▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وضو_وقت_نماز 🤲
✅ وضو برای نماز از نظر وقت ⏰ سه گونه است:
1⃣👈 وضو برای نماز #معین یومیه همچون نماز ظهر و عصر، که در وقت یا نزدیک به وقت انجام می شود و صحیح است.
2⃣👈 وضو برای نماز معین #قبل از #وقت که صحیح نیست.
3⃣👈 وضو قبل از وقت برای کارهایی که نیاز به #وضو دارد مانند #مس_قرآن که خواندن نماز با این وضو در وقت نماز صحیح است
🔗 #مساله: کسی که #یقین دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب کند و بعداز وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او #صحیح است.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۳۲۰ و ۳۲۱
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#اقتدا در حال #رکوع
✅ هنگامى كه #امام_جماعت در ركوع است و مأموم به او #اقتدا مى كند، يكى از اين حالت ها پيش مى آيد:
1⃣👈 پيش از تمام شدن #ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى رسد. در اين حال نمازش به جماعت #صحيح است.
2⃣👈 هنگامى به حد ركوع مى رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در #ركوع است نمازش به جماعت صحيح است.
3⃣👈 مأموم به ركوع مى رود ولى به #ركوع امام نمى رسد و يا #شك مى كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور #فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را #اعاده نمايد.
4⃣👈 اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از #ركوع بردارد، مى تواند نيت #فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️
ولى اگر برخاستن امام به قدرى #طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى خواند، بايد نيت #فرادى نمايد.
◀️ آيت الله #سيستانى: مى تواند نماز را فرادى تمام كند و مى تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند.
◀️آيت الله #مكارم: نمازش را به طور فرادى تمام كند و بنابر احتياطواجب #اعاده نمايد.
📗 #منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
💠شرط ادا بودن نماز در تنگی وقت💠
❓سوال: آیا اینکه گفته شده اگر یک رکعت از نماز در وقت انجام شود، حکم ادا دارد، با نیت کردن، محقق می شود؟ یا باید یک رکعت کامل در وقت خوانده شود؟
✅ پاسخ:
❇️ آیت الله خامنه ای: باید رکعت کامل باشد. [1]
❇️ آیت الله سیستانی: يعنى اگر در اخر وقت فقط به مقدار يك ركعت نماز باقى مانده نماز ادا است. [2]
❇️ آیت الله مکارم شیرازی: منظور این است که اگر به اندازه یک رکعت وقت باقی است همه نماز را باید به نیت ادا بخواند. [3]
❇️ آیت الله وحید خراسانی: کسى كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد. مثلاً كسى كه مسافر نيست، اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين كسى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را و احتياط واجب آن است كه مغرب را به نيّت ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد. مثلاً كسى كه مسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين مسافرى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء يك ركعت از مغرب را قبل از نصف شب درك كند بايد اوّل عشاء را بخواند و بعد مغرب را فوراً به جا آورد ، و اگر كمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد و احتياط واجب آن است كه آن را به قصد ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا بخواند و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه از وقت به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فوراً آن را به جا آورد. [4]
❇️ آیت الله شبیری زنجانی: مراد بعد از سجده دوم رکعت اول است. [5]
❇️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر وقت نماز تنگ باشد و انسان بتواند یک رکعت کامل را در وقت نماز بخواند نماز به نیت اداء صحیح است و صرف نیت در وقت کفایت نمی کند بلکه یک رکعت کامل شود مثلا بعد از انجام هردو سجده اول و بلند شدن برای رکعت بعدی اگر وقت نماز تمام شود نمازی که می خواند ادا حساب می شود. [6]
#نماز_ادا_قضاء
➖➖➖➖➖➖➖
✅ پی نوشت
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367.
[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070.
[4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070.
[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503399.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
🚫 💴 💰 ✋🏻 🚘
⁉️ سوال: آیا نمازگزار می تواند قبل از رکوع رکعت دوم، نیت را از نماز عصر به نماز ظهر برگرداند؟
✅پاسخ:
✍به طور کلی، عدول و برگشتن از نیت، حالت ها و شرایطی دارد:
الف) اگر به طور عمد پیش از نماز ظهر مشغول نماز عصر شود: نماز باطل است.
ب) اگر به اشتباه پیش از نماز ظهر مشغول نماز عصر شود:
ب-1) چنانچه در وقت مشترک است: باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و بعد از آن که نماز را تمام کرد، نماز عصر را بخواند.
ب-2) در وقت مخصوص نماز ظهر است: باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند و بعد نماز عصر را بخواند.
✍آیت الله بهجت: باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و بنابر احتیاط واجب هر دو نماز را دوباره بخواند.
✍آیات عظام: خامنه ای و صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند، بعد هر دو نماز را به ترتیب به جا آورد.
✍آیت الله مکارم شیرازی: نماز او باطل است و باید نماز را به نیت ظهر از سر بگیرد.
#تغییر_نیت_نماز
➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 732؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، اوقات الیومیه، م 3؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 1843؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 364 و سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 728، 729 و 730؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 509 و 510 و المسائل المنتخبه، م 189.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
💠 به زبان آوردن نیت، در چهار مورد حرام است 💠
🔹🔹🔹🔹
◀ الف) وقتیکه نماز احتیاط بر انسان واجب شده، مثلاً کسیکه در نماز چهاررکعتی شک میکند سهرکعت خوانده یا چهاررکعت، بنا را بر چهار میگذارد و پس از سلام نماز یکرکعت نماز احتیاط میخواند، بین نماز اصلی و نماز احتیاط نباید حرف بزند یا نیت را بر زبان جاری کند.
◀ ب) در صورتیکه سجده سهو بر او واجب شده.
◀ ج) در صورتیکه قضای تشهد فراموششده بر انسان واجب شده.
◀ د) در صورتیکه قضای سجده فراموششده بر انسان واجب شده است.
✅ پس در تمام موارد چهارگانه فوق نباید بین نماز و آنچه بر انسان واجب شده، فاصلهای بیفتد و نباید نیت را بر زبان جاری کند، بلکه بلافاصله پس از نماز، وظیفه خود را انجام میدهد.
#نیت #بهزبانآوردننیت
------------
📚 توضیح المسائل مراجع تقلید
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
⁉️سوال: اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده، آیا می تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟
پاسخ:
📝همه مراجع( غیر آیات عظام صافی و مکارم): اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند؛ ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد؛ برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد [1] رکعت سوم نشده باشد. [2]
📝آیت الله صافی گلپایگانی: اگر هنگام شروع نماز ظهر به قضای نماز صبح علم و توجه داشته باشد، اما باز شروع به نماز ظهر کرده است، برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [3]
📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد، احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد. [4]
#نماز_قضا
#نماز_قضای_صبح
➖➖➖➖➖➖➖
📚 پی نوشت:
[1]. صافی: داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 763؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، فی النیه، ص 290، م 12 و فی صلاه القضا، م 13 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الاوقات، م 11؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 735؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 199، م 579.
[3]. صافی، توضیح المسائل، م 771.
[4]. مکارم، توضیح المسائل، م 699.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
👳🏻حکم فراموشی آیه توسط امام جماعت👳🏻
⁉️سوال: اگر امام جماعت آیه ای از «حمد و سوره» را نخواند و مأموم در حین قرائت متوجه اشتباه امام شود، وظیفه مأموم و حکم نماز او چیست؟
پاسخ:
🖊آیات عظام: امام و خامنه ای: مأموم به شکلی امام جماعت را متوجه نماید، هر چند با گفتن ذکر یا خواندن آیه باشد و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا کند و سوره را بخواند. [1]
🖊آیت الله سیستانی: مأموم می تواند امام را متوجه کند و اگر امام متوجه نشد یا مأموم این کار را نکرد، بنابر احتیاط واجب مأموم باید نیت فرادا کند. [2]
🖊آیت الله مکارم شیرازی: باید امام را متوجه نماید و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا نماید و سوره را بخواند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید. [3]
⚠️توجه👇🏽
اگر امام جماعت به اشتباه آیه ای از سوره را نخواند و مأمومین نتوانند او را متوجه سازند، باید همان را خودشان بخوانند و نماز را به صورت فرادا ادامه دهند و اگر نه نماز مأمومین باطل است. [4]
#نمازجماعت
#فراموشی_سوره_توسط_امام_جماعت
----------------
پی نوشت:
[1]. امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجماعه، م 35؛ خامنه ای، سایت، اسفتائات جدید،.
[2]. سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، احکام الجماعه، م 35.
[3]. مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجماعه، م 35.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
🌹 امام حسین (ع) :
✍️هرکس زبانش راستگو باشد، کردارش پاکیزه گردد و هرکس نیت خیر داشته باشد، روزیش فراوان و هرکس با زن و بچه اش خوش رفتار باشد عمرش طولانی میشود.
📚 ارشاد القلوب، ج ١، ص ٣٢٣
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
💦💧💦💧💦
📿🌙نيّت نماز مغرب و عشا پس از گذشت وقت🌙📿
⁉️سوال: نیت نماز مغرب و عشا پس از نیمه شب شرعی چگونه است ؟
پاسخ:
✍🏼آیت الله خامنه ای: واجب است نماز مغرب و عشا را تا قبل از نيمه شب شرعى بخوانند و بعد از آن به قصد قربت بجا آورده و نيت ادا و قضا نكنند. [1]
✍🏼آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و بايد قضا کند، امّا اگر به واسطه عذرى نخوانده باشد بايد تا قبل از اذان صبح به جا آورد و نماز او ادا است. [۲]
✍🏼آیت الله سیستانی: وقت نماز مغرب و عشا برای برای شخص مضطر ـ که یا از روی فراموشی یا به سبب خواب یا حیض و مانند اینها نماز را پیش از نیمهشب نخوانده ـ تا طلوع فجر ادامه دارد. اگر از روی اختیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیت اداء و قضاء کند آن نماز را بجا آورد. [۳]
#احکام_نماز
-----------------
☘ منبع:
[۱] .سایت آیت الله خامنه ای – پرسشهای متداول – وقت نماز
[۲] . رساله آیت الله مکارم مسأله 680
[۳] . رساله آیت الله سیستانی مسأله ۷۲۳ و 727
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
✅ #هفت_عبادتی_که_حرام_است
#عبادت_حرام 🤔
برخى از عبادت ها گناه محسوب مى شوند و باطل هستند همچون موارد زير:
🔴🔹۱. نماز، روزه، طواف و اعتكاف در حال حيض و نفاس باطل و گناه است.
🔴🔹۲. نافله ظهر و عصر در سفر.
🔴🔹۳. اذان و اقامه براى نمازهاى غير يوميه يا اذان قبل از وقت.
🔴🔹۴. وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى كند از او سر نزده).
🔴🔹۵. روزه عيد قربان و فطر.
🔴🔹۶. روزه يوم الشك به نيت اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى شود.
🔴🔹۷. خوندن سوره هايى كه سجده واجب دارد در حال جنابت و حيض و نفاس حرام است.
📚توضيح المسائل محشى، ج ۱، ص ۲۶۰.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃
🌺
#نماز_مستحبی
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
بعضی از مردم فکر میکنن که در نمازهای مستحبی هم، حمد و سوره، هر دو رو باید خوند.
📛 درحالیکه این درست نیست.
✍️ خوندن سوره در نمازهای مستحبی لازم نیست و اگه نخونین، نماز باطل نمیشه.
🔸میگم حالا که تا اینجا اومدیم، بذارین چند تا مسئلهٔ جالب دیگه درباره نمازهای مستحبی براتون بگم:
۱. همه نمازهای مستحبی دو رکعتی هستن، البته غیر از نماز وتر و اعرابی.
۲. اذان و اقامه ندارن.
۳. بعد از حمد میشه به جای یک سوره، بخشی از یک سوره رو خوند.
۴. بعد از حمد میشه چند سوره رو خوند.
۵. نمازهای مستحبی، سجده سهو و نماز احتیاط ندارن.
۶. اضافهشدن غیرعمدی ارکان نماز، مثل رکوع و سجده، اونا رو باطل نمیکنه.
۷. میشه در حال نشسته، خوابیده یا در حال حرکت هم این نمازها رو خوند.
۸. میشه یه مقدارش رو ایستاده و بقیهش رو نشسته خوند.
۹. میشه وسط نماز بیخیالش شد و ادامه نداد.
۱۰. میشه به نیت اموات خوند و دیگران رو در ثوابش شریک کرد.
۱۱. اگه در تعداد رکعات شک کردیم، میتونیم هر طرف شک رو که دوست داشتیم، انتخاب کنیم؛ البته به شرطی که اون طرف نماز رو باطل نکنه؛ مثلاً در شک بین دو و سه، اگه سه رو انتخاب کنیم، نماز باطل میشه؛ چون نمازهای مستحبی غالبا دو رکعتی هستن.
۱۲. نمازهای مستحبی رو میشه در حال حرکت خوند و اگر این طوری خوندیم، دیگه رعایت قبله لازم نیست.
🔺ویکی شیعه.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#معيار_عرف
✅ معيار بسيارى از مسائل فقهى #عرف است.
در اينجا👇 به چند نمونه از آنها اشاره مى شود:
1⃣👈 هر موسيقى 🎻 از نظر #عرف لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد #حرام است.
2⃣👈 هر كارى كه #عرفاً #اهانت و بى احترامى به #قرآن محسوب شود حرام است.
3⃣👈 قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان كه #عرفاً صدق وطن كند.
4⃣👈 ملاك در #كثير_الشك_عرف است.
5⃣👈 معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز #عرف است.
6⃣👈 #بازى با هر چيزى كه #عرف آن را از آلات قمار🎸 مى داند حرام است.
7⃣👈 معيار ضرر داشتن در احكام #عرف است.
8⃣👈هر عملى را كه #عرفاً به آن #رقص گويند براى غير #همسر جايز نيست.
9⃣👈 معيار حداقل ريش #صدق_عرفى است.
🔟👈 محلى را كه انسان به عنوان #وطن جديد انتخاب مى كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى كند بلكه بايد مدتى بماند تا #عرفاً صدق كند آن محل وطن اوست.
📗#منابع:
۱.اجوبة الاستفتائات ج ۲ ص ۱۹ س ۴۱ و ۴۳
۲.جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱.
۳.العروة الوثقى ج ۲ ص ۵۲
۴.استفتائات جديد مكارم ج ۲ ص ۱۱۰ س ۲۷۶
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🍄🍄🍄🍃
🍄🍄🍃
🍄🍃
🍃
#ازدواجهایی_که_حرام_ابدی_اند😵😮
📛🔺اگر مردی با علم به این که زنی شوهر دارد یا درعِدّه طلاق یا وفات به سر می برد وی را به عقد خود درآورد ، هم عقد باطل است و هم آن زن برای ابد به او حرام می شود.
👈اما اگر مرد به موارد مزبور جاهل با شد یعنی نداند زن ، شوهر دارد یا عِدّه اش تمام نشده و زن را به عقد خود در آورد عقد باطل است ؛ اما می تواند پس از اتمام عِدّه ، زن را به عقد خود در آورد ولی اگربین آنها رابطه زناشویی نیز برقرار شده باشد، زن بر وی حرام همیشگی خواهد شد.
📛🔺اگر مردی همسر دائمی اش را که مسلمان و عفیفه است لِعان کند یعنی به وی نسبت زنا دهد یا فرزندش را از خود نفی کند و این کار را با شرایطی نزد قاضی انجام دهد بین این زوجین برای همیشه جدایی واقع می شود و بر هم حرام ابدی می شوند.
📛🔺اگر مرد یا زنی در حال احرام ( حج) با فردی ازدواج کند و به حرمت این کار هم آگاه باشد بین آن دو حرمت ابدی حاصل می شود.
📛🔺اگر مردی با زن شوهر دار یا زنی که در عِدّه طلاق رجعی است زنا کند آن زن برای همیشه به وی حرام می شود.
👈تذکر: بعضی از فقها این کار را موجب حرمت ابدی نمی دانند.
📛🔺اگر مرد بالغ با پسری لواط کند مادرو خواهر و دختر آن پسر بروی حرام ابدی می شوند ؛ ولی مفعول می تواند با مادر وخواهر ودختر آن مرد ازدواج نماید
👈 راههای حرام ابدی شدن زن و شوهر #لعان است و اینست که مرد العیاذ بالله نسبت زنا به خانمش بدهد اما شاهدی بر این مدعا نداشته باشد در اینصورت یا محکوم به حد قذف میشود یعنی ۸۰بار شلاق خوردن یا اینکه در پیش قاضی لعان می کند که در اینصورت زن بر او حرام میشه ...
👈شرایط #لعان اینه
هر دو درحضور حاکم شرع، بهحالت قیام میایستند.مرد پس از تکرار ادعای خود،
چهار بار میگوید: «اُشْهِدُ بِاللَّهِ اَنّی لَمِنَ الصَّادِقینَ فیما قُلتُ»؛ یعنی «خدا را گواه میگیرم که در ادعای خود (نسبت به زنا یا نفی ولد) راستگو هستم
سپس یک بار میگوید: «لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَیَّ انْ کُنْتُ مِنَ الْکاذِبینَ»؛ یعنی «اگر در ادعای خود دروغگو باشم، لعنت خدا بر من باد.»
اگر زن ادعای مرد را قبول داشته باشد که در اینجا سکوت کرده و از ادای سوگند امتناع میورزد. در این صورت، زنای او ثابت شده و به مجازات آن محکوم میشود؛ ولی اگر ادعای مطرحشده را نپذیرد، در جواب مرد چهار بار میگوید: «اُشْهِدُ بِاللَّهِ انّهُ لَمِنَ الکاذِبینَ فی مَقالَتِهِ»؛ یعنی «خدا را گواه میگیرم که او (شوهر) در ادعای خود دروغگوست.»
آنگاه میگوید: «اِنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَیَّ انْ کانَ مِنَ الصَّادِقینَ»؛ یعنی «اگر او در ادعای خود راستگو باشد، خشم خدا بر من باد.»
طبیعتا نیاز به ذکر همه این مسائل نیست ولی با رعایت کامل حیا😌 در ذکر بعضی از کلمات باید مباحث ارائه شود
منتظر یار:
⚫️( وقت فضیلت و وقت اختصاصی نمازهای یومیه)⚫️
✅ #وقت فضیلت: #قسمتی از وقت #نماز است که نماز در آن #وقت دارای #فضلیت است و #خارج از آن وقت، فضیلت وارد شده را #ندارد؛ #مثل_اول_وقت.
✅ #وقت_اختصاصی: #قسمتی از وقت نماز است که #مختص به همان #نماز است که اگر در آن#وقت_مخصوص_عمدا_نماز_واجبت_ترتیبی_دیگری خوانده شود؛ نماز #باطل است. #مثلا در نماز ترتیبی #ظهر_و_عصر_و_مغرب_و_عشا، که اگر هر کدام در #وقت_اختصاصی دیگری خوانده شود؛ نماز #باطل است. پس اگر فردی در #آخر_وقتِ_نماز_ظهر_و _عصر(نزدیک مغرب)، فقط به اندازه #یک_نماز_چهار رکعتی وقت دارد؛ باید #نماز-عصر بخواند، هر چند که #نماز ظهر را #نخوانده باشد.
✅ #اول_وقت: #لحظات آغازین انجام تکالیف با#وقت معین، است. #ادای نماز در #اول وقت، #مستحب مؤکد و #تأخیر آن از اول وقت #جز در مواردی مثل #نماز_جماعت و #غیره، که #تأخیر افضل است، #مکروه می باشد.
✅ #آخر_وقت: #لحظات پایانی زمان انجام تکالیف دارای #وقت معین، است. با درک #آخر_وقت_نمازهای_یومیه، حتی به اندازۀ #یک رکعت، نماز به نیت #اداء، گزارده می شود.
🔴👈 #نماز_صبح
🕟 #وقت_فضیلت_نماز_صبح: #وقت فضیلت نماز صبح از #اذان_صبح تا #بیست_و_یک_دقیقه_بعد از اذان صبح ادامه دارد.
🔴👈 #نماز_ظهر
#وقت_اختصاصی_نماز_ظهر:
#از _اول اذان ظهر به مقدار #یک_نماز_چهار_رکعتی برای #غیر مسافر و #یک_نماز_دو_رکعتی برای #مسافر، وقت اختصاصی #نماز ظهر می باشد. در این #زمان خواندن نماز #عصر_جایز نیست.
🕚 👈 #وقت فضیلت نماز ظهر:
#وقت فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه بعد از اذان ظهر ادامه دارد.
🔴👈 #نماز_عصر
#وقت_اختصاصی_نماز_عصر:
#در آخر وقت #نماز عصر، نزدیک به #مغرب، به مقدار خواندن #یک_نماز_چهار_رکعتی برای #غیر مسافر و #یک نماز دو رکعتی برای #مسافر، وقت #اختصاصی نماز عصر می باشد. در این #زمان خواندن #نماز_ظهر_جایز نیست.
🕞 👈 #وقت_فضیلت_نماز_عصر:
#وقت فضیلت نماز عصر دو #ساعت و پنجاه دقیقه بعد از اذان #ظهر شروع می شود و تا #چهل_و_دو دقیقه ادامه دارد.
🔴 👈 #نماز_مغرب
#وقت_اختصاصی_نماز_مغرب:
از اول #وقت مغرب به مقدار خواندن یک نماز #سه رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن #نماز_عشاء در این زمان مخصوص #جایز نیست.
🕣 👈 #وقت_فضیلت_نماز_مغرب:
#وقت فضیلت نماز مغرب از #اذان مغرب تا #پنجاه_و_یک دقیقه ادامه دارد.
🔴 👈 #نماز_عشا
#وقت_اختصاصی_نماز_عشا:
به اندازه خواندن #یک_نماز_چهار رکعتی برای #غیر مسافر و #یک نماز دو رکعتی برای #مسافر در #آخر وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی #نماز_عشا است.
🕤 👈 #وقت_فضیلت_نماز_عشا:
#وقت فضیلت نماز عشا، #پنجاه_و_یک دقیقه بعد از اذان #مغرب شروع می شود و تا #سه_ساعت و ده دقیقه ادامه دارد.
⚫️ #تبصره👇👇👇👇
#(اگر کسی #اشتباهاً نماز #ظهر یا #عصر را در #وقت_مخصوص دیگری بخواند، نمازش #صحیح است).
یاد آوری دو #✌️نکته در این باره لازم است:
1⃣ 👈 #اول: هر گاه انسان #عمداً نماز عشا را تا #نصف شب نخواند، وقت آن #گذشته و باید #قضا کند، امّا اگر به واسطه #عذری_نخوانده باشد، باید تا قبل از #نماز صبح به جا آورد و نماز او #ادا است.
(توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسأله)
2⃣ 👈 #دوم: برای محاسبه #نصف شب بنابر #احتیاط از #اول_غروب_آفتاب تا #اذان صبح محاسبه می شوند. وسط این زمان، #نیمه شب می باشد.
(توضیح المسائل آیت الله مکارم)
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
چهار نكته در رابطه با #تنبيه كودك 👦
1⃣👈 تنبيه بى دليل #كودك جايز نيست.
2⃣👈در مواردى كه شرع اجازه تنبيه داده، همچون جلوگيرى از فساد مشروط بر اين است كه تنبيه موجب ديه 💰 نشود.
3⃣👈اگر #تنبيه كودك موجب #ديه شود واجب است #ديه را به او بدهند مگر اين كه گذشت كند.
4⃣👈ا گر غير از #ولىّ 🧔 طفل، كودك را بزند و موجب ديه شود، ولىّ طفل نمى تواند #ديه را به او ببخشد.
📗 #منابع:
۱. احکام روابط زن وشوهر ص ۱۶۹
۲. توضیح المسائل تبریزی م ۲۸۱۹ و ۲۸۲۰
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
❇️بعضی از کانالهای ایتا
1_گروه فعالان فرهنگی تبیان
http://eitaa.com/joinchat/3049390091C192755f32b
2_کانال فرهنگی،مذهبی گناباد
@Tebyangonabad
3_جهاد تببین در گناباد
@Tebyangonabad2
4_منبرک_فاطمی
@fatemi222
5_در مسیر بندگی
@abasali_fatemi
6_خانواده بهشتی
@fatemi24
7_احکام کاربردی
@ahkam31
8_عفاف و حجاب
@Chastity
9_فیش منبرک
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
📝#خمس_چیست
✅👈کسی که #درآمد دارد باید #سال _خمسی داشته باشد.
👌اولین #درآمد او #سال_خمسی اوست
اگر از آن روز تا سال بعد به هر مقدار بدست آورد یا خرج زندگی کند، خمس ندارد
اما اگر با فرا رسیدن سال خمسی پول یا مقداری از آن درآمد در نزد شخص یا حساب بانکی او باشد، در این صورت یک پنجم آن را باید حساب کند و همینطور اگر خوراکی در منزل که از درآمد تهیه شده باشد، باقی باشد باید خمس آن را حساب کرد.
🔗👈 #کالاهای_مصرفی_بی_دوام از قبیل قند، شکر، برنج، روغن، و مانند آن که دراحتیاجات روزانهی زندگی مصرف میشود هر مقدار از آن را که در انتهای سال خمسی #مصرف_نکند بایستی #خمس آن را بپردازد
🔗👈و اما #کالاهای_مصرفی_با_دوام از قبیل خانهی مسکونی، لوازم خانگی، اتومبیل شخصی و مانند آن که هنگام استفاده عین آنها باقی میماند (و به عبارت دیگر بهرهدهی آن مدتدار است) و به عنوان نیاز زندگی از درآمد خریداری و استفاده میشود #مؤونه است و #خمس_ندارد.
👈احکام #خمس بیش از این است و نیاز به تفصیل دارد، مثل خمس هدیه خمس سرمایه و ابزار کار و خمس زمین یا خانه ای که اجاره داده می شود، خمس وام و قرض
👌 #توجه
#مالیاتی که #حکومت_جمهوری_اسلامی بر اساس #قوانین و #مقررات وضع میکند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان میشود واجب است، و مالیات پرداختی هر سال از مؤونهی همان سال محسوب است، ولی از خمس (سهمین مبارکین) محسوب نمیشود،
بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانهشان در زاید بر مؤونهی سال به طور مستقل واجب است.
👌👌 #وجوب_خمس از #ضروریات_اسـلام اسـت و #انکار آن اگر به #انکار_رسالت یا #تکـذیب_پیـامبر اکرم اسلام(ص) یا وارد کردن نقصی به #شریعت منجر شود باعث #کفر_و_ارتداد است.👌👌
@ahkam31
🌳❤️😄🌳
#لطیفه
😀 لطیفه:😁😊
🎤خواننده تو #عروسی میگه: #خانوما، #آقایون، دستا بالا، میخواهیم بریم #بندر❗️🚎
حیف نون داد میزنه: کجا؟ ما تا #شام نخوریم هیچجا نمیریم!😂😂😂
🌷🌹🌹🌷🌹🌷🌹
✅🌹 #احکام:
#احکامشرعی🌷🌷🌷🌷🌹
مختلط بودن #زن و #مرد و اجرای برنامه #لهو و لعب در #عروسی گرچه حرام است ولی خوردنشام عروسی #حلال و جایز است 🍜
✍احکام کاربردی
@ahkam31