eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 اصلاً خبری از روضه و عزاداری نبود! 🔘 مرحوم حاج ملاّ آقاجان زنجانی (شیخ محمّد عتیق) از عاشقان مجنون علیه السّلام بود. مدتّها در اثر این شیدایی در شهرها و دهات آواره بود و هر جا میرسید، شال سفیدی را که به کمر میبست، دور سرش میپیچید و در مجالس ذکر امام حسين علیه السّلام روضه میخواند و غوغایی به پا میکرد. ↩️ یکبار گذرش به روستایی میافتد که در ایاّم محرّم به اسم علیه السّلام مردها در خانه یکی از اهالی جمع میشدند و چای میخوردند و صحبت میکردند و اصلاً خبری از روضه و عزاداری نبود. حاج ملاّ آقاجان به آنها اعتراض میکند که این چه مجلس عزاداری است. شب حضرت زهرا علیها السّلام را در خواب میبیند که به او میفرمایند چرا مجلس عزای پسرم را بر هم زدی؟ فردا حاج ملاّ آقاجان از اهل آن جلسه عذرخواهی میکند. ↩️ اهل بیت علیهم السّلام هر جا دوستانشان به هر صورتی به یاد آنها باشند، به آنجا توجّه دارند و لذا نباید علیهم السّلام را کوچک شمرد. 📘 مصباح_الهدی ، ص ٢٩٧ علیه السلام 🏴 @OstadMahdiTayyeb 🔴⚫️ شرح فراز (۶ دقیقه)↙️↙️↙️ 🎤🎤 استاد مهدی طیب
‍ 🟥🔳 آیا امام حسین علیه‌السّلام از آغاز می‌دانستند به شهادت می‌رسند (بخش دهم) ◻️معاویه در زمان حیاتش به مدینه آمد تا از مردم برای یزید بیعت بگیرد؛ حتّی با امام حسین علیه‌السّلام هم صحبت کرد؛ منتها بعد از مرگ معاویه، یزید خودش به فرماندار مدینه، وليدبن‌عُتبه، نامه نوشت که از مردم خصوصاً از سه نفر بیعت بگیر؛ حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام، عبدالله‌بن‌زبیر و عبدالله‌بن‌عمر. یزید به‌طور خاص در نامه‌اش نوشت که خصوصاً بر حسین سخت بگیر؛ به هر طریقی شده یا از او بیعت بگیر یا او را بکش. ◻️ولید‌بن‌عُتبه با حضور مشاور خود، مروان حَکَم استاندار قبلی مدینه، امام حسین علیه‌السّلام را دعوت کرد یا به تعبیری احضار کرد تا همین مطلب را به حضرت ابلاغ کند و بگوید باید بیعت کنید. ظاهراً همان موقع حضرت در مسجدالنّبی بودند و عبدالله‌بن‌زبیر هم آنجا بود. وقتی این خبر آمد، حضرت فرمودند این‌طور که من می‌بینم طاغوت شام به دَرَک واصل شده و اینها ما را احضار کرده‌اند که برای یزید از ما بیعت بگیرند. ◻️وقتی امام حسین علیه‌السّلام را احضار کردند، حضرت تعدادی از بنی‌هاشم را همراه خودشان برداشتند؛ چون می‌دانستند این احتمال وجود دارد که همان‌جا بخواهند ایشان را بکشند. علی‌ایّ‌حال با حدود سی نفر به کاخ استانداری ولیدبن‌عتبه رفتند و به همراهانشان فرمودند: شما بیرون بمانید و اگر صدایم را بلند کردم، وارد شوید و لحظه‌ای هم درنگ نکنید. ◻️ولیدبن‌عتبه از حضرت بیعت خواست. حضرت پاسخ دادند: اَيُّهَا الْاَمِيرُ اِنّا اَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلائِكَةِ وَ مَهْبَطُ الرَّحْمَةِ، بِنا فَتَحَ اللّٰهُ وَ بِنا یَخْتِمُ: ای امیر، ای ولیدبن‌عتبه! ما اهل‌بیت نبوّتیم. ما معدن رسالتیم. ما محلّ آمد و شد ملائکه هستیم. ما محلّ فرود رحمت الهی هستیم. خدا خلقت و آفرینش را با ما آغاز کرد و با ما به پایان خواهد برد. وَ يَزِيدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ وَ قاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَتَرَمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ: امّا یزید کیست؟ یزید یک مرد شراب‌خوارِ آدم‌کشِ فاسقی است که فِسقش را هم علنی انجام می‌دهد و هیچ ابایی هم ندارد. وَ مِثْلِی لا يُبايِعُ مِثْلَهُ: و مثل منِ حسینی (که از اهل‌بیت نبوّتم) با مثل یزیدی (که این فرد شراب‌خوارِ آدم‌کشِ فاسق است) بیعت نخواهد کرد. وَ لـٰكِنْ نُصْبِحُ وَ تُصْبِحُونَ وَ نَنْظُرُ وَ تَنْظُرُونَ اَيُّنا اَحَقُّ بِالْخِلافَةِ وَ الْبَيْعَةِ: ولکن تو که می‌خواهی در این تاریکی و خلوت امشب از من بیعت بگیری به چه دردت می‌خورد؟ تو که می‌دانی من قلباً یزید را قبول ندارم. تو می‌خواهی از من بیعت بگیری که به مردم بگویی حسین بیعت کرد، پس شما هم بیایید و بیعت کنید. پس در این تاریکی و خلوت، بیعتِ من به درد تو نمی‌خورد. فردا صبح مردم را دعوت کن و جلوی مردم از من بیعت بخواه. آن‌وقت خواهیم دید که من چه می‌کنم و آنجا معلوم می‌شود که کدام‌یک از ما به بیعت و خلافت سزاوارتریم. ◻️وقتی حضرت این صحبت‌ها را با صدای بلند گفتند، تعدادی از بنی‌هاشم که بیرون در بودند به داخل آمدند؛ چون ولید‌بن‌عتبه می‌خواست همان‌جا امام حسین علیه‌السّلام را از پا درآورد؛ چرا که دستور یزید بود که اگر بیعت نکرد سرش را بِبُر و برای من بفرست؛ امّا ترسید. حضرت بیرون آمدند. مروان‌بن‌حَکَم به ولیدبن‌عتبه گفت دیگر دستت به حسین نمی‌رسد. باید همین‌جا کار را تمام می‌کردی. استاد مهدی طیّب ادامه دارد ….
⁉️ ايا تشكيك در مورد وجود نازنين حضرت رقيه سلام الله عليها صحيح است؟! ◾️ ماجراي خرابه شام و رحلت حضرت رقيه سلام الله عليها ⏱ مدت : ١٩ دقيقه 🎤استاد مهدي طيب http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-sire-va-tarikh/16%20ashnaii-ba-shakhsiiat-va-zendegani-emamzadegan-alaihessalam/901001%20hazrate%20roghaie%20a.mp3 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش سیزدهم (۴) 🛑 آثار و نتایج ترک امر به معروف و نهی از منکر 🔰پنجمين اثر ترك امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر، ذلّت و خواري است. امام باقر عليه‌السّلام فرمودند: اَلْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْكَرِ خَلْقانِ [خُلُقانِ] مِنْ خَلْقِ [خُلُقِ] اللّٰهِ فَمَنْ نَصَرَهُما أَعَزَّهُ اللّٰهُ وَ مَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّٰهُ: 🔰امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر دو مخلوق از مخلوقات الهي [یا دو صفت و اخلاق از اخلاق الهی] هستند كه خداي عزّوجلّ آنها را آفريده است. پس هركس اين دو را ياري كند خدا او را عزيز مي‌كند و هركس اين دو اصل و دو مخلوق بزرگ الهي را خوار كند خدا هم او را خوار مي‌كند. 🔰ششمين اثر ترك امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر، لعن و محروميّت از رحمت الهي است. اميرالمؤمنين عليه‌السّلام فرمودند: فَإِنَّ اللّٰهَ سُبْحانَهُ لَمْ يَلْعَنِ الْقَرْنَ الْماضِیَ بَيْنَ أَيْدِيكُمْ إِلاّ لِتَـرْكِهِمُ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلَعَنَ اللّٰهُ السُّفَهاءَ لِرُكُوبِ الْمَعاصِی وَ الْحُكَماءَ لِتَرْكِ التَّناهِی: 🔰خداي متعال جوامع پيشین را كه تاريخ آنها در برابر شماست لعن نكرد، مگر به‌خاطر اينكه آنها امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر را ترك كردند. خدا سفيهان، جاهلان و ناآگاهان را به‌خاطر ارتكاب معاصي لعن كرد و روشنفكران، آگاهان، متفكّران، تحصيل‌كرده‌ها و فرهيختگان را به‌خاطر ترك مبارزه‌ با منكرات، لعن كرده است. 🔰معني لعن از نظر لغوي محروم كردن از رحمت است؛ يعنی خدا آنها را از رحمت خود محروم كرد؛ چه رحمت دنيوي و چه رحمت اخروي. 🔰اميرالمؤمنين عليه‌السّلام در حديث ديگري فرمودند: إِعْتَبِرُوا أَيُّهَا النّاسُ بِما وَعَظَ اللّٰهُ بِهِ أَوْلِياءَهُ مِنْ سُوءِ ثَنائِهِ عَلَى الْأَحْبارِ ... : 🔰اي مردم عبرت بگيريد از موعظه‌اي كه خدا به دوستان و اوليائش كرده آنجا كه در قرآن مي‌فرمايد: چرا احبار و علماي يهود مردم را از آن سخنان گناه‌آلوده نهي نكردند؟ خداوند آن گروه از بني‌اسرائيل را كه كافر شدند، به زبان داوود پيامبر و عيسای ‌پيامبر لعن كرد و علّتش اين بود كه اينها عصيان و سركشي كردند و از مرزهاي فرامين الهي گام بيرون نهادند و از بدي‌ها و منكراتي كه انجام مي‌شد نهي نمي‌كردند. و چه رفتار بدي بود كه نهي‌ از ‌منكر نمي‌كردند! 🔰سپس حضرت فرمودند: اين عيب‌جويي خدا به اين‌ خاطر بود كه علماي يهود، منكَر و فساد را از ظالمان و حاكمان ستمگر مي‌ديدند ولی آنها را از اين كار نهي نمي‌كردند. پس لعنت و نفرين الهي یکی از آثار ترك امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر است. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ...
‍ 🟦 📢 قابل توجه زائران سفر اربعيــــن ره توشه ديدار، اثری بدیع، عمیق، دلنشین و روح نواز در زمینه ی ، که خواننده ی آن از یک سو به اسرار زیادی در زمینه ی سیر و سلوک ‏عرفانی پی برده، از سوی دیگر شیوه ی شایسته و پسندیده ی انجام زیارت را آموخته، و از دیگر سو با آموزه های عمیق و لطیف اعتقادی، اخلاقی و عرفانی که متون زیارتنامه ها در بر دارند، آشنا می شود. 🟨 لينك PDF كتاب: 👇👇👇 http://ahlevela.net/pdf/rahtoshedidar.pdf @ahlevela
‍ 🟥🔳 آیا امام حسین علیه‌السّلام از آغاز می‌دانستند به شهادت می‌رسند (بخش یازدهم) فردای آن شبی که ولید امام حسین را برای بیعت احضار کرده بود، مروان حَکَم امام حسین علیه‌السّلام را دید و به حضرت پیشنهاد بیعت داد و گفت بیا بیعت کن و مسأله را حل کن. برای خودت هم مشکل درست نکن. بگذار حکومت هم شکل گیرد و تثبیت شود و با این حرف‌ها امام را نصیحت کرد. حضرت در پاسخ او فرمودند: اِنّا لِلّٰهِ ‏وَ اِنّا اِلَيْهِ ‏راجِعُونَ: کلمه‌ی استرجاع بر زبان جاری کردند. این کلمه‌ای است که وقتی مصیبتی بر کسی وارد می‌شود، بر زبان جاری می‌کند. قرآن می‌گوید: الَّذِينَ ‏اِذا اَصابَتْهُمْ‏ مُصِيبَةٌ قالُوا اِنّا لِلّٰهِ ‏وَ اِنّا اِلَيْهِ ‏راجِعُونَ. این جمله نشان می‌دهد که با حکومت یزید فاسق و بی‌دین، مصیبتی بر جهان اسلام وارد شده است. اِنّا لِلّٰهِ ‏وَ اِنّا اِلَيْهِ ‏راجِعُونَ وَ عَلَی الْاِسْلامِ السَّلامُ اِذا بُلِيَتِ الْاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ يَزِيدَ‏: فاتحه‌ی اسلام را باید خواند؛ وقتی که این امّت به فرمانروایی و راهبری مثل یزید مبتلا می‌شود. ◻️در ادامه فرمودند: از جدّم رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله شنیدم که می‌فرمودند خلافت بر آل ابی‌سفیان حرام است و هنگامی که معاویه را بر منبر منِ رسول خدا دیدید، حمله کنید و شکمش را پاره کنید. مردم مدینه معاویه را روی منبر پیغمبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله دیدند؛ امّا شکمش را ندریدند و در پاسخِ آن، خداوند به حکومت یزیدِ فاسقِ بی‌دین مبتلایشان کرد. یعنی حرکت و اهداف حرکت امام حسین علیه‌السّلام از همان اوّلِ حرکتِ حضرت روشن است. ◻️ یکی از برادران ناتنی امام حسین علیه‌السّلام به نام اَطرَف، خدمت آن حضرت می‌رسد تا ایشان را از حرکت از مدینه منصرف کند. و نقل می‌کند که من از پدرم امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، از پیغمبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله شنیدم که شما کشته خواهید شد. یا اباعبدالله! نروید و این کار را نکنید! امام حسین علیه‌السّلام می‌فرمایند: گمان می‌کنی من این حرف‌ها را نمی‌دانم؟ یعنی من این سخن رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله را نشنیده‌ام؟ ◻️پدرم امیرالمؤمنین علیه‌السّلام از جانب رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله بر من حدیث کردند و خبر دادند که هم خود امیرالمؤمنین علیه‌السّلام کشته و شهید خواهند شد و هم منِ حسین. و اینکه مدفن امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فاصله‌ی زیادی با مدفن منِ حسین نخواهد داشت. (در یک سرزمین خواهیم بود؛ او در نجف و من در کربلا.) گمان می‌کنی تو از چیزی خبر داری که منِ حسین نمی‌دانم؟ به خدا سوگند! ابداً تن به خواری و ذلّت نخواهم داد. ◻️بعد فرمودند: وَ لَتَلْقَيَنَّ فاطِمَةُ اَباها شاكِيَةً ما لَقِيَتْ ذُرِّيـَّتـُها مِنْ اُمَّتِهِ وَ لا تَدْخُلِ الْجَنَّةَ اَحَدٌ اَذاها فِی ذُرِّيـَّتـِها: به خدا سوگند هر آینه فاطمه سلام‌الله‌علیها پدرش رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله را ملاقات خواهد کرد؛ در حالی که شاکی است و نزد رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله از آزار و اذیّت‌هایی که ذرّیّه‌ی او از دست امّت اسلامی متحمّل شدند، شکایت می‌برد. و محال است احدی از کسانی که فاطمه سلام‌الله‌علیها را با آزردن ذرّیّه و فرزندانش آزرده‌اند، وارد بهشت شوند. این سخنان نشان می‌دهد امام حسین علیه‌السّلام خوب خبر دارند که شهید خواهند شد و دلیل پایداریشان هم این است که من تن به خواری نمی‌دهم. استاد مهدی طیّب ادامه دارد…
⚫️⚫️ بررسی و تحلیل صلح امام حسن علیه السلام(۱) همراه با زیرنویس انگلیسی 🎤🎤استاد مهدی طیب 🔵🔵 در آپارات:👇👇👇 https://www.aparat.com/v/iwgIT 🔴🔴 در یوتیوب: 👇👇👇 https://youtu.be/IvT_Lq-hQ-c علیه السلام
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش سیزدهم (۵) 🛑 آثار و نتایج ترک امر به معروف و نهی از منکر ✅ هفتمين اثر، عذاب الهي و هلاكت و نابودي است. پيغمبر‌اكرم صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم فرمودند: ما أَقَرَّ قَوْمٌ بِالْمُنْكَرِ بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ لا يُغَيِّرُونَهُ إِلّا أَوْشَكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللّٰهُ بِعِقابٍ مِنْ عِنْدِهِ: ✅ هيچ گروه و جامعه‌اي نيست كه جلوي چشمشان منكرات رايج باشد و اينها ببينند و متوجّه باشند و در مقام تغییر و مبارزه‌ با منكر برنيايند، مگر اينكه در معرض کیفر الهی قرار می‌گیرند. خداي متعال همه‌ي آن جامعه را با عقاب و كيفري از جانب خود يك‌جا فرو خواهد گرفت. ✅ در چند حدیث ديگر پيغمبر‌اكرم صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم فرمودند: يا امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر مي‌كنيد و يا اگر نكرديد عذاب الهي همه‌ي جامعه‌‌ی شما را از، خوب و بد، در برخواهد گرفت. هنگامي ‌كه امّت من، يعني امّت اسلامي، امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر را ترك كنند، بايد براي عذابي از جانب خداي متعال آماده باشند. و هنگامي ‌كه در جامعه‌ي اسلامي مردم مسؤوليّت امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر را گردن هم مي‌اندازند و به يكديگر حواله مي‌دهند بايد براي عذاب الهي آماده باشند. ✅ عذاب الهی لازم نیست حتماً زلزله و سیل و صاعقه‌ی آسمانی باشد. قرآن فرمود: هُوَ الْقادِرُ عَلیٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ: خدا قادر است بر اينكه عذابي از بالا یا از زير پايتان براي شما بفرستد؛ يا اينكه شما را به احزاب و جناح‌ها و گروه‌هاي متعدّدي تقسيم كند و شما را به جان هم بيندازد. يعني اسير درگيري و اختلاف شويد. ✅ با توجّه به روايات عذاب از بالا يعني مافوق‌هاي بدي را بر شما حاكم كند و از پایین یعنی زيردست‌هايتان آدم‌هاي ناجوري باشند. بنابراین اگر فرمودند ترک امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر منجر به عذاب مي‌شود،‌ يك مصداقش همين است. حال ببینیم آیا درگیر این عذاب‌ها هستیم یا نیستیم؟! ✅ اميرالمؤمنين عليه‌السّلام فرمودند: خداي متعال به شعيب‌ پيامبر وحي كرد که من از قوم تو صدهزار نفر را هلاك مي‌كنم؛ چهل هزار نفر از شريران و شصت هزار نفر از خوبان! حضرت شعيب علیه‌السّلام عرض كرد: خدايا اين چهل هزار نفر اشرار طبیعتاً مستحقّ عذابند؛ ولی نيكان چه تقصيري كرده‌اند كه هلاك شوند؟! ✅ خدای متعال فرمود: اينها در برابر اهل معصيت‌، سکوت، مداهنه و سازشكاري كردند، بي‌تفاوتي نشان دادند و نسبت‌به آنچه من غضبناك بودم غضب نكردند؛ لذا اين شصت هزار نفر نيكان بي‌تفاوت هم در كنار آن چهل هزار نفر شريران يكجا عذاب و هلاك مي‌شوند. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ...