فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻غمانگیزترین بخش سخنان حضرت ولایت وقتی بود که از ناسپاسی و قدرناشناسی و بی انصافی برخی افراد و گروهها در حق سیدالشهدای خدمت، شهید رئیسی گفتند:
«دیدم همه از خدمات او و تلاشهای شبانه روزی او حرف میزنند.از او تمجید میکنند. تعریف میکنند. دلم سوخت. دلم برای رئیسی سوخت. در زمان حیات او این ها یک کلمه حاضر نبودن از این حرفها را بگویند»
#ناسپاسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷شیفته خدمت یا تشنه...؟
✍️ احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸از میان حدود ۸۰ نفری که خود را نامزد ریاستجمهوری کردهاند، ۹ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هستند! یعنی کسانی که حدود ۷ روز است که نماینده مجلس شدهاند!
🔻نمیدانم در این یک هفته چه بر آنان گذشته و یا چه تحولی در آنان رخ داده که از نمایندگی پشیمان شدهاند و خود را لایق ریاست بر جمهور دانستهاند؟!
هر کدام از آنان علی القاعده دلیلی برای این بیاعتنایی به اعتماد مردم حوزههای انتخابیه خود دارند، اما اگر بنده مسؤولیتی میداشتم آنان را به دلیل دهنکجی به آراء مردم و تذبذب در تصمیم، رد صلاحیت میکردم.
#مجلس
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢خالصٰگرایی امام خمینی(ره) در سپردن مناصب حکومتی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین پیامهای مکتوب #امام_خمینی(ره) که در چند ماه پایانی عمر مبارکشان صادر شد، پیام مشهور به «منشور روحانیت» است. این پیام که در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ خطاب به طلاب، روحانیون، جامعه مدرسین و ائمه جمعه و جماعات نوشته شد، حاوی راهبردهای و نکات بسیار مهمی ناظر به انقلاب و جمهوری اسلامی و حوزههای علمیه است.
🔹مطالعه این پیام را به همگان توصیه میکنم.
🔻در بخشی از این پیام چنین میخوانیم:
«من امروز بعد از ده سال از پيروزى انقلاب اسلامى همچون گذشته اعتراف مىكنم كه بعض تصميمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه كشور به گروهى كه عقيده خالص و واقعى به اسلام ناب محمدى نداشتهاند، اشتباهى بوده است كه تلخى آثار آن به راحتى از ميان نمىرود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مايل به روى كار آمدن آنان نبودم ولى با صلاحديد و تأييد دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم كه آنان به چيزى كمتر از انحراف انقلاب از تمامى اصولش و هر حركت به سوى امريكاى جهانخوار قناعت نمىكنند، در حالى كه در كارهاى ديگر نيز جز حرف و ادعا هنرى ندارند. ... و ما هنوز هم چوب اعتمادهاى فراوان خود را به گروهها و ليبرالها مىخوريم، ... صريحاً اعلام مىكنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حكومت به دست ليبرالها بيفتد» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۸۵-۲۸۶)
#سیاست
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سوگند ۴ سالهای که بیش از ۸ روز دوام نیاورد!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 ۹ نماینده محترم مجلس دوازدهم که ۸ روز پیش، رسماً ردای نمایندگی مجلس را بر تن کرده بودند، اکنون خود را لایق پوشیدن ردای ریاست جمهوری دانستهاند. و به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کردهاند.
آنان ۸ روز قبل در مرآی و منظر همگان و در پیشگاه قرآن و با تکیه بر شرافت انسانی خود چنین گفتند:
«من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم و با تکیه بر شرافت انسانی خویش تعهد مینمایم که ....ودیعهای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم»
🔹پرسش این است که این عزیزانی که الان بیاعتنا به این «سوگند» و به آن «ودیعه»، خود را نامزد ریاست جمهوری کردهاند،
1.چه تصویر و تصوری از «سوگندنامه نمایندگی» داشتهاند؟
2.چه تصویر و تصوری از «ودیعه نمایندگی» ملت داشتهاند؟
3.چه تصویر و تصوری از «شرافت انسانی خود» داشتهاند؟
4.اگر واقعاً خود را صالح برای ریاست جمهوری میدانستند چرا چنان سوگندی یاد کردند؟
5.چرا همان زمان اعلام نکردند که صلاحیت و لیاقت اجراییشان بیش از صلاحیت و لیاقت قانونگذاری و نظارتشان است؟!
🔸این بنده بر این باورم که آنان اگر واقعاً خود را برای چنین مسؤولیتی شایستهترین میدانستند، باید همان زمان، از پیشگاه ملت عذرخواهی میکردند و میگفتند که آنان بیتوجه به تواناییها و شایستگیها و علایقشان، خود را نامزد خدمت در بخش قانونگذاری کرده بودند و الان متوجه شدهاند که مناسب سکانداری قوه مجریهاند و نه حضور در قوه مقننه. و رسماً از نمایندگی استعفا میدادند و چنان سوگندی یاد نمیکردند.
#مجلس
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢امام خمینی و فقه سنتی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امام_خمینی(ره) به عنوان فقیهی برجسته که معتقد بود #فقه برنامه عملی اداره انسان از مهد تا لحد است، ضمن ناکافی دانستن روش اجتهادی متعارف، تخطی و انحراف از فقه سنتی یا به تعبیر دیگر «فقه جواهری» را جایز نمیدانست. و به هر مناسبتی اخطارهای لازم را در این خصوص بیان میکردند.
به عنوان نمونه، در وصیتنامه سیاسی الهی خود ضمن آنکه فقه را به عنوان «دریایی بیپایان» و «مایه افتخار» مذهب جعفری میداند، در توصیهای کلی به همه ملتهای مسلمان میفرماید:
«با كمال جِد و عجز از ملتهاى مسلمان مىخواهم كه ... از فقه سنتى كه بيانگر مكتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتها است، چه احكام اوليه و چه ثانويه كه هر دو مكتب فقه اسلامى است، ذرهاى منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمى انحرافى، مقدمه سقوط مذهب و احكام اسلامى و حكومت عدل الهى است.»
همچنین در بند ط وصیتنامه که مخاطب اصلی آن عالمان دینی و متصدیان برنامههای حوزههای علمیه است چنین میفرماید:
«لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درسهايى كه مربوط به فقاهت است و حوزههاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيقها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد.»
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هدیهای قرآنی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹قرآن کریم در آیه ۶۲ سوره توبه در بیان ویژگیهای افراد دورو، فریبکار و منافق میفرماید:
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ إِنْ كانُوا مُؤْمِنين؛
(منافقان) به هدف خشنود کردن شما مؤمنان، به نام خدا سوگند میخورند؛ در صورتی که اگر ایمان داشتند سزاوارتر این بود که خدا و رسول را از خود خشنود کنند.»
🔸دو درس اجتماعی بزرگ این آیه برای مؤمنان این است که:
اولاً، فریب مقدسبازیها و مقدسمآبیها را نباید خورد؛ چرا که مقدسات غالباً دستاویز افراد نامقدس زیرک و حیلهگر قرار میگیرند.
ثانیاً، ملاک همدلی و همراهی اجتماعی با دیگران، باید پیروی آنان از دستورات خدای متعال و پیامبر اکرم(ص) باشد و نه «اطاعتنمایی» فریبکارانه آنان.
#قرآن
#نفاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢لزوم تأسیس مراکز مشاوره فلسفی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸بسیاری از مشکلات روحی و روانی، به ویژه در دنیای مدرن، ریشه در گرههای فکری و مسائل فلسفی دارند. عدم آگاهی از فلسفه آفرینش، ابهام در معنای زندگی، سؤال درباره نظام احسن، سؤال و ابهام درباره علم و قدرت و حکمت و خیرخواهی خداوند، شبهات ناظر به حیات ابدی و جاودانه و امثال آن از سنخ پرسشهای فلسفیاند که نداشتن پاسخی روشن برای آنها موجب دلهره و اضطراب و پرخاشگری و يأس و ناامیدی و گوشهنشینی و انزوا میشود و حتی ممکن است فرد را تا مرز خودکشی بکشاند.
🔹روشن است که هرگز یک روانشناس یا رواندرمانگر نمیتواند چنین پرسشهایی را پاسخ دهد. با تجویز داروهای آرامبخش و خوابآور و توصیه به ارتباطات اجتماعی و تفریح و تنظیم اوقات فراغت و امثال آن نمیتوان چنین گرههایی را باز کرد و چنان معضلاتی را برطرف نمود. پاسخ به این پرسشها فقط از عهده فیلسوفان و متکلمان واقعگرا و الهی برمیآید.
🔻به هر حال، با توجه به گستردگی چنین مسائلی در دنیای جدید، معتقدم فیلسوفان الهی به ویژه فیلسوفان حکمت متعالیه باید از لاک مباحث انتزاعی و صرفاً نظری خارج شده و با امتداد مباحث فلسفی تا سطح نیازها و تقاضاهای اجتماعی، برنامههایی مشخص برای پاسخ به پرسشهای فلسفی و گرههای فکری و نظری مردم به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشند.
پیشنهاد میشود سازو کار تأسیس مراکز مشاوره فلسفی توسط مراکز فلسفی اصیل و قویم کشور به ویژه مجمع عالی حکمت اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طراحی شود. پیشنیاز تأسیس چنین مراکزی تهیه دورههای آموزشی خاص برای متخصصان فلسفه و آگاهسازی آنان نسبت به روشهای مشاوره و درمان است.
#فلسفه
#مشاوره
#فلسفه_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢توجه به علایق پژوهشی پژوهشگران در سیره مدیریتی علامه مصباح یزدی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸علامه مصباح یزدی از معدود اندیشمندان و مدیران حوزه علم و پژوهش بود که توجه ویژهای به سنخ روانی افراد و ذوق و سلیقه شخصی پژوهشگران در مأموریتهای پژوهشی داشتند. به همین دلیل، معتقدم که مجموعه تحت مدیریت ایشان ضمن داشتن هدفمندترین برنامههای آموزشی و پژوهشی، اهتمامی بیبدیل به سلایق و علایق آموزشی و پژوهشی دانشپژوهان و محققان و اعضای هیئت علمی میورزید. نوعی آزادی عمل در فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی حکمرفا بود که این بنده در هیچ جای دیگری مثل آن سراغ ندارم.
🔻ایشان ضمن تأکید بر اینکه مراکز پژوهشی لازم است توجهی توأمان به پژوهشهای کاربردی و بنیادی داشته باشند، توجه به سنخ روانی افراد و علایق پژوهشی آنان را نیز لازم میدانست و میفرمود:
«حوصله اشخاص مختلف است؛ بعضیها هستند که حوصله کارهای درازمدت و طولانی را ندارند. اصلاً ساختار ذهنیشان اینگونه است. بعضیها هم هستند که حوصله دارند از صبح تا شب بنشینند و کتاب مطالعه کنند، آن هم نه یک سال، دو سال بلکه ده سال و بیست سال! خسته هم نمیشوند. ما در خود مؤسسه افرادی را داریم که اگر سی سال در یک اتاقی مشغول کار باشند خسته نمیشوند. کسانی را هم داریم که اگر یک کاری یک ماه وقت بخواهد دلشان میخواهد که اگر بشود یک هفتهایاش کنند. حوصله کارهای درازمدت را ندارند و میخواهند زود به نتیجه برسند. ... باید سعی کرد آن کسانی که حوصله کارهای درازمدت را دارند اینها به کارهای بنیادی بپردازند که غالباً برنامههای درازمدت است. دیگران هم کمیابیش به کارهایی که جنبه کاربردی دارد بپردازند.»
#پژوهش
#علامه_مصباح
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢توصیه امام جواد(ع) به کتمان «ایدهها» پیش از نهایی شدن
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امام_جواد علیه السلام در حکمتی کوتاه میفرماید:
«إِظْهَارُ الشَّيْءِ قَبْلَ أَنْ يُسْتَحْكَمَ مَفْسَدَةٌ لَه؛ اظهار چیزی پیش از آنکه قطعی شود، موجب تباهی آن میشود.»
🔸این حکمت همانطور که در مسائل کلان اجتماعی و نظامی و اقتصادی از راهبردیترین توصیهها به شمار میرود، در مسائل فردی و برنامههای شخصی هم صدق میکند.
🔹به هر حال، جامعه انسانی، هرگز جامعهای معصوم نبوده و نخواهد بود. بلکه همه جوامع، با اختلاف در درجه، مشحون از رذیلتهایی چون حسادت و بدخواهی و سودجویی و فرصتطلبی و کینهتوزی و دشمنیاند. هر کدام از این رذایل به تنهایی کافی است که پیش از پخته شدن و قطعی شدن برنامهها و ایدهها و ...، مانعتراشی و مشکلتراشیهایی را ایجاد کند و اجازه تحقق آن برنامه و عملی شدن آن ایدهها را ندهد.
🔻مباحث مرتبط با این موضوع در همین کانال
( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2228 )
#کتمان
#ایده
#اخلاق_اجتماعی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸آسیب خطرناک مجلس از نگاه رهبر حکیم انقلاب
🔹رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۰ خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند:
🔸«عزیزان من! مجلس شورای اسلامی به طبیعت حال یک آسیبهایی دارد ... این آسیبها را بشناسید و خودتان را از این آسیبها دور نگه دارید؛ خطرناک است؛ ...
🔹یکی از آسیبها این است که نماینده از اوّلی که وارد مجلس میشود، نقشهی رسیدن به فلان پستِ مثلاً اجرائی را در سر خودش بپروراند -که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان [مسئول] بشود- نه، این وظیفهی نمایندگی بسیار مهم است.
🔻اگر انسان برای خدا کار بکند و درست کار بکند، از وظایف اجرائی اهمّیّتش بیشتر است، یا لااقل در مواردی به قدر آنها اهمّیّت دارد.
🔹این جور نباشد که ما تا وارد مجلس شدیم، به فکر بیفتیم که خب حالا چه کار کنیم که مثلاً در مرحلهی بعد یا در فلان دولت به فلان پست [برسیم]؛ اینها آسیبها است، مجلس از این قبیل آسیبها دارد.
🔸عزیزان من! مراقب باشید؛ شما هنوز اوّل کارتان است بحمدالله، تازه وارد شدهاید و این آسیبها انشاءالله به سراغ شما نیامده و نخواهد آمد [امّا] مراقب باشید.
🔻در این زمینه بایستی هیئت نظارت فعّال باشد؛ هیئت نظارتی که نظارت [دارد] بر رفتار نمایندگان بایستی در این زمینه فعّال باشد؛
🔻امّا بیش از نظارت، آن تقوای درونیِ خود شما و مراقبتهای درونی خود شما است که میتواند کارآمد باشد و شما را از این آسیبها محفوظ بدارد.»
#مجلس
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«نماز جمعه» در وصیتنامه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امام_خمینی(ره) در مقدمه وصیتنامه سیاسی الهی خود درباره نماز جمعه و اهمیت و جایگاه آن خطاب به ملت مسلمان میفرماید:
«با كمال جِد و عجز از ملتهاى مسلمان مىخواهم كه ... از نماز جمعه و جماعت كه بيانگر سياسى نماز است هرگز غفلت نكنند، كه اين نماز جمعه از بزرگترين عنايات حق تعالى بر جمهورى اسلامى ايران است.»
#نمازجمعه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اولویتهای علوم انسانی اسلامی در نقشه جامع علمی کشور
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نقشه_جامع_علمی کشور در اواخر دهه هشتاد طی جلسات متعددی (۱۶ جلسه) در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. در این نقشه وضعیت مطلوب علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. اولویتهای حوزههای مختلف علمی و فناوری در سه سطح الف، ب و ج ترسیم شده است. پاسخ به این سؤال که در ماههای آخر افق ترسیم شده در این نقشه، تا چه میزان در دستیابی به اهداف آن موفق بودهایم، نیازمند بررسی دقیق و مستند است.
در عین حال معتقدم اولویتهای علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه #علوم_انسانی و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشدهاند! و تا رسیدن به نقطه رضایتبخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم.
🔻اولویتهای الف ترسیم شده در نقشه جامع علمی در حوزه «علوم انسانی و معارف اسلامی» عبارتند از:
1.مطالعات قـرآن و حـديث؛
2.كـلام اسـلامی؛
3.فقـه تخصصی؛
4.اقتصاد، جامعهشناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی؛
5.فلسفههای مضـاف متكی بر حكمت اسـلامی؛
6.فلسـفه ولايـت و امامـت؛
7.اخـلاق كاربردی و حرفهای اسـلامی؛
8.سیاستگذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ؛
9.زبان فارسی در مقام زبان علم
🔻و اولویتهای ب نیز عبارتند از:
1.اخلاق اسلامی و مطالعات بینرشتهای آن؛
2.الهيـأت؛
3.عرفـان اســلامی؛
4.فلســفه؛
5.غــربشناســی انتقــادی؛
6.كــارآفر ينی و مهارتافزایی؛
7.تاریخ اسلام و ایران و انقلاب اسلامی؛
8.مطالعـات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی؛
9.تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران)
10.جغرافیای سیاسی
🔸هر چند در ده سال گذشته فعالیتهای خوبی در تکتک این موضوعات صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. اساساً در برخی از این موضوعات، نه در حوزههای علمیه و نه در دانشگاهها، هیچ اقدام قابل ذکری انجام نگرفته است!
🔹معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آییننامهها و اسناد بالادستی در همه حوزهها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است.
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹