📚عکس دو نفره...
✍️به قلم طیبه فرید
لحظه شگرفی از تاریخ بی هیچ کارگردانیِ قبلی داشت تکرار می شد.اراده خدا به روشنی دوربین ها تعلق گرفته بود.زینب از جان تاریخ آمده بود مقابل منبر، نه نه....جلو تانک یزید ابن معاویه.داشت با صدای عباس رجز می خواند!رجز که نه!زخم کاری بود.و کاری تر از رجزهاش زبان بدنش!چقدر شبیه معجزه کلام حسین بود....
«الی اللقاء مع الانتصار دم علی السیف»....
توی آن تصویر به جز زینبی که داشت با صدای عباس خشت به خشت وجود یزید را فرو می ریخت یک نفر دیگر هم بود.
حسین.....
جانم حسین....
لحظه لقاء جایی بالاتر از سطح زمین!درست وقتی که خون بر شمشیر پیروز شد.
https://eitaa.com/tayebefarid
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
"موحد و خداپرست"
فاطمه تقیزاده✍🏻
چند وقت پیش مقالهای مطالعه کردم با عنوان، بررسی اتهام کفر به جناب ابوطالب علیه السلام.
حتی خواندن این عنوان هم قلب آدمی را میفشارد.
آخر مگر میشود چنین اتهامی به جناب ابوطالب علیه السلام، بزرگترین حامی رسول خدا صلی الله علیه وآله زد.
همو که رسالت رسول خدا صلی الله علیه وآله در سایه حمایتهایش در مکه قد کشید و در مدینه به ثمر نشست. حمایت های ابوطالب علیه السلام بعد از وفاتش هم با حضرت محمد صلی الله علیه وآله بود...
پسرانش، علی و جعفر علیهماالسلام، هر دو در راه حمایت رسول خدا و دین اسلام ، صدمات و جراحات برداشته و در نهایت جام شهادت نوشیدند.
ابوطالب مسلمان شیعه رسول خدا صلوات الله علیهما بود.
ابوطالب مردی موحد و خداپرست از روز اول تا لحظه رحلت.
ابوطالب علیه السلام، در طول تاریخ به جرم اینکه پدر علی علیه السلام بود، متهم به کفر شد...
روحش دعاگوی تمامی شیعیان علی بن ابیطالب علیهما السلام.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
.
🔆 انتشار کتاب «تاریخگذاری روایات وحی»
همزمان با بعثت رسول اعظم رونمایی شد؛
کتاب تاریخگذاری روایات وحی به قلم نجمه صالحی و نجیبه سادات حسینی به چاپ رسید.
وحی بر پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله، پیوندی عمیق بین آسمان و زمین بود. جبرئیل نخستین آیات قرآن را بر پیامبر نازل کرد و او را به رسالتی جهانی و هدایت بشریت فرا خواند. هر آیه وحی، نهتنها کلامی از جانب خداوند، بلکه حاملی از محبت و راهنمایی الهی بود و با وحی الهی اصول اخلاق، عدالت و رحمت را به او آموزش داد و جامعه را با نور ایمان و امید پر کرد. وحی، انقلابی درونی و اجتماعی بود که رسالت پیامبر صلی اللهعلیهوآله را جاودانه کرد و نشان داد که عشق و ایمان میتوانند فراتر از نفرت و جهل باشند.
این کتاب با استفاده از روش هارالد موتزکی اسلام پژوه غربی، در تحلیل احادیث با تمرکز بر شناسایی «حلقه مشترک» و با مراجعه به منابع معتبر و اصیل، به بررسی مسئله چگونگی وقوع اولین وحی بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و همچنین انقطاع وحی در طول رسالت ایشان میپردازد. در این راستا، نظرات مختلف دانشمندان در این زمینه تحلیل و بررسی میشود و در نهایت، نظریه اصلی و معتبر در اینخصوص ارائه خواهد شد.
تحلیل دقیق و علمی در مورد وحی و ابعاد آن میتواند به روشن شدن حقایق و کاهش سوءتفاهمها کمک کند. این پژوهش نهتنها به درک بهتر از وحی در اسلام کمک میکند، بلکه میتواند به تقویت ایمان مسلمانان و افزایش آگاهی پژوهشگران غیرمسلمان نیز منجر شود.
#مبعث
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
.
"از قفسه کتابخانه تا دستفروشی: ماجراجویی با دثارالمومنین و شعارالمتقین"
#مبعث
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
. "از قفسه کتابخانه تا دستفروشی: ماجراجویی با دثارالمومنین و شعارالمتقین" #مبعث #جهاد_تبیین #جهاد_
.
"از قفسه کتابخانه تا دستفروشی: ماجراجویی با دثارالمومنین و شعارالمتقین"
✍نجمه صالحی، سردبیر مجله افکار بانوان حوزوی
در دنیای پرشتاب امروز، کتابها همچنان
پلی میان گذشته و حال محسوب میشوند و میتوانند به ماکمک کنند تا به درک عمیقتری از تاریخ، فرهنگ و جامعه برسیم. امروز در جلسه، تجربه جالب و آموزندهای با یک کتاب قدیمی رخ داد. کتابی که با آثار گذر زمان ارزش و قدمتش نمایان بود. این کتاب، با جلدی که اثر گذر زمان بر آن مشهود بود، داستانها و اسرار زیادی در دل خود داشت.
وقتی بحثهای اصلی جلسه هماندیشی تمام شد، دیگر طاقت نیاوردم و از جا بلند شدم تا کتاب را بردارم. این کتاب با توجه به تاریخ اولین صفحهاش حدود ۱۰۰ سال پیش چاپ شده بود. نکته عجیب آن بود که آن را از یک دستفروش و به قیمتی نازل خریداری کرده بودند. امضاهایی از افراد مختلف در سالهای متفاوت، گوشه و کنار کتاب به عنوان یادگاری ثبت شده بود. نام چند نفر از نخبههای شهر قم هم در این کتاب وجود داشت. دوستم اشاره کرد که یکی از امضاها متعلق به فردی است که اکنون دکتر متخصص اطفال است و تاریخ امضای او مربوط به سال ۱۳۶۶ بود.
چند دقیقهای بحث جلسه حول اوراق این کتاب گذشت. نام کتاب "دثارالمومنین و شعارالمتقین" بود و امضای خود مؤلف هم در آن دیده میشد. اینکه این کتاب چگونه از سمساریها سر برآورده و چرا فروختهشده، همچنان بیپاسخ باقی ماند.
با بررسی دقیقتر این کتاب، متوجه خطوط نوشتههای کناری شدم. هر یک از آنها حامل پیامهای خاصی بود که بین خوانندگان مختلف رد و بدل شده بود. برخی از یادداشتها مملو از تشکر و دعای خیر و برخی دیگر حامل تجربیات شخصی افراد بودند. این یادداشتها نشاندهندهی آن بودند که این کتاب نه تنها یک اثر ادبی، بلکه یک میراث زنده بود که تاثیرات عمیقی بر زندگی افراد مختلف گذاشته بود.
پ.ن: امروز دوشنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ جلسه همافزایی و هماندیشی دبیران کانون مدادالفضلا برگزار شد. نکاتی پیرامون افزایش مشارکت و همکاریهای جدید بیان شد. به زودی خبرهای خوبی برای نویسندگان عضو کانون مدادالفضلا و تحریریه مجتهده امین(ره) خواهیم داشت.
#ماه_رجب
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
برانگیختگی...
بعثت در نگاه خیل عظیم مسلمانان تنها در انتخاب حضرت محمد مصطفی صلي الله عليه و آله برای پیامبری خلاصه میشود. پیامبری همچون نوح، یوسف، یونس، موسی، عیسی (عليهمالسلام) و...
تنها با این تفاوت که او خاتم انبیاء است و بعد از او پیامبری مبعوث نخواهد شد. مأموریت او در دانستههای ما شکستن بتها بود و دعوت مسلمین به توحید و آیات قرآن و احکام اسلامی. البته فهم ما از توحید هم در یکتایی خدا خلاصه میشود و کتابی که در قدر او فقط از واژه معجزه وام میگیریم و بس. او قرار است به مکارمالاخلاق بپردازد و انسانها را به صلح و دوستی فراخواند.
آری، بارها این جملات را شنیدهایم. یک تصویر فانتزی که کارآمدی عمیقی ندارد. چه بسا انسانهایی که با این پیام زندگی کردهاند و افرادی را گرد خود جمع کرده و چند صباحی انسانیت را یادآوری کردهاند.
آیا بعثت همین بود؟
چقدر کم است آنچه درباره بعثت میفهمیم.
حقیقتا مبعث یعنی چه؟ مبعوث شدن چه اتفاقیست؟
محمد امین، آنکه سوادی نداشت و امی بود؛ در جزیرهالعرب، مکانی در نزدیکی دو امپراطوری بزرگ ایران و روم که داعیهدار تمدن و علم و فرهنگ بودند چه پیامی داشت؟ آیا پیام او برای آنها حرف نویی بود؟ اصلا آیا پیامش برای جغرافیای خود بود یا پیامی جهانشمول و زمانشمول؟ شبی که جبرئیل بر او نازل شد او را به چه رسالتی مأمور کرد؟
اولین باری که سخنان جدیدی دربارهی بعثت شنیدم آن زمانی بود که بیانات آقا را میخواندم.
بعثت یعنی برانگیختگی
این برانگیختگی ابتدا در درون پیغمبر اتفاق میافتد و بعد این برانگیختگی را در جامعه ایجاد میکند. در واقع او انسانها را بیدار کرده و آنها را به سطحی از عقلانیت میرساند که به دنبال حکومت الله بر خود هستند و در برابر هر حاکمیت غیر از الله میایستند و آن را طاغوت میدانند. این را با رشد عقل برآمده از ایمان میفهمند. این حرف نوییست که پیغمبر برای تحقق آن راهبرد داشتند و آن راهبرد، ساخت مدینهای فاضله بود تا بهعنوان الگو به جهانیان نشان دهد. و این دقیقا این همان فقدانیست که در امپراطوریهای ایران و روم نیز وجود داشت. شاهد مثال ما در آن سرزمینهای به اصطلاح متمدن، بیعدالتی و تضاد طبقاتی و تفاوت گذاشتن فاحش میان بندگان خدا به اسم ارباب و رعیت بود. یعنی هر چقدر هم که سواد داشته باشی و اهل علم و صنعت و تکنولوژی باشی تا زمانی که غیر خدا را حاکم بدانی، تو در عالم جاهلیت دست و پا میزنی. و این بعثت یعنی در تقابل با جاهلیت اندیشیدن و عمل کردن.
اُف بر تمدنی که پشت ظواهر دنیا، پشت توسعه و علم و صنعت، انسانیت را دفن میکند.
حال با خود بیندیشیم چه جماعتی امروز بعثت را بروز و ظهور دادند؟
چه کسانی توحید را در متن زندگی خود نمایان کردند؟
چه کسانی در عین نداشتن صنعت و تکنولوژی و با دستان خالی در مقابل یک دنیا جاهلیت مدرن ایستادند و مقاومت کردند؟
یادمان نرود همهی آنهایی که در ذهنمان نام بردیم، پیروان خمینی کبیر بودند که با انقلاب خود معنای حقیقی بعثت را بعد ازقرنها فراموشی و غفلت یادآوری کرد تا نظامی شکل گیرد و در سایهی آن امروز جماعتی مبعوث شوند.
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖بعثتی در امتداد بعثت رسول
✨«حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور نفرت از مشرکین و منافقین محقق نخواهدشد.» (امام خمینی، صحیفه، ج ۲۰، ص۳۱۴). این جملات آسمانی بر زبان مردی از تبارِ نور نازل شد. هم او که انقلابی از جنس انقلاب پیامبران برپا کرد و هدفش از این انقلاب، پروراندن معنای توحید در قلب و جان امت رسول الله بود. با این نگاه، انقلاب توحیدی خمینی که در امتداد انقلاب ائمه بوده، بعثتی در امتداد بعثت رسول خاتم داشته است، زیرا هدف بعثت نبیاکرم نیز، دعوت به توحید بود. «توحید صرفاً یک نظریهی فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسانهاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرتهای گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. «لاالهالاالله» که پیام اصلی پیغمبر ما و همهی پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روشهای زندگی، قدرتهای طاغوتی و شیطانها نباید دخالت کنند و زندگی انسانها را دستخوش هوسها و تمایلات خود قراردهند.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲اردیبهشت۸۲). و این یعنی تجلیِ تولی و تبری در دین. توحید خالص به مفهوم نفی عبودیت غیرخدا (تبری) فلاح و رستگاری حقیقی را برای دنیا و آخرت انسان به ارمغان میآورد. «تسلیم محض خدا بودن از نکات برجستهی دعوت اسلامی است که در مقابل آن، عبودیت نظامهای اجتماعی غلط، عبودیت خرافات و عادات و آداب ناپسند، عبودیت هواهای نفسانی و نیز عبودیت زر و زور از ویژگیهای دوران جاهلیت محسوبمیشود. (بیانات رهبر انقلاب ۱۰ دی ۷۳).
✨انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (رحمتالله علیه) انفجار نور بود و همچون معجزهای زمینهساز ظهور عقلانیت و توحید در دوران جاهلیت ثانی گشت. جاهلیتی که سختتر و مصیبتبارتر از جاهلیت اول و خطرناکتر از آن است، چراکه مردم عصر پیامبر(صلیالله علیه) بتهای چوبی میپرستیدند، اما مردم در زمان قبل از ظهور، بتهای بشری میپرستند. همان بتهایی که به مقابله با امام میپردازند و با کتاب خداوند و با تفسیربهرأی آیات، سعی در محکوم کردن امام و باطل نشان دادن ایشان دارند. سرگردانی و حیرانی، ابتلا به جهل و نادانی، خاموشی نور عقل و فطرت، طولانی شدن دوران غیبت، خواب طولانی مردم، وجود فتنهها و فسادهای گسترده، عدم امنیت، کمبود آب و غذای مناسب، هراس و اضطراب درونی و شیوع جنگ های خانمان سوز و ... همه و همه مسائل مبتلا به جامعه امروز جهانی است اما با تحقق ظهور، امام مهدی(ع) جاهلیت ثانی را نابود خواهد کرد؛ همانگونه که حضرت ختمیمرتبت، جاهلیت اولی را نابودکرد.
✨مکتب فکرى انقلاب اسلامى چارچوبى مطلوب براى تثبیت و تحکیم پایههاى ارزشى آیندهی جـامـعـهی اسـلامـى دارد، چرا که درصدد زمینه سازىِ تجدید حیاتِ عظمت تمدن جهان شمول اسلامى است و از این نگاه، آیندهی انقلاب اسلامى بازسازى تمدن فراموششدهی اسلامى در جهان امروز خواهد بود. مـقـصـد کـاروان انـقـلاب اسـلامـى تـحـولات عـمـیـق فـکـرى در مـسـائلى چـون هویتیابى، استقلالطلبى، مدیریت، سیاست، فرهنگ، اخلاق، شناخت و ترویج ارزشهاى اسلامى و ایجاد تحول روحى در سطح فرد و اجتماع است. نگاه آیندهی انقلاب را باید در پیام انقلاب اسـلامـى در احـیـاى دیـن مدارى و تفکر اسلامى در سطح جهان جستجو کرد.
🖋آمنه عسکری منفرد
@ghalamnegaremonfared
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✨نحوه افضلیت پیامبر صلی الله علیه و آله از دیدگاه امام خمینی ره ✨
✨صدوق الطائفة رضوان اللّه علیه فی عیون أخبار الرضا علیه السلام باسناده عن مولانا و سیدنا ، علی بن موسی الرضا - علیه آلاف التحیة والثناء - عن آبائه ، عن علّی بن أبی طالب علیهم السلام قال : «ما خلق الله افضل منّی و لا اکرم علیه منّی». قال علی علیه السلام، فقلت: «یا رسول الله، فأنت افضل أم جبرئیل(ع)؟ فقال: یا علی، انّ الله تبارک و تعالی فضّل انبیائه المرسین علی ملائکته المقرّبین و فضّلنی علی جمیع النبیین و المرسلین...»[عیون اخبار الرضا (ع)، ج1،ص204، ح22]؛ ( مصباح الهدایه، ص72 – 73.) خداوند مخلوقی برتر از من نیافریده است و کرامت بیشتری از من به او نداده است. به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفتم: آیا شما برتر هستید یا جبرئیل؟ حضرت فرمود: ای علی! خداوند متعال انبیای مرسلین را بر فرشتگان مقرّب فضیلت داد و مرا بر همه انبیا و پیامبران فضیلت بخشیده است».
امام خمینی (ره) درباره پرسش امیرالمؤمنین(علیه السلام) از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به اینکه آن حضرت افضل است یا جبرئیل؟ می گوید: این بیان برای کشف حقایق نسبت به بقیه خلایق است و الّا امیرالمؤمنین(علیه السلام ) در نشئه عقلی حقایق را از رسول الله (صلی الله علیه و آله) دریافته است؛ زیرا هر دو نور واحد هستند. امام خمینی (ره) برای رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مقام احدیت جمیع حقایق غیبیه و شهادتیه را قائل میشود و نسبت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با مردم را همانند نسبت اسم اعظم الله به سایر اسماء و صفات الهی می داند همان گونه که اسم اعظم، جامع همه اسماء و صفات و محیط بر همه است، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، نیز از چنین جامعیتی برخوردار است. (مصباح الهدایه، ص75 – 76)
به عقیده ایشان برتری پیامبر به فرشتگان و انسانها برتـــری اعتباری، قـــرار دادی و تشریفاتی نیست، مثل فضیلت سلطان بر رعیت، بلکه یک نوع فضیلت حقیقی و از کمالات وجودی است که ناشی از احاطه کامل و تسلط قیومی آن حضرت است که این احاطه و تسلط، پرتو و سایهای از احاطه اسم اعظم «الله» بر سایر اسما و صفات الهی است. همانگونه که اسم اعظم «الله» محیط شرافتش بر دیگر اسماء، شرافت تشریفاتی و اعتباری نیست، همچنین پیامبر هر عصر و مخصوصاً پیامبر ما (صلی الله علیه و آله) که مربوب امام ائمه اسماء و صفات (اسم اعظم الله) است، ریاست تامه بر همه امتهای گذشته و آینده از آن اوست و بلکه همه نبوتها از شئون نبوت اوست و نبوت او دائره بزرگی است که بر همه دائرههای کلی و جزئی و بزرگ و کوچک احاطه دارد. (مصباح الهدایه، ص 76 – 77)
✍علیزاده
#جهاد_تبیین
#عید_مبعث
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔷انتشار گفتگو
#مبعث
🎙خانم فاطمه میری طایفهفرد پژوهشگر و دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم عليهالسلام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: حدیثی است، از پیامبر اسلام(ص) که در آن، هدف از بعثت خویش را تکمیل فضایل اخلاقی بیان کردهاند. در این حدیث آمدهاست: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق؛ من از آن جهت برانگیخته شدم که شرافتهای اخلاقی را کامل کنم.»این روایت به «حدیث مکارمالاخلاق» شهرت دارد. در این حدیث، اخلاق از نگاه پیامبر عظیمالشان اسلام(ص)، از مسائل مهم دین اسلام است و تکمیل و تعلیم مکارمالاخلاق را از اهداف اصلی بعثت پیامبر(ص) شمردهاند.
🔗لینک متن کامل خبر
https://hawzahnews.com/xdqnD
🎙خانم نجمه صالحی پژوهشگر و دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم عليهالسلام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: در قرآن کریم، جایگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله به عنوان پیامبر، بسیار ویژه و منحصر به فرد است. ایشان در قرآن نه تنها به عنوان الگویی برتر و اسوه حسنه معرفی شدهاند بلکه از ویژگیهای بیبدیلی نیز برخوردار هستند. ویژگیهایی که در آیات قرآن به وضوح نمایانگر عظمت و انسانیت ایشان است؛ اما برخی از ویژگیها تنها در پیامبر صلیاللهعلیهوآله وجود داشته و جایگاه ایشان را در میان بشریت ارتقاء میبخشد.
🔗لینک متن کامل خبر
https://hawzahnews.com/xdqwb
🎙خانم زهرا کبیری پور پژوهشگر و دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: پیامبر خدا (ص) پس از برگزیده شدن به مقام نبوت، سه سال تمام به دعوت مخفیانه پرداختند و گروهی را مخفیانه به آیین اسلام دعوت نمودند. پسازاین دوره، از جانب خداوند، آیۀ «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» بر آن حضرت نازل شد. در مرحله دوم از دعوت پیامبر (ص)، فرمان وحی آمد که «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکینَ إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئینَ» در پی این فرمان پیامبر (ص)، رسالت خود و دعوت به اسلام را علنی نمود.
لینک متن کامل خبر
.https://hawzahnews.com/xdqwQ
#جهاد_تبیین
#رسول_الله
#عید_مبعث
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI