eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
310 عکس
332 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
این اعلام خطری بود که سال گذشته توسط استاد شریفی بیان شد. و متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت! اکنون شاهد شیوع گسترده‌تر این پدیده شوم در میان عده‌ای از طلاب جوان هستیم! محض نمونه به اطلاعیه زیر توجه کنید 👇👇👇
🔻باز هم خطاب به بزرگان حوزه عرض می‌کنم: سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خاطرات شنیدنی آیت‌الله جوادی آملی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ⭕️ تا وقتی فقط «ایرانی» بودیم، هرچه می‌گفتند، می‌گفتیم: «چشم» ⭕️وقتی «امام» و «دین» و «حسینیه» به میدان آمد، هرچه ما می‌گفتیم آنها گفتند «چشم!» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ابوعبید جوزجانی و تدوین کتاب شفاء 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از توفیقات ابن‌سینا بهره‌مندی از شاگردی همچون ابوعبید جوزجانی بود. وی از سال ۴۰۰ تا پایان عمر ابن‌سینا همواره ملازم و همراه و مشوق او بود. بسیاری از تولیدات علمی ابن‌سینا مرهون تشویق‌ها و حمایت‌ها و خدمات ابوعبید جوزجانی بود. فی المثل وقتی که همدان ناامن شد و ابن‌سینا تحت تعقیب تاج الملک قرار گرفت. مدتی در خانه یکی از شیعیان به نام ابوغالب عطار پنهان شد. ابوعبید جوزجانی از همین فرصت استفاده کرد و از ابن‌سینا خواست تا کتاب شفاء را تکمیل کند. خود جوزجانی دراین باره می‌گوید: «و در سرای ابوغالب عطار پنهان می‌زیست و من از وی به پایان رساندن کتاب شفاء را خواستم. وی ابوغالب را بخواند و ازو کاغذ و دوات خواست و وی آنها را آورد و شیخ در نزدیک به بیست جزء به مقدار هشت‌یک رؤس مسایل را نوشت و دو روز ماند تا اینکه رؤس مسایل را نوشت و کتابی نزد او نبود و اصلی نداشت که بدان رجوع کند بلکه همه را از یاد خود و از دل خود می‌نوشت. سپس این جزوه‌ها را رو به رو گذاشت و کاغذ برداشت و بر مسأله می‌نگریست و شرح آن را می‌نوشت و در هر روز پنجاه ورقه می‌نوشت تا آنکه به همه طبیعیات و الهیات رسید به جز کتاب حیوان و به منطق آغاز کرد و دو جزو از آن نوشت» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷معرفی یک نرم‌افزار: موتور ترجمه ماشینی ترگمان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻هر چند واضح است که برای فهم یک متن، هرگز نمی‌توان به ترجمه‌های ماشینی اکتفا کرد اما به منظور سهولت و سرعت، برخی مواقع به ناچار نیازمند مراجعه به موتورهای ترجمه ماشینی هستیم. از مشهورترین این موتورها که مورد استقبال بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته است موتور ترجمه گوگل است. در عین حال، برخی از متخصصان و محققان ایرانی نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر موتوری را طراحی کرده‌اند که در مواردی قابلیت‌ها و دقت آن در از موتور ترجمه گوگل بیشتر است: موتور ترجمه ماشینی ترگمان targoman.ir 🔻مراجعه به این موتور را در کنار و یا حتی به جای مراجعه به موتور ترجمه گوگل به علاقمندان توصیه‌ می‌کنم. 🔻البته باز هم تأکید می‌کنم که برای یک ترجمه دقیق هرگز نمی‌توان به ترجمه‌های ماشینی اکتفا کرد؛ اما از اقتضائات دنیای سهولت و سرعت هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد😂 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقد و آسیب‌شناسی تنجیم طبی و طبابت فلکی 🔹متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد اوج‌گیری جریان‌های شبه‌علمی و خرافی در بین برخی طلاب و پژوهشگران عرصه طب سنتی - اسلامی هستیم، این جریان‌ها با چنگ‌اندازی به میراث خرافی یونان باستان، و با استنادهای بی‌ضابطه‌ به مرویات طبی، و با روش‌های غیر علمی و اثبات نشده، مدعی درمان امراض جسمی و روحی شده‌اند و از همین طریق مبالغ هنگفتی را بابت آموزش و درمان از مردم اخذ کرده‌اند و به نام اهل بیت(ع)، خرافات یونان باستان را ترویج و به آن رنگ اسلامی زده‌اند. متن پیش رو سلسله یادداشت‌ها و نقدهای استاد احمدحسین شریفی در موضوع تنجیم طبی می‌باشد که در کانال وزین ایشان ( Ahmadhoseinsharifi@ ) در شهریور ماه ۱۴۰۰ در قالب چند یادداشت منتشر شده است. واحد پژوهشی موسسه طبنا با توجه به ارزشمند بودن این نقدها و ضرورت مقابله با جریانات خرافی و شبه‌علمی، تمام یادداشت‌ها را در قالب یک متن واحد گردآوری و منتشر کرده است. برای آگاهی بیشتر به سایت موسسه طبنا مراجعه کنید👇👇 http://tebona.ir/1557 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴فارابی و ابن‌سینا؛ از «سیاست‌اندیشی» تا «سیاست‌ورزی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از عجایب روزگار این است که ابونصر فارابی که عملاً از سیاست و فعالیت‌های اجتماعی گریزان بود و انزوا و عزلت را می‌پسندید، بیشترین «اندیشه‌ورزی» و «اندیشه‌نگاری» را درباب فلسفه سیاسی و اندیشه فرهنگی و اخلاقی داشت. از جمله مهمترین آثار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی می‌توان کتاب‌های زیر را برشمرد: آراء اهل المدینه الفاضله؛ السیاسات المدنیه؛ فی الاجتماعات المدنیه؛ جوامع السیاسة؛ فصول المدنی؛ تحصیل السعادة؛ وصایا یعم نفعها؛ تلخیص النوامیس؛ کتاب الملة؛ فلسفه الافلاطون و اجزائها (که بیشتر به مباحث سیاسی افلاطون پرداخته است)؛ التنبیه علی السعاده. این در حالی است که با آنکه از دوران نوجوانی درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی و حتی مسؤولیت‌های سیاسی و وزارتی بود، اما از نظر علمی بیشتر دغدغه او مباحث فلسفه اولی و منطق و طبیعیات و الهیات بالمعنی الاعم بود؛ تا فلسفه سیاسی و اجتماعی و مسائل اخلاقی! البته این بدان معنا نیست که ابن‌سینا به طور کلی از اندیشه‌ورزی درباب حکمت عملی یعنی اخلاق و تدبیر منزل و مسائل سیاسی و مدیریتی جدا بوده است! هرگز! او آثاری ناظر به فلسفه سیاسی و اجتماعی هم از خود برجای گذاشته است. از جمله آثار سیاسی و اجتماعی ابن‌سینا می‌توان به منابع زیر اشاره کرد: کتاب السیاسه؛ رسالة فی علم الاخلاق؛ دو فصل پایانی مقاله دهم از الالهیات من الشفاء 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
مسأله «سنخ‌های روانی» و رفتارشناسی معصومان(ع).pdf
179.1K
🔷مسأله سنخ‌های روانی و رفتارشناسی معصومان(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻عده‌اي از مدعیان روشنفکری ديني و معنوي در کشور ما، چند صباحي است که با تمسک به مسأله سنخ‌هاي رواني در روان‌شناسي نوين، مدعي شده‌اند که اختلافات رفتاري و اقدامات به ظاهر متفاوتي که از سوي امامان معصوم انجام مي‌گرفته است را بايد به حساب تنوع سنخ‌هاي رواني آنها گذاشت. اينکه امام حسن(ع) با معاويه پيمان‌نامه صلح مي‌بندند ولي امام حسين(ع) عليرغم علم به شکست، اقدام به جهاد و مبارزه با يزيد مي‌کند، علتي جز سنخ‌هاي رواني متفاوت آنها نداشته است. امام حسين چنين روحيه‌اي داشت که هرگز و به هيچ قيمتي نمي‌توانست زيربار زور برود. بنابراين، اين سخن غلطي است که «اگر امام حسن جاي امام حسين بودند مثل امام حسين عمل مي‌کردند و بالعکس» يا «اگر امام رضا(ع) جاي امام صادق(ع) مي‌بودند مثل امام صادق عمل مي‌کردند» 🔻استاد شریفی در این نوشتار کوتاه، ضمن طرح این مسأله، به آن پاسخ داده است. موجب امتنان خواهد بود که خوانندگان فرهیخته دیدگاه خود را درباره نوشتار کنونی برای ما ارسال کنند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴محبوب‌ترین امور نزد خدای متعال 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ افزون بر ادعیه صحیفه سجادیه و کتاب افتخارآمیز رسالة الحقوق، حکمت‌های فراوانی از (ع) به دست ما رسیده است که درباره هر کدام از آنها می‌بایست کتاب‌ها نوشته شود و از ابعاد مختلف مورد تحلیل قرار گیرند. یکی از کلمات گوهربار آن امام همام این است که فرمودند: مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ محتوای حدیث این است که محبوب‌ترین امور به ترتیب اولویت نزد خدای متعال عبارتند از: خداشناسی؛ حلال‌خواری؛ و عفت جنسی به تعبیر دیگر، در «حکمت نظری»، خداشناسی و در «حکمت عملی» حلال‌خواری و پاکدامنی محبوب‌ترین امور نزد خدای متعال‌اند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابن‌سینا در همایش «بزرگداشت روز ابن‌سینا» مکان: تهران، موسسه حکمت و فلسفه ایران تاریخ:۱ شهریور ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ابن‌سینا و عشق به امیر مؤمنان(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در این باره که ابن‌سینا سنی مذهب نبوده و بلکه گرایش‌های شدید شیعی داشته است هیچ اختلافی نیست. اما در اینکه پیرو چه مذهبی از میان مذاهب شیعی بوده است: اسماعیلیه، زیدیه یا امامیه، اختلاف است. اما آنچه که مسلم است عشق و محبت فوق العاده او به و بیان توصیفاتی بی‌نظیر از آن امام همام در نظم و نثر منقول از است. به عنوان مثال در کتاب معراج‌نامه که به زبان فارسی نوشته است، در وصف امیرمؤمنان چنین می‌گوید: «شريفترين انسان و عزيزترين انبيا و خاتم رسولان صلى‌الله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و خزينه عقل امير‌المؤمنين عليه‌السلام كه «يا على اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم» و اين چنين خطاب جز با چنو بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه معقول در ميان محسوس. گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقت‏ گيرى. لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن، يك حكم دارد كه گفت: لو كشف الغطا ما ازددت يقينا» و دو رباعی هم در وصف امام علی و ابراز عشق و محبت خودش به امیرمؤمنان دارد که ذیلاً‌ نقل می‌کنیم: رباعی اول: تا باده عشق در قدح ریخته اند واندر پی عشقْ عاشق انگیخته‌اند با جان و روان بوعلی، مهر علی چون شیر و شکر به هم برآمیخته‌اند رباعی دوم: بر صفحه چهره‌ها خط لم یزلی معکوس نوشته‌اند نام دو علی یک لام و دو عین، با دویای معکوس از حاجب و عین و اَنف با خط جلی معنای دو بیت آخر این است که خالق هستی چهره آدمی را به گونه‌ای آفریده است که اگر نیک بنگریم می‌بینم به صورت آشکاری دوبار نام «علی» در چهره هر انسانی ترسیم شده است: بینی به منزله «لام» علی؛ دو چشم به منزله دو «عین» علی؛ و پیشانی یا ابرو به منزله «یای» علی 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹