eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.3هزار دنبال‌کننده
305 عکس
327 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢خودشناسی اجتماعی در کلام رضوی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روزی معنوی امروز صبح من آشنایی با حکمتی ناب از ثامن‌الحجج علیه السلام بود که آن را با مخاطبان عزیزم در میان می‌گذارم. نکات اخلاقی، اجتماعی و مدیریتی ظریفی در این جمله کوتاه نهفته است: «إِيَّاكَ وَ الْمُرْتَقَى الصَّعْبَ إِذَا كَانَ مُنْحَدَرُهُ وَعْراً بپرهیز از بلندی‌اى كه بالا رفتن از آن دشوار و پايين آمدنش پر از برآمدگی و ناهمواری است» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«از همان جا که رسد درد همان جاست دوا» ✍️احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻بعضاً می‌بینیم که برخی از بزرگان و دلسوزان جامعه و معتقدان به ارزش‌های اسلامی، بدون آنکه توصیف دقیق و واقع‌بینانه‌ای از پدیده‌ی «بی‌حجابی مدرن» داشته باشند، خیلی قاطع می‌گویند: «اگر مشکل شغل، مسکن و ازدواج حل شود، معضل بی‌حجابی برچیده می‌شود.»! 🔻بیان چنین راه‌کاری برای حل معضل «بی‌حجابی» نشان می‌دهد که این عزیزان علیرغم دغدغه‌های مبارک و ارزشمندی که دارند، درک درستی از این واقعیت‌ اجتماعی ندارند! به همین دلیل داروی تجویزی آنان، هیچ تأثیری در درمان این بیماری ندارد. 🔹این عزیزان، یا باوری به «مطالعات میدانی» ندارند و یا اطلاعی از آنها ندارند! وگر نه می‌دانستند که بر اساس آمارهای موجود اغلب بی‌حجابان در جامعه ما نه مشکل شغل دارند؛ نه مشکل مسکن دارند و نه مشکل ازدواج! بر اساس برخی از آمارها، بیش از هفتاد درصد از بی‌حجابان متأهل‌اند! 🔶نکته مهم و کلیدی آن است که: «توصیف» و «تبیین» و «فهم علل و عوامل» یک پدیده، مقدمه «پیش‌بینی» و «کنترل» آن است. یعنی بدون داشتن فهمی واقع‌بینانه از آسیب‌های اجتماعی، کنترل آنها و ارائه دستورالعمل برای «تضعیف» یا «زدودن» آنها، خام‌اندیشی است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢دین‌مداری ابن‌سینا در عمل و نظر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ در اینکه به عنوان یک فیلسوف عقل‌گرای بزرگ اسلامی، عملاً ملتزم به شریعت بوده است؛ به نظر می‌رسد جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست. او حتی در سنین نوجوانی وقتی با مسائل مشکل و به ظاهر لاینحل مواجه می‌شد، به مسجد می‌رفت و نماز می‌گذارد و به درگاه الهی تضرع می‌کرد و مشکل و مسأله بر او گشوده می‌شد. او در آن وصیت‌نامه مشهورش که گویا خطاب به بوده است می‌گوید: بدان که «أن أفضل الحركات الصلاة و أمثل السكنات الصيام؛ برترین حرکات نماز است و عالی‌ترین سکنات روزه» از جهت نظری نیز فقط به نقل جملاتی از کتاب عیون الحکمه که بیانگر بیشترین و عمیق‌ترین رابطه میان حکمت (عملی و نظری) و شریعت است، بسنده می‌کنم: شیخ‌الرئیس پس از تعریف حکمت و تقسیم آن به دو قسم حکمت عملی و نظری، و تقسیم حکمت عملی به سه قسم حکمت مدنی، منزلی و اخلاقی می‌گوید: حکمت‌های سه‌گانه عملی یعنی حکمت مدنی و منزلی و اخلاقی هم ریشه در شریعت الهی دارند و هم کمال و غنای آنها از شریعت الهی است. یعنی کمالات و حدود و ثغور آنها و ضوابط و قواعد حاکم بر هر کدام از آنها توسط شریعت الهی مشخص می‌شود. و کار عقل بشری صرفاً تعیین جزئیات و تطبیق آنها بر مصادیق خارجی است. و این خیلی روشن است که وظیفه مورد انتظار از دین و ارباب شریعت ارائه راه صواب و صلاح و تبیین پسند و ناپسند از افعال و در نتیجه هدایت جامعه بشری به سوی سعادت دنیا و آخرت است. و افعال و احوال آدمی هم یا فردی‌اند (که دانش اخلاق متکفل آن است) و یا خانوادگی‌اند (که دانش تدبیر منزل عهده‌دار آن است) و یا مدنی و اجتماعی(که دانش سیاست و کشورداری متکفل آن است). درباره نسبت حکمت‌های سه‌گانه نظری یعنی حکمت طبیعی و ریاضی و فلسفه اولی با دین و شریعت می‌فرماید: «و مبادئ هذه الأقسام التي للفلسفة النظرية مستفادة من أرباب الملّة الإلهية على سبيل التنبيه، و متصرّف على تحصيلها بالكمال بالقوّة العقلية على سبيل الحجّة.» این حکمت‌ها نیز ریشه در شرایع الهی دارند اما کمالات و غایات آنها وابسته به قوه عقل است. به تعبیر دیگر مواد خام و اصول اولیه مباحث حکمت نظری نیز در شرایع الهی بیان شده است اما بشر با قدرت عقل و قوه عقلی خود آنها را مستدل و مبرهن می‌کند و به کمال می‌رساند و قواعد و ضوابط حاکم بر آنها را مشخص می‌کند. و باز هم به تعبیر دیگر، وظیفه مورد انتظار از شارع در مسائل حکمت نظری، «تنبیه» و «تذکر» و «تلنگر» زدن است؛ اما وظیفه عقل و فلسفه «تبیین» و «تفسیر» و «حجت‌آوردن»‌ و «مبرهن کردن» است. واین کاری است که فیلسوفان مسلمان به درستی از عهده آن برآمده‌اند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🟢نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابن‌سینا 🔸 سخنرانی در موسسه حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت روز بزرگداشت ابن‌سینا 🔸اول شهریور ۱۴۰۱ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«ز خدمت به نعمت نپرداختن» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از عشق‌های تمثیلی در ادبیات عرفانی اسلامی عشق سلطان محمود و ایاز است. سعدی می‌گوید عده‌ای از ملازمان سلطان محمود علاقه وافر وی به ایاز را ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند ایاز چه حسنی دارد؟ نه «قد و بالایی دلجو» دارد و نه «اندامی همگون»؛ پس چرا سلطان محمود شیفته و دلباخته او شده است؟ یکی خرده بر شاه غزنین گرفت که حسنی ندارد ایاز ای شگفت سلطان محمود که این نقد را شنید گفت علاقه من به ایاز هرگز مربوط به ظاهر و قیافه‌ی او نیست؛ بلکه به دلیل اخلاق و ادب و خلوص او در خدمت به سلطان است. که عشق من ای خواجه بر خوی اوست نه بر قد و بالای دلجوی اوست در عین حال، تصمیم گرفت که عملاً این را به همگان اثبات کند. به همین دلیل در سفری که با ملازمان می‌رفت، دستور داد که عمداً‌ بار شتران را شل ببندند. وقتی به بالای دره‌ای رسیدند، عمداً صندوق جواهرات را از روی شتر انداختند. صندوق شکست و جواهرات قیمتی آن ریخت و به ته دره افتاد. سلطان محمود به ملازمان خود گفت هر کس هر چیزی را پیدا کرد برای خودش. این را گفت و خودش با سرعت از آنجا رفت: سواران پی در و مرجان شدند ز سلطان به یغما پریشان شدند همگی دنبال در و مرجان رفتند و سلطان محمود را رها کردند. نماند از وشاقان گردن فراز کسی در قفای ملک جز ایاز [وشاق= خدمت‌کار؛ غلام] همه ملازمان سلطان را رها کردند جز یک نفر و آن ایاز بود. وقتی به ایاز گفت چرا دنبال در و مرجان نرفته‌ای، او در پاسخ گفت من خدمت را بر نعمت ترجیح می‌دهم. بگفتا که ای سنبلت پیچ پیچ ز یغما چه آورده‌ای؟ گفت هیچ من اندر قفای تو می‌تاختم ز خدمت به نعمت نپرداختم با استفاده از این تمثیل، عبادت حقیقی را تعریف می‌کند و می‌گوید: خلاف طریقت بود که اولیا تمنا کنند از خدا جز خدا گر از دوست چشمت به احسان اوست تو در بند خویشی نه در بند دوست 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نوشتن و خلاقیت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نوشتن از عوامل فعال‌سازی ذهن و مغز است. به هنگام نوشتنِ افکار و اندیشه‌های خود، ملاحظه می‌کنید که ذهن و مغز شما همه‌ی توان خود را به کار می‌گیرد که مطالب جدیدتر، افکار نوتر و اندیشه‌های کامل‌تری را تراوش و تولید کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 اصرار بر مطلوب ✍️ احمدحسین شریفی 🔸مداومت و خستگی‌ناپذیری و اصرار بر مطلوب، حتما نتیجه‌بخش است. 🔷 (ع) می‌فرماید: 💐منِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَجَّ وَلَج؛ هر كس به كوبيدن درى ادامه دهد و اصرار ورزد، عاقبت از آن در وارد خواهد شد. (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم،ص193) سایهٔ حق بر سر بنده بود عاقبت جوینده یابنده بود گفت پیغامبر که چون کوبی دری عاقبت زان در برون آید سری چون نشینی بر سر کوی کسی عاقبت بینی تو هم روی کسی چون ز چاهی می‌کنی هر روز خاک عاقبت اندر رسی در آب پاک 🔷اگر حقیقتا خواستار چیزی باشیم حتماً راهی برای رسیدن به آن می‌یابیم. سستی و یأس و کسالت و بهانه‌تراشی مربوط به جایی است که واقعاً چیزی را نمی‌خواهیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢هزینه‌های «تسویف» 🖊احمدحسین شریفی هر چند برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها باید از جان و مال و وقت خود هزینه کرد؛ نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد هر کو عمل نکرد و عنایت امید داشت دانه نکاشت ابله و دخل انتظار کرد اما هزینه‌هایی که برای «درجا زدن» و «تلاش نکردن» و «تعلل» و «تسویف» می‌دهیم به مراتب بیشتر است. کمترین آنها عبارتند از «حسرت» و «از دست دادن فرصت» و در نتیجه «بی‌توفیقی». 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«سازگاری» و «رضایت‌مندی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سازگاری بیرون و درون نشانه کمال شخصیت است. یعنی زمانی که «نگرش‌ها» (یعنی باورها و ارزش‌ها، جهان‌نگری‌ و انسان‌شناسی فرد و ...) سازگار با «گرایش‌های» او باشد یعنی سازگار با احساسات، هیجانات و عواطف او باشد، و این دو نیز همراه و هماهنگ با «کنش‌های» او یعنی گفتار و رفتار او باشند، در آن صورت با یک «شخصیت سازگار» مواجهه‌ایم. در چنین وضعیتی اوج «رضایتمندی» و «شادی درونی» حاصل می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢شرایط لازم برای «سفر به ملکوت» 🖊احمدحسين شريفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آيت‌الله حسن‌زاده آملی دو چیز را شرط لازم برای کسب توانایی «طی العوالم» می‌دانست. یعنی معتقد بود برای آنکه انسان بتواند افزون بر عالم «ناسوت» در ساير عالم‌های هستی هم سير کند و به عالم «جبروت» و «ملکوت» پای نهد و حقايق آن عوالم را مشاهده کند، بايد دو شرط داشته باشد: نخست آنکه: «به حسب فطرت و خلقت، مزاج عليل و به هم خورده نداشته باشد» به تعبير ديگر، استعداد و قابليت چنين سير و سفری را داشته باشد. به تعبير سوم، «مقتضی» چنين سير و سفری در او وجود داشته باشد. و دوم آنکه مانعی برای چنين سير و سفری بر سر راه دل و جان او نباشد. البته با توجه به آنکه اساساً این سفر یک سفر درونی و نفسانی است، طبیعتاً موانع آن نیز موانع درونی‌ و نفسانی‌اند. يعنی خود آدميان‌اند که بر سر راه دل‌شان مانع ايجاد می‌کنند. «همچو کرم، پيله بر خود می‌تنند، مدام از اين طرف و آن طرف برای خودشان موانع جمع می‌کنند.» «اکثريت مردم مستعدند و تنها علتی که باعث می‌شود نتوانند مطابق فطرت خود حرکت کنند، وجود مانع است يعنی بايد تعلقات نفسانی را دور کنند. ... بنای اصل چشم بر ديدن است، آن کس که نمی‌بيند مانعی دارد و آفتی و آسيبی پيش آمده که نمی‌بيند. اصل بصيرت مثل بصر در ديدن است پس اگر بصيرت نمی‌بيند چشم را غبار و بيماری و رَمَد گرفته است» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ضرورت بی‌اعتنایی مدیران خردمند به جوسازی‌ها 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در زندگی اجتماعی و سیاسی، هر نوع عقب‌نشینی از «مواضع حق»، احتمال عقب‌نشینی‌های بعدی و در نتیجه تزلزل در تصمیم‌گیری و بی‌ثباتی در مدیریت را افزایش می‌دهد. در عین حال، تصلب و تعصب بر مواضع باطل و نادرست نیز کاری غیراخلاقی است؛ و به همان اندازه هم موجب بی‌ثباتی اجتماعی و تزلزل در تصمیم‌گیری‌های خوب بعدی خواهد شد. 🔸رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند: «به جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها اعتنا نکنید، کار خودتان را بکنید. گاهی شما یک تصمیمی گرفته‌اید، تصمیم درستی است، یک عده خوششان نمی‌آید، جنجال می‌کنند؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، هزار متن در فضای مجازی تولید می‌کنند علیه آن اقدام شما؛ اگر اقدامتان اقدام سنجیده‌ و اندیشیده‌ای است و روی فکر تصمیم‌گیری شده،اعتنا نکنید، کار خودتان را انجام بدهید.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹