📌شیعیان مقاوم
در سال 448 قمری به فرمان قائم بامرالله عباسی، أبوعبدالله بن جلاب شیعی رئیس پارچه فروشان باب الطاق #بغداد را به جرم ابراز عقیده و #برائت از دشمنان در جلوی مغازه به دار آویخت.
📚ابن جوزی، المنتظم فى تاريخ الأمم و الملوك، ج16، ص8- 7.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا بعد از ختم قرآن صدق الله العظیم بگوییم یا صدق الله العلی العظیم؟
📣پاسخ
⬅️گرچه از نظر شرعی خواندن هر دو جمله درست و العلی به معنای بزرگ است، اما باید توجه داشت:
#العلی و #شهادت_ثالثه در #اذان(اشهد ان علیا ولی الله) تبدیل به نمادی مذهبی و اجتماعی برای شیعیان شده و شیعه همواره با آن شناخته می گردید و اکنون حذف آنها به معنای از بین بردن بردن #هویت #شیعه است.
⬅️قابل ذکر است که هر کدام هم معنای خود را دارند و شیعیان قصد بدعت نداشته و اساسا اینها وجه #تمایز هستند و باید باقی بمانند.
مثل اینکه مسجدی یک #مناره داشته باشه یا دوتا، برای #نمازگزار فرقی نمی کنه، اما از حیث هویتی این دو فرق دارد؛ زیرا دو #مناره نماد مسجد شیعه است و یک مناره نماد مسجد سنی است.
⬅️امام صادق علیه السلام به شیعیان سفارش کرد انگشتر دست راست کنید؛ زیرا اهل سنت برای مخالفت با شیعه انگشتر در دست چپ می کردند. پس مراقب هویت اجتماعی خود باشیم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌توجیه علت انگشتر به دست چپ کردن از سوی اهل سنت
#نووی(م676ق) در توضیح دلیل این سنت، بیان دیدگاه ابوالحسن علی بن اسماعیل #اشعری(م324ق) را چنین نقل می کند:
«انگشتر به دست راست کردن بهتر است؛ زیرا #انگشتر به دست راست کردن #شعار و نماد #شیعیان گردیده است.
بدانید که تختم به یمن یا همان انگشتر به دست راست کردن در بیشتر بلاد اسلامی شعار شیعیان نیست و این کار یک فرقه ضاله(شیعه) است که این کار را می کند.»
📚نووی، المجموع، ج4، ص462.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌انتظار فرج
#ابودُلَف(م252ق) (والی شهر کوچک #کرج در نزدیکی شهر #اراک امروزی،)
مردي فاضل و معتقد به حق بود. او از دوستداران اميرمومنان علی(ع) و دشمن کساني بود که با آن حضرت دشمني ميورزيدند و در کشتن آنان درنگ نميکرد.
او از معتقدان به حضرت #مهدي(عج) و از #منتظران قيامش بود و براي اين منظور اسبي به سه هزار درهم خريده و آن را آماده، لجام بسته نگاه مي داشت تا حضرت #ظهور یافت بر آن سوار شود.»
«ابودلف، والی کرج در اراک بود.»
📚محمدبن حسن قمي، العقد النضيد و الدر الفريد، ص130.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌حراست از عقیده حتی به قیمت اخراج
بنابر گفته ذهبی(م747ق)،
بقایای ناصبی گری در #شام وجود داشت و علت آن بغض به امیرمومنان #علی(ع) بود. #متعصبان در شام ابوالقاسم عبدالرحمن بن اسحاق بغدادی(م340ق) را به جرم #تشیع از شام #اخراج کردند.
وی به #طبرستان(مازندران) #مهاجرت کرد و در همانجا از دنیا رفت.
📚ذهبی، سیر علام النبلاء، ج15، ص476.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🔥از بلا بترسیم.
إسحاق بن عمّار که از ثروتمندان #شیعه و صراف بود، گوید:
من نزد امام #صادق علیه السّلام رفتم و ایشان با چهره ای دگرگون به من نگریست.
عرض کردم چه چیزی سبب دگرگونی شما با من شده است؟
امام فرمود: آنچه باعث تغییر رفتار تو با برادرانت شده است.
ای اسحاق، به من خبر رسیده که تو دربانی بر در خانه گذاشته ای که #نیازمندان شیعه را از تو باز میگرداند.
عرض کردم جانم فدایت، من از مشهور شدن ترسیدم.
امام فرمود: آیا از بلا نترسیدی؟
📚کلینی، الکافی، ج2، ص182، ح14.
👇👇
🌻 @ahlebait110
💰روزانه خرید کنید تا...
امام #کاظم(ع) در جهت جلوگیری از #احتکار و تنظیم #بازار به مسئله #عرضه و #تقاضا توجه داشت و همواره به متصدیان امور مالی خود امر می کرد
تا هنگام رسیدن محصول و #میوه، آنها را به #بازار عرضه کنند و خودشان مانند دیگر مسلمانان #روزانه #خرید کنند.
📚کلینی، الکافی، ج5، ص166، ح3.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌حمایت خدا از فرزندآوری
بكر بن صالح گوید:
به امام #كاظم عليه السلام نوشتم:
پنج سال است كه از فرزنددار شدن خوددارى كرده ام و اين، بدان جهت است كه همسرم آن را دوست ندارد و مى گويد:
به خاطر كمىِ مال، تربیت و بزرگ کردن آنان براى من سخت است؛
نظر شما چيست ؟
امام عليه السلام در پاسخ من نوشت:
از خدا فرزند بخواه؛ چرا كه خداوند عز و جل روزىِ آنان را مى دهد.
هر آنکس که دندان دهد،
نان دهد.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص3، ح7.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تسبیح کربلا
یکی از سفارش های امام #کاظم(ع) به #شیعیان داشتن تسبیحی از #تربت قبر امام #حسین(ع) بود.
لَا تَسْتَغْنِي شِيعَتُنَا عَنْ أَرْبَعٍ خُمْرَةٍ يُصَلِّي عَلَيْهَا وَ خَاتَمٍ يَتَخَتَّمُ بِهِ وَ سِوَاكٍ يَسْتَاكُ بِهِ وَ سُبْحَةٍ مِنْ طِينِ قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص75.
👇👇
🌻 @ahlebait110