eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
622 عکس
229 ویدیو
266 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
HOKOOMAT_Volume 23_Issue 3_Pages 65-94.pdf
358.5K
📌 مقاله واکاوی نسبت و در . نقدی بر دیدگاه برخی روشنفکران غربزده درباره مشروعیت حکومت امیرمؤمنان علی علیه السلام. نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی و حجت الاسلام دکتر تقی محدر. 🌻 @ahlebait110
📌 با عاشورا.... 🌻 یا تهدید امام حسین(ع) در زمان امام (ع) مردم را از مکر آگاه کرد و فرمود: "مادامی که معاویه زنده است باید هریک از شما ملازم خانه خود باشد، تا آنکه به هلاکت برسد." ایشان در زمان ولایت خود در مقابل معاویه محکم ايستاده و وی را رسوا کرد و به معاویه نوشت: "تو پیوسته بر ، حق ما را غصب کرده ای، یزید ، اهل و لعب است. من از جنگ با با تو و حزب تو که ستمگر و یاران شیطان هستید، ترسی ندارم. تو قاتل و بن حمق که افردای مومن بودند هستی. به خدا قسم من کاری برتر از با تو (معاویه) نمی بینم. اگر باتو بجنگم به خدا تقرب جسته ام و اگر از نبرد باتو باز ایستم از خدا طلب آمرزش می کنم. 📚صدوق، امالی، ص693؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص365؛ ج5، ص128؛ 📚دینوری، الأخبار الطوال، ص326؛ 📚دینوری، الامامة والسیاسة، ص202. 👇👇 🌻 @ahlebait110
⬛️ پوشیدن لباس مشکی 📙سؤال: آیا پوشیدن در ایام (علیهم السلام) امر پسندیده ای است ؟ 📕جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است، در هر صورت کراهت پوشیدن در غیر نماز ثابت نیست. 🆔 @leader_ahkam
📌عاشورا... ، تنها بر زبان مردم جاری است. امام (ع) در مسیر ، به شاعر برخوردند و از وی درباره وضعیت پرسیدند. فرزدق پاسخ داد: «قلوبهم معک و سیوفهم علیک!» «قلب هایشان با تو و شمشیرهایشان علیه توست!» امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند: «مردم، بنده هستند و دین، تنها بر زبانشان جاری است. از سخن می گویند؛ تا وقتی که معیشت آنان بگذرد. اما در وقت سختی، دیندار واقعی، اندک است.» 📚دینوری، اخبار الطوال، ص۲۴۵. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌معرفی کتاب #مقتل جامع سیدالشهدا کتابی تحقیقی پیرامون تاریخ زندگانی، شهادت امام حسین علیه السلام و پاسخ به شبهات عاشورایی نویسندگان: گروه تاریخ موسسه امام خمینی زیر نظر استاد مهدی #پیشوایی 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌چگونه ایمان کامل می گردد؟ امام علیه السلام فرمود: انسان کامل نمی گردد مگر آنکه ۴ خصلت در او باشد: 1⃣ باشد؛ 2⃣هوای نفس خود را سبک شمارد؛ 3⃣سخنان خود را کنترل کند تا هر چیزی نگوید، 4⃣و با اضافی اموالش، حق خدا و را بپردازد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌برخورد با : 📍برخورد حکومت علوی با «ابن هَرَمه» امیرمؤمنان ‏(ع) هنگامی که از خیانت ابن هَرمَه، اطلاع یافت، به چنین نوشت: 📍هنگامی که نامه‌ام را خواندی، ابن هرمه را از بازار برکنار کن و او را به خاطر مردم از کار بازدار و سپس نما و خبر آن را اعلان عمومی کن و به کارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت یا کوتاهی نکنی که نزد خداوند، هلاک شوی و من هم به بدترین شیوه برکنارت خواهم کرد که از این کار، تو را به خدا پناه می‌‏دهم. 📚قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج۲، ص۵۳۷. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌جنایات .... یزید به ذی الجوشن دستور داد: ✅اگر بن علی(ع) نکرد او را بکش، ✅همراهان امام را نیز بکش، ✅اعضای بدن شهدا را قطع یا کن، ✅بر بدن هم بر سینه و پشت امام اسب بتازان، زیرا حسین(ع) تفرقه افکن و ستمگر است. ✅باخود عهده کرده ام هرگاه او را کشتم با وی چنین کنم. 📌این از علی(ع) پدر (ع) است به خاطر آنکه علی(ع) در جنگ بدر بستگان من را به جرم شرک کشت. و حال آنکه نه قبری هست و نه قیامتی. 📚طبری، تاریخ، ج5، 414-415، 📚بلاذری، انساب الاشراف،ج3، ص391، 📚مفید،الارشاد، ج2،ص88 📌یزید زمان، و ایادی او است که چنین تحریم هایی را بر مسلمانان تحمیل می کنند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌جبر یا اختیار... عارفی را پرسیدند: زندگی به است یا به ؟ عارف پاسخ داد: امروز را به اختیار است تا چه بکاریم.... اما فردا جبر است، چرا که به اجبار باید کنیم، هر آنچه را که دیروز به اختیار کاشته‌ایم! 👇👇 🌻 @ahlebait110
مقتل نگاري شيعيان.pdf
599.2K
📌 نگاری ... مقاله حاضر به بررسی مقتل نگاری شیعیان در ۵ قرن نخست هجری و مهمترین مقاتل شیعه درباره امام (ع) پرداخته است. نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 چرا (۱۰) روز ؟ 🏴 آیا اهل بیت علیهم السلام، برای امام (ع) ده(۱۰) روز اقامه عزا می کردند؟ ▪️امام (ع) فرمود: هرگاه ماه فرا مي‌رسيد، پدرم(امام ) ديگر خندان ديده نمي‌شد و و افسردگي بر او غلبه مي يافت تا آن که روز از محرّم مي‌گذشت، روز دهم محرّم که مي‌شد، آن روز، روز و اندوه و پدرم بود. 📚صدوق، امالي، ص۱۱۱ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌یاد #حسین علیه السلام امام #صادق(ع) فرمود: هر گاه از امام #حسین(ع) یاد کردید، سه مرتبه بگوئید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله» سلام شما از دور و نزدیک به آن حضرت مى رسد. 📚کلینی،کافى،ج۴،ص۵ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تاسوعا امام #سجاد(ع) فرمود: به راستی برای عمویم #عباس در بهشت درجه ای است که همه #شهدا به آن غبطه می خورند. 📚شیخ صدوق، خصال، ص۶۸ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زندگی نامه حضرت (ع) امیرالمؤمنین (ع) از برادر خود که به انساب عرب و شناخت خاندان‌های قبایل عربی آگاه بود، درخواست کرد که برای من همسری معرفی کن که بتواند فرزندانی به دنیا بیاورد که و و دلیر و باشند. عقیل معروف به دختر کلابی را معرفی کرد و به حضرت عرض کرد از پدر این بانو، هیچ کس را شجاع‌تر در سراغ ندارم. اميرمؤمنان علی علیه‌السلام با کلابیه کرد و حضرت عباس(ع) و برادرانش و و اکبر باشند از فاطمه کلابیه به دنیا آمدند. درباره حضرت عباس(ع) باید عرض کرد که همسر آن حضرت بانویی است به نام دختر عبدالله بن عباس بن و از این همسر حضرت عباس(ع) دارای پنج فرزند پسر شد. که بعدها حرمین شریفین و همچنین امیر و فرمانروای شریفین گردید. فرزندان دیگر حضرت به نام‌های ، ، و بودند. اما نسل حضرت اباالفضل عباس(ع) از عبیدالله باقی ماند و تا مدت‌ها نوادگان حضرت عباس(ع) از نسل در حرمین شریفین به در دوران‌های مختلف مشغول بودند و مورد احترام بودند و ذکر شده است که و قامت را از جد خود حضرت عباس علیه‌السلام به ارث برده بودند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ... آیا پسران ام البنین(برادران حضرت ) در بودند؟ سرنوشت آنان چه شد؟ : حضرت عباس، بردران خود به نامهای ، و را نیز تشویق میکرد تا به میدان نبرد بروند. وی خطاب به برادران فرمود: جانم به فدایتان باد، پیش بروید و از سرور خود (ع) دفاع کنید تا در پیشگاه او جان دهید. بردران یکی پس از دیگری به میدان رفتند و پس از به رسیدند و دشمن سر آنانرا از تن جدا کرد. 📚 دینوری، اخبارالطوال، ص۳۸۰، 📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۴۸ـ۴۴۹. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 سلام بر حسین علیه السلام ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کسانی که نمی خواهند سخنان شنیده شود؛ اسلامی یعنی حجاب وقار. حجاب، ساخته من فقیه نیست، نص است و نمی توانیم از آن خارج شویم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نسل ناپاک.... ابن قولویه قمی در کتاب با سند صحیح نقل کرده است که امام (ع) فرمود: "قاتل امام (ع) و قاتل حضرت بن زکریا(ع) بودند." 📚 کامل الزیارات ، ص77 ، حدیث اول توضیح: از مجموع روایات بر می آید کسی جز زنازاده، جرأت قتل (ع) و اولاد صالحِ آنان را پیدا نمی کند و این خود حجت و دلیلی مضاعف بر حقانیت انبیا است. در برخی منابع نیز اشاره شده است که فرزند زنی بز چران است..... 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 آیا سپاه یزید و عمر بن سعد مخالف حمله به خیمه و کشتن امام حسین(ع) بودند؟ بعد از به دستور ، تصمیم گرفتند خیمه ها را آتش بزنند. در این هنگام، - و - با پای برهنه، در حالیکه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به فرار گذاشند. آنان حتی قصد کشتن امام (ع) داشتند، اما حضرت مانع اقدام آنان گردید. طبق بررسی اخبار، عمربن‌سعد موافق حمله به خیام بوده زیرا وی جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است. 📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120 📚ابن طاوس، لهوف، ص180، 📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77 📚صدوق، الامالی، ص190. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 زخمی متفاوت... 🌻شعیب بن عبدالرحمن خزاعی می گوید: بعد از ، مردان قبیله بنی اسد، هنگامی که خواستند پیکر مطهر امام (ع) را دفن کنند، بر دوش آن حضرت، اثر کهنه یافتند که کاملا از متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت. وقتی از امام (ع) در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود: این بر اثر حمل کیسه های و به دوش کشیدن هیزم به خانه های بی سرپرست و است. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 امام (ع) امام صادق(ع) فرمودند: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ سپاس خدایی را که از میان مردم، کسانی را قرار داد که به ما می آیند و ما را می گویند و برایمان می کنند و ما را کسانی قرار داد که به آنان نیش و می زنند. 📚ابن قولویه، کامل الزیارات، ص۳۲۶ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 .... آیا روایت زیر صحیح است و به استناد آن می توانیم در امام (ع) صورت را یا با سیلی کنیم یا گریبان خود را بدریم؟ قال الصادق سلام الله علیه: وَ قَدْ شَقَقْنَ الْجُيُوبَ وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ الْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ الْخُدُودُ وَ تُشَقُّ الْجُيُوبُ. امام صادق(ع) فرمود: (زنان فاطمي) برای حسين بن علي(ع) گريبان هایشان را چاک داده و بر صورت هایشان لطمه زدند و بر فردی مثل حسین(ع) باید بر صورتها لطمه زد و گریبان ها چاک کرد. 📚طوسی، تهذيب الأحكام، ج‏8، ص 325 📚حرعاملی، وسائل الشيعة، ج‏22، ص 402 📌 : اولا: این روایت را نخستین بار شیخ طوسی(ره) متوفای 460هـ در کتاب تهذیب الاحکام با چند واسطه از امام صادق(ع) نقل کرده اند. در بین این واسطه ها دستکم درباره 2 نفر از آنان اطلاعی در دست نیست و درباره وثاقت سومی هم بین علمای رجال شیعه اختلاف وجود دارد. در واقع شیخ (ره) این روایت را از فردی که معلوم نیست نقل کرده که او نیز به نوبه خود از فردی دیگر که اعتبارش معلوم نیست و او از فرد سومی که وثاقتش معلوم نیست، شنیده که امام صادق(ع) چنین فرموده اند. بنابراین سند روایت است و نمی توان با قاطعیت ادعا کرد که امام(ع) چنین فرموده اند. ثانیا: اگر متن کامل روایت را ملاحظه کنیم خواهیم دید که در بخش نخست روایت آمده که گریبان دریدن و سیلی به صورت زدن تنها در و مادر و برادر و بستگان(نسبی) – بجز فرزند - جایز است وگرنه کفاره دارد. این حکم شرعی در رساله های توضیح المسائل نیز آمده است. اینکه زنان فاطمی برای امام حسین(ع) چنین عزاداری کرده باشند دقیقا می تواند از این باب باشد که آنان بستگان نزدیک حضرت (س) یعنی خواهران و دختران و برادرزاده های حضرت بودند. در هر حال باید "متن کامل روایت" ارائه شود نه اینکه یک بخش از روایت را برش بدهیم و عجولانه نشر کنیم. اینکه امام(ع) فرموده باشند: سزاوار است برای امام حسین(ع) گریبان دریده شود و ... نیز می تواند ناظر به زنان خاندان سیدالشهدا(س) باشد و معلوم نیست عمومیت داشته باشد. ثالثاً : روایت دیگری داریم که خراشیدن صورت را می کند؛ شیخ مفید در الارشاد روایتی نقل کرده که می گوید امام (ع) سفارش کرده بود که حضرت (س) در عزای ایشان گریبان ندرد و به صورتش سیلی نزند: «یا اُخَيَّة ... لَا تَشُقِّي‏ عَلَيَ‏ جَيْباً وَ لَا تَخْمَشِي‏ عَلَيَّ وَجْها » خواهر عزیزم! ... (در عزاداری) برای من گریبانت را پاره مکن و صورتت را خراش مده! 📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص94 همچنین در سیدبن طاوس آمده که حضرت (س) قبل از وقتی ماجرای امام حسین(ع) درباره را شنیدند سیلی به صورت زدند ولی امام حسین(ع) فرمودند: "ما را (این کار) دشمن شاد نکن" 📚 اللهوف على قتلى الطفوف؛ ترجمه فهرى، ص90 رابعا: حتی اگر فرض بگیریم که سیلی زدن به صورت و گریبان دریدن درباره امام حسین(ع) برای همه مردم جایز است، باز هم باید به شرایط زمان و مکان توجه کرد زیرا گاهی کاری جایز است اما بخاطر شرایط خاص رسانه ای و تبلیغاتی و اینکه بهانه به دست رسانه های وهابی داده نشود ناگزیریم از شیوه های بهتری به جای آن وجود دارد استفاده کنیم. این همانند آن است که در زمان (ص) از کلمه « » استفاده می کردند که جایز بود ولی وقتی همین کلمه به ابزاری به دست برای تمسخر مسلمانان تبدیل شد، دستور الهی آمد که به جای «راعنا» از کلمه «اُنظرنا» استفاده شود که همان معنا را می رساند ولی قابلیت سوء استفاده ندارد. 📚ر.ک: ترجمه و تفسیر آیه 104 سوره بقره، تفسیر المیزان. 👇👇 🌻@ahlebait110
📌 جواز عزداری در میان اهل سنت.... ... مبلغان براین باورند که و بر میت در اسلام بدعت بوده و میان اهل سنت نهی شده است. ... بنابر نقل منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت، اکرم(ص) بر حضرت بسیار کرد. همچنین اولين كسى كه در ، مراسم سينه زنى به راه انداخت، عايشه همسر (ص) بود. ابن هشام نقل مي كند: می گوید: زمانی که رسول خدا(ص) از دنیا رفت، من همراه بقیه همسران پیامبر(ص) به و خود می زدیم. 📚ابن هشام، السيرة النبوية ج۶، ص۷۵، 📚ابن حنبل، مسند، ج۱، ص۵۲۶، ج۶، ص۲۷۴، 📚بلاذري، أنساب الأشراف، ج۱، ص۲۴۳، 📚أبي يعلى، مسند، ج۸، ص۶۳، 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج۲، ص۲۳۲. 👇👇 🌻 @ahlebait110