eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
361 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درود خدا بر این فرمانده لشکر ولایت، چه زیبا منطق حسینیان این عصر را بیان می‌کند. در تقابل انقلاب اسلامی و لیبرال دموکراسی یا در جبهه حسین هستی و یا جبهه یزید؛ اگر در ذیل ولایت سیدعلی نیستی شک نکن در ذیل ولایت طواغیت و یزیدیان زمان هستی؛ جبهه سومی وجود ندارد. «ما ترکناک یا ابن الحسین» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️السلام علیک یا ثار الله 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از اوصاف مشهور ابی‌عبدالله الحسین علیه السلام این است که او «ثار الله» است. 🔻امام صادق علیه السلام در زیارت‌نامه آن حضرت چنین می‌فرمود: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ؛ سلام بر تو ای خون خدا و فرزند خون خدا» 🔻در میان موجودات مادی، تنها «موجودات ذي‌روح‌»اند که خون دارند. و خون «مایه» حیات و «نشانه» حیات و «دلیل» حیات آنهاست. 🔻با استفاده از تشبیه معقول به محسوس گفته شده که حسين «خون خدا»ست؛ او ثارالله است؛ و اين يعني آنکه حسين نشانه الوهیت و دلیل الوهیت و مایه حیات و هستی خدا در میان مردمان و در پهنه‌ی تاريخ بشريت است. او نشانه‌ی جريان الوهيت در حيات بشري و روح الهی در کالبد بی‌جان انسانیت است. حسين جلوه‌ی تام ملکوت در عالم ناسوت و تجسم و تحقق عینی روح الهی است. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷حلال‌خواری و شکرگزاری عطار نیشابوری در تذکره الاولیاء به نقل از یکی از عارفان می‌نویسد: «می‌گفت: هر بامداد که بیدار می‌شوم می‌دانم که چه کسی لقمه حلال خورده و یا حرام؟ پرسیدند چگونه؟ گفت: آنکه حرام خورده باشد مرتب صحبت‌های بیهوده و لغو کرده و فحش و غیبت می‌گوید و آنکس که حلال خورده، زبان به شُکر و ذکر دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خوبی‌افزاییِ «مجلس خوبان» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از راه‌های شناخت حکیمان و فرزانگان و وارستگان این است که ببینیم با حضور او چه فضایی ایجاد می‌شود. فضایی معنوی یا فضایی شیطانی؟ آیا انگیزه خیر و خوبی و صلاح در حاضران ایجاد می‌کند یا نفسانیات و خواسته‌های غیر الهی را در آنها تحریک می‌کند؟ به تعبیر امام زین‌العابدین علیه السلام: «مَجَالِسُ الصَّالِحِينَ دَاعِيَةٌ إِلَى الصَّلَاح‏؛ محفل صالحان، انگیزه صلاح و خوبی را برمی‌انگیزد» به تعبیر ملاجلال‌الدین بلخی: معجزاتی و کراماتی خفی بر زند بر دل ز پیران صفی در درون‌شان صد قیامت نقد هست کمترین آنکه شود همسایه مست پس جلیس الله گشت آن نیک‌بخت کو به پهلوی سعیدی برد رخت eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
تربیت دینی- تربیت سکولار.mp3
36.09M
🎤 احمدحسین شریفی 🔴 موضوع سخنرانی: تربیت دینی - تربیت سکولار در همایش دو روزه سازمان بسیج فرهنگیان کشور با عنوان "معلمان گام دوم انقلاب اسلامی، افسران سپاه پیشرفت" تاریخ: 8 مرداد 1401 مکان: تهران - اردوگاه شهید باهنر eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هفتاد و دو ماه، روی نی ها دیده لب های عطش، کنار دریا دیده جانم به فدای حضرت صبر،که او نشکست، اگر چه داغ مولا دیده ✍محمّد شریفی
🔴انقلاب اسلامی و فراگیری روشنفکری 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فراوان درباره دلایل افول و حتی مرگ روشنفکری در ایران سخن می‌گویند. مقصران وضعیت اسفناک جریان روشنفکری را گاهی «مردم» و گاهی «حکومت» و گاهی «ابتذال فکر و اندیشه در گستره جهان» و ... می‌دانند! می‌گویند مردم، دچار روزمرگی شده و علاقه‌ای به ایده‌ها و سخنان آرمان‌گرایانه روشنفکران ندارند؛ یا می‌گویند دولتمردان به دلیل تأثیرپذیری از فضای پوپولیستی نمی‌خواهند به سخنان روشنفکران گوش دهند! به همین دلیل شاهد افول جایگاه روشنفکران و بی‌مخاطب شدن آنان هستیم. به نظر این بنده، جریان روشنفکری غربزده به این دلیل رو به افول نهاده است که اولاً، در سایه روشنگری‌های عالمان اسلامی، مقلدانه بودن اندیشه‌های آنان آشکار شده است؛ ثانیاً، سستی و ناکارآمدی بسیاری از اندیشه‌های لیبرالی و غربی، به عنوان منبع فکری اینان، برای همگان آشکار شده است؛ ثالثاً، قوت و عقلانیت و استحکام اندیشه‌های اسلامی در تقابل با اندیشه‌های لیبرالی مجال دفاع آشکار از اندیشه‌های غربی را گرفته است. اما جریان‌ روشنفکری خیرخواه و خادم نه تنها خاموش نشده است بلکه به برکت انقلاب اسلامی همگانی شده است. انقلاب اسلامی و روشنی‌افزایی‌ها و آگاهی‌بخشی‌های آن و توسعه علم و دانش و آگاهی در میان آحاد مختلف ایرانیان پس از انقلاب موجب شده است سخنان و ایده‌هایی که تا پیش از انقلاب مخصوص محافل خاص و جمع‌های «محدود» و «عزلت‌گزیده» روشنفکری بود، اکنون و به برکت انقلاب اسلامی در میان آحاد مردم حتی جوانان و نوجوانان و در سراسر کشور و در همه ساحت‌های فردی و اجتماعی زندگی مردم جاری شود. 🔻یکی از ثمرات انقلاب اسلامی، روشنی‌بخشی و بصیرت‌دهی به همه مردم بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«می ‌صبح فروغ» شب و «هنر» روز 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نظم و انضباط از مهم‌ترین مؤلفه‌های است. در سبک زندگی اسلام‌پسند، برای هر کدام از ساعات شبانه‌روز و برای تک‌تک ایام هفته و حتی ماه‌های سال حساب‌های معنوی و مادی خاصی در نظر گرفته شده است. «شب» برای آرامش و عبادت و راز و نیاز و «فردسازی» است و «روز» برای کار و تلاش و «جامعه‌پردازی». شب برای تصحیح و تعمیق روابط انسان با خود و خدای خودش است و روز برای تعاملات اجتماعی و زیستی. قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلًا. إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَوِيلًا(مزمل، ۶-۷) ساعت‌هاى شب استواردارنده‏تر مر قدم را بر قيام آوردن، و راست‏دارنده‏تر است مر زفان را در قرآن خواندن. مر ترا در روز گشتن بسيار است قضاى حاجات را. (ترجمه نسفی، م ۵۳۷ق) هویت آدمی نیز بر اساس همین روابط چهارگانه (رابطه انسان به خودش، خدا، جامعه و محیط زیست) ساخته می‌شود و شکل می‌گیرد. کسانی که از مناجات‌ها و نجواها و خلوت‌های شبانه بی‌بهره‌اند، تعاملات اجتماعی و محیطی روزانه آنان نیز انسانی نخواهد بود: به تعبیر زیبای : آن زمان وقت می صبح فروغ است که شب گرد خرگاه افق پرده‌ی شام اندازد روز برای کار و تلاش و تعاملات اجتماعی است و نه خلوت و انس و کسب فیوضات رحمانی. باز هم به تعبیر خیلی زیبای حافظ: روز در کسب هنر کوش که می خوردن روز دلِ چون آینه در زنگ ظلام اندازد eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
به راستی اینان که هر ساله به «ادعای واهی» تأسی به حضرت زینب سلام الله علیها، چنین رفتارهای نامعقول و نامشروعی انجام می‌دهند، به هنگام دفاع از حرم مطهر کبری (س) کجا بودند؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فایل فقط مطالعه ظواهر زندگی مورچگان است؛ عالم مورچگان همچون همه مخلوقات خدای متعال بواطن و حقایقی بسیار نهفته دارند که از قلمرو درک عموم آدمیان خارج است. آیه ۱۸ سوره نمل گوشه‌ای از حقایق مربوط به مورچگان را نشان می‌دهد: حَتَّى إِذا أَتَوْا عَلى‏ وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُون‏ (نمل، ۱۸) معتقدان به نظریه تکامل داروین چقدر ساده‌لوحند که گمان می‌کنند همه اینها در اثر یک تغییرات تصادفی در ژنوم موجودی تک‌سلولی و بدون هیچ طرح و برنامه پیشین و صرفاً به منظور انطباق با شرایط محیطی رخ داده است!!! eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
نقدی بر یکی از مهم‌ترین مبانی «روشنفکری دینی» اصناف سه‌گانه دينداري.pdf
160K
🔴نقدی بر یکی از مهم‌ترین مبانی فکری روشنفکری دینی: نظریه «اصناف‌ سه‌گانه دینداری» ✍️احمدحسین شریفی 🔻یکی از مهم‌ترین بنیان‌های فکری جناب دکتر عبدالکریم سروش نظریه «اصناف‌ سه‌گانه دینداری» است. خود وی این نظریه را به عنوان يکي از مباني و اصول روشنفکري ديني و يک «ضرورت دين‌شناسانه و اصلاح‌گرايانه» معرفي می‌کند: دينداري معيشت‌انديش (به تعبير پيشين‌شان دينداري مصلحت‌انديش/ دينداري غايت‌انديش)،‌ دينداري معرفت‌انديش و دينداري تجربت‌انديش. 🔻استاد شریفی در نوشتاری کوتاه ضمن تبیین دقیق این دیدگاه، نقدهایی جدی بر آن وارد کرده است. 🔷امید است که این نقدها مورد توجه مخاطبان فرهیخته قرار بگیرد. 🔻ضمناً از نکته‌نظرات مخالفان و موافقان استقبال می‌کنیم. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جایگاه اخلاق در اندیشه فلسفی زنون سیتیونی 🖊احمدحسین شریفی 🔶زنون سیتیونی(۳۳۵-۲۶۴ق‌م)، بنیانگذار مکتب رواقی، در دو تشبیه معنادار و زیبا، اهمیت و جایگاه اخلاق و منطق و طبیعیات را چنین بیان می‌کرد: «فلسفه همچون باغي است كه در آن منطق ديوار است و طبيعيات درختان و اخلاق ميوه؛ يا مانند تخم مرغي است كه در آن منطق پوست و طبيعيات سفيده و اخلاق زرده است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
روبرت کارتر، روزنامه‌نگار اتریشی: توهین به همجنس‌گرایان= همجنس گراستیزی توهین به یهودیت= یهودستیزی توهین به رنگین‌پوستان= نژادپرستی توهین به اسلام= آزادی بیان! 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از «شلخته‌پوشی» تا «برهنگی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ لباس و نوع پوشش به عنوان یکی از «نمودها» و «نمایش‌های» هویت اجتماعی و ذهنیت‌ فرهنگی مردم، نقش مهمی در فهم تغییرات فکری و فرهنگی و اجتماعی دارد. به همین دلیل اولیای دین نیز در این زمینه حساسیت‌های فراوانی داشتند و در آیات و روایات فراوان در این زمینه سخن گفته شده است. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که برخی از جوانان و حتی میان‌سالان با لباس‌های شلخته و پاره و چروکیده در جامعه حاضر می‌شدند و در ادامه این شلخته‌پوشی جای خود را به لاابالی‌گری پوششی داد. تا جایی که هم‌اکنون به وفور شاهدیم که افراد نه چندان کمی با لباس‌های پاره و شلخته و حتی لباس‌های زیر مردانه در امکان عمومی مثل پاساژها، پارک‌ها، و حتی مساجد! حاضر می‌شوند. لباس‌هایی که پیشتر صرفاً در محیط خانه و در جمع محرمان نزدیک یا در محیط‌های بسته ورزشی و امثال آن پوشیده می‌شد و هیچ زن یا مردی حتی به هنگام باز کردن درب خانه یا جارو زدن جلوی خانه با چنین لباس‌هایی نمایان نمی‌شد. این نوع پوشش از نوعی به هم‌ریختگی مرزهای میان «خانه» و «خیابان» و «حریم خصوصی» و «حریم عمومی» حکایت می‌کند. این مرزشکنی از «شلخته‌پوشی‌های» دهه هفتاد و هشتاد شروع شد و در دهه نود و در آغاز قرن پانزدهم به نوعی «لاابالی‌گری پوششی» رسیده است! و اگر تدبیر درستی به کار گرفته نشود به زودی شاهد «پوشش‌گریزی» و بالاترین سطح «برهنگی» هم خواهیم بود. شیوع این نوع مرزشکنی‌های فرهنگی می‌تواند بسیاری از نهادهای بنیادین اجتماعی مثل نهاد خانواده و نهاد تعلیم و تربیت و نهاد فرهنگ را دچار دگرگونی‌‌های بنیادین کند. دگرگونی‌هایی که لزوماً در راستای کمال و سعادت آدمیان نخواهد بود. بلکه به تعمیق ابعاد حیوانی و نفسانی و شهوانی آن هم در گستره اجتماعی دامن خواهد زد. برخلاف برخی تحلیل‌ها به اعتقاد این بنده به طور قطع این سطح از شلخته‌پوشی و لاابالی‌گریی پوششی را هرگز نمی‌توان نشانه همراهی و همدلی با تهیدستان و کارگران و طبقه محروم جامعه دانست. همچنین هرگز نمی‌توان آن را نشانه‌ای از مخالفت با مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی یا مبارزه با مد و مدگرایی تلقی کرد! با توجه‌ به نکته‌ای که در صدر این نوشتار آوردم، باید دید که چه تغییراتی در بنیان‌های فرهنگی و اخلاقی و اعتقادی جامعه در جریان است که خود را در قالب «راحت‌پوشی در اماکن عمومی» و «آزادپوشی در مجامع عمومی» و به تعبیر دقیق‌تر نوعی «شلخته‌پوشی» و «لاابالی‌گری پوششی» نمایان می‌کند. آیا تهاجم فرهنگی غرب و ترویج سبک زندگی غربی توانسته است تا این سطح تغییرات اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند؟ آیا این سبک از رفتار، واکنشی دربرابر «فرایند رسمی‌ کردن رفتارهای اجتماعی» و نشانه‌ای از «رسمیت‌زدایی» و مبارزه با «نُرم‌های اجتماعی» است؟ آیا نمی‌توان این رفتارها را نشانه نوعی «خودگرایی» و «خودخواهی» عمیق و نهفته در ذهن و دل عده‌ای از مردم دانست؟ به گونه‌ای که هیچ ارزشی برای هنجارهای اجتماعی و به طور کلی «دیگران» قائل نیستند و یک تلقی خودمحورانه و خودخواهانه نسبت به اماکن عمومی هم دارند؟ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 به «کارهای گران» مرد «کار دیده» فرست مصلح الدین شیرازی در باب هفتم گلستان درباره لزوم سپردن کارهای بزرگ به مردان مجرب و میدان دیده و کارآزموده، حکایتی زیبا را نقل می‌کند: 🔻سالی از بلخ بامیانم سفر بود و راه از حرامیان پر خطر. جوانی به بدرقه همراه من شد سپرباز چرخ‌انداز سلحشور بیش‌زور که به ده مرد توانا کمان او زه کردندی و زورآوران روی زمین پشت او بر زمین نیاوردندی ولیکن چنان که دانی متنعم بود و سایه پرورده نه جهاندیده و سفرکرده. رعد کوس دلاوران به گوشش نرسیده و برق شمشیر سواران ندیده. نیفتاده بر دست دشمن اسیر به گردش نباریده باران تیر اتفاقاً من و این جوان هر دو در پی هم دوان. هر آن دیوار قدیمش که پیش آمدی به قوّت بازو بیفکندی و هر درخت عظیم که دیدی به زور سرپنجه بر کندی و تفاخرکنان گفتی: پیل کو تا کتف و بازوی گردان بیند شیر کو تا کف و سر پنجهٔ مردان بیند ما در این حالت که دو هندو از پس سنگی سر بر آوردند و قصد قتال ما کردند. به دست یکی چوبی و در بغل آن دیگر کلوخ کوبی. جوان را گفتم چه پایی: بیار آنچه داری ز مردی و زور که دشمن به پای خود آمد به گور تیر و کمان را دیدم از دست جوان افتاده و لرزه بر استخوان. نه هر که موی شکافد به تیر جوشن‌خای به روز حملهٔ جنگاوران بدارد پای چاره جز آن ندیدیم که رخت و سلاح و جامه‌ها رها کردیم و جان به سلامت بیاوردیم. به کارهای گران مرد کار دیده فرست که شیر شرزه در آرد به زیر خمّ کمند جوان اگر چه قوی یال و پیل‌تن باشد به جنگ دشمنش از هول بگسلد پیوند نبرد پیش مصاف آزموده معلوم است چنان که مسألهٔ شرع پیش دانشمند eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷عظمت آفرینش 🔻تمام ستارگانی را که در شب و با چشم غیر مسلح می‌توانیم ببینیم، در این ویدئو نشان داده شده‌اند. 🔸ما فقط ۰.۰۰۰۰۰۴ درصد از ستاره‌های کهکشان «راه شیری» را می‌توانیم ببینیم! 🔸این در حالی است که دانشمندان تخمین زده‌اند که حدود «دو تریلیون» کهکشان وجود دارد! 🔹و چقدر احمق‌اند کسانی که آفرینش آسمان و زمین را بی‌هدف و بدون برنامه می‌پندارند! وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ  و ما خلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (دخان، ۳۸-۳۹) و آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است به بازى نيافريده‏‌ايم. آنها را جز به حق نيافريده‏ايم ليكن بيشترشان نمى‏دانند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴جن‌گیری و احضار روح شغل جدید برخی از روحانی‌نمایان 🔶بعد از دوره‌های آموزشی و ادعای سامان‌دهی همه ابعاد سبک زندگی از طریق حالات افلاک و و بعد از ادعای درمان همه بیماری‌های جسمی و روحی از طریق ارتباط با ستارگان و موجودات ماورائی، اکنون نوبت به برگزاری دوره‌های آموزشی جن‌گیری و احضار ارواح توسط برخی از مدعیان طلبگی و ملبسان به لباس روحانیت رسید! 🔷یکی از مدعیان که خود را «حجت الاسلام ...» معرفی کرده است، ذیل پوستر بالا، مدعی برگزاری دوره‌های آموزشی با سرفصل‌های زیر شده است: 📛 علم ابجد؛ ... علم نجوم ؛ احضار جن؛ و احضار روح 💳 هزینه دوره هم براي هر نفر 500 هزار تومان اطلاعات مورد نیاز هم: ✅ تصویر کارت طلبگی ✅ اسم مستعار شخص ✅ فیش واریزی 🔷به راستی مدیران حوزه‌های علمیه تا کی بنای بر سکوت و نادیده گرفتن چنین رفتارهای شنیعی به نام حوزه و روحانیت را دارند؟ 🔷آیا به تبعات اجتماعی و فرهنگی و دینی چنین اقداماتی از سوی عده‌ای از روحانیان، واقف هستند؟ 🔷آیا می‌دانند که هر کدام از اینها مشغول آموزش دادن ده‌ها و بلکه صدها طلبه دیگر هستند؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🔴جن‌گیری و احضار روح شغل جدید برخی از روحانی‌نمایان 🔶بعد از دوره‌های آموزشی #تنجیم_طبی و ادعای سامان
این اعلام خطری بود که سال گذشته توسط استاد شریفی بیان شد. و متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت! اکنون شاهد شیوع گسترده‌تر این پدیده شوم در میان عده‌ای از طلاب جوان هستیم! محض نمونه به اطلاعیه زیر توجه کنید 👇👇👇
🔻باز هم خطاب به بزرگان حوزه عرض می‌کنم: سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خاطرات شنیدنی آیت‌الله جوادی آملی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ⭕️ تا وقتی فقط «ایرانی» بودیم، هرچه می‌گفتند، می‌گفتیم: «چشم» ⭕️وقتی «امام» و «دین» و «حسینیه» به میدان آمد، هرچه ما می‌گفتیم آنها گفتند «چشم!» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ابوعبید جوزجانی و تدوین کتاب شفاء 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از توفیقات ابن‌سینا بهره‌مندی از شاگردی همچون ابوعبید جوزجانی بود. وی از سال ۴۰۰ تا پایان عمر ابن‌سینا همواره ملازم و همراه و مشوق او بود. بسیاری از تولیدات علمی ابن‌سینا مرهون تشویق‌ها و حمایت‌ها و خدمات ابوعبید جوزجانی بود. فی المثل وقتی که همدان ناامن شد و ابن‌سینا تحت تعقیب تاج الملک قرار گرفت. مدتی در خانه یکی از شیعیان به نام ابوغالب عطار پنهان شد. ابوعبید جوزجانی از همین فرصت استفاده کرد و از ابن‌سینا خواست تا کتاب شفاء را تکمیل کند. خود جوزجانی دراین باره می‌گوید: «و در سرای ابوغالب عطار پنهان می‌زیست و من از وی به پایان رساندن کتاب شفاء را خواستم. وی ابوغالب را بخواند و ازو کاغذ و دوات خواست و وی آنها را آورد و شیخ در نزدیک به بیست جزء به مقدار هشت‌یک رؤس مسایل را نوشت و دو روز ماند تا اینکه رؤس مسایل را نوشت و کتابی نزد او نبود و اصلی نداشت که بدان رجوع کند بلکه همه را از یاد خود و از دل خود می‌نوشت. سپس این جزوه‌ها را رو به رو گذاشت و کاغذ برداشت و بر مسأله می‌نگریست و شرح آن را می‌نوشت و در هر روز پنجاه ورقه می‌نوشت تا آنکه به همه طبیعیات و الهیات رسید به جز کتاب حیوان و به منطق آغاز کرد و دو جزو از آن نوشت» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷معرفی یک نرم‌افزار: موتور ترجمه ماشینی ترگمان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻هر چند واضح است که برای فهم یک متن، هرگز نمی‌توان به ترجمه‌های ماشینی اکتفا کرد اما به منظور سهولت و سرعت، برخی مواقع به ناچار نیازمند مراجعه به موتورهای ترجمه ماشینی هستیم. از مشهورترین این موتورها که مورد استقبال بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته است موتور ترجمه گوگل است. در عین حال، برخی از متخصصان و محققان ایرانی نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر موتوری را طراحی کرده‌اند که در مواردی قابلیت‌ها و دقت آن در از موتور ترجمه گوگل بیشتر است: موتور ترجمه ماشینی ترگمان targoman.ir 🔻مراجعه به این موتور را در کنار و یا حتی به جای مراجعه به موتور ترجمه گوگل به علاقمندان توصیه‌ می‌کنم. 🔻البته باز هم تأکید می‌کنم که برای یک ترجمه دقیق هرگز نمی‌توان به ترجمه‌های ماشینی اکتفا کرد؛ اما از اقتضائات دنیای سهولت و سرعت هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد😂 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقد و آسیب‌شناسی تنجیم طبی و طبابت فلکی 🔹متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد اوج‌گیری جریان‌های شبه‌علمی و خرافی در بین برخی طلاب و پژوهشگران عرصه طب سنتی - اسلامی هستیم، این جریان‌ها با چنگ‌اندازی به میراث خرافی یونان باستان، و با استنادهای بی‌ضابطه‌ به مرویات طبی، و با روش‌های غیر علمی و اثبات نشده، مدعی درمان امراض جسمی و روحی شده‌اند و از همین طریق مبالغ هنگفتی را بابت آموزش و درمان از مردم اخذ کرده‌اند و به نام اهل بیت(ع)، خرافات یونان باستان را ترویج و به آن رنگ اسلامی زده‌اند. متن پیش رو سلسله یادداشت‌ها و نقدهای استاد احمدحسین شریفی در موضوع تنجیم طبی می‌باشد که در کانال وزین ایشان ( Ahmadhoseinsharifi@ ) در شهریور ماه ۱۴۰۰ در قالب چند یادداشت منتشر شده است. واحد پژوهشی موسسه طبنا با توجه به ارزشمند بودن این نقدها و ضرورت مقابله با جریانات خرافی و شبه‌علمی، تمام یادداشت‌ها را در قالب یک متن واحد گردآوری و منتشر کرده است. برای آگاهی بیشتر به سایت موسسه طبنا مراجعه کنید👇👇 http://tebona.ir/1557 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴فارابی و ابن‌سینا؛ از «سیاست‌اندیشی» تا «سیاست‌ورزی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از عجایب روزگار این است که ابونصر فارابی که عملاً از سیاست و فعالیت‌های اجتماعی گریزان بود و انزوا و عزلت را می‌پسندید، بیشترین «اندیشه‌ورزی» و «اندیشه‌نگاری» را درباب فلسفه سیاسی و اندیشه فرهنگی و اخلاقی داشت. از جمله مهمترین آثار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی می‌توان کتاب‌های زیر را برشمرد: آراء اهل المدینه الفاضله؛ السیاسات المدنیه؛ فی الاجتماعات المدنیه؛ جوامع السیاسة؛ فصول المدنی؛ تحصیل السعادة؛ وصایا یعم نفعها؛ تلخیص النوامیس؛ کتاب الملة؛ فلسفه الافلاطون و اجزائها (که بیشتر به مباحث سیاسی افلاطون پرداخته است)؛ التنبیه علی السعاده. این در حالی است که با آنکه از دوران نوجوانی درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی و حتی مسؤولیت‌های سیاسی و وزارتی بود، اما از نظر علمی بیشتر دغدغه او مباحث فلسفه اولی و منطق و طبیعیات و الهیات بالمعنی الاعم بود؛ تا فلسفه سیاسی و اجتماعی و مسائل اخلاقی! البته این بدان معنا نیست که ابن‌سینا به طور کلی از اندیشه‌ورزی درباب حکمت عملی یعنی اخلاق و تدبیر منزل و مسائل سیاسی و مدیریتی جدا بوده است! هرگز! او آثاری ناظر به فلسفه سیاسی و اجتماعی هم از خود برجای گذاشته است. از جمله آثار سیاسی و اجتماعی ابن‌سینا می‌توان به منابع زیر اشاره کرد: کتاب السیاسه؛ رسالة فی علم الاخلاق؛ دو فصل پایانی مقاله دهم از الالهیات من الشفاء 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
مسأله «سنخ‌های روانی» و رفتارشناسی معصومان(ع).pdf
179.1K
🔷مسأله سنخ‌های روانی و رفتارشناسی معصومان(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻عده‌اي از مدعیان روشنفکری ديني و معنوي در کشور ما، چند صباحي است که با تمسک به مسأله سنخ‌هاي رواني در روان‌شناسي نوين، مدعي شده‌اند که اختلافات رفتاري و اقدامات به ظاهر متفاوتي که از سوي امامان معصوم انجام مي‌گرفته است را بايد به حساب تنوع سنخ‌هاي رواني آنها گذاشت. اينکه امام حسن(ع) با معاويه پيمان‌نامه صلح مي‌بندند ولي امام حسين(ع) عليرغم علم به شکست، اقدام به جهاد و مبارزه با يزيد مي‌کند، علتي جز سنخ‌هاي رواني متفاوت آنها نداشته است. امام حسين چنين روحيه‌اي داشت که هرگز و به هيچ قيمتي نمي‌توانست زيربار زور برود. بنابراين، اين سخن غلطي است که «اگر امام حسن جاي امام حسين بودند مثل امام حسين عمل مي‌کردند و بالعکس» يا «اگر امام رضا(ع) جاي امام صادق(ع) مي‌بودند مثل امام صادق عمل مي‌کردند» 🔻استاد شریفی در این نوشتار کوتاه، ضمن طرح این مسأله، به آن پاسخ داده است. موجب امتنان خواهد بود که خوانندگان فرهیخته دیدگاه خود را درباره نوشتار کنونی برای ما ارسال کنند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹