جنگ نرم [قسمت چهارم].mp3
14.58M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_چهارم :
✅ تحلیل جنگ نرم بر اساس مولفه ها و ارکان شکل گیری جامعه: نظام باورها، ارزشها و سبک زندگی
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
هدایت شده از شريفي
🔴ورودي شهرها، هويت و ارزشها
🖊احمدحسين شريفي
🔸ورودی شهرها به عنوان نخستين نقطة برخورد بصری با یک شهر، نقشي جدي در ذهنيتسازي گردشگران دارد. وروديها بايد ضمن برخورداري از زیبایی بصری، معرّف جاذبههاي تاریخي و فرهنگي باشند؛ مفاخر و مشاهیر آن را معرفی کنند؛ اندیشمندان معاصر آنان را به رخ بکشانند و نقش کنونی آنها در فرهنگ و هویت انقلابی و اسلامي را بیان کنند.
در گذشته به ورودي شهرها اهميت ميدادند؛ بعضاً ميکوشيدند، هويت اجتماعي و ديني خود را با طراحي آنها به نمايش بگذارند؛ ورودی بسیاری از شهرها به صورت دروازه و مناره بود؛ و اين دو، از جهتي بیانگر هویت واحد ساکنین آن و وحدت و همدلی و همکاری آنان بود؛ گویا همگی اهل یک خانه و اهالي يک مسجد بودند. دروازه قرآن شيراز و دروازه تهران قزوين دو نمونة تاريخي اين فرهنگ هستند.
اما متأسفانه از ابتداي روي کار آمدن رضاخان روند تخريب وروديهاي شهرها و بياعتنايي و بيتوجهي به معياري اسلامي شهرها شروع شد (نخستين شهردار تهران شخصي بود به نام کريم آقاخان بوذرجمهري که از نخستين اقدامات او در تهران اين بود که دستور داد دوازده دروازه ورودي تهران را تخريب کردند!) و اکنون ورودی بسیاری از شهرهای ما، فضايي خستهکننده، کسالتآور و آرامشزدا دارند؛ تعمیرگاهها، تعویض روغنیها، گاراژها، دستفروشها و ... در مبادي ورودي و خروجي شهرها، تأثیری ناخوشایند بر روح و روان میهمانان و حتی اهالی شهر برجاي ميگذارند.
به اميد آنکه بتوانيم ضمن توجه به مقتضيات زمان، گذشتة تاريخي و فرهنگي خود را احيا کنيم.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
درس هشتم 1.mp3
26.96M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_هشتم : تکدی گری
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#تکدی_گری
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
⚫️واپسين سفارشهاي امام صادق به جامعه پيروان
🖊احمدحسين شريفي
◾️امام صادق(ع) در واپسين ساعات عمر مبارکشان سه سفارش ويژه به جامعة پيروان داشتند، که نشان ميدهد جزء مهمترين و حساسترين دغدغههاي آن امام بزرگوار بوده است:
1️⃣. اهميت دادن به نماز: در آخرين لحظات عمر مبارکشان، دستور داد که همة بستگان و خويشان دور و نزديک را جمع کنند؛ وقتي جمع شدند، چشمان مبارک خود را باز کرد و خطاب به آنان فرمود: «شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نميشود.»
2️⃣. احترام والدين: کسي که از پدر و مادر خود نافرماني کند، هرگز بوي بهشت را، که از هزار سال راه به مشام ميرسد، استشمام نخواهد کرد.
3️⃣. گرهگشايي از کار مردم: يکي از خادمان حضرت ميگويد «لحظات پاياني عمر مبارک آن حضرت بر بالين او بودم؛ از هوش رفته بود، همين که مجدداً به هوش آمد، فرمود: «به حسن افطس (که به بنابر نقلی روزی با کاردی به حضرت حمله کرد و قصد ضربه زدن به او را داشت)، هفتاد دينار بدهيد، به فلان فرد اين مقدار بدهيد و به بهمان فرد فلان مقدار پول بدهيد.» به آن حضرت عرض کردم، «آيا به کسي پول ميدهي که با چاقو به شما حمله کرد و قصد کشتن شما را داشت؟» فرمود: «آيا قرآن را نخواندهاي و آيا نشنيدهاي که خداي متعال ميگويد: «وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ؛ [در ويژگي خردمندان] و کساني که پيوندهايي را که خدا دستور به برقراري آن داده، برقرار ميدارند؛ و از پروردگارشان ميترسند؛ و از بدي حساب (روز قيامت) بيم دارند» (رعد/ 21) کسي که صلة ارحام به جاي نياورد، هرگز بوي بهشت را، استشمام نخواهد کرد.»
#امام_صادق
#وصيتنامه
#نماز
#والدين
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت پنجم.mp3
14.69M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_پنجم :
✅علت تقابل جهان غرب با جمهوری اسلامی چیست؟
✅چرا دنیای #غرب این همه علیه اسلام و به ویژه #تشیع و #جمهوری_اسلامی فعالیت میکند؟
✅این همه شبهه پراکنی علیه جمهوری اسلامی به چه دلیل و با چه انگیزه ای صورت میگیرد؟
🔷این ها پرسشهایی است که در این قسمت استاد شریفی به آنها پاسخ میدهد.
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
درس نهم 1.mp3
25.49M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_نهم : جایگاه فقه و شریعت در عرفان
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#فقه
#شریعت
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴تابلوهاي ورودي شهرها، و تغييرات فرهنگي
🖊احمدحسين شريفي
🔸یکی از نشانههاي تغيير ذائقههاي فرهنگي را ميتوان در تابلوهاي نصب شده در ورودي شهرها ديد.
در سالهای اخیر تغییرات نرم و آرامي در این زمینه شاهد هستیم؛ در دهة اول انقلاب، تابلوهاي ورودي اغلب شهرستانها با عنوان «شهرستان شهيدپرور ...»، و همچنين با تصاوير شهدا، مزين بود؛
اما رفتهرفته، جاي تصاوير شهدا را تابلوهاي رنگارنگ تبليغ کالاهاي لوکس و مصرفي، تبليغ سودهاي سرسامآور بانکها و جديدا تبليغ سرمايهگذاري در بورس و ... گرفته است. و در برخي از شهرها، جاي «شهر شهيدپرور ...» عناويني مثل «نگین کویر» (اردکان)؛ «شهر قلمدانهای مرصع» (نیشابور)؛ «قدیمیترین شهر جدید ایران»! (نجفآباد)؛ «شهر شکوفههای گیلاس» (زنگنه)؛ «شهر بامهای سفالی» (آستارا)؛ «شهر توریستی» (رامسر/ شاهرود)؛ «شهر مهر و صفا» (نسیمشهر)؛ «پایتخت مرکبات ایران» (تنکابن)؛ «مهد گل و گیاه کشور» (پاکدشت) و ... جايگزين شدهاند.
در دهة اول انقلاب تابلوي ورودي شهر قم اين بود «شهر خون و قيام»؛ بعدها آرام آرام به شهر «قيام و اجتهاد» تبديل شد و سپستر به صورتي غيررسمي به «شهر مقدس قم» تغيير نام داد و نهايتاً «به شهر قم خوش آمديد»! کساني که اهل دقت فرهنگي باشند، معناي چنين تغييراتي را به خوبي درک ميکنند.
البته هنوز برخي از شهرها، بر هويت فرهنگي و ديني خود تأکيد بيشتري دارند. فيالمثل: «شهر عالمپرور» (اراک)؛ «دارالعباده و دارالعلم» (یزد)؛ «دروازه ورود اسلام به ایران» (نهاوند)؛ «پايتخت فرهنگ و تمدن ايران» (همدان)؛ «شهر شهدای محراب و اولینها» (تبریز)؛ «خاستگاه مشاهیر علم و ادب» (تفرش)؛ «زادگاه سرداران، پهلوانان، افتخارآفرینان و 302 آلاله شهید سرافراز» (جویبار)؛ «شهر تاریخی و شهیدپرور» (اردستان).
نکته: معاونتهاي فرهنگي شهرداريها و اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا ميتوانند در تقويت رويکرد فرهنگي و ديني شهرها بسيار نقشآفرين باشند.
#شهرسازي
#فرهنگشهري
#تغييرات_فرهنگي
#تبلیغات_شهري
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت ششم.mp3
15.07M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_ششم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴هنرپيشگي، ارزشستيزي و مرجعيت ابتذال
🖊احمدحسين شريفي
🔸وضعيت اخلاقي بسياري از هنرمندان در کشور ما، نه تنها مورد رضايت عامة مردم نيست؛ بلکه حتي از سوي برخي از پيشکسوتان هنري نيز بارها مورد نقد و اعتراض شديد قرار گرفته است؛ هر روز خبري از ناهنجاريهاي عدهاي از هنرمندان را در رسانهها ميخوانيم و ميشنويم.
لودگي، بدپوششي، هرزگي، هنجارشکنيهاي رفتاري و ... چهرة نامطلوبي از هنر و هنرمندان ايران اسلامي به نمايش گذشته است. ازدواجهاي ديرهنگام و تمسخر ازدواج از سوي برخي از آنان؛ پديدة طلاق و فروپاشي خانواده و عدم تعهد به روابط خانوادگي، به مسألهاي طبيعي ميان آنان تبديل شده است؛ به گونهاي که آمار طلاق و فروپاشي خانواده در ميان آنان، به مراتب بيش از آمار طلاق در ميان معتادان و بيکاران است!
اما چرا چنين شدهايم و چه بايد کرد؟
به نظر بنده مهمترين علل اين پديده عبارتند از:
1.ايجاد فضايي غيراسلامي و نامتناسب با فرهنگ ايراني در عرصة هنر؛
2.عدم تلاش در جهت عرضة الگوهايي از هنر مقدس و هنرمندان دينمدار؛
3.فقدان منشور اخلاقي روشني براي هنر و هنرمندان؛
4.فقدان آموزشهاي ديني و اعتقادي لازم به هنرمندان؛
5.ضعف شديد بنيانهاي فرهنگي و ديني و فکري در ميان هنرمندان؛
🔸اما چه بايد کرد؟ روشن است که درمان ريشهاي چنين بيماري فرهنگي مهلکي نيازمند انجام اقدامات و فعاليتهاي گستردهاي است که جاي بحث از آنها در اينجا نيست؛ صرفاً به يک اقدام بسيار لازم، کارآمد و آزموده اشاره ميکنم و اميدوارم در ميان مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيماي جمهوري اسلامي کساني باشند که فرصت انديشيدن درباره اين پيشنهاد و جسارت و جرئت عمل کردن به آن را داشته باشند:
برگزاري دورههاي آموزشي و تربيتي با عناويني مثل: خداشناسي، انسانشناسي، معادشناسي، حيا و عفتشناسي، مسؤوليتشناسي، در دانشگاهها و دانشکدههاي #هنر و همچنين در وزارت ارشاد و صدا و سيماي جمهوري اسلامي، براي همه اصناف مختلف هنرمندان و توليدکنندگان و نويسندگان، و کارگردانان و تهيهکنندگان و ...؛ چنين دورههايي که در سطوح و قالبهاي مختلفي تحت عنوان «طرح ولايت» سالياني است که به ابتکار حضرت آيتالله مصباح يزدي براي دانشجويان و فرهنگيان و ... برگزار شده است و برکات علمي و عملي فراواني هم از خود بر جاي گذاشته است؛ رهبر انقلاب نيز دائماً بر توسعه و تکثير چنين آموزشهاي براي بخشهاي مختلف تأکيد داشتهاند.
#طرح_ولايت #هنرمندان #هنر_اسلامي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درس دهم 1.mp3
27.89M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_دهم : دین شناسی عرفانی
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#دین_شناسی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴اشاعه فحشا
🖊احمدحسين شريفي
🔸اشاعه فحشا (=شايع کردن زشتيها و بديها) يکي از بدترين رفتارهاي اجتماعي است؛ که متأسفانه با توجه به امکانات و ابزارهاي جديد، بسيار فراگير شده است!
اشاعة فحشا، از گناهان کبيرهاي است که وعدة عذاب دردناک دنيوي و اخروي به آن داده شده است. قرآن کريم ميفرمايد:
«إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» (نور، 19)
مصاديق اشاعه فحشا:
يک. جعل اخبار دروغين دربارة عيوب ديگران و انتشار آن در ميان مردم؛ که هم مصداق دروغ و تهمت است و هم اشاعة فحشا.
دو. انتشار عيوب واقعي کسي در ميان مردم؛ از بارزترين مصاديق اشاعة فحشا است.
سه. هنجارشکنيهاي آشکار، از ديگر مصاديق اشاعة فحشا است؛ مثلاً کساني که با لباسهاي زننده يا آرايشهاي نامناسب در مجامع عمومي ظاهر ميشوند؛ يا با صداي بلند در وسايل نقليه خود موسيقيهاي مبتذل گوش ميدهند. اين کارها هم به خودي خود حراماند و هم مصداق اشاعة فحشا هستند. زيرا ترويج عملي گناه در سطح جامعه هستند.
چهار. بازنشر دادن گناهان شنيده شده از ديگران. پيامبر اکرم(ص)، در آخرين خطبهاي که براي مردم مدينه ايراد کردند، فرمودند:
«مَنْ سَمِعَ فَاحِشَةً فَأَفْشَاهَا كَانَ كَمَنْ أَتَاهَا؛ کسي که گناهي را از ديگران بشنود و آن را منتشر کند، مثل کسي ميماند که خود مرتکب آن گناه شده است»
دو نکته:
1.اشاعة فحشا، قبح فعلي دارد؛ به همين دليل دائر مدار نيت نيست؛ بنابراين، حتي اگر نيت اشاعة فحشا را نداشته باشد، اما عمل آن را انجام دهد، از مصاديق اشاعه فحشا خواهد بود.
2.اگر مصلحت اهمي بر انتشار گناه بار باشد، در آن صورت اشاعة فحشا معصيت نيست؛ هر چند تشخيص مصلحت اهمّ کار هر کسي نيست.
#اخلاق
#اشاعه_فحشا
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
🎧🎤📱🎥وبینار تخصصی با موضوع:
📚حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی
👈ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی
(عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
📅🕑تاریخ و زمان:
دوشنبه، ۲تیر ۱۳۹۹
ساعت ۱۲ الی ۱۳
📌آدرس:
www.b2n.ir/wbnr99
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
درس یازدهم 1.mp3
29.11M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_یازدهم : کثرت گرایی سلوکی در تصوف اسلامی (پلورالیسم عرفانی)
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#دین_شناسی
#کثرت_گرایی_سلوکی
#پلورالیسم
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴از "سلطة معنوي" تا "قدرت سياسي" بيحجابان!
🖊احمدحسين شريفي
🔸اگر نيک بنگريم، در حال حاضر در بسياري از شهرهاي بزرگ، و مناطق گردشگري و شهرهاي شمالي کشور، حتي در مناطق مختلف شهري مثل قم (به عنوان پايگاه اصلي فرهنگ شيعي و عالمان دين)، زنان بيحجاب و مردان بدپوشش «سلطة معنوي» دارند؛ بدين معنا که نه تنها هيچ شرمي از پوشش خود ندارند که حتي (در مغازهها، ماشينها، هتلها، فروشگاهها، ادارات دولتي و غيردولتي، بيمارستانها و ...) مورد تکريم هم قرار ميگيرند.
🔸اما اگر،
(1) علماي بزرگ و حوزههاي علميه و مراکز تبليغي و فرهنگي ريز و درشتي که در اين زمينه وظيفه ديني يا قانوني بر عهده دارند، همچنان به بيتفاوتي علمي و عملي خود در اين موضوع ادامه دهند؛
(2) هر کدام از گروهها و احزاب سياسي به منظور کسب رأي بيشتر و يا به منظور مخالفت با جناح مقابل و يا به هدف آنکه خود را فردي روشنفکر و داراي فکر باز نشان دهند دائماً جملاتي از اين قبيل که «آيا مشکل فقط در چند تار موي زنان است؟» يا «با برخوردهاي گشت ارشادي نميتوان مشکل بيحجابي را حل کرد» و امثال آن، خواسته يا ناخواسته «حمايت عملي» خود را از اين پديده نشان دهند،
(3) صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عملاً مبلغ زنان بيحجاب باشند؛ و آنان را بر صدر بنشانند و در تبليغات رسمي و غيررسمي خود حامي چنان افرادي باشند؛
(4) مجلس و قوة قضائيه و پليس به وظايف قانوني خود در اين موضوع، به درستي و با سرعت عمل نکنند؛
آنگاه طولي نخواهد کشيد که نه تنها شاهد فراگيري سلطة معنوي آنها در سراسر کشور، که شاهد سلطة مادي و اجتماعي و سياسي آنها نيز خواهيم بود.
و ديري نخواهد پاييد که ارزشها جابجا شده، زنان محجبه و مردان عفيف، به عنوان افرادي ناهنجار و غيرطبيعي جلوه خواهند داد! و فضاي شهرها و خيابانهاي جمهوري اسلامي(!) براي تردد آنان، امنيت جسمي و رواني لازم را نخواهد داشت.
🔸اين تحذير پيامبر اکرم(ص) را فراموش نکنيم که: «لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسْتَعْمَلَنَّ عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ؛ (کافي، 5/ 56) يا امر به معروف و نهي از منکر کنيد و يا (منتظر باشيد تا) افراد بدكردار بر شما مسلط شوند؛ و آنکه به خواستههاي خوبانتان توجهي نشود (يا آنکه دعاي خوبانتان مستجاب نخواهد شد)».
#حجاب
#امر_به_معروف
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت_7.mp3
15.06M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هفتم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 2️⃣
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴شرايط آموختن و آموزش فلسفه
🖊احمدحسين شريفي
🔸فيلسوفان و عالمان پيشين نسبت به آموزشهاي علمي و تعليمي خود به شدت حساس بودند؛ به همين دليل مباحث و انديشههاي فلسفي و حکمي خود را به صورتي رمزآلود و غيرصريح و بعضا با عبارتي بسيار پيچيده بيان ميکردند تا از دسترس ناصالحان دور بماند. و اين نه بدان دليل بود که از افراد کمتوان متنفر باشند؛ بلکه هم ميخواستند شأن فلسفه و حکمت را نگه دارند و هم آنکه ناخواسته موجبات گمراهي آن افراد را فراهم نکرده باشند. آموزش حکمت به افراد نااهل را همچون آويزان کردن درّ و گوهر بر گردن خوک ميدانستند. در حديثي از معصومان عليهم السلام چنين نقل شده است: «لَا تُعَلِّقُوا الْجَوَاهِرَ فِي أَعْنَاقِ الْخَنَازِيرِ» در حديثي از پيامبر اسلام هم نقل شده است که حکمت را به افراد نااهل آموزش ندهيد، چرا که موجب گمراهي آنها ميشود و آن را از اهلش هم دريغ نکنيد که در آن صورت به حکمت ظلم کردهايد. عارفان هم ميگفتند «افشاء اسرار ربوبيت کفر است» و «حق اسرار نگهداشتن آنها از اغيار است»
🔸ابن سينا در کتاب ارزشمند اشارات و تنبيهات بعد از پايان مباحث منطق، در نمط اول از مباحث طبيعتشناسي و هستيشناسي ميگويد:«من سفارش و خواستة خود را تکرار ميکنم که با تمام بخل و خست در آموزش اين دانش برخورد کنيد؛ مبادا آن را به کس يا کساني آموزش دهيد که فاقد شرايط که در پايان کتاب متذکر ميشوم، باشند.»
اما شرايطي که در واپسين بند کتاب اشارات و تنبيهات تحت عنوان «خاتمة و وصية»، براي آموزش فلسفه بيان ميکند، در مجموع شش شرط مهم است. اما پيش از بيان آنها مجدداً تأکيد ميکند که «اي برادر من همه دانستههاي خود را مشک زدم تا زبده و عصاره آنها را در اين اشارات در اختيار شما قرار دهم؛ و غذاي حکمت را براي شما در زيباترين کلمات لقمه کردم. پس نسبت به آموزش آن به اين افراد بخل بورز:
1.افراد سفيه و سستعقل: کساني که از بهرة هوشي لازم براي فهم امور عقلي و مسائل پيچيده و دشوار برخوردار نيستند؛
2.افراد کودن و ديرفهم و سادهانديش: کساني که توانايي درک حقيقت را ندارند و ممکن است با فلسفهخواني به گمراهي کشيده شوند؛ و ذهن و جان آنها شبههآلود شود.
3.کساني که عليرغم بهرة هوشي بالا و حافظة قوي اما از زيرکي لازم و درخشندگي فکر و جسارت در انديشه برخوردار نيستند؛
4.کساني که تمايل به معاشرت با عوام الناس (الغاغة) دارند؛ يعني نوعي سبکساري در رفتار دارند؛ مهم نيست که کجا مينشينند و به چه صورت مينشينند. عوامزدهاند؛ از نظر فکري و عملي به رفتارهاي عوامالناس گرايش دارند؛
5.کساني که تفکر الحادي دارند؛ از آموزش اين مباحث به آنها هم پرهيز کنيد؛ شايد اين توصيه ابنسينا مربوط به کساني باشد که عالمانه و آگاهانه جانب کفر و الحاد را برگزيدهاند؛ و در برابر هر برهاني که خلاف باورهاي باطلشان باشد، جبههگيري ميکنند؛
6.کساني که استقرار ذهني و شخصيتي ندارند؛ همچون پشههايي ميمانند که مطابق جهت باد حرکت ميکنند و قدرت و اختياري از خود ندارند؛ در روايت مشهوري هم از امام علي عليهالسلام چنين ميخوانيم که: «اي کميل ... مردم سه دسته اند: دانايى كه شناساى خداست، آموزندهاى كه در راه رستگارى كوشاست، و فرومايگانى رونده به چپ و راست كه درهم آميزند، و پى هر بانگى را گيرند و با هر باد به سويى خيزند. نه از روشنى دانش فروغى يافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند.»
🔸و فقط به کسي فلسفه را آموزش دهيد که:
1.روحي پاکيزه و پاک داشته باشد؛
2.روش و رفتاري مستقر و استوار داشته باشد؛
3.زودباور نباشد؛ بلکه در پذيرش مسائل وسواس داشته باشد؛
4.راضي به حق است؛ و با مطالب صادقانه برخورد ميکند.
#ابنسينا #فلسفه #زيستـفلسوفانه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درس دوازدهم 1.mp3
24.75M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_دوازدهم (آخرین جلسه): معیار حقانیت مکاشفات عرفانی
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#دین_شناسی
#مکاشفات
#مکاشفات_عرفانی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴شيخ بهائي و مير داماد
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله حسنزادة آملي از استادشان آيتالله الهي قمشهاي نقل ميکردند که در مسافرتي شاه عباس صفوي (978-1038) همراه با ميرداماد (969-1040ق) و شيخ بهايي (953-1030ق) و تعدادي از وزرا و علماء بود. مرحوم شيخ بهايي اسب خود را تندتر ميراند. شاه عباس به هر انگيزهاي (فهم روابط ميان علماء، يا ايجاد اختلاف ميان آنان يا ...) خود را نزديک ميرداماد کرد و گفت «چطور شيخ بهايي مراعات مقام شما را نميکند؟ و اسب خود را پيشاپيش شما و تندتر از اسب شما ميراند؟» ميرداماد که قصد و انگيزة شاه عباس را دريافته بود، در پاسخ گفت: «عظمت جان و روح و کمالات شيخ بهائي به حدي است که اگر بر روي کوه نشيند، کوه پرواز ميکند. اگر اين اسب پرواز ميکرد جا داشت».
شاه عباس آرامآرام از ميرداماد فاصله گرفت و خود را به شيخ بهائي نزديک کرد و گفت: «انسان بايد چابک و سبکبال باشد و در امور خود تبحر داشته باشد، اين خوب نيست که ديگري افسار اسبش را بگيرد و بکشاند» شيخ بهائي نيز به فراست، هدف وي را فهميد و گفت: «عظمت و کمالات ميرداماد را اگر بر فلک نهم بنشاني فلک از رفتن باز ميماند تا چه رسد به اسب!»
#شيخ_بهائي #ميرداماد
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
با نگاهي اجمالي به اين آمار و ديدگاه مردم آمريکا درباره موضوعات اخلاقي، ميتوان اضمحلال اخلاق انساني در مهد ليبراليسم را مشاهده کرد. بدون ترديد، چنين جامعهاي سرنوشتي جز سقوط و انحطاط ندارد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت_8.mp3
14.78M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هشتم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 3️⃣
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«درک اقتصادي» و «هوش فرهنگي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸درک مشکلات اقتصادي به دليل آنکه ملموس و مشهود همگان هستند، نيازي به نخبگي و عقلانيتي ويژه ندارد. شکاف طبقاتي و فقر و بيکاري و کمبود مسکن و امثال آن را هر کسي ميتواند ببيند؛ حتي درک مخاطرات فردي و اجتماعي و سياسي چنين وضعيتي هم کار دشواري نيست؛ بلکه فهم راههاي درمان آنها هم خيلي دشوار نيست؛ فقط قدري عقلانيت ميخواهد و قدري بيشتر، اراده و عزم و همت.
🔸اما فهم مشکلات فرهنگي و درک آفات و مخاطرات آنها کاري دشوار است؛ نيازمند نخبگي و فرزانگي است. حتي ورود به اين عرصه نيازمند قدري از خودگذشتگي است؛ به مثابه درمان دردي ميماند که خود بيمار نه تنها از آن رنجي نميبرد که بعضاً به آن هم افتخار ميکند؛ خود را سالمترين افراد ميداند. طبيعي است که ورود به چنين عرصهاي نيازمند جسارت و شهامت و انساندوستي و فهم عميق مسائل است.
🔸مشکلات اقتصادي همچون جنگ سخت ميمانند که هم ابزار و ادوات جنگي، هم هدف جنگ، هم نيروهاي مهاجم و هم قربانيان جنگ همگي آشکار و روشن است؛ در مرأي و منظر همگاناند؛ کسي قدرت انکار آنها را ندارد؛
🔸اما مشکلات فرهنگي به مثابة جنگ نرماند؛ که هم «ابزار و ادوات جنگي»، هم «هدف جنگ» و هم «نيروهاي مهاجم» همگي اموري پنهاناند، گرگهايي در لباس ميشاند؛ همگي با شعار آزادي و انسانيت و حقوق بشر جلو ميآيند؛ قربانيان چنين جنگي هم نه تنها خود را قرباني نميدانند؛ خود را آزادشدة از بند غل و زنجيرها ميپندارند! و خود به عنوان سربازهاي بيجيره و مواجب دشمن، عاملي براي پيشبرد اهداف آن ميشوند. قربانيان جنگ نرم، همچون مبتلايان به بيماري «بُليموس»اند؛ که عليرغم نياز بدن و گرسنگي واقعي، خود را سير ميپندارند؛ طبيعتاً نيازي به مراجعه به طبيب در خود نميبينند. اگر آشنايان و دلسوزان آنها را نزد طبيب نبرند، جسمشان رفته رفته تحليل رفته و نهايتاً از بين خواهند رفت.
🔸آيا مواجهه با اين دو نوع جنگ يکسان است؟ هرگز. در مواجهه با جنگ نرم، نيازمند نخبگي مضاعف، مجاهدت مضاعف، جانفشاني مضاعف و شعور مضاعف هستيم. به اميد روزي که عرصة فرهنگي کشور شاهد ظهور و بروز چنين افسران و سربازاني باشد.
#جنگ_نرم #فرهنگ #اقتصاد
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴اصالت عدم تناسب! «از بهر خدا نپذيريد»!
🖊احمدحسين شريفي
🔸متأسفانه گاه و بيگاه شاهديم که در واگذاري مسؤوليتهاي علمي و تخصصي، هيچ تناسبي ميان تخصصها و مسؤوليتها لحاظ نميشود. به عنوان مثال، در بعضي از دورهها شاهد بودهايم که معاون پژوهشي وزارت علوم حتي يک پژوهش مدون نداشته است؛ يا معاون پژوهش حوزههاي علميه حتي يک مقاله پژوهشي تدوين نکرده است؛ يا دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي کشور، فوق تخصص دامهاي بزرگ (يعني دامهايي در رديف الاغ و اسب و گاو و شتر و ...) بوده است!
🔸امروز هم در خبرها آمد که جناب آقاي قاليباف، رياست محترم مجلس يازدهم، سخنران و منبري مشهور، جناب حجتالاسلام غلامرضا قاسميان را به رياست «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي» منصوب کردند! چنين انتصاباتي براي اهل فکر و فرهنگ خيلي پيامهاي آشکار و نهان دارد که «اين زمان بگذار تا وقت دگر»!
🔸بدون ترديد، جناب قاسميان در حوزه وعظ و خطابه و منبر، فردي موفق است؛ بياني خوب و صدايي خوبتر دارد. در فعاليتهاي جهادي و خدمات اجتماعي هم توانمنديهاي خوبي از خود بروز داده است؛ اما چنين سوابق ارزشمندي چه تناسبي با مسؤوليت يک مرکز کاملاً تخصصي، يعني نخستين کتابخانه رسمي و دولتي ايران، با حدود 600 هزار کتاب چاپي، 28 هزار کتاب خطي، بيش از 5 هزار عنوان نشريه و مجله و ميليونها برگ از اسناد رسمي و غيررسمي کشور، دارد؟!
🔸آيا با صداي خوب و بيان زيبا ميتوان «ميراث ملي را حفظ و نگهداري» کرد؟ آيا با توانايي در کارهاي جهادي و منبر و خدمات عمومي، ميتوان «آثار حقوقي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي» را اشاعه داد؟ [آنگونه که در حکم انتصاب ايشان آمده است]
🔸بنده به عنوان يک محقق کوچک و طلبهاي علاقمند به پژوهش و کتاب، تاکنون هيچ نام و نشاني از جناب قاسميان در حوزة کتاب و کتابخانه و پژوهش و اسناد پژوهشي، نه شنيدهام و نه ديدهام. اگر اثري، حتي مقالهاي در اين زمينه از ايشان منتشر شده است، بسم الله، معرفي کنند.
🔸مشهور است که از شهيد چمران پرسيده شد: «تعهد بهتر است يا تخصص؟» ايشان فرمودند: «تقوا از تخصص لازمتر است؛ اما ميگويم: آن کس که تخصص ندارد و کاري را ميپذيرد، بيتقوا است» با استناد به اين سخن حکيمانة شهيد چمران، از جناب قاسميان، به عنوان يک فرد متعهد و جهادي، انتظار دارم همين امروز، از پذيرش چنين مسؤوليتي سر باز زنند و به صراحت بگويند که در اين زمينه هيچ تخصصي ندارند. چنين کارهايي را بايد به اهلش سپرد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت9.mp3
17.04M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_نهم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 4️⃣
(تقابل #پارادایمی)
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴منطق توانايي عارفان بر «کرامات»؛ از نگاه سعدي: «عبادت و ترک معصيت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸کرامات و کارهاي خارقالعاده فراواني (بر روي آب راه رفتن؛ طي الارض داشتن؛ مستجاب الدعوه بودن؛ سنگ را طلا کردن؛ طلا را خاک کردن؛ شير درنده را رام خود کردن؛ افعي کشنده را تازيانه دست خود کردن و ...) از عارفان و صوفيان و مرتاضان و معنويان اديان و مکاتب مختلف، نقل شده است؛ بدون شک بسياري از آنها ياوهسرايي مريدان و مبالغههاي بيپاية دلبستگان اين راه است؛ اما بسياري از آنها هم واقعيتهايي توجيهپذير و معقولاند.
🔸در تحليل چرايي و چگونگي توانايي عارفان بر انجام چنين کارهاي خارقالعادهاي بحثهاي فراواني قابل طرح است. بنده هم در کتاب «مباني و اصول عرفان عملي در اسلام» بحثهاي مفصلي در اين باره آوردهام. اما در اينجا صرفاً به بيان تبييني شنيدني و زيبا از مصلحالدين سعدي شيرازي در کتاب بوستان اشاره ميکنم:
حکايت کنند از بزرگان دين
حقيقتشناسان عين اليقين
که صاحبدلي بر پلنگي نشست
همي راند رهوار و ماري به دست
يکي گفتش اي مرد راه خداي
بدين ره که رفتي مرا ره نمايي
چه کردي که درّنده رام تو شد
نگين سعادت به نام تو شد
بگفت ار پلنگم زبونست و مار
و گر پيل و کرکس، شگفتي مدار
تو هم گردن از حکم داور مپيچ
که گردن نپيچد ز حکم تو هيچ
🔸تبيين سعدي بسيار واضح، گويا و معقول است: دليل برخورداري از چنين مقامات و کراماتي، نافرماني خدا را نکردن و عمل به دستورات او کردن است؛ کسي که وجودش با منبع بيپايان قدرت متصل شد، چنين کارها و تواناييهايي براي او چيزي به شمار نميآيد. در حديثي قدسي چنين ميخوانيم: «اي فرزند آدم، من به هر چيزي که بگويم «باش»، «ميشود»، از خواستههاي من پيروي کن، تو را به جايگاهي ميرسانم که به هر چيزي بگويي «باش»، «ميشود»
🔸نکته مهمي که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که بسياري از اين کرامات از قبيل تصرف در چشم و ذهن پارهاي از مريدان يا مرددان است؛ و الا بسياري از افراد نااهل و حتي بعضاً نزديکترين از اهل و عيال آن عارف هم از چنان کارها و توانهايي بيخبر بودهاند. فيالمثل، اگر نقل کردهاند که ابوالحسن خرقاني بر شير درندهاي سوار ميشد و مار افعي را به عنوان تازيانه به دست ميگرفت، بدان معنا نيست که همه مردم خرقان و بسطام و يا حتي همسر او نيز اين حالت را از او ميديدند. اين حالت فقط براي آن مرد همداني متجلي شد که در دل خود نسبت به مقامات ابوالحسن خرقاني دچار شک شده بود.
#کرامات #سعدي #عرفان
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش_اول_نشست.mp3
23.76M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش اول
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat