🔴«دستگاه قضایی» و «نقد» و «آزاداندیشی»
🖊احمدحسین شریفی
[عضو کمیسیون نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی حوزه علمیه]
[۱] از جمله افتخارات علمی و فرهنگی اسلام، میدان دادن به آزاداندیشی و نقد و انتقاد علمی و سیاسی است. اهمیت این مسأله تا جایی است که حتی امام صادق علیه السلام که از مقام عصمت برخوردار است محبوبترین برادران ایمانی خود را کسانی میداند که او را نقد کنند! و نقدهای خود را به او هدیه کنند!
أحَبُّ اخوانی إلیَّ مَنْ أهْدی إلیَّ عیوبی.
[۲) امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم کراراً بر مسأله آزادی اندیشه و نقد در نظام جمهوری اسلامی تأکید کردهاند. حتی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی توصیههای مؤکد نسبت به برگزاری کرسیهای نقد و آزاداندیشی در مراکز علمی به ویژه حوزه و دانشگاه داشته و دارند.
[۳] البته طبیعت نقد، صراحت و تندی و تلخی و گزندگی آن است. و البته و هزار البته ناقد باید آداب اخلاقی نقد را نگه دارد و از هتاکی و بیادبی بپرهیزد؛ اما نقد شونده (صرف نظر از جایگاه علمی و اجتماعی خود) و حامیان و مریدان او نیز اخلاقاً باید ظرفیت خود را بالا ببرند. و نقد را حتی اگر از سوی ضعیفترین افراد جامعه باشد، با رویی گشاده پذیرا باشند و آن را هدیهای الهی تلقی کنند. نه آنکه به مقابله به مثل برخاسته و با توهین و بیادبی متقابل با ناقد برخورد کنند. خدا رحمت کند علامه مصباح یزدی را (که قطعاً در تحمل فحاشی و هتاکی و بیادبی دیگران، رکوردار است). ایشان از نقدها و حتی فحاشیها نه تنها غمگین نمیشد و هیچگاه (تأکید میکنم هیچ گاه) تقاضای رسیدگی قضایی به آنها را نداشت؛ بلکه آنها را نعمتی الهی برای خود میدانست و حتی به طنز میفرمود: در کنار درمانهای شیمیایی و گیاهی، «فحشدرمانی» هم برای سلامتی مؤثر است!
[گفتنی است که این بنده درباره آداب اخلاقی نقد فراوان سخن گفته و نوشتهام از جمله در کتاب اخلاق کاربردی و آیین زندگی که کتاب درسی دانشگاههای کشور هم هست. علاقمندان میتوانند برای آگاهی تفصیلی از دیدگاه و نظرگاه این بنده به آنجا مراجعه کنند.]
[۴] باید اجازه داد که فضای نقدهای علمی و سیاسی مسیر طبیعی خودش را طی کند و هتاکان و بیادبان مهجور و مطرود جامعه علمی شوند؛ یعنی جامعه علمی ما در اثر تضارب آراء و اندیشهها و نقدها آنقدر رشید شود که هتاکان و بیادبان جایگاهی در آن نداشته باشند.
[۵] به همین دلیل شخصاً معتقدم که مسؤولان قضایی نیز هرگز نباید به چنین مباحثی ورود کنند. طبیعی است که عینکی که مسؤولان قضایی و دادستانی کشور بر چشم دارند عینک جرمبینی و جرمشناسی و جرمانگاری و در نتیجه دستور پیگردهای قانونی و ... و نهایتاً بازداشت و زندانی کردن منتقد یا منتقدان است. اما نیاز به بیان ندارد که چنین کاری نه تنها کمکی به فضای علمی و سیاسی کشور و خدمتی به رشد فرهنگ نقد و نقدپذیری نمیکند بلکه جوّی از خفقان و ترس و وحشت و چاپلوسی ایجاد میکند که به طور قطع و یقین در درازمدت دود آن بیش از همه به چشم نظام سیاسی کشور خواهد رفت. به همین دلیل، ورود دستگاه قضایی را به مباحث انتقادی و آزاداندیشانهای که در حوزه یا دانشگاه صورت میگیرد، سمّ مهلک کرسیهای آزاداندیشی و نقد علمی و سیاسی میدانم.
[۶] افزون بر این، «گر حکم کنند که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند». اگر بناست دستگاه قضایی حکم تعقیب و بازداشت ناقدان بزرگان علمی حوزه و دانشگاه را (حتی بر فرض اینکه در نقد خود خامی کرده و جانب ادب را نگه نداشته باشند) صادر کنند، در همین دو سه ماه اخیر باید صدها و بلکه شاید هزاران نفر را از دانشگاهیان و حوزویان دستگیر کرده باشند! توهینی که یکی از شرکتهای تولیدی به استاد بزرگی چون #شفیعی_کدکنی، از افتخارات ادبیات فارسی، کرد؛ ناسزاها و لعن و فحاشیهایی که عدهای علیه #علامه_مصباح بیان کرده و میکنند؛ دهها و صدها طلبهای که در همین یک ماه اخیر با بدترین الفاظ و رکیکترین ناسزاها و فحاشیها از #علامه_حسنزاده آملی یاد کرده و میکنند و .... همگی باید بازداشت و محاکمه شوند! و .... آفات و آسیبهای چنین فضایی نیاز به توضیح ندارد.
#اخلاق
#اخلاق_نقد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی- پیشنیازهای علمی نظریهپردازی دینی ج۳۹.mp3
26.35M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و نهم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش چهاردهم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍️احمدحسین شریفی
⭕️ مدیران «ضعیف» به هنگام مواجهه با موانع و مشکلات، «اهداف و آرمانهای» خود را «تغییر» میدهند!
⭕️در مقابل، مدیران «قوی»، در گام اول سعی میکنند موانع و مشکلات را از سر راه خود بردارند؛ اگر امکان برداشتن آنها را نداشته باشند، «مسیر» خود را برای دستیابی به اهداف و آرمانها «تغییر» میدهند، اما هرگز دست از آرمانها و اهداف خود بر نمیدارند.
🔸همین سخن درباره افراد و جوامع هم صادق است.
🔷به تعبیر زیبای #صائب_تبریزی:
در سد سکندر بتوان رخنه فکندن
گر داعیهی همت مردانه زند موج
(صائب تبریزی، غزلیات، شماره ۲۲۷۲)
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
بررسی نقش مبانی انسانشناختی صدرالمتألهین در تحلیل مدینه فاضله.pdf
265.8K
🔴 فایل مقاله
🖊احمدحسین شریفی
🔶 عنوان مقاله: «بررسی نقش مبانی انسانشناختی صدرا در تحلیل مدینه فاضله»
🔷انتشار در مجله علمی- پژوهشی معرفت سیاسی شماره ۱۹ سال ۱۳۹۷
#مقالات
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸حکایتی از عبید زاکانی
جنازهای را بر سر راهی میبردند،
درویشی با پسر بر سر راه ایستاده بودند؛
پسر از پدر پرسید:
بابا در صندوق چیست ؟
گفت: آدمی!
گفت: کجایش میبرند؟
گفت: به جایی که نه خوردنی باشد،
و نه پوشیدنی، نه نان و نه هیزم!
نه آتش، نه زر، نه سیم، نه بوریا و نه گلیم!
گفت: بابا مگر به خانه ما میبرندش؟!
(#عبید_زاکانی، لطایف، ص۱۱۶)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔸شاید مأخذ حکایت بالا که از عبید زاکانی نقل کردم، این اشعار مولوی در دفتر دوم مثنوی باشد:
کودکی در پیش تابوت پدر
زار مینالید و بر میکوفت سر
کای پدر آخر کجاات میبرند
تا ترا در زیر خاکی آورند
میبرندت خانهای تنگ و زحیر
نی درو قالی و نه در وی حصیر
نی چراغی در شب و نه روز نان
نه درو بوی طعام و نه نشان
نی درش معمور نی بر بام راه
نی یکی همسایه کو باشد پناه
چشم تو که بوسهگاه خلق بود
چون شود در خانهٔ کور و کبود
خانهٔ بیزینهار و جای تنگ
که درو نه روی میماند نه رنگ
زین نسق اوصاف خانه میشمرد
وز دو دیده اشک خونین میفشرد
گفت جوحی با پدر: ای ارجمند
والله این را خانهٔ ما میبرند
گفت جوحی را پدر: ابله مشو
گفت: ای بابا نشانیها شنو
این نشانیها که گفت او یک بیک
خانهٔ ما راست بی تردید و شک
نه حصیر و نه چراغ و نه طعام
نه درش معمور و نه صحن و نه بام
(مثنوی معنوی، دفتر دوم، ابیات ۳۱۱۶- ۳۱۲۷)
🔷البته آنگونه که بدیعالزمان فروزانفر آورده است مأخذ داستان مولوی هم حکایتی است که ابوالفرج اصفهانی در الاغانی نقل کرده است:
✔️«قال ابن الدراج الطفیلی: «مرت بی جنازة و معي ابن و مع الجنازة امرأة تبكيه و تقول: بك يذهبون الي بيت لا فراش فيه و لا وطاء و لا ضيافة و لا غطاء و لا خبز و لا ماء»
فقال لي ابني: «الي بيتنا و الله يذهبون بهذه الجنازة»
فقلت له: «و كيف ويلك»؟
قال: «لأن هذه صفحة بيتنا»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دکتر مهدی جمشیدی و یک خدمت ناخواسته!
🖊احمدحسین شریفی
🔶این روزها فضای عمومی برخی از حوزههای علمیه به تبع فضاسازی رسانهای برخی از جریانهای سیاسی نام و نشاندار، درگیر نقدی است که جناب دکتر جمشیدی نسبت به سخنان آیتالله صافی گلپایگانی(حفظه الله) درباره روابط خارجی کشور داشتند.
🔶با اینکه جناب دکتر جمشیدی خود، نسبت به تندی و احیاناً ناصوابی برخی از تعابیری که در نقدشان به کار گرفته بودند، متفطن شدند و رسماً هم عذرخواهی کردند، اما گویا برخی از افراد و جریانهای سنتی که ظاهراً در این مسأله با مخالفان نام و نشاندار روحانیت و مرجعیت، اشتراک منافع پیدا کردهاند! بنای رها کردن این موضوع را ندارند و به نظر میرسد حتی اعدام و به چوبه دار کشاندن این منتقد جوان نیز آنها را راضی نخواهد کرد!
🔶نکته عبرتآموز ماجرا، و خدمت ناخواستهای که نقد دکتر جمشیدی در پی داشت، این است که میتوان با مطالعه این فضا و دقت در حساسیتهای ابراز شده، فهم واقعبینانهای از عالَم ذهنی پارهای از روحانیان و نیروهای فعال در حوزههای علمیه و حساسیتهای دینی و فرهنگی آنان به دست آورد.
🔶آگاهان به خوبی میدانند که در دهههای اخیر بزرگترین مقدسات اسلامی مورد اهانت و تمسخر قرار گرفته است اما هرگز شاهد این حجم از حساسیت نبودهایم! چند دهه است که بیشترین هجمهها علیه توحید و قرآن در فضای علمی و فرهنگی و رسانهای کشور در جریان است، اما از سوی بسیاری از مدعیان مرزبانی از آموزههای دین، هیچ توجهی نشده است! از نظر اجتماعی نیز بدترین منکرها در حال شیوع است، (حتی در شهر قم یعنی شهر روحانیت) اما هرگز چنین مقابلهای با آنها صورت نگرفته است!
🔶این در حالی است که به تعبیر شهید مطهری(ره) «در همان حال روى يك مسئلهاى كه احياناً ناشى از يك غفلت و اشتباه بوده و غرضى در كار نبوده است، اى بسا تذكر دوستانه مشكل را حل مىكرد، چه جار و جنجال راه مىافتد كه جز دشمنان اسلام كسى از آن سود نمىبرد.» (مجموعه آثار، ج۳۰، ص۴۷)
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 شفافیت مالی مسؤولان
🔸عمل والی جدید هرات به مطالبه «شفافیت مالی مسؤولان»
🔸مطالبهای که سالهاست رهبر معظم انقلاب آن را فریاد میکشد، اما مسؤولان جمهوری اسلامی این مطالبه شفاف را در پیچ و خم قانونگذاری آنقدر ناشفاف کردهاند که حتی در صورت تصویب و اجرا، بعید است دیگر بتواند اعتماد مردم را جلب کند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
از احمقها دوری کنید.
با آنها همکلام نشوید.
امام صادق(ع) میفرماید:
«مَن لَم يَجْتَنِبْ مُصادقَةَ الأحمَقِ أوْشَكَ أنْ يَتَخلّقَ بأخْلاقِهِ؛
کسی كه از دوستى با احمق دورى نكند بزودى خلق و خوى او را به خود گيرد»
به تعبیر یکی از نویسندگان:
«احمقها اول سطح شما را تا سطح خودشان پایین میکشند،
بعد با تجربهی یک عمر زندگی در آن سطح،
شما را شکست میدهند!» (مارک تواین)
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
امتداد فلسفه اسلامی-استاد احمدحسین شریفی-1400.7.6.mp3.~~~.mp3
37.68M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع سخنرانی:
امتداد اجتماعی فلسفه
🔷 جلسه اول
🔶زمان: ۶/ ۷/ ۱۴۰۰
🔶محل: موسسه تخصصی فلسفه اسلامی
🔲توصیه: به علاقمندان به فلسفه و علوم انسانی و امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، استماع این جلسه را توصیه میکنیم.
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دست خط مرحوم آیتالله سیدعلی قاضی طباطبائی؛ (از جمله تأثیرگذارترین عارفان عالم تشیع در سدههای اخیر؛ استاد عرفانی علامه طباطبائی و آیتالله بهجت و آیتالله شیخ محمدتقی آملی رضوان الله تعالی علیهم اجمعین:)
«اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ میماند»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از آن رئیسجمهور تا این رئيسجمهور
✍ احمدحسین شریفی
تا چند ماه پیش رئیسجمهوری داشتیم که حتی به هنگام دیدار از مپنا (شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران) از ماشین خارجی خود پیاده نشد تا با مهندسان و صنعتگران برجسته کشوری گفتگویی کند!
اما امروز رئیس جمهوری داریم که میتوان گفت «مردمیترین رئیسجمهور دنیا» است. او با طمأنینه و آرامش پای سخنان عشایر و کشاورزان مینشیند و میشنود و بلافاصله دستورات لازم را برای مشکلگشایی صادر میکند.
حقیقتاً روزانه باید شکرگزار خدای متعال بود که دلهای مردم را برای انتخاب چنین مردی هدایت کرد. مردی که به زورگویان و مستکبران عالم اعتنا نمیکند و در برابر صاحبان انقلاب چنین خاکنشین و خاکسار است.
نکته: هم رئيسجمهور پیشین روحانی بود و هم رئيسجمهور فعلی! و این بهترین نشانه است که مردم هرگز نباید روحانیت را با لباس قضاوت کنند. روحانی بودن به مرام و معنویت و اخلاق و عزت و مردمی بودن است و نه به لباس و اندازه عمامه و رنگ عبا و قبا. در صدر اسلام لباس منافقان و لباس مؤمنان و حتی پیامبر اکرم(ص) یکسان بود!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی- پیشنیازهای علمی نظریهپردازی دینی ج۴۰.mp3
21.5M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس چهلم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش پانزدهم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴توصیههای سلوکی آیتالله قاضی طباطبائی
🖊احمدحسین شریفی
🔘بخش اول: تفکر
_________________
سیدعلی قاضی طباطبائی سال ۱۲۸۲ قمری (فروردین ۱۲۴۸) در شهر تبریز به دنیا آمد و سال ۱۳۶۶ قمری (بهمن ۱۳۲۵) در نجف اشرف از دنیا رفت و جنازه مطهرشان در قبرستان وادیالسلام، جایی که خیلی به آن علاقه داشت و فراوان آنجا میرفت و ساعتها در آنجا سر در جیب تفکر مینهاد، دفن شد.
او افزون بر تخصص در فقه و اصول و تفسیر و رجال و درایه و ادبیات عرب، از بزرگترین عارفان و تأثیرگذارترین مربیان معنوی در دوران معاصر بوده است. او که خود پرورشیافته عارفان و زاهدان بزرگی چون شیخ محمد بهاری و سیداحمد کربلایی (هر دو از شاگردان عرفانی ملاحسینقلی همدانی) بود، پرورشدهنده شاگردانی افسانهای چون آیتالله محمدتقی آملی، علامه طباطبائی، آیتالله الهی طباطبائی، آیتالله بهجت، آیتالله مرعشی نجفی، شهید دستغیب، سیدهاشم حداد و سیدعبدالکریم کشمیری نیز بود.
یکی از ویژگیهای سلوکی آیتالله #قاضی_طباطبائی تفکر بود. او فراوان به قبرستان وادیالسلام میرفت و ساعتهایی طولانی را در آنجا به تفکر سپری میکرد. آیتالله محمدتقی آملی، از تربیتیافتگان مکتب عرفانی آیتالله قاضی، میگوید:
«من مدتها میدیدم که مرحوم قاضی دو سه ساعت در وادیالسلام مینشینند، با خود میگفتم: «انسان باید زیارت کند و برگردد و به قرائت فاتحهای روح مردگان را شاد کند، کارهای لازمتر هم هست که باید به آنها پرداخت!» این اشکال در دل من بود اما به احدی ابراز نکردم. مدتها گذشت و من هر روز برای استفاده از محضر استاد به خدمتش میرفتم، تا آنکه از نجف اشرف بر مراجعت به ایران عازم شدم ولیکن در مصلحت بودن این سفر، تردید داشتم. این نیت هم در ذهن من بود و کسی از آن مطلع نبود. شبی بود میخواستم بخوابم؛ در آن اتاقی که بودم، در تاقچه پائین پای من کتاب بود؛ کتابهای علمی و دینی. در وقت خواب، طبعاً پای من به سوی کتابها کشیده میشد، با خود گفتم: برخیزم و جای خواب را تغییر دهم یا لزومی ندارد، چون کتابها درست مقابل پای من نیست و بالاتر قرار گرفته، و این، هتک حرمت کتاب نیست. بالاخره بنابر آن گذاشتم که هتک حرمت نیست و خوابیدم. صبح که به محضر استاد، مرحوم قاضی رفتم و سلام کردم: فرمود: «علیکم السلام! صلاح نیست شما به ایران بروید. و پا دراز کردن به سوی کتابها هم هتک احترام است.» بیاختیار هول زده گفتم: «آقا! شما از کجا فهمیدهاید؟» فرمود: «از وادی السلام فهمیدهام».
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
امتداد فلسفه اسلامی . استاد احمد حسین شریفی جلسه دوم 3آبان 1400.mp3
27.66M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع سخنرانی:
امتداد اجتماعی حکمت متعالیه
🔷 جلسه دوم
🔶زمان: ۳/ ۸/ ۱۴۰۰
🔶محل: موسسه تخصصی فلسفه اسلامی
🔲توصیه: به علاقمندان به فلسفه و علوم انسانی و امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، استماع این جلسه را توصیه میکنیم.
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قطاری که به هنگام عبور از مناطق مسکونی، به منظور حفظ حریم خصوصی، پنجرههایش به طور خودکار مات میشوند!
🔻اگر آدمیان بخواهند، تکنولوژی میتواند از بهترین خادمان زیست اخلاقی و انسانی باشد.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴توصیههای سلوکی آیتالله قاضی طباطبائی
🖊احمدحسین شریفی
🔘بخش دوم: اهتمام به نماز و نماز شب و توسل به اهل بیت به ویژه سیدالشهداء(ع)
_________________
🔻اهتمام به نماز
آیتالله سیدعلی قاضی، در وصیتنامه خود مینویسد «عمده وصیت من نماز است. نماز را بازاری نکنید، اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیحه صدیقه کبری سلام الله علیها و آیة الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود»
🔻نماز شب
علامه طباطبايی میفرماید روزی در نجف اشرف «کنار در مدرسهای ایستاده بودم که قاضی از آنجا عبور میکرد؛ چون به من رسید، دست خود را بر روی شانه من گذاشته و فرمود: «ای فرزند! دنیا میخواهی، نماز شب بخوان؛ آخرت میخواهی، نماز شب بخوان»
🔻اهتمام به توسل به اهل بیت به ویژه سیدالشهداء
از نگاه مرحوم قاضی سیر و سلوک صحیح الی الله و وصول به مقام توحید جز از راه پذیرفتن ولایت ائمه و حضرت زهرا سلام الله علیها ناشدنی است. او بر توسل به ائمه اطهار به ویژه امام حسین علیه السلام تأکیدی ویژه داشت. خود آن عارف بزرگ میگفته است:
«من اگر به جایی رسیده باشم از دو چیز است: قرآن کریم و زیارت امام حسین علیه السلام»
در وصیتنامه خود نیز چنین مینویسد:
«در مستحبات تعزیهداری و زیارت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما بجا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمیشود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرم ترک نشود.»
#قاضی_طباطبائی
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔲علوم انسانی اسلامی: محالاندیشی یا واقعبینی؟
در گفتگوی
دکتر علی پایا
و
دکتر احمدحسین شریفی
🔴زمان:
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ؛ ساعت: ۱۸- ۲۰
⭕️لینک شرکت در جلسه👇👇
http://iwo.ir/elmedini
🌹🌹🌹
🖊احمدحسین شریفی
⭕️برای رسیدن به آرمانها باید واقعیتها را شناخت و بر اساس واقعیتها و شرایط شخصی و محیطی و اجتماعی، گامهای حرکت خود را تنظیم کرد.
آرمانها را باید به اهدافی کوچکتر و دسترسپذیرتر تقسیم کرد، در آن صورت هر چند ممکن است قدری دیرتر، اما راحتتر و مطمئنتر به هدف خواهیم رسید.
#اخلاق
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
۱۱ اکتبر، ۷.۰۹.mp3
52.24M
🎤 احمدحسین شریفی
🔴موضوع سخنرانی: بزرگداشت شخصیت علمی و عملی علامه حسنزاده آملی
🔷زمان: ۱۹ مهر ۱۴۰۰
🔸مخاطبان: اساتید حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی
#علامه_حسنزاده
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مسأله کتاب و کتابخوانی در ایران: زخمی کهنه و کشنده!
🖊احمدحسین شریفی
⭕️ناصر پورقمی در مقالهای با عنوان «کتاب، یک کالای بیمصرف» که در آذر ماه سال ۱۳۴۹ در شصت و هفتمین شماره هفتهنامه نگین منتشر شد، مینویسد(ص۱۰-۱۱):
«اکنون از جمعیت ۲۸ میلیون نفری ایران نزدیک به ده میلیون نفر، به مفهوم عام باسوادند. یعنی قادر به خواندن و نوشتن هستند. ... از سوی دیگر، تیراژ کتاب در ایران از پانصد نسخه آغاز میشود و ... به طور معمول تیراژ کتاب در حدود هزار تا سه هزار نسخه است. در حالی که اگر حتی بیست دررصد از باسوادانما به مفهوم عام کتابخوان بودند و دیگران هم در حاشیه گهگاه کتاب میخواندند، تیراژ عادی کتاب در ایران از مرز ۵۰ هزار نسخه تجاوز میکردو چنین وضعی خود موجب ایجاد امکانات و عوامل مساعدی در کار کتاب میشد....»
⚫️مع الاسف باید گفت:
اکنون (آبان ۱۴۰۰) پس از ۵۱ سال از انتشار این مقاله و بیان این زخم کهنه فرهنگی، جمعیت ایران حدوداً سه برابر شده است، و بیش از ۹۰ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی هم باسوادند. در حالی که تیراژ کتابها از ۱۰۰ نسخه و حتی بعضاً کمتر شروع میشود! در حالی که اگر بنا بود توقع ۵۰ سال پیش ناصر پورقمی برآورده میشد، باید تیراژ کتابهای ما نزدیک ۲۰۰ هزار نسخه میشد! تصور کنید که حتی اگر تیراژ کتابها ۲۰ هزار نسخه هم میبود، افزون بر رشد فرهنگی عامه مردم، چه تحول عظیمی در صنعت چاپ و نشر و نویسندگی کشور ایجاد میشد!
✔️آیا این پسرفتها نشان از ناکارآمدی فعالیتهای فرهنگسازی متصدیان مربوطه در طول پنجاه سال گذشته نیست؟!
✔️آیا میتوان با استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور، تحولی بنیادین در این «فرهنگ کتابگریزی» و «فرار از مطالعه» ایجاد کرد؟
#کتاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴پیامبر اکرم(ص) و اهتمام به حفظ پوشش گیاهی و درختی اطراف مدینه
🖊احمدحسین شریفی
🔶شهاب الدین یاقوت حَمَوی (م۶۲۶ق) در کتاب ارزشمند معجم البلدان میگوید پیامبر اکرم(ص) قطع درختان مدینه را تا شعاع یک برید از هر طرف، ممنوع کرد: «حرّم رسول اللّه(ص) شجر المدينة بريدا في بريد من كل ناحية». [«برید» یکی از مهمترین واحدهای اندازهگیری در محاسبات پیشینیان بوده است. اغلب فقیهان و جغرافیدانان، هر برید را به اندازه حدود ۲۲ کیلومتر دانستهاند. بر این اساس پیامبر اکرم(ص) تصرف در فضای سبز اطراف مدینه تا شعاع ۲۲ کیلومتر را ممنوع اعلام کرد.]
🔶پیامبر اکرم(ص) پانزده قرن پیش، که در هیچ جای دنیا دغدغههای محیطزیستی و تأمین هوای سالم و امثال آن وجود نداشت، اینچنین در اندیشه حفظ و بلکه تقویت کمربند سبز اطراف مدینه بود. مع الاسف بسیاری از شهرداران ما علیرغم تحصیلات مربوط به شهرسازی و بهرهگیری از مشاوران متخصص و ... هنوز هم توانایی درک و عمل به چنین ارزشهایی را ندارند!
🔶فقط کافی است تصور کنید که اگر در اطراف شهرهای ما نیز تا شعاع ۲۲ کیلومتر پوشش گیاهی و درختی وجود داشت از چه محیط زیست سالم و بالنده و بانشاطی برخوردار بودیم.
#اخلاق
#محیط_زیست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴منتشر شد
🔶کتاب «راههای اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم» نوشته استاد احمدحسین شریفی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد
⭕️استاد در این اثر با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب از دریچه اخلاق، آن را به عنوان فرمانی برای جهاد «اخلاقگستری» در زندگی فردی و اجتماعی توصیف میکند.
⭕️نویسنده میکوشد موضوع راههای اصلاح اخلاق اجتماعی را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین کند. بدین منظور ابتدا تصویری از عناصر اصلی بیانیه گام دوم عرضه میکند؛ و سپس به تحلیل جایگاه اخلاق و مسائل اخلاقی در این بیانیه میپردازد.
⭕️در مرحله بعد، نویسنده نکاتی درباره «جهاد اخلاقی» از نگاه آیتالله خامنهای و با محوریت بیانیه گام دوم ذکر کرده و پایههای نظری «اصلاح اخلاق اجتماعی» را تحلیل میکند.
⭕️بخش دوم این کتاب، به تشریح ده گام اساسی برای اصلاح اخلاق اجتماعی اختصاص یافته است:
آگاهی از آسیبها و نقصها، تلاش در جهت تغییر و اصلاح بینش و نگرش، تقویت باورهای دینی، ارائه آموزشهای مصداقی، برجستهسازی زندگی الگوها، ترویج عزت فرهنگی و تولی و تبری فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی، مدیریت رفتارهای مشهوران و نخبگان، اصلاح رفتار حاکمان، جدیت در برخورد با هنجارشکنیها و هنجارشکنان، و بالاخره امیدآفرینی و برجستهسازی خوبیها، ده گام اصلاح اخلاق اجتماعی هستند که در این نوشته، با استناد به بندهای مختلف بیانیه گام دوم، به عنوان گامهای لازم برای اصلاح اخلاق اجتماعی بیان شدهاند.
لینک خرید اینترنتی کتاب 👇👇👇
https://www.ricac.ac.ir/book/538
__________________
@Ahmadhoseinsharifi
🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️آغاز غیراخلاقی فصل هشتم برنامه خندوانه!
🖊احمدحسین شریفی
🔶برنامه پر بیننده خندوانه، با استناد به خبر برخی از خبرگزاریهای بدنام غربی که نوشته بودند «در جریان دیدار با کامیلا همسر شاهزاده چارلز در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی در گلاسکوی اسکاتلند جو بایدن نتوانست باد شکم خود را کنترل کند» بخش زیادی از نخستین برنامه فصل جدید خود را به تمسخر و دست انداختن جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا، اختصاص داد!
◾️برخی از خبرگزاریهای مسما به «ارزشی» (مثل جهاننیوز و مشرقنیوز و ...) نیز این رفتار زشت و شنیع برنامه خندوانه را برجسته کرده و در فهرست پربینندهترین خبرهای خود گذاشتهاند!
🔲 اما باید دانست که ما حق نداریم رفتارهای غیراختیاری حتی دشمنان خود را تمسخر کرده و دستمایه خنده دیگران کنیم. ما مسلمانیم و افتخار پیروی از مکتب علی(ع) را داریم. برفرض که بایدن یا هر کس دیگری به دلیل بیماری یا هر دلیل دیگری نتوانسته باشد چنان کنترلی بر خودش داشته باشد، اسلام به ما اجازه بازگو کردن و انتشار گسترده آن رفتار غیراختیاری را نداده است. امام علی(ع) به ما توصیه میکنند: «عَظِّمُوا أَقْدارَکمْ بِالتَّغافُلِ عَنْ الدَّنِی مِنَ الأمُور؛ با نادیده گرفتن مسائل پست، ارزش خود را بالا ببرید.»
⭕️البته نیاز به گفتن نیست که این سخن به معنای دفاع از آمریکا یا رئيس جمهور مفلوک و ظالم آن نیست؛ بلکه برای دفاع از اخلاق و ارزشهای انسانی و اسلامی است.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⭕️«تفکر»، «انسانیت» و «عبادت»
🖊احمدحسین شریفی
🔶علیرغم اینکه بسیاری از فیلسوفان و انسانشناسان، فصل ممیز آدمی از سایر موجودات را «عقلانیت و تفکر» دانسته و در تعریفی مشهور انسان را «حیوان ناطق» یعنی حیوان عاقل نامیدهاند؛ اما حقیقت آن است که تاریخ بشر و تاریخ فعالیتهای بشری به ویژه در تعاملات با طبیعت و روابط با سایر آدمیان و سایر ملتها این گزاره را تأیید نمیکند! تاریخ بشریت پر است از الحاد و شرک و بیاخلاقی؛ تاریخ بشریت پر است از جنگ و خونریزی؛ تاریخ بشریت پر است از حسادت و دروغ و حیله و فریبکاری! آدمیان روباه را به عنوان حیوانی مکار معرفی میکنند، در حالی که مکر و حیله روباه دربرابر مکاری و فریبکاری آدمی چیزی به حساب نمیآید! آدمیان حتی قدرت خودفریبی هم دارند چه رسد به فریبدادن دیگران!
🔶به هر حال، اگر چنان تعریفی از انسان را بپذیریم باید بگوییم که این «حیوانِ راستقامتِ دو پا» هنوز به مقام «انسانیت» نرسیده است!
🔶به همین دلیل، یکی از مهمترین کارویژههای وحی الهی و یکی از مهمترین اهداف پیامبران بزرگ و همچنین یکی از مهمترین وظایف امامان معصوم علیهم السلام، دعوت بشریت به «عقلانیت» و «تفکر» و «اندیشهورزی» در همه ابعاد زندگی بوده است. قرآن کریم در سیصد آیه ما را دعوت به تعقل و تدبر و تفکر و تأمل میکند.
🔶بلکه در تراوزی نظام ارزشی دین، علیرغم برداشت ظاهربینان و سطحینگران، «دائم الصوم» بودن و «دائم الصلاة» بودن لزوماً نشانه «دائم العبادة» بودن نیست! اولیای دین عبادت اصلی و بنیادین را «تفکر» و «تعقل» و «اندیشه کردن» دانستهاند. تفکر در جلوههای حضرت حق، اندیشه در نعمتهای الهی، تدبر در سرشت و سرنوشت انسان، و به طور کلی تفکر در همه امور.
🔶#امام_صادق علیه السلام میفرماید:
«تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ؛ لحظهای اندیشیدن ارزشمندتر از شبی را به عبادت گذراندن است»
🔶#امام_حسن_عسکری علیه السلام، چه زیبا میفرماید:
«لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللَّهِ؛ عبادت به بسيارى نماز و روزه نيست، بلكه به بسيار انديشيدن در كار خدا است.»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹