eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
316 عکس
335 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴«مدیریت امیال» راهی برای «مدیریت افعال»؛ 🔹بحثی بنیادین درباره ضرورت کنترل فضای مجازی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انتخاب‌های آدمیان به شدت متأثر از «شوق‌ها» و میل‌ها و مطلوبات آنهاست. حتی برخی از فیلسوفان مثل علامه مصباح یزدی(ره) معتقدند علت غایی انتخاب‌ها و افعال آدمیان، «میل و علاقه به نتیجه مطلوب» است! بنابراین کسی که بتواند امیال فرد، گروه یا جامعه‌ای را مدیریت کند، در واقع انتخاب‌ها و رفتارهای آنها را نیز مدیریت می‌کند. دنیای غرب با ابزارهای رسانه‌ای مدرن، از فیلم‌های هالیودی گرفته تا شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی مثل تلگرام و واتساپ و اینستاگرام و ... به صورتی پیوسته در حال شکل‌دهی و جهت‌دهی به «امیال» و «مطلوبات» مخاطبان جهانی خود است. قدرت شگفت‌آور این رسانه‌ها در میل‌سازی را می‌توان در تعدادی از جوانان ایرانی به عنوان قربانیان این ابزارها مشاهده کرد. عفت و حیا و غیرت و حجابی که نه تنها «اقتضای فطرت‌ پاک انسانی» است؛ که ریشه‌هایی هزاران ساله در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز دارد، در طول سه دهه چنان تغییراتی پیدا کرده است که عده‌ای علناً‌ میل به «بی‌غیرتی» و «بی‌حیایی» و حتی «بی‌ناموسی» پیدا کرده و با افتخار از برهنگی خود یا دختران و همسران و خواهران خود برهنه خود فیلم و کلیپ هم تهیه می‌کنند و در گستره‌ای جهانی منتشر می‌کنند! راه درست مواجهه با چنین فضایی و احیای فطرت پاک الهی در دل‌ها، «صرفاً» تبلیغ و ترویج عفت و حیا و غیرت و حجاب نیست؛ بلکه عوامل مخرب و انحرافی را هم باید تحت کنترل خود گرفت. بلکه کنترل راه‌های انحرافی منطقاً‌ و عقلاً‌ مقدم بر تبلیغ و ترویج و ارشاد است. به تعبیر اخلاقیان و عارفان، «تخلیه» مقدم بر «تحلیه»‌ است: ما در این انبار گندم می‌کنیم گندم جمع آمده گم می‌کنیم می‌ نیندیشیم آخر ما بهوش کین خلل در گندمست از مکر موش موش تا انبار ما حفره زدست و از فنش انبار ما ویران شدست اول ای جان دفع شر موش کن وانگهان در جمع گندم جوش کن 🔻به باور این بنده: تا مدیریت فضای مجازی کشور ما در اختیار سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای غربی باشد، نه تنها شاهد بهبودی در اخلاق اجتماعی و شهروندی مردم نخواهیم بود که روز به روز با اوضاعی بدتر و آشفته‌تر و مدیریت‌ناپذیرتر مواجه خواهیم شد. 🔻مع الاسف علیرغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، دستگاه‌های مسؤول تاکنون آنگونه که شایسته است وظیفه خود را در صیانت از حقوق عامه و صیانت از دین و اخلاق و عفت عمومی در انجام نداده‌اند؛ اکنون بهترین فرصت برای این کار است. راه‌های نشر و انتشار بی‌حیایی و بی‌غیرتی و بی‌دینی را یک بار برای همیشه قاطعانه مسدود کنید. دست‌کم هزینه‌کرد بیت‌المال مسلمین را برای تسهیل‌ فعالیت‌های دین‌ستیزانه دشمنان ممنوع کنید. 🔷به جوانان انقلابی و مراکز دانش‌بنیان میدان دهید، خواهید دید که در کوتاه‌ترین زمان، ابزارهایی به مراتب بهتر و کارآمدتر از واتساپ و اینستاگرام و امثال آن تولید خواهند کرد و مردم ما و بلکه بسیاری از کشورهای دیگر از منافع انسانی این ابزارها بدون مبتلا شدن به اصناف آسیب‌ها، بهره‌مند خواهند شد. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سیره پیامبر اکرم(ص) در برخورد با هنجارشکنان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻سيرة پيامبر اکرم(ص) اين‌گونه بود که با اهانت‌ها و بي‌اخلاقي‌هايي که نسبت به شخص خودشان مي‌شد، کريمانه برخورد مي‌کرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين بی‌نظیر الهي را در پي داشته است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏ (قلم، آيه 4)» 🔻در توصيفي که هند بن ابي هاله، از اخلاقيات (ص) دارد، مي‌گويد: كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ‏ الْخُلُقِ‏ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ دائماً بشاش و خنده‌رو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود. 🔹اما وقتي که مقررات و قوانين اجتماعي اسلام ناديده گرفته مي‌شد، به هيچ وجه اغماض نمي‌کرد. هيچ نوع قانون‌شکني‌ و هنجارشکنی را برنمی‌تافت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت مي‌شد کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرم‌خويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند! پيامبر اکرم(ص) به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد مي‌کرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نمي‌پذيرفت. 🔹هند بن ابي هاله دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حق‌کشي‌ها و ظلم‌ها مي‌گويد: وَ لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْ‏ءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛ دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نمي‌آورد، و وقتي که حقي پايمال مي‌شد از شدت خشم کسي او را نمي‌شناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري مي‌کرد و احقاق حق مي‌نمود. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴برخورد قاطعانه با مفسدان مانع تکرار و توسعه فساد 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻برخورد «قاطع»، «به موقع» و «علنی» با فساد و مفسدان و هنجارشکنان، نه تنها مانع از تکرار جرم و فساد و هنجارشکنی می‌شود؛ بلکه عبرتی برای افراد سست‌اخلاق و سست‌ایمان هم خواهد شد. 🔸خواجه در کتاب ارزشمند «سیاستنامه»، درباره نقش قاطعیت و سرعت در برخورد با فسادهای اجتماعی، داستان آموزنده‌ای را نقل می‌کند: شنيدم که در غزنين، خبازان در دکان‌ها ببستند؛ و نان عزيز و نايافت شد؛ و غربا و درويشان در رنج افتادند و به تظلم به درگاه شدند، و پيش سلطان ابراهيم از نانوايان بناليدند. فرمود تا همه را حاضر کردند. گفت: «چرا نان تنگ کرده‌ايد؟» گفتند: «هر باري که گندم و آرد که در اين شهر مي‌آرند، نانواي تو بخرد و در انبار مي‌کند و مي‌گويد: «فرمان چنين است» و ما را نمي‌گذارد که يک من بار بخريم» سلطان بفرمود تا خباز خاص را بياوردند، در زير پاي پيل افکندند. چون بمرد، بر دندان پيل ببستند و در شهر بگردانيدند، و بر وي منادي مي‌کردند که «هر که درِ دکان نگشايد از نانوايان، با او همين کنيم.» و انبارش خرج کردند. نماز شام بر درِ هر دکاني پنجاه من نان بمانده بود و کس نمي‌خريد. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «راهبردها و راه‌کنش‌های پیامبر اکرم(ص) برای اصلاح‌گری اجتماعی و فرهنگی» ✔️اصلاح باورها و بینش‌ها ✔️ آموزش‌های مصداقی و عینی ✔️ساختارسازی ✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانون‌شکنی ✔️امیدآفرینی و برجسته سازی خوبی (ص) 🔸زمان: ۳/ مهر ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عشق عارف بزرگ کرد، مولانا خالد نقشبندی، به امام رضا(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین ویژگی‌های کردهای اهل‌سنت، عشق به پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت مطهر اوست. این حقیقت را می‌توان در زیست عمومی آنها و در نخستین مواجهه با آنها تصدیق کرد. افزون بر این متون ادبی ادیبان و اشعار شعرای کرد اهل سنت در مدح اهل بیت پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین گواه این حقیقت است. به عنوان نمونه‌ای از هزاران می‌توان به اشعار مولانا خالد نقشبندی شهرزوری، از بزرگان علمای کرد اهل سنت در قرن سیزدهم و از مشایخ طریقه نقشبندیه اشاره کرد. وی در جریان مسافرت به خراسان و زیارت مرقد مطهر ثامن‌الحجج قصیده‌ای سروده است که از بهترین قصاید در مدح و رثای امام رضا علیه السلام است. هم‌اکنون نیز بخش‌هایی از بارگاه ملکوتی (ع) به اشعار این عارف پاکباخته کرد، مزین شده است: این بارگاه کیست کز عرش برتر است وز نور گنبدش همه عالم منور است .... بهر نگهبانی کفش مسافران بر درگهش هزار چو خاقان و قیصر است این بارگاه قافله سالار اولیاست این خوابگاه نور دو چشم پیمبر است این بارگاه حضرتی است که از شرق تا به غرب وز قاف تا به قاف جهان سایه گستر است .. مرغ خرد به کاخ کمالش نمی‌پرد بر کعبه کی مجال عبور کبوتر است تا همچو جان زمین تن پاکش به بر گرفت او را هزار فخر بر این چرخ اخضر است ... برگرد حاجیا به سوی مشهدش روان کاین جا توقفی نه چو صد حج اکبر است ... زوار بر حریم وی آهسته پا نهید کز خیل قدسیان مفرشش زشهپر است غلمان خلد کاکل خود دسته بسته‌اند پیوسته کارشان همه جاروب این در است شاها ستایش تو به عقل و زبان من کی می‌توان که وصف تو از عقل برتر است؟ اوصاف چون تو پادشهی از من گدا صیقل زدن به آیینه مهر انور است ... بر«خالد» آر رحم که پیوسته همچو بید لرزان زبیم زمزمه روز محشر است تو پادشاه دادگری این گدای زار مغلوب دیو سرکش و نفس ستمگر است از لطف چون تو شاه، ستمدیده بنده‌ای از جور اگر خلاص شود وه چه درخور است نااهلم و سزای نوازش نِیَم ولی نااهل و اهل پیش کریمان برابر است 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی» ✔️ نشانه‌های ده‌گانه عقلانیت ✔️ شاخص‌های زیست اجتماعی شیعی ✔️ مواجهه با داوریها و قضاوتهای مردم () ✔️رسالت اجتماعی عالمان () (ع) 🔸زمان: ۴/ مهر ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقش مشهوران (سلبریتی‌ها) و نخبگان در اخلاق اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻رفتار ذی‌نفوذان و افراد مشهور (سلبرتی‌ها) از مهم‌ترین عوامل تغییر اخلاق اجتماعی است. ذي‌نفوذان هر جامعه‌اي به دليل جايگاه و موقعيت اجتماعي برتر یا قابل‌ توجه‌تري که دارند، نقشي جدي در شکل‌دهي به فرهنگ عمومي و اخلاقیات اجتماعی ايفا مي‌کنند. اخلاق و رفتار و گفتار آنان و نحوة معيشت و معاشرت و آرایش و پوشش آنها عاملي مهم در فرهنگ‌سازي و اخلاق‌گستری یا اخلاق‌زدایی است. 🔻به همين دليل، هرگونه انحرافي در اخلاق و رفتار ذي‌نفوذان و نخبگان جامعه (اعم از نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و ...) مي‌تواند تأثيرات جبران‌ناپذيري بر خلقیات عامة مردم بگذارد. 🔸قرآن کريم در داستان قارون به عنوان یک نخبه اقتصادی، مي‌‌فرمايد: فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ في‏ زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيم‏ (قصص، 79) (قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگي دنيا بودند گفتند: «اي کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم براستي که او بهرة عظيمي دارد» 🔻شیوه رفتار عالمان و نخبگان جامعه و به ویژه عالمان دین هم در شکل‌دهی به اخلاقیات اجتماعی بسیار مهم است. تا جایی که در حدیثی بسیار تکان‌دهنده از (ص) چنین نقل شده است که: «إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ‏؛ همانا دوزخیان از بوی گند عالم بی‌عمل در رنج‌اند و در میان دوزخیان بیشترین پشیمانی از آن کسی است که دیگران را به دین دعوت کرده و آنها هم پذیرفته و خدا را اطاعت کرده و در نتیجه وارد بهشت شده‌اند، اما خود آن دعوت‌کننده به دلیل بی‌عملی وارد دوزخ شده است.» 🔸خدا رحمت کند را که کراراً با یادآوری این حدیث، محتوای آن را متذکر می‌شد و با شجاعت و صراحت می‌گفت: «آن قدر صدمه‏اى كه اسلام از يك آخوند فاسد مى‏خورد از محمد رضا نمى‏خورد! در روايات هست كه آخوند فاسد و ملّاى فاسد در جهنم از بوى تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در اين دنيا هم از بوى تعفن بعض از آخوندهاى فاسد دنيا در عذاب است. ما طرفدارى از عمامه نمى‏كنيم. ما طرفدارى از اسلام مى‏كنيم.» 🔻 نیز در باب هشتم گلستان با عنوان «در آداب صحبت» مي‌گويد: «معصيت از هركه صادر شود ناپسنديده است و از علما ناخوب‏تر، كه علم سلاح شيطان است و خداوندِ سلاح را چون به اسيرى برند، شرمسارى بيش برد. عام نادان پريشان روزگار به ز دانشمند ناپرهيزگار کان به نابينايي از راه اوفتاد وين دو چشمش بود و درچاه اوفتاد» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴رهایی از آشفتگی، شرط لازم بهره‌مندی از معارف قرآنی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ راه «بهره‌مندی از قرآن» و «لذت بردن از قرائت آن» و «درک معارف آن»، پاک‌سازی زبان و ذهن و دل از «آشفته‌گویی» و «آشفته‌ذهنی» و «آشفته‌دلی» است. به تعبیر زیبای سنائی غزنوی: عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد كه دارالملك ايمان را مجرد بيند از غوغا عجب نبود گر از قرآن نصيبت نيست جز نقشى كه از خورشيد جز گرمى نبيند چشم نابينا 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تنها امید غرب برای مهار ایران اسلامی: دکترین «کارزار ایرانی با ایرانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻آمریکایی‌ها تاکنون دو تجربه موفق در استفاده از دکترین جنگ خودی علیه خودی داشته‌اند. توضیح آنکه بعد از تجربه تلخ حضور مستقیم نیروهای آمریکایی در ویتنام و شکست سنگین و ننگینی که متحمل شدند، آلن دالاس که در آن زمان ریاست سازمان سیا را عهده‌دار بود، دکترین «آسیایی علیه آسیایی» را در دستور کار آمریکا قرار داد و با ایجاد انشقاق میان کشورهای آسیایی از جمله مردم کره، و تحریک کره شمالی و حمایت از کره جنوبی، تلاش کرد با جان و مال و هویت آسیایی‌ها، منافع آمریکا تأمین شود! 🔻همچنین در ابتدای قرن بیست و یکم و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ همین دکترین در قالب «مسلمان علیه مسلمان»، به کار گرفته شد و هم‌اکنون اگر نگاهی به گوشه و کنار جهان اسلام بیاندازیم خواهیم دید که در افغانستان، پاکستان، سوریه، مصر، لبنان، لیبی، یمن، عراق و بسیاری دیگر از کشورها این دکترین با ظرافت در حال اجرا است و در این میان، آمریکا است که منافع سیاسی و اقتصادی و نظامی خود را به خوبی و با کمترین هزینه تأمین می‌کند. 🔻استراتژیست‌ها و اتاق‌های فکر آمریکایی از فتنه سال ۱۳۸۸ به بعد به این نتیجه رسیدند که تنها راه مهار قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران هم این است که همین دکترین در داخل ایران عملیاتی شود: «کارزار ایرانی علیه ایران و ایرانی». بسیاری از راهبردها یا راه‌کنش‌های غرب علیه «جمهوری اسلامی» و «انقلاب اسلامی» را می‌توان ذیل همین دکترین فهم کرد: دامن زدن به اموری مثل «قومیت‌گرایی»، «اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی»، «حمایت از گروه‌های تجزیه‌طلب»، «نفرت‌افکنی» (نفرت از ملیت خود، نفرت از دیانت خود، نفرت از مذهب خود، نفرت از اولیای دین، نفرت از ارزش‌های دینی، نفرت از حاکمیت، نفرت از مسؤولان حکومتی و ...) 🔶اما حقیقت این است که درخت تنومند و ریشه‌دار جمهوری اسلامی تحت زعامت رهبری حکیم و فرزانه و بصیر و صبور، محکم‌تر و هوشمندتر از آن است که در دام چنین دکترین‌ها و راهبردها و راه‌کنش‌هایی شیطانی‌ گرفتار شود. مهم‌ترین راهبرد رهبران جمهوری اسلامی، که متکی به تجربه چهارده‌قرنه اسلام و رهبران اصیل اسلامی است، راهبرد «تبدیل تهدید به فرصت است» و تاکنون همه تهدید‌های نظامی و سیاسی و اقتصادی را به فرصت‌هایی بزرگ تبدیل کرده است و شکی ندارم که دیر یا زود این تهدید فرهنگی و رسانه‌ای بی‌سابقه را نیز به فرصتی بزرگ و بی‌بدیل برای یک حرکت جهشی در عرصه فرهنگ و رسانه تبدیل خواهد کرد. یادی کنیم از شهید عزیزمان، سردار که می‌فرمود: «من معتقدم ميزان فرصتي که در تهديدها هست از فرصتي که در خود فرصت‌ها هست بيشتر است». 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سخنی با مدیر محترم موسسه اطلاعات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جمله بالا از مدیر فرهیخته «موسسه اطلاعات» جناب سیدعباس صالحی و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به گمان بنده جالب نیست که ایشان خودشان را بیرون از گود و «صرفاً» در مقام رصدکننده و مطالبه‌گر فرض کنند! و در راستای تحقق این سخنان ریاست محترم جمهوری اقدامی عملی و عینی انجام ندهند. استاد عزیز، صرف نظر از مسؤولیت‌های پیشین، جنابعالی هم‌اکنون ریاست قدیمی‌ترین روزنامه و یکی از بزرگ‌ترین موسسات مطبوعاتی کشور را بر عهده دارید؛ آن هم با امکانات و اختیارات فرهنگی و علمی و رسانه‌ای بسیار زیاد و اعجاب‌انگیز. خود جنابعالی نیز مخاطب این سخنان ریاست محترم جمهور هستید و می‌توانید در موسسه عظیم اطلاعات زمینه‌های «نقد و گفتگوی عالمانه» و «نقد قوانین» و «اصلاح شیوه‌های حکمرانی» را برای فرهیختگان فراهم کنید. اگر عزم و اراده‌ای در این زمینه داشته باشید، می‌توانید از همکاری‌های علمی سایر مؤسسات علمی و پژوهشی نیز بهره‌مند شوید. دوستان شما در «مجمع عالی علوم انسانی اسلامی» که علماً و عملاً معتقد به همین رویکرد ریاست محترم جمهوری هستند، با تمام توان در خدمت جنابعالی هستند. ارادتمند شما احمدحسین شریفی/ دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نگاه از پنجره‌های متعدد و متنوع 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از «پنجره‌هاي متعدد و مناسب» به آن نظر کنيم، نگاه از يک پنجره به «واقعيت»، نگاهي «تک‌بعدي» است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جایگاه جمهوری اسلامی در وصیت‌نامه شهید سلیمانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻مرور بخشی از وصیت‌نامه سردار رشید اسلام، مجاهد بصیر و بی‌نظیر چهار دهه اخیر، حاج قاسم در این روز‌هایی که بی‌بصیرتی عده‌ای از افرادی را شاهدیم که انتظار بصیرت از آنها داشتیم، بد نیست: «امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص). برادران و خواهرانم! ... به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه‌ی رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌الله‌الحرام و مدینه حرم رسول‌الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمیماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خودمراقبتی، در کلام مقام معظم رهبری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیأت دولت و مدیران دولتی در تاریخ نهم تیر ۱۳۸۶ فرمودند: "برادران و خواهران عزیز! مواظب خودتان باشید. آدمهای فاسدی که اسم‌هایشان را شنیده‌اید یا توصیف‌شان را می‌شنوید، اینها از اول که فاسد نبودند؛ یک وقت یک لقمه چرب و نرمی، دهن‌ شیرین کنی دانسته یا ندانسته کسی توی دهن اینها گذاشته، به کام‌شان شیرین آمده، بعد لقمه بعدی و لقمه بعدی را خودشان برداشته‌اند و شده‌اند فاسد. خیلی مراقب باشید. این چندسالی که مشغول خدمتید... خیلی از خودتان مراقبت کنید." 🔻این توصیه‌های در واقع ترجمان دو آموزه مهم قرآنی است: یک. آیه ۱۰۵ سوره مائده: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَميعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُون‏ دو. آیات۱۶۸ و ۲۰۸ سوره بقره و آیه ۱۴۲ سوره انعام و آیه ۲۱ سوره نور: که در مخاطب «مؤمنان»‌اند و در برخی دیگر مخاطب آن «عامه مردمان»: يا أَيُّهَا النَّاسُ ... لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ‏ (بقره، ۱۶۸) يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ... لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ‏ (بقره، ۲۰۸) 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سخنی کوتاه با دانشجویان و مسؤولان دانشگاه‌ها 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻امروز دو گروه از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در یک تجمع مسالمت‌آمیز موضع‌گیری خود را در قالب شعارهایی بیان کردند. ضمن تشکر از همه این دانشجویان عزیز، اما انتظار از دانشجوی طراز انقلاب اسلامی این است که به صرف شعار و ابراز احساسات و هیجانات اکتفا نکند؛ بلکه در قالب کرسی‌های در یک فضای کاملاً علمی به نقد و تحلیل استدلال‌ها و منطق یکدیگر بپردازند. امید است که رؤسای محترم دانشگاه‌ها زمینه‌های لازم برای «کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی» را فراهم کنند و تردیدی نداشته باشند که نتیجه مباحث اندیشه‌ای و علمی، برای کشور و فرهنگ اسلامی، مبارک است. 🔻به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: «اگر چنانچه بحث‌های مهم تخصصی در زمینه سیاسی، در زمینه‌های اجتماعی، در زمینه‌های گوناگون حتی فکری و مذهبی، در محیط‌های سالمی بین صاحبان توان و قدرتِ بحث مطرح بشود، مطمئناً ضایعاتی که از کشاندن این بحث‌ها به محیط‌های عمومی و اجتماعی ممکن است پیش بیاید، دیگر پیش نخواهد آمد» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اخلاق مراقبت: مراقبت از خود یا دیگران؟ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹از بدیهی‌ترین اصول اخلاقی اسلام، اهتمام به اخلاق اجتماعی و رفتارهای احاد جامعه است: اصل امر به معروف و نهی از منکر، از افتخارات فرهنگ اسلامی است که مسؤولیت آحاد مردم جامعه را نسبت به رفتارهای دیگران نشان می‌دهد. 🔹در عین حال، یکی دیگر از مهم‌ترین توصیه‌های اخلاقی اولیای دین این است که بیش و پیش از آنکه در جستجوی عیوب دیگران باشیم، لازم است دلنگران خطاها و عیوب خودمان باشیم. البته این آموزه‌ هرگز به معنای بی‌تفاوتی نسبت به خطاها و اشتباهات دیگران نیست؛ بلکه با توجه به اهمیت اهتمام به رفتارهای دیگران، گفته می‌شود که خودمراقبتی به مراتب مهم‌تر است. 🔹(ع) می‌فرماید: إذا رَأيتُمُ العَبدَ مُتَفَقِّدا لِذُنوبِ (النّاسِ) ناسِيا لِذُنوبِهِ ، فَاعلَموا أنَّهُ قَد مُكِرَ بِهِ؛ هر گاه ديديد بنده گناهان مردم را می‌جويد و گناهان خودش را از ياد برده است، بدانيد كه گرفتار مكر [خدا] شده است. 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرماید: «با چشم باز خودتان را زیر نظر بگیرید که دست از پا خطا نکنید، خیلی اوقات هست که چشم ما به خطاهای دیگران باز است، نگاه می‌کنیم ببینیم کجا یک اشتباهی، خطایی یا شبه خطایی کردند.. اما چشم‌مان به خطاهای خودمان بسته است؛ این بد است. ما به عنوان شخص، به عنوان مسئول، به عنوان مدیر در هر رده‌ای به اشکالات و خطاهای خودمان نگاه کنیم. البته این سخت است. برای انسان، تصدیق کردن به خطای خود، پیدا کردن خطای خود و محکوم کردن خود، کار آسانی هم نیست؛ اما این کار سخت را باید بکنیم. خدای متعال در معرض قیامت، در آن دادگاه سخت و دشوار، يقه ما را خواهد گرفت و از ما سوال می کنند.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸هشدارهای ۱۴ سال پیش رهبر معظم انقلاب به مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه. 🔸هر چند حوزویان در این ۱۴ سال، اقدامات جهادی فراوانی انجام داده‌اند؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و پیشتازی علمی و عملی در مسائل فرهنگی و تربیتی جامعه اسلامی فاصله‌ای فراوان داریم: «به جهاد و مجاهدتی مضاعف نیاز داریم». 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴انقلاب اسلامی و احیای حکمت عملی اسلام 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻به باور این بنده عصر انقلاب اسلامی، عصر احیای ابعاد و لایه‌های معرفتی بی‌سابقه‌ای از اسلام و آموزه‌های اسلامی است: ✔️عصر طرح اندیشه «الهیات کاربردی» اسلام؛ ✔️عصر نظریه‌پردازی در «فلسفه اجتماعی» اسلام؛ ✔️عصر «ساختارسازی اسلامی» (ساختارهای فرهنگی، رسانه‌ای، اقتصادی، ...) ✔️عصر احیای مباحث علمی و عملی درباره «عدالت و نظم ساختاری»(به جای تصلب بر عدالت و نظم فردی)؛ ✔️عصر «فقه تمدنی» و فاصله گرفتن از فهم طایفه‌ای و قومی منابع فقهی؛ ✔️و عصر «اخلاق جهانی تشیع». 🔻تحقیق و پژوهش و تولید ادبیات و نهایتاً‌ نظریه‌پردازی در این موضوعات، و حتی اقدام عملی در جهت نهادینه‌سازی آنها، از «مهم‌ترین»، «واجب‌ترین» و «فوری‌ترین» وظایف «عالمان دین» در دوران جدید است. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع سخنرانی: مصیبت‌ کمرشکن از نگاه امام حسن عسکری علیه السلام. 🔹زمان: ۱۲/ ۷/ ۱۴۰۱ (مصادف با شب شهادت علیه السلام) 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
سالروز شهادت علیه السلام را تسلیت می‌گویم. خدا را شکر می‌گوییم که ما را از دوست‌داران آن امام همام و عاشقان فرزندشان مهدی موعود قرار داده است و دعا می‌کنیم که توفیق فهم معارف آنان و عمل به آنها و نشر و گسترش آنها را در سراسر گیتی به ما ارزانی دارد. 🔻اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيانا مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتنا مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴آزادی از ...؟ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کسانی که خودشان را به هوای نفس و مطامع دنیوی یا نیروهای شیطانی می‌فروشند، هر چند ممکن است خود را موجوداتی آزاد بپندارند؛ اما فی الواقع «آزاد از انسانیت و عقل و معنویت»اند. اینان زیانکارترین افرادند: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالا الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا (کهف، ۱۰۳-۱۰۴) 🔸انسان آزاد کسی است که از سیطره شهوت و غضب آزاد باشد. 🔻نلسون خطاب به مدعیان آزادی چه زیبا می‌گفت: «براى آزادى لازم نيست آسمان و زمين را بخريد؛ تنها خودتان را نفروشيد.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 برنامه درسی استاد احمدحسین شریفی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ به اطلاع همه علاقمندان به درس‌های استاد شریفی می‌رساند، درس‌های استاد در سال جاری به این صورت در کانال «درسهای استاد شریفی»👇👇👇 eitaa.com/ostad_sharifi بارگذاری خواهد شد 🔷عناوین دروس: فلسفه سیاسی از افلاطون تا علامه مصباح؛ (روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه) ✅الفائق فی الاصول (روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) ✅ درس‌های اخلاق اجتماعی (روزهای چهارشنبه) 🆔eitaa.com/ostad_sharifi
🔴سخنی با لیبرال‌های وطنی! (۱) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از «خطاهای بزرگ» علمی و تاریخی یکصد ساله اخیر در کشور ما این است که عده‌ای گمان می‌کنند فیلسوفان لیبرال و لیبرالی واقعاً مدافع آزاد‌اندیشی و طرفدار «به رسمیت شناختن» علمی و عملی «مخالفان»‌اند! با تحقیق عرض می‌کنم هیچ شاهدی نه در «تاریخ لیبرالیسم» و نه در اندیشه و عمل «تئوری‌پردازان اصیل لیبرالیسم» و نه در «حکومت‌های لیبرالی» برای چنین پنداری نمی‌توان اقامه کرد. 🔻«دیکتاتوری علمی و عملی لیبرالیسم» و «حق‌کشی‌های حکومت‌های لیبرالی» آشکارتر از آن است که نیازی به اثبات داشته باشد. فیلسوفان و حاکمان لیبرال هرگز «اندیشه» و «دانش» و حتی «رفتار»ی را که خلاف آرمان‌ها و ارزش‌های اومانیستی و لیبرالیستی باشد برنتافته و برنمی‌تابند. 🔶ذکر مصادیق و شواهد این مدعا نیازمند «هفتاد من کاغذ» است. ✔️آیا این دولت فرانسه، مهد ، نیست که در سایه حمایت تمام‌عیار فیلسوفانش، نه تنها اجازه ورود «دختران و زنان محجبه» را به کلاس‌های درس نمی‌دهد؛ بلکه آنان را از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی محروم می‌کند؟!و البته این همه خفقان و دیکتاتوری و ظلم آشکار را «به نام آزادی» و «به افتخار آزادی»! انجام می‌دهند! ✔️آیا این دولت‌های لیبرال غربی نیستند که در سایه تئوری‌پردازی‌های فیلسوفان لیبرال و حمایت‌های «سلبرتی‌های هنری‌شان» هرگونه جسارت و توهین را به مقدسات سایر ادیان از جمله «مقدسات اسلامی» تجویز می‌کنند و مورد حمایت قرار می‌دهند؟! ✔️آیا این دانشگاه‌های غربی نیستند که به هیچ کس (تأکید می‌کنم هیچ کس) اجازه تحقیق درباره «هولوکاست» و بررسی اسناد تاریخی آن را نمی‌دهند! (و الا به سرنوشت روژه گاروردی، فیلسوف و تاریخ‌پژوه بزرگ فرانسوی، مبتلا خواهد شد. آن هم به نام آزادی و برای آزادی!) ✔️آیا این مراکز دانشگاهی و پژوهشی آمریکایی نیستند که حق حضور در دانشگاه‌ها را از مدافعان «نظریه خلقت» و ناقدان جدی «تئوری تکامل» سلب می‌کنند؟! 🔹از مدعیان آزادی علمی و پژوهشی در دنیای غرب می‌پرسم: جرم دکتر «ویلیام دمبسکی» چی بود که از دانشگاه اخراج شد؟ جز «مخالفت نظری» با «فرضیه تکامل» داروین؟! استادان و دانشمندان بزرگ دیگری مثل جاناتن ولز (دکترای زیست‌شناسی مولکولی و سلولی و دکترای مطالعات دینی)؛ ریچارد ون استرن برگ (دکترای زیست‌شناسی نظری و تکامل مولکولی)؛ کارولین کروکر ( دکترای ایمونوفارماکولوژی) ؛ دیوید برلینسکی ( فوق دکترای ریاضی و زیست‌شناسی مولکولی)؛ گویلرمو گونزالس(دکترای نجوم)؛ پاول نلسون (دکترای فلسفه)؛ استفان مایر (دکترای تاریخ و فلسفه علم) و مایکل اگنور (دکترای پزشکی از دانشگاه کلمبیا) چه جرم و جنایتی مرتکب شده بودند که از دانشگاه اخراج شدند؟ آیا جز آن بود که اینان با مستندات علمی و ارائه تحقیقات کاملاً‌ آکادمیک، نقدهایی جدی بر «فرضیه » داروین وارد کردند و بعضاً دفاع‌هایی از «نظریه خلقت» بیان کردند؟! 🔻این یک حقیقت مستند و آشکار است که «لیبرالیسم» در لوای شعار فریبنده آزادی، بدترین خفقان‌ها را اعمال کرده و می‌کند! هر اندیشه مخالفی را با بدترین شیوه‌ها به لجن می‌کشاند! به تعبیر دقیق دکتر شوارتز (از دانشگاه کالیفرنیا) در آمریکا و حکومت‌های لیبرالی: «اگر اعتقاد به خدا داشته باشید و معتقد به نظم ذاتی در جهان باشید، و بر این باور باشید که این وظیفه علم است که برای پی‌جویی کردن و فهمیدن بهتر آن نظم تلاش کند، شما از حقوق اجتماعی محروم خواهید شد.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴شکایت از مشکلات؟ حکایت از خوشی‌ها؟ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از بدترین خلقیات اجتماعی عده‌ای از افراد این است که همواره و صرفاً از مشکلات‌شان سخن می‌گویند! اینان افزون بر آنکه در چشم دیگران به عنوان افرادی ناتوان و بیچاره و ذلیل و قابل ترحم تلقی می‌شوند، هیچ نیروی مثبتی هم به دیگران تزریق نمی‌کنند؛ 🔸و مولی الموحدین چه زیبا می‌فرماید: «وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ» 🔻اما کسانی که در مواجهه با دیگران از خوشی‌ها سخن می‌گویند نه تنها افرادی عزیز و موفق جلوه‌ می‌دهند که نیرویی مثبت و محرک هم به اطرافیان خود تزریق می‌کنند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹