eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
412 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تکلیف بزرگ
سلام ✍شب هشتم 1️⃣👈احکام+امر به معروف https://eitaa.com/ahkam31/974 2️⃣👈ویژگی چهارم یاران امام؛ امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/4609
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ ✅ 👌یکی از محرمات، در معامله است.غش در معامله اقسام مختلفی دارد که به چند نمونه ازآن اشاره می شود: 1️⃣👈 تر در جنس مرغوب تر . 2️⃣👈 چیزی که در کالای مورد معامله ، مانند مخلوط کردن آب در شیر . 3️⃣👈 و خوب در کالای مورد معامله در حالی که واقعیت آن چیزی دیگر است، مانند پاشیدن آب بر سبزی🌿 برای تازه نشان دادن سبزی کهنه و مانده. 4️⃣👈 چیزی و آن، مانند آبکاری آهن بانقره یا طلا تا خریدار آن را به عنوان طلا با نقره بخرد. 5️⃣👈 به در برخی موارد، مانند موردی که فروشنده می داند خریدار با اعتمادی که به وی دارد بازگو نکردن عیب کالا توسط اورا به منزله سلامت آن تلقی می کند، از این رو کالا را نمی بیند و وارسی نمی کند تا از عیبش آگاهی یابد. در این صورت، اعلام نکردن عیب کالا توسط فروشنده با اعتماد خریدار به وی غش محسوب می شود. 6️⃣👈 یکی دیگر از مواردی که در روایات کلمه غش به کار برده شده درباره کسی که در کند. و به مشورت کننده خلاف مصلحت را ارائه نماید. 📙 : ۱. فرهنگ فقه ج ۵ ص ۵۹۰ ۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۴۹ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به ://eitaa.com/ahkam31/1248
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 با 👦 در سه صورت با مانعى ندارد: 1️⃣👈 طرف معامله در واقع ولىّ طفل باشد و رساندن جنس يا پول گردد. 2️⃣👈 طفل، طرف معامله است ولى يقين داشته باشيم كه اين كار با ولى انجام مى ‏گيرد. 3️⃣👈اگر طفل باشد و چيز كم قيمتى را كه معامله آن براى بچه ‏ها است معامله كند. 📗 : ۱.توضیح المسائل مراجع ج ۲ م ۲۰۸۲ ۲. استفتائات مکارم ج ۱ ص ۱۶۵ س ۵۸۴ ۳. استفتائات آیت الله بهجت ج ۳ س ۴۱۷ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• ttps://eitaa.com/ahkam31/1248
معامله_با_گناهکار https://eitaa.com/ahkam31/1248 4شرط فسخ معامله https://eitaa.com/ahkam31/1189 معاملات_مکروه(7معامله) https://eitaa.com/ahkam31/1113 موارد_فسخ( ازمیان بردن) https://eitaa.com/ahkam31/759 بلوغ شرط م عامله هست https://eitaa.com/ahkam31/460 مصرف وام در غیر از مورد خودش https://eitaa.com/ahkam31/445 خرید و فروش نسیه به قیمت بیش از نقد https://eitaa.com/ahkam31/301 خرید و فروش از نظر نقد یا نسیه بودن 4 نوع https://eitaa.com/ahkam31/277 پنج نکته درباره مضاربه https://eitaa.com/ahkam31/34 خرید و فروش وام https://eitaa.com/ahkam31/393
✅سقط جنین چهار نکته درباره https://eitaa.com/ahkam31/170 غسل مس میت و دیه سقط جنین https://eitaa.com/ahkam31/1093 آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ https://eitaa.com/ahkam31/661 دو نکته کوتاه راجع به سقط جنین: https://eitaa.com/ahkam31/425 مسایل پزشکی سقط https://eitaa.com/ahkam31/414 مباشر سقط https://eitaa.com/ahkam31/356 همسرم سه ماهه باردار https://eitaa.com/ahkam31/182
✨🍃🍂🕊🍃🍂🕊🍃🍂🕊 🍃🍂🕊🍃🍂🕊🍃 🍃🍂🕊🍃 ﷽ 🕊 🤔❓ استفاده از سبک‌های جدید در مداحی، چه حکمی داره؟ 🔹✍️ اگه به‌صورت آوازهای مناسب مجالس گناه باشه، خوندن و شنيدن اونا حرامه؛ ولی اگه این‌جور نیست، اشکال نداره. 📍✌️نکته: شرکت‌کنندگان اگه شک کنن که این سبک عزاداری اشکال داره یا نه، وظیفه‌ای ندارن و شرکت در اون مجلس براشون حلاله. 📚 استفتائات امام، ج۳، س۱۰۷؛ استفتائات خامنه‏‌اى، س۱۱۳۲، ۱۱۴۹ و ۱۱۵۱؛ استفتائات بهجت، ج۴، س۶۳۹۵ و ۶۳۹۶؛ استفتائات مكارم، ج۲، س۷۰۱؛ همان، ج۳، س۵۰۶؛ استفتائات فاضل ج۱، س۲۱۷۰ و ۲۱۷۹؛ استفتائات وحيد، س۶؛ استفتائات نورى، ج۱، س۴۴۵ و ۴۴۷؛ همان، ج۲، س۵۳۹ و ۵۹۶؛ استفتائات تبريزى، ج۲، س۱۸۳۰؛ فقه عاشورايی، صافی، احكام عزاداری. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔺سؤال اگر کسی بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را احتیاطاً بخواند ولی امام جمعه آن را نخواند، آیا می‌توان نماز عصر را به آن امام جمعه اقتدا کرد؟ در صورتی که اقتدا کرده باشد، باید آن نمازهایش را قضا کند؟ ✅پاسخ کسی که نماز جمعه را خوانده لزومی ندارد نماز ظهر را بخواند، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط، اشکال ندارد. در هر حال کسی که نماز ظهر را هم خوانده است، اگر در نماز عصر به امامی اقتدا کند که نماز ظهر را نخوانده، نمازش بر اساس نظر برخی فقها صحیح است، ولی برخی دیگر[1] معتقدند احتیاط آن است که به امامی که نماز ظهر را نخوانده اقتدا نکند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غیر امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتیاط کامل این است که به کسى اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خوانده است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. اگر امام نماز ظهر را نخوانده باشد اقتداء به او رجاء اشکال ندارد ولی احتیاط آن است که بعداً نماز عصر را خودش هم به نحو فرادی بخواند. 2. چنانچه جاهل به مسئله بوده و در نمازش رکوع و یا سجود را به جهت تبعیت از امام زیاد نکرده باشد اعاده نماز لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکال ندارد و نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد هر چند احوط آن است که ظهرین را مجدداً اعاده کند. [1]. آیات عظام خامنه‌ای صافی گلپایگانی، نوری همدانی. [2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) منبع: اسلام کوئست ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
☑️سئوال در چه صورتی بعد از ، نماز ظهر هم باید خوانده شود؟ ✅پاسخ در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، در روزهای جمعه، انسان می‌تواند به‌جاى ظهر نماز جمعه بخواند، ولى احتیاط مستحبّ[1] آن است که اگر نماز جمعه را خواند نماز ظهر را نیز بخواند و این احتیاط خیلى مطلوب است.[2] ------------------------- [1]. آیات عظام گلپایگانی و صافی: (احتیاط واجب)؛ بنابراین، مقلدین ایشان باید نماز ظهر را پس از نماز جمعه بخوانند و برای اقتدای نماز عصر، باید یقین کنند، امام جمعه نیز نماز ظهر را (علاوه بر نماز جمعه) اقامه کرده است. [2]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌1، ص 406، م 733 ، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. ______________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
احکام نماز جمعه https://eitaa.com/ahkam31/97 حکم نماز جمعه (چندپست) https://eitaa.com/ahkam31/230 سه نکته در نماز جمعه https://eitaa.com/ahkam31/384 مکروهات نمازجمعه https://eitaa.com/ahkam31/653 سوال https://eitaa.com/ahkam31/1266
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفاً اطلاع رسانی شود ،متاسفانه خیلی از این افراد احکام شرعی این عمل را نمی‌دانند... احکام کاشت ناخن و ابرو و مژه و.... نه وضو قبوله نه نماز نه غسل و ...
🏴نظر ۱۸ تن از مراجع معظم و بزرگ تقلید شیعه، در خصوص قمه و تیغ زدن و آسیب رساندن به بدن در ایام عزاداری حسینی👇 ✅ حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه): عمل نشود.در شرائط و اوضاع کنونى از قمه زدن خوددارى شود. ✅ امام خامنه ای(حفظه الله): قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى، از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمان­هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏ شود.بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. ✅ مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(رضوان الله): قمه و تیغ زدن فاقد سند صحیحه و مصداق بدعت و وهن دین است.بدعت گذاری و وهن دین را سبب شدن از گناهان بزرگ است. ✅ مرحوم آقا سید محسن امین(رضوان الله): قمه‏ زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است. ✅ مرحوم آقا شیخ محمد فاضل لنکرانی(رضوان الله): مسئله ‎ی قمه زنی نه تنها موجب گرایش به اسلام و تشیع نمی ‎شود بلکه به علت نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم برای مخالفان ثمره ای جز نتیجه ‎ی سوء نخواهد داشت. لذا لازم است علاقه مندان به امام حسین (ع) از این گونه اعمال خودداری کنند. ✅ مرحوم آقا سید محسن حکیم(رضوان الله)، فرزند ایشان شهید سید محمد باقر حکیم(ره) نقل نموده‌اند که پدر بزرگوارشان دائماً می‌فرموند: «انّ قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»؛ «مسئله قمه‌ زنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست.» ✅ شهید آقا سید محمد باقر صدر(رضوان الله): آنچه که امروز با نام قمه زنی و جاری ساختن خون بر بدن انجام میشود از افعال عوام مردم و جاهلین آنها است و هیچ یک از علماء اقدام به این کار نکرده اند بلکه آنها دائماً از اینکار منع نموده و آن را حرام می دانسته اند. ✅ مرحوم آقا شیخ محمد تقی بهجت(رضوان الله): حکمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است. ✅ آقا سید علی سیستانی(حفظه الله): باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود. ✅ آقا شیخ حسین نوری همدانی(حفظه الله): هر عملی که موجب وهن مذهب و اختلاف بین امت اسلامی می‌گردد حرام است. ✅ آقا شیخ ناصر مکارم شیرازی(حفظه الله): بطور کلی، آسیب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جایز نیست، خواه از طریق قمه زنی باشد یا زنجیرهای تیغ دار. ✅مرحوم آقا سید محمد علی علوی گرگانی: چون موجب وهن تشیع است جایز نیست. ✅ مرحوم آقا سید محمود هاشمی شاهرودی: در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی شرایطی را مد نظر قرار داد، آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات ولی‌امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی ولی‌ امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه به خصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی‌توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند. ✅ آقا شیخ جعفر سبحانی(حفظه الله): قمه زنى در زمان حاضر جایز نیست. ✅ آقا شیخ حسین مظاهری(حفظه الله): حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشّیع است و همچنین هرچه نظیر قمه‌زنی است، مانند زنجیر تیغ‌دار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی، واجب است. ✅ آقا شیخ عبدالله جوادی آملی(حفظه الله): چیزی‌ که در شرایط کنونی‌، مایه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جایز نیست. ✅ آقا سید کاظم حائری(حفظه الله): خرافاتی مانند قمه ‏زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است. ✅ آقا سید محمد حسینی زنجانی(حفظه الله): قمه زنی اینکه از مصادیق عزاداری باشد محل اشکال است و اگر سبب سوء استفاده دشمنان تشیع و موجب وهن مذهب گردد جایز نیست.
استفتائات جدید از امام خامنه ای حفظه الله 🔒آیا می‌توان نماز آیات یا یومیه را به این طریق نیت کنیم: اگر بر عهده خودم است برای خودم و الّا برای پدرم باشد و در صورتی که او قضا ندارد برای مادرم باشد؟ 🔑پاسخ: اشکال ندارد. 🔒-کسی که معذور است و نشسته نماز می خواند اگر از اینکه در آینده خوب شود و ناامید گردد و با این حال نمازهای قضا شده خود را بخواند اگر بعداً خوب شد، آیا نمازهایی را که نشسته خوانده مجزی است یا اینکه باید دوباره قضا کند؟ 🔑پاسخ: باید دوباره قضا کند. 🔒-آیا حدث اصغر مبطل غسل زیارت است؟ 🔑پاسخ: حدث اصغر غسل زیارت را باطل نمی‌کند مگر خواب که مبطل است؛ البته باید توجه داشت که غسل زیارت باید نزدیک به وقت زیارت باشد. 🔒-آیا برای استفاده از ملک مشاع در صورتی که احدی از شرکاء از روی لجبازی مانع استفاده بقیه گردند، نه خودش استفاده می کند و نه می فروشد و نه اجاره می دهد و نه به دیگر شرکا اجازه می دهد، آیا برای استفاده باز هم نیاز به کسب رضایت وی می باشد؟ 🔑پاسخ: سقوط اذن او در این صورت محل اشکال است. 📚آدرس: استفتاء خصوصی از معظم له، تاریخ: 1402/02/12
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام . به مناسبت ایام عزاداری چند مساله شرعی مرتبط با احکام عزاداری اشاره می کنم: مستحب است که در ایام عزاداری لباس مشکی بپوشیم و توصیه است که ذکر مصیبت بگرییم و یا حالت تباکی و گریه کنان را داشته باشیم. اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزا اشکالی ندارد. البته اگر این کار در ایام عزا ، نزد مردم بی احترامی محسوب بشود، باید ترک شود. خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست اما برگزاری مجالسی که با گناهی مثل آهنگ حرام آلوده است، در حرام بودن برگزاری چنین مجالسی بین ایام عزا و سایر روزها نیست بلکه در ایام عزا حرمتش مضاعف است. شرکت و برگزاری مجالس عزای سید الشهدا علیه السلام نباید اذیت و آزار دیگران را به همراه داشته باشد لذا صدای بلندگوها یا پارک ماشین یا نصب پرده یا بنر و مانند اینها نباید سبب اذیت همسایگان بشود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃🌸فضایل_تربت_امام_حسین_علیه_السلام -با تسلیت ایام سوگواری    هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مى‏کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است . خاک کربلا قطعه‏اى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است . در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین(علیه السلام) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم: 1-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق (علیه السلام) مى‏فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (علیه السلام) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد. 2-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین (علیه السلام) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود». (بحار، ج 44 ،ص 280) و امام صادق(علیه السلام) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (علیه السلام) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268) 3-شفا یافتن: فردی از امام صادق(علیه السلام) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین(علیه السلام) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278) البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃 ◾️علت_ثارالله_گفتن_امام_حسین با تسلیت ایام سوگواری  در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟ 1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج‏4، ص229) 2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد 3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند. از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد. لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
. . در فتوای آیات عظام و شیرازی. 🔹پرسش : گرفتن در ماه ، بالخصوص در روز چه حکمی دارد؟ 🍃پاسخ :روزه گرفتن در ماه و است و تنها روزه در روز عاشورا است. 🔹سوال : کسی که کرده در روز و بگیرد، اگر بعداً بفهمد که روزه­ گرفتن در روز عاشورا مکروه است، آیا نذرش صحیح بوده و عمل به نذر واجب است؟ 🍃جواب : اگر با شرایط شرعی نذر کرده، عمل به نذر واجب است. 📚 منابع : رهبری : https://b2n.ir/855677 مکارم : https://b2n.ir/f06596 احکام احکام شیرین 🖤 🖤 🖤
شنیدن صدای گریه و شیون نامحرم در عزاداریها پرسش : شنیدن و شیون که در عزای اهل بیت (علیهم السلام) است، (باتوجه به کنار هم بودن قسمت زنانه و مردانه هیئت) برای مردان چه حکمی دارد؟ جواب : در صورتی که مفسده ای نداشته باشد ، فی نفسه اشکال ندارد . احکام
🏴اصلاح و آرایش زن برای شوهرش در ایام عزاداری محرم و صفر 🔷سؤال : حکم کردن و پوشیدن توسط برای شوهرش در منزل، در ماه های و صفر چگونه است؟ ✅جواب : فی نفسه مانعی ندارد. احکام
🔰 زیارت عاشورا را چگونه بخوانیم؟ ⬅️ زمان زیارت در روز عاشورا، باید قبل از زوال (قبل از اذان ظهر) قرائت شود. اما در روزهای دیگر، در هر وقت از شبانه روز میتوان آنرا خواند. ⬅️ لعن ها و سلام ها این روش که یک بار سلام و لعن گفته میشود و بعد بگوییم: «مائۀ مرۀ» یا «تسع و تسعین مرۀ» در روایات نیامده است. در روایتی چنین آمده که لعن را یک مرتبه و «اللهم العنم جمیعا» را صد مرتبه بگویید. همچنین سلام را یک مرتبه، و چهار سلام آخر یعنی: «السلام علی الحسین، و علی علی بن الحسین، و علی أولاد الحسین، و علی أصحاب الحسین» را صد مرتبه بگویید. البته سند این روایت باید بررسی شود. سایر تلخیص ها هیچ ریشه روایی ندارد. البته اگر کسی به قصد رجاء زیارت عاشورا بخواند و لعن و سلام آن را یک مرتبه بگوید، اشکالی ندارد، ولی این کار، سندی ندارد. ⬅️ مستحبات قبل و بعد از زیارت در روایات گوناگون، مستحبات مختلفی برای زیارت عاشورا بیان شده است که روش جمع همه این روایات به این صورت است که: ۱. انسان به صحرا و فضای وسیع و یا بالای بام برود ۲. به قبر سیدالشهداء (ع) اشاره کرده و یک سلام و لعن مختصر بدهد ۳. دو رکعت نماز بخواند ۴. تکبیر بگوید و زیارت ششم امیرالمؤمنین (ع) یا زیارت امین الله قرائت کند ۵. زیارت عاشورا را بخواند ۶. دو رکعت نماز زیارت به جا آورد. ۷. دعای علقمه بخواند ضیافت بلا. صص۸۲-۸۸ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
هدایت شده از منبرک فاطمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴احکام عزاداری 📣قابل توجه هیئات مذهبی و هیئت امنای محترم مساجد⬇️⬇️ ✅پاسخ به سؤالی بسیار مهم⬇️⬇️ ⁉️تکلیف متصدّیان هیئات مذهبی و هیئت امنای مساجد در قبال باقیمانده پولی که افراد برای مراسمات محرّم و صفر داده اند،چيست؟ ✔️ پیشنهاد دانلود👌👌 💔🥀 💔 🏴 https://eitaa.com/fatemi222
🔰شب شهادت امام سجاد علیه السلام به روایتی ✍️یکی از واجبات رکنی نماز سجده است چند نکته کوتاه را در این زمینه خدمت شما خوبان یادآوری می کنم: 1. هنگام سجده بايد پيشانى بر زمين يا چيزهايى كه از زمين مى‌رويد، مانند خاك و سنگ و چوب و برگ درختان باشد، ولى سجده بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى هر چند از زمين برويد جايز نيست. 2. اگر نماز گزار پيش از آن كه پيشانيش ‎به ‎زمين برسد و بدن آرام بگيرد عمداً ذكر سجده را بگويد، يا پيش از تمام شدن‎ذكر‎سجده‎عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.(مشهور، مخالف: گلپايگاني و صافي و تبريزي بايد ذكر را در حال آرامش بگويد و احتياط واجب دو مرتبه نماز را بخواند)(رساله مراجع 1051) 3.واجب‎است‎ نماز گزار بعد از تمام شدن ذكر سجده اول بنشيند تا بدن آرام بگيرد و سپس سجده دوم را انجام دهد.(رساله مراجع 1056) در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. خداوند توفيق بندگي خالصانه را در درگاه خداي متعال عنايت كند به بركت صلوات بر محمد و ال محمد https://eitaa.com/fatemi222
احکام پوشش در نماز https://eitaa.com/ahkam31/1153 پوشش_پیش_محرم https://eitaa.com/ahkam31/1127 نماز بدون پوشاندن https://eitaa.com/ahkam31/1157 پوشیدن لباس مختص https://eitaa.com/ahkam31/1158 پوشش از خود https://eitaa.com/ahkam31/1154 پوشاندن حجم بدن https://eitaa.com/ahkam31/1155 نماز با مانتو و روسری https://eitaa.com/ahkam31/1037 مرد نما شدن https://eitaa.com/ahkam31/335 نگاه_و_پوشش https://eitaa.com/fatemi222/4781
✋شب دوازدهم امام سجاد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/9754 اشعار شب دوازدهم https://eitaa.com/fatemi8/663 احکام پوشش https://eitaa.com/ahkam31/1281
🏴 حجت شرعی نبودن خواب 🔷 س ۶۷۴۵: بعضی از سخنرانان و مداحان در مراسم روضه و سخنرانی، خواب های مختلفی درباره کرامات و عنایات اهل بیت (علیهم السلام) نقل می کنند، آیا بیان آنها و اعتماد بر این خواب ها جایز است؟ ✅ ج: بیان آنها فی نفسه اشکال ندارد ولی به طور کلی خواب ها حجیت شرعی نداشته تکلیف آور نیستند و شایسته است که معارف دینی با استناد به آیات و روایات معتبر و عقل بیان شود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
➖ خواندن نماز اول وقت در عزاداری اهل بیت علیهم السلام ✍ سؤال: در ایام سوگواری اهل بیت (علیهم السلام) گاهی مراسم عزاداری تا یک ساعت بعد از اذان ادامه پیدا می‌کند، آیا تمام کردن عزاداری اولویت دارد و یا خواندن نماز در اول وقت؟ بعضاً با این بهانه که اگر در وسط عزاداری نماز بخوانیم و بعد به عزاداری ادامه دهیم مردم پراکنده می‌شوند و مجلس به هم می‌خورد. ✅ جواب: در فرض سؤال نیز نماز اول وقت خواندن مقدم است. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617