eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴امام رضا و مبارزه با معنويت‌گرايي انحرافي ✍️احمدحسین شریفی 🔶يکي از گروه‌هايي خیلی فعال اسلامی در عصر امام رضا علیه السلام ، صوفيان بودند. اينان که تقريبا مقارن با تولد امام رضا (يعني نيمة اول قرن دوم هجري) تشکل اولية‌ خود را يافتند، در زمان امام رضا نحله‌هايي را پيدا کرده بودند: تصوف خراسان و بغداد و مصر هر کدام تمايزاتي پيدا کرده بودند. 🔶ابوهاشم صوفي (م161)؛ ابراهيم ادهم (م161 يا 166)؛ رابعه عدويه (م135 يا 185)؛ فضيل عياض (م187)؛ شقيق بلخي (م194) و معروف کرخي (م200)، (سلمي مي‌گويد به دست امام رضا علیه السلام اسلام آورد و از ملازمان درگاه امام شد) اينان از مشهورترين صوفيان بودند. همگي هم به نوعي خود را متصل به امام علي مي‌دانستند! از طرفي برخي از رفتارهاي ظاهري امام صادق و امام رضا علیهما السلام را هماهنگ با سبک و سيرة علوي و نبوي نمي‌ديدند! 🔶برخي از مخالفان تصوف رواياتي را از وجود مقدس امام رضا عليه صوفيه و تصوف نقل کرده‌اند. که البته هیچ کدام از نظر سندی، اعتبار چندانی ندارند. به عنوان مثال، در حديقة الشيعة (کتاب منسوب به مقدس اردبيلي) از چنين نقل مي‌کند: مَنْ‏ ذُكِرَ عِنْدَهُ‏ الصُّوفِيَّةُ وَ لَمْ يُنْكِرْهُمْ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَلَيْسَ مِنَّا وَ مَنْ أَنْكَرَهُمْ فَكَأَنَّمَا جَاهَدَ الْكُفَّارَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص‏ (ص562) لا يقول بالتصوف احدٌ الا لخدعة او ضلالة او حماقة؛ و امّا من سمّی نفسه صوفياً لتقية، فلا اثم عليه. (همان، ص605) 🔶اين روايات جز در کتاب حديقة الشيعه در هيچ يک از منابع ديگر شيعي نيامده‌ است. البته در روایات معتبر دیگری از برخورد امام رضا علیه السلام با جهله صوفیه روایت‌هایی شده است و امام علیه السلام برداشت‌های سطحی و ظاهری پاره‌ای از صوفیان از سبک زندگی پیامبر اکرم و امام علی علیهما السلام را نقد کرده‌اند. برای نمونه: ر.ک: کشف الغمه،‌ج2، ص310. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶بدون تردید، یکی از بهترین جلوه‌‌گاه‌های و زیبایي‌آفرینی انسان است. 🔶هنر معماری از مهم‌ترین هنرهای بی‌کلام سبک‌ساز و فرهنگ‌آفرین است. 🔶معماری یعنی «هنر مدیریت فضا به منظور مدیریت رفتاری که در آن فضا صورت می‌گیرد.» 🔶امیدوارم دولت سیزدهم که عزم خود برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی جزم کرده است، به تأثیر پایدار و بی‌‌بدیل معماری در فرهنگ‌سازی توجه داشته باشد. 🔷سربسته و به اختصار می‌گویم: بی‌توجهی به نقش «فرهنگ‌ساز» معماری و شهرسازی، می‌تواند همه «خدمات اقتصادی» را به «فاجعه فرهنگی» تبدیل کند. و توجه به این مهم می‌تواند به صورتی آرام و ماندگار، مسکن‌سازی را در خدمت تقویت بنیان‌های فکر و فرهنگ اسلامی قرار دهد. 🔶تصویر بالا که می‌توان آن را از معجزه‌های معماری اسلامی دانست، بخشی از سقف مسجد شیخ لطف الله در اصفهان است که حدود چهار قرن پیش در عصر شاه عباس صفوی، توسط استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دزدی‌‌های بزرگ در سایه مدیریت‌های ناکارآمد 🖊احمدحسین شریفی 🔶خبری کوتاه که از فاجعه‌ای بزرگ در مدیریت کشور حکایت می‌کند: «بزرگترین مزرعه رمز ارز کشور که مشتمل بر هفت هزار ماینر (دستگاه استخراج ارز دیجیتال) است، در یک کارخانه متروکه در غرب تهران، کشف شد. این مزرعه به تنهایی ۴ درصد کل برق کشور را مصرف می‌کرده است!» (خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱ تیر ۱۴۰۰) 🔶یک سؤال کوچک از مسؤولان محترم برق کشور: چطور اگر میزان مصرف ماهانه یک مشترک عادی قدری بیش از متوسط مصرف باشد، بلافاصله متوجه می‌شوید و به او اخطار می‌دهید، اما هرگز متوجه نشدید که در یک کارخانه متروکه حدود چهار درصد برق کل کشور در حال دزدیده شدن است؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی 🔶وقتی در وسایل حمل و نقل عمومی و حتی در پارک‌ها به جای ور رفتن‌های معتادگونه با گوشی تلفن همراه، کتاب در دست مردم دیدید آنگاه می‌توان به آینده فرهنگی جامعه امیدوار بود. 🔶از بزرگ‌ترین نشانه‌های «فرهنگ متعالی»، کتابخوانی و عشق به مطالعه است.و از نشانه‌های «فرهنگ متدانی» دوری از و کتابخوانی. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی سیاست‌مدار حکیم «سخن هیجانی» نمی‌گوید هر چند به اقتضای بلاغت، «با هیجان» سخن می‌گوید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
«توقعاتی که از ديگران داريد، ميله‌هايی هستند که با آن، قفس خودتان را می سازید.» هرگز نباید خود را در زندان تأمین توقعات و انتظارات دیگران، محصور کنیم. دستگیری نتوان داشت توقع ز غریق اهل دنیا همه درمانده تر از یکدگرند (صائب تبریزی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴کارگاه «علم دینی در تبیین سند دانشگاه اسلامی» در جمع رؤسا و معاونین دانشگاه‌های استان مرکزی 🔸تاریخ: ۴ و ۵ تیر ۱۴۰۰ 🔷موضوعات کارگاه: ✔️چیستی علم دینی ✔️راه‌های اسلامی‌سازی علم (با تاکید بر علوم انسانی) ✔️تبیین نقش مبانی انسان‌شناختی در نظریه‌های علوم انسانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴واگیری حالات روحی و معنوی ✍️احمدحسین شریفی 🔶یکی از واگیرترین امور در میان آدمیان، حالات روانی است. یک فرد بانشاط، اطراف خود را هم با نشاط می‌کند و یک افسرده، اطرافیان خود را هم افسرده می‌کند. یکی از برکات روح‌های پاک و وارسته این است که همسایگان و همراهان خود را نیز شیفته حقیقت و معنویت می‌کنند: در درون‌شان صد قیامت نقد هست کمترین آنکه شود همسایه مست 🔶مولوی چه زیبا واگیر بودن حالات روحی و معنوی را بیان می‌کند: می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها از ره پنهان صلاح و کینه‌ها بلک خود از آدمی در گاو و خر می‌رود دانایی و علم و هنر @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶برخی ممکن است حتی از سر و فضیلت‌دوستی بر این باور باشند که باید «از کاشتن گل، در باغچه کسانی که قرار نیست به آن آب دهند خودداری کرد»، اما در فرهنگ اهل بیت توصیه می‌شود: «افعَلِ الخَيرَ إلى كُلِّ مَن طَلَبَهُ مِنكَ ، فإن كانَ مِن أهلِهِ فقَد أصَبتَ مَوضِعَهُ ، و إن لَم يَكُن مِن أهلِهِ كُنتَ أنتَ مِن أهلِهِ؛ كار نيك را براى هر كه از تو انتظار آن را دارد، انجام بده. اگر سزاوار آن باشد، به هدف زده‌ای و اگر سزاوار آن نباشد، تو شايسته آنى.» بر اساس همین فرهنگ است که شیرازی می‌گوید: تو نیكویی كن و در دجله انداز كه ایزد در بیابانت دهد باز كه پیش از ما چو ما بسیار بودند كه نیك اندیش و بدكردار بودند بدی كردند و نیكی با تن خویش تو نیكو كار باش و بد میندیش @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نقد سخنان دکتر سروش درباره طب سنتی.pdf
523.9K
✍ احمدحسین شریفی 🔴تب بالای مغالطه‌گری در مواجهه با طب سنتی و اسلامی؛ پاسخی به سخنان دکتر سروش 🔶اوایل سال ۱۳۹۹ جناب عبدالکریم در مصاحبه‌ای با سایت زیتون علیه و سنتی و مدافعان آن سخنانی را بیان کردند که همان زمان از سوی جناب استاد شریفی در یک نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 🔶متن پیاده شده سخنرانی استاد شریفی در شماره سی و ششم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ملاقات سعدی و مولوی 🖊احمدحسین شریفی 🔶سعدی (۶۰۶-۶۹۰ق) و (۶۰۴-۶۷۲ق) معاصر بودند. اما در اینکه آیا این دو با هم ملاقاتی داشته‌اند یا خیر، سندی قطعی در اختیار نداریم. در عین حال سعدی در باب دوم بوستان، داستان مسافرت خود و جمعی از دوستانش را به اقصای روم برای ملاقات با یک عارف را ذکر می‌کند که برخی از محققان احتمال داده‌اند آن فرد، مولوی بوده است. در عین حال این حکایت نشان می‌دهد که دل خوشی از مولوی نداشته است: شنیدم که مردی است پاکیزه بوم شناسا و رهرو در اقصای روم من و چند سیّاح صحرانورد برفتیم قاصد به دیدار مرد سر و چشم هر یک ببوسید و دست به تمکین و عزت نشاند و نشست زرش دیدم و زرع و شاگرد و رخت ولی بی مروت چو بی بر درخت به لطف و سخن گرم رو مرد بود ولی دیگدانش عجب سرد بود همه شب نبودش قرار و هجوع ز تسبیح و تهلیل و ما را ز جوع ... به ایثار مردان سبق برده‌اند نه شب زنده داران دل مرده‌اند ... کرامت جوانمردی و نان دهی است مقالات بیهوده طبل تهی است قیامت کسی بینی اندر بهشت که معنی طلب کرد و دعوی بهشت به معنی توان کرد دعوی درست دم بی قدم تکیه گاهی است سست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی 🔶یک «زندگی ارزشمند»، زندگی‌ای است که در آن آرمان‌هایی متعالی یا افرادی وارسته باشد که ارزش آن را داشته باشند که جان خود را فدای آنها کنیم. و یک «زندگی متعالی»، زندگی‌ است که ارزش آن را دارد که برای آن جان فدا کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶خاطره چهار دقیقه‌ای میرطاهر مظلومی از مادر سه شهید که بارها و بارها ارزش شنیدن دارد. 🔶من که با شنیدن این خاطره برای حقارت روحی خودم در برابر عظمت روح خانواده شهدا خیلی گریستم، شما را نمی‌دانم ... @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴در ستایش صائب تبریزی 🖊احمدحسین شریفی 🔶در تقویم فرهنگی و ادبی کشور، دهم تیر ماه با عنوان روز بزرگداشت نامگذاری شده است. 🔶صائب یکی از بزرگ‌ترین و پرکارترین و کثیر الشعرترین شاعران و غزل‌سرایان ایرانی است. سبک خاصی در غزلسرایی دارد که بعدها، به دلیل مهاجرت گسترده شاعران و ادیبان ایرانی علاقمند به این سبک به هندوستان، این سبک با عنوان «سبک هندی» شهرت یافت. به همین دلیل پاره‌ای از محققان، او را بنیانگذار سبک هندی می‌دانند. 🔶از بارزترین ویژگی‌های سبک هندی این است که مجموعه ابیات یک غزل از نظر مضمون و محتوا استقلال دارند. و هر بیتی یک معنای مستقل را منتقل می‌کند. به همین دلیل غالباً هر غزلی در سبک هندی متضمن معانی و مضامین متنوع و مختلفی است. در سبک هندی، تنها چیزی که موجب می‌شود بیت‌های یک غزل در کنار هم ذکر شوند، ضرب‌آهنگ قافیه‌ها و تکرار ردیف‌ها و وضع موسیقایی یکسان ابیات است. 🔶اشعار صائب تبریزی پر از مضامین اخلاقی و تربیتی است: یک: پاکان، ستم ز جور فلک بیشتر کشند گندم چو پاک گشت خورَد زخم آسیا دو. اظهار عجز نزد ستم پیشه ابلهیست اشک کباب موجب طغیان آتش است سه. دود اگر بالا نشیند، کسر شأن شعله نیست جای چشم، ابرو نگیرد،گر چه او بالاتر است چهار. من از بی‏‌قدری خار سر دیوار دانستم كه ناكس كس نمی‏گردد از این بالانشینی‌ها 🔶صائب تبریزی، در سال ۱۰۸۰ قمری، در هشتاد سالگی، در شهر اصفهان از دنیا رفت و آرامگاه او که نمایی از آن را در تصویر بالا می‌بینید، در خیابانی به نام خود او (خیابان صائب) در شهر اصفهان قرار دارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اصناف فیلسوفان از نگاه ابونصر فارابی 🖊احمدحسین شریفی 🔶ابونصر ، معلم ثانی، و پدر فلسفه اسلامی و بنیانگذار حکمت عملی اسلامی، به یک اعتبار فیلسوفان را به چهار دسته تقسیم می‌کند: 1️⃣«فیلسوف حقیقی»: ویژگی‌هایی که فارابی برای فیلسوف حقیقی بر می‌شمارد غالباً از نوع ویژگی‌های اخلاقی و کاربستی‌اند. تیزفهمی، سریع‌الانتقال و التصور بودن، صبور بر رنج تعلم بودن، دوستدار راستی و راستگویان و عدل و عادلان بودن، جموح و لجوج در مأمولات نبودن و حریص در مأکول و مشروب و منکوح نبودن، بی‌اعتنایی به درهم و دینار، بزرگ‌منشی و پرهیزکاری، تسلیم دربرابر خیر و عدالت و مقاوم در برابر شر و ظلم، دین‌باوری و برخورداری از عزمی راسخ در کارهای درست از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک فیلسوف حقیقی است. 2️⃣«فیلسوف باطل»: کسی که هدف فلسفه و فلسفه‌ورزی را نمی‌‌داند و صرفاً پاره‌ای از اجزای نظریات فلسفی را می‌داند. 3️⃣«فیلسوف بَهرَج» (دروغین): کسی که دنبال هوای نفس خویشتن است و دغدغه‌ای نسبت به فضایل رفتاری موجود در دین و رفتارهای خوب رایج در میان مردم ندارد. 4️⃣«فیلسوف مزوّر»: کسی که بدون برخورداری از استعداد لازم و حتی بدون تمایل درونی به مباحث فلسفی، به آموختن آنها اقدام می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پدران روحانی یا قاتلان حرفه‌ای؟! 🖊احمدحسین شریفی 🔶۱۵۴ سال قبل (از سال ۱۸۶۷) دولت کانادا با همکاری و کلیسای ، به منظور تعلیم و تربیت و آموزش انسانیت و صلح و محبت مسیحی! به کودکان بومی کانادا، اقدام به تأسیس ۱۵۰ مدرسه شبانه‌روزی کرد. این مدارس تا اواخر قرن بیستم هم مشغول به فعالیت بودند، آخرین مدرسه از این نوع مدارس تا سال ۱۹۹۶ وجود داشت! 🔶شیوه‌های تعلیم و تعلم پدران روحانی(!) و رهبران لیبرالی و مدافعان حقوق‌بشر کانادایی به این صورت بود که 1️⃣کودکان بومی را به زور از والدین خود جدا می‌کردند! [حدود ۱۵۰ هزار کودک را در طی این سالیان متمادی] و احتمالاً با این روش عملاً می‌خواستند اخلاق مدرن و معنویت محبت‌محور(!) مسیحی را به آنها آموزش دهند. 2️⃣به زور آنها را مجبور می‌کردند که به زبان انگلیسی حرف بزنند؛ هیچ کس حق نداشتند از زبان بومی خود استفاده کند! 3️⃣هر کودکی که به گونه‌ای دربرابر رفتار خشن و حیوانی پدران روحانی مسیحی (مدافعان صلح و محبت!) مقاومت می‌کرد، سرنوشتی جز ضرب و شتم و تجاوز جنسی و مرگی مظلومانه و قبری مخفیانه در انتظارش نبود. 4️⃣هر گونه ارتباطی میان کودکان و خانواده‌هایشان را قطع می‌کردند و اگر خانواده‌ای سراغ فرزند خود را می‌گرفت، پدر روحانی می‌آمد و با آرامشی معنوی می‌گفت: «متأسفانه فزرند شما از مدرسه فرار کرده است!» 🔶تاکنون در حفاری‌های محدودی که در کنار سه تا از آن ۱۵۰ مدرسه صورت گرفته است، گورهای دسته‌جمعی وحشتناکی مشتمل بر ۱۰۰۰ جسد از کودکان خردسال و مظلوم بومی پیدا شده است! برخی از کارشناسان تخمین زده‌اند که بیش از ۱۰ هزار نفر از کودکان بومی، قربانی حقوق‌بشر کانادایی و آموزش‌های محبت‌آمیز(!) پدران روحانی مسیحی شده‌اند. 🔶این نمونه‌ای کوچک از دروغ بزرگ جایگاه انسانیت و محبت در مدعیان لیبرالیسم و پدران روحانی مسیحیت انحرافی است. اینان قرن‌هاست که اسلام را به عنوان دین خشم و خشونت و زور؛ و مسیحیت را به عنوان دین محبت و عشق و انسانیت معرفی می‌کنند. 🔶به تعبیر نویسنده‌ای، تفاوت دین راستین و آیین‌‌های جعلی و دروغین و انحرافی همین است: با حفاری اماکن مذهبی و آموزشی مسلمین به آثار هنری و نفیس و هنرهای انسانی می‌رسیم و با حفاری اماکن مذهبی و آموزشی مسیحی و لیبرالی به گورهای دسته‌جمعی کودکان مظلوم و بی‌پناه و جمجمه‌های شکسته و استخوان‌های خردشده آنها! 🔶تصور کنید اگر یکی از این دست گورستان‌ها در کنار مسجدی از مساجد مسلمانان پیدا می‌شد، شاهد چه هجمه‌‌های سنگینی علیه اسلام و قرآن و پیامبر اعظم(ص) بودیم؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴شهوت شهرت 🖊احمدحسین شریفی 🔶«شبهه علمی» را می‌توان با منطق و استدلال پاسخ داد؛ «شهوت جاه‌طلبی» را هم می‌توان با مشغول کردن فرد به کاری مناسب خاموش کرد؛ اما «شهوت شهرت» نه با بحث علمی ارضاء می‌شود و نه با مشغولیت عملی خاموش. شاید چند روزی از غم بی‌آلتی، یا احساس پشیمانی، افسرده و بی‌جان بنماید؛ اما همین که بار دیگر «آلت شهرت» در اختیار قرار گرفت دوباره «بنیاد فرعونی» از سر گیرد و آن «کرمک بی‌آزار» در شکل «اژدهایی مردم‌آزار» و آن «پشه بی‌بال» در صورت «عقابی تیزچنگال» نمایان می‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ریش و ریشه 🖊احمدحسین شریفی مشهور است که دکتر علی گفته است: «کسانی که با تیغ، ریش می‌زنند نزد خدا گرامی‌تر از کسانی هستند که با ریش، تیغ می‌زنند.» به اعتقاد من بدتر از اینها کسانی‌اند که مزورانه یا جاهلانه با ریش، ریشه را می‌زنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🌹یکی از زیباترین جلوه‌های انسانیت، «احسان بی توقع» به آفریده‌های خداوند است. به تعبیر زیبای پیامبر خوبی‌ها (ص): الْخَلْقُ كُلُّهُمْ عِيَالُ اللَّهِ، وَ أَحَبُّهُمْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَعُهُمْ لِعِيَالِه؛ همه آفریده‌ها، عیال خداوندند؛ محبوب‌ترین آنها نزد خداوند نافع‌ترین آنها برای عیال خداوند است» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، نشست تخصصی «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» در روز چهارشنبه 23 تیرماه 1400 از ساعت 8 صبح در محل سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم آغاز به کار خواهد کرد. با توجه به محدودیت‌های کرونایی، حضور در این نشست علمی فقط از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر است. متن کامل خبر: http://scih.ir/wZxXm مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
🔴احمدحسین شریفی 🔷آلودگی ظاهری را می‌توان با قدری آب از میان برداشت؛ امان از خباثت‌ باطنی که حتی علیه آب و آفتاب هم لجن‌پراکنی می‌کند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۱۸ ژوئن،_ ۱۱.۱۸ (Trimmed).mp3
10.65M
🔴درس‌های فلسفه علوم انسانی اسلامی 🔷مبانی هستی‌شناختی علوم انسانی اسلامی: تشکیک در وجود؛ گستره وجود؛ تدریجی بودن ماده و مادیات. و نقش آنها در علوم انسانی اسلامی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴آرامش و اندیشه در کلام گوته 🔶یوهان (۱۷۴۹-۱۸۳۲) شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، و فیلسوف مشهور آلمانی در تعریف می‌گوید: «آرامش پیامد اندیشیدن نیست! بلکه آرامش نیندیشیدن به گرفتاری‌ها و چالش‌هایی است که ارزش اندیشیدن ندارند ...» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️تقدم «حق‌شناسی» بر «اهل‌حق‌شناسی» در کلام امام جواد علیه السلام 🖊احمدحسین شریفی 🔶هر چند سخنان باقیمانده از امام جواد علیه السلام از نظر کمیت، اندک‌شمارند، اما از نظر کیفیت، بسیار متعالی و حکیمانه‌اند. (برای اطلاع از چرایی کمبود اطلاعات حدیثی و تاریخی از امام جواد علیه السلام، سال گذشته نکات مختصری بیان داشتم، برای آگاهی از آن ر.ک: https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/269 ) 🔶آن امام همام در سخنی حکیمانه می‌فرماید: «مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ: هر كس به سخن سخنرانى گوش دهد، او را پرستش كرده است. پس اگر او از خدا سخن بگويد خدا را پرستيده است، و اگر از زبان ابليس سخن بگويد ابليس را عبادت كرده است.» 🔶دو نکته: یک. این سخن حکیمانه نشان می‌دهد که ما پیش از شناخت اهل حق باید حق‌شناس باشیم و برای شناخت اهل باطل باید باطل شناس باشیم. دو. این سخن حکیمانه در برخی از کتاب‌های روایی (کافی، ج۶، ص۴۳۴) از امام باقر علیهم السلام نقل شده است و در برخی دیگر (تحف العقول، ص۴۵۶) از علیه السلام. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ما در کنگره ششم به طور رسمی از مخالفان جدی علوم انسانی اسلامی برای حضور در کنگره دعوت رسمی و علنی خواهیم کرد. و از همین‌جا هم اعلام می‌کنم که حاضریم میزگردهای علمی تشکیل دهیم و با مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی گفت‌وگو کنیم و نقدهای آنها را بشنویم. منتهی گاهی عده‌ای نمی‌خواهند با این فضا همراهی کنند و نمی‌خواهند علمی برخورد کنند. به عنوان مثال فلان روشنفکر ادعا می کند که اینها 40 سال است که حرف از علم دینی می‌زنند اما تا به حال 40 صفحه در مورد ایده خود منتشر نکرده‌اند! ما عرض می‌کنیم حداقل 4 هزار عنوان کتاب و رساله دکتری در این موضوع نوشته شده که نمایشگاه آن هم توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه قم برگزار شد. این حرف‌ها حاکی از این است که یا اطلاعی در این زمینه وجود ندارد و یا عده‌ای خیال می‌کنند این مسئله امری سیاسی و حکومتی است و علمی نیست. ما اعلام کرده‌ایم حاضریم در هر کجا که شما می‌گویید، ایده را مطرح کنیم و شما هم نقد کنید. لذا تعصب و تصلبی نداریم. مجمع با آغوشی باز از همه دغدغه‌مندان نسبت به علوم انسانی اسلامی، چه مخالفان و چه موافقان دعوت کرده و می‌کند. متن کامل گفت و گو: http://scih.ir/pSJCO مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch