eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢دین‌مداری ابن‌سینا در عمل و نظر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ در اینکه به عنوان یک فیلسوف عقل‌گرای بزرگ اسلامی، عملاً ملتزم به شریعت بوده است؛ به نظر می‌رسد جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست. او حتی در سنین نوجوانی وقتی با مسائل مشکل و به ظاهر لاینحل مواجه می‌شد، به مسجد می‌رفت و نماز می‌گذارد و به درگاه الهی تضرع می‌کرد و مشکل و مسأله بر او گشوده می‌شد. او در آن وصیت‌نامه مشهورش که گویا خطاب به بوده است می‌گوید: بدان که «أن أفضل الحركات الصلاة و أمثل السكنات الصيام؛ برترین حرکات نماز است و عالی‌ترین سکنات روزه» از جهت نظری نیز فقط به نقل جملاتی از کتاب عیون الحکمه که بیانگر بیشترین و عمیق‌ترین رابطه میان حکمت (عملی و نظری) و شریعت است، بسنده می‌کنم: شیخ‌الرئیس پس از تعریف حکمت و تقسیم آن به دو قسم حکمت عملی و نظری، و تقسیم حکمت عملی به سه قسم حکمت مدنی، منزلی و اخلاقی می‌گوید: حکمت‌های سه‌گانه عملی یعنی حکمت مدنی و منزلی و اخلاقی هم ریشه در شریعت الهی دارند و هم کمال و غنای آنها از شریعت الهی است. یعنی کمالات و حدود و ثغور آنها و ضوابط و قواعد حاکم بر هر کدام از آنها توسط شریعت الهی مشخص می‌شود. و کار عقل بشری صرفاً تعیین جزئیات و تطبیق آنها بر مصادیق خارجی است. و این خیلی روشن است که وظیفه مورد انتظار از دین و ارباب شریعت ارائه راه صواب و صلاح و تبیین پسند و ناپسند از افعال و در نتیجه هدایت جامعه بشری به سوی سعادت دنیا و آخرت است. و افعال و احوال آدمی هم یا فردی‌اند (که دانش اخلاق متکفل آن است) و یا خانوادگی‌اند (که دانش تدبیر منزل عهده‌دار آن است) و یا مدنی و اجتماعی(که دانش سیاست و کشورداری متکفل آن است). درباره نسبت حکمت‌های سه‌گانه نظری یعنی حکمت طبیعی و ریاضی و فلسفه اولی با دین و شریعت می‌فرماید: «و مبادئ هذه الأقسام التي للفلسفة النظرية مستفادة من أرباب الملّة الإلهية على سبيل التنبيه، و متصرّف على تحصيلها بالكمال بالقوّة العقلية على سبيل الحجّة.» این حکمت‌ها نیز ریشه در شرایع الهی دارند اما کمالات و غایات آنها وابسته به قوه عقل است. به تعبیر دیگر مواد خام و اصول اولیه مباحث حکمت نظری نیز در شرایع الهی بیان شده است اما بشر با قدرت عقل و قوه عقلی خود آنها را مستدل و مبرهن می‌کند و به کمال می‌رساند و قواعد و ضوابط حاکم بر آنها را مشخص می‌کند. و باز هم به تعبیر دیگر، وظیفه مورد انتظار از شارع در مسائل حکمت نظری، «تنبیه» و «تذکر» و «تلنگر» زدن است؛ اما وظیفه عقل و فلسفه «تبیین» و «تفسیر» و «حجت‌آوردن»‌ و «مبرهن کردن» است. واین کاری است که فیلسوفان مسلمان به درستی از عهده آن برآمده‌اند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابن‌سینا.mp3
21.94M
🎤احمدحسین شریفی 🟢نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابن‌سینا 🔸 سخنرانی در موسسه حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت روز بزرگداشت ابن‌سینا 🔸اول شهریور ۱۴۰۱ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«ز خدمت به نعمت نپرداختن» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از عشق‌های تمثیلی در ادبیات عرفانی اسلامی عشق سلطان محمود و ایاز است. سعدی می‌گوید عده‌ای از ملازمان سلطان محمود علاقه وافر وی به ایاز را ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند ایاز چه حسنی دارد؟ نه «قد و بالایی دلجو» دارد و نه «اندامی همگون»؛ پس چرا سلطان محمود شیفته و دلباخته او شده است؟ یکی خرده بر شاه غزنین گرفت که حسنی ندارد ایاز ای شگفت سلطان محمود که این نقد را شنید گفت علاقه من به ایاز هرگز مربوط به ظاهر و قیافه‌ی او نیست؛ بلکه به دلیل اخلاق و ادب و خلوص او در خدمت به سلطان است. که عشق من ای خواجه بر خوی اوست نه بر قد و بالای دلجوی اوست در عین حال، تصمیم گرفت که عملاً این را به همگان اثبات کند. به همین دلیل در سفری که با ملازمان می‌رفت، دستور داد که عمداً‌ بار شتران را شل ببندند. وقتی به بالای دره‌ای رسیدند، عمداً صندوق جواهرات را از روی شتر انداختند. صندوق شکست و جواهرات قیمتی آن ریخت و به ته دره افتاد. سلطان محمود به ملازمان خود گفت هر کس هر چیزی را پیدا کرد برای خودش. این را گفت و خودش با سرعت از آنجا رفت: سواران پی در و مرجان شدند ز سلطان به یغما پریشان شدند همگی دنبال در و مرجان رفتند و سلطان محمود را رها کردند. نماند از وشاقان گردن فراز کسی در قفای ملک جز ایاز [وشاق= خدمت‌کار؛ غلام] همه ملازمان سلطان را رها کردند جز یک نفر و آن ایاز بود. وقتی به ایاز گفت چرا دنبال در و مرجان نرفته‌ای، او در پاسخ گفت من خدمت را بر نعمت ترجیح می‌دهم. بگفتا که ای سنبلت پیچ پیچ ز یغما چه آورده‌ای؟ گفت هیچ من اندر قفای تو می‌تاختم ز خدمت به نعمت نپرداختم با استفاده از این تمثیل، عبادت حقیقی را تعریف می‌کند و می‌گوید: خلاف طریقت بود که اولیا تمنا کنند از خدا جز خدا گر از دوست چشمت به احسان اوست تو در بند خویشی نه در بند دوست 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نوشتن و خلاقیت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نوشتن از عوامل فعال‌سازی ذهن و مغز است. به هنگام نوشتنِ افکار و اندیشه‌های خود، ملاحظه می‌کنید که ذهن و مغز شما همه‌ی توان خود را به کار می‌گیرد که مطالب جدیدتر، افکار نوتر و اندیشه‌های کامل‌تری را تراوش و تولید کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 اصرار بر مطلوب ✍️ احمدحسین شریفی 🔸مداومت و خستگی‌ناپذیری و اصرار بر مطلوب، حتما نتیجه‌بخش است. 🔷 (ع) می‌فرماید: 💐منِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَجَّ وَلَج؛ هر كس به كوبيدن درى ادامه دهد و اصرار ورزد، عاقبت از آن در وارد خواهد شد. (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم،ص193) سایهٔ حق بر سر بنده بود عاقبت جوینده یابنده بود گفت پیغامبر که چون کوبی دری عاقبت زان در برون آید سری چون نشینی بر سر کوی کسی عاقبت بینی تو هم روی کسی چون ز چاهی می‌کنی هر روز خاک عاقبت اندر رسی در آب پاک 🔷اگر حقیقتا خواستار چیزی باشیم حتماً راهی برای رسیدن به آن می‌یابیم. سستی و یأس و کسالت و بهانه‌تراشی مربوط به جایی است که واقعاً چیزی را نمی‌خواهیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢هزینه‌های «تسویف» 🖊احمدحسین شریفی هر چند برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها باید از جان و مال و وقت خود هزینه کرد؛ نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد هر کو عمل نکرد و عنایت امید داشت دانه نکاشت ابله و دخل انتظار کرد اما هزینه‌هایی که برای «درجا زدن» و «تلاش نکردن» و «تعلل» و «تسویف» می‌دهیم به مراتب بیشتر است. کمترین آنها عبارتند از «حسرت» و «از دست دادن فرصت» و در نتیجه «بی‌توفیقی». 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«سازگاری» و «رضایت‌مندی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سازگاری بیرون و درون نشانه کمال شخصیت است. یعنی زمانی که «نگرش‌ها» (یعنی باورها و ارزش‌ها، جهان‌نگری‌ و انسان‌شناسی فرد و ...) سازگار با «گرایش‌های» او باشد یعنی سازگار با احساسات، هیجانات و عواطف او باشد، و این دو نیز همراه و هماهنگ با «کنش‌های» او یعنی گفتار و رفتار او باشند، در آن صورت با یک «شخصیت سازگار» مواجهه‌ایم. در چنین وضعیتی اوج «رضایتمندی» و «شادی درونی» حاصل می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢شرایط لازم برای «سفر به ملکوت» 🖊احمدحسين شريفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آيت‌الله حسن‌زاده آملی دو چیز را شرط لازم برای کسب توانایی «طی العوالم» می‌دانست. یعنی معتقد بود برای آنکه انسان بتواند افزون بر عالم «ناسوت» در ساير عالم‌های هستی هم سير کند و به عالم «جبروت» و «ملکوت» پای نهد و حقايق آن عوالم را مشاهده کند، بايد دو شرط داشته باشد: نخست آنکه: «به حسب فطرت و خلقت، مزاج عليل و به هم خورده نداشته باشد» به تعبير ديگر، استعداد و قابليت چنين سير و سفری را داشته باشد. به تعبير سوم، «مقتضی» چنين سير و سفری در او وجود داشته باشد. و دوم آنکه مانعی برای چنين سير و سفری بر سر راه دل و جان او نباشد. البته با توجه به آنکه اساساً این سفر یک سفر درونی و نفسانی است، طبیعتاً موانع آن نیز موانع درونی‌ و نفسانی‌اند. يعنی خود آدميان‌اند که بر سر راه دل‌شان مانع ايجاد می‌کنند. «همچو کرم، پيله بر خود می‌تنند، مدام از اين طرف و آن طرف برای خودشان موانع جمع می‌کنند.» «اکثريت مردم مستعدند و تنها علتی که باعث می‌شود نتوانند مطابق فطرت خود حرکت کنند، وجود مانع است يعنی بايد تعلقات نفسانی را دور کنند. ... بنای اصل چشم بر ديدن است، آن کس که نمی‌بيند مانعی دارد و آفتی و آسيبی پيش آمده که نمی‌بيند. اصل بصيرت مثل بصر در ديدن است پس اگر بصيرت نمی‌بيند چشم را غبار و بيماری و رَمَد گرفته است» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ضرورت بی‌اعتنایی مدیران خردمند به جوسازی‌ها 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در زندگی اجتماعی و سیاسی، هر نوع عقب‌نشینی از «مواضع حق»، احتمال عقب‌نشینی‌های بعدی و در نتیجه تزلزل در تصمیم‌گیری و بی‌ثباتی در مدیریت را افزایش می‌دهد. در عین حال، تصلب و تعصب بر مواضع باطل و نادرست نیز کاری غیراخلاقی است؛ و به همان اندازه هم موجب بی‌ثباتی اجتماعی و تزلزل در تصمیم‌گیری‌های خوب بعدی خواهد شد. 🔸رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند: «به جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها اعتنا نکنید، کار خودتان را بکنید. گاهی شما یک تصمیمی گرفته‌اید، تصمیم درستی است، یک عده خوششان نمی‌آید، جنجال می‌کنند؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، هزار متن در فضای مجازی تولید می‌کنند علیه آن اقدام شما؛ اگر اقدامتان اقدام سنجیده‌ و اندیشیده‌ای است و روی فکر تصمیم‌گیری شده،اعتنا نکنید، کار خودتان را انجام بدهید.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ناتوانی «علوم اجتماعی غربی» از درک «اربعین حسینی» ✍️ احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻دو روز گذشته فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشته‌ها و گفته‌های روشنفکرنمایان و مدعیان علوم انسانی و اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم. حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «جریان جهانی اربعین»، که ده‌ها میلیون انسان را از گوشه کنار عالم پروانه‌وار بر گرد شمع حسین به پرواز درآورده است، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد! بارها گفته و نوشته‌ایم که علوم اجتماعی غربی حتی از فهم روشمند و ضابطه‌مند پدیده‌های دینی و کنش‌های دینداران عاجزند؛ چه رسد به آنکه نسبتی با بنیان‌ها و آموزه‌ها و ارزش‌های دینی داشته باشند. علوم انسانی غربی، «علوم حیوان‌سازی انسان‌»اند. این علوم و دلدادگان آنها اساساً نمی‌توانند فهمی از حقایق انسانی و ارزش‌هایی متعالی چون و مواکب اربعینی، داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، موش صحرایی و سگ‌ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگ‌محور حتی از درک حقیقت یک کوچکی که توسط کودکان عراقی برپا می‌شود عاجز است. چه رسد به فهم و درک پدیده مواکب عظیم حسینیان در گوشه گوشه جهان، مواکبی که در طول دو دهه گذشته «مرزهای مکانی» را درنوردیده و با سرعت در حال «همگانی» و «همه‌زمانی» شدن هستند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«نهی از منکر» به روش «عارفِ امام‌پرور» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نقل می‌کنند که در همسایگی منزل آیت‌الله شاه‌آبادی، استاد عرفان امام خمینی، رحمه الله علیهما، در خیابان امیرکبیر تهران، دکتری بود که برای آموزش موسیقی به دخترانش یک معلم خصوصی گرفته بود. چند روزی بود که مرتب صدای موسیقی از خانه آن دکتر بلند بود. وی با این کار نه تنها اسباب ترویج و عادی‌سازی یک حرام را فراهم کرده بود؛ که موجب آزار و اذیت برخی از همسایگان نیز شده بود. آیت‌الله شاه‌آبادی به دکتر پیغام دادند و از او خواستند که دست از این کار بردارد. آن دکتر نیز گستاخانه پاسخ داد که «من اين کار را ترک نمی‌کنم و شما هر اقدامی که می‌خواهيد بکنيد.» آیت‌الله شاه‌آبادی روز جمعه بعد از جلسه‌ای که در مسجدشاه داشتند، قضیه را با مخاطبان خود در میان گذاشتند و از آنان خواستند: «خوب است از اين به بعد هر کس از اين خيابان عبور می‌کند چون به مطب اين دکتر رسيد، داخل مطب شده و سلام کند و آنگاه با خوشرويی از او بخواهد که آن عمل خلاف خود را ترک کند.» مردم هم چنین کردند. چند روز به اين منوال گذشت و دکتر هر روز با صدها مراجعه کننده مواجه می‌شد که همگی يک مطلب را به او تذکر می‌دادند. وی ديد اگر بخواهد به لجاجت خود ادامه دهد، نه تنها بايد مطب خود را تعطيل کند، بلکه مجبور است از آن خيابان هم کوچ کند. ازاين‌رو، دست از ايجاد مزاحمت برداشته، و جلسه آموزش موسيقي دخترانش را تعطيل کرد. در یکی از روزها، دکتر مزبور وقتی آیت‌الله را دید بعد از سلام و احوال‌پرسی گفت: «آقای شاه‌آبادی با قدرت ملت کار را تمام کردی و من گمان می‌کردم شما به مراجع قانونی و محاکم قضايی مراجعه می‌کنيد که من به سادگی‌ می‌‌توانستم جواب آنها را بدهم و هرگز درباره‌ی اين روش مردمی نينديشيده بودم.» (کتاب عارف کامل، ص۲۳) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢فتنه‌گران و سخن‌گفتن از اصول متعالی انسانی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دم زدن از اصول متعالی انسانی،‌ يکی از شگردهای همیشگی منافقان و منحرفان و فتنه‌گران بوده است. هيچ منافقی در تاریخ اسلام یافت نمی‌شود که خود را مخالف عدالت و آزادی و قانون و ... ‌معرفی کرده باشد! آنان همواره از عدالت و قانون، شرافت و آزادگی و صلح و امنیت ... سخن گفته و می‌گویند! یعنی شعارهای آنان نیز شعارهايی پسندیده و ارزشمند است! به همین دلیل، در بسیاری از موارد نمی‌توان از راه شعارها و سخنان و نوشته‌ها، مؤمن و منافق و مصلح و مفسد را تمییز داد. منافقان و فتنه‌گران را بیشتر باید از راه عمل و رفتار شناخت. آنان در حالی از قانون‌گرايی و عدالت سخن می‌گویند که هرگز تن به اجرای قانون درباره خودشان نمی‌دهند. در حالی که وظایف قانونی خود را انجام نمی‌دهند؛ هرگونه اجرای قانون علیه خودشان را مساوی با «استبداد» و «خفقان» و «دیکتاتوری» می‌دانند. وقتی به آنان گفته می‌شود چرا وظایف خود را انجام نداده‌اید، فریاد برمی‌آورند که شما می‌خواهید علم و عالمان و دانش و دانشگاهیان را در بند کنید و آزادی را از آنان بگیرید! در حالی خود را مدافع اصول اخلاقی معرفی می‌کنند که بدترين بی‌اخلاقی‌ها را مرتکب می‌شوند. بدترين تهمت‌ها را به مخالفان خود می‌زنند و ناجوانمردانه‌ترين شايعه‌ها و دروغ‌ها را عليه مخالفان دامن می‌زنند! و در همان حال شعار زنده باد مخالف من و ...، سرمی‌دهند! دائما علیه «استبداد» سخن می‌گویند اما خود در مقام عمل مستبدترین افرادند. از «شرافت و کرامت انسانی» سخن می‌گویند، در حالی که ذهن و ضمیر و زبان و قلم خود را به استخدام استکبار و استبداد جهانی درآورده و ربات‌وار، بردگی و فرمانبرداری استکبار جهانی را می‌کنند و علیه ارزش‌های دینی و اسلامی قلم می‌زنند! آیا این شرافت است که از بیت المال مسلمین ارتزاق کنی، و در همان حال علیه اسلام و مسلمین قلم و قدم بزنی؟! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اربعین و حرکت تمدن‌ساز «ملت امام حسین» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نیازی به توضیح ندارد که پیاده‌روی ، علیرغم اراده و میل جبهه استکبار و غرب و علیرغم سکوت مرگبار روشنفکران غربزده وطنی و استادنمایان علوم اجتماعی، به سرعت در حال جهانی شدن و ابطال همه تئوری‌های اجتماعی و فرهنگی غربیان است. اما عجیب است که مدعیان در مجامع علمی ما، که درباره کوچک‌ترین مسائل اجتماعی میزگردهای ملی و بین‌المللی می‌گیرند و فضای مجازی را پر از لاطائلات خود می‌کنند، درباره این حرکت عظیم و بی‌نظیر جهانی سکوتی مرگ‌بار پیشه کرده‌اند! در عین حال، انتظار دارند که مردم آنان را به عنوان متخصصان مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور و جهان اسلام به رسمیت بشناسند! و دولتمردان جامعه اسلامی نیز به نسخه‌های اجتماعی آنان عمل کنند! آیا جای این سؤال نیست که عشق و محبت چگونه توانسته است حتی دل‌های مسیحیان و زرتشتیان و هندوان و بودائیان را نیز مجذوب خود کند؟ آیا پدیده موکب‌های ارامنه و عاشوریان و زرتشتیان و هندوان و اهل سنت، در مسیر زائران اربعین حسینی، پدیده‌ای قابل مطالعه نیست؟ آیا گسترش مواکب اربعینی حسین از محدوده نجف و کربلا به سرحدات ایران و پاکستان و ترکیه و هند و چین و آمریکا و اروپا و آفریقا جای مطالعه ندارد؟ آیا پیاده‌روی اربعین در سوئد و فرانسه و آلمان و ایتالیا و آمریکا و آفریقا جای مطالعه و بررسی ندارد؟ آیا این فتح سنگر به سنگر همه مرزها توسط پرچم اربعین حسینی جای تأمل و تحلیل جامعه‌شناختی و فرهنگی ندارد؟ ما هرگز از غربزده‌های مدعی که ذهن و زبان و ضمیرشان آلوده فرهنگ لیبرالی و اومانیستی غرب شده است انتظار نداریم که «ابعاد معنوی و ملکوتی» این جریان جهانی را فهم کنند؛ اما این انتظار هست که بر اساس همان دانش سکولار خود و همان روش‌های متعارف علوم اجتماعی از کنار این پدیده‌ جهانی و شگفت‌انگیز به سادگی عبور نکنند و عالمانه و محققانه به تحلیل آن بپردازند. این انتظار از یک عالم و روشنفکر و اندیشمند اجتماعی، انتظار نابجایی نیست که به این سؤال پاسخ دهد که واقعاً: این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟ واین چه شمعی است که جان‌ها همه پروانه اوست؟ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢تبیین فلسفی نقش «زیارت» در کمال «زائر» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ محقق فیاض (م۱۰۷۱ق) از متکلمان بزرگ شیعی قرن یازدهم در کتاب بسیار ارزشمند «گوهر مراد»، در فصلی با عنوان «در بيان سبب اجابت دعوات و حدوث امور خوارق عادات و سرّ انتفاع از زيارت‏ قبور مؤمنين و مراقد صالحين‏» در جمع‌بندی سخنان فیلسوفانی چون ، ، و ... درباره زیارت، می‌نویسد: «سرّ انتفاع از زيارت قبور و اتيان مشاهد آن است كه نفس را دو گونه علاقه با بدن حاصل است: يكى از جهت صورت شخصيّه بدن معيّن مخصوص و به موت لا محاله اين علاقه منقطع شود؛ و ديگر از جهت مادّه محفوظة التشخص في ضمن أيّة صورة كانت بدنيّة، أو ترابيّة أو غير ذلك؛ و اين علاقه به موت باطل نشود؛ بلكه باقى ماند. پس نفس مفارقت كرده از بدن، هميشه متوجّه و متوقّع ماده بدنيه خود باشد، از مقوله سفركرده كه ياد خانه و منزل خود كند. پس هرگاه نفس، مؤمن و صالح باشد و بالجمله كمالى و طهارتى و علمى و عملى كسب كرده بود، هرآينه مورد اشراقات انوار الهيّه و فيوضات ربّانيّه گردد و نفس زائر نيز هرگاه به توجّه تمام به مرقد مزور حاضر شود و اين حضور مرقد را حضور و صحبت او داند لا محاله از فيض وارد به نفس مزور پرتوى در نفس زائر افتد و به قدر استعداد، لا محاله منتفع شود. ... و شيخ ابوعلى گفته: كه نفس كامل شده در علم و عمل چون مفارقت كند شبيه عقل فعّال شود و مانند او تصرّف در اين عالم تواند كرد. و چون نفس زاير به وسيله زيارت مستمد از آن نفس كامل شود، در طلب خيرى و سعادتى يا دفع شرّى و اذيّتى، لا بد است كه به قدر استمداد مدد وى كند و تأثير عظيم ظاهر گردد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«بیابانِ تمدن‌سازِ کربلا» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دستگاه نظامی و فرهنگی و مدیریتی بنی‌امیه، با جهت دادن مسیر کاروان اباعبدالله الحسین به «بیابان» کربلا، می‌خواستند داستان حسین را پیش از ورود به «پایتخت حکومت علوی»، در «بیابان» به پایان برسانند و می‌پنداشتند که با شهادت حسین و یارانش این «انقلاب مدینه‌ساز» در همان بیابان و بدون سر و صدا دفن می‌شود! و بعدها نیز برخی از خلفای عباسی همان مسیر را ادامه دادند و با تخریب قبر مطهر و شخم زدن و آب‌ بستن به آن، و مواجهه سخت با زائران حسینی، گمان می‌کردند که می‌توانند نام حسین را از ذهن‌ها و قلب‌ها بزدایند! اما هیچیک از آن تدابیر شیطانی قدرت مواجهه با نور حسین و «انقلاب تمدن‌ساز حسین» را نداشت. ۱۴۰۰ سال است که آن بیابان، «قبله‌گاه» دلدادگان حقیقت، «معراج» همه عاشقان خدا، «الهام‌بخش» همه آزادی‌خواهان جهان و در یک جمله، «بیابانی تمدن‌ساز» شده است. حسینی که در آن بیابان گرم و سوزان کربلا، تشنه و گرسنه به شهادت رسید، بعد از ۱۴۰۰ سال بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین، کریمانه‌ترین، سخاوتمندانه‌ترین و عاشقانه‌ترین ضیافت را از زائران و عزاداران خود، نه تنها در مسیر نجف به کربلا، بلکه در گوشه‌گوشه دنیا، و دست کم به مدت دو ماه (محرم و صفر) مدیریت می‌کند! کاری که بدون شک از عهده هیچ دولت و حکومتی برنمی‌آید! حسین(ع) در حال شکل‌دهی به یک تمدن نوین است! تمدنی از جنس نور و هدایت و انسانیت و فضیلت؛ تمدنی که همه نظامات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی رایج را به هم ریخته است! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢 شکرگزاری راهی برای خدایی‌شدن 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از فضیلت‌های فراموش شده که بی‌توجهی یا کم‌توجهی به آن آثار و تبعات دنیوی و اخروی فراوانی برای فرد و جامعه دارد، فضیلت «شکر» و «شکرگزاری» است. قرآن کریم می‌فرماید خدای متعال این حقیقت را اعلام کرده است که: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديد» (ابراهیم، ۷) آیت‌الله می‌فرمودند: «شكر از صفات ربوبيت است؛ چنانچه فرمود قرآن مجيد:«وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ» كه به موهبت به بندگان خود مرحمت فرموده تا متخلق به اخلاق او گردند.» 🔻مع الاسف دست‌های مرئی و نامرئی‌ فراوانی در کار است که عامدانه یا غافلانه با بالا بردن سطح توقعات و طلبکاری‌های اجتماعی این فضیلت را در جامعه ما کمرنگ کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢از «ورزش‌کاران اجاره‌ای» تا «دانش و دانشمندان عاریتی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در حالی که عده زیادی از مردم عربستان در فقر و فلاکت به سر می‌برند و رواج بسیار زیاد تکدی‌گری در بسیاری از شهرهای آن چهره‌ای زشت و اندوهبار از فاصله طبقاتی و بی‌اعتنایی به عدالت اجتماعی را در آن کشور به نمایش گذاشته است، تیم‌های فوتبال آن کشور، سالانه میلیون‌ها دلار صرف جذب فوتبالیست‌های مشهور دنیا‌ می‌کنند! مع الاسف، برخی از دانشگاه‌های عربستان سعودی نیز مدتی است که همین نوع فعالیت را در عرصه علم و پژوهش دنبال می‌کنند. در خبرها خواندم پژوهانه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه سطام بن عبدالعزیز، یک میلیون دلار است! آن هم استادی که خودش هیچ جایگاهی در فضای علمی رشته مربوطه ندارد. اما در حال ارتباط‌گیری با دانشمندان ایرانی، پاکستانی، هندی و ... است که با اعطای بخشی از آن پول هنگفت، پژوهش‌ها و مقالات و پروژه‌های آنان را بخرد! و با این کار نقشی در ارتقای رتبه و جایگاه دانشگاه‌ خود ایفا کند! در همین دانشگاه جایزه چاپ یک مقاله در مجلات نمایه‌شده در WOS یا Scopus با اعلام وابستگی سازمانی(affilation) به آن دانشگاه، ۲۰ هزار ریال سعودی است (یعنی چیزی حدود دویست و هفتاد میلیون تومان)! مع الاسف شنیده می‌شود (و بلکه گواهان مطمئنی وجود دارند که) در برخی از مؤسسات آموزشی و پژوهشی ایران نیز پول‌پاشی بابت خرید مقالاتی که با افیلیشن آن مرکز یا دانشگاه در نشریات بین‌المللی چاپ شود، رواج یافته است! شنیده‌ام که برای مقالات ISI چارک اول (Q1) که با افیلیشن آن مرکز یا ... منتشر شود، تا چهل میلیون تومان و حتی بیشتر پرداخت می‌شود! این دانشگاه‌ها و مدیران به اصطلاح دانشگاهی و آموزشی، با این کار می‌خواهند رتبه و جایگاه بین‌المللی دانشگاه خود را ارتقا دهند! 🔻در حالی که اولاً، از نگاه همان کسانی که برایشان مقاله هم می‌نویسند، نادان‌های پول‌داری تلقی می‌شوند که در عین بی‌لیاقتی و با رانت‌های مختلف به جایگاه مدیریت علمی رسیده‌اند! و ثانیاً، همانطور که با «ورزشکاران عاریتی» نمی‌توان ورزش ملی را ارتقاء داد، با «دانشمندان عاریتی» و «خرید مقاله» نیز نمی‌توان رشد علمی واقعی ایجاد کرد. آب کم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست چاهی که از خود آب ندارد، را می‌توان با آب‌های عاریتی پرآب کرد، اما نهایت آن است که قدری زمین‌های اطراف آن چاه مرطوب شوند؛ ولی با این کار هرگز از چنان چاهی آبی نمی‌جوشد؛ بلکه به محض آنکه آب‌های بیرونی قطع شوند، خشکیده می‌شود! به قول قدیمی‌ها: «خوشا چاهی که آب از خود برآرد» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸شغل جدید: جن‌گیری و جن‌درمانی! ✍️ احمدحسین شریفی هر دم از این باغ بری می‌رسد تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد 🔹کشف علت قطعی «افسردگی»، «اسکیزوفرنی» و «اکثر بیماری‌های روحی و روانی»! 🔻پیشتر در همین کانال چندین نوبت زنگ خطر شیوع چنین انحرافاتی در میان برخی «طلبه‌ها» یا بعضاً «طلبه‌نماها» را به صدا درآورده بودیم. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1798 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1796 و از بزرگان خواهش کردیم که برای کنترل این افراد تدبیری عاجل به کار گیرند و الا اینها، این ظرفیت را دارند که به تنهایی آبروی علمی هزارساله حوزه‌های علمیه را با این لاطائلات بر باد دهند. 🔻باز هم می‌گوییم: سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد، نشاید گذشتن به پیل 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻قابل توجه مدیران حوزه علمیه: از باب «و ما علی الرسول الا البلاغ» عده‌ای با ادعای درمان متافیزیکی در لباس روحانیت و با نام دین، در حال فریب خانواده‌های مظلوم و متدین هستند! و بدون تردید آنان را گرفتار انواع امراض و وساوس و بیماری‌های روحی و روانی خواهند کرد. عاجزانه خواهش می‌کنم تا دیر نشده است، و خانواده‌های زیادی فریاد تظلم‌خواهی خود را بابت درمان‌های خودسرانه و جاهلانه این افراد به درگاه مدیریت حوزه و بیوت مراجع عظام نیاورد‌ه‌اند، برای جمع کردن این بساط‌های جهل و فریب‌کاری، تدبیری به کار گیرید. 🔷بخش اندکی از مدعیات این آقا که خود را شاگرد درس خارج رهبر معظم انقلاب؛ طلبه سطح چهار فلسفه و کلام حوزه و ... معرفی می‌کند👇👇 [[پژوهش درعالم جنیان وشیاطین؛ پیشگیری از سحر، طلسم؛ پیشگیری از چشم زخم؛ تجزیه، تحلیل وتعبیر رویاء؛ هاله‌شناسی، هاله‌درمانی؛ چاکرا درمانی؛ دست‌شناسی(چیرومانسی، چیرونومی، درماتوگلیفیک)؛ سنگ‌درمانی و معجزه نگین؛ تأثیرافلاک درسرنوشت انسان ... درمان تنگی نفس، کبد چرب، درد دندان، درد مفاصل، جابجایی مفاصل، دیسک کمر، درد معده، روده، قلب، یبوست، اسهال، سر درد، پا درد، فشار خون، نفخ، به ویژه نفخ به هنگام خواستگاری، و وضو و نماز! و نفخ‌های با منشأ سحر و طلسم و چشم‌زخم! ... البته همه اینها بعد از ارسال فیش واریزی ۵۰۰ هزاری تا ۳ میلیونی و ...]] 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢کشف معدن نفس انسان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آدمیان برای کشف معادن زیرزمینی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی می‌کنند، و البته درآمدهای هنگفتی هم کسب می‌کنند. ای کاش قدری هم به معدن اصلی و ذخّار موجود در عالم، یعنی نفس و جان خودشان نیز می‌پرداختند و برای اکتشاف و استخراج ذخایر موجود در آن تلاش می‌کردند. مگر نفرموده‌اند: النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ؛ کسانی که به اکتشاف این معدن بپردازند، به ذخایری دست می‌یابند که هرگز با طلاها و نقره‌ها و فلزات و سنگ‌ها و مواد گرانبهای اینجهانی قابل قیمت‌گذاری نیستند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢دین‌ستیزان و «مصادره راهبران دینی»! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از خیانت‌های بزرگ دین‌ستیزان از اواخر دوران قاجاریه تا زمان حاضر این بوده و هست که با سوء استفاده از جهل مردم و بی‌تفاوتی بسیاری از عالمان دینی، بزرگان عرفان و ادب و اخلاق ایرانی را که قرن‌ها به عنوان راهبران دینی و اخلاقی و الگوهای عرفان و حکمت اسلامی شناخته می‌شدند، به عنوان مدافعان «می» و «شراب» و «همجنس‌بازی» و «لاابالی‌گری جنسی» و مخالفان «فقه» و «شریعت» و «مناسک دینی» و «حکومت دینی» و اخیراً نیز‌ به عنوان «مخالفان قدیمی حجاب اجباری!» را معرفی کرده‌ و می کنند! بزرگانی چون فردوسی و سعدی و مولوی و در رأس این دستبردهای ناجوانمردانه بوده‌ و هستند. فی‌المثل مدتی است عده‌ای از دین‌ستیزان با استناد به کتاب تاریخ ادبیات ایران، نوشته ، داستان خاک‌سپاری حافظ را چنین دین‌ستیزانه بافیده‌اند: «ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ از دنیا می‌رود ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯار ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﻔﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ می‌ریزند ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، به این ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﺍﺏ‌ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽ‌ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ! ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ برمی‌خیزند. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﮕﻮ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺟﺮّ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺯﯾﺎﺩ، ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ می‌دهد ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻣﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ... ﮐﺘﺎﺏ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﮐﻮﺩﮐﯽ می‌دهند ﻭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ‌می‌کند ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺰﻝ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ‌می‌شود: ﻋﯿﺐ ﺭﻧﺪﺍﻥ ﻣﮑﻦ ﺍﯼ ﺯﺍﻫﺪ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﺳﺮﺷﺖ ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﮔﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﺖ ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﮑﻢ ﻭ ﮔﺮ ﺑﺪ ﺗﻮ ﺑﺮﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺵ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺩِﺭﻭَﺩ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﮐﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﮐﺲ ﻃﺎﻟﺐ ﯾﺎﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﻫﺸﯿﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺴﺖ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﭼﻪ ﮐﻨﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺮ ﺣﯿﺮﺕ ﺯﺩﻩ می‌شوند ﻭ ﺳﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺰﯾﺮ می‌افکنند. ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺩﻓﻦ پیکر حافظ انجام می‌شود ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻓﻆ ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻐﯿﺐ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ ...» 🔻این در حالی که است که اولاً، در زمان وفات حافظ اساساً‌ هنوز کتابی با عنوان «دیوان حافظ» وجود نداشته است! حافظ در زمان خود مجموعه اشعار و غزلیاتش را گردآوری نکرده بود؛ و بعدها یکی از شاگردانش به نام محمد گلندام با سختی‌های فراوانی اقدام به این کار کرد. ثانیاً، مسأله تفأل به دیوان حافظ از مسائل متأخر است و در آن زمان اساساً چنین فرهنگی در میان عوام مردم وجود نداشته است؛ ثالثاً، هیچ مخالفتی با محل دفن حافظ وجود نداشته است؛ رابعاً، به دلیل جایگاه دینی و عرفانی و معنوی و قرآنی حافظ، جنازه او را در بهترین جای مصلای شهر دفن کردند؛ خامساً، حافظ در زمان خودش از مفسران و حافظان قرآن و حدیث شناخته می‌شده است و نه بی‌دین و شراب‌خوار! و مخالف حجاب و ضد ولایت فقیه! یکی از اساتید بزرگ حافظ متکلم و اندیشمند بزرگ اسلامی میرسید شریف گرگانی بود که «هرگاه در مجلس درسش شعر خوانده مى ‏شد مى‏ گفت به عوض اين ترّهات به فلسفه و حكمت بپردازيد. امّا چون شمس‌الدّين محمّد مى‏ رسيد، علّامه گرگانى مى‏ پرسيد: بر شما چه الهام شده است؟ غزل خود را بخوانيد. شاگردان علّامه به وى‏ اعتراض مى‏ كردند: اين چه رازى است كه ما را از سرودن شعر منع مى‏ كنى ولى به شنيدن شعر حافظ رغبت نشان مى‏ دهى؟ و استاد در پاسخ مى‏ گفت: شعر حافظ همه الهامات و حديث قدسى و لطايف حكمى و نكات قرآنى است.» و سادساً، اساساً‌ چنین دروغی در کتاب «تاریخ ادبیات ایران» ادوارد براون وجود ندارد! بلکه یک دروغ دیگری است که خود وی هم تصریح کرده است که از منبع نامعتبری آن را نقل می کند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢روشی برای حضور قلب داشتن به هنگام ذکر و نماز و دعا 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (ره) درباره شیوه درست ذکر و روش ایجاد حضور قلب به هنگام نماز و دعا، دستور العملی را از آیت‌الله نقل می‌کند: «شيخ عارف كامل، شاه‌‏آبادى- روحى فداه- مى‌‏فرمود: «بايد انسان در وقت ذكر، مثل كسى باشد كه كلام، دهن طفل مى‏‌گذارد و تلقين او مى‌‏كند، براى اينكه او را به زبان بياورد، و همين طور انسان بايد ذكر را تلقين قلب كند؛ ... چنانچه در تلقين طفل نيز چنين است: مادامى‌‏كه انسان كلام دهن او مى‏‌گذارد او را مدد مى‌‏كند؛ همين كه او آن كلام را به زبان اجرا كرد، نشاطى در انسان توليد مى‌‏شود كه خستگى سابق را برطرف مى‌‏كند. ... انسان اگر مدتى مواظبت كند در نماز و اذكار و ادعيه به اين ترتيب، البته نفس عادى مى‌‏شود، و اعمال عبادى هم مثل اعمال عاديه مى‏‌شود كه در حضور قلب در آنها محتاج به رويّه نيست، بلكه مثل امور طبيعيه عاديه مى‌‏شود.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«نفرت از نقد» و «نفرین ناقد» بیماری‌های مزمن تاریخی! ✍️احمدحسین شریفی «نقدگریزی» و «ناقدستیزی» از بیماری‌هایی مزمن و بعضاً درمان‌ناپذیر در میان برخی از مدعیان علم است. این بیماری اگر در میان مدعیان علوم دینی باشد، ممکن است با سلاح لعن و تکفیر نیز همراه شود. چنین افرادی، در مواجهه با کوچکترین نقدها، به جای استقبال از نقد و تشکر از ناقد، ممکن است بعضاً برای «تسکین درد نقد»، به «لعن» و «نفرین» و حتی «تکفیر ناقد» هم بپردازند. تعجب نکنید! نه تنها نمونه‌های تاریخی فراوانی برای چنین برخوردهایی با ناقدان وجود دارد، که در همین روزها نیز، در میان پاره‌ای از مدعیان علوم دینی، چنین افرادی یافت می‌شوند و از علنی کردن لعن و نفرین خود علیه منتقدان هم هیچ ابایی ندارند! انسان خردمند، طبیبی را که مرض کشنده را تشخیص داده و مشفقانه تیغ به دست گرفته و به درمان پرداخته، نفرین نمی‌کند. لعن و نفرین را باید نثار «درد» کرد؛ نه «درمانگر». 🔸به تعبیر زیبای حکیم گنجوی: آینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست 🔸و بر اساس نصیحت شیرازی: به نزد من آن کس نکوخواه توست که گوید فلان خار در راه توست به گمراه گفتن، نکو می‌روی جفایی تمام است و جوری قوی هر آن گه که عیبت نگویند پیش هنر دانی، از جاهلی، عیب خویش 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اعلام خطر: مرز باریک «نفرین‌گرایی» و «تکفیر» 🖊احمدحسین شریفی 🔸 جریان نوظهور «نفرین‌گرایی» در گوشه و کنار برخی از حوزه‌های علمیه، که به جای گفتگو، مدتی است در «حلقه محدود مریدان» و جدیداً به صورت علنی و رسانه‌ای به «لعن و نفرین» منتقدان می‌پردازند، ظرفیت زیادی برای «تجدید تجربه تکفیر در حوزه‌های علمیه» و همراهی با «تکفیریون سلفی» و همچنین تبدیل «حوزه‌های علمی آزاداندیش شیعی» به «مدارس جهل و تعصب قرون وسطایی» دارد. 🔻همه باید مراقبت کنند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢بررسی رابطه اخلاق و مزاج از نگاه ‌ابن‌سینا 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در رساله‌ای کوتاه‌نوشت با عنوان «رسالة فی الکلام علی النفس الناطقة» درباره تأثیر «مزاج بدنی» بر و رفتار و می‌گوید: «در علوم طبیعی اثبات شده است که اخلاق و عادات تابع مزاج بدن است. به طوری که غلبه بلغم، موجب ظهور صفت سکون و وقار و حلم می‌شود و غلبه صفرا، موجب بروز غضب می‌شود. و غلبه سودا موجب سوء خلق می‌گردد. هر کدام از این‌ها خلقیات دیگری را نیز به دنبال می‌آورد که ما دراینجا متعرض آنها نمی‌شویم. و شکی نیست که مزاج قابل تبدیل و تغییر است، در نتیجه با تغییر مزاج، اخلاق نیز قابل تغییر خواهد بود. ... هرگاه مزاج انسان اعتدال یابد، به آسانی اخلاق او تهذیب خواهد شد .... و هر چه مزاج به اعتدال نزدیک‌تر باشد، استعداد شخص برای قبول ملکات فاضله علمی و عملی بیشتر خواهد بود.» 🔻البته این سخنان را نباید چنین فهمید که «علت تامه» شکل‌گیری و تغییر اخلاقیات و سبک‌زندگی افراد است. بلکه از جمله‌ی علل و عوامل و بلکه از «زمینه‌های» بروز و ظهور اخلاقیات خاصی در انسان هستند. اخلاق و سبک زندگی از امور چندعاملی‌اند. علل و عوامل آشکار و نهان فراوانی در تحقق آنها نقش‌آفرین‌ است. تمرکز بر یک علت یا زمینه و غفلت از علل و زمینه‌های دیگر، موجب می‌شود تا نتوان تدبیر درست و جامعی نیز برای «کنترل» و «مدیریت» آنها به کار گرفت. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹