eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
363 عکس
376 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢«کارنامه» به جای «کارنما» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸ریاست جمهوری جای آزمون و خطا نیست؛ نمی‌توان با «کارنمایی رسانه‌ای» و «شعارهای بدون پشتوانه» زمام امور کشور را به «مدعیان بدپیشینه یا بی‌پیشینه» سپرد. باید «کارنامه» افراد را بررسی کرد. 🔻حتی «برنامه» به تنهایی کفایت نمی‌کند؛ زیرا برنامه‌هایی که در خلأ نوشته می‌شوند، به احتمال زیاد کارآیی و کارآمدی لازم را ندارند. به برنامه‌ای می‌توان امید داشت که توسط «مردان میدان» نوشته شده باشد و دست کم موفقیت بخش‌هایی از آن در مقام عمل سنجیده شده باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مطالبات امام خمينی(ره) از حوزه‌های علميه 🖊احمدحسين شريفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸(ره) در بند (ط) وصيت‌نامه (صحيفه امام، ج21، ص424-426) خود خطاب به حوزه‌های علميه چند نکته مهم را يادآور مي‌شود: 1️⃣از مهم‌ترين شگردهاي مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌هاي علميه خواهد بود: «يكى از راه‌هاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزه‏‌هاى اسلامى نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزه‌‏هاى علميه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‏ ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسيدن‏ يك يا چند نفر شياد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود را در بين توده‏ ها و قشرهاى مردم پاكدل و علاقه‏ مند نمودن آنان را به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه‏ هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مى‏‌باشد.» 2️⃣خطر روحاني‌نمايان براي اسلام به مراتب از خطر ملي‌گراها و روشنفکران مصنوعي بيشتر است؛ اينان «اگر مجال يابند از همه پرخطرتر و آسيب رسانترند». 3️⃣نفوذي‌ها ممکن است ده‌ها سال با مشي اسلامي و مقدس‌مآبي در حوزه‌هاي علميه و در ميان مردم با صبر و حوصله زندگي کنند «و در موقع مناسب مأموريت خود را انجام مى‏‌دهند.» 4️⃣هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزه‌هاي علميه نيست، و بايد نسبت به همه بخش‌هاي جامعه حساسيت ويژه وجود داشته باشد؛ اما «از همه لازمتر حوزه‏ هاى علميه است كه تنظيم و تصفيه آن با مدرسين محترم و افاضل سابقه‏ دار است با تأييد مراجع وقت.» 5️⃣يکي از راه‌هاي لازم و ضروري خنثي‌کردن نقشه‌ها و توطئه‌هاي دشمنان عليه اسلام و حوزه‌هاي علميه در عصر حاضر «قيام براى نظام دادن به حوزه‏ ها ... است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقيق صحيح حوزه‏ ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه‏ هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.» 6️⃣اهتمام به فقه و فقاهت و محافظت از ميراث سلف و تلاش در جهت افزودن دقت‌ها و ابتکارها و تحقيقها بر ميراث فقهي گذشتگان؛ و جلوگيري از انحراف از فقه سنتي که موجب سست شدن ارکان تحقيق و تدقيق خواهد شد. 7️⃣افزون بر فقه در ساير رشته‌هاي ديگري که مورد نياز اسلام و جامعه اسلامي است بايد افرادي تربيت شوند؛ 8️⃣در رأس همه علومی که تعليم و تعلم آنها لازم است علوم معنوي اسلام است: «از بالاترين و والاترين حوزه‏ هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى‏ باشد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نقش تربیتی حوزه‌های علمیه در کلام امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عالمان علوم دینی همواره و در همه ادیان و مکاتب جزو تأثیرگذارترین افراد بر فرهنگ عمومی بوده و هستند. در تاریخ اسلام و تشیع نیز نقش تربیتی و اجتماعی روحانیت همواره بیش از سایر اصناف و اقشار اجتماعی بوده است. در آموزه‌های اسلامی نیز تأکید ویژه‌ای بر نقش اجتماعی عالمان دینی شده است و گفته شده است که پاداش و کیفر رفتارهای اجتماعی آنان به صورت مضاعف محاسبه می‌شود. اگر حوزه‌های علمیه بتوانند مبلغان و مدیران بیشتری در طراز آیت‌الله رئيسی و آیت‌الله آل‌هاشم تربیت کند، آنگاه بسیاری از معضلات و مشکلات معنوی و اخلاقی و رفتاری در جامعه خودبه خود برطرف خواهد شد. دین‌گریزی و روحانیت‌ستیزی بی‌معنا خواهد شد. کمند جاذبه خیرخواهی، اخلاص، خوش‌دلی، دنیاگریزی و فضیلت‌خواهی و اخلاق‌مداری آنقدر محکم و قوی هست که حتی مخالفان را نیز گرفتار خود می‌کند. 🔸امام خمینی(ره) دراین باره خطاب با روحانیان و طلاب علوم دینی می‌فرماید: «شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزه‌‏ها به وظايف خود عمل نكنيد و در صدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهيد بود؛ ممكن است، العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كباير مى‌‏باشيد؛ و مشكل است توبه شما قبول گردد. چنانكه اگر يك نفر هدايت يابد، به حسب روايت «بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مى‌‏تابد» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸همایش «خادم جمهور» 🔹«ویژگی‌های رئیس جمهور تراز» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻غم‌انگیزترین بخش سخنان حضرت ولایت وقتی بود که از ناسپاسی و قدرناشناسی و بی انصافی برخی افراد و گروه‌ها در حق سیدالشهدای خدمت، شهید رئیسی گفتند: «دیدم همه از خدمات او و تلاش‌های شبانه روزی او حرف میزنند.از او تمجید می‌کنند. تعریف می‌کنند. دلم سوخت. دلم برای رئیسی سوخت. در زمان حیات او این ها یک کلمه حاضر نبودن از این حرفها را بگویند» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷شیفته خدمت یا تشنه...؟ ✍️ احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸از میان حدود ۸۰ نفری که خود را نامزد ریاست‌جمهوری کرده‌اند، ۹ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هستند! یعنی کسانی که حدود ۷ روز است که نماینده مجلس شده‌اند! 🔻نمی‌دانم در این یک هفته چه بر آنان گذشته و یا چه تحولی در آنان رخ داده که از نمایندگی پشیمان شده‌اند و خود را لایق ریاست بر جمهور دانسته‌اند؟! هر کدام از آنان علی القاعده دلیلی برای این بی‌اعتنایی به اعتماد مردم حوزه‌های انتخابیه خود دارند، اما اگر بنده مسؤولیتی می‌داشتم آنان را به دلیل دهن‌کجی به آراء مردم و تذبذب در تصمیم، رد صلاحیت می‌کردم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢خالص‌ٰگرایی امام خمینی(ره) در سپردن مناصب حکومتی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مهم‌ترین پیام‌های مکتوب (ره) که در چند ماه پایانی عمر مبارکشان صادر شد، پیام مشهور به «منشور روحانیت» است. این پیام که در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ خطاب به طلاب، روحانیون، جامعه مدرسین و ائمه جمعه و جماعات نوشته شد، حاوی راهبردهای و نکات بسیار مهمی ناظر به انقلاب و جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه است. 🔹مطالعه این پیام را به همگان توصیه می‌کنم. 🔻در بخشی از این پیام چنین می‌خوانیم: «من امروز بعد از ده سال از پيروزى انقلاب اسلامى همچون گذشته اعتراف مى‏كنم كه بعض تصميمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه كشور به گروهى كه عقيده خالص و واقعى به اسلام ناب محمدى نداشته‌‏اند، اشتباهى بوده است كه تلخى آثار آن به راحتى از ميان نمى‏رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مايل به روى كار آمدن آنان نبودم ولى با صلاحديد و تأييد دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم كه آنان به چيزى كمتر از انحراف انقلاب از تمامى اصولش و هر حركت به سوى امريكاى جهانخوار قناعت نمى‏كنند، در حالى كه در كارهاى ديگر نيز جز حرف و ادعا هنرى ندارند. ... و ما هنوز هم چوب اعتمادهاى فراوان‏ خود را به گروه‌ها و ليبرالها مى‏‌خوريم، ... صريحاً اعلام مى‏كنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حكومت به دست ليبرالها بيفتد» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۸۵-۲۸۶) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سوگند ۴ ساله‌ای که بیش از ۸ روز دوام نیاورد! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻 ۹ نماینده محترم مجلس دوازدهم که ۸ روز پیش، رسماً ردای نمایندگی مجلس را بر تن کرده‌ بودند، اکنون خود را لایق پوشیدن ردای ریاست جمهوری دانسته‌اند. و به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند. آنان ۸ روز قبل در مرآی و منظر همگان و در پیشگاه قرآن و با تکیه بر شرافت انسانی خود چنین گفتند: «من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرافت انسانی خویش تعهد می‌نمایم که ....ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم» 🔹پرسش این است که این عزیزانی که الان بی‌اعتنا به این «سوگند» و به آن «ودیعه»، خود را نامزد ریاست جمهوری کرده‌اند، 1.چه تصویر و تصوری از «سوگندنامه نمایندگی» داشته‌اند؟ 2.چه تصویر و تصوری از «ودیعه نمایندگی» ملت داشته‌اند؟ 3.چه تصویر و تصوری از «شرافت انسانی خود» داشته‌اند؟ 4.اگر واقعاً خود را صالح برای ریاست جمهوری می‌‌دانستند چرا چنان سوگندی یاد کردند؟ 5.چرا همان زمان اعلام نکردند که صلاحیت و لیاقت اجرایی‌شان بیش از صلاحیت و لیاقت قانون‌گذاری و نظارت‌شان است؟! 🔸این بنده بر این باورم که آنان اگر واقعاً خود را برای چنین مسؤولیتی شایسته‌ترین می‌دانستند، باید همان زمان، از پیشگاه ملت عذرخواهی می‌کردند و می‌گفتند که آنان بی‌توجه به توانایی‌ها و شایستگی‌ها و علایق‌‌شان، خود را نامزد خدمت در بخش قانون‌گذاری کرده بودند و الان متوجه شده‌اند که مناسب سکان‌داری قوه مجریه‌اند و نه حضور در قوه مقننه. و رسماً از نمایندگی استعفا می‌دادند و چنان سوگندی یاد نمی‌کردند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢امام خمینی و فقه سنتی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (ره) به عنوان فقیهی برجسته که معتقد بود برنامه عملی اداره انسان از مهد تا لحد است، ضمن ناکافی دانستن روش اجتهادی متعارف، تخطی و انحراف از فقه سنتی یا به تعبیر دیگر «فقه جواهری» را جایز نمی‌دانست. و به هر مناسبتی اخطارهای لازم را در این خصوص بیان می‌کردند. به عنوان نمونه، در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود ضمن آنکه فقه را به عنوان «دریایی بی‌پایان» و «مایه افتخار» مذهب جعفری می‌داند، در توصیه‌ای کلی به همه ملت‌های مسلمان می‌فرماید: «با كمال جِد و عجز از ملتهاى مسلمان مى‏خواهم كه ... از فقه سنتى كه بيانگر مكتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتها است، چه احكام اوليه و چه ثانويه كه هر دو مكتب فقه اسلامى است، ذره‏اى‏ منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمى انحرافى، مقدمه سقوط مذهب و احكام اسلامى و حكومت عدل الهى است.» همچنین در بند ط وصیت‌نامه که مخاطب اصلی آن عالمان دینی و متصدیان برنامه‌های حوزه‌های علمیه است چنین می‌فرماید: «لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درس‌هايى كه مربوط به فقاهت است و حوزه‏هاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه‏ اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقت‌ها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيق‌ها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢هدیه‌ای قرآنی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹قرآن کریم در آیه ۶۲ سوره توبه در بیان ویژگی‌های افراد دورو، فریب‌کار و منافق می‌فرماید: يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ إِنْ كانُوا مُؤْمِنين‏؛ (منافقان) به هدف خشنود کردن شما مؤمنان، به نام خدا سوگند می‌خورند؛ در صورتی که اگر ایمان داشتند سزاوارتر این بود که خدا و رسول را از خود خشنود کنند.» 🔸دو درس اجتماعی بزرگ این آیه برای مؤمنان این است که: اولاً، فریب مقدس‌بازی‌ها و مقدس‌مآبی‌ها را نباید خورد؛ چرا که مقدسات غالباً دستاویز افراد نامقدس زیرک و حیله‌گر قرار می‌گیرند. ثانیاً، ملاک همدلی و همراهی اجتماعی با دیگران، باید پیروی آنان از دستورات خدای متعال و پیامبر اکرم(ص) باشد و نه «اطاعت‌نمایی» فریبکارانه آنان. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢لزوم تأسیس مراکز مشاوره فلسفی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بسیاری از مشکلات روحی و روانی، به ویژه در دنیای مدرن، ریشه در گره‌های فکری و مسائل فلسفی دارند. عدم آگاهی از فلسفه آفرینش، ابهام در معنای زندگی، سؤال درباره نظام احسن، سؤال و ابهام درباره علم و قدرت و حکمت و خیرخواهی خداوند، شبهات ناظر به حیات ابدی و جاودانه و امثال آن از سنخ پرسش‌های فلسفی‌اند که نداشتن پاسخی روشن برای آنها موجب دلهره و اضطراب و پرخاشگری و يأس و ناامیدی و گوشه‌نشینی و انزوا می‌شود و حتی ممکن است فرد را تا مرز خودکشی بکشاند. 🔹روشن است که هرگز یک روان‌شناس یا روان‌درمان‌گر نمی‌تواند چنین پرسش‌هایی را پاسخ دهد. با تجویز داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و توصیه به ارتباطات اجتماعی و تفریح و تنظیم اوقات فراغت و امثال آن نمی‌توان چنین گره‌هایی را باز کرد و چنان معضلاتی را برطرف نمود. پاسخ به این پرسش‌ها فقط از عهده فیلسوفان و متکلمان واقع‌گرا و الهی برمی‌آید. 🔻به هر حال، با توجه به گستردگی چنین مسائلی در دنیای جدید، معتقدم فیلسوفان الهی به ویژه فیلسوفان حکمت متعالیه باید از لاک مباحث انتزاعی و صرفاً نظری خارج شده و با امتداد مباحث فلسفی تا سطح نیازها و تقاضاهای اجتماعی، برنامه‌هایی مشخص برای پاسخ به پرسش‌های فلسفی و گره‌های فکری و نظری مردم به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشند. پیشنهاد می‌شود سازو کار تأسیس مراکز مشاوره فلسفی توسط مراکز فلسفی اصیل و قویم کشور به ویژه مجمع عالی حکمت اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طراحی شود. پیش‌نیاز تأسیس چنین مراکزی تهیه دوره‌های آموزشی خاص برای متخصصان فلسفه و آگاه‌سازی آنان نسبت به روش‌های مشاوره و درمان است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢توجه به علایق پژوهشی پژوهشگران در سیره مدیریتی علامه مصباح یزدی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸علامه مصباح یزدی از معدود اندیشمندان و مدیران حوزه علم و پژوهش بود که توجه ویژه‌ای به سنخ روانی افراد و ذوق و سلیقه شخصی پژوهش‌گران در مأموریت‌های پژوهشی داشتند. به همین دلیل، معتقدم که مجموعه تحت مدیریت ایشان ضمن داشتن هدفمندترین برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، اهتمامی بی‌بدیل به سلایق و علایق آموزشی و پژوهشی دانش‌پژوهان و محققان و اعضای هیئت علمی می‌ورزید. نوعی آزادی عمل در فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی حکمرفا بود که این بنده در هیچ جای دیگری مثل آن سراغ ندارم. 🔻ایشان ضمن تأکید بر اینکه مراکز پژوهشی لازم است توجهی توأمان به پژوهش‌های کاربردی و بنیادی داشته باشند، توجه به سنخ روانی افراد و علایق پژوهشی آنان را نیز لازم می‌دانست و می‌فرمود: «حوصله اشخاص مختلف است؛ بعضی‌ها هستند که حوصله کارهای درازمدت و طولانی را ندارند. اصلاً ساختار ذهنی‌شان این‌گونه است. بعضی‌ها هم هستند که حوصله دارند از صبح تا شب بنشینند و کتاب مطالعه کنند، آن هم نه یک سال، دو سال بلکه ده سال و بیست سال! خسته هم نمی‌شوند. ما در خود مؤسسه افرادی را داریم که اگر سی سال در یک اتاقی مشغول کار باشند خسته نمی‌شوند. کسانی را هم داریم که اگر یک کاری یک ماه وقت بخواهد دلشان می‌خواهد که اگر بشود یک هفته‌ای‌اش کنند. حوصله کارهای درازمدت را ندارند و می‌خواهند زود به نتیجه برسند. ... باید سعی کرد آن کسانی که حوصله کارهای درازمدت را دارند این‌ها به کارهای بنیادی بپردازند که غالباً برنامه‌های درازمدت است. دیگران هم کم‌یابیش به کارهایی که جنبه کاربردی دارد بپردازند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹