eitaa logo
معارف یار تبلیغ
931 دنبال‌کننده
46 عکس
13 ویدیو
28 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍نماز آیات دو رکعت است ، که در هر رکعت پنج رکوع دارد ، و به دو صورت خوانده می‌شود: 👈صورت اوّل: بعد از نیّت، تکبیرة الاحرام بگوید و یک بار حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع برود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک بار حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود و همین‌ طور تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد، و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل به‌جا آورد و تشهّد بخواند و سلام دهد. 👈صورت دوّم: بعد از نیّت و تکبیرة الاحرام و خواندن حمد، آیه‏های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند ، و پس از خواندن آیه ، به رکوع برود و سر بردارد و بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوّم از همان سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم، سوره را تمام نماید 🔹نکته: طبق نظر برخی از مراجع تقلید مثل آیت الله خامنه ای و سیستانی بنابر احتیاط واجب «بسم الله الرحمن الرحیم» تنها را نمی توان به عنوان یک جزء قبل از رکوع اول خواند و باید آیه اول نیز همراه آن خوانده شود. 📚عروة،ج،1 فی صلاة الآیات، م1، توضیح المسائل مراجع،ج1 ،م1507و 1508،رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج1،درس55، رساله نماز، ارسالی دفتر معظم له، پاییز 1399 م 452 و 453؛ توضیح المسائل جامع ، سیستانی ،ج 1، م2031 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔷 حکم‌ پرداخت خمس توسط دیگری 🔹از مال خودش ⁉️ اگر شخصی بخواهد از اموالش، خمس اموال دیگری را بدون اجازه و اطلاعش بدهد،آیا مجزی است؟ 👈آیات خامنه ای : بدون اذن و اطلاع مکلف نیز پرداخت خمس کفایت می کند.1 👈 آیت الله سیستانی : اگر انسان بخواهد از مال خودش به صورت تبرّعی و مجّانی، خمس شخص دیگری را بپردازد،چنانچه خمس به اموال شخص مذکور تعلّق گرفته باشد، پرداخت خمس با درخواست وی اشکال ندارد، ولی بدون اطلاع و درخواست او کافی نیست؛ امّا اگر خمس در ذمّۀ شخص مذکور باشد، پرداخت مجّانی خمس از طرف وی - هرچند بدون اطلاع یا درخواست وی - اشکال ندارد و کافی است؛ مانند اینکه مالک یا شخص دیگر شیئی را که به آن خمس تعلّق گرفته، اتلاف یا مصرف کرده و ضامن خمس آن شده یا مالک، خمس را با حاکم شرع یا نماینده وی دستگردان یا مصالحه کرده باشد.2 🔹 از مال مدیون به خمس بدون اذن او ⁉️آیا جایز است از اموال کسی که خمس نمی دهد بدون رضایتش خمسش را جدا کرده و پرداخت کنیم و کفایت می کند؟ 👈امام خمینی:جایز نیست و کفایت نمی کند؛ بلی اگر عین مال موجود باشد صاحب مال می تواند فعلا بابت خمس حساب کند.3 📚1-استفتاء خصوصی امام خامنه ای، فایل (استفتائات جدیداردیبهشت1401 2-توضیح المسائل جامع، ج،2 م858 3-استفتائات حضرت امام، ج4 م3840؛ الرافد (جستجوی خمس) المطلب األوّل: مسؤولیّۀ الخمس بالنسبۀ ألغراض البیت وأموال الزوجۀ. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️بیماری که به خاطر شدت درد و مریضی و نبود پزشک همجنس مضطر می‌شود که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند. آیا این اضطرار برای پزشک هم مجوز شرعی محسوب می‌شود که حکم لمس یا نظر حرام از وی سلب شود؟ ✍به طور کلی، اضطرار رافع تکلیف از خود مضطر است نه غیر او. بله، اگر عنوان شرعی دیگری مثل وجوب حفظِ‌جان صدق کند، حکم حرمت از وی نیز برداشته می‌شود. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️آیا خواندن نماز آیات برای زلزله و رعد و برق و سایر آیات مخوفه وقت معینی دارد و اگر مکلف فورا نماز آیات را نخواند حکم آن چیست؟ 👈 امام خمینی :موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد انسان باید فورا نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است. 👈آیت الله خامنه ای :موقعى که زلزله و رعد و برق و امثال اینها اتفاق مى افتد، بنابر احتیاط باید فوراً نماز آیات بخوانند و اگر در آن هنگام نخواندند باید آن را تا آخر عمر بدون قصد اداء و قضاء بجا آورند. 👈آیت الله سیستانی :موقعی که زلزله، رعد و برق و مانند اینها اتّفاق می افتد و انسان بخواهد احتیاط کند (که این احتیاط در زلزله احتیاط واجب و در بقیه مستحب است،) اگر وقتشان وسعت داشته باشد، لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند و اگر وقت تنگ باشد، مثل بسیاری از موارد زلزله، باید فوراً آن را بخواند طوری که در نظر عرف تأخیر محسوب نشود و اگر خواندن نماز را به تأخیر بیاندازد تا زمان متّصل به آیه بگذرد، خواندن نماز آیات بر او واجب نیست ولی احتیاط مستحب است که آن را بعداً بدون نیّت ادا و قضاء بخواند. 👈 آیت الله مکارم : هنگامى‏كه زلزله يا صاعقه و مانند آن اتّفاق مى‏افتد بايد بلافاصله نماز آيات را بخواند و اگر نخواند معصيت كرده و احتياط مستحب آن است كه تا آخر عمر هر وقت توانست به نیت مافی الذمه بخواند. 👀 اگر انسان پس از سپری شدن زمان متصل به آیه متوجه شود یکی از اسباب نماز آیات مثل زلزله اتفاق افتاده است: 👈 آیات سیستانی،مکارم:نماز آیات واجب نیست. 👈 آیت الله خامنه ای:اگر در وقت آن مطلع نشده و پس از حادثه فهمیده اند،احتیاط واجب آن است که آن را به جا آورند. ✅ زمان متصل به آیه : منظور زمانی است که عرفا آن را متصل به زمان زلزله بدانند و تشخیص آن به عهده مکلف است. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍مکلف باید مسائلی را که انجام تکالیف شرعی روزمره وابسته به دانستن آن است فرا بگیرد، مانند مسائل اصلی نماز و روزه و طهارت و برخی معاملات و غیر آن، و اگریاد نگرفتن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد گناهکار خواهد بود. شناخت احکام دین و عمل به آنها سه راه دارد: 1. اجتهاد 2. احتیاط 3.تقلید ⁉️ در این قسمت راجع به تقلید نکاتی بیان می شود،یکی از مسائل مهم مساله انتخاب مرجع تقلید است و اینکه از چه راههایی می توان مرجع اعلم را شناخت؟ 1⃣ خود انسان یقین کند؛ مثل اینکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد (اجماع) 2⃣ دو نفر عالم عادل که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند؛ به شرط اینکه دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند ( امام خمینی، آیات خامنه ای، مکارم) دو نفر عالم و عادل که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند،مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند؛ به شرط اینکه دو نفر عالم و عادلِ دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند.ظاهر این است که اجتهاد یا اعلمیت کسى به گفته یک نفر که موثق باشد نیز ثابت مى شود (آیت الله سیستانی) 3⃣ عده اى از اهل علم که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا مى شود، مجتهدبودن و اعلم بودن کسى را تصدیق کنند ( امام خمینی، آیات خامنه ای، سیستانی) 4⃣ اجتهاد و اعلم بودن شخصى به حدى شایع باشد که از آن شیوع و شهرت، براى انسان علم یا اطمینان حاصل شود( امام خمینی، آیت الله مکارم) 📚توضیح المسائل مراجع،م 5 و 3؛ سیدروح الله خمینی، تحریر الوسیله، ج1، تقلید، م19؛خامنه ای، رساله آموزشی، درس3،اجوبة الاستفتائات، س24و25و27؛مکارم شیرازی، توضیح المسائل، م3؛سیستانی توضیح المسائل جامع، ج1،م8؛ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
احکام پوشاک- با جلد.pdf
6.95M
کتاب کاری از گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی روانۀ بازار نشر گردید. با تشکر از گروه تالیف و ارزیابی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در مشهد و قم و به ویژه حجت الاسلام و المسلمین دکتر که در تالیف اثر نقشی جدی داشتند؛ از کارشناسان و طلاب محترم تقاضا می‌شود ضمن استفادۀ از این اثر، در انتشار آن نیز کوشا باشند. با تشکر کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ⁉️در عقد موقت باید مدت و مهریه تعیین شود چنانچه در ازدواج موقت، مدت ازدواج طولانی مثلا 99 ساله باشد آیا این ازدواج صحیح است؟ در صورت صحت آیا موقت یا دائم محسوب می شود؟ 👈امام خمینی :اشكالی ندارد و عقد موقت محسوب می شود.1 👈 آیت الله خامنه ای: صحت عقد 99 ساله و هر عقدی که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد محل اشكال است (البته قطعا حكم دائم را ندارد)2 👈آیت الله سیستانی: نباید مدت عقد موقت از میزان احتمالی عمر یک از زوجین یا هر دوی آنها بیشتر باشد وگرنه عقد باطل است.3 👈آیت الله مکارم: عقدهاى موقّت طولانى مدّت، که تمام عمر یكى از دو طرف را شامل مى شود، در حكم عقد دائم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستند.4 📚1-تحریرالوسیله، جلد2 ،کتاب النكاح، القول فی النكاح المنقطع، مساله 9 2-امام خامنه ای؛ استفتاء خصوصی در تاریخ خرداد 1402 3-منهاج الصالحین، آیت الله سیستانی، جلد3، مساله 244 4-مكارم استفتائات،ج4،سؤال6 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🖤🖤ضمن عرض تسلیت شهادت دبیر کل‌حزب الله سید حسن نصر الله و مردم مظلوم لبنان، بعضی از مسائل مهمّ در این روزهای حزن خدمت مبلغین محترم ارائه می‌گردد.👇 👈مسألۀ 1- اگر دشمنى که از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمین ترس باشد‌، بلاد مسلمین و یا مرزهاى آن را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمان‌ها واجب است که از آن به هر وسیله‌اى که ممکن است با بذل مال و جان، دفاع نمایند. 👈مسألۀ 2- این دفاع مشروط به حضور امام (علیهم السّلام) و اذن او و اذن نائب خاص یا عام او نیست‌ پس بر هر مکلف واجب است به هر وسیله که شده بدون هیچ قید و شرطی دفاع نمایند . مسألهٔ 3-دفاع از اسلام و مسلمین، متوقّف بر اذن والدین نیست؛ ولی در عین حال سزاوار است که انسان تا می‎تواند رضایت آنان را جلب کند و نیز در مورد مذکور، شرعاً رضایت همسر لازم نیست. توضیح بعضی از نکات👇 🔹1-جهاد دفاعی اگر ممکن باشد؛‌ منوط به اذن امام معصوم ع نیست و در این مسئله فقها اختلافی ندارند. بنابراین امروز که کیان جامعه اسلامی مورد هجوم دشمنان است؛‌ این جهاد در مواردی که ممکن است و تا جایی که خلاف آن را ثابت نکند؛ بر همه مسلمانان واجب است. 🔹2-در حکومت اسلامیِ فعلی، حضور فیزیکی و موارد مشابه منوط به این است که خلاف حکومت اسلامی نباشد؛ لذا در این موارد از باب اینکه خلاف مصلحت اهمّ‌عمل نشود؛ منتظر نظر رهبر معظم انقلاب هستیم. 🔹3-چون برای عده کثیری از مردم ممکن است -کم یا زیاد-؛ این نوع از جهاد که مصداقی از است از نظر شرعی واجب است. ✅بنابراین کمک به مجاهدین به حق اسلامی در لبنان و فلسطین بر کسانی که تمکن مالی دارند؛‌ نه مستحب. 📚امام خمینی ،تحریر الوسیله ، ج2، دفاع ، قسم اول دفاع ، م 1 و 2 سایت لیدر،پرسش و پاسخ منتخب، دفاع و جهاد کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 از طریق سایت مقام معظم رهبری به آدرس: Leader.ir قسمت کمک‌ها.... کمک به مردم لطفا این پیام را انتشار دهید. اگر یک نفر با تذکر شما کمکی بکند شما در قیامت از آن بهره خواهید برد... 🖤🖤🖤 این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇👇 https://eitaa.com/eporsesh
📚 باسمه تعالی 💠 با اذن رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ادام الله ظله الشریف مؤمنین مجازند علاوه بر کمک‌های اهدایی، نصف سهم مبارک امام علیه السلام _ یک چهارم خمس _ را برای کمک به مردم مظلوم جنوب لبنان وجبههٔ مقاومت پرداخت کنند. 🆔 @leader_ahkam
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔹یقین به تعلق خمس و عدم پرداخت آن ⁉️اگر بدانیم به مالی خمس تعلق گرفته است و مالکش خمس آن را نداده؛ آیا حق استفاده از آن را داریم؟ مثل پدری که خمس اموالش را نمی دهد آیا همسر و فرزندان می توانند از اموال او استفاده کنند ؟ 👈 امام خمینی : انسان نمی تواند در مالی که یقین دارد خمسش را نداده اند تصرّف کند. 👈آیت الله خامنه ای : می تواند مصرف کند. 👈 آیت الله سیستانی: فردی که عمدا خمس نمی دهد یا خمس بعضی از اموالش را نپرداخته است، چنانچه مالش را به ملک شیعه دوازده امامی در آورد، مثل آنکه مالش را از طریق یکی از راههای صحیح شرعی مانند فروختن یا هدیه دادن یا اداء دین یا... به وی منتقل نماید،آن مال به ملکیّت آن شیعه در می آید و برای او حلال است و نیازی هم به پرداخت خمس توسّط او نیست هرچند یقین داشته باشد که خمس به این اموال تعلّق گرفته است و مالک آن، خمس این اموال را نپرداخته است. شایان ذکر است،حکم مذکور در مورد شیعۀ دوازده امامی که خمس مالش را به جهت ندانستن حکم - چه جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصّر - نپرداخته یا به فتوای مرجع تقلیدش آن مال خمس نداشته، نیز جاری می­ شود. ولی این حکم، نسبت به فردی که از روی غفلت خمس مالش را نپرداخته، محلّ اشکال است و مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود. 👈 آیت الله مکارم: اگر یقین دارید ما به شما اجازه مى دهیم تصرّف کنید و معادل خمس آن را که تصرّف کرده اید به سادات نیازمندى بپردازید و اگر تمکّن ندارید بر ذمّه بگیرید و هر موقع که توانستید، بپردازید. 📚توضیح المسائل مراجع،ج2، م 1795؛اجوبه الاستفتائات،سوال 939 و 931 و 932 ؛توضیح المسائل جامع، ج2،مسأله729؛سایت آیت الله مکارم، م 30 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44816&mid=255657 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
اصلاحیه بحث خمس و پرداخت به لبنان و حزب الله تاکید می‌شود متن قبلی نیز درست بوده، اما این عکس دقت بیشتری دارد. با تشکر از مبلغین محترم 👇👇