eitaa logo
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
3.8هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
616 ویدیو
41 فایل
اقتصاد با طعمی متفاوت یادداشت های تقریبا اقتصادی سید امیرحسین حسینی ارتباط با ادمین: @amirhossein_hosseini_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
چه اشکالی داده که هم در خودروسازی سرمایه گذاری کنه؟! ظاهرا آقایان می ترسن که انحصار کم بشه که تمسخر می کنن. وقتی بازار وجود داره باید هر کسی که بخواد بتونه سرمایه گذاری کنه. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوچک‌مقیاس؛جاجیم‌ومربانیست! 🔹 ۴۰سال‌ زورزدند،بانک‌رااسلامی‌کنند! 🔸 شناخت سیستم مقدم بر پدیده! 🔹 مسی یک پدیده اقتصادی‌ست! 🔸 چرا تبلیغات حرام است؟ 🔹 کوچک مقیاس کیفیت دارد؟! 🔸 توکه‌اقتصادخوندی‌بیشترنمی‌فهمی! 🔹 مادعوای‌علمی‌نداریم! 🔸 ایدئولوژی‌پشتِ‌واژه‌علم‌پنهان‌شده! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
🚫 جنبش دانشجویی تا کی می خواهد نزد رهبری علیه خصوصی سازی سخن بگوید⁉️ • دوگانه "پیشرفت(رشد اقتصادی)_عدالت" مساله مهم مکاتب اقتصادی است. با اتاق جنگ اقتصادی دشمن و تحریم ها، برای انقلاب اسلامی جدی تر هم شده است. • رهبر انقلاب سال۸۴ ایندو را از جمله منظورهای سیاستهای کلی اصل۴۴ اعلام کردند: - شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی - گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی. • در بند ب این سیاستها این دو منظور، چنین تعقیب شد: - افزایش سهم بخش تعاونی تا ۲۵٪ اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم - اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی ها برای بیکاران در جهت - رفع محدودیت ازحضور تعاونی ها در تمام عرصه های اقتصادی از جمله بانک و بیمه - تاسیس تعاونی های برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدایی - و... ⬅️ از این تعاونی ها، رشد اقتصادی(اشتغال مولد) و هم عدالت اجتماعی(مالکیت فراگیر) را قصد کرده بودند. • اما با گذر قریب ۱۸سال این قسمت سیاستها محقق نشد! کل تعاونی ها در کشور به ۱۰٪ نمی رسد و تعاونی های فراگیر هم محقق نشد. بند ج سیاستها (خصوصی سازی) و واگذاری به نهادهای حاکمیتی غیر دولتی عملا سهم بر اصلی منابع دولتی اصل۴۴ شدند! ⬅️ لذا آن دو منظور -بخصوص گسترش مالکیت در سطح عموم مردم و عدالت اجتماعی- محقق نشد! • مجمع تشخیص (بعنوان ناظر سیاستهای کلی) هم در عدم تحقق متوازن سیاست های کلی اصل۴۴ دخالت موثری نکرد! • پس از قریب ۱۸سال شخص رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اول فروردین۱۴۰۲ به منظور مشارکت عموم و آحاد مردم در اقتصاد از مسئولین و صاحبنظران و راهکار کرد! بر تحقق و انجام کامل بند ب سیاستها -مثل سالهای قبل- اشاره و اصراری نکرد! بجای تعاونی های بیکاران و فراگیر، از شرکت های کوچک (آن هم بعنوان تجربه ناموفق) گفتند! (پیش از این ۱فروردین۹۵ از شرکت ها و کارگاه های کوچک برای اقتصاد مقاومتی و تامین آن دو منظور گفته بودند که اینبار با وصف تجربه ناموفق از آن یاد کردند) ❓ آیا اهمال ۱۸ساله این بند در کنار تحقق فی الجمله واگذاری به بخش خصوصی و حاکمیتیِ غیر دولتی به معنی انصراف و لغو این بخش سیاستهاست؟! ❓سراغ گرفتن از راههای مشارکت عموم مردم و نام نیاوردن از راه های مصرح در سیاستهای قبلی به معنای تعقیب رشد اقتصادی و عدالت در طرق دیگری غیر از بند ب سیاستهای اصل۴۴ است؟! ⬅️ پژوهشگران و خوب است بجای تکرار مکرر اشکال به خصوصی سازی و شنیدن جواب مکرر و یکنواخت از آن، بر سر عدم تحقق این ضلع دیگر سیاستهای واگذاری، تحقیق و مطالبه کنند! ❗️ اگر "بند ب" به هر دلیل قابل انجام نیست؛ مطالبه اخیر رهبری را بر حرفهای کلیشه شده و بی ثمر ترجیح دهند. کارهای اندیشکده ایِ شدنی برای "مشارکت عموم مردم" در اقتصاد انجام دهند تا از این تحقق کاریکاتوری جلوگیری و رشد واقعی اقتصادی را همراه با عدالت محقق کنند. قطعا تحلیل دقیق نشدن ها و تجارب ناموفقِ قبل و توجه به آن جزئی از طرح ها و نقشه های مطلوب است. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۲ ☑️ @m_ghanbarian
✍ در این چند روز تعطیلات ، مقالات علمی زیادی درمورد پیمان سپاری ارزی خواندم.. گشتم و گشتم..فقط به یک نتیجه رسیدم؛ آن‌هم اینکه تمام دعواها و‌مصیبت‌ها، از وجود بازاری به نام (بازار آزاد ارز) برمیخیزد.. این بازار را جمع کنید.. بیش از ۸۰ درصد اقتصاد مملکت اصلاح میشود.. @tahliltamadoni
📺 برنامه زنده 👈🏼 موضوع: مناظره‌ای مهم برای تاملی در باب نظام اقتصادی ایران 📌مهمانان: 🔶دکتر مسعود درخشان؛ استاد تمام اقتصاد داشگاه علامه طباطبایی، دکتری اقتصاد مدرسه اقتصاد لندن، برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، طرفدار اقتصاد اسلامی 🔷دکتر موسی غنی نژاد؛ هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، دکتری اقتصاد دانشگاه سوربن فرانسه، رییس مرکز تحقیقات اقتصادی روزنامه دنیای اقتصاد، طرفدار اقتصاد لیبرال ✅ امشب؛ دوشنبه 4 اردیبهشت 22:00 تکرار فردا 14:30
💡حتما ببینید! یک مناظره تاریخی خواهد بود! ⚠این پیام را تا می توانید منتشر کنید و تاکید کنید تا امشب برنامه را ببینند🙏🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اگر میخواهید کمی با دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد آشنا بشوید، این کلیپ چهار دقیقه ای را حتما ببینید! ⚠امشب ساعت ۲۲ از شبکه افق؛ مناظره تاریخی بین طرفدار اقتصاد اسلامی و طرفدار اقتصاد لیبرال! 🔶دکتر مسعود درخشان؛ استاد تمام اقتصاد داشگاه علامه طباطبایی، دکتری اقتصاد مدرسه اقتصاد لندن، برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، طرفدار اقتصاد اسلامی 🔷دکتر موسی غنی نژاد؛ هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، دکتری اقتصاد دانشگاه سوربن فرانسه، رییس مرکز تحقیقات اقتصادی روزنامه دنیای اقتصاد، طرفدار اقتصاد لیبرال @jebhetse
‏با اقتصاد دستوریِ پتروشیمی‌ها سفره ۸۵میلیون نفر را کوچک، هزینه تولید هزاران تولیدی را افزایش، ضربه‌پذیری اقتصاد در شرایط تحریم را بالا و ارزش پول ملی را به خاک سیاه می‌نشانند. ولی حاضر نیستند با چند شرکت محدود ذینفع تورم و گرانی و سفته‌بازی برخورد شود! ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فضای مهار تورم، یک فضای حاکمیتی است. 🔹سیاست گذار باید نسبت به تک تک قیمت ها خودش را مسئول بداند، با دقت رفتار کند، رصد کند و همه‌ی سازوکار های قیمتی تحت نظرش باشد. 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
اعتراف لیبرال‌ها به نقش شوک ارزی بر تورم! این نمودار که نشریه لیبرال اقتصادی تجارت فردا منتشر نموده است، اثر شوک‌های ارزی بر جهش قیمتی مسکن را به وضوح نشان می‌دهد. عینا این نمودار را می‌توان برای قیمت بازار خودرو، سکه و.. نیز کشید. مردم عزیز ایران مسئولین محترم ریشه تمام نارضایتی‌های اقتصادی شما و ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی، برآمده از همین ولنگاری ارزی کشور و راهکار همه آنها دلارزدایی از اقتصاد ایران و جلوگیری از ولنگاری ارزی است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
درباره ادعای هجوی که غنی‌نژاد درباره مارکسیستی بودن قانون اساسی مطرح و حتی نتونست غیر از بنی‌صدر کسی از اعضا را نام ببرد و شهیدبهشتی را متهم به چپ بودن کرد و امام را مخالف آنان دانسته بود، جملات زیر را از امام بخوانید: «می خواهند نگذارند قانون اساسی بر طبق آن طوری که اسلام حکم می کند تصویب شود. باید حقوقدان های غربی نظر بدهند؟ما می خواهیم قانون اسلامی بنویسیم،از غرب بیایند نظر بدهند؟یا غربیها بیایند نظر بدهند؟ یا غربزده ها بیایند نظر بدهند؟حقوقدان اسلامی ما می خواهیم و این حقوقدانها، اسلام را نمی دانند یعنی چه»(صحیفه امام؛ ج 8، ص 171) ‏«قانون اساسی و سایر قوانین در این جمهوری باید صد در صد بر اساس اسلام باشد. و اگر یک ماده هم بر خلاف احکام اسلام باشد، تخلف از جمهوری و آرا اکثریت قریب به اتفاق ملت است.» (صحیفه امام، ج 9، ص: 308) ‏«در این موقع که بحمدالله تعالی قانون اساسی نوشته شد و به تصویب علمای اعلام و روشنفکران رسید، عناصر توطئه گر که با قدم و قلم می خواستند جمهوری اسلامی تصویب نشود و رأی نیاورد، اینک می خواهند به ثمر نرسد. قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر[ین] ثمرۀ جمهوری اسلامی است، و رأی ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست.» عزیزان من! امروز که ما در مقابل یک قدرت شیطانی قرار داریم ـ که کشور ما را می خواهند به تباهی بکشند ـ نگذارید اساس جمهوری اسلامی سست شود و دشمنان اسلام دلشاد شوند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و توفیق همگان را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله .» تحریف و دروغ بزرگ غنی نژاد را آگاهانه بشناسید و پاسخ آن را بدانید. ✍سیدامیرحسین حسینی
تجربه نظرسنجی از جمع‌های مختلف مردم نشان داده است که اگر همین امروز مجددا اصول اقتصادی قانون اساسی را به رای بگذاریم قطعا به همان میزان قبلی از مردم رای دریافت میکند. اتفاقا نقد امروز مردم به حکومت به عنوان ریشه مشکلات اقتصادی، چرایی عدم اجرای کامل اصول اقتصادی قانون اساسی است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
غنی‌نژاد: امام مخالف سرمایه داری لیبرال نبود! امام خمینی: «تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد،نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی‌پناه را از بین ببرند،از اصول نه شرقى نه غربى عدول نخواهم کرد، و دست ایادى امریکا و شوروى را در تمام زمینه ها کوتاه میکنم» ‏(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۵-۲۸۶) غنی‌نژاد کلا یک تنه تحریف تاریخ کرد! ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مناظره امشب تک مضراب های فراوانی داشت. قطعا ژورنالیست های لیبرال مانع شنیده شدن این تک مضراب ها خواهند شد. غنی نژاد بسیار لخت و عریان از لیبرالیسم دفاع کرد تا اتمام حجت شود که چه کسانی لیبرال هستند و لیبرالیسم چیست. لیبرالیسم ایرانی نه می داند که مخالف سرمایه داری است نه می داند که موافق آن است. لیبرالیسم ایرانی در عین حالی که مدافع لا ادری گری است، لیبرالیسم را در بندگی خدا می داند! لیبرالیسم ایرانی اقتصاد اسلامی را قبول ندارد و در عین حال که خود را صالح می داند که در مورد اقتصاد اسلامی نظر بدهد، امام و رهبری را صالح نمی داند که در این زمینه اظهار نظر کند. لیبرالیسم ایرانی در عین حال که هایک و میزس و میل و کانت را قبول دارد، خود را تابع آرای آنها نمی داند. لیبرالیسم ایرانی بانک دولتی را سرمایه داری رفاقتی می داند اما بانک خصوصی را سرمایه داری رقابتی می‌خواند! لیبرالیسم ایرانی هایک را قبول دارد اما معتقد به تأثیرپذیری هایک از پشتیبانانش نیست. لیبرالیسم ایرانی امام را مخالف کمونیسم و موافق لیبرالیسم می داند در عین حال معتقد است امام در اقتصاد قابل اعتنا نیست. لیبرالیسم ایرانی آمریکا را از این حیث که سرمایه داری مذهبی است امپریالیست می داند اما از این حیث که بازار آزاد! دارد می ستاید. لیبرالیسم ایرانی معتقد است که آمریکا امپریالیست است اما نباید با او مخالفت کرد. لیبرالیسم ایرانی مخالف انقلاب است. لیبرالیسم ایرانی دشمنی با آمریکا را شعاری و غلط می داند اما می گوید من با امام موافقم! سطح نقد لیبرالیسم ایرانی به هایک، در حد نقد به قبول نداشتن مطلوبیت خواهی و مطلوبیت جویی متاثر از خوی حیوانی است. یعنی پناه بردن به نئولیبرالیسم. این ها تنها بعضی از تک مضراب های لیبرالیسم ایرانی بود. از این به بعد بدانیم که لیبرالیسم کاملا شناسنامه دار است. هم حرف هایش مشخص است و هم منادیانش. از این به بعد بدانیم کسی که میگوید که لیبرالیسم وجود ندارد و تنها یک برچسب است، یا بی سواد است یا مغرض. از این به بعد بدانیم که لیبرال انقلابی، یک واژه پارادوکسیکال است و افراد ناچارند تکلیفشان را با این واژه روشن کنند. نمی توانند هم خود را انقلابی بدانند و هم از منویات لیبرالیسم دفاع کنند. مراقب باشیم جریان های رسانه ای با برجسته سازی برخی از بگو مگوهای کم اهمیت، این مناظره را کم اهمیت جلوه ندهند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔴حالا که لطف خفیّه ی الهی به کمک تفکر انقلابیون آمد باید قدر دانسته و به حجت الاسلام رییسی کمک کنند غربزده ها را بیرون بریزند... 🔻امام خمینی رضوان خدا بر او میفرمایند :«از دست محمد رضا و رضا خان خلاص شدیم، 👈لکن از دست تربیت یافتگان غرب و شرق به این راحتی ها خلاصی پیدا نمیکنیم، 👈چرا که اینها برپادارنده سلطه ابرقدرتها هستند و با هیچ منطقی خلع سلاح نمیشوند.» 🔻ودر جایی دیگر میفرمایند «عده ندارند، ادعا دارند(بنگاههای رسانه ای یهود و لیبرایسم جهانی، حامی ایشانند) ، 🙏من التماس میکنم از ملت ایران، اینها را بیرون بریزید.» ⚠️این جاست که حجت الاسلام رییسی باید غیرت نسبت به استادشان نشان بدهند... 💠کانال یازهــــــــرا | رسانه حجـــــــــاب @yaazahra_ir
هدایت شده از حسین زمانی میقان
‏‎ نیامده بود که از اقتصاداسلامی بگوید آمده بود تا ذات لیبرال‌های حاکم در اقتصاد ما را نمایان کند او به خوبی از غنی‌نژاد اعتراف گرفت که لیبرالیسم مخالف اسلام، انقلاب و امام است و اعتقادی به پایبندی به خدا و وحی ندارد. تمام. @hzamanim
به عنوان کسی که موضوع پایان‌نامه‌ام اصل۴۳ قانون اساسی بوده است و مشروح مذاکرات اقتصادی قانون اساسی را بارها خوانده‌ام،عرض میکنم که تقریبا تمام ادعاهای غنی‌نژاد پیرامون اصول اقتصادی کذب و دروغ بود مشروح پر از رفرنس دینی و نکته جالب اینکه ۹۷درصد اعضای خبرگان قانون اساسی موافق بودند. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
غنی نژاد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی محصول سرمایه‌داری رفاقتی است من با نظام سرمایه داری رقابتی موافقم، با نظام سرمایه داری مافیاییِ رفاقتی و سیاسی مخالفم. بدهی بانک ها به بانک مرکزی محصول سرمایه داری رفاقتی، محصول شرکت های خصولتی فاسد و محصول بانک های دولتی و نیمه دولتی است. محصول رفاقت‌های ایشان در تصویر هویداست. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
مروج گفتمان اصیل انقلاب میفرمایند که بحث غنی‌نژاد که قانون اساسی و امام و انقلاب و شهید بهشتی و تسخیر لانه جاسوسی و .. را زیر سوال برد، منطبق با فرمایشات رهبری بوده است😄😄😄 واقعا ۲۴هزار نفر این بنده خدا رو دنبال میکنند که این هجویات رو‌ بشنوند؟!!
جدول شمارۀ 6 از گزارش «چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار در سال 1400» -که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته- نشان می‌دهد نرخ مالکیت مسکن در ایران، بیش از 81 درصد است. پی نوشت: منظور از «سایر»، خانه‌های سازمانی، وقفی و رایگان است. و مقصود از «اجاری» خانه‌های رهنی و اجاره‌ای است. @mtatbiqy
💠 مطالعه بین‌المللی با موضوع «شاخص‌های زندگی مطلوب (شاخص‌های رفاه) از منظر قرآن و حدیث» بخش (1): 📉 مستأجری، از جملۀ شاخص‌هایی است که پایین بودن کیفیت زندگی را نشان می‌دهد! و این شاخص، قابلیت تفاهم با آحاد بشر در اقصی نقاط جهان را دارد! 🌎🌍🌏 درست است که این شاخص را اهل بیت علیهم السلام (خزینه‌های علم الهی) بیان کرده‌اند اما قابل تأیید و تصدیق از سوی مردم با هر دین و آیینی در قاره‌های مختلف دنیاست. 📝 شاخص مالکیت مسکن (Home Ownership Rate) که در کشورهای مختلف دنیا بررسی و آمارگیری شده است، می‌تواند به خوبی نشانگر شاخص باشد. شاخص مالکیت مسکن، درصد افرادی که -در هر کشور- صاحب خانه‌های خود هستند را نسبت به کل جمعیت همان کشور نشان می‌دهد. 📚 خانه‌به‌دوشی؛ از تلخی‌های زندگی انسان امام صادق علیه السلام فرمود: «مِنْ مُرِّ اَلْعَيْشِ اَلنُّقْلَةُ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ....» [الکافی، ج‌6، ص531] از تلخی‌های زندگى، انتقال از يك خانه به خانه ديگر [خانه‌به‌دوشی] است... 📈 بررسی وضعیت 21 کشور از نظر شاخص «نرخ مالکیت مسکن» سعی شده آمار 20 کشوری که [در ذهن مردم ما] زندگی در آنها مطلوب تصور می‌شود در کنار ایران قرار داده شود تا بیننده بتواند به راحتی قضاوت کند. تمامی آمارهای مربوط به کشورهای اروپایی (که بدون هایپرلینک آمده) مربوط به سال 2021 بوده و از پایگاه رسمی دفتر آمار اتحادیه اروپا اخذ شده است. کرواسی: 91 درصد کره جنوبی: 86.3 درصد (سال 2021) ایران: 81.4 درصد (سال 1400) پرتغال: 78.3 درصد اسپانیا: 75.8 درصد ایتالیا: 73.7 درصد بلژیک: 71.3 درصد فنلاند: 70.3 درصد هلند: 70.1 درصد استرالیا: 67 درصد (سال 2021) کانادا: 66.5 درصد (سال 2021) آمریکا: 65.9 درصد (سال 2022) سوئد: 64.9 درصد فرانسه: 64.7 درصد نروژ: 63 درصد (سال 2017) انگلیس: 63 درصد (میانگین سال 2016 تا 2018) ژاپن: 61.12 درصد (میانگین 5 سال منتهی به سال 2017) دانمارک: 59.2 درصد ترکیه: 57.8 درصد (سال 2023) آلمان: 49.1 درصد سوئیس: 42.2 درصد @mtatbiqy
هدایت شده از توییتا
در مناظره دکتر و ، آقای غنی نژاد صحبت‌های خوبی داشتن و واقعا روشنگری کردن. یکی از حرف‌های ایشان این بود که با انقلاب موافق نیست. پس هر کس دغدغه انقلاب دارد بداند که باید ایران را از دست این ضد انقلاب‌های دانشگاهی نجات دهد. "محمد مفید" https://virasty.com/Mohammad_Mofid/1682411871907539627 @twiita
هدایت شده از محسن قنبریان
مناظره جهان آرا .mp3
562.4K
تحریف چرا ⁉️ • دکتر در مناظره با پرفسور اصول اقتصادی قانون اساسی (بخصوص اصل۴۳و۴۴) را ملهم از کتاب "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی شمردند و شهید مظلوم را هم صد درصد چپ خواندند! • جالب اینکه انتشار کتابهای مورد معرفی شان مقدم بر قانون اساسی نیست! پیشنویس قانون اساسی ۲۴خرداد۵۸ منتشر و کار تدوین اولیه (توسط تیم دکتر حبیبی) قبل از آن انجام شده بود! • بدتر، تحریف محتوایی است: نظریه راه رشد غیر سرمایه داری را "اقتصاد را دست دولت بدهید!" می شمارد؛ برای القای این همانی، علنا اصل۴۳ را تحریف می کند و می گوید ملهم از آن نظریه است و همه چیز دست دولت است! ❗️درحالیکه اصل۴۳ بخصوص بند۲ آن دقیقا برعکس آن نظریه است! بخوانید: 《برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود:... ۲.تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‏، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد...》 - برگرداندن تعاونی ها در اصل۴۴ به دولت و غیر اسلامی خواندن ایندو اصل هم قابل نقد جدی است که مجال دیگری می طلبد! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 شوخی با خطایی به سبک فنون کشتی در شهراورد😂 ماجرای مناظره دیشب😄
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
✍️ دربارۀ مناظرۀ تلویزیونی استاد درخشان و دکتر غنی‌نژاد 🔸 مهمترین خروجی این مناظره این بود که ما در دانش اقتصاد چیزی به عنوان علم محض نداریم که قائل باشیم همه اقتصاددان‌ها سر یک گزاره‌هایی توافق کامل دارند. علی رغم اینکه آقای غنی نژاد از علم اقتصاد حرف می‌زدند اما علم اقتصادی که ایشان می‌گفتند، علمی محض نبود که هیچ جهت گیری و هیچ قضاوت ارزشی در مورد آن نباشد. 🔸 آقای غنی نژاد می‌گوید من لیبرال هستم. خب لیبرالیسم یک مکتب اخلاقی است. وقتی می‌گویید من لیبرال هستم همان قدر ایدئولوژیک است که بگویید من مارکسیست هستم. یا بگویید من مسلمان هستم. 🔸 متاسفانه علی‌رغم ادعای آزاداندیشی در طرفداران لیبرالیسم، شاهد رویکردی تقلیدی در حوزه اندیشه‌های فلسفی، سیاسی و اقتصادی هستیم. دکتر غنی نژاد تصریح کردند که من با 95 درصد حرف‌های هایک موافق هستم. در دنیا حتی در چهارچوب لیبرالیسمی که اروپاییان و آمریکایی‌ها ابداع کرده اند و بحث می‌کنند، هیچ وقت، هیچ متفکر و فیلسوف و صاحب اندیشه ای را پیدا نمی‌کنید که بگوید من 95 درصد با اندیشه فلان متفکر و صاحب نظریه موافق هستم. مگر اینکه خود فرد صاحب اندیشه نباشد. وقتی 95 درصد ادعاها و نظریات یک فرد را قبول می‌کنید یعنی خود شما نظر مستقلی ندارید و دیدگاه‌های همان فرد را تبلیغ و ترویج می‌کنید. 🔸 کسانی که دم از لیبرالیسم می‌زنند چه قبل و چه بعد از انقلاب امکانات زیادی در اختیار داشتند و قدرت و نفوذ در خور تاملی در نظام و رسانه‌ها و افکار عمومی، دانشگاه‌ها و مجامع علمی داشتند و از این طریق برای اقتصاد و جامعه اتفاقاتی رقم زدند و تحولاتی مبتنی بر نگاه لیبرالیستی خود ایجاد کرده اند، مسئولیت آن را نمی‌پذیرند. 🔸 همه می‌دانیم که سیاست‌هایی چون خصوصی سازی وکوچک سازی دولت و حذف یارانه‌ها و یارانه‌های پنهان و بسیاری از این اقدامات نظیر ایجاد بانک‌های خصوصی و تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار و عمق بخشی به بازار سرمایه، تماما پیشنهادهایی لیبرالیستی است. آنها نمی‌توانند از این مساله فرارکنند. 🔸 اینکه اقای دکتر درخشان گفتند که ما نیاز به تغییر چهارچوب‌ها داریم شاید ناظر به این بود که یک سری چهارچوب‌هایی در این دوران ما -بخصوص در سه دهه اخیر- ایجاد شده که گویی وحی منزل است درحالیکه بسیاری از این چهارچوب‌ها ماهیت لیبرالیستی دارد مثل بانکداری خصوصی مثل بازار‌های سرمایه که به ندرت در زبان فارسی پژوهش و مقاله ای در نقد این نهاد‌ها و نظامات پیدا می‌کنید. عمده مقالات در ستایش این نهاد‌ها است. 🔸 ولی وقتی وارد حوزه زبان انگلیسی می‌شویم که زبان نظام سرمایه داری است می‌بینیم نقد‌های بسیار بنیان افکنی در خصوص بسیاری از نهاد‌های سرمایه داری نوشته شده است و از بانکداری خصوصی تا مالی سازی و شکاف طبقاتی و معضلات مربوط به عدم عدالت اقتصادی در دنیا و... گزارش‌هایی می‌دهد که این‌ها به گوش بسیاری از کسانی که دم از لیبرالیسم می‌زنند، نرسیده است. چطور ادعای آزاد اندیشی دارید ولی نمی‌بینید که در دنیا چه حرف‌های متفاوتی زده می‌شود و چه نقادی‌هایی در این مورد می‌شود. 🔸 حوزه اقتصاد اسلامی در طراحی نهاد‌ها و طراحی شاخص‌ها و سیاست‌ها مرزهایی را جلو برده است و با همه بی میلی‌ها و کمبود‌ها و با روحیه جهادی عمل کرده ولی اینکه این سیاست‌ها و این نهاد‌ها در عمل پیاده شود و ما بتوانیم خروجی آن‌ها را ارزیایی کنیم این نیازمند این است که نهاد سیاست گذار و نهاد دولت اولا این سیاست‌ها را بپذیرد و بعد از این نهاد‌ها پشتیبانی کند. در دهه 70 چیزی به عنوان بانک خصوصی نداشتیم و در دهه 80 سیاست گذار آمد و پشت ایده تاسیس بانکداری خصوصی ایستاد و علی رغم فشار‌ها و انتقاداتی که بود، سیاست گذار از این ایده حمایت کرد و برای ایجاد بانک‌های خصوصی مجوز‌های متعددی داد. امروز بعد از بیست سال می‌بینیم که پیامد این بانک‌های خصوصی چیزی جز فاصله طبقاتی بیشتر و تورم بیشتر و... نبود. در این طرف اگر بخواهیم کاری بنیادی و حرکتی بکنیم ایده و حرف و نظریه اقتصاد اسلامی وجود دارد ولی سیاست گذار باید تصمیم بگیرد و پای تصمیم اش بایستد. نه اینکه بگوید حرف‌های اقتصاد اسلامی حرف‌های خوبی است ولی من حاضر نیستم زیر بار این بروم. خب شما که یک بار زیر بار لیبرالیسم رفته اید و خروجی را دیده اید دیگر چه اتفاقی بدتر از این می‌تواند رخ بدهد؟! متن کامل: http://fdn.ir/79506 🆔 @DrSaeedi