eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
352 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹سکوت های حرام🌹 ✅سکوت های حرام پنج دسته اند: 1️⃣👈 روزه سکوت 2️⃣👈 سکوتی که سبب جرات بیشتر گنهکاران شود‌. 3️⃣👈 سکوتی که مایه اسلام یا مسلمانان شود. 4️⃣👈سکوتی که موجب شود منکر یا معروف شود. 5️⃣👈 سکوت در مقابل جرم و گناه است. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۲۷۹۴ ۲. صحیفه امام ج ۲۰ ص ۴۴۳ ۳. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۱۵۸ 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
شبهه خدا میگه دیرکرد و نزول حرومه اونوقت یه روز روزه نگیری شصت روز میکشه روش بازم صد رحمت به بانک قوامین پاسخ به شبهه 1⃣ برای پاسخ به این سوال لازم است دو مساله را توضیح و مشخص کنیم. 1- ربا و نزول چیست و کجا اتفاق می افتد. 2- هدف از مجازات های الهی چیست. 2⃣ ربا دو نوع است: 1- ربا در معامله: يعني خريد و فروش کالا به صورت نقد، در صورتي که هر دو کالا همجنس و هم وزن باشند ولي شرط زيادي بگذارند. مثلاً يک کيلو گندم را با دو کيلو گندم معامله کنند. 2- ربا در قرض: يعني مالي را تا مدت معين قرض بدهند و در مقابل شرط کنند که بدهکار مقدار زيادتري بپردازد و آن مقدار زيادتر به صورت يک ماهانه يا يکدفعه پرداخت شود. 3⃣ طبق سخن بالا هر اضافه ای را نمی توان نزول و ربا نامید. بلکه ربا و نزول معنای خاص خودش را دارد.اما هدف از مجازات الهی این است که افراد در مسیر کمال انسانی قرار بگیرند. 4⃣ هدف از خلقت انسان کامل شدن انسان است. کامل شود یعنی به خدا نزدیک شود. خدای متعال برای اینکه این انسان در این مسیر حرکت کند و از راه خارج نشود ، جریمه هایی قرار داده است. مثل پدری که برای اینکه فرزندش از درس فرار نکند و به هدف عالی برسد، جریمه هایی قرار می دهد. 5⃣ حال خدای متعال برای اینکه انسان به رشد خودش برسد، جریمه هایی قرار داده است. نکته مهم این است که این جریمه ها به نفع خود انسان است چون او قرار است کامل شود و به خدا نزدیک شود. مثل جریمه فرزند برای درس خواندن که نفعش برای فرزند است نه پدر. 6⃣ حال خدای متعال دیرکرد و نزول نمی گیرد. بلکه می فرماید: 1- کسی که عذر داشته باشد، و روزه نگیرد فقط و فقط همان یک روز را روزه بگیرد. 2- اما کسی عمدا روزه خواری کرد باید به جای آن یک روز شصت روز روزه بگیرد. اگر‌توجه کنیم اینجا پای دو نفر یا دو روز جدا در میان است. یک نفر که با عذر روزه نگرفته است که فقط یک روز قضا کند. نفر دوم که عمدا روزه نگرفته است، که باید ۶۰ روز روزه جبران کند. 7⃣ اینجا به هیچ عنوان چیزی اضافه نمی شود ‌کسی که یک روز قضا به عهده دارد تا آخر عمر نیز آن یک روز را برعهده خواهد داشت.و هر اضافه ای نیز ربا و نزول نیست بلکه باید شرایط آن که در بالا گفته شد، انجام شود. 8⃣ این جریمه ها به نفع خود انسان است نه به نفع خدا ، لذا از این جهت نیز با ربا تفاوت اساسی دارد. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🍃﷽🍃🌸 ✋احکام_وضو_عمومی امام رضا علیه السلام در روایتی درباره آثار وضو می فرمایند: مِنْ ذَهَابِ الْکَسَلِ وَ طَرْدِ النُّعَاسِ وَ تَزْکِیَةِ الْفُؤَادِ لِلْقِیَامِ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبَّارِ. وضو باعث رفع کسالت و خستگی و پاکی قلب برای قیام در مقابل پروردگار می شود . (وسائل الشیعة؛ ج‌1، ص: 367) چند نکته درباره احکام وضو: در وضو شستن صورت و دستها واجب است و اگر وضو گیرنده عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بگیرد و آب را به همه عضو برساند کافی است هر چند دست نکشد، البته شستن اعضا به همراه دست کشیدن مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء) یکی از واجبات وضو مسح پا می باشد که برای مسح پا واجب است از سر یکی انگشتان پا هر چند انگشت شصت پا نباشد تا مفصل پا به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای، باید مسح صورت بگیرد.(جهت اطلاع بیان کنندگان: مخالف: حضرت امام، بهجت، مکارم: تا برآمدگی کافی است و خویی و سیستانی و صافی بنابر احتیاط واجب تا مفصل باشد.ایت الله مکارم: مسح از سر انگشت کوچک اشکال دارد) رساله مراجع م 252 اگر انسان به نیت با طهارت بودن هر چند قبل از وقت نماز، وضو بگیرد هر عملی را مثل نماز یا لمس کلمات قرآن که نیاز به طهارت و وضو دارد، می تواند انجام دهد و لازم نیست نیت را به زبان بیاورد. ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🍃﷽🍃🌸 ✋کیفیت انجام 👌از پیا‌مبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ. یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید. (خصال صدوق ص‌: 125) 🔹یکی از مسائل مورد نیاز احکام غسل است که لازم است در این زمینه اطلاعاتمان را بالا ببریم؛ مخصوصا برای عزیزانی که در حال حاضر توفیق زیارت حضرت را یافته اند و یکی از آداب زیارت غسل هم هست؛ لذا امروز چند نکته کوتاه درباره غسل خدمت شما عرض می شود: 1. غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل زیارت و غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد، ترتیبی و ارتماسی. که در غسل ترتیبی به کیفیتی که عرض می شود اگر عمل شود به نظر همه مراجع صحیح است، به این صورت که به نیت غسل اول سر و گردن شسته شود سپس طرف راست و سپس طرف چپ بدن شسته شود. (1) 2. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل می کند از او سر زند، غسل باطل نمى‏شود ولی اگر حتی غسل جنابت باشد برای نماز باید وضو بگیرد. (2) 3. اگر به عهده انسان غسل واجب باشد چنانچه مثلا بعد از حمام کردن شک کند که غسل کرده یا نه، باید دوباره غسل کند، ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل را صحیح انجام داده است یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید. (3) بزرگواران می توانند سوالات شرعی و دینی خود را به سامانه 30002020 پیامک کرده و در اسرع وقت پاسخشان را دریافت کنند. خداوند متعال توفیق عمل به وظایف دینی را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (مشهور مراجع: فتوی یا احتیاط. خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی: بعد از سر و گردن، بدن را بشوید نیز کافی است. مکارم: ترتیب لازم نیست. (رساله مراجع م 360 و م362) (2) آیات عظام خوئی: فتوی ؛ بهجت: بنابر احتیاط به قصد وظیفه واقعیه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنابر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد، وضو بگیرد. تبریزی: احتیاط واجب. (توضیح المسائل مراجع، مساله 386 ؛ رساله آموزشی ج1 ص: 75) (3) (توضیح المسائل مراجع، مساله 385 ؛ رساله آموزشی ج1 ص: 76) ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🍃﷽🍃🌸 ✋وضوی_جبیره ✍️از پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت شده که حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک. همواره با طهارت باش تا خدا عمرت را زياد كند.(امالی مفید ص60 ح5) اما مسئله شرعی: چند نکته کوتاه درباره وضوی جبیره: 1. کسی که دستش شکسته و داخل گچ است، یا زخم شده و باند پیچی است، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد، اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه‌اش عمل کرده است. (1) 2. وضوی جبیره مانند وضوی معمولی است با این تفاوت که به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای باید روی باند یا گچ دست مرطوب بکشد. 3.در مواردی که وظیفه شرعی مکلف انجام وضو یا غسل جبیره ای است انجام تیمم صحیح نیست و اگر با اینکه تکلیفش وضوی جبیره بوده کسی فقط با تیمم نماز خوانده، نمازش باطل است و باید دو مرتبه نماز را بخواند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (بنابر احتیاط تیمم هم نماید. مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی) (2) (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ؛ عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348) ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🍃﷽🍃🌸 ✋شرایط_وضو_مباشر_بودن .امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبدا ، ألهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ . هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد ، خوب عبادت کردن را در دل او قرار می دهد.غرر الحكم : ۴۰۶۶ اما مساله شرعی: چند نکته کوتاه درباره شرایط وضو: یکی از شرایط وضو این است که کارهای وضو را مثل شستن صورت و دستها و مسح سر و پا را در صورت امکان باید خود فرد انجام دهد و نباید فرد دیگری به او کمک کند. کمک گرفتن برای انجام مقدمات وضو مانند ریختن آب در کف دست وضو گیرنده اشکالی ندارد هر چند این مورد کراهت دارد. کسی که نمی تواند به تنهایی وضو بگیرد باید از دیگری کمک بگیرد مثلا کسی نمی تواند برای مسح سر دستش را بالا بیاورد چنانچه بتواند از کسی کمک بگیرد که دستش را بالا بیارود باید این کار را انجام دهد البته هر کدام از کارهای وضو را که فرد می تواند انجام دهد نباید در انجام آن از دیگری کمک بگیرد. خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل بفرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. منابع: رساله مراجع احکام وضو شرط یازدهم ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ناخن_مصنوعی ✍️حضرت زهرا علیها سلام در روایتی می فرمایند:مَنْ أصْعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللهُ إلَیْهِ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. هر که عبادت خالصانه خود را به سوی خدا بالا فرستد، خداوند برترین مصلحت او را بر او فرو خواهد فرستاد. بحار الأنوار، جلد 70 اما مساله شرعی:چند نکته کوتاه درباره کاشت ناخن و مژه مصنوعی: کاشت ناخن و مژه در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد جایز نیست. کسی که مرتکب این عمل شده، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد وچنانچه امکان جدا سازی باشد ولی جدا نکند وضو و غسل باطل است. اما در صورتی که امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد یا حرج و سختی فوق العاده داشته باشد حق ترک نماز را نداشته و طبق نظر امام خامنه ای و بعضی از مراجع عظام تقلید لازم است علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. خانمی که عذر شرعی داشته و با ناخن و مژه مصنوعی غسل کرده و طبق وظیفه شرعی عمل نکرده است توقفش در مساجد و اطراف ضریح مطهر شرعا (به فتوا یا احتیاط)جایز نیست. تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم‌رهبری ،‌صلوات بر‌محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/۲/۱۸ ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
کُلُر زیاد در آب 🔒گاهی اوقات آب شهری به دلیل وجود کلر خیلی زیاد تقریبا سفید رنگ است؛ آیا این آب حکم آب مضاف را ندارد؟ 🔑-گاز کلری که به جهت ضدّ عفونی شدن به آب افزوده می‌‌شود و گاه رنگ آب را تغییر داده و سفید رنگ می‌‌کند، ولی هر گاه آن آب چند لحظه در ظرفی بماند صاف و بی‌رنگ می‌شود، موجب مضاف شدن آب نمی‌‌شود و لازم نیست صبر کنند تا آب صاف و بی‌‌رنگ شود. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋وضوی_جبیره ✍️ در روایت است از امام سجاد علیه السلام که می فرمایند: مَنْ‏ عَمِلَ‏ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أَعْبَدِ النَّاسِ. هر کس به واجبات دینی اش عمل کند عابدترین مردم است. (الکافی / ج‏2 /ص83 ) اما مساله شرعی 👌چند نکته کوتاه درباره وضوی جبیره: چیزی که با آن زخم یا شکستگی را می‌‌بندند مانند باند، گچ، پارچه، آتِل، دوا و مَرهَمی که روی زخم و مانند آن می‌‌گذارند، «جبیره» نامیده می‌‌شود. کسی که وظیفه اش وضوی جبیره ای می باشد، لازم نیست نیت وضوی جبیره داشته باشد و همین که نیت وضو داشته باشد کافی است. کیفیت وضوی جبیره نسبت به اینکه آب برای زخم ضرر دارد یا ضرر ندارد یا روی آن باز است یا بسته، تفاوت پیدا می کند مثلا کسی که دست راستش شکسته و داخل گچ می باشد و نمی تواند آنرا باز کند ابتدا صورت را (با دست چپ یا با گرفتن زیر شیر یا فرو بردن در آب) بشوید و سپس دست راست را وضوی جبیره دهد یعنی با دست مرطوب بر روی باند یا گچ مسح نماید بعد دست چپ را مانند صورت بشوید آن گاه با رطوبت آن سر و روی پاها را مسح کند .(م330،عروه الوثقي احكام الجبائرم2). کسی که نمی‌‌داند وظیفه‌‌اش وضوی جبیره‌‌ای است یا تیمّم، باید احتیاطاً هر دو را انجام دهد.رساله مراجع م 343 ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋شرایط_وضو_مانعیت ✍️از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است: امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبدا ، ألهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ .هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد ، خوب عبادت کردن را در دل او قرار می دهد.غرر الحكم : ۴۰۶۶ 🔹اما مساله شرعی:چند نکته کوتاه درباره کاشت ناخن و مژه مصنوعی: 🔹کاشت ناخن و مژه در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد جایز نیست. 🔹 کسی که مرتکب این عمل شده، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد وچنانچه امکان جدا سازی باشد ولی جدا نکند وضو و غسل باطل است. اما در صورتی که امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد یا حرج و سختی فوق العاده داشته باشد حق ترک نماز را نداشته و طبق نظر امام خامنه ای و بعضی از مراجع عظام تقلید لازم است علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. 🔹خانمی که عذر شرعی داشته و با ناخن و مژه مصنوعی غسل کرده و طبق وظیفه شرعی عمل نکرده است توقفش در مساجد و اطراف ضریح مطهر شرعا (به فتوا یا احتیاط)جایز نیست. خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرمایید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18 ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ناخن_مصنوعی ✍️امام محمد باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند:ما عَرَفَ اَللهَ مَن عَصاهُ؛خدا را نشناخته آن که خدا را نافرمانی کند.تحف العقول، ص294 اما مساله شرعی:چند نکته کوتاه درباره کاشت ناخن و مژه مصنوعی: کاشت ناخن و مژه در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد جایز نیست. کسی که مرتکب این عمل شده، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد وچنانچه امکان جدا سازی باشد ولی جدا نکند وضو و غسل باطل است. اما در صورتی که امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد یا حرج و سختی فوق العاده داشته باشد حق ترک نماز را نداشته و طبق نظر امام خامنه ای و بعضی از مراجع عظام تقلید لازم است علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. خانمی که عذر شرعی داشته و با ناخن و مژه مصنوعی غسل کرده و طبق وظیفه شرعی عمل نکرده است توقفش در مساجد و اطراف ضریح مطهر شرعا (به فتوا یا احتیاط)جایز نیست. خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرمایید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18. احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋اسراف_درآب_وضو ✍️امام کاظم علیه السلام درباره اثر میانه روی و اسراف در روایتی می فرمایند كسى كه صرفه جو و قانع باشد، نعمت برايش مى ماند و كسى كه ريخت و پاش و اسراف كند نعمت هایش از بین می رود. مَن بَذَّرَ و أسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ. بحار الأنوار ج 78 ص 327 ✋چند نکته کوتاه درباره اسراف در آب وضو و غسل : 🔹اسراف حرام است حتی در آب وضو و غسل نیز حرام است البته اسراف کردن در آب وضو یا غسل باعث بطلان وضو یا غسل نمی شود و تلاش شود با کمترین میزان وضو و غسل انجام شود. 🔹یکی از کارهای وضو شستن صورت و دستها است و خوب است بدانیم که اگر مکلف عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بشوید و آب به همه قسمتهای اعضای وضو برسد ولو اینکه دست نکشد، وضو صحیح است و البته شستن اعضا با دست کشیدن به اعضا در وضو، مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء) 🔹بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه می‌شود موجب بطلان وضو نمی‌شود. لذا توصیه می‌شود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دست‌ها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دست‌ها، دست کشیده شود (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد. ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔹موجبات وضو https://eitaa.com/ahkam31/297 🔹شک در وضو https://eitaa.com/ahkam31/257 🔹غسل های مکفی از وضو https://eitaa.com/ahkam31/947 🔹خشکی_آب_وضو https://eitaa.com/ahkam31/809 🔹تعداد شستن صورت و دستها https://eitaa.com/ahkam31/785 🔹یک_مرتبه در شستن https://eitaa.com/ahkam31/784 🔹شستن_بار_دوم https://eitaa.com/ahkam31/237 🔹ثواب مزه مزه کردن آب در وضو https://eitaa.com/ahkam31/737 🔹فرد ناتوان از وضو، غسل و تیمم https://eitaa.com/ahkam31/718 🔹کسى ناخن مصنوعى بکاردوضو و غسلش https://eitaa.com/ahkam31/710 🔹وضو و غسل با وجود لاک ناخن https://eitaa.com/ahkam31/709 🔹کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو https://eitaa.com/ahkam31/708 🔹لاک زدن انگشتان پا و دست قبل از وضو https://eitaa.com/ahkam31/707 🔹ناخن های بلند بانوان وضو https://eitaa.com/ahkam31/706 🔹لاک انگشتان پاى خود https://eitaa.com/ahkam31/634 🔹وضوی زن در حضور نامحرم https://eitaa.com/ahkam31/633 🔹دسترسی نداشتن به آب و خاک برای طهارت https://eitaa.com/ahkam31/623 🔹حکم شرعی هاشور ابرو https://eitaa.com/ahkam31/615 🔹غسل و وضو با موي بلند بافته شده https://eitaa.com/ahkam31/598 🔹مژه_مصنوعی و وضو https://eitaa.com/ahkam31/547 🔹خواب و وضو https://eitaa.com/ahkam31/540 🔹آرایش بعد از وضو https://eitaa.com/ahkam31/539 🔹حکم وضو بعد از غسل جنابت https://eitaa.com/ahkam31/523 🔹وضو_وقت_نماز https://eitaa.com/ahkam31/513 🔹وضوی_جبیره https://eitaa.com/ahkam31/439 🔹غسل_به_جای_وضو! https://eitaa.com/ahkam31/339 🔹لمس بدون وضو https://eitaa.com/ahkam31/320 🔹اسمای_متبرکه https://eitaa.com/ahkam31/239 🔹نماز خواندن فرد مسلوس https://eitaa.com/ahkam31/305 🔹مخلوط_شدن_اعضاء_شیر_آب https://eitaa.com/ahkam31/280
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓آیا جویدن آدامس روزه رو باطل می‌کنه؟ 📚 آیات عظام مکارم و نوری: موقع جویدن آدامس، اجزای ریزی از اون جدا می‌شه و پایین می‌ره؛ بنابراین روزه باطل می‌شه. 📚 آیات عظام رهبری، زنجانی و صافی: این‌جور چیزا رو خودتون باید تشخیص بدین. اگه چیزی از اجزای آدامس پایین می‌ره، روزه باطله؛ اگه نه، اشکال نداره. 📚 آیات عظام امام خمینی، سیستانی، بهجت و وحید: اصل جویدن آدامس و خوردن آب دهنی که به‌خاطر آدامس ترشح شده، اشکال نداره؛ حتی اگه آب دهن مزه هم گرفته باشه، بازم اشکالی نداره. البته به‌شرطی که اون طعم و مزه به‌خاطر جداشدن اجزای آدامس به‌وجود نیومده باشه که دراین‌صورت، خوردنش روزه رو باطل می‌کنه. ⭕️ نکته: آدامس‌های موجود در بازار، مخصوصاً در ابتدای جویدن، معمولاً دارای ذرات شیرینی و اسانس هستن؛ فروبردن این ذرات به‌نظر 👈همه مراجع، روزه رو باطل می‌کنه. ⭕️ نکته: اگه شما به هر شکلی یقین دارین که هیچ ذره‌ای از اجزای آدامس پایین نمی‌ره یا مثلاً با بیرون‌ریختن آب دهن، جلوی قورت‌دادنش رو می‌گیرین، جویدن آدامس به‌نظر همه مراجع، حتی مکارم و نوری، برای شما اشکال نداره و روزه رو باطل نمی‌کنه. ⭕️ نکته: جویدن آدامس در اماکن عمومی، به‌جهت این‌که حالت خوردن داره، ممکنه اشکال شرعی داشته باشه؛ هرچند روزه رو باطل نکنه. 🔺 عروةالوثقی، ج۲، کتاب‌الصوم، فصل في‌امور لا بأس بها للصائم؛ منهاج‌الصالحین، ج۱، م۱۰۰۳؛ وسیلة‌النجاة، ج۱، ذیل م۱۱۰۸؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج۱، س۷۱۴؛ مکارم، استفتائات جدید، ۱۳۸۴، ج۲، س۴۲۶؛ مظاهری، استفتائات سایت، بخش روزه. 🍒 🍃🍒 🍓🍃🍒 🍃🍓🍃🍒 🍒🍃🍓🍃🍒
‌ـ🍃🌸🍃🌸 ‌ـ🌸🍃🌸 ﷽ ‌ـ🍃🌸 ‌ـ🌸‌ ❓استفاده از قرص زیرزبانی که به حلق نمی‌رسه، از زیر زبان جذب بدن می‌شه و انرژی‌زا هم نیست، برای روزه‌دار مشکل داره؟ 📚 همه مراجع (به‌جز مکارم و وحید): نه جانم، خیالت راحت! اگه چیزی از حلق پایین نمی‌ره (آب دهنی که به اون قرص آغشته شده، باید بیرون ریخته بشه)، استفاده از چنین قرصی روزه رو باطل نمی‌کنه. 📚 آیت‌الله مکارم و وحید: فقط درصورتی‌که مجبور شدین، استفاده کنین؛ در این‌صورت هم، روزه رو باید تا افطار ادامه بدین و بعداً قضای روزه رو هم به‌جا بیارین (وحید: احتیاط واجب). 🔺 امام خامنه‌ای، استفتای خصوصی، شماره ۶۶۴۱۸۵؛ العروةالوثقی، اقتباس از فصل «فیما لا بأس للصائم» و فصل «فیما یجب االمساک عنه فی الصوم من المفطرات»، م۴؛ توضیح‌المسائل مراجع، ج۱، م۱۵۸۲؛ مكارم، سایت، استفتائات، روزه، مبطلات روزه؛ احکام روزه، اداره پاسخ‌گویی به سؤالات دینی، آستان قدس رضوی. 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓كسى كه به نفس‌تنگى شديد مبتلاست و در طول روز بايد از اسپرى استفاده كنه، تكليف روزه‌ش چی می‌شه؟ 📚 آیات عظام مکارم و مظاهری: استفاده از اسپری تنفسی اشکالی نداره و روزه رو باطل نمی‌کنه. 📚 مقام معظم رهبری: اسپری تنفسی اگه فقط برای بازکردن راه تنفس و بدون دارو باشه و یا این‌که همراه با دارویی باشه که به‌صورت پودر به ریه‌ها پاشیده می‌شه، روزه رو باطل نمی‌کنه. 📚 آیت‌الله سيستانى و سبحانی: اسپرى تنگى نفس اگه فقط دارو رو وارد ريه كنه و چیزی از اون وارد مری نشه، روزه رو باطل نمى‌كنه. 📚 آیات عظام زنجانی و وحيد: اگه اسپری به‌صورت گاز یا بخار وارد ریه می‌شه، اشکالی نداره و روزه باطل نمی‌شه. 🔺مکارم، رساله، م۱۳۶۰؛ خامنه‌ای، استفتائات جدید؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج۱، س۷۱۱؛ سیستانی، رساله جامع۱، م۱۹۸۹؛ زنجانی، مظاهری و سبحانی، استفتائات سایت، بخش روزه؛ وحید، استفتائات پزشکی موجود در دفتر. 🍒 🍃🍒 🍓🍃🍒 🍃🍓🍃🍒 🍒🍃🍓🍃🍒
ـ🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ🌸🍃🌸🍃🌸 ﷽ ‌ـ🍃🌸🍃 ‌ـ🌸 ‌ ❓بخار آب حموم روزه رو باطل می‌کنه؟ ✅ پاسخ: بستگی داره. 👈 اگه غلیظ باشه: 📚 آیات عظام مکارم، وحید، تبریزی و فاضل: احتیاط واجب اینه که در حال روزه‌داری، بخار غلیظ به حلق نرسه. 📚 آیات عظام امام، خامنه‌ای، زنجانی، سیستانی و نوری: بخار حتی اگه غلیظ هم باشه، روزه رو باطل نمی‌کنه؛ اما اگه به‌صورت آب دربیاد و اون رو قورت بدین، روزه باطل می‌شه (سیستانی: مگر اینکه آب این‌قدر کم باشه که در آب دهن از بین بره). 👈 اگه غلیظ نباشه: 📚 همه مراجع: این‌جور بخاری روزه رو باطل نمی‌کنه، مگر این‌که به‌صورت آب دربیاد و روزه‌دار اون قورت بده. دراین‌صورت، روزه باطله. 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶ مرجع، م۱۶۰۵؛ عروةالوثقی، ج۲، فصل فیمایجب الامساک عنه‌السادس؛ منهاج‌الصالحین، ج۲، المفطرات‌السادس؛ وسیلة‌النجاة، ج۱، م۱۱۰۴؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۱۹۸۵؛ زنجانی، استفتائات سایت؛ مکارم، رساله، م۱۳۶۲. 🌸 🍃🌸 🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓ سلام حاج‌آقا. وظيفه کسی که به‌خاطر مریضی باید در طول روز دارو مصرف كنه، چيه؟ 📚همه مراجع: سلام اکبرآقا. 📝 اگه واقعاً نمی‌تونه قرص‌ها رو برای سحر و افطار تنظیم کنه و حتماً باید در طول روز قرص بخوره، دیگه لازم نیست روزه بگیره. 👈 در مورد قضاش هم، اگه تا ماه رمضان سال بعد خوب شد، باید این روزه‌ها رو قضا کنه؛ اگه هم خوب نشد، دیگه قضا هم نداره و فقط برای هر روز، باید 750 گرم از گندم یا برنج یا نون یا... که غذا هستن، به فقیر بده. 🔺امام، استفتائات، بخش روزه، س64؛ خامنه‌اى، اجوبة‌الإستفتائات، س756؛ خامنه‌ای، استفتائات جديد، س360 و 374؛ تبريزى، استفتائات، س653؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س214؛ مكارم، استفتائات، ج3، س302. 🍒 @ 🍃🍒 🍓🍃🍒 🍃🍓🍃🍒 🍒🍃🍓🍃🍒
💢 حکم آرایش کردن برای شخص روزه دار ✍🏻 پاسخ: آرایش صورت، برای خانم ها در صورتی که در معرض دید نامحرم قرار گیرند جایز نیست، فرقی نمی کند در حال روزه باشند یا خیر. 🔷 اما در هر حال آرایش کردن روزه را باطل نمى‏کند؛ مگر آنکه رژ لب، وارد دهان شده و فرو داده شود. سرمه کشیدن به چشم‏ها برای روزه دار اشکالی ندارد. فقط اگر مزه یا بوی آن به حلق برسد کراهت دارد. 🔺 عروه الوثقى، احکام المفطرات، فصل 4 و 5. 📎 📎 📎 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
❇️ حکم مضمضه کردن (شست‌وشوی دهان)براى روزه دار ❇️ ➖➖➖ 💠 * مضمضه كردن زياد براى روزه ‏دار مكروه است و بعد از مضمضه بايد آب خارجى را از دهان بيرون بريزد و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بيندازد. 💠 * اگر روزه‌دار در هنگام وضو برای نماز واجب قدری آب در دهان بگرداند و مضمضه کند و آب بی‌اختیار فرو داده شد، روزه‌اش صحیح است و قضا بر او واجب نیست. ولی در غیر وضوی نماز واجب، احتیاط واجب آن است که قضا نماید. 💠 * بنابراین؛آبی که هنگام عملیات دندانپزشکی وارد دهان می شود اگر بی اختیار فرو رود احتیاط واجب آن است که قضا نماید. * توجه داشته باشید وجوب قضا، مخصوص به آب است؛ بنابراین اگر چیزی غیرازآب بی اختیار فرو رود روزه باطل نمی شود. --------- احکام روزه / آیت الله خامنه‌ای ➖➖➖➖➖ 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
📚 نماز با مانتو و روسری 🔹 نماز خواندن با مانتو و روسری، اگر مقدار واجب پوشش و شرایط لباس نمازگزار در آن رعایت شود، اشکال ندارد، هر چند نماز با چادر برای رعایت پوشش در نماز، بهتر است. 📚 نماز با بلوز و شلوار اگر خانمی با بلوز و شلوار نماز بخواند، در صورتی که جاهای لازم را بپوشاند، نمازش صحیح است. 📌 نکته: نماز با چادرِ نازک که از پشت آن بدن و موی نمازگزار نمایان است، باطل است. 🏷 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص‌ 221. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
‼️ فرق و 1⃣ در حق الله در برخی موارد حاکم حق عفو دارد ولی در حق الناس حق عفو ندارد❌. 2⃣ در حق الله بنابر تخفیف است مثلا کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند، می تواند نشسته نماز بخواند. 3⃣ حق الناس اختیارش به دست مکلف است بر خلاف حق الله که اختیارش با و است. 4⃣ اگر مسلمان🕋 شود تمام حقوق الهی و گناهان او بخشیده و ساقط میشود😀، ولی تمام بدهی هایی که پیش از شدنش بر ذمه اش بوده باید بپردازد. 📚 منبع : کتاب " ص ۱۶۷" 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🟢 نماز اول وقت با تیمم اگر انسان عذری 🥴 دارد که اگر بخواهد در اول وقت بخواند ناچار است با تیمم نماز بخواند این مسئله سه صورت دارد: 1⃣اگر بداند عذر او تا آخر وقت 🕚 برطرف میشود ، نمیتواند⛔️ در اول وقت با تیمم نماز بخواند بلکه باید صبر 🤌 کند و پس از فراهم شدن شرایط با یا نماز بخواند. 2⃣ اگر بداند که او تا آخر وقت ⏱باقی است می تواند در اول وقت با تیمم نماز بخواند. 3⃣ اگر احتمال 🤔 می دهد که عذر او از بین می‌رود بنابر احتیاط واجب باید صبر🤌 کند تا عذرش برطرف شود و چنانچه عذر او برطرف نشد😢 در آخر وقت با نماز بخواند. 📚 منبع : کتاب " ص 34" 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
/ اعمال و آداب مشترک شبهای قدر توضیح بیشتر👇 https://eitaa.com/Tebyangonabad/36210
💠‏هاى ‏ 💬برخى از عبادت‏ها گناه محسوب مى‏شوند و باطل هستند همچون موارد زير: 🔹1. نماز، روزه‏، طواف و اعتكاف در حال #‏حيض و باطل وگناه است. (1) 🔹2. نافله ظهر و عصر در . (2) 🔹3. اذان و اقامه براى نمازهاى يوميه يا اذان از . (3) 🔹4. وضو از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى‏كند از او سر نزده). (4) 🔹5. روزه عيد و . (5) 🔹6. روزه يوم الشك به اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى‏داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى‏شود. (6) 🔹7. خوندن سوره‏هايى كه واجب دارد در حال و حيض و نفاس حرام است. (7) 📚 منبع: 1. توضيح المسائل محشى، ج 1، ص 260. 2. توضيح المسائل محشى، ج 1، ص 426. 3. همان، ص 518. 4. همان، ص 227. 5. همان، ص 964. 6. همان، ص 889. 7. همان، ص 545. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617