eitaa logo
عرفان ناب
547 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
88 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
سدیر صیرفی گوید: من و مفضّل بن عمر و ابو بصیر و ابان بن تغلب بر مولایمان امام صادق علیه السلام وارد شدیم و دیدیم که بر خاک نشسته و جُبّه‌ی خیبرى طوقدار بى‏گریبان با آستین کوتاهى در بر او بود و مانند مادر فرزند مرده‌ی شیداى جگر سوخته‏اى مى‏گریست و اندوه تا وجناتش رسیده و گونه ‏هایش دگرگون شده و دیدگانش پر از اشک گردیده است و مى‏گوید: اى آقاى من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسایش قلبم را از من سلب نموده است. اى آقاى من! غیبت تو اندوه مرا به فجایع ابدى پیوند داده و فقدان یکى پس از دیگرى، جمع و شمار را نابود کرده است. من اشکى را که از دیدگانم بر گریبانم روان است و ناله‏اى را که از مصائب و بلایاى گذشته از سینه‏ام سر مى‏کشد، دیگر احساس نمى‏کنم؛ جز آنچه را که در برابر دیدگانم مجسّم است و از همه‌ی گرفتاریها بزرگ‌تر و جانگدازتر و سخت‏تر و ناآشناتر است؛ ناملایماتى که با غضب تو در آمیخته و مصائبى که با خشم تو عجین شده است. ↩️ سدیر گوید: چون امام صادق علیه السلام را در چنین حالى دیدیم، از شدّت وَلَه عقل از سرمان پرید و به واسطه‌ی آن رخداد هائل و پدیده‌ی وحشتناک و از شدّت جزع، قلوبمان چاک‌چاک گردید و پنداشتیم که آن نشانه‌ی مکروهى کوبنده و یا مصیبتى از مصائب روزگار است که بر وى نازل شده است. گفتیم: اى فرزند بهترین خلایق! چشمانت گریان مباد! از چه حادثه‏اى اشکتان روان و سرشک از دیدگانتان ریزان است؟ و کدام حالتى است که این ماتم را بر شما تحمیل کرده است؟ ↩️ گوید: امام صادق علیه السلام نفس عمیقى کشید که بر اثر آن درونش برآمد و هراسش افزون شد و فرمود: واى بر شما! صبح امروز در کتاب جفر مى‏نگریستم و آن کتابى است که مشتمل است بر علم منایا و بلایا و مصائب عظیمه و علم آنچه در گذشته بوده و آنچه تا روز قیامت خواهد بود، همان کتابى که خداى تعالى آن را به محمّد و ائمّه‌ی پس از او: اختصاص داده است. در فصولى از آن تأمّل کردم در زمینه‌ی میلاد قائم ما و غیبتش و تأخیر کردن و طول عمرش و ابتلای مؤمنان در آن زمان و پیدایش شک‌ها در قلوب آنها به واسطه‌ی طول غیبت و مرتد شدن آنها از دینشان و برکندن رشته‌ی اسلام را از گرد‌ن‌هایشان، که خداى تعالى فرموده است: «‏ نتیجه‌ی عمل هر انسانی را بر گردنش آویختیم.[viii]» که مقصود از آن ولایت است. پس از آنکه در آن فصول‏ نگریستم، رقّتى مرا فرا گرفت و اندوه بر من مستولى شد. ↩️ گفتیم: اى فرزند رسول خدا! ما را مشرّف و گرامى بدار و در بعضى از آنچه در این باب مى‏دانى، شریک گردان! فرمود: خداى تعالى در قائم ما سه خصلت جارى ساخته که آن خصلت‌ها در سه تن از پیامبران نیز جارى بوده است: مولدش را چون مولد موسى و غیبتش را مانند غیبت عیسى و تأخیر کردنش را مانند تأخیر کردن نوح مقدّر کرده است و بعد از آن، عمر عبد صالح ـ یعنى خضر(علیه السلام)ـ را دلیلى بر عمر او قرار داده است. به آن حضرت گفتیم: اى فرزند رسول خدا! اگر ممکن است وجوه این معانى را براى ما توضیح دهید. ↩️ فرمود: امّا تولّد موسى(علیه السلام)، چون فرعون واقف شد زوال پادشاهى او به دست موسى است، دستور داد کاهنان را حاضر کنند و آنها وى را از نسب موسى آگاه کردند و گفتند که وى از بنى‌اسرائیل است. فرعون به کارگزاران خود دستور مى‏داد شکم زنان باردار بنى‌اسرائیل را پاره کنند و حدود بیست و چند هزار نوزاد را کشت؛ امّا نتوانست به کشتن موسى(علیه السلام) دست یابد؛ زیرا او در حفظ و حمایت خداى تعالى بود. بنى امیّه و بنى عبّاس نیز چنین‏اند. وقتى واقف شدند که زوال پادشاهى آنها و پادشاهى امیران و ستمگران آنها به دست قائم ماست؛ با ما به دشمنى برخاستند و در قتل آل رسول: و نابودى نسل او شمشیر کشیدند، به طمع آنکه بر قتل قائم دسترسى پیدا کنند؛ امّا خداى تعالى اِبا دارد که امر خود را بر یکى از ظلمه مکشوف سازد و نور خود را کامل مى‏کند، گر چه مشرکان را ناخوش آید. ادامه دارد…. 📙✍️ استاد مهدي طيب، 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ ☘️ برای نمازهای ظهر روزهای جمعه، قنوتی منسوب به امام رضا عليه السلام در مورد امام عصر ارواحنافداه است؛ که مقیّد شوید در قنوت نمازهای ظهر تان، این دعا را بخوانید. امیدواریم ائمّه جمعه قنوتها را خیلی مختصر نکنند و چه خوب بود که امام جمعه هاي ما، این امام رضا عليه السلام را در قنوت نماز جمعه هايشان میخواندند؛ امّا اگر آنها هم نخواندند، امیدواریم طوری قنوت بخوانند که شما فرصت داشته باشید، خودتان این دعا را بخوانید و اگر هم به نماز جمعه نرفته بودید و نمازتان را فُرادیٰ میخواندید، مقیّد باشید این دعا را در قنوت نمازتان بخوانید: ✨اَللّـٰـهُمَّ اَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَليفَتَكَ بِما اَصْلَحْتَ بِهِ اَنْبِياءَكَ وَ رُسُلَك،َ وَ حُفَّهُ‏ بِمَلائِكَتِكَ‏ وَ اَيِّدْهُ‏ بِرُوحِ‏ الْقُدُسِ‏ مِنْ عِنْدِكَ، وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ، وَ اَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ اَمْناً يَعْبُدُكَ لا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئا،ً وَ لا تَجْعَلْ ِلاَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلىٰ وَلِيِّكَ سُلْطانا،ً وَ ائْذَنْ لَهُ فِي جِهادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّه،ِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ اَنْصارِهِ‏ -اِنَّكَ عَلىٰ‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ ✨ خداوندا! کار ظهور و قیام بنده ی برگزیده و خلیفه شایسته ات را سامان بخش؛ همانگونه که امور پیامبران و فرستادگان خویش را اصلاح نمودی و او را با فرشتگانت احاطه ساز و از سوی خویش با روح القدس او را یاری فرما، و از پیشِ رو و پشت سر او دیده باناني همراه وی گردان، تا از هر آسیب و گزندی نگاهش دارند، و ترس و هراس او را به امن و امان بدل ساز، که او تنها تو را می پرستد و هیچ چيز را همتا و همانند تو نمی پندارد، و از برای هیچ يك از آفریدگانت بر ولیّ خودت برتری و چیرگی قرار مده، و برای جهاد با دشمنت و دشمنش به او اذن و اجازه عطا فرما و مرا از یاران او قرار ده. همانا تو به هر کاری توانایی. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
ما محتاج قرآن و اسلام هستیم....... ‍ 💠 حاج محمد اسماعيل دولابي: اوّلین بارقه‎ی نهضت روزی بود که اتفاقاً به پیشنهاد یکی از رفقا به جلسه‎ی درس ایشان در مسجد اعظم قم رفته بودم که در شبستان جنب قبر مرحوم آقای بروجردی تشکیل می‎شد و از دور این سیّد بزرگوار را در حالی که به چند صد نفر طلبه درس می‎داد، تماشا می‎کردم. آن روز کسبه‎ی قم به خاطر اینکه حکومت شاه پاسخ تلگراف را نداده بود، تعطیل کرده بودند و در میانه‎ی درس، جمع زیادی از مردم قم وارد شبستان شدند و پشت سر طلبه‎ها نشستند. ↩️ آقای خمینی بعد از چند دقیقه فرمود: کسانی که آمده‌اند، بلند شوند تا آنها را ببینم. جمعیت بلند شدند و نگاهی به آنها انداخت و سپس فرمود: حالا بنشینید. (بار اوّل بی‌‎اجازه نشسته بودند، این بود که برای حفظ عزّت، آنها را بلند کرد و با اجازه نشاند). بعد فرمود: یک نفر بلند شود بگوید چرا تعطیل کرده‎اید و اینجا آمده‎اید. یکی از حضّار بلند شد و عرض کرد: آقا بعد از این‎ که حکومت پاسخ تلگراف شما را نداد، دیگر کسب و کار برای ما گوارا نیست و بی‌‎معناست. فرد دومی بی‌اجازه بلند شد و فضولی کرد و گفت: البته این درس و بحث حوزه هم بی‌معناست. آقای خمینی نگذاشت او حرفش را ادامه دهد و فرمود: خُب. ↩️ بعد خطاب به طلبه‎ها و مردم فرمود: در این حرکتی که امروز شروع شده و در آینده در همه‎ی هم نمی‎گنجد و در همه‎ی کشور هم شاید نگنجد، فکر نکنید ما می‎خواهیم و را حفظ کنیم، بلکه قصد ما این است که دست ما از قرآن و اسلام کوتاه نشود . (یعنی حافظ قرآن و اسلام خداست. اَلاِسلامُ یَعلُو وَ لا یُعلیٰ عَلَیهِ: اسلام برتر و بالاتر است و چیزی بالاتر از اسلام نمی‎تواند قرار بگیرد. اسلام و قرآن محتاج نیستند که ما حفظشان کنیم، ما محتاج قرآن و اسلام هستیم.) 📘 ص ٤٩٠ 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
📿📿بسته صوتی فایل های مراقبات مربوط به ماه ذی القعده ١: فلسفه چهلّه نشینی (٢٦دقيقه) ٢: آداب و لوازم چهلّه نشینی (٢٥دقيقه) ٣: چهلّه نشینی در متون و منابع اسلامی (٢٤دقيقه) ٤: ماه ذی القعده و نماز استغفار (١١دقيقه) ٥: نماز نخستین یکشنبه ذی القعده١ (٨دقيقه) ٦: نماز نخستین یکشنبه ذی القعده ٢ (١٣دقيقه) ٧: حدیثی درباره نماز اوّلین یکشنبه ماه ذی القعده(٢٣دقيقه) ٨: مراقبات شب نیمه ماه ذی القعده (١١دقيقه) ٩: مراقبه روز بیست و سوم ماه ذی القعده (٥دقيقه) ١٠: روزهای ٢٣ و ٢٥ ماه ذی القعده (٨دقيقه) ١١: روز ٢٥ ماه ذی القعده و معانی ظاهری و باطنی دحوالارض (٦دقيقه) ١٢: دحوالارض در آينه روایات (١٣دقيقه) ١٣: مراقبات شب ٢٥ ذی القعده (٩دقيقه) ١٤: مراقبات روز ٢٥ ذی القعده (دحوالارض) ١٦ دقيقه ١٥: مراقبات روز ٢٥ ذی القعده (دحوالارض)٤٣ دقيقه ١٦: روایاتی در باب مراقبه دحوالارض (١٦دقيقه) 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 💢 چه کسی در بین شما تصمیم دارد توبه‌ی راستینی کند؟ روز یکشنبه‌ی ماه ذی‌القعده بود که پیغمبر اکرم (ص) به ميان اصحاب تشریف آوردند و فرمودند: ⁉️ چه کسی در بین شما تصمیم دارد توبه‌ی راستینی کند؟ اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! همه‌ی ما دوست داریم توبه کنیم. حضرت فرمودند: پس اگر چنین تصمیمی دارید؛ غسل کنید.(یکی از غسل‌های مستحبّ، است؛ مثل غسل واجب به‌جا آورده می‌شود؛ منتها با نیّت غسل توبه)؛ بعد از غسل وضو هم بگیرید؛ 🔸 و بعد از وضو، چهار رکعت نماز به‌جا آورید؛ در هر رکعت آن، بعد از سوره‌ی حمد، ⬅️ سه بار سوره‌ي توحيد، ⬅️ یک بار سوره‌ی فلق ⬅️و یک‌بار هم سوره‌ی ناس را بخوانید. بعد از این‌که نماز تمام شد و سلام دادید؛ (احتیاطاً «اللهُ أکْبَر»های پس از سلام را هم نگویید. چون در روایت است که بعد از نماز «ثُمَ‏ اسْتَغْفِروا» سپس استغفار کنید) 📿‌هفتاد بار «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي‏ وَ أتوبُ‏ إلَيْهِ» بگویید. بعد از هفتاد بار «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي‏ وَ أتوبُ‏ إلَيْهِ» گفتن، می‌گوید: 🔸 «لا حَوْلَ‏ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللهِ‏ الْعَلِيِّ‏ الْعَظِيمِ‏؛ يا عَزيزُ يا غَفّارُ اغْفِرْ لِي‏ ذُنوبِي‏ وَ ذُنوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ فَإنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنوبَ إلاّ أنْتَ»  یعنی قدرت و توانی جز از جانب و به عطای خداوند صاحب شکوه و بزرگواری نیست. ای خدای عزیز و مُقتَدِر! ای خدای غَفّار و بخشنده! گناهان من و گناهان همه‌ی مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ چرا که غیر از تو بخشنده‌ی گناهی وجود ندارد. @OstadMahdiTayyeb 🎤 فايل صوتي:( مدت: ٢٣ دقيقه)↙️↙️↙️
‍ جلسۀ هفتۀ اخیر آقایان اهل ولاء در روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. پس از تلاوت آیات ۸۲ تا ۹۰ سورهٔ انبیاء در آغاز جلسه، استاد دربارهٔ‌ آموزه‌های مطرح شده در آیات مزبور، توضیحات مبسوطی دادند که به اختصار، به نکاتی از آن اشاره می‌شود.آیات ۸۳ تا ۸۸ دربارهٔ حضرات ایّوب و اسماعیل و ادریس و ذَاالکِفل و یونس علیهم‌السّلام است و چند نکتهٔ مهم در آنها قابل دقّت است. ↩️ نخست اینکه در راه خدا برای سالک الی‌الله سختی‌ها و ناملایمات ظهور می‌کند تا برظرفیّت روح و قلب او بیفزاید و او را مستعدّ دریافت عطایای بزرگ حقّ متعال و نیل به مدارج کمال نماید. طیّ طریق عبودیّت و سلوک الی‌الله، با تنعّم و آسایش‌طلبی سازگار نیست و کسی که عزم این راه را می‌کند، باید خود را برای مواجهه با سختی‌ها آماده سازد و چشم‌به‌راه مصائب باشد و از آنها گلایه نکند. خصوصاً به فرمودهٔ امام صادق علیه‌السّلام، در آستانهٔ ظهور حجّت خدا ارواحنافداه، (ظهور شخصی و باطنی و ظهور عمومی و آفاقی)، ابتلائات ذکر شده در آیهٔ ۱۵۵ سورهٔ بقره، یعنی اضطراب و ترس، گرسنگي و فقر،  کاستی در دارايي‌ها، از بين رفتن عزيزان و به نتيجه نرسيدن تلاش‌ها، همه، براي مؤمنان پیش می‌آید. ↩️ آیهٔ مزبور، پس از ذکر این ابتلائات و گرفتاری‌ها و مشکلات، می‌فرماید: اي پيامبر! به صابران بشارت بده.(صدوق، کمال‌الدّین، ج ۲، ص ۶۴۹) آموزهٔ دیگر آیات مزبور، همین صبر و ثبات‌قدم در برابر سختی‌ها و مصائب است، که در آیهٔ ۸۶ فرمود تمامی انبیاء از صابران بودند. ↩️ آموزهٔ سوم، لطافت و ادب در عرض حال و ابراز نیاز سالک الی‌الله به محضر حقّ متعال است. انبیاء مزبور هیچ‌یک از حال خود گلایه و به آنچه خدا مقدّر فرموده بود، معترض نبودند و حتّی به‌صراحت رفع آن مشکلات و مصائب را از خداوند درخواست نکردند. خداوند ناگفتهٔ آنها را شنید و دعای به‌زبان نیامدهٔ آنها را اجابت فرمود. ↩️ آموزهٔ بعد این است که حضرت یونس علیه‌السّلام گرفتاری‌هایش را پیامد و نتیجهٔ عیوب و اشتباهات خود دانست و به آن اعتراف کرد و به‌هیچ‌وجه آنها را متوجّه خدا ندید و خداوند را از آنها منزّه شمرد. بنابراین آنچه زمینه‌ساز نیاز روح ما به تحمّل مشکلات و ابتلائات برای تطهیر و تعالی است، خطاها و خلاف‌های خود ماست. ↩️ آموزهٔ بعد که در آیات ۸۹ و ۹۰ صراحت بیشتری دارد، اجابت دعا از جانب خداوند است و اینکه ناهمخوانی و فراهم نبودن شرایط ظاهری نباید امید به استجابت دعا را در سالک الی‌الله از بین ببرد. خداوند قادر است از پیرمردی کهنسال و پیرزنی نازا، فرزندی همچون یحییٰ علیه‌السّلام به‌وجود بیاورد. ↩️ نکتهٔ آخر هم این است که بلایا و مشکلات مؤمنان و رفع و برطرف شدن آنها، هر دو ناشی و سرچشمه‌گرفته از رحمت الهی است و برای فراهم ساختن زمینهٔ نیل ایشان به مراتب بالاتری از رحمت خداوند است. در پایان، استاد برای بهره‌مندی بیشتر همهٔ حاضران در جلسه از آموزه‌های فوق، خصوصاً در شرایط دشوار زندگی مؤمنان در دوران فعلی، به‌ویژه در کشور ما، دعا فرمودند.   🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 🔴 پرسش: محبّت چگونه همه‌ی ابعاد وجودی انسان را خدایی می‌کند و به وجود او رنگ خدایی می‌بخشد؟ ✔️ پاسخ: محبّت به خدا كيميا و اكسيرى است كه مس وجود سالك را به زر ناب انسان كامل مبدّل مى‌سازد. محبّت به خدا وجود سالك را از هرچه غير خدا خالى مى‌كند و جز حضرت حق در او چيزى باقى نمى‌گذارد و وجود او را يك‌سره خدايى مى‌سازد. اميرالمؤمنين عليه السلام مى‌فرمايند: حُبُّ اللهِ نارٌ لا يَمُرُّ عَلى شَىءٍ اِلاَّ احتَرَقَ: محبّت خدا آتشى است كه به چيزى نمى‌گذرد مگر اينكه آن را مى‌سوزاند و نابود مى‌كند. چنين سالكى زبانش لسان الله، دستش يد الله، چشمش عين الله، گوشش اُذُن الله، چهره‌اش وجه الله و در يك كلام، همه‌ى وجودش مظهر خدا و جلوه‌گاه صفات و افعال الهى مى‌شود و از او تنها كار خدايى سر مى‌زند. ↩️ عشق عاشق را به رنگ معشوق درمى‌آورد و همه چيز عاشق را همانند معشوق مى‌كند. ظاهر و باطن، افكار و احساس، رفتار و حركات، صورت و سيرت، و در يك كلام همه چيز عاشق به‌تدريج به رنگ معشوق درمى‌آيد. محبّت خدا سالك را به رنگ خدا درمى‌آورد، رنگى كه قرآن كريم در مورد آن مى‌فرمايد: صِبغَةَ اللهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَةً: رنگ خدا و كيست كه در رنگ، نيكوتر از خدا باشد. در پرتو محبّت خدا، سالك متخلّق به اخلاق الله و متّصف به صفات الله مى‌شود، خلق و خوى الهى مى‌يابد و وجودش مظهر اسماء حضرت حق مى‌شود. ✍️ مهدی طیّب، ، ص ١٢٠ 📕 ١٢٣