eitaa logo
عرفان ناب
541 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
88 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
  یا رب آن آهوی مشکین به ختن بازرسان وان سهی سرو خرامان به چمن بازرسان دل آزرده ما را به نسیمی بنواز یعنی آن جان ز تن رفته به تن بازرسان دیده‌ها در طلب لعل یمانی خون شد یا رب آن کوکب رخشان به یمن بازرسان 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela
‍ ✔️ جلسۀ هفتگی آقایان اهل‌ولاء در روز سه‌شنبه 29 شهریور ماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهل‌ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. در آغاز جلسه، استاد به مناسبت ایّام نکاتی دربارۀ زیارت اربعین بیان داشتند و از جمله فرمودند: هفتۀ گذشته تعداد قابل‌توجّهی از عزیزان به عتبات و به زیارت اربعین اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام مشرّف بودند. قطعاً زیارات همۀ آنها مقبول درگاه الهی است. ↩️اساساً وقتی خدای متعال اذن و امکان به انجام عمل صالحی می‌دهد، قبلاً آن عمل را پذیرفته است. لذا کسی شک نکند که زیارت ما قبول شد یا نشد. خدا اوّل زیارت را قبول می‌کند، بعد شوق و توفیق انجامش را عنایت می‌کند؛ پس تردید نکنیم. هر عمل خیر و صالحی پیش آمد و موفّق به انجامش شدیم، در مقبولیّت آن شک نکنیم که اگر شک کردیم، همان شکّ ما به مقبولیّت عمل لطمه می‌زند. خدای متعال اگر بنا داشت عملی را قبول نکند، از اوّل امکان انجامش را نمی‌داد. خدا بنا نداشت با این دو رکعت نمازی که خواندم، مرا اذیّت کند و به کار و زحمتی وادارد که قبلاً تصمیم گرفته قبول نکند. یقین کنیم که خدای متعال اگر امکان و توفیق عملی را عنایت کرد، پیش از آن، قبولی عمل را منجّز و مسلّم کرده است. شک نکنیم! شک موجب محرومیّت است. یقین داشته باشیم، تا آن یقین، ما را از مواهب عمل صالحی که موفّق شدیم، متمتّع کند. ↩️ بنابراین قطعاً زیارات همۀ عزیزان مقبول درگاه حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام است. مگر ممکن است کسی شوق دیدار حضرت اباعبدالله علیه‌السّلام در وجودش شعله‌ور شود و قرار و آرام را از او سلب کند و او را از کار و زندگی و خانواده جدا کند و این راه دشوار را، در این هوای گرم، با این مسیر طولانی پیاده‌روی بین نجف تا کربلاء و در این ازدحام جمعیّت طی کند، آنگاه خدای متعال نپذیرد؟! به خودتان تلقین کنید و بباورانید که خدا اوّل قبول کرد و سپس توفیق انجام آن را داد. ↩️ روایت شده که در دوران جوانی امام کاظم علیه‌السّلام، حضرت در مسجدالحرام تشریف داشتند و یک عدّه از صوفیّۀ آن دوران هم کنار مسجدالحرام نشسته بودند و خوشحال از اینکه بر اعمال عمره یا حجّ موفّق شده‌اند؛ یکی از آنها می‌گفت: عجب هوای خوبی بود! گرما اذیّتمان نکرد. دیگری گفت: چه خلوت و راحت بود! برای انجام اعمال مشکل نداشتیم. هرکس جنبۀ مثبتی از طواف و نماز و سعی و ... را بیان کرد. نفر آخر گفت: همۀ اینها درست؛ امّا به شرطی که خدا قبول کند! امام کاظم علیه‌السّلام در حال عبور بودند و این حرف را شنیدند. همان‌طور که از کنارشان رد می‌شدند، فرمودند: اگر نمی‌خواست قبول کند، توفیق عملش را نمی‌داد! شما این‌همه می‌گویید خدا همه‌چیز را آماده کرد، هوا مساعد بود، مَطاف خلوت بود، اعمال را خوب توانستیم انجام دهیم، بعد تردید می‌کنید که اگر خدا قبول کند؟! ↩️ بنابراین، یقیناً زیارات عزیزان مقبول درگاه الهی و مورد پذیرش اباعبدالله‌الحسین و حضرت امیر و چهار امام کاظمین و عسکریین علیهم‌السّلام بوده و خوشا به سعادت عزیزانی که موفّق شدند. این تشرّف بسیار عظیم است. بارها عرض کرده‌ام که عظمت این زیارت اصلاً قابل‌تصوّر نیست! فرمودند: زیارت اباعبدالله علیه‌السّلام، زیارت خود خداست! کَمَنْ زارَ اللّهَ فِی عَرْشِهِ! فرمودند: کسی که موفّق شود با معرفت یا در عرفه حضرت اباعبدالله علیه‌‌السّلام را زیارت کند، یُخالِطُهُ اللهُ بِنَفْسِهِ! فقط خدا می‌داند این عبارت چه معنایی دارد! ↩️ همین زیارت ظاهری خیلی عظیم است. منتها بارها و بارها خدمتتان عرض کرده‌ام که ظاهر پلی است به‌سوی باطن! مجاز پلی است به‌سوی حقیقت! اَلْمَجَازُ قَنْطَرَةُ الْحَقِیقَة. این نماز و روزۀ ظاهری، این حجّ و زیارت ظاهری‌، همه مجاز است. اینها مقصد نیست؛ معبر است. باید از اینها عبور کرد و به مقصد رسید. باید از زیارت و حجّ ظاهری و از نماز و روزۀ ظاهری عبور کرد و به حقیقت نماز و روزه، به حقیقت حجّ و زیارت راه پیدا کرد. نکند سالیان سال، در مجاز درجا بزنیم! ادامه دارد…. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ دنیا پلی است بر گذر راه آخرت / اهل تمیز خانه نگیرند بر پلی مبادا کسی در پل توقّف کند؛ اگرچه پل بسیار ارزشمند است. اگر پل نبود نمی‌توانستید از این‌طرف رودخانه به آن‌طرف بروید. این‌طرف رودخانه، دنیاست؛ آن‌طرف آخرت است و نام این پل برزخ است. دوست اهل‌بیت علیهم‌السّلام با اعمالی که در این دنیا انجام می‌دهد، برزخش را طی می‌کند و اگر اهل کمال باشد به بالاتر از اینها هم راه پیدا می‌کند؛ برزخش تمام می‌شود و همین‌جا سر از قیامت درمی‌آورد. امّا حدّاقل این است که دارد برزخ را طی می‌کند و تا برزخ طی نشود، انسان به قیامت نمی‌رسد. لذا همین نماز و روزۀ ما برزخ است؛ حجّ و زیارت ما برزخ است. ↩️ برزخ جای توقّف نیست. جای عبور است. مقصد قیامت است. مقصد آخرت است. اهل دنیا غرق دنیایند؛ غرق پول و مقام و شهرت، غرق شهوت و لذّت و این جنبه‌های ظاهریند و این‌طرفِ پل و رودخانه مقیم شده‌اند. امّا دوست اهل‌بیت علیهم‌السّلام از دنیا راه افتاده و خودش را از خانه و کاشانه، پول و مقام و همۀ لذایذ دنیا کنده و روی پل است. وقتی روزه می‌گیرد، روی پل است؛ نماز می‌خواند، روی پل است؛ حج و زیارت می‌رود، روی پل است. بدانیم که پل محلّ اقامت نیست. ↩️ نکند ما یک عمر روی پل و مقیم پل باشیم. به همین ظاهر نماز و روزه، ظاهر حج و زیارت بسنده کرده باشیم و فقط اینها را تکرار کنیم. این یعنی توقّف روی پل! بدانیم که این پل باید ما را به آن‌سو برساند. از پل زیارت مرقد اباعبدالله علیه‌السّلام باید به زیارت خود اباعبدالله علیه‌السّلام نائل شویم. از پل زیارت بیت‌الله باید به زیارت خود الله نائل شویم. 📌 ↩️ مبادا یک عمر دچار این تکرار باشیم. گرچه این حقیقت اصلاً به‌ این معنا نیست که انسان نماز، روزه، حج، زیارت و امثال این اعمال را کوچک بشمارد! خیر! عظمت این اعمال فوق تصوّر است. خصوصاً آنچه در رابطه با اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام است که اصلاً ویژگی متفاوتی نسبت‌به همۀ اعمال صالح، چه واجب و چه مستحب دارد. امّا در عین حال بدانیم که عمل ظاهری مقصد نیست؛ معبر است. چنان دلخوشِ این ظاهر، این پل، این رقیقه یا نازله نباشیم که از حقیقت باز بمانیم. ↩️ قرآن فرمود: وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. این اعمال، تنزیل‌یافتۀ حقایقی نزد حقّ متعال است. امیدواریم خدا عنایت کند از این ظاهر به باطن، از شهادۀ به غیب و از رقیقه به حقیقت نائل شویم. ↩️ حقیقت اربعین اباعبدالله بازگشت به اباعبدالله علیه‌السّلام است. نقطۀ مقابل سیر از کربلا تا شام، برگشت از شام به کربلاست. امیدواریم خدای متعال حقیقت اربعین را که در یک چهلّه محقّق شده، در درون ما هم ایجاد کند تا به امام حسین علیه‌السّلام برگشته باشیم. قرآن فرمود: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْناهُ‏ أَسْفَلَ‏ سافِلِينَ. حال اگر کسی از اسفل سافلین دوباره به احسن تقویم برگردد، توفیق بزرگی است و خوشا به سعادتش. اربعین یعنی این! اربعین یعنی برگشتن به حقیقت ولایت و حقیقت توحید! ↩️ حقیقت اربعین بسیار بزرگ است. سایۀ این حقیقت است که چنین موجی در عالم خاک ایجاد کرده و چنین شوری در جان‌ها افکنده است! چه اتّفاقاتی در عالم بالا افتاده که سایه‌اش میلیون‌ها نفر را این‌طور به کربلای معلاّ راهی کرده است! امیدوارم خداوند به ما راه دهد و بتوانیم عبور کنیم و آن حقیقتی را ببینیم که سایه و نازله‌اش این‌چنین است. به‌هرحال توفیق تشرّف را به همۀ عزیزانی که موفّق شدند، تبریک می‌گویم و ما هم ان‌‌شاءالله در رفتنشان شریک بوده‌ایم. بی‌شک همۀ دوستانی که در ظاهر موفّق به رفتن نشدند، شریکند. چون این شوق و میل و علاقه در وجودشان بود و از توفیق دوستانشان خوشحال بودند، بی‌شک همراه آنها بودند. بارها گفته‌ام که اگر یک نفر از این جمع موفّق به عملی شود، دیگرانی که خشنود و راضی هستند، در آن عمل شریکند. لذا همۀ ما در این موفّقیّتی که نصیب دوستانمان شد ان‌شاءالله شریک هستیم. ( بخش دوم و پاياني گزارش جلسه ٢٩ شهريور ١٤٠١) 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
🌺 💠 🌺 ماجراي ازدواج حضرت خديجه سلام الله عليها و پيامبر أكرم صلي الله عليه و آله در روز ١٠ ربيع الاول 🎤استاد مهدي طيب تاريخ :٢١ شهريور ٨٧ مدت: ٤٥ دقيقه http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-sire-va-tarikh/02%20ashnaii-ba-shakhsiiat-va-zendegani-payambare-akram-salavatollah-alaih/03%20ezdevaje%20payambar%20s%20v%20khadije.mp3 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ (بخش سوم) شرط دیگر در امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ من به کسی می توانم امر و نهی مؤثر بکنم که او به من خوش‌بین باشد؛ من را دوست بدارد. ↩️ فرمود: المُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ ۚ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ: مؤمنين و مؤمنات دوستدار همدیگر هستند؛ ولیّ همدیگر هستند؛ بعد فرمود: امر به معروف و نهی از منکر مي‌كنند. یعنی زمینه مؤثر واقع شدن امر به معروف و نهی از منکر این است که من اوّلاً نه از سر خودنمایی، قدرت‌نمایی، تحقیر طرف مقابل، خدای نکرده امر به معروف و نهی از منکر کنم، بلکه از سر خیرخواهی و محبت امر به معروف و نهی از منکر کنم؛ خيرخواهانه! و اين لازمه‌اش اين است كه او تصوير مثبتي از من داشته باشد. ↩️ اگر تصويري كه از من دارد، خدای ناکرده تصوير زشت و تنفر برانگیزی است، خب من امر هم بکنم، اثر معکوس می‌گذارد! پس بايد اوّل کاری کنم من را دوست داشته باشد تا این امر من رويش تأثیر بگذارد. پس باید با محبت با او رفتار کنم‌. قبلاً، که او یک تصویر مثبت از من داشته باشد، بداند من نه مي خواهم او را خردش كنم، تحقیرش كنم، نه می‌خواهم بالا دست بودن خودم را به او نشان بدهم، هیچ‌یک‌ از این غرض‌ها نیست، فقط از سر خیرخواهی و محبت است که دارم به او امر به معروف و نهی از منکر مي‌كنم، [ تاثیر خواهد پذیرفت.] 🎤استاد مهدي طيب، جلسه اهل ولاء ١٤٠٠/٦/٣١ ادامه دارد… لينك بخش اول: https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13822 لينك بخش دوم: https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13825 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ (بخش چهارم و پاياني): بحث دیگر، که البته بحث‌ها فراوان است در این زمینه، اینکه حالا من ‌بخواهم امر به معروف و نهی از منکر بکنم با چه ادبیاتی، با چه زبانی، با او صحبت کنم؟ ↩️ گاهی اوقات من در فضای ذهنی و فكري خودم با ادبیات خودم با کسی صحبت می‌کنم که اصلا برایش این ادبیات جذاب نیست، اصلا برایش مفهوم نیست. اگر من می‌خواهم یک نوجوان، یک جوان امروزی را امر به معروف و نهی از منکر کنم باید ادبیات او را یاد بگیرم، باید شکل صحبت او را یاد بگیرم، شوخی‌های او را یاد بگیرم، نحوه گفتگوی با او را یاد بگیرم بعد شروع کنم به حرف زدن؛ نه اینکه من با عنوان مثلا‌ً یک فردی با ادبیات خیلی ثقیل حوزوی بروم یک نوجوان شانزده و هفده ساله را بخواهم با همان ادبیات با او صحبت کنم! او نه مي‌فهمد، نه برایش دلنشین است، نه روی او اثری می‌گذارد. هم ادبیات او را، هم سطح فکر او، میزان اطلاعات و تحصیلات او را باید در نظر بگیرم. جوری حرف بزنم که برای او مفهوم باشد. نه سنگین‌تر از این حرف بزنم که نتواند بفهمد نه ساده‌تر از او حرف بزنم که از دیدش یک حرف‌های مثلاً مبتذل و سطحی‌يي بيايد. متناسب با سطح فکری او حرف بزنم. فراوان است نکته‌هایی که در اینجا در بحث امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجه کرد. ↩️ خدا لطف کرد در مجموعه درس‌هایی از مکتب عاشورا شاید نزدیک به بیست سال، یعنی دیگر دارد می‌شود هجده و نوزده سال قبل، در یکی از درس‌هايي از مکتب عاشورا، درس امر به معروف و نهی از منکر را توضیح دادم. دو جلسه کامل فکر می‌کنم راجع به آن صحبت کردیم. فایل‌هایش خوشبختانه در دسترس است؛ عزیزان مراجعه کنند. شاید نکته‌های مفیدی برایشان داشته باشند. ‼️ به هر حال خدای ناکرده اگر ما غلط وارد وادی امر به معروف و نهی از منکر شویم، بدون اطلاعات، بدون آگاهی، بدون شایستگی‌ها، بدون مهارت‌های لازم، وارد این وادی شویم چه بسا امر به معروف ما شود نهی از معروف و نهی از منکر ما بشود امر به منکر. همینی که داریم که در آخر الزمان اتفاق می‌افتد که به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر می‌کنند و نهی از معروف می‌کنند! ↩️ خب این یک مصداقش می‌شود همین که شما جوری غلط وارد عمل شدی که طرف مقابل سر لج افتاده و دیگر مصر بر ادامه دادن آن منکر خواهد شد، متنفر از آن معروف خواهد شد. غلط وارد عمل شدن اثر عکس مي بخشد گاهی اوقات. بنابراین اینها را باید در نظر گرفت. فرمود: آن گروهی که از بین شما، مِنکُم اُمَه، آن گروهي كه از بين شما، البتّه گفتم یک تفسیر دیگری هم دارد. ببخشید من ديگر ادامه ندهم ولی یکی از معانی‌يي که از آیه کردند اين است كه این مِن، مِن تبعیضیه باشد و یک گروه اختصاصی در جامعه این مسؤولیت را باید عهده‌دار شوند. ↩️ فرمود: اگر این کار با این توضیحاتی که بنده دادم که هنوز یک دهم توضيحات شرط و شروط امر به معروف و نهی از منکر نیست، اگر این کار درست شود، هُمُ المُفلِحُونَ. هم آن گروهی که دارند دعوت به خير و امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، هم اینها رستگارند، هم اگر کلّ امّت را بگیریم کلّ امّتی که درش این جریان دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر باشد، اینها به فلاح می‌رسند، به بالندگی می‌رسند، به رشد می‌رسند، به رستگاری می‌رسند. ↩️ امیدواریم خدای متعال ما را اهل خیر و اهل معروف و تارك از منکر قرار بدهد، عارف به خیر، عارف به معروف، عارف به منکر قرار بدهد و داعی الی الخیر و آمر به معروف و ناهی از منکر قرار بدهد. عرض هم کردم مصداق اتمّ خیر وجود مقدس حضرت بقیة‌الله ارواحنالتراب مقدمه‌الفداء است. 🎤استاد مهدي طيب، جلسه اهل ولاء ١٤٠٠/٦/٣١ 1️⃣ لينك بخش اول: https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13822 2️⃣ لينك بخش دوم: https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13825 3️⃣ لينك بخش سوم: https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13846 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 🌱 امام صادق(ع) می فرمایند: «اِنَّ اللهَ‏ عَزَّ وَ جَلَّ اَدَّبَ‏ نَبِيَّهُ‏ عَلىٰ‏ مَحَبَّتِهِ‏» خدای عزّوجل پیامبرش را براساس و محبّت خود تأدیب کرد، ادب آموخت، تربیت کرد و پرورش داد. اشرف و افضل انبیا و گل سر سبد بوستان خلقت و آفرینش پیغمبراکرم(ص) است. حالا ببینیم خداوند چطور پیامبر را تربیت کرد؟ بر اساس و محبّت. 🌱 در مسیر سلوک الی الله روش های مختلفی وجود دارد؛ ولی راه میانبر، راهی که زودتر از همه راه ها انسان را به مقصد می رساند، راه و محبّت است. خداوندمتعال هم از این راه پیغمبراکرم(ص) را به اوج قلّه ی «ثُمَّ دَنیٰ فَتَدَلّیٰ؛ فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ اَوْ اَدْنیٰ» رساند. «اِنَّ اللهَ‏ عَزَّ وَ جَلَّ اَدَّبَ‏ نَبِيَّهُ‏ عَلىٰ‏ مَحَبَّتِهِ‏» 🌱 پیامبراکرم (ص) فرمودند: «اَدَّبَنِی رَبّی‏ فَاَحْسَنَ‏ تَاْدِيبِی» پروردگارم مرا ادب آموخت، تربیت کرد و چه نیکو تربیت کرد. معنای نیکو تربیت کردن در حدیث امام صادق(ع) معلوم می شود؛ نیکو تربیت کردن خدا این است که بر اساس عشق و محبّت پیامبر را پرورش داد. او را در جاذبه ی عشق الهی قرار داد و مغناطیس عشق الهی او را تا اوج قلّه ی کمال، جایی که هیچ احدی و هیچ اندیشه ای راه نمی برد که بفهمد چه خبر است، رساند. در کتاب "ره توشه‌ی دیدار" در فصل به زیارت چه کسی می رویم، پیغمبر و امام چه کسانی هستند، این بحث را گفته ام که حقیقت وجود پیغمبر و امام نه تنها قابل وصول و رسیدن نیست، شناخت آن هم قابل دستیابی نیست. 🌱 امام رضا (ع) فرمودند: «اَيْنَ‏ الْعُقُولُ‏» اصلاً عقل ها کجا و این کجا؟ «وَ هُوَ بِحَيْثُ النَّجْمُ‏» مثل ستاره می-ماند که از « اَيدِی الْمُتَناوِلِينَ» خارج است؛ از دسترس کسانی که می خواهند دستشان را دراز کنند و ستاره را بگیرند بیرون است. نه اینکه نمی¬شود به حقیقت وجودی پیغمبراکرم (ص) و ائمّه علیهم السلام رسید، نه، به شناخت آن حقیقت هم نمی شود رسید. همان طور که پیغمبراکرم(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: یا علی نشناخت خدا را مگر من، نشناخت مرا مگر خدا و تو، نشناخت تو را مگر خدا و من. دیگر حساب بقیه روشن است؛ یعنی این حقیقت قابل شناخت نیست. 🌱 عظمتی که در وجود رسول خدا(ص) ناشناخته است، محصول سیر حبّی و سیر عاشقانه ی رسول الله به سوی خدا است. جذبه ی عشق، پیغمبراکرم(ص) را تا اوج قلّه ی کمال رساند؛ لذا در بین انبیا پیامبر است که لقب را دارد. حبیب الله یعنی چه؟ یعنی معشوق خدا، کسی که خدا عاشق اوست. راجع به حضرت ابراهیم(ع) خلیل الله داریم؛ یعنی کسی‌که دوستی خالصانه ای نسبت به خدا دارد. این از این طرف است، ابراهیم خلیل الله است، دوستدار صادق خداست؛ امّا پیغمبراکرم(ص) است، معشوق تمام عیار خداست، خدا عاشق اوست. 🌱 لذا خدا در قرآن به پیغمبراکرم(ص) امر کرد که به مردم بگو: «اِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی‏ يُحْبِبْكُمُ اللهُ» اگر شما به‌راستی خدا را دوست دارید «فَاتَّبِعُونی» از من تبعیّت کنید. پیغمبر چطور سِیر کرده است؟ سِیر حبّی و سِیر عشقی داشته است. فرمود از من در سلوک تبعیّت کنید تا به ‏«يُحْبِبْكُمُ اللهُ» برسید؛ جایی که خدا عاشق، محبّ و دوستدار شما شود. آنجا جایی است که در حدیث قدسی داریم: «كُنْتُ‏ سَمْعَهُ‏ الَّذِی يَسْمَعُ‏ بِهِ‏» من خدا گوش این بنده می شوم که می شنود، چشم این بنده می شوم که می بیند، دست این بنده می شوم که کار انجام می دهد، زبان این بنده می‌شوم که می گوید؛ فرد از آن جاها سر در می¬آورد. 🌱 همان طور که راجع به امیرالمؤمنین(ع) داریم: «السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يا عَيْنَ‏ اللهِ‏ النّاظِرَةَ» سلام بر تو ای دیدگان بینای خدا «السَّلَامُ عَلیک یا اُذُنِ‏ اللهِ‏ الْواعِيَةِ» سلام بر تو ای گوش¬های شنوای خدا «اَلسّلامُ عَلیکَ یا لِسانَ اللهِ الناطِقَة» سلام بر تو ای زبان گویای خدا «اَلسّلامُ عَلیک یا یَدَاللهِ الباسِطَة» سلام بر تو ای دستان گشاده¬ی خدا. این میوه ی دنبال پیغمبر رفتن است. 🌱 گفت: ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز. اگر کسی می خواهد این سِیر را برود، مقتدایش رسول‌الله(ص) است؛ رسول الله ای که در مکتب عشق الهی به این قلّه رسید. امام صادق(ع) فرمودند: «اِنَّ اللهَ‏ عَزَّ وَ جَلَّ اَدَّبَ‏ نَبِيَّهُ‏ عَلىٰ‏ مَحَبَّتِهِ‏»، فرمود: «اِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی» از من تبعیّت کنید ‏«يُحْبِبْكُمُ اللهُ» می‌رسید به نقطه ای که محبوب خدا می‌شوید، خدا دوستدار شما می‌شود. ادامه دارد…. 🎤 استاد مهدی طیب- 17 اردیبهشت 83 ص 🦋🌱🦋🌱🦋🌱🦋🌱🦋 @OstadMahdiTayyeb