمستانِ سخت و سردی را پشت سَر می‌گذارد اما جوشش زندگی در گوشه‌های شهر هنوز گرمای امید را دوچندان کرده است. و در آستانه سال نو میلادی زادگاه تولد حضرت مسیح علیه السلام «بیت لحم» در فلسطین غرق در اندوه اما امیدوار به آینده است. حالا اما مردم بسیاری از کشورها اعلام کردند که برای همدردی با مردم مظلوم غزه جشن‌های ژانویه؛ سال نو میلادی را برگزار نمی‌کنند. هفتاد و هفت روز از جنگ، ظلم، غصب، ویرانی و آوارگی با سکوتی از مجامع بین المللی و همسایگانی هم زبان و حتی هم دین و مذهب‌ می‌گذرد. قدم به قدم شهر از شمال تا جنوب شهیدانی مدفون زیرآوار یا به خاک سپرده شده‌اند. کودکانی که شاید با آرزو و اهدافشان فاصله چندانی نداشتند اما گرفتار ظلم و جنایاتی بی بدیل از نوع خود در جهان شدند و حالا تنها با جان خود برای نجات وطن معامله می‌کنند. دی‌ماه اما، برای ایرانیان یادآور داغ بزرگیست و امسال زخم‌ها و خون‌های ریخته شده مردم مظلوم اما مقتدرِ غزه فریادهای ما و مشت‌های ‌گِره خورده علیه استکبار و ائتلاف آمریکایی_اسرائیلی را محکم‌تر از قبل کرده است. جنایت آمریکا و ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که با دستانی آغشته به خون چهره پلید خود را به جهانیان نشان داده و بیش از پیش منفور و منزوی کردند. دو شهید بزرگواری که کابوس رژیم صهیونسیتی بودند و با شجاعت، توکل و عزم راسخ ریشه‌ها و دست نشانده‌های آمریکا و اسرائیل را یعنی داعش، القاعده و... را از صحنه روزگار محو کردند و نقشه‌های آنان را برای سیطره بر منطقه نقشه بر آب کردند. اما تاریخ یادآوری می‌کند که برای هر برهه از زمان و در هر مکانی از جهان لازم است وجود اسطوره‌هایی همچون حاج قاسم سلیمانی لازم است تا با قدرت، دلیری و تربیت نیروهایی در میادین حاضر شوند و پرچم اسلام را برافراشته نگهدارند دقیقا همانند؛ ابوعبیده، یحیی السنوار و... فرمانده‌های نامداری که این روزها بر سَر زبان افتاده‌اند و با خط قرمزهای خود نیروهای مقاومت و حماس را اداره می‌کنند تا دشمنان اسلام و مسلمین زمین‌گیر و ناچار شوند. راه شهیدان ادامه دار و پُررهروا باد. نصرٌ من الله و فتح قریب @AFKAREHOWZAVI
. چندفرزندی و اسنپ ✍زهرا نجاتی سفر به قم به پایانش نزدیک می‌شود و ما در سفر بی ماشین ناچار به گرفتن اسنپ شدیم و این یکی دیگر ازجلوه‌های تعارض تشویق به فرزندآوری و عدم وجود زیرساخت و فرهنگ عمومی را به رخمان کشید. یکی از رانندگان محترم که با کلماتی نسبتا گویا روحمان را نوازش کرد، پله قبل از کلمه ماشین جوجه کشی را به کار برد و تعدادی از آنها، ترس از سوارکردن بیش از چهار نفر داشتند.البته در بیشتر سفرهای من، پنج فرزند همراهم بودند و واکنش‌های راننده‌ها در رنجی از «ماشالله تا چندتا هستید و جا نمی‌شید و دوتا ماشین بگیرید و یک ماشین بزرگتر می‌گرفتید و سفارش مینی‌بوس چرا ندادید.» شامل می‌شود. با اینکه به لطف تاکید رهبری و خانواده‌های ولایتمدار، نگاه عمومی در سطح جامعه نسبت به این موضوع، کمی بهبود پیدا کرده اما موضوعات زیر ساختی مثل ماشین‌های کوچک ایرانی، هزینه‌های بالای حمل و نقل و سفر، ترس از آینده شغلی و تحصیلی و موضوعاتی از این دست، هنوز جای زیادی برای تغییر و بهبود دارد. البته ما از همین فرصت‌های اندک هم برای نشان دادن ابعاد رضایتمندی و تبلیغ بیشترچندفرزندی، استفاده کردیم، اما واقعیت این است که تا زمانی که پازل زندگی‌های آپارتمانی، حذف حیاط از ساختمان، تجملات و هزینه‌های غیر ضرور در کشور وجود دارد،تنها با تکیه برموضوعات فرهنگی، نمی‌توان این معضل بزرگ را حل کرد. بلکه باید با تکیه بر تقویت توحید، تقویت و بالا بردن درک ولایتمداری و وطن دوستی و البته اصلاح این امور و اموری از این دست مثل خانه و ماشین و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه و اقتصاد جامعه، گام‌هایی موثرتر و بیشتر در راستای معضل کم جمعیتی برداشت. @AFKAREHOWZAVI
. 🔖شهادت یک فرمانده بی‌مرز ✍آمنه عسکری منفرد چهار سالی می‌شود! درست چهار سال است وقتی روزهای پاییز می‌گذرد و به شروع زمستان نزدیک می‌شویم، اندوهی سنگین قلبمان را به تپش و اضطراب در می‌آورد، اضطرابی از جنس اضطرابهای شبهای جمعه، ساعت ۱:۲۰ نیمه شب. همان ساعتی که پلی از جنس نور از آسمان به زمین کشیده شد و خیل ملائک به استقبال سردار مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی‌المهندس آمدند و آنها را تا عرش اعلا، بالا بردند. امسال نُه روز مانده به سالروز شهادت سردار دلها، باردیگر آسمان آغوشش را به روی سرداری دیگر از جبهه‌ی مقاومت باز کرد که همرزم و همنشین شهید سلیمانی بود و چون او سالها به دنبال انجام خدمت در راه گسترش اسلام و فرهنگ مقاومت بود؛ زمانی در جبهه‌ی دفاع مقدس ودیر زمانی است در جبهه‌های دفاع از حریم حرم حضرت زینب (سلام‌الله علیها). در هشتاد روز اخیر بعد از شروع حمله‌ی کوبنده‌ی طوفان‌الاقصی در فلسطین؛ در روزهایی که مقاومت مردم مقتدر و مظلوم غزه، چهره‌ی حقیقی اسلام و قرآن را به جهانیان نشان دادند، رژیم غاصب اسرائیل که با تجربه‌ی شکست غیر قابل ترمیم مواجه و به ذلت کشیده شده، در اقدامی واکنشی دست به ترور چند تن از فرماندهان مقاومت از جمله شهید سید رضی برآمد. شهید سید رضی موسوی، از مستشاران نظامی سپاه پاسداران و از فرماندهان بی‌مرز جبهه‌ی مقاومت بود که محاسنش را در راه گسترش فرهنگ مقاومت سپید کرده بود و در آرزوی به آغوش کشیدن شهادت، بی‌قرار بود و سرانجام در جبهه‌ی مقاومت در سوریه به همرزمان شهیدش پیوست. ۴دی ماه ۱۴۰۲، داغ ۱۳دی‌ ماه ۱۳۹۸ را زودتر از سالهای قبل شعله‌ور کرد، اما قطعا نابودی رژیم استکباری آمریکا و اسرائیل را که در این عملیات جنایتکارانه نقش مستقیم داشتند، بیش از پیش مسجّل و قطعی کرد. شهادتت مبارک سردار @AFKAREHOWZAVI
«بانوی نمونه» ✍ف. مرادی 🍃ازدواج امر مقدسی است و هرانسانی دوست دارد بهترین گزینه به سراغش بیاید؛ امکانات مادی را دارا باشد با ظاهری خوش تیپ که هر کس نگاهش می‌کند به انتخاب‌ خانم، احسنت بگوید. 🍃هر عصری مدهای مخصوص به خود دارد و در حال حاضر اگر یک فرد، با فلان سلبریتی ازدواج کند، کل اینستاگرام و گوگل، فضای حقیقی و مجازی از فیلم‌ها و عکس‌هایش پر می‌شود. این همه ماجرا نیست؛ از آن طرف دخترهایی که به آقای سلبریتی نرسیده بودند، گریه‌های خود را پخش می‌کنند و حساسیت موضوع بالا می‌رود. 🍃همه از عقد لاکچری او حرف می‌زنند و نقل محافل می‌شود که چه‌وچه... اما اگر یک نفر در دهه شصت می‌خواست با سلبریتی زمانش ازدواج کند، با کلی مخالفت همراه می‌شد. آقای داماد چندین بار به خواستگاری می‌آمد تا موافقت خانواده خانم را بگیرد. ازدواجش گوش فلک را کر نمی‌کرد. آسمانیان جشن او را پر می‌کردند از شور عشق و فرشته‌ها به این ازدواج تبریک و تهنیت می‌گفتند. ملائک هلهله کنان در مراسم‌شان آمدند، آخر او جانباز قطع نخاعی است، قهرمان وطن. فرقش با این سلبریتی‌های نو ظهور در عملکرد است. 🍃آن یکی بازیگری خوش تیپ، پول‌دار و مرفه که به سبک آریایی‌ها نقش عشق می‌چیند و این یکی قهرمان من‌وتوست، از پول که خبری نیست حتی ظاهرش هم به انسان‌های عادی نمی‌ماند؛ او سرباز وطن بوده و در راه دفاع از آب‌وخاک و ناموسش جان فدا کرده است. این دختر زیبا ی خراسانی چه می‌بیند که به او جواب بله می‌دهد و پس از سی‌وپنج سال زندگی مشترک می گوید: "خدا را شکر می‌کنم که آقا سید اجازه داد من در کنارش باشم." 🍃این زن، این بانوی نمونه هنوز هم عاشق اوست، هر وقت دلش تنگ می‌شود سر قبر او می‌رود و با او دردودل می‌کند. واقعاً انسان از این همه صبرومقاومت این بانو خجل می‌شود. هر کس بود، همان اوایل زندگی پس می‌کشید؛ از حرف‌ها خسته می‌شد: "این چه همسری‌ست برگزیدی که همه کارهایش با تو باشد؟! حتی یک خرید ساده نتواند برایت انجام دهد؟!" اما او می‌گوید من افتخار می‌کنم که سید اجازه داد در کنار او باشم. نوع نگاه و آرمان‌های این خانم چقدر نزدیک خانم است. وقتی از ام‌البنین حرف می‌زنیم، مردم او را برای زمان قدیم می‌دانند و می‌گویند حالا زمانه فرق می‌کند؛ اما مگر از این دوران نیست؟! او که همه کارهای همسرش را خودش انجام می‌داد و می‌گفت: "مدیون آقا سید هستم که اجازه داد در کنارش باشم." 🍃آیا به راستی این زن الگوی نمونه نیست؟! این زنان قله‌های ایمان را فتح کرده‌اند و در اوج آن ایستاده‌اند‌. اینان باید روایت روایت‌کنندگان باشند، چرا که سبقت الله واقعی این‌ها هستند. کسانی که به انسان انتخاب درست و بر اساس فطرت الهی می‌دهند، هدف خلقت و ازدواج را درست معنا می‌کنند. آيا هدف از ازدواج تبرج، عقد و مراسمات لاکچری‌ست؟! اایا قوام زندگی به مادیات و زرق‌وبرق مادی آن است؟! هرچه همسرت معروف‌تر وخوش‌تیپ‌تر باشد، خوشبخت‌تری؟! 👌کمی فکر کن و بگو شهرت در میان مردم را می‌پسندی یا شهره آفاق ملکوت شدن را؟! ادامه دارد... @AFKAREHOWZAVI
«زخم های خوب نشدنی» ✍طیبه فرید «آب را جيره بندي کرده‌ايم. نان را جيره‌بندي کرده‌ايم. عطش همه را هلاک کرده. همه را جز شهداء که حالا کنار هم در انتهاي کانال خوابيده اند» خدا رحمتش کند. فرکانس صدای امیر حاج امینی هیچوقت توی کانال‌های مغزم کَم نمی‌شود. دوست دارم بگویم کجایی که ببینی وسط این توسعه زدگی، حسّ زندگی را هم جیره بندی کرده‌ایم. روحمان سوراخ سوراخ شده. از دی ماه بدم می‌آید.کاش دستی از آستین غیب پیدا می‌شد و از بین روزشمارهای دنیا صفحات دی ماهش را می‌کَند. آن اول‌ها فقط بیست و هفتمش را دوست نداشتم اما حالا اولش را، وسطش را ، آخرش را، صبحش را عصرش را سحرش را همه‌اش را دوست ندارم.دی ماه پر از زخم‌های کاریست. سی سال قبل از اینکه به دنیا بیایم یک سحر سرد لعنتی با کسی که شبیه انسان کامل بود تا جوخه اعدام رفتم. صدای خِش خِش دمپایی‌اش وقتی داشت از راهروی زندان به سمت جوخه می‌رفت را به وضوح می‌شنیدم. حتی داغی و سوزش گلوله‌هایی که نشست توی تنش و بخار الله‌اکبر آخری که از دهانش بیرون آمد. نواب برایم آشنا بود. کِی وکجا دیده بودمش نمی‌دانم.این صحنه با کمی تغییر یک بار دیگر در سیزده دی برایم تکرار شد.سیزده دی که حاج قاسم را از ما گرفتند، و ابومهدی را. زخم عمیقی که هیچوقت جایش خوب نشد. هرچند که پُر شد! دیروز از پیش از ظهر حالم منقلب بود. بی هیچ دلیلی، بی هیچ حاشیه‌ای. روحم شده بود عین آسمان روزهای ابری بی‌باران. پر از ابرهای متراکم بغض‌دارِ بلاتکلیف. عصر کلاس داشتم. دم مغرب گوشی‌ام را روشن کردم.... شهادت مستشار نظامی ایران سید رضی موسوی در سوریه. از بعد شهادت حاج قاسم مشکی‌اش را در نیاورده بود. حاج قاسم به او گفته بود «سید تو پیر شدی بدرد باید شهید شی.» وعده حاج قاسم صادق بود.شهید شد.... تمدن‌سازی شهید بزرگ می‌خواهد.باز هم می‌خواهد. خیلی وقت است وعدهَهای انتقام سخت آقای امیر عبداللهیان قانعم نمی‌کند.ابعاد انتقام سخت باید خیلی بزرگ‌تر از این وعده وعیدها باشد حالا که این زخم‌ها خوب شدنی در کارشان نیست. @AFKAREHOWZAVI
«می‌ترسیم» ✍زهرا سبحانی می‌ترسیم. خیلی وقت است که دیگر از گفتن احساس‌مان می‌ترسیم. از باید و نبایدهای بی‌اساس فضای مجازی که، خِرمان را می‌چسبد و ولمان نمی‌کند! می‌ترسیم که نکند متهم به بی‌بصیرتی، عجول بودن و حتی نفهم بودن، بشویم. جگرسوخته به تماشا نشسته‌ایم و دم نمی‌زنیم. چقدر زشتند این روزها! آدم‌هایش هم همینطور. آنقدر زشت که برای متهم نشدنمان باید پا روی احساساتمان بگذاریم و در هیاهوی ول‌معطل‌ها، معطل شویم. روز و شب را سر می‌کنیم در حالی که خوب می‌دانیم از این انقلاب فقط دم زدنش را فهمیده‌ایم؛ انقلابی که برای مطالبه‌ی بدیهی‌ترین اصلش یعنی «استقلال»، کلی مصلحتِ جفت و جور شده را باید بالا و پایین کنیم... کارمان شده تأیید و توجیه خلافِ‌اصل‌ها که به اسم بصیرت بزک می‌شود. دردآورتر از آن، سرخوشیم از عمل به وظیفه‌ی جهادتبیین که در خیالاتمان و نه براساس حقیقت، چارچوبش را تعریف کرده‌ایم. جهادی که انگار کارش فقط و فقط تطهیر اشخاص و اعمالشان به هر نحو ممکن است. اینکه از کی و کجا این رویه شروع شد را به یاد ندارم،یعنی آنقدر روی دلم مانده که دوست ندارم به نقطه‌ی شروعش فکر کنم. تا کجا پیش می‌رود هم برایم مهم نیست؛ اما اوجش پانزده مهر به این ور است. روزهایی که فقط اشک، دل تب دیده‌ی ما را التیام می‌بخشد و بیانیه‌ها و ژست گرفتن‌های بی‌حاصل، خش روی اعصابمان می‌شود. و باز هم می‌ترسیم! حتی از آرزو کردن رشادت‌های مردان مجاهد یمنی! تا مبادا بوقچی‌های این فضای بی‌صاحب به جانمان بیفتند و دوباره مکرراتی را تکرار کنند که همه‌شان را از بَریم. خیلی وقت است که دیگر، تحلیل‌ کارشناسان به دلمان نمی‌نشیند چرا که از تحلیل آن‌ها تا واقعیت، فرسنگ‌ها فاصله‌ست. ما همچنان می‌ترسیم حتی برای مطالبه‌ی خون پاک دلیرمردی که برای محفوظ ماندن انقلاب این سرزمین، کیلومترها آن ورتر از خط‌کشی‌های این سرزمین، جنگید. خوشابه‌حالش که عاقبت به خیر شد و این دنیای همه چی وارونه با آدم‌هایش را رها کرد. باشد که رد خونش چاره‌ی این دردها و ترس‌هایمان شود... @AFKAREHOWZAVI
. زخم های نورانی ✍ کبرا خالقی ۱. مکتب سلیمانی که برپایه‌ی صدق و اخلاص بنا شده است، همان ادامه‌ی مکتب امامین انقلاب اسلامی و اوصیاء و انبیای الهی است. این صدق و اخلاص همان سرمایه‌ی وجودی انسان‌های توحیدی‌ست که به راستی بر عهد خود ایستادگی کردند و مخلصانه در راه خدا جان، مال، آبرو هر آنچه که امانت در نزدشان بود نثار و ایثار کردند. از صفات ارزشمند حاج قاسم این است که در این راه پربرکت هنوز هم دستان مبارک دوستان اهل مقاومت خود را می‌گیرد و آنان را نیز به حیات طیبه می‌رساند. نمونه‌ی این دوستان، سید رضی بود که به لشکر آسمانی حاج قاسم پیوست و گوهر گرانبهای ایمان خود را خرج راه مقاومت علیه ظلم و ستم بر مظلومان کرد. سیدرضی، شهید عزیز ما سالیان درازی در میدان حق علیه استکبار جهانی مجاهدت کرد و برای این ایستادگی، خون پاکش را به محضر حجت حق تقدیم کرد. ۲. بله درست است که با هر خونِ شهید، زخمی بر قلوب مومنان وارد می‌شود، اما همان جراحت‌ها و زخم‌ها نوری می‌شوند تا راه عزت و شرف بهتر و بیشتر نمایان شود و درخت تناور اسلام را مستحکم‌تر کند. همچنانکه این شهادت‌ها پس از چهل و اندی سال از گذشت انقلاب اسلامی هم به اقتدار امت اسلامی کمک و هم دفع شر از سر مومنان کرده است، همانطور که در قرآن آمده است: «إِنَّ اللَّـهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا...» ﴿آیه٣٨ سوره حج) خداوند«مدافع مؤمنان» است. و این اقتدار نظام اسلامی است که ابرقدرت‌های پوشالی ناتوان از رویارویی با جمهوری اسلامی، در سطح بین‌المللی، به ترور سربازان و سرداران گمنام مطیع امر ولایت دست می‌زنند. بعد از شهادت شهید سلیمانی نه تنها اسرائیل در سراشیبی سقوط در زباله‌دان تاریخ قرار گرفته است بلکه خون‌های مبارک شهدای‌مان، ابهت آمریکا و اذنابش را به زیر کشیده و اینگونه وجدان ملت‌‌ها را هوشیار و بیدار کرده است که هر روز با برگزاری تظاهرات نسبت به سیاست‌های شیطانی آمریکا و اسرائیل و کشورهای اروپایی اعتراض خود را به جنایات در غزه نشان می‌دهند. ۳. این خون‌های شهدای جمهوری اسلامی و مقاومت در دفاع از مظلومان عالم به‌خصوص دفاع از فلسطین باعث شده است تا مردم نستوه غزه هم‌چنان با بصیرت و افتخار بر سر آزادگی و شرافت خود باقی بمانند و در مقابل جنایات هولناک رژیم کودک‌کش مقاومت نمایند و آنان را به ستوه آورند. ما زخمی تیغ تیز دشمن هستیم و از آن خصمِ زبون خشمگینیم، اما به قول مولانا که به شمس گفت: پس زخم‌هایمان چه؟ و او پاسخ داد: نور از محل آنها وارد می‌شود؛ همانطور هم، زخم‌های نورانی که بر پیکره‌ی اسلام وارد می‌آید امت اسلام را آگاه‌تر و متحدتر می‌کند و بر تاریکی‌ها غلبه پیدا خواهد کرد و امت اسلامی بزودی شاهد برپایی تمدن نوین اسلامی خواهد شد و خون پاک و نورانی حاج قاسم و یاران مقاومش مثل سید رضی موسوی، خود انتقام سختی علیه مستکبران جهان خواهد شد. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا